Olen etsimässä ensi kaudeksi 7-8 m venettä kuten Bella 700., tai vastaavaa uppoumavenettä. Rahaa ei ole yli 15 k€, joten yli 20 vuotisia pitää katsella Ihmetellyt että käyttötuntimittareita ei tunnu olevan. Joku jopa toteaa että " tunneista ei tietoa mutta kone toimii ".
Olenko nyt liiaksi vanhan liiton mies, joka uskoo konetuntien vaikuttavan koneen kulumiseen? Vai miten pitäisi suhtautua?
Eikö moottorin käyttötunneilla ole väliä?
36
1199
Vastaukset
- Anonyymi
Tunteja enemmän huolettaisi huoltohistoria, koneen käyttö ja propulsio.
Kunnon koeajolla ja öljyanalyysillä saa riittävästi tietoa jos on ymmärrystä koneen kunnosta. - Anonyymi
Tuskin kukaan viitsii tuollaisilla ajella niin pitkiä aikoja, että konetunnit tulisivat vastaan ennen korroosiota ja muita iän tuomia ongelmia. Ei ole juuri väliä onko pikkudieselillä ajettu 1000 vai 3000 tuntia.
- Anonyymi
Yleensä tuon ikäisillä sekä kokoluokan ja venetyypin moottoreilla on ajettu ehkä 1500 tuntia. Se ei ole liikaa moottorin kestävyyttä ajatellen. Kuten edellisissä kommenteissa mainittiin, on tunteja tärkeämpää se miten konetta on käytetty ja huollettu. Käyttötapaa ei voi mitenkään varmistaa, joten myyjän sanaan on siinä luotettava. Huoltoon kuuluu muutakin kuin siipipyörän sekä öljyn ja suodattimien vaihto huolto-ohjelman mukaan. Huollon tasoa korreloi mielestäni parhaiten veneen ja etenkin moottoritilan yleinen siisteys. Onko pilssi puhdas, vai lilluuko siellä öljyn ja veden sekoitus. Onko veneessä mukana esim. siistissä laatikossa tms. moottorin mahdollisesti tarvitsemia huolto-osia varalla. Jos onkin, ovatko ne epämääräisenä öljyisenä kasana jossakin nurkassa. Onko moottori päällisin puolin puhdas, onko huolloista dokumentteja jne. Riittävän pitkä koeajo jotta moottori ehtii käyntilämpötilaan ja jäähdytys toimii hyvin myös matkanopeudella. Koeajolle olisi lähdettävä kylmällä moottorilla. Jos itsellä ei osaamista moottoreista, mukaan puolueeton ammattilainen.
- Anonyymi
Juuri viimme talvena otettiin kohta 10 000 tuntia ajettu Perkins M4.246 auki ja aivan turhaan. Oheislaitteet ja lämmönvaihtimet ym kyllä kuluu mutta 1500 tuntia käytetty meridiesel ei ole vielä edes sisään ajettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri viimme talvena otettiin kohta 10 000 tuntia ajettu Perkins M4.246 auki ja aivan turhaan. Oheislaitteet ja lämmönvaihtimet ym kyllä kuluu mutta 1500 tuntia käytetty meridiesel ei ole vielä edes sisään ajettu.
Jos potkuri on mitoitettu oikein.
Tehty huollot valmistajan ohjeistusten mukaan.
Käytetty asiallisesti lämmitykset ja jäähdytykset.
Ylikoko potkurilla noilla tunneilla lähellä vainaata...
- Anonyymi
Kiitos moottorimiehille asiantuntevista kommenteista. Rohkenen olla vähäisellä kokemuksellanikin samaa mieltä, että eivät ne tunnit vaan ylläpito ratkaisee. Jotkut ohjekirjat toisaalta opastavat tekemään säätöjä jonkin tunti-intervallin mukaan ja siinähän mittari on omiaan
Onko niin, että tuntimittaria ei ole " viitsitty " asentaa sisämoottoriin, jottei tulisi liian helppoja arvioita moottorin kunnosta.- Anonyymi
Minulla oli vuosia sitten Bella 7000 jossa Volvo Penta 2003T moottori. Hyvin toimi ja oli tosi helppo myydä eteenpäin, kun tuli suuremman veneen hankinta eteen. Siinäkään ei ollut käyttötuntimittaria. Jostakin syystä noista näyttää tuntimittari puuttuvan, vaikka mittaritaulu oli Volvon valmistama. Tuskin tähän aikaan vuodesta pääset koeajolle, mutta vaihtoehtoihin silti voi tutustua talvellakin. Onnea vaan:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla oli vuosia sitten Bella 7000 jossa Volvo Penta 2003T moottori. Hyvin toimi ja oli tosi helppo myydä eteenpäin, kun tuli suuremman veneen hankinta eteen. Siinäkään ei ollut käyttötuntimittaria. Jostakin syystä noista näyttää tuntimittari puuttuvan, vaikka mittaritaulu oli Volvon valmistama. Tuskin tähän aikaan vuodesta pääset koeajolle, mutta vaihtoehtoihin silti voi tutustua talvellakin. Onnea vaan:)
Voi olla belloissa, että puuttuu, juuri tuo kone oli isä vainaan veneessä, kun äijästä aika jätti, niin koneessa n.4600 tuntia ja oli asiallisesti huollettu ja käytetty. Vene seisoi kaksi kautta ennen kauppoja.
Kun sain myytyä, niin hörähti käyntiin laakista ja uusi omistaja ollut tyytyväinen... - Anonyymi
Tuntimittari tulee helposti tiensä päähän ennen konetta. On aika tylsää kelauttaa uuteen mittariin vaikka 1500 tuntia, jotta se täsmäsi koneen tuntien kanssa.
Ja jos se mittari on hajonnut 1500 tunnin kohdalla, niin uusi saman merkkinen tekee sen myös. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntimittari tulee helposti tiensä päähän ennen konetta. On aika tylsää kelauttaa uuteen mittariin vaikka 1500 tuntia, jotta se täsmäsi koneen tuntien kanssa.
Ja jos se mittari on hajonnut 1500 tunnin kohdalla, niin uusi saman merkkinen tekee sen myös.Siihen uden mittarin viereen voi dymottaa nnn h. Ihan helppoa eikä se ihan muutaman tunnin tarkkuudella tarvi olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen uden mittarin viereen voi dymottaa nnn h. Ihan helppoa eikä se ihan muutaman tunnin tarkkuudella tarvi olla.
Voi tietenkin, mutta se ei ole kovin tyylikästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi tietenkin, mutta se ei ole kovin tyylikästä.
Ihan sama jossain bellassa ja voihan sen dymon laittaa johonkin katseilta suojaan jos on noin esteetikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama jossain bellassa ja voihan sen dymon laittaa johonkin katseilta suojaan jos on noin esteetikko.
Eiköhän asia ole kuitenkin jokaisen oman estetiikantajun ja -halun ratkaistavissa.
Ei sillä ettekö arvostaisi kontribuutiotasi, mutta kauneus on edelleen katsojan silmässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän asia ole kuitenkin jokaisen oman estetiikantajun ja -halun ratkaistavissa.
Ei sillä ettekö arvostaisi kontribuutiotasi, mutta kauneus on edelleen katsojan silmässä.Niin että parempi olla sitten kokonaan ilman mittaria?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin että parempi olla sitten kokonaan ilman mittaria?
Se on yksi ratkaisu.
- Anonyymi
Kyllä tunnit merkkaa paljonkin, mutta vielä enemmän vuosimalli ja varaosien saanti. Johonkin bmc, tai aronaan ei saa kuin joitain yleisosia enää, samoin mm. vanhat perkinsit
Nyrkkisääntönä voisi sanoa että 80 luvun moottorin arvo tunteihin katsomatta on korkeintaan se mitä katsoo kahden venekesän saavan poistoina maksaa, sillä voi laueta koska vaan ja uusi hommattava tilalle kuitenkin- Anonyymi
80-luvun venemoottorista saa romuraudan kilohinnan, ei senttiäkään enempää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
80-luvun venemoottorista saa romuraudan kilohinnan, ei senttiäkään enempää
Tuskin tuota arvoasiaa kannattaa mennä yleistämään -ainakaan noin parilla sanalla.
- Anonyymi
Riippuu mitä arvoa tarkoittaa. Jos myyt irrallisen 80-luvun koneen, niin et saa juuri mitään. Jos taas yrität myydä venettä, josta se 80-luvun kone on lauennut, niin veneen arvo on heti tonneja pienempi kuin sellaisen, jossa on toimiva 80-luvun kone. Harva kun jaksaa asennella sellaista "uutta" 80-luvun konetta, niin se koneen puuttuminen veneestä tarkoittaa tuhansien investointia uuteen koneeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu mitä arvoa tarkoittaa. Jos myyt irrallisen 80-luvun koneen, niin et saa juuri mitään. Jos taas yrität myydä venettä, josta se 80-luvun kone on lauennut, niin veneen arvo on heti tonneja pienempi kuin sellaisen, jossa on toimiva 80-luvun kone. Harva kun jaksaa asennella sellaista "uutta" 80-luvun konetta, niin se koneen puuttuminen veneestä tarkoittaa tuhansien investointia uuteen koneeseen.
veneilyssä ei riitä että moottori toimii jotenkuten. se ei riitä ostotilanteessa ostajalle eikä se riitä jo ostaneelle käytössä. Merihätään joutuminen ja/tai veneen hinaus maksaa aina helkutisti. kun nyt 80-luvun autollakin arveluttaisi 200 km reissu mökille, niin vielä enemmän se arveluttaa lähteä saman ikäisellä moottorilla merelle, edes 50 km päähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
veneilyssä ei riitä että moottori toimii jotenkuten. se ei riitä ostotilanteessa ostajalle eikä se riitä jo ostaneelle käytössä. Merihätään joutuminen ja/tai veneen hinaus maksaa aina helkutisti. kun nyt 80-luvun autollakin arveluttaisi 200 km reissu mökille, niin vielä enemmän se arveluttaa lähteä saman ikäisellä moottorilla merelle, edes 50 km päähän.
Ymmärrän pointtisi, mutta lienet tässä kuitenkin vähemmistön edustaja. Niitä 80-luvun koneita on todella monella vielä aktiivikäytössä, enkä ole huomannut suurta pelkoa käyttäjissä. Eivätkä nämä käyttäjät väärässä ole - hyvin pidetty 80-luvun diesel-kone voi olla vielä ihan luotettavakin. Ja toisaalta ei ne uudetkaan mitään satavarmoja ole. Suurin osa "moottorivioista", joihin matka katkeaa (ellei kipparilla ole teknistä osaamista), johtuvat polttoainelinjan tukkeutumisesta tai polttoainelinjan ilmavuodosta. Niiden todennäköisyys ei riipu mitenkään itse moottorin iästä.
Mökkimatka 80-luvun autolla ei houkuttelisi, mutta moottori siinä on pienin tekijä. Enemmän huolettaisi mukavuus ja turvallisuus. Hyvin epätodennäköistä, että kone laukeaisi.
Meitä veneilijöitä on hyvin erilaisilla taustoilla ja harrastusbudjeteilla liikkeellä. Jos on varaa hankkia vaikkapa 10 000 euron vene, niin on kaikille ihan selvää, että sen moottori on hyvin vanha.
Purjeveneissä noita 80-luvun moottoreita on paljon. Toki purjeveneessä tilanne on vähän eri, koska kotiin pääsee ilmankin moottoria. Poikkeuksetta tiensä päähän tulleet moottorit ovat olleet merivesijäähdytteisiä, joista on kansi syöpynyt puhki. Makeavesijäähdytteiset tuntuvat olevan ikuisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi, mutta lienet tässä kuitenkin vähemmistön edustaja. Niitä 80-luvun koneita on todella monella vielä aktiivikäytössä, enkä ole huomannut suurta pelkoa käyttäjissä. Eivätkä nämä käyttäjät väärässä ole - hyvin pidetty 80-luvun diesel-kone voi olla vielä ihan luotettavakin. Ja toisaalta ei ne uudetkaan mitään satavarmoja ole. Suurin osa "moottorivioista", joihin matka katkeaa (ellei kipparilla ole teknistä osaamista), johtuvat polttoainelinjan tukkeutumisesta tai polttoainelinjan ilmavuodosta. Niiden todennäköisyys ei riipu mitenkään itse moottorin iästä.
Mökkimatka 80-luvun autolla ei houkuttelisi, mutta moottori siinä on pienin tekijä. Enemmän huolettaisi mukavuus ja turvallisuus. Hyvin epätodennäköistä, että kone laukeaisi.
Meitä veneilijöitä on hyvin erilaisilla taustoilla ja harrastusbudjeteilla liikkeellä. Jos on varaa hankkia vaikkapa 10 000 euron vene, niin on kaikille ihan selvää, että sen moottori on hyvin vanha.
Purjeveneissä noita 80-luvun moottoreita on paljon. Toki purjeveneessä tilanne on vähän eri, koska kotiin pääsee ilmankin moottoria. Poikkeuksetta tiensä päähän tulleet moottorit ovat olleet merivesijäähdytteisiä, joista on kansi syöpynyt puhki. Makeavesijäähdytteiset tuntuvat olevan ikuisia." Suurin osa "moottorivioista", joihin matka katkeaa (ellei kipparilla ole teknistä osaamista), johtuvat polttoainelinjan tukkeutumisesta tai polttoainelinjan ilmavuodosta. Niiden todennäköisyys ei riipu mitenkään itse moottorin iästä."
On hyvin eri asia päästä jatkamaan matkaa, jos se on keskeytynyt polttoainesuodattimen tukkeutumisen takia, kuin jos se on keskeytynyt kannen tai lohkon puhkeamisen takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Suurin osa "moottorivioista", joihin matka katkeaa (ellei kipparilla ole teknistä osaamista), johtuvat polttoainelinjan tukkeutumisesta tai polttoainelinjan ilmavuodosta. Niiden todennäköisyys ei riipu mitenkään itse moottorin iästä."
On hyvin eri asia päästä jatkamaan matkaa, jos se on keskeytynyt polttoainesuodattimen tukkeutumisen takia, kuin jos se on keskeytynyt kannen tai lohkon puhkeamisen takia.Tämä oli siis tarkoitettu sanomaan, että on turha laittaa samalle viivalle 2010 moottoria ja 1980 moottoria sen takia, että polttoainelinja voi tukkeutua kummassa hyvänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä oli siis tarkoitettu sanomaan, että on turha laittaa samalle viivalle 2010 moottoria ja 1980 moottoria sen takia, että polttoainelinja voi tukkeutua kummassa hyvänsä.
Eivät ne tietenkään samalla viivalla ole, mutta keskivertoveneilijälle merihätään joutumisen kannalta ovat lähes samalla viivalla. Keskivertoveneilijä hälyttää hinausapua, kun moottori hyytyy. Sen suhteen ihan sama hyytyykö se tukkeutuneen polttoainelinjan vai puhjenneen kannen takia.
Jälkikäteen sitten tietysti harmittaa enemmän se kansi kuin tukkeutunut linja, mutta "hätä" oli ihan sama. - Anonyymi
Voisitko kertoa esimerkin perkinsin varaosa saanti in liityen
- Anonyymi
Vuosimallilla ei ole mitään väliä ja tarvittavat varaosat on löytyneet. S yöpymisiä ei makeavesijäähdytteisistä ole jos anodit on pidetty kunnossa. Jos kone hyytyy, syy on huonossa huollossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
veneilyssä ei riitä että moottori toimii jotenkuten. se ei riitä ostotilanteessa ostajalle eikä se riitä jo ostaneelle käytössä. Merihätään joutuminen ja/tai veneen hinaus maksaa aina helkutisti. kun nyt 80-luvun autollakin arveluttaisi 200 km reissu mökille, niin vielä enemmän se arveluttaa lähteä saman ikäisellä moottorilla merelle, edes 50 km päähän.
Kun otit autot puheeksi, niin tien poskessa olevat ovat pääsääntöisesti uudehkoja. Mistä mahtaa johtua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ne tietenkään samalla viivalla ole, mutta keskivertoveneilijälle merihätään joutumisen kannalta ovat lähes samalla viivalla. Keskivertoveneilijä hälyttää hinausapua, kun moottori hyytyy. Sen suhteen ihan sama hyytyykö se tukkeutuneen polttoainelinjan vai puhjenneen kannen takia.
Jälkikäteen sitten tietysti harmittaa enemmän se kansi kuin tukkeutunut linja, mutta "hätä" oli ihan sama.On lukuisia asioita joiden takia keskivertoveneiliä voi joutua merihätään. Koneen sammuminen keskeen matkan on harvinaista, jos sitä on hoidettu asianmukaisesti. Jos sammuminen johtuu esim. Epäpuhtaasta polttoaineesta, niin sammuu se uusikin moottori. Ei keskiverto on varautunut näihin asioihin, hän selvittää syyn, korjaa asian ja jatkaa matkaa.
- Anonyymi
Vielä on vuosisadan alussa rakennettuja meri koneita käytössä, kun huolletu varaosat koneistettu uusuksi jne.
https://youtu.be/GCpJF8QUf1Q
Näitä on vaikka kuinka, kädettömät kermapersiit eivä osaa, ymmärrä, että kaiken voi korjata tai uusia. Nykyään vielä helpompaa, kun terästäkin voi 3D tulostaa, valaa voi myös tai ihan vain koneistaa.. - Anonyymi
Ennen vuotta 2006 moottorit pitäii kieltää, jo päästöjenkin takia mutta ennen kaikea luotettavuuden takia
- Anonyymi
Mihin perustat väitteesi ennen v. 2006 koneiden epäluotettavuuteen. Laita jotain faktaa väitteesi tueksi.
- Anonyymi
Mihin tämä väitteesi perustuu. Voitko tarkentaa tätä luotettavuus asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin tämä väitteesi perustuu. Voitko tarkentaa tätä luotettavuus asiaa.
terveeseen järkeen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
terveeseen järkeen
Hyväkuntoinen - 80 luvun moottori on varmasti luotettavampi kuin - 20 luvun tietokonehärveli! Saati joku 2000 luvun paremmalla puolella tehty huonosti pidetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
terveeseen järkeen
Voitko antaa vakuudet, että sinulla olisi terve järki?
Faktaa on kuitenkin, että huomattavasti vanhempaa kalustoa runsaasti liikkeellä ja promille luokkaa ongelmis.
Lähde: meripelastus tilasto tilanteista vs rekisteröity kalusto ja lisäksi näköhavainnot merellä, harvoin näkee kenelläkään ongelmia. - Anonyymi
Itseltäkö kysyt? En tiedä saatko jotain tyydytystä pervoilusta, yhtään ymmärrä hassua irrallista kysymystä?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821