Black Friday

Mahtaako tämä Amerikan matkiminen ikinä loppua?
Nyt olemme tuon perjantain ostosryntäyksenkin omineet. Mahtaakohan kansa tässä koronatilanteessa tungeksia puodeissa.
10% alennuslappu annettiin minulle S-marketin kassalla perjantain ostoksia varten.
Sen takia en kyllä evääni meinaa liikauttaa.

33

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Black Fridaysta on kehittynyt täällä ainakin Black Week, elikkä suuria alennuksia mainostettu koko viikolle. Vastapainoksi on syntynyt "Älä osta mitään"-kampanja, jolla on tarkoitus vähentää turhia heräteostoksia, varsinkin kun Black Friday-hinnat ovat usein fuskua: hinnat on hilattu ylöspäin ensin ja sitten laitettu pieni alennus, mikä tekee sen että alennusprosentti näyttää suuremmalta kuinmitä se oikeesti on.
      Minä tilasin punaisen, pitsikoristeisen joululäningin, jonka olin ajatellut ostaa muutenkin. Nyt sain sen tosi edullisesti.
      PM

      • Tuosta minäkin olen kuullut, PM, että pelkkää silmänlumetta koko kampanja; ensin hinnat reippasti ylös, sitten vähän vähemmän alas..))
        Kauppa se on joka kannattaa. Minuahan nuo asiat eivät koske kun teen (melkein) kaikki ostokseni kirpputorilta tai saan ne "köyhäinapuna" tutuilta. Viimeksi sain keittiöön "uuden", raikkaan maton.
        Eikös kohta ole se "suuri päiväsi", PM, kirjamessutapahtuma ? Laita nyt sitten piiloviestiä tänne miten meni..))


    • Jo noin pari vuotta sitten kerrottiin tutkimuksesta, missä oli näitä alennuksia tutkailtu.
      Tulos oli, että oikeat alennukset olivat parin kolmen prosentin luokkaa.
      Suurin oikea alennus, minkä tutkijat olivat löytäneet. oli 7%.
      Nyt juuri tänään luin, että mustan perjantain alennukset ovat huijausta, lokakuun alussa hintoja nostettu. Sitten lasketaan ja näyttää hyviltä alennuksilta.

      • Taitaa olla sama meininki Stockmannin hulluilla päivillä. Hullua onkin sitten tungoksessa ale-laareja hiki päässä pengottuaan kulkea elävänä mainoksena keltaisen kassin kanssa ja samma på svenska : galna dagar.

        Uutta ja punaista minäkin olen miettinyt jouluaaton päivälliselle ylleni, ettei aina joulukuvissa ole samaa leninkiä. Löysin Nanson joustosamettisen tummanpunaisen mekon netistä Black week -alennuksella. Se on rennon oloinen. 3/4 hihat ja midipituus, pukeva korkeahko kaulus, sopii arkiseksi kotiasuksi myöhemmin. Kyllä se kelpaa kivan korun somistamana kotoiseen joulunviettoon. Eihän tuota tiedä, voiko isommalla joukolla kokoontua tänäkään jouluna, kun koronatilanne näyttää taas huolestuttavalta. Rokotettuja aikataulujen mukaan ollaan kyllä lähipiirissä kaikki, nuorimmainenkin.

        Toivottavasti minäkin löydän kirjamessuista kertovan piiloviestin. :)


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Taitaa olla sama meininki Stockmannin hulluilla päivillä. Hullua onkin sitten tungoksessa ale-laareja hiki päässä pengottuaan kulkea elävänä mainoksena keltaisen kassin kanssa ja samma på svenska : galna dagar.

        Uutta ja punaista minäkin olen miettinyt jouluaaton päivälliselle ylleni, ettei aina joulukuvissa ole samaa leninkiä. Löysin Nanson joustosamettisen tummanpunaisen mekon netistä Black week -alennuksella. Se on rennon oloinen. 3/4 hihat ja midipituus, pukeva korkeahko kaulus, sopii arkiseksi kotiasuksi myöhemmin. Kyllä se kelpaa kivan korun somistamana kotoiseen joulunviettoon. Eihän tuota tiedä, voiko isommalla joukolla kokoontua tänäkään jouluna, kun koronatilanne näyttää taas huolestuttavalta. Rokotettuja aikataulujen mukaan ollaan kyllä lähipiirissä kaikki, nuorimmainenkin.

        Toivottavasti minäkin löydän kirjamessuista kertovan piiloviestin. :)

        Toivottavasti hän edustaa siellä vain itseään. Ei suomalaisia eikä edes suomalaisia kirjailijoita, koska ei ole perustetta sille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti hän edustaa siellä vain itseään. Ei suomalaisia eikä edes suomalaisia kirjailijoita, koska ei ole perustetta sille.

        Edustamme kaikki itseämme, koska tämä ei ole edustustilaisuus, vaan kirjamessut, kulttuuritapahtuma, ja kaikki 15 kpl kirjailijoita jotka kulttuuritoimi on kutsunut paikalle on perusteella, että olemme kirjoittaneet kunnasta, asumme tai olemme syntyneet täällä ja olemme julkaisseet kirjoja; muodostamme osan kunnan kulttuuriskenariota.
        Suomenkielinen kirjastonhoitaja, joka vetää lukupiiriämme, on ostanut molemmat kirjani ja olen saanut paljon positiivista ja kannustava palautetta.
        Olen luonnollisestikin tietoinen omista vajaavaisuuksistani kirjailijana, mutta koska olen indie/harrastekirjailija enkä ole edes kiinnostunut kaupallisesta menestyksestä niin asia ei minua vaivaa. Jos minulta joku kysyy jotain voin kertoa että olen alkanut kirjoittamaan koska haluan pitää yllä suomenkielen taitoani ja koska minulla on paljon kerrottavaa.
        Sinun mielipidettäsi hyvä ano 17:50, ei ole kysytty, eikä se kiinnosta ketään.


      • Anonyymi

        Onko tutkittu, nousevatko hinnat BF;n päätyttyä takaisin niihin keinotekoisesti korotettuihin hintoihin, vai hinnoitellaanko tuotteet alkuperäisiin hintoihinsa.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti hän edustaa siellä vain itseään. Ei suomalaisia eikä edes suomalaisia kirjailijoita, koska ei ole perustetta sille.

        Oletko aikonut käydä näillä kirjamessuilla, Ano 17:50?
        Jos et, miksi sinua huolestuttaa, miten siellä suomalaista kirjallisuutta esitellään?
        Onko tapanasi käydä suomalaisilla kirjamessuilla.? Keitä ulkomaalaisia kirjailijoita olet tavannut? Miten he ovat edustaneet oma maataan ja maansa kirjallisuutta?
        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tutkittu, nousevatko hinnat BF;n päätyttyä takaisin niihin keinotekoisesti korotettuihin hintoihin, vai hinnoitellaanko tuotteet alkuperäisiin hintoihinsa.
        Mkr.

        Tuota en tiedä, voi olla eri käytäntöjä eri liikkeillä.


    • Anonyymi

      Löysin Rustan mustasta, pussilakanasetin 4,99 e ei paha, ostin, pesin, ihan jess.

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon! Hyvän ostoksen teit.
        Minä en käynyt kuin ruokakaupassa, oli mm. valmisruoka-annokset yhdellä eurolla/kpl, riisiä ja maukas broilerikastike. Ihan hyvä ateria
        Mkr.


    • Anonyymi

      Uuden älypuhelimen ostin mustalla viikolla.

      • Anonyymi

        Tarpeettoman tavaran haaliminen tuntuu irvokkaammalta kuin koskaan.
        Suomalaisten laskennallinen ylikulutuspäivä,
        siis hetki, jolloin olimme käyttäneet osamme maailman luonnonvaroista,
        oli huhtikuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarpeettoman tavaran haaliminen tuntuu irvokkaammalta kuin koskaan.
        Suomalaisten laskennallinen ylikulutuspäivä,
        siis hetki, jolloin olimme käyttäneet osamme maailman luonnonvaroista,
        oli huhtikuussa.

        Tavaran haalimisesta tuli pyhä rituaali
        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008426419.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarpeettoman tavaran haaliminen tuntuu irvokkaammalta kuin koskaan.
        Suomalaisten laskennallinen ylikulutuspäivä,
        siis hetki, jolloin olimme käyttäneet osamme maailman luonnonvaroista,
        oli huhtikuussa.

        Ei voi tietää, mikä on toiselle tarpeellista. Elinkeinoelämän pitää pyöriä ja tarjota töitä ja sitä kautta verotuloja. Hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee kulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi tietää, mikä on toiselle tarpeellista. Elinkeinoelämän pitää pyöriä ja tarjota töitä ja sitä kautta verotuloja. Hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee kulutusta.

        Toki moni ostaa tarpeellistakin, mutta ylikuluttaminen johtaa pitkällä tähtäimellä
        pahoinvointiyhteiskuntaan. Maailma hukkuu jo nyt turhaan tavaraan ja krääsään.
        Tätä menoa ei voi jatkua. Kierrätys on valttia ja sen miettiminen, mitä oikeasti tarvitsemme.
        Kierrätykselläkin on ainakin työllistävä vaikutus, kun vanhoista materiaaleista kehitellään
        ja tehdään uutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toki moni ostaa tarpeellistakin, mutta ylikuluttaminen johtaa pitkällä tähtäimellä
        pahoinvointiyhteiskuntaan. Maailma hukkuu jo nyt turhaan tavaraan ja krääsään.
        Tätä menoa ei voi jatkua. Kierrätys on valttia ja sen miettiminen, mitä oikeasti tarvitsemme.
        Kierrätykselläkin on ainakin työllistävä vaikutus, kun vanhoista materiaaleista kehitellään
        ja tehdään uutta.

        Hyvä kommentti Sinulla.
        EU-teki/tekee (en tiedä onko valmis) sääntöä, että ainakin elektroniikka- ja kodinkonetavaroille tulee pisempi käyttöikä.
        Jokainen varmaan on kuullut/nähnyt jutun, kuinka jo nailoneiden ja hehkulampun keksimisen jälkeen, laatua huononnettiin, että kauppa kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki moni ostaa tarpeellistakin, mutta ylikuluttaminen johtaa pitkällä tähtäimellä
        pahoinvointiyhteiskuntaan. Maailma hukkuu jo nyt turhaan tavaraan ja krääsään.
        Tätä menoa ei voi jatkua. Kierrätys on valttia ja sen miettiminen, mitä oikeasti tarvitsemme.
        Kierrätykselläkin on ainakin työllistävä vaikutus, kun vanhoista materiaaleista kehitellään
        ja tehdään uutta.

        Aika monet kankaatkin on kierrärysmateriaaleista tehty. Ostin verkkarit, joiden kangas on kierratysmuovipulloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki moni ostaa tarpeellistakin, mutta ylikuluttaminen johtaa pitkällä tähtäimellä
        pahoinvointiyhteiskuntaan. Maailma hukkuu jo nyt turhaan tavaraan ja krääsään.
        Tätä menoa ei voi jatkua. Kierrätys on valttia ja sen miettiminen, mitä oikeasti tarvitsemme.
        Kierrätykselläkin on ainakin työllistävä vaikutus, kun vanhoista materiaaleista kehitellään
        ja tehdään uutta.

        Kirjoitat asiaa kun ihmetyttää että palstan ikäluokka vielä ihannoi uusia mekkoja
        ja kuluttamista. Ei näytä maapallon tulevaisuus huolestuttavan kaikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki moni ostaa tarpeellistakin, mutta ylikuluttaminen johtaa pitkällä tähtäimellä
        pahoinvointiyhteiskuntaan. Maailma hukkuu jo nyt turhaan tavaraan ja krääsään.
        Tätä menoa ei voi jatkua. Kierrätys on valttia ja sen miettiminen, mitä oikeasti tarvitsemme.
        Kierrätykselläkin on ainakin työllistävä vaikutus, kun vanhoista materiaaleista kehitellään
        ja tehdään uutta.

        Puhut asiaa. Odottelen, että tekstiilien turha kerskakulutus loppuu tai ainakin vähenee. Uskomattomia ne jätevuoret vaatteista ja muista tekstiileistä.
        Onneksi on vähän toivoa:

        https://www.sitra.fi/caset/rester-on-suomen-ensimmainen-suuren-mittakaavan-tekstiilinkierratyslaitos-haluamme-mullistaa-teollisuuden-tekstiilien-raaka-aineet/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat asiaa kun ihmetyttää että palstan ikäluokka vielä ihannoi uusia mekkoja
        ja kuluttamista. Ei näytä maapallon tulevaisuus huolestuttavan kaikkia.

        Minkä ikäisenä pitää lopettaa uusien vaatteiden ostaminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ikäisenä pitää lopettaa uusien vaatteiden ostaminen?

        Vanhat on lopun ikäänsä karanteenissa, ei tarvita uusia vaatteita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ikäisenä pitää lopettaa uusien vaatteiden ostaminen?

        Ei minkään ikäisenä, mutta pitää käyttää harkintaa, mitä oikeasti tarvitsee.
        Itse ostan harvoin uutta, kun on tavis, vanhat ´´hienoudet´´ riittävät kyllä.
        Nuoret tarvitsevat enemmän, mutta esim. yksi ´´oma´´ nuoripari ostaa kaiken tarvittavan mitä vaan käypää löytää kierrätyspaikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ikäisenä pitää lopettaa uusien vaatteiden ostaminen?

        Ei sellaista sääntöä ole. Itse olen aina kuluttanut vanhat loppuun ensin.
        Ostan vain tarpeeseen.


    • Anonyymi

      Kodinkoneet kestää korkeintaan 10 v eikä voi korjata, on liikaa elekroniikkaa.

      • Anonyymi

        Jos kodinkone nykypäivänä kestää 10 vuotta sehän on huippua !
        Yleensä noin 5 vuotta.


      • Nykyään on pienkonekorjaamoita, aina kannattaa kysyä.
        Yhteenaikaan ainakin oli sellainen meininki, jos vei liikkeeseen mistä ostettu, sanottiin, ei kannata korjaja, tule kalliimmaksi, kuin uusi.


    • Minulla on häälahjaksi v-63 saatu "Kennevudin" yleiskone ja toimii edelleen loistavasti ja on kyllä käytettykin ahkerasti.

      Tietenkin toimii myös se ns. mandoliini" leikkuri, joka onkin aivan mahtava, jonka ostin "Stokalta" firman lahjakortilla, joskus v-79, mutta ostin myös "hienot" kengät. Harmi, että koirani söi ne pilalle.

      Ostin myös tämän uutuuden "soodastriimin", vai mikä se olikaan tämä kone, jolla pore vettä laitettiin ja myös eri mausteitakin siihen oli. No nyt on koneet uusittu ja entisiä patruunoita ei ole saatavissa, joten se on jätettä, ne kaasupullotkin.,

      Aivan järjetöntä tuhlausta ja luonnon pilaamista, mutta olkoon minun puolestani, koska miksi minä näistä huolta kannan , koska ei minulla ole mitään sanan valtaa moiseen.

      • Minun vanhin kodinkoneeni on Kenwoodin sähkövatkain, vuodelta 1967 ja toimii.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Minun vanhin kodinkoneeni on Kenwoodin sähkövatkain, vuodelta 1967 ja toimii.

        Minullakin on vanha ja käytössä kulunut yleiskone.
        Vaikka toimii jo hitaasti, niin en taida vaihtaa uuteen.
        Sentään oltu 30 vuotta naimisissa.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Minun vanhin kodinkoneeni on Kenwoodin sähkövatkain, vuodelta 1967 ja toimii.

        Kenwood on todellinen laatukone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenwood on todellinen laatukone.

        Anoppini kuoli v. 1963. Perin hänen jäämistöstään sähkövatkaimen, jonka vei kesämökille. Toimii edelleen.


    • Anonyymi

      Raha on käyttöä varten, tilasin perjantaina uuden tabletin entisen kuusivuotta vanhan tilalle, en katsonut hintaa vaan ominaisuuksia, verkkokaupasta saa minkä haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      98
      2016
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      120
      1578
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      117
      1100
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      30
      1030
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      949
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      849
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      36
      784
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      761
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      731
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      653
    Aihe