Sulakekoko

Anonyymi

Vaatiiko säköauto tehokkaaseen lataukseen 35 amppeerin sulakkeen... Että aamulla on akku täynnä.. Montako taloutta on suomessa 25 amppeeerin sulakkeen varassa... Taitaa tulla monelle sähköremontti tulevaisuudessa.. Monessa taloudessa on kaksi tai kolme autoa

55

5274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvällä latausasemalla myös 3x25A toimii riittävän hyvin. Sen sijaan 1x25A on täysin kelvoton, mikäli sähköautoa mielii. Panostakaa siihen latausasemaan 1500 euroa, niin hymy on aamuisin huulilla.

      • Anonyymi

        ja kohta sähkö kallein polttoaine juu

        oli hetken aikaa pörssisähkössä...


    • Anonyymi

      Luultavasti aivan aiheellista isontontaa sulakekokoa ainakin jos asuu sähkölämmitteisessä talossa, Meillä vaihdettiin 3x35A 63A liittymään niin ei tarvitse miettiä milloin lämmittä ja milloin lataa. Toinen vaihtoehto on tietenkin hankkia sähköautolle ihan oma liittymä jolloin pääsee lataamaan nopeasti ilman että se kuormittaa talon sähkökeskusta.

    • Anonyymi

      3x25A on ihan riittävä koko sulakkeelle jos laturi osaa dynaamisen kuorman hallinnan. Eli systeemi toimii niin, että paljonko talossa on kuormaa esim sähkökiuas on kytketty päälle niin laturi pudottaa vastaavan määrän latausta. Ja kun kiuas sammutetaan, laturi huomaa sen ja lisää vastaavasti latausvirtaa.

      Tällaisia latureita ovat esim
      - https://wallelaturit.fi/tuote/walle-16m-latauslaite/
      muistettava lisätä kuorman hallinta
      - https://evasema.fi/tuote-osasto/latausasemat/accelev-latauslaitteet/

      • Anonyymi

        Juuri näin. Tuollaisella laturilla kyllä pärjää jopa sähkölämmitteisessä talossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Tuollaisella laturilla kyllä pärjää jopa sähkölämmitteisessä talossa.

        Kovilla pakkasilla jää sitten akku lataamatta tai talo kylmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovilla pakkasilla jää sitten akku lataamatta tai talo kylmäksi.

        Ei todellakaan jää. Pointti on, että latausasema ottaa sähköä sen minkä on saatavilla ja jos auto roikkuu 10-12 tuntia piuhan päässä, on akku vähintäänkin 80% täynnä aamulla vaikka olisi kuinka iso. Itse asiassa tuo max 80% maksimilataus on myös se suositeltu akun keston kannalta.

        Toki jos on 400 m2 talo suoralla sähkölämmityksellä, niin sitten voi tiukkaa tehdä.


      • Anonyymi

        sähkölämmitys...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan jää. Pointti on, että latausasema ottaa sähköä sen minkä on saatavilla ja jos auto roikkuu 10-12 tuntia piuhan päässä, on akku vähintäänkin 80% täynnä aamulla vaikka olisi kuinka iso. Itse asiassa tuo max 80% maksimilataus on myös se suositeltu akun keston kannalta.

        Toki jos on 400 m2 talo suoralla sähkölämmityksellä, niin sitten voi tiukkaa tehdä.

        Tämä perustui mihin?


    • Anonyymi

      Koeajoin sähköautoa ja on se ykkönen, myös hiljainen, ei pärinää ja pörinää sekä tankkaus kotona, mukavaa. Tarkan euron miehenä täytyy kuitenkin sanoa että kustannussäästö taitaa olla -0 13 000 km ajoa vuodessa. Sähkössä säästää mutta TM rengaskulut 1800 - 2600 ja olettaa voi massan ja tehon kuluttavan nopeammin. Nykyinen auto merkki rengassarja 600- 850. Sähkötyöt ja laturi maksavat. Sähkiksen rikkoutunut tuulilasi 1000 - 2500, nykyinen polttis 450 e. Uuden hankintahinnan ero 10 000 e luokkaa eikä kunnon merkkistä pikkuautoa ole vielä sähköisenä.

      Kyllä sähköauto kohdallani saa vielä odottaa 3-5 vuotta niin markkinoiden kyllästyminen ja kilpailu toivottavasti puristaa hintaa alas. Tollaisia fiesta polo autoja saa kaksi yhden sähköauton hinnalla, ei mehdu mun ajatuksiin tuo hinnoittelu ja koskee myös polttiksia.

      • Anonyymi

        Uusimman tutkimuksen mukaan sähköauton renkaat kuluvat vähiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusimman tutkimuksen mukaan sähköauton renkaat kuluvat vähiten.

        Riippuu ihan ajotyylistä. Jos sähköautolla kiihdyttää kuin polttomoottorilla, silloin siinä kestää renkaat paljon pidempään kuin vastaavassa polttomoottoriautossa sähköautojen ylivoimaisen luistoneston ansioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ihan ajotyylistä. Jos sähköautolla kiihdyttää kuin polttomoottorilla, silloin siinä kestää renkaat paljon pidempään kuin vastaavassa polttomoottoriautossa sähköautojen ylivoimaisen luistoneston ansioista.

        Nyt en ymmärrä. Miten sähköauton luistonesto eroaa normi autosta?

        Ja missä tuollainen tulos on julkaistu?

        Kyllä massa kuluttaa kumia, en usko väitteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä. Miten sähköauton luistonesto eroaa normi autosta?

        Ja missä tuollainen tulos on julkaistu?

        Kyllä massa kuluttaa kumia, en usko väitteeseen.

        Ihanko nyt oikeasti, olisi tämän luullut olevan asia, jonka kaikki tietävät?

        Joka tapauksessa, sähköauto voi muuttaa voiman suuntaa millisekunnissa, jolloin rengas ei kovin kauan ehdi luistamaan. Tämä on juuri se mikä renkaita kuluttaa.

        Samalla massalla ja ajotyylillä sähköauton renkaat kuluvat aina huomattavasti vähemmän.


    • Anonyymi

      Toivottavasti sähköurakoitsijat pitävävät puolensa urakoiden hinnoittelussa. Heillä alkaa nimittäin kohta työt lisääntymään yhtä paljon kuin Helsingin putkiurakoitsijoilla putkiremonttibuumin aikana. Kyllä sähköautonomistajilla on varaa maksaa. Saivathan he verohelpotuksia valtiolta autonsa hankkimisen yhteydessä.

    • Anonyymi

      Tiedoksi, että tavallinen sulake on oikosulkusuoja ei ylivirtasuoja, Esim 16A ryhmää on tarkoitettu kuormitettavan jatkuvasti vain noin 10A virralla.

      • Anonyymi

        Tapauksessa oli kysymys kuvan kaltaisesta autosta. Auton nykyinen, vuonna 2021 myyntiin tullut mallipolvi on ladattavissa 11kW teholla 3x16A sähköliittymästä.
        RAHARIIDAKSI eskaloitunut sähköautoriita käynnistyi, kun kuluttaja osti 20.9.2019 tuliterän täyssähköisen Hyundai Kona Electric 64kW -henkilöauton 42 474,75 eurolla.

        Ostaja hankki kotiinsa myös 11-kilowattisen kotilatausaseman, jolla kuvitteli voivansa ladata uuden Hyundainsa ajoakun 7,2 kW:n teholla – eli tyhjästä täyteen vajaassa kymmenessä tunnissa.

        Totuus helposti yön yli hoituvasta kotilatausmahdollisuuksista kuitenkin paljastui, kun sähköhenkilö kävi asentamassa latauslaitteen kuluttajan omakotitaloon.

        Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen – ”Emme tiedä vielä”

        Ammattilaisen tutkiessa kodin sähkökaappia selvisi, että kyseisellä kiinteistöllä kiinteän kotilaturin pystyi ilman suurta sähköremonttia kytkemään vain yhteen 16 ampeerin vaiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapauksessa oli kysymys kuvan kaltaisesta autosta. Auton nykyinen, vuonna 2021 myyntiin tullut mallipolvi on ladattavissa 11kW teholla 3x16A sähköliittymästä.
        RAHARIIDAKSI eskaloitunut sähköautoriita käynnistyi, kun kuluttaja osti 20.9.2019 tuliterän täyssähköisen Hyundai Kona Electric 64kW -henkilöauton 42 474,75 eurolla.

        Ostaja hankki kotiinsa myös 11-kilowattisen kotilatausaseman, jolla kuvitteli voivansa ladata uuden Hyundainsa ajoakun 7,2 kW:n teholla – eli tyhjästä täyteen vajaassa kymmenessä tunnissa.

        Totuus helposti yön yli hoituvasta kotilatausmahdollisuuksista kuitenkin paljastui, kun sähköhenkilö kävi asentamassa latauslaitteen kuluttajan omakotitaloon.

        Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen – ”Emme tiedä vielä”

        Ammattilaisen tutkiessa kodin sähkökaappia selvisi, että kyseisellä kiinteistöllä kiinteän kotilaturin pystyi ilman suurta sähköremonttia kytkemään vain yhteen 16 ampeerin vaiheeseen.

        Ammattilaisen tutkiessa kodin sähkökaappia selvisi, että kyseisellä kiinteistöllä kiinteän kotilaturin pystyi ilman suurta sähköremonttia kytkemään vain yhteen 16 ampeerin vaiheeseen.

        *******

        Jos talossa on noin huonot sähköt, niin oikea auto olisi ollut itselataava hybridi-Tojota. Sähköauto ei sovi moneenkaan talouteen, sillä tarvittavaa lataustehoa on hankala järjestää, mikäli tehokkaita kodinkoneita halutaan samanaikaisesti käyttää. Tämä ongelma ei tullut yllätyksenä ammattilaisille, mutta viherpiipertäjät eivät asiaa halua uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattilaisen tutkiessa kodin sähkökaappia selvisi, että kyseisellä kiinteistöllä kiinteän kotilaturin pystyi ilman suurta sähköremonttia kytkemään vain yhteen 16 ampeerin vaiheeseen.

        *******

        Jos talossa on noin huonot sähköt, niin oikea auto olisi ollut itselataava hybridi-Tojota. Sähköauto ei sovi moneenkaan talouteen, sillä tarvittavaa lataustehoa on hankala järjestää, mikäli tehokkaita kodinkoneita halutaan samanaikaisesti käyttää. Tämä ongelma ei tullut yllätyksenä ammattilaisille, mutta viherpiipertäjät eivät asiaa halua uskoa.

        8A laturilla schuko-rasiasta lakaa suurimmalle osalle päivittäisen auton käytön tarpeen 12h aikana. talvi huomioiden. Viikonloppuna varmaan ehtii latautua enemmänkin.

        16A yksivaihelataus sitten tuplaa tuon eli 12H aikana latautuu liki 200km ison citymaasturin kesäajoon ja talvea varten 150km. pienempi auto kuluttaa vähemmän joten latautumiset on suurempia.

        Outoa että jossain uudessa sähköautossa olisi yksivaihelataus. Plugareissa se on normaalia mutta niiden akku onkin lähtökohtaisesti pieni eikä vaadi tyhästä täyteen latamiselle edes pistotulppalaturilla yötä enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8A laturilla schuko-rasiasta lakaa suurimmalle osalle päivittäisen auton käytön tarpeen 12h aikana. talvi huomioiden. Viikonloppuna varmaan ehtii latautua enemmänkin.

        16A yksivaihelataus sitten tuplaa tuon eli 12H aikana latautuu liki 200km ison citymaasturin kesäajoon ja talvea varten 150km. pienempi auto kuluttaa vähemmän joten latautumiset on suurempia.

        Outoa että jossain uudessa sähköautossa olisi yksivaihelataus. Plugareissa se on normaalia mutta niiden akku onkin lähtökohtaisesti pieni eikä vaadi tyhästä täyteen latamiselle edes pistotulppalaturilla yötä enempää.

        "Outoa että jossain uudessa sähköautossa olisi yksivaihelataus."

        Toyotan uudessa sähköautossa bz4x:ässä on myös vain yksivaihelataus. Toyotalle sähköinen voimalinja on niin uusi asia, etteivät osanneet tehdä kunnollista laturia autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Outoa että jossain uudessa sähköautossa olisi yksivaihelataus."

        Toyotan uudessa sähköautossa bz4x:ässä on myös vain yksivaihelataus. Toyotalle sähköinen voimalinja on niin uusi asia, etteivät osanneet tehdä kunnollista laturia autoon.

        Jos pääsulakkeet on 3x25A, niin mihinkään ok-taloon ei kannata hankkia 3x16A akkulaturia, sillä muu kulutus ei koskaan jakaudu tasaisesti kaikille vaiheille ja ongelmia tulee sulakkeiden palamisen kanssa. 3x35A on minimi pääsulakkeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pääsulakkeet on 3x25A, niin mihinkään ok-taloon ei kannata hankkia 3x16A akkulaturia, sillä muu kulutus ei koskaan jakaudu tasaisesti kaikille vaiheille ja ongelmia tulee sulakkeiden palamisen kanssa. 3x35A on minimi pääsulakkeille.

        höpö höpö :-)

        Ensinnäkin sulakkeet kestää hetkellistä ylikuormaa sitä enemmän mitä lyhyempi aika on kyseessä. jopa tupla virtaa tavalliset tappimalliset pääsulakkeet kestää vähintään kymmeniä sekunteja. 20% ylivirtaa tunninkin verran.

        Toiseksi suureen osaan latauslaitteita saa kuorman hallinnan mikä mittaa pääsulakkeiden yli olevaa virtaa ja säätää auton latausvirtaa niin että asetettua enimmäis virtaa kunkin sulakkeen yli ei ylitetä. Auton latausvirta siis elää jatkuvasti talon muun kuorman mukaan.

        Ite käytän 3x25A pääsulakkeiden kanssa sähköllä lämpiävässä talossa 11kW laturia (3x16A) kuorman hallinnan kanssa ilman ongelmia. Välillä latausvirta putoaa nollaan mutta hetken päästä saattaa mennä 16A virralla sujuvasti.

        Miksi tehdä asiasta vaikeaa kun ratkaisut on olemassa?

        Jos talon sähkösuunnittelu on tehty huonosti niin jokin vaiheista voi kyllä tulla ongelmaksi. Asia on kuitenkin helppo korjata ja asiansa osaava sähköasentaja tekee sen hetkessä.
        Kun kuorman hallintaa varten oleva kWh mittari on asennettu pääsulakkeiden kanssa sarjaan, on helppo seurata miten vaihekohtaiset virrat elävät talon kuorman mukaan. Sen perusteella voi sitten pyytää sähkäriä tekemään muutokset.
        Hyvän kuvan vaihekohtaisesta kuormasta saa myös ihan katsomalla sulaketaulua. Kukin vaihe on yleensä omalla rivillään. Siitä vaan kirjaamaan taulukkolaskentaa kaikki kuormat ja vaikkapa selvittämään mikä on kunkin härpäkkeen virran kulutus. Näin itsekni tein ja sain suunniteltua helposti mitkä kuormat kannatti siirtää vaiheesta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpö höpö :-)

        Ensinnäkin sulakkeet kestää hetkellistä ylikuormaa sitä enemmän mitä lyhyempi aika on kyseessä. jopa tupla virtaa tavalliset tappimalliset pääsulakkeet kestää vähintään kymmeniä sekunteja. 20% ylivirtaa tunninkin verran.

        Toiseksi suureen osaan latauslaitteita saa kuorman hallinnan mikä mittaa pääsulakkeiden yli olevaa virtaa ja säätää auton latausvirtaa niin että asetettua enimmäis virtaa kunkin sulakkeen yli ei ylitetä. Auton latausvirta siis elää jatkuvasti talon muun kuorman mukaan.

        Ite käytän 3x25A pääsulakkeiden kanssa sähköllä lämpiävässä talossa 11kW laturia (3x16A) kuorman hallinnan kanssa ilman ongelmia. Välillä latausvirta putoaa nollaan mutta hetken päästä saattaa mennä 16A virralla sujuvasti.

        Miksi tehdä asiasta vaikeaa kun ratkaisut on olemassa?

        Jos talon sähkösuunnittelu on tehty huonosti niin jokin vaiheista voi kyllä tulla ongelmaksi. Asia on kuitenkin helppo korjata ja asiansa osaava sähköasentaja tekee sen hetkessä.
        Kun kuorman hallintaa varten oleva kWh mittari on asennettu pääsulakkeiden kanssa sarjaan, on helppo seurata miten vaihekohtaiset virrat elävät talon kuorman mukaan. Sen perusteella voi sitten pyytää sähkäriä tekemään muutokset.
        Hyvän kuvan vaihekohtaisesta kuormasta saa myös ihan katsomalla sulaketaulua. Kukin vaihe on yleensä omalla rivillään. Siitä vaan kirjaamaan taulukkolaskentaa kaikki kuormat ja vaikkapa selvittämään mikä on kunkin härpäkkeen virran kulutus. Näin itsekni tein ja sain suunniteltua helposti mitkä kuormat kannatti siirtää vaiheesta toiseen.

        Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta eli helposta sulakekoon kasvattamisesta noin hankalaa? Onkiasia kiinni parista kymmenestä eurosta per kuukausi vai asutko jossakin vanhassa rintamamiestalossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpö höpö :-)

        Ensinnäkin sulakkeet kestää hetkellistä ylikuormaa sitä enemmän mitä lyhyempi aika on kyseessä. jopa tupla virtaa tavalliset tappimalliset pääsulakkeet kestää vähintään kymmeniä sekunteja. 20% ylivirtaa tunninkin verran.

        Toiseksi suureen osaan latauslaitteita saa kuorman hallinnan mikä mittaa pääsulakkeiden yli olevaa virtaa ja säätää auton latausvirtaa niin että asetettua enimmäis virtaa kunkin sulakkeen yli ei ylitetä. Auton latausvirta siis elää jatkuvasti talon muun kuorman mukaan.

        Ite käytän 3x25A pääsulakkeiden kanssa sähköllä lämpiävässä talossa 11kW laturia (3x16A) kuorman hallinnan kanssa ilman ongelmia. Välillä latausvirta putoaa nollaan mutta hetken päästä saattaa mennä 16A virralla sujuvasti.

        Miksi tehdä asiasta vaikeaa kun ratkaisut on olemassa?

        Jos talon sähkösuunnittelu on tehty huonosti niin jokin vaiheista voi kyllä tulla ongelmaksi. Asia on kuitenkin helppo korjata ja asiansa osaava sähköasentaja tekee sen hetkessä.
        Kun kuorman hallintaa varten oleva kWh mittari on asennettu pääsulakkeiden kanssa sarjaan, on helppo seurata miten vaihekohtaiset virrat elävät talon kuorman mukaan. Sen perusteella voi sitten pyytää sähkäriä tekemään muutokset.
        Hyvän kuvan vaihekohtaisesta kuormasta saa myös ihan katsomalla sulaketaulua. Kukin vaihe on yleensä omalla rivillään. Siitä vaan kirjaamaan taulukkolaskentaa kaikki kuormat ja vaikkapa selvittämään mikä on kunkin härpäkkeen virran kulutus. Näin itsekni tein ja sain suunniteltua helposti mitkä kuormat kannatti siirtää vaiheesta toiseen.

        Edelleen toistan, että tavallinen sulake ei ole ylivirtasuoja, se on oikosulkusuoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpö höpö :-)

        Ensinnäkin sulakkeet kestää hetkellistä ylikuormaa sitä enemmän mitä lyhyempi aika on kyseessä. jopa tupla virtaa tavalliset tappimalliset pääsulakkeet kestää vähintään kymmeniä sekunteja. 20% ylivirtaa tunninkin verran.

        Toiseksi suureen osaan latauslaitteita saa kuorman hallinnan mikä mittaa pääsulakkeiden yli olevaa virtaa ja säätää auton latausvirtaa niin että asetettua enimmäis virtaa kunkin sulakkeen yli ei ylitetä. Auton latausvirta siis elää jatkuvasti talon muun kuorman mukaan.

        Ite käytän 3x25A pääsulakkeiden kanssa sähköllä lämpiävässä talossa 11kW laturia (3x16A) kuorman hallinnan kanssa ilman ongelmia. Välillä latausvirta putoaa nollaan mutta hetken päästä saattaa mennä 16A virralla sujuvasti.

        Miksi tehdä asiasta vaikeaa kun ratkaisut on olemassa?

        Jos talon sähkösuunnittelu on tehty huonosti niin jokin vaiheista voi kyllä tulla ongelmaksi. Asia on kuitenkin helppo korjata ja asiansa osaava sähköasentaja tekee sen hetkessä.
        Kun kuorman hallintaa varten oleva kWh mittari on asennettu pääsulakkeiden kanssa sarjaan, on helppo seurata miten vaihekohtaiset virrat elävät talon kuorman mukaan. Sen perusteella voi sitten pyytää sähkäriä tekemään muutokset.
        Hyvän kuvan vaihekohtaisesta kuormasta saa myös ihan katsomalla sulaketaulua. Kukin vaihe on yleensä omalla rivillään. Siitä vaan kirjaamaan taulukkolaskentaa kaikki kuormat ja vaikkapa selvittämään mikä on kunkin härpäkkeen virran kulutus. Näin itsekni tein ja sain suunniteltua helposti mitkä kuormat kannatti siirtää vaiheesta toiseen.

        Sähköauton lataus
        Kiuas
        Keittotaso erill.
        Uuni erill.
        Mikro
        Sähkölämmitys
        Lattialämmitys
        Valaistus
        Elektroniikka
        jne

        Ei tulisi edes mieleen lähteä pelleilemään 3x25A pääsulakkeilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen toistan, että tavallinen sulake ei ole ylivirtasuoja, se on oikosulkusuoja.

        Sulakkeita ei voi suurentaa, ellei myös kaapeleita suurenneta.
        Kerrostaloissa isoja riitoja sähikäisistä
        Samoin rivitaloissa talliin ei voi laittaa sähkölatausta, kun muut pelkäävät tulipaloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulakkeita ei voi suurentaa, ellei myös kaapeleita suurenneta.
        Kerrostaloissa isoja riitoja sähikäisistä
        Samoin rivitaloissa talliin ei voi laittaa sähkölatausta, kun muut pelkäävät tulipaloa.

        Typerykset saavat riitoja aikaiseksi kaikista asioista. Vaikka roskapöntön väristä. Siksi on mukava asua omakotitalossa. Jos päätöksenteko vaikeutuu typeryyden takia niin riittää kun katsoo peiliin. Syyllinen löytyy sieltä eikä voi paeta vastuuta niinkuin kerrostalossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulakkeita ei voi suurentaa, ellei myös kaapeleita suurenneta.
        Kerrostaloissa isoja riitoja sähikäisistä
        Samoin rivitaloissa talliin ei voi laittaa sähkölatausta, kun muut pelkäävät tulipaloa.

        Kyllä taatusti ok-talossa pääsulakkeet voi suurentaa 25-> 35 ilman tulokaapeloinnin vahvistuksia. Kerrostaloissakin saunallisten huoneistojen omien pääkeskusten sulakekoko on 3x25A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen toistan, että tavallinen sulake ei ole ylivirtasuoja, se on oikosulkusuoja.

        Komppaan. Kun tarvitaan virranrajoitusta vaikkapa johtimen poikkipinta-alan tai sähkömoottorin kestävyyden perusteella, käytetään erillistä virranrajoitinta.
        Yleisin sovellutus tästä on kolmivaihemoottorin suojakytkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta eli helposta sulakekoon kasvattamisesta noin hankalaa? Onkiasia kiinni parista kymmenestä eurosta per kuukausi vai asutko jossakin vanhassa rintamamiestalossa?

        3x35A:han päivittäminen maksaa 3800 alv paikallisella sähköyhtiöllä. Siihen päälle latausasema 1500-2000 e, 20000 e bensa-autoa kalliimpi sähköauto jne. 25000 euron ylimääräisten kulujen kuolettaminen vie 20-30 vuotta tavallisen tallaajan ajomäärillä.

        Sähköauton akkutakuu on 8-10 vuotta. Niinpä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton lataus
        Kiuas
        Keittotaso erill.
        Uuni erill.
        Mikro
        Sähkölämmitys
        Lattialämmitys
        Valaistus
        Elektroniikka
        jne

        Ei tulisi edes mieleen lähteä pelleilemään 3x25A pääsulakkeilla

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Jos talossa on vain 3x25 A liittymä, niin sähköautosta on ihan turha edes haaveilla. Vähintään 3x35 A liittymä tarvitaan, jos pitää löytää sähköä sähköauton lataamiseenkin muun elämisen kärsimättä. Viherpiipertäjät tietävät, että sähköä tulee pistorasiasta, mutta heillä ei ole vähäisintäkään ymmärrystä sähkötekniikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Jos talossa on vain 3x25 A liittymä, niin sähköautosta on ihan turha edes haaveilla. Vähintään 3x35 A liittymä tarvitaan, jos pitää löytää sähköä sähköauton lataamiseenkin muun elämisen kärsimättä. Viherpiipertäjät tietävät, että sähköä tulee pistorasiasta, mutta heillä ei ole vähäisintäkään ymmärrystä sähkötekniikasta.

        Spekuloikaa te vaan rauhassa, minä ajan ja lataan. 3x25A liittymä ja 1x16A laturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Outoa että jossain uudessa sähköautossa olisi yksivaihelataus."

        Toyotan uudessa sähköautossa bz4x:ässä on myös vain yksivaihelataus. Toyotalle sähköinen voimalinja on niin uusi asia, etteivät osanneet tehdä kunnollista laturia autoon.

        Toyotan uudessa sähköautossa bz4x:ässä on myös vain yksivaihelataus. Toyotalle sähköinen voimalinja on niin uusi asia, etteivät osanneet tehdä kunnollista laturia autoon.

        *******

        Eivät sähköautot ole Toyotalle mikään uusi asia, sillä onhan se tehnyt sähköautoja vuodesta 1997 alkaen. Jos halutaan ajaa täyssähköautolla, niin kotonakin pitää ehdottomasti olla kolmivaihelaturi, sillä yhdestä vaiheesta suuren latausvirran ottaminen ei ole teknisesti kaunista.


    • Anonyymi

      Kuten on tässäkin ketjussa jo tullut ilmi, niin sehän riippuu autosta.

      Jos auto käyttää vaan yhtä vaihetta, niin 25 A ei ehkä riitä. Mutta jos auto käyttää useampia vaiheita tai jos laturi osaa niitä yhdistää, niin voi hyvin riittää.

    • Anonyymi

      Nyt se pukkasi Tojokansalle uuden ongelman eli sulakekoon riittävyys. Vittu teidän pihtareiden kanssa.

    • Anonyymi

      Sulakekoon kasvattaminen ei ole aina mahdollista ilman suurempaa keskusremonttia.
      Pääsulakkeilta lähtevä kaapelointi kaikkiin sitä seuraaviin sulakkeisiin asti täytyy olla riittävä. Näin ei likikään aina ole. Ei riitä että sulakkeen jälkeen oleva johdotus on sulakkeen mukainen.
      Monasti sähkärit tekee omituisia juttuja keskukseen ja niiden korjailu vie aikaa kun osa keskusta pitää uudelleen johdottaa.

      • Anonyymi

        Elätkö 50-luvun talossa?


    • Anonyymi

      Omakotitalossa asutaan. 3x25A sähköt ja Teslaa ladataan 3x16A kuormaa tasaavalla laturilla. Hyvin toimii, eikä ole sulakkeita palanut, vaikka sauna, liesi ja uuni olisi päällä yhtäaikaa.

      • Anonyymi

        Teslalla ajelet mutta sulakekoko on jo se kipupiste. MIKSI?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslalla ajelet mutta sulakekoko on jo se kipupiste. MIKSI?

        Jos se Tesla on Model 3 niin isommista sulakkeista ei olisi mitään hyötyä, ei se kuitenkaan ota AC-latauksesta suurempaa tehoa kuin 11 kW.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe