Kannattaako tehdä muistutus hoitajan toiminnasta?

Anonyymi

Olen jo kirjoittanut sellaisen. Se on asiallinen ja samalla tunnepitoinen, koska tein sen tunteiden vallassa. Nyt mietin, että reagoinko turhan voimakkaasti. Mitä jos siitä seuraa minulle vaikeuksia.

25

1376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihan pelkkä tunnepitoinen viesti ei voi aiheuttaa hankaluuksia, joten älä siitä huolehdi, vaikka nyt jälkeen päin toki saattaa nolottaa. Voihan siitäkin nolouden tunteestakin mainita, jos kohtaat kyseisen hoitajan vielä.

Asia saattaisi olla hyvinkin eriainen jos olisit vaikkapa ollut selvästi epäasiallinen, esim kommentoinut rasistisesti.

• Anonyymi

Yksittäistä tapausta ei voi kommentoida, kun ei siitä tiedä mitään, eikä sitäkään voi sanoa, että mikä on ylireagointia ja mikä ei. Omista oikeuksistaan joutuu pitämään puolta, mutta sutta ei kannata ulvoa. Ehkä tämä on se vaikein asia, jotenkin objektiivisesti mitata.

Yleisellä tasolla kuitenkin sanon että muistutuksia kannattaa tehdä. Se on yksi työkalu potilas suojan ja turvallisuuden näkökulmasta, mutta se on myös yksi työkalu hallinnon puolella, jolla voidaan mitata asiakastyytyväisyyttä tai toiminnan laatua.

Vaikka siis tuntuisi että yksittäinen muistutus ei johtaisi minnekkään, niin jos samasta aiheesta, tai samoille henkilöille niitä tulee, niin aivan varmasti tapahtuu asioita siellä taustalla.

• Anonyymi

Näin se taitaa olla. Kyllä se taitaa nyt olla jo vähän pakkokin laittaa menemään jo oman mielenrauhan takia.

• Anonyymi

Olisiko kannattanut ennemmin kannella potilasasiamiehelle? Tosin olen kuullut, että monet potilasasiamiehet ovat täysin munattomia, eikä kanteluista ole ollut hyötyä.

• Anonyymi

Ei potilasasiamiehelle kannella. Se on muistutus, ei kantelu ja potilasasiamies auttaa tarvittaessa sen teossa. Muistutus tehdään hoitohenkilön esimiehelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei potilasasiamiehelle kannella. Se on muistutus, ei kantelu ja potilasasiamies auttaa tarvittaessa sen teossa. Muistutus tehdään hoitohenkilön esimiehelle.

Et saa apua potilasasiamieheltä. Ilmoitin potilasasiamiehelle suoraan, että haluan kannella psyk. polin toiminnasta (tämä kirjallisena hänelle lähettämässäni valituksessa) ja tämä potilasasiamies lähetti tän mun kirjoittaman valituksen lääkärin esimiehelle. Tältä esimieheltä siis tuli aivan asiaton vastaus. Tarkoittaako tämä nyt sitten, että mun olisi pitänyt ”kannella” jotenkin muullakin tavalla ja jonnekin muualle? Olen laittanut muutakin palautetta heidän nettisivuiltaan, mutta eihän niiden sivujen kautta edes tästä potilasasiamiehestä voi kannella. Josta myös laitoin ko. puljuun palautetta, eli laitan palautetta ja valituksia vuoronperään, kun mikään ei etene. Onkohan ihan laillista touhua?

• Anonyymi

Tämäkin ihan todella hankala asia, mistä hemmetistä minä tiedän mikä on kantelu ja muistutus. Jos pyydän kantelua, oletan, että jos potilasasiamies sen eteenpäin laittaa, että se on kantelu. Hän ei neuvonut minua kantelun teossa, eikä kysynyt voiko laittaa eteenpäin valitukseni, niin tottakai oletin että kyseessä on kantelu, kun sitä kerran olin pyytänyt. Oliko nyt kuitenkin kyseessä muistutus?

• Anonyymi

Mistä noista voi tietää? Sekava systeemi kaikenkaikkiaan. Onkohan kukaan koskaan etenkään psykiatrian puolella saanut oikeutta jonkun potilasasiamiehen kautta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä noista voi tietää? Sekava systeemi kaikenkaikkiaan. Onkohan kukaan koskaan etenkään psykiatrian puolella saanut oikeutta jonkun potilasasiamiehen kautta?

Täytyy sanoa, että en osaa sanoa onko kukaan saanut apua, en lähde nyt erittelemään erikseen psykiatrian potilaisiin. Mäkin olen (ainakin) muistaakseni ollut yhteydessä tämän ainoan asian yhteydessä ja muista potilaista mulla ei ole tietoa. Tiedän paljon potilaita, jotka olisi hyötyneet siitä, että joku olis niitä auttanut oman asian ajamisessa, mutta en tiedä olisiko sekin ollut enemmän sosiaaliasiamiehen hommaa. Tämä byrokratiaviidakko on ainakin mulle todella hankala hahmottaa.

• Anonyymi

Erittäin selkeä systeemi. Soitto potilasasiamiehelle ja homma lähtee rullaamaan. Hän ajaa potilaan asiaa ja seuraa miten prosessi etenee. Se on hänen työnsä.

• Anonyymi

Potilasasiamies antaa vain neuvoja miten toimitaan ja onko syytä tehdä valitus. Valituksen tekee AINA potilas itse!

• Anonyymi

Anna mennä vaan, jos kerran aihetta on. Esimies tekee selvityksen ja lähettää sen sinulle.

Potilasasiamiehellä on velvollisuus työnsä puolesta seurata, että homma edistyy aikataulun mukaan.

Ei ole syytä pelätä, että siitä seuraisi mitään vaikeuksia sinulle. Lain mukaan muistutus on sinun oikeutesi. Se voi muuttaa asioita parempaan suuntaan.

• Anonyymi

Laitoin potilasasiamiehelle viestiä yli 2 v sitten ja sanoin, että haluan tehdä kantelun polin toiminnasta ja kysyin kirjallisia ohjeita miten toimitaan. Hän käski olla yhteydessä sosiaalitoimistoon ja lähetti kantelun johtajalle, jonka vastaus oli ihan @@@@. Laitoin ko. puljuun sitten vielä valituksia, että miten voin tästä potilasasiamiehestä valittaa, mutta en tiedä, miten sekään onnistuu.

• Anonyymi

Heikko on potilaan oikeusturva "maailman parhaassa terveydenhuollossa".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heikko on potilaan oikeusturva "maailman parhaassa terveydenhuollossa".

Täällä on joku yksinäinen kirjaili tehtaillut sekoiluviestejä vähän enemmänkin yön aikana.
        Asia on yksinkertainen ja toteuttamiskelpoinen.
        Muistutusta vaan esimiehelle, ei minnekään muualle. Jos siihen tarvitsee apua, potilasasiamies on sitä varten. Ei tämä mikään oikeusasia sentään ole. Kunhan selvitetään onko hoito ollut asianmukaista. Jos on, niin se jatkuu ilman muutoksia, jos ei, niin asioihin puututaan. Ei sen kummempaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä on joku yksinäinen kirjaili tehtaillut sekoiluviestejä vähän enemmänkin yön aikana.
        Asia on yksinkertainen ja toteuttamiskelpoinen.
        Muistutusta vaan esimiehelle, ei minnekään muualle. Jos siihen tarvitsee apua, potilasasiamies on sitä varten. Ei tämä mikään oikeusasia sentään ole. Kunhan selvitetään onko hoito ollut asianmukaista. Jos on, niin se jatkuu ilman muutoksia, jos ei, niin asioihin puututaan. Ei sen kummempaa.

Esimiehet pitävät turhan usein alaistensa puolta, eli joskus voi olla turhaa ottaa yhteyttä esimieheen.
        Itse olen tehnyt kerran muistutuksen esimiehellekin, tosin en psykiatrian puolella, ja esimies oli jutellut alaisensa kanssa tottakai, kuten kuuluukin.
        Mutta voivoi, kun tämä alainen oli valehdellut asiasta esimiehelleen....mutta onneksi pystyin sen todistamaan valheeksi.

Toisen kerran eri asian yhteydessä laitoin palautetta esimiehelle yhdestä lääkäristä, ja hänkin oli valehdellut esimiehelleen.
        Tämä esimies piti alaisensa puolia, ja vastaukseksi sain, plaaplaa...sana sanaa vastaan.
        Eli toiseksi jäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esimiehet pitävät turhan usein alaistensa puolta, eli joskus voi olla turhaa ottaa yhteyttä esimieheen.
        Itse olen tehnyt kerran muistutuksen esimiehellekin, tosin en psykiatrian puolella, ja esimies oli jutellut alaisensa kanssa tottakai, kuten kuuluukin.
        Mutta voivoi, kun tämä alainen oli valehdellut asiasta esimiehelleen....mutta onneksi pystyin sen todistamaan valheeksi.

Toisen kerran eri asian yhteydessä laitoin palautetta esimiehelle yhdestä lääkäristä, ja hänkin oli valehdellut esimiehelleen.
        Tämä esimies piti alaisensa puolia, ja vastaukseksi sain, plaaplaa...sana sanaa vastaan.
        Eli toiseksi jäin.

Harmillista ja niin ennalta-arvattavaa, että noin siinä kävi. Tulkitseekohan edellinen kirjoittaja sinunkin viestisi sekoiluviestiksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harmillista ja niin ennalta-arvattavaa, että noin siinä kävi. Tulkitseekohan edellinen kirjoittaja sinunkin viestisi sekoiluviestiksi?

Anna yksikin syy miksi muistutusta ei kannata tehdä, jos kokee siihen aihetta. Syyksi ei riitä, että hoitaja valehtelee. Mitä haittaa siitä on asiakkaalle/potilaalle, että hän tekee sen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anna yksikin syy miksi muistutusta ei kannata tehdä, jos kokee siihen aihetta. Syyksi ei riitä, että hoitaja valehtelee. Mitä haittaa siitä on asiakkaalle/potilaalle, että hän tekee sen?

No niin, löytyykö niitä syitä? Joku hoitohenkilö varmaankin tässä ketjussa kertoilee satuja siitä miten kaikki muistutukset ovat olleet turhia yms. Taitaa olla kusi sukassa, kun pelkää, että joku potilaansa on tekemässä hänestä muistutusta.

• Anonyymi

Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun,
      hoitoon tai kohteluun

1) Selvittely ja avoin keskustelu hoitotahon tai sosiaalihuollon yksikön kanssa

2) Muistutus
      • Jos keskustelusta huolimatta asia ei selviä → kirjallinen muistutus hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle/sosiaalihuollon yksikön johtavalle viranhaltijalle

3) Kantelu, jos et ole tyytyväinen muistutuksen vastaukseen
      • Kantelu sosiaali- ja terveydenhuollon epäkohdista tehdään aluehallintovirastolle
      • Kantelu Valviraan jos epäillään hoitovirheen johtaneen potilaan kuolemaan/vaikeaan pysyvään vammautumiseen.
      • Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle jos epäilee että viranomainen ei ole noudattanut lakia tai perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet

https://stm.fi/asiakkaan-potilaan-oikeudet/valittaminen
      https://www.valvira.fi

• Anonyymi

Teit ihan oman version. Linkissäsi sanotaan muistutuksesta näin:

"Muistutus
        Terveydenhuollossa hoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön voi tehdä muistutuksen terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Ennen muistutuksen tekemistä kannattaa yrittää selvittää asia potilasta hoitaneiden henkilöiden kanssa.
        Sosiaalihuollossa kohteluunsa tyytymätön voi tehdä muistutuksen sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.
        Viranomaisen on vastattava muistutukseen kohtuullisessa ajassa. Muistutuksella ei haeta muutosta päätökseen. Muistutus voi kuitenkin vaikuttaa siihen, miten toimintayksikössä vastaisuudessa toimitaan ja kohdellaan asiakkaita."

• Anonyymi

Minä olen saanut terveydenhoidosta jo fyysistå, psyykkistä, sosiaalista ja taloudellista haittaa. Nyt pitäs mennä hyödyn puolelle.

popiuuuyui

• Anonyymi

En tiedä kannattaako hirveästi valitella kenestäkään.

• Anonyymi

Tänään se lähtee!
      Mahtava homma!

• Anonyymi

Heidän kirjoitti työstään kyllä kanttaa tehdä mutta ei muuta tule kuin sen huutaa ulkona takaisin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe