Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pelkään oksentamista

Anonyymi

Moikka, oon 14v tyttö, ja pelkään sairaaloisen paljon oksentamista. En tiiä ihan tarkkaan mistä pelko on saanu alkunsa, mut muistan et lapsena jo pelkäsin sitä ennen kun olin edes sairastanu vatsataudin. Muistan kun olin tarhassa ja mun vieressä oleva oksensi. Sen jälkeen en muista muuta kun että sain vatsataudin ja muistan myös miten heräsin yöllä ja oksensin ensin sänkyyn jonka jälkeen mun isä tuli hakeen mut vessaan ja hoin sille miten "se ei ollu oksennusta" (varmaan koska olin niin järkyttyny ja paniikissa). En oo oksentanu ton jälkeen kertaakaan ja tollon olin siis about joku 5v. Pari vuotta sitte mulla oli hirvee ongelma syömisen kanssa koska pelkäsin niin paljon saavani vatsataudin ja et oksentaisin kaiken ruoan ulos. Onneks korona tuli ja tuli maskit ja käsienpesu lisäänty kaikkialla. Nyt on kuitenki vissiin taas joku vatsatautikausi ku mun koulussa ja parissa muussaki on sitä. Joka ilta pelkään ja panikoin että sairastun siihen, kauheinta olis jos sairastuisin siihen yöllä tai just ku oon menossa nukkumaan. Yöllä sairastuessa on toki se hyvä puoli et yleensä ku herään nii oon ihan unessa enkä tajuu puhettakaan nii en varmaan hirveesti miettis sitä et oksennanko.

Välillä tuntuu ku pelko helpottais ja mua ei hirveesti haittaa vaikka oksentaisinki. Sairastin aika pahan flunssan pari viikkoo sitte ja heräsin kerran siihen ku mul oli paha olo, olin just menossa vessaan ku tuli tosi voimakas oksennusreaktio ja oon varma et jos oisin oksentanu nii olis tullu aika kovalla paineella ulos. Seki olis varmaa pahinta jos oksentais et se ei lopu vaan tulee jatkuvalla paineella ulos eikä sitä voi pysäyttää, ei mua niinkää haittaa vaikka silleen rauhallisesti oksentaisin mut just toi et tulee paljon ja kovaa ulos on ihan hirveetä.

Puhuminen auttaa hetkellisesti mut joka kevät tai joka kerta ku kuulen et jossain on vatsatautia nii toi pelko iskee kunnolla ja tuo paniikin.

Tuntuu ilkeeltä sanoo mut mua helpottaa tosi paljon ajatus että jos mulle iskis vatsatauti nii kaikilla mun kavereillaki varmaa olis se enkä joutuis sairastaa sitä sillee yksin.

Tarttisin nyt tosiaan apua tähän pelkoon ja vaikka jotain "hyviä" kokemuksia oksentamisesta, nii ehkä en samalla tavalla miettis sitä koko ajan. Kiitti jo etukäteen vastauksista ja sori pitkästä tekstistä :')
(Joo toi aihealue ei ehkä oo ihan paras tähän mut muut oli viel enemmän päi helvettiä)

2

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sori, että olen olemassa, mutta arvelen, että olit kyllä poika 14 vuotiaana 1950 luvulla.
      Mut ei sii mitää, paitti että lähetät monitoriini ikävänoloisen käskyn:

      "Vaikutat botilta, ota yhteys ylläpitoon". Näin eilisiltanakin ihan tavallisesta aiheesta asiallisesti kirjoitettuani.

      Tuntuu vaan, etten suinkaan ole ainoa, joka näitä "bottilähetyksiä" saa.

      Toivo Lång 83v. Inkeroinen

    • Anonyymi

      Moi!

      Mulla on sama pelko ollut koko elämäni. Voisiko tuohon pelkoon liittyä kontrollin menettämisen pelko? Kun ei tiedä milloin oksentaa ja missä tai minne. Kukaan ei varmasti tykkää oksentamisesta, mutta meillä emetofoobikoilla tämä oksentamisen mahdollinen uhka on jatkuvasti mielessä. Itselläni asiaa auttaa siitä puhuminen ja se, että yritän harjoitella löytämään keinoja rauhoittaa itseäni epämukavissa tilanteissa. Pahinta nimittäin oksentamisessa on se pelko ja paniikki joka edeltää kyseistä tapahtumaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe