Eikö moottorin käyttötunneilla ole väliä?

Anonyymi

Olen etsimässä ensi kaudeksi 7-8 m venettä kuten Bella 700., tai vastaavaa uppoumavenettä. Rahaa ei ole yli 15 k€, joten yli 20 vuotisia pitää katsella Ihmetellyt että käyttötuntimittareita ei tunnu olevan. Joku jopa toteaa että " tunneista ei tietoa mutta kone toimii ".

Olenko nyt liiaksi vanhan liiton mies, joka uskoo konetuntien vaikuttavan koneen kulumiseen? Vai miten pitäisi suhtautua?

36

1199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tunteja enemmän huolettaisi huoltohistoria, koneen käyttö ja propulsio.

      Kunnon koeajolla ja öljyanalyysillä saa riittävästi tietoa jos on ymmärrystä koneen kunnosta.

    • Anonyymi

      Tuskin kukaan viitsii tuollaisilla ajella niin pitkiä aikoja, että konetunnit tulisivat vastaan ennen korroosiota ja muita iän tuomia ongelmia. Ei ole juuri väliä onko pikkudieselillä ajettu 1000 vai 3000 tuntia.

    • Anonyymi

      Yleensä tuon ikäisillä sekä kokoluokan ja venetyypin moottoreilla on ajettu ehkä 1500 tuntia. Se ei ole liikaa moottorin kestävyyttä ajatellen. Kuten edellisissä kommenteissa mainittiin, on tunteja tärkeämpää se miten konetta on käytetty ja huollettu. Käyttötapaa ei voi mitenkään varmistaa, joten myyjän sanaan on siinä luotettava. Huoltoon kuuluu muutakin kuin siipipyörän sekä öljyn ja suodattimien vaihto huolto-ohjelman mukaan. Huollon tasoa korreloi mielestäni parhaiten veneen ja etenkin moottoritilan yleinen siisteys. Onko pilssi puhdas, vai lilluuko siellä öljyn ja veden sekoitus. Onko veneessä mukana esim. siistissä laatikossa tms. moottorin mahdollisesti tarvitsemia huolto-osia varalla. Jos onkin, ovatko ne epämääräisenä öljyisenä kasana jossakin nurkassa. Onko moottori päällisin puolin puhdas, onko huolloista dokumentteja jne. Riittävän pitkä koeajo jotta moottori ehtii käyntilämpötilaan ja jäähdytys toimii hyvin myös matkanopeudella. Koeajolle olisi lähdettävä kylmällä moottorilla. Jos itsellä ei osaamista moottoreista, mukaan puolueeton ammattilainen.

      • Anonyymi

        Juuri viimme talvena otettiin kohta 10 000 tuntia ajettu Perkins M4.246 auki ja aivan turhaan. Oheislaitteet ja lämmönvaihtimet ym kyllä kuluu mutta 1500 tuntia käytetty meridiesel ei ole vielä edes sisään ajettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri viimme talvena otettiin kohta 10 000 tuntia ajettu Perkins M4.246 auki ja aivan turhaan. Oheislaitteet ja lämmönvaihtimet ym kyllä kuluu mutta 1500 tuntia käytetty meridiesel ei ole vielä edes sisään ajettu.

        Jos potkuri on mitoitettu oikein.

        Tehty huollot valmistajan ohjeistusten mukaan.

        Käytetty asiallisesti lämmitykset ja jäähdytykset.

        Ylikoko potkurilla noilla tunneilla lähellä vainaata...


    • Anonyymi

      Kiitos moottorimiehille asiantuntevista kommenteista. Rohkenen olla vähäisellä kokemuksellanikin samaa mieltä, että eivät ne tunnit vaan ylläpito ratkaisee. Jotkut ohjekirjat toisaalta opastavat tekemään säätöjä jonkin tunti-intervallin mukaan ja siinähän mittari on omiaan

      Onko niin, että tuntimittaria ei ole " viitsitty " asentaa sisämoottoriin, jottei tulisi liian helppoja arvioita moottorin kunnosta.

      • Anonyymi

        Minulla oli vuosia sitten Bella 7000 jossa Volvo Penta 2003T moottori. Hyvin toimi ja oli tosi helppo myydä eteenpäin, kun tuli suuremman veneen hankinta eteen. Siinäkään ei ollut käyttötuntimittaria. Jostakin syystä noista näyttää tuntimittari puuttuvan, vaikka mittaritaulu oli Volvon valmistama. Tuskin tähän aikaan vuodesta pääset koeajolle, mutta vaihtoehtoihin silti voi tutustua talvellakin. Onnea vaan:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli vuosia sitten Bella 7000 jossa Volvo Penta 2003T moottori. Hyvin toimi ja oli tosi helppo myydä eteenpäin, kun tuli suuremman veneen hankinta eteen. Siinäkään ei ollut käyttötuntimittaria. Jostakin syystä noista näyttää tuntimittari puuttuvan, vaikka mittaritaulu oli Volvon valmistama. Tuskin tähän aikaan vuodesta pääset koeajolle, mutta vaihtoehtoihin silti voi tutustua talvellakin. Onnea vaan:)

        Voi olla belloissa, että puuttuu, juuri tuo kone oli isä vainaan veneessä, kun äijästä aika jätti, niin koneessa n.4600 tuntia ja oli asiallisesti huollettu ja käytetty. Vene seisoi kaksi kautta ennen kauppoja.

        Kun sain myytyä, niin hörähti käyntiin laakista ja uusi omistaja ollut tyytyväinen...


      • Anonyymi

        Tuntimittari tulee helposti tiensä päähän ennen konetta. On aika tylsää kelauttaa uuteen mittariin vaikka 1500 tuntia, jotta se täsmäsi koneen tuntien kanssa.
        Ja jos se mittari on hajonnut 1500 tunnin kohdalla, niin uusi saman merkkinen tekee sen myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntimittari tulee helposti tiensä päähän ennen konetta. On aika tylsää kelauttaa uuteen mittariin vaikka 1500 tuntia, jotta se täsmäsi koneen tuntien kanssa.
        Ja jos se mittari on hajonnut 1500 tunnin kohdalla, niin uusi saman merkkinen tekee sen myös.

        Siihen uden mittarin viereen voi dymottaa nnn h. Ihan helppoa eikä se ihan muutaman tunnin tarkkuudella tarvi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen uden mittarin viereen voi dymottaa nnn h. Ihan helppoa eikä se ihan muutaman tunnin tarkkuudella tarvi olla.

        Voi tietenkin, mutta se ei ole kovin tyylikästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tietenkin, mutta se ei ole kovin tyylikästä.

        Ihan sama jossain bellassa ja voihan sen dymon laittaa johonkin katseilta suojaan jos on noin esteetikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama jossain bellassa ja voihan sen dymon laittaa johonkin katseilta suojaan jos on noin esteetikko.

        Eiköhän asia ole kuitenkin jokaisen oman estetiikantajun ja -halun ratkaistavissa.
        Ei sillä ettekö arvostaisi kontribuutiotasi, mutta kauneus on edelleen katsojan silmässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän asia ole kuitenkin jokaisen oman estetiikantajun ja -halun ratkaistavissa.
        Ei sillä ettekö arvostaisi kontribuutiotasi, mutta kauneus on edelleen katsojan silmässä.

        Niin että parempi olla sitten kokonaan ilman mittaria?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin että parempi olla sitten kokonaan ilman mittaria?

        Se on yksi ratkaisu.


    • Anonyymi

      Kyllä tunnit merkkaa paljonkin, mutta vielä enemmän vuosimalli ja varaosien saanti. Johonkin bmc, tai aronaan ei saa kuin joitain yleisosia enää, samoin mm. vanhat perkinsit
      Nyrkkisääntönä voisi sanoa että 80 luvun moottorin arvo tunteihin katsomatta on korkeintaan se mitä katsoo kahden venekesän saavan poistoina maksaa, sillä voi laueta koska vaan ja uusi hommattava tilalle kuitenkin

      • Anonyymi

        80-luvun venemoottorista saa romuraudan kilohinnan, ei senttiäkään enempää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80-luvun venemoottorista saa romuraudan kilohinnan, ei senttiäkään enempää

        Tuskin tuota arvoasiaa kannattaa mennä yleistämään -ainakaan noin parilla sanalla.


      • Anonyymi

        Riippuu mitä arvoa tarkoittaa. Jos myyt irrallisen 80-luvun koneen, niin et saa juuri mitään. Jos taas yrität myydä venettä, josta se 80-luvun kone on lauennut, niin veneen arvo on heti tonneja pienempi kuin sellaisen, jossa on toimiva 80-luvun kone. Harva kun jaksaa asennella sellaista "uutta" 80-luvun konetta, niin se koneen puuttuminen veneestä tarkoittaa tuhansien investointia uuteen koneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu mitä arvoa tarkoittaa. Jos myyt irrallisen 80-luvun koneen, niin et saa juuri mitään. Jos taas yrität myydä venettä, josta se 80-luvun kone on lauennut, niin veneen arvo on heti tonneja pienempi kuin sellaisen, jossa on toimiva 80-luvun kone. Harva kun jaksaa asennella sellaista "uutta" 80-luvun konetta, niin se koneen puuttuminen veneestä tarkoittaa tuhansien investointia uuteen koneeseen.

        veneilyssä ei riitä että moottori toimii jotenkuten. se ei riitä ostotilanteessa ostajalle eikä se riitä jo ostaneelle käytössä. Merihätään joutuminen ja/tai veneen hinaus maksaa aina helkutisti. kun nyt 80-luvun autollakin arveluttaisi 200 km reissu mökille, niin vielä enemmän se arveluttaa lähteä saman ikäisellä moottorilla merelle, edes 50 km päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        veneilyssä ei riitä että moottori toimii jotenkuten. se ei riitä ostotilanteessa ostajalle eikä se riitä jo ostaneelle käytössä. Merihätään joutuminen ja/tai veneen hinaus maksaa aina helkutisti. kun nyt 80-luvun autollakin arveluttaisi 200 km reissu mökille, niin vielä enemmän se arveluttaa lähteä saman ikäisellä moottorilla merelle, edes 50 km päähän.

        Ymmärrän pointtisi, mutta lienet tässä kuitenkin vähemmistön edustaja. Niitä 80-luvun koneita on todella monella vielä aktiivikäytössä, enkä ole huomannut suurta pelkoa käyttäjissä. Eivätkä nämä käyttäjät väärässä ole - hyvin pidetty 80-luvun diesel-kone voi olla vielä ihan luotettavakin. Ja toisaalta ei ne uudetkaan mitään satavarmoja ole. Suurin osa "moottorivioista", joihin matka katkeaa (ellei kipparilla ole teknistä osaamista), johtuvat polttoainelinjan tukkeutumisesta tai polttoainelinjan ilmavuodosta. Niiden todennäköisyys ei riipu mitenkään itse moottorin iästä.

        Mökkimatka 80-luvun autolla ei houkuttelisi, mutta moottori siinä on pienin tekijä. Enemmän huolettaisi mukavuus ja turvallisuus. Hyvin epätodennäköistä, että kone laukeaisi.

        Meitä veneilijöitä on hyvin erilaisilla taustoilla ja harrastusbudjeteilla liikkeellä. Jos on varaa hankkia vaikkapa 10 000 euron vene, niin on kaikille ihan selvää, että sen moottori on hyvin vanha.

        Purjeveneissä noita 80-luvun moottoreita on paljon. Toki purjeveneessä tilanne on vähän eri, koska kotiin pääsee ilmankin moottoria. Poikkeuksetta tiensä päähän tulleet moottorit ovat olleet merivesijäähdytteisiä, joista on kansi syöpynyt puhki. Makeavesijäähdytteiset tuntuvat olevan ikuisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän pointtisi, mutta lienet tässä kuitenkin vähemmistön edustaja. Niitä 80-luvun koneita on todella monella vielä aktiivikäytössä, enkä ole huomannut suurta pelkoa käyttäjissä. Eivätkä nämä käyttäjät väärässä ole - hyvin pidetty 80-luvun diesel-kone voi olla vielä ihan luotettavakin. Ja toisaalta ei ne uudetkaan mitään satavarmoja ole. Suurin osa "moottorivioista", joihin matka katkeaa (ellei kipparilla ole teknistä osaamista), johtuvat polttoainelinjan tukkeutumisesta tai polttoainelinjan ilmavuodosta. Niiden todennäköisyys ei riipu mitenkään itse moottorin iästä.

        Mökkimatka 80-luvun autolla ei houkuttelisi, mutta moottori siinä on pienin tekijä. Enemmän huolettaisi mukavuus ja turvallisuus. Hyvin epätodennäköistä, että kone laukeaisi.

        Meitä veneilijöitä on hyvin erilaisilla taustoilla ja harrastusbudjeteilla liikkeellä. Jos on varaa hankkia vaikkapa 10 000 euron vene, niin on kaikille ihan selvää, että sen moottori on hyvin vanha.

        Purjeveneissä noita 80-luvun moottoreita on paljon. Toki purjeveneessä tilanne on vähän eri, koska kotiin pääsee ilmankin moottoria. Poikkeuksetta tiensä päähän tulleet moottorit ovat olleet merivesijäähdytteisiä, joista on kansi syöpynyt puhki. Makeavesijäähdytteiset tuntuvat olevan ikuisia.

        " Suurin osa "moottorivioista", joihin matka katkeaa (ellei kipparilla ole teknistä osaamista), johtuvat polttoainelinjan tukkeutumisesta tai polttoainelinjan ilmavuodosta. Niiden todennäköisyys ei riipu mitenkään itse moottorin iästä."

        On hyvin eri asia päästä jatkamaan matkaa, jos se on keskeytynyt polttoainesuodattimen tukkeutumisen takia, kuin jos se on keskeytynyt kannen tai lohkon puhkeamisen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Suurin osa "moottorivioista", joihin matka katkeaa (ellei kipparilla ole teknistä osaamista), johtuvat polttoainelinjan tukkeutumisesta tai polttoainelinjan ilmavuodosta. Niiden todennäköisyys ei riipu mitenkään itse moottorin iästä."

        On hyvin eri asia päästä jatkamaan matkaa, jos se on keskeytynyt polttoainesuodattimen tukkeutumisen takia, kuin jos se on keskeytynyt kannen tai lohkon puhkeamisen takia.

        Tämä oli siis tarkoitettu sanomaan, että on turha laittaa samalle viivalle 2010 moottoria ja 1980 moottoria sen takia, että polttoainelinja voi tukkeutua kummassa hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli siis tarkoitettu sanomaan, että on turha laittaa samalle viivalle 2010 moottoria ja 1980 moottoria sen takia, että polttoainelinja voi tukkeutua kummassa hyvänsä.

        Eivät ne tietenkään samalla viivalla ole, mutta keskivertoveneilijälle merihätään joutumisen kannalta ovat lähes samalla viivalla. Keskivertoveneilijä hälyttää hinausapua, kun moottori hyytyy. Sen suhteen ihan sama hyytyykö se tukkeutuneen polttoainelinjan vai puhjenneen kannen takia.

        Jälkikäteen sitten tietysti harmittaa enemmän se kansi kuin tukkeutunut linja, mutta "hätä" oli ihan sama.


      • Anonyymi

        Voisitko kertoa esimerkin perkinsin varaosa saanti in liityen


      • Anonyymi

        Vuosimallilla ei ole mitään väliä ja tarvittavat varaosat on löytyneet. S yöpymisiä ei makeavesijäähdytteisistä ole jos anodit on pidetty kunnossa. Jos kone hyytyy, syy on huonossa huollossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        veneilyssä ei riitä että moottori toimii jotenkuten. se ei riitä ostotilanteessa ostajalle eikä se riitä jo ostaneelle käytössä. Merihätään joutuminen ja/tai veneen hinaus maksaa aina helkutisti. kun nyt 80-luvun autollakin arveluttaisi 200 km reissu mökille, niin vielä enemmän se arveluttaa lähteä saman ikäisellä moottorilla merelle, edes 50 km päähän.

        Kun otit autot puheeksi, niin tien poskessa olevat ovat pääsääntöisesti uudehkoja. Mistä mahtaa johtua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ne tietenkään samalla viivalla ole, mutta keskivertoveneilijälle merihätään joutumisen kannalta ovat lähes samalla viivalla. Keskivertoveneilijä hälyttää hinausapua, kun moottori hyytyy. Sen suhteen ihan sama hyytyykö se tukkeutuneen polttoainelinjan vai puhjenneen kannen takia.

        Jälkikäteen sitten tietysti harmittaa enemmän se kansi kuin tukkeutunut linja, mutta "hätä" oli ihan sama.

        On lukuisia asioita joiden takia keskivertoveneiliä voi joutua merihätään. Koneen sammuminen keskeen matkan on harvinaista, jos sitä on hoidettu asianmukaisesti. Jos sammuminen johtuu esim. Epäpuhtaasta polttoaineesta, niin sammuu se uusikin moottori. Ei keskiverto on varautunut näihin asioihin, hän selvittää syyn, korjaa asian ja jatkaa matkaa.


    • Anonyymi

      Vielä on vuosisadan alussa rakennettuja meri koneita käytössä, kun huolletu varaosat koneistettu uusuksi jne.

      https://youtu.be/GCpJF8QUf1Q

      Näitä on vaikka kuinka, kädettömät kermapersiit eivä osaa, ymmärrä, että kaiken voi korjata tai uusia. Nykyään vielä helpompaa, kun terästäkin voi 3D tulostaa, valaa voi myös tai ihan vain koneistaa..

    • Anonyymi

      Ennen vuotta 2006 moottorit pitäii kieltää, jo päästöjenkin takia mutta ennen kaikea luotettavuuden takia

      • Anonyymi

        Mihin perustat väitteesi ennen v. 2006 koneiden epäluotettavuuteen. Laita jotain faktaa väitteesi tueksi.


      • Anonyymi

        Mihin tämä väitteesi perustuu. Voitko tarkentaa tätä luotettavuus asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tämä väitteesi perustuu. Voitko tarkentaa tätä luotettavuus asiaa.

        terveeseen järkeen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        terveeseen järkeen

        Hyväkuntoinen - 80 luvun moottori on varmasti luotettavampi kuin - 20 luvun tietokonehärveli! Saati joku 2000 luvun paremmalla puolella tehty huonosti pidetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        terveeseen järkeen

        Voitko antaa vakuudet, että sinulla olisi terve järki?

        Faktaa on kuitenkin, että huomattavasti vanhempaa kalustoa runsaasti liikkeellä ja promille luokkaa ongelmis.

        Lähde: meripelastus tilasto tilanteista vs rekisteröity kalusto ja lisäksi näköhavainnot merellä, harvoin näkee kenelläkään ongelmia.


      • Anonyymi

        Itseltäkö kysyt? En tiedä saatko jotain tyydytystä pervoilusta, yhtään ymmärrä hassua irrallista kysymystä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2148
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2088
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1216
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1178
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1163
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      844
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      821
    Aihe