Graffiti taide

jarq

mitä mieltä olette graffiti taiteesta? pistäkää juttua.

119

9855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr

      Hienoa taidetta! Vr tosin protestoi kiasman graffittinäyttelyä sanomalla kaikkien graffittien olevan rikollista. Muu taide ei ilmeisesti ole. Eli jos käyt maalaamassa junan kylkeen öljyväreillä Mona Lisan, se ei ole rikollista.

      Graffitit ovat usein hienoja ja taiten tehtyjä!

      • Graffit

        Jokainen töhry laittomassa paikassa on rikos. Aivan sama vaikka junan kylkeen kävisi Picasso maalaamassa oman töhrynsä, JOS SIIHEN EI OLE KYSYTTY VIRALLISTA LUPAA, niin se on rikos! Nämä jokapaikan sotkijat maksavat valtiolle todella paljon joka vuosi ja on hyvä, että viimeinkin heitä on saatu vastuuseen ja pistetty kunnolliset laskut perään. Siinähän miettii sitten, kun taskussa on esim 10 000 euron lasku ja ikää on 17 vuotta ja tilillä rahaa 100 euroa...


      • Graffititaiteilija

        eli että graffitit ovat taidetta.

        Graffiti on yksi taidelaji muiden taidelajien joukossa. Jos joku ei pidä graffiteista, hän voi sanoa, että graffitit ovat hänen mielestään huonoa taidetta ja olla omalta osaltaan oikeassa (sillä makuasioistahan ei voi kiistellä). Mutta jos joku sanoo, että graffitit eivät ole taidetta ollenkaan, silloin hän on mielestäni väärässä.

        Eräs määritelmä taiteelle on, että se herättää tunnereaktioita (myönteisiä tai kielteisiä). Tämän määritelmän mukaan graffitit ovat taidetta.

        Nykyään usein graffitia-nimitystä käytetään väärin; monet eivät tunne graffitin ja tagin eroa. Lisäksi suurin osa unohtaa graffitin historiallisen taustan; sana 'graffiti' tulee italian kielen sanasta 'graffiare' eli 'raaputtaa'. Alunperin graffiti onkin tarkoittanut nimenomaan seinään raaputettua kirjoitusta, onhan koko termikin peräisin ajalta, jolloin spraymaaleista ei osattu edes unelmoida.
        Nykyään esimerkiksi joihinkin antiikin aikaisiin rakennuksiin raaputetut 'graffitit' tarjoavat mielenkiintoista tietoa sen ajan ihmisten elämästä. Ajatelkaapa, jos tuohonkin aikaan kirjoitukset olisi vain kylmästi poistettu! Olisimme monta mielenkiintoista historiallista tietoa köyhempiä.

        En voi myöskään täysin ymmärtää VR:n ja kaupunkien linjaa putsata kaikki 'töhryt' pois. Onko todella jonkun mielestä betoninharmaa kauniimpi, esteettisempi ja silmäähivelevämpi taidekokemus kuin kauniilla väreillä maalattu upea kuvio?

        Kuten otsikosta voi päätellä, olen tehnyt graffiteja viimeiset kolme vuotta. Minulle graffitit ovat todella taidemuoto, eivät jotain yhdellä tussilla tehtyjä puolihuolimattomia tekokapinallisia sutaisuja jonnekin seinään poliisisedän nenän alla.

        Aiheeni graffiteihini otan omasta elämästäni, ajatuksistani, tunteistani, tai joskus teen graffoja vain pelkästä luomisen halusta.

        Olen myös miettinyt, miten graffiti määritellään? Määritelläänkö se sen mukaan, millä väreillä ja aineilla se on tehty, vai sen mukaan, mikä kuvio on kyseessä, vai sen mukaan mihin tai mille pinnalle se on tehty? Vaiko sen mukaan, onko se rikollista vai luvallista? Olen huomannut, että graffitin määritteleminen on yllättävän vaikeaa.


      • Graffititaiteilija
        Graffit kirjoitti:

        Jokainen töhry laittomassa paikassa on rikos. Aivan sama vaikka junan kylkeen kävisi Picasso maalaamassa oman töhrynsä, JOS SIIHEN EI OLE KYSYTTY VIRALLISTA LUPAA, niin se on rikos! Nämä jokapaikan sotkijat maksavat valtiolle todella paljon joka vuosi ja on hyvä, että viimeinkin heitä on saatu vastuuseen ja pistetty kunnolliset laskut perään. Siinähän miettii sitten, kun taskussa on esim 10 000 euron lasku ja ikää on 17 vuotta ja tilillä rahaa 100 euroa...

        Eräs asia mitä Suomen lainsäädännössä en ymmärrä enkä hyväksy on se, että täällä yritetään graffititkin (joka on taidemuoto) kitkeä tehokkaammin kuin esimerkiksi pedofilia ja raiskaukset (todelliset rikokset jotka muuttavat peruuttamattomasti useiden ihmisten elämän ja tuottavat monille, sekä rikoksen uhreille että heidän omaisillen ja läheisilleen, helvetillistä tuskaa). Siis ihmiselämä ja sen turmelemisen estäminen ovat vähemmän arvokkaita asioita kuin se, että kaupunki ja VR voittavat sodan graffareita vastaan...


      • ja paskat
        Graffititaiteilija kirjoitti:

        Eräs asia mitä Suomen lainsäädännössä en ymmärrä enkä hyväksy on se, että täällä yritetään graffititkin (joka on taidemuoto) kitkeä tehokkaammin kuin esimerkiksi pedofilia ja raiskaukset (todelliset rikokset jotka muuttavat peruuttamattomasti useiden ihmisten elämän ja tuottavat monille, sekä rikoksen uhreille että heidän omaisillen ja läheisilleen, helvetillistä tuskaa). Siis ihmiselämä ja sen turmelemisen estäminen ovat vähemmän arvokkaita asioita kuin se, että kaupunki ja VR voittavat sodan graffareita vastaan...

        No tuo on puhtaasti sinun mielipiteesi, mutta käytännössä vasta nyt on saatu oikeasti kiinni todella kalliita seinien töhriöitä, jotka joutuvat vastuuseen, kuten pedofiilit ja muutkin rikolliset. Ja eipäs nyt ruveta kiertelemään itse asiaa, mutta jokainen luvaton töhriminen eli graffiti "taide" on rikos ja se ei siitä muuksi muutu. Ja jokainen rikollinen vastaa omista teostaan ja toivon, että mahdollisimman moni töhrijä jää kiinni, jotta hänelle voidaan tuomio ja LASKU langettaa aiheuttamastaan vahingosta.

        Ihan suunnattomasti harmittaa, kun minäkin joudun maksamaan töhriöiden rikokset esim junalipun hinnassa. Toki jokainen saa omalla kustannuksellaan töhriä sellaiset paikat, joihin on virallinen lupa. Tai esim oman asuinhuoneistonsa seinät, jos OMISTAA ne seinät... vuokra-asuntoa ei saa sotke.

        Ja nykypäivänä taitaa kaikki olla taidetta, koska partuei ei ole kuulemma enää parturi, vaan hiustaiteilija ja Kiasmassa on esillä sellaista taidetta, jota pieni lapsi tekee sujuvasti, joten tavallaan ehkä graffiti on taidetta, koska kaikki muutkin on taidetta. Ja se ei riitä taiteen kriteeriksi, että harva osaa tehdä sitä, koska minä osaan tehdä omakotitaloja, kesämökkejä, joita varmaankaan sinä et osaa tehdä, joten onko talon tekeminen taidetta? Osaan lisäksi maalata erinomaisesti, joten uskon pystyväni tekemään kohtuullisia tai jopa hyviäkin graffiteja, jos katsotaan noista seinistä löytyvistä töhrimisistä hieman vertailupohjaa taidoilleni.


      • jaa just
        Graffititaiteilija kirjoitti:

        eli että graffitit ovat taidetta.

        Graffiti on yksi taidelaji muiden taidelajien joukossa. Jos joku ei pidä graffiteista, hän voi sanoa, että graffitit ovat hänen mielestään huonoa taidetta ja olla omalta osaltaan oikeassa (sillä makuasioistahan ei voi kiistellä). Mutta jos joku sanoo, että graffitit eivät ole taidetta ollenkaan, silloin hän on mielestäni väärässä.

        Eräs määritelmä taiteelle on, että se herättää tunnereaktioita (myönteisiä tai kielteisiä). Tämän määritelmän mukaan graffitit ovat taidetta.

        Nykyään usein graffitia-nimitystä käytetään väärin; monet eivät tunne graffitin ja tagin eroa. Lisäksi suurin osa unohtaa graffitin historiallisen taustan; sana 'graffiti' tulee italian kielen sanasta 'graffiare' eli 'raaputtaa'. Alunperin graffiti onkin tarkoittanut nimenomaan seinään raaputettua kirjoitusta, onhan koko termikin peräisin ajalta, jolloin spraymaaleista ei osattu edes unelmoida.
        Nykyään esimerkiksi joihinkin antiikin aikaisiin rakennuksiin raaputetut 'graffitit' tarjoavat mielenkiintoista tietoa sen ajan ihmisten elämästä. Ajatelkaapa, jos tuohonkin aikaan kirjoitukset olisi vain kylmästi poistettu! Olisimme monta mielenkiintoista historiallista tietoa köyhempiä.

        En voi myöskään täysin ymmärtää VR:n ja kaupunkien linjaa putsata kaikki 'töhryt' pois. Onko todella jonkun mielestä betoninharmaa kauniimpi, esteettisempi ja silmäähivelevämpi taidekokemus kuin kauniilla väreillä maalattu upea kuvio?

        Kuten otsikosta voi päätellä, olen tehnyt graffiteja viimeiset kolme vuotta. Minulle graffitit ovat todella taidemuoto, eivät jotain yhdellä tussilla tehtyjä puolihuolimattomia tekokapinallisia sutaisuja jonnekin seinään poliisisedän nenän alla.

        Aiheeni graffiteihini otan omasta elämästäni, ajatuksistani, tunteistani, tai joskus teen graffoja vain pelkästä luomisen halusta.

        Olen myös miettinyt, miten graffiti määritellään? Määritelläänkö se sen mukaan, millä väreillä ja aineilla se on tehty, vai sen mukaan, mikä kuvio on kyseessä, vai sen mukaan mihin tai mille pinnalle se on tehty? Vaiko sen mukaan, onko se rikollista vai luvallista? Olen huomannut, että graffitin määritteleminen on yllättävän vaikeaa.

        Kirjkoitit: " En voi myöskään täysin ymmärtää VR:n ja kaupunkien linjaa putsata kaikki 'töhryt' pois. Onko todella jonkun mielestä betoninharmaa kauniimpi, esteettisempi ja silmäähivelevämpi taidekokemus kuin kauniilla väreillä maalattu upea kuvio? "

        VAstaan: KYLLÄ, seinä on varmasti 100 kertaa kauniimpi betonisena ja siistinä, kuin töhrijöiden iskun jäljiltä. Ja sinun mielipiteesi on vain sinun mielipide ja Suomessa selvä enemmistö on yhtä mieltä minun kanssani, joten demokraattisessa valtiossa kun ollaan, niin siihen on sinun tyytyminen. Ja jos VR antaa luvan töhrimiseeen, niin sen jälkeen se on hyväksyttävää, mutta ilman lupaa ei VR:n omaisuutta saa sotkea. Mieti jos minun mielestäni olisi hienoa ja taiteellista tervata tuntemattomien ihmisten omaisuutta, esim tulisin sinun luokse salaa ja tervaisin sinun kämppäsi seinät tai vaikka maalaisin ne sumiksessa erilaisilla väreillä. No minä pitäisin sitä taiteena ha hyvänä asiana, mutta sä tuskin siitä pitäisit. Joten miksi ihmeessä VR:n pitäisi hyväksyä omaisuutensa tuhoamisen?


      • GleNN
        ja paskat kirjoitti:

        No tuo on puhtaasti sinun mielipiteesi, mutta käytännössä vasta nyt on saatu oikeasti kiinni todella kalliita seinien töhriöitä, jotka joutuvat vastuuseen, kuten pedofiilit ja muutkin rikolliset. Ja eipäs nyt ruveta kiertelemään itse asiaa, mutta jokainen luvaton töhriminen eli graffiti "taide" on rikos ja se ei siitä muuksi muutu. Ja jokainen rikollinen vastaa omista teostaan ja toivon, että mahdollisimman moni töhrijä jää kiinni, jotta hänelle voidaan tuomio ja LASKU langettaa aiheuttamastaan vahingosta.

        Ihan suunnattomasti harmittaa, kun minäkin joudun maksamaan töhriöiden rikokset esim junalipun hinnassa. Toki jokainen saa omalla kustannuksellaan töhriä sellaiset paikat, joihin on virallinen lupa. Tai esim oman asuinhuoneistonsa seinät, jos OMISTAA ne seinät... vuokra-asuntoa ei saa sotke.

        Ja nykypäivänä taitaa kaikki olla taidetta, koska partuei ei ole kuulemma enää parturi, vaan hiustaiteilija ja Kiasmassa on esillä sellaista taidetta, jota pieni lapsi tekee sujuvasti, joten tavallaan ehkä graffiti on taidetta, koska kaikki muutkin on taidetta. Ja se ei riitä taiteen kriteeriksi, että harva osaa tehdä sitä, koska minä osaan tehdä omakotitaloja, kesämökkejä, joita varmaankaan sinä et osaa tehdä, joten onko talon tekeminen taidetta? Osaan lisäksi maalata erinomaisesti, joten uskon pystyväni tekemään kohtuullisia tai jopa hyviäkin graffiteja, jos katsotaan noista seinistä löytyvistä töhrimisistä hieman vertailupohjaa taidoilleni.

        Miksi pedofiilit ja raiskaajat saavat NAURETTAVAT pari kuukautta ehdollista vankeutta eli eivät mitään. Heillekkin muutama kymmenen tuhatta euroa sakkoja ja korvauksia. Rangaistuksista voi päätellä että töhriminen on pahempi rikos kuin raiskaus.


      • GleNN
        jaa just kirjoitti:

        Kirjkoitit: " En voi myöskään täysin ymmärtää VR:n ja kaupunkien linjaa putsata kaikki 'töhryt' pois. Onko todella jonkun mielestä betoninharmaa kauniimpi, esteettisempi ja silmäähivelevämpi taidekokemus kuin kauniilla väreillä maalattu upea kuvio? "

        VAstaan: KYLLÄ, seinä on varmasti 100 kertaa kauniimpi betonisena ja siistinä, kuin töhrijöiden iskun jäljiltä. Ja sinun mielipiteesi on vain sinun mielipide ja Suomessa selvä enemmistö on yhtä mieltä minun kanssani, joten demokraattisessa valtiossa kun ollaan, niin siihen on sinun tyytyminen. Ja jos VR antaa luvan töhrimiseeen, niin sen jälkeen se on hyväksyttävää, mutta ilman lupaa ei VR:n omaisuutta saa sotkea. Mieti jos minun mielestäni olisi hienoa ja taiteellista tervata tuntemattomien ihmisten omaisuutta, esim tulisin sinun luokse salaa ja tervaisin sinun kämppäsi seinät tai vaikka maalaisin ne sumiksessa erilaisilla väreillä. No minä pitäisin sitä taiteena ha hyvänä asiana, mutta sä tuskin siitä pitäisit. Joten miksi ihmeessä VR:n pitäisi hyväksyä omaisuutensa tuhoamisen?

        Ei kai kukaan voi todella väittää harmaan seinän olevan kauniimpi kuin maalaus?


      • Graffititaiteilija
        ja paskat kirjoitti:

        No tuo on puhtaasti sinun mielipiteesi, mutta käytännössä vasta nyt on saatu oikeasti kiinni todella kalliita seinien töhriöitä, jotka joutuvat vastuuseen, kuten pedofiilit ja muutkin rikolliset. Ja eipäs nyt ruveta kiertelemään itse asiaa, mutta jokainen luvaton töhriminen eli graffiti "taide" on rikos ja se ei siitä muuksi muutu. Ja jokainen rikollinen vastaa omista teostaan ja toivon, että mahdollisimman moni töhrijä jää kiinni, jotta hänelle voidaan tuomio ja LASKU langettaa aiheuttamastaan vahingosta.

        Ihan suunnattomasti harmittaa, kun minäkin joudun maksamaan töhriöiden rikokset esim junalipun hinnassa. Toki jokainen saa omalla kustannuksellaan töhriä sellaiset paikat, joihin on virallinen lupa. Tai esim oman asuinhuoneistonsa seinät, jos OMISTAA ne seinät... vuokra-asuntoa ei saa sotke.

        Ja nykypäivänä taitaa kaikki olla taidetta, koska partuei ei ole kuulemma enää parturi, vaan hiustaiteilija ja Kiasmassa on esillä sellaista taidetta, jota pieni lapsi tekee sujuvasti, joten tavallaan ehkä graffiti on taidetta, koska kaikki muutkin on taidetta. Ja se ei riitä taiteen kriteeriksi, että harva osaa tehdä sitä, koska minä osaan tehdä omakotitaloja, kesämökkejä, joita varmaankaan sinä et osaa tehdä, joten onko talon tekeminen taidetta? Osaan lisäksi maalata erinomaisesti, joten uskon pystyväni tekemään kohtuullisia tai jopa hyviäkin graffiteja, jos katsotaan noista seinistä löytyvistä töhrimisistä hieman vertailupohjaa taidoilleni.

        "No tuo on puhtaasti sinun mielipiteesi,"

        En tainnut väittääkään, että se olisi jonkun muun mielipide...


        "mutta käytännössä vasta nyt on saatu oikeasti kiinni todella kalliita seinien töhriöitä, jotka joutuvat vastuuseen, kuten pedofiilit ja muutkin rikolliset."

        Suttuinen yhdellä maalilla vedettu tag on eri näköinen kuin usealla spraymaalilla tehty graffiti.


        "Ja eipäs nyt ruveta kiertelemään itse asiaa, mutta jokainen luvaton töhriminen eli graffiti "taide" on rikos ja se ei siitä muuksi muutu."

        Se ei ole mitään kiertelemistä, että tuon esiin sen epäkohdan, että esimerkiksi raiskauksesta tuomitaan vankeuteen vähintään vain puoleksi vuodeksi, enintään kymmeneksi vuodeksi tai asianhaarojen ollessa erittäin lieventävät, enintään neljäksi vuodeksi, samoin kuin esimerkiksi lapseen kohdistuvasta haureudesta saa enintään vain kuusi vuotta kuritushuonetta tai vankeutta. Monet graffaritkin saavat pitempiä linnatuomioita, mikä on väärin, sillä graffiti seinässä ei vaurioita kenenkään elämää toisin kuin raiskaus tai seksuaalinen hyväksikäyttö. Jos kysyttäisiin esimerkiksi raiskatulta naiselta tai hyväksikäyteltä pikkupojalta, haluaisivatko he vankilaan mieluummin graffarit vai raiskaajat ja pedofiilit, niin mitä luulisit heidän vastaavan.

        On idealistista kuvitella, että kaikki rikoksentekijät joutuvat vastuuseen tai saavat ansaitsemansa rangaistuksen. Tässä maassa vallitsee valitettavan sellainen oikeus, että mitä röyhkeämmän rikoksen teet ja mitä näkyvämmin, sitä todennäköisemmin se annetaan sinulle anteeksi ja selviät pikku nuhteilla tai sakoilla. Mutta kyllähän tietysti Suomelle on tärkeämpi asia hieno ja kiillotettu julkisuuskuva menestyvänä EU-maana, kuin yhteiskuntamme ongelmat. Graffitit ja pultsarit täytyy jynssätä pois katukuvasta vaikka miljoonien markkojen kustannuksilla, kunhan voidaan sitten ulospäin näyttää siloisilta...


        "Ja jokainen rikollinen vastaa omista teostaan ja toivon, että mahdollisimman moni töhrijä jää kiinni, jotta hänelle voidaan tuomio ja LASKU langettaa aiheuttamastaan vahingosta."

        Graffareiden joukossa on erikseen töhrijät ja taiteilijat.


        "Ja nykypäivänä taitaa kaikki olla taidetta, koska partuei ei ole kuulemma enää parturi, vaan hiustaiteilija ja Kiasmassa on esillä sellaista taidetta, jota pieni lapsi tekee sujuvasti, joten tavallaan ehkä graffiti on taidetta, koska kaikki muutkin on taidetta."

        Ei kaikki ole taidetta, mitä taiteeksi sanotaan, mutta ei myöskään kaikki se ole olematta taidetta, mistä väitetään että se ei taidetta ole.
        Graffitiin sopivat ne edellytykset, mitä taiteelta voidaan vaatia.

        Kuten sanoin, itse teen graffiteja luomisen halusta ja himosta ja hyödynnän niiden tekemisessä koko elämääni, ajatusmaailmaani, tunteitani, kokemuksiani... Kun minä teen taidetta, vuodatan siihen koko sieluni (on se sitten maalaustaidetta tai kirjoitettua sanaa).

        Todellinen taide kumpuaa ihmisen sisimmästä, hänen maailmankuvastaan ja -käsityksestään, ajatuksista, tunteista, toiveista, peloista, elämästä yleensä... Taiteilija suodattaa itsensä teostensa läpi johonkin muotoon, tai tarkastelee jotakin valmista itsensä läpi ja kautta. Kun minä teen graffitin, olen yhtä luovaa massaa, minua ei todella ole olemassa vaikka olenkin luomisprosessissa etäisesti läsnä, on vain polttava tarve ja kaipuu... Tunne siitä että olen yksin ja kuitenkin ammennan jostakin yhteisestä...

        Olen luova ihminen ja tunnen saman luovuuden, teen mitä taidetta tahansa. Tunnen saman luovuuden, kun kirjoitan, saman luovuuden, kun teen graffitia.

        Sitäpaitsi taiteen pitää herättää tunnereaktioita ja niin graffitit myös tekevät.

        Lisäksi graffitien tekemisessä tarvitaan niitä samoja ominaisuuksia mitä muidenkin kuvataiteiden tekemisessä: geometristä silmää, värisilmää, kykyä hahmottaa värejä ja muotoja ja niiden yhteisvaikutusta.


        "Ihan suunnattomasti harmittaa, kun minäkin joudun maksamaan töhriöiden rikokset esim junalipun hinnassa. Toki jokainen saa omalla kustannuksellaan töhriä sellaiset paikat, joihin on virallinen lupa. Tai esim oman asuinhuoneistonsa seinät, jos OMISTAA ne seinät... vuokra-asuntoa ei saa sotke."

        Minä käytän myös julkisia kulkuvälineitä ja maksan junalippuni. Olen rehellinen, enkä kulje pummilla. Mutta on turhaa syyttää yksinomaan graffareita junalippujen hinnan kohoamisesta, sillä hintojen kohoaminen johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että VR haluaa tehdä voittoa matkalippumyynnillä.


        "Ja se ei riitä taiteen kriteeriksi, että harva osaa tehdä sitä, koska minä osaan tehdä omakotitaloja, kesämökkejä, joita varmaankaan sinä et osaa tehdä, joten onko talon tekeminen taidetta?"

        En väittänytkään, että se on taiteen kriteeri, että sitä harva osaa tehdä. Se on kuitenkin eräs taiteen määritelmä, että taiteen tekemiseen tarvitaan jotakin taitoa, tietoa tai lahjakkuutta.


        "Osaan lisäksi maalata erinomaisesti, joten uskon pystyväni tekemään kohtuullisia tai jopa hyviäkin graffiteja, jos katsotaan noista seinistä löytyvistä töhrimisistä hieman vertailupohjaa taidoilleni."

        Se, että osaat maalata erinomaisesti, ei tee sinusta taiteilijaa. Aivan yhtälailla kuin esimerkiksi se, että on todella hyvä matematiikassa, ei tarkoita samaa asiaa kuin intohimo laskea matematiikkaa tai matematiikan rakastaminen.

        Se, että osaat mekaanisesti tehdä hyviä graffiteja, ei tee sinusta graffititaiteilijaa, sillä taide ei ole jotain mekaanista apinoimista.

        Taiteilijalla on pohjaton halu luoda, järjetön halu joka vie ohi muiden vaistojen, viettien, tunteiden tai järkiperäisten syiden. Luovuus on positiivista hulluutta, iloa ja surua yhtä aikaa, tuskaa ja onnea, joskus masokististakin nautintoa.

        Se, että osaat maalata tai tehdä graffitin, ei tee sinusta taiteilijaa.

        Mekaaninen taitavuus ei anna teokselle henkeä. Teoksen elämä, henki ja voima tulee siitä, että vuodatat sielusi teokseesi välittämättä siitä, että joku saattaa seuraavassa hetkessä murskata sinut ja sen, mihin olet laittanut itsesi täysillä likoon.


      • Graffititaiteilija
        GleNN kirjoitti:

        Miksi pedofiilit ja raiskaajat saavat NAURETTAVAT pari kuukautta ehdollista vankeutta eli eivät mitään. Heillekkin muutama kymmenen tuhatta euroa sakkoja ja korvauksia. Rangaistuksista voi päätellä että töhriminen on pahempi rikos kuin raiskaus.

        Olet aivan oikeassa, puhtoinen julkisuuskuva tuntuu olevan todellisia ongelmia tärkeämpi.


      • Graffititaiteilija
        GleNN kirjoitti:

        Ei kai kukaan voi todella väittää harmaan seinän olevan kauniimpi kuin maalaus?

        käykää jos uskallatte ja sanokaa rehellinen mielipiteenne, voiko tällaisia maalauksia sutia kuka hyvänsä kaduntallaaja vailla taiteellisia kykyjä?

        http://www.graffiti.org/escapism/walls.html


      • Graffititaiteilija
        jaa just kirjoitti:

        Kirjkoitit: " En voi myöskään täysin ymmärtää VR:n ja kaupunkien linjaa putsata kaikki 'töhryt' pois. Onko todella jonkun mielestä betoninharmaa kauniimpi, esteettisempi ja silmäähivelevämpi taidekokemus kuin kauniilla väreillä maalattu upea kuvio? "

        VAstaan: KYLLÄ, seinä on varmasti 100 kertaa kauniimpi betonisena ja siistinä, kuin töhrijöiden iskun jäljiltä. Ja sinun mielipiteesi on vain sinun mielipide ja Suomessa selvä enemmistö on yhtä mieltä minun kanssani, joten demokraattisessa valtiossa kun ollaan, niin siihen on sinun tyytyminen. Ja jos VR antaa luvan töhrimiseeen, niin sen jälkeen se on hyväksyttävää, mutta ilman lupaa ei VR:n omaisuutta saa sotkea. Mieti jos minun mielestäni olisi hienoa ja taiteellista tervata tuntemattomien ihmisten omaisuutta, esim tulisin sinun luokse salaa ja tervaisin sinun kämppäsi seinät tai vaikka maalaisin ne sumiksessa erilaisilla väreillä. No minä pitäisin sitä taiteena ha hyvänä asiana, mutta sä tuskin siitä pitäisit. Joten miksi ihmeessä VR:n pitäisi hyväksyä omaisuutensa tuhoamisen?

        "VAstaan: KYLLÄ, seinä on varmasti 100 kertaa kauniimpi betonisena ja siistinä, kuin töhrijöiden iskun jäljiltä."

        Eli siis harmaa seinä on mielestäsi parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi kauniilla väreillä maalattu vuoristo- tai metsämaisema, tai humoristinen kaupunkikuva, tai muutama sarjakuvahahmo, tai jotkin geometriset kuviot?

        Taidat samaistaa kaikki graffarit töhrijöiksi ja kaikki graffitit töhryiksi. Siinä on hiukan eroa, onko seinään vetäisty parisataa tuhruista tagia yhdellä värillä, vai onko seinään kunnolla maalattu useammalla värillä kaunis maalaus.

        Graffitin kun ei tarvitse olla välttämättä teksti, se voi olla myös maisemamaalus, sarjakuvahahmo tai geometrisiä kuvioita... Vain mielikuvitus asettaa rajat.


        "Ja sinun mielipiteesi on vain sinun mielipide ja Suomessa selvä enemmistö on yhtä mieltä minun kanssani, joten demokraattisessa valtiossa kun ollaan, niin siihen on sinun tyytyminen."

        Enpä usko, että sinäkään tyytyisit päätökseen, joka ei ole mieleisesi, vain siksi että se on enemmistön tekemä. Sitäpaitsi demokraattisessa valtiossa minulla on oikeus valittaa huonoista päätöksistä ja minulle kuuluu myös sananvapaus jota aion täälläkin käyttää.


        "Ja jos VR antaa luvan töhrimiseeen, niin sen jälkeen se on hyväksyttävää, mutta ilman lupaa ei VR:n omaisuutta saa sotkea."

        Töhriminen on edelleen eri asia kuin taiteelliset graffat. Eikä VR:n omaisuus ole VR:n omaisuutta, vaan meidän kaikkien omaisuutta.
        Onko Mona Lisa-maalaus mielestäsi taidetta? Entäpä jos se vedettäisiin junan kylkeen? Sanoisitko sen jälkeen Mona Lisa-maalausta täydeksi sonnaksi?


        "Mieti jos minun mielestäni olisi hienoa ja taiteellista tervata tuntemattomien ihmisten omaisuutta, esim tulisin sinun luokse salaa ja tervaisin sinun kämppäsi seinät tai vaikka maalaisin ne sumiksessa erilaisilla väreillä."

        Tervaaminen on erinomaisen huono esimerkki. Tervan vetelyyn sudilla et tarvitse sitä, mitä tarvitset graffiteihin: geometristä silmää, värisilmää, luovuutta, halua luoda, kykyä hahmottaa sekä kaksi- että kolmiulotteisia kappaleita että niiden eri tiloja oikein. Sitäpaitsi minun kämppäni on yksityisomaisuuttani, mutta kenen yksityisomaisuutta ovat junaradan alikulkutunnelit? Tekstistäsi voisi päätellä, että jos joku tervaisi alikulkutunnelit, se olisi mielestäsi yhtä paha juttu kuin jos oma kämppäsi olisi tervattu. Mahtaneeko pitää paikkansa? Luulen kyllä, että sinullekin hekilökohtainen omaisuutesi on tärkeämpi asia kuin jokin kaikille kuuluva juttu.


        "No minä pitäisin sitä taiteena ha hyvänä asiana, mutta sä tuskin siitä pitäisit. Joten miksi ihmeessä VR:n pitäisi hyväksyä omaisuutensa tuhoamisen?"

        VR ei ole yksityishenkilö.


      • Graffititaiteilija
        GleNN kirjoitti:

        Ei kai kukaan voi todella väittää harmaan seinän olevan kauniimpi kuin maalaus?

        Ilmeisesti voi. Taitaa ennemminkin olla kysymys asenteesta nimenomaan graffiteja kohtaan. Jos jokin seinä peitettäisiin Leonardo da Vincin kuvilla, asianomainen ei varmaan valittaisi. Tosin se Leonkin kuva siellä seinässä olisi luokiteltavissa taiteeksi.


      • Väärin
        Graffititaiteilija kirjoitti:

        "VAstaan: KYLLÄ, seinä on varmasti 100 kertaa kauniimpi betonisena ja siistinä, kuin töhrijöiden iskun jäljiltä."

        Eli siis harmaa seinä on mielestäsi parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi kauniilla väreillä maalattu vuoristo- tai metsämaisema, tai humoristinen kaupunkikuva, tai muutama sarjakuvahahmo, tai jotkin geometriset kuviot?

        Taidat samaistaa kaikki graffarit töhrijöiksi ja kaikki graffitit töhryiksi. Siinä on hiukan eroa, onko seinään vetäisty parisataa tuhruista tagia yhdellä värillä, vai onko seinään kunnolla maalattu useammalla värillä kaunis maalaus.

        Graffitin kun ei tarvitse olla välttämättä teksti, se voi olla myös maisemamaalus, sarjakuvahahmo tai geometrisiä kuvioita... Vain mielikuvitus asettaa rajat.


        "Ja sinun mielipiteesi on vain sinun mielipide ja Suomessa selvä enemmistö on yhtä mieltä minun kanssani, joten demokraattisessa valtiossa kun ollaan, niin siihen on sinun tyytyminen."

        Enpä usko, että sinäkään tyytyisit päätökseen, joka ei ole mieleisesi, vain siksi että se on enemmistön tekemä. Sitäpaitsi demokraattisessa valtiossa minulla on oikeus valittaa huonoista päätöksistä ja minulle kuuluu myös sananvapaus jota aion täälläkin käyttää.


        "Ja jos VR antaa luvan töhrimiseeen, niin sen jälkeen se on hyväksyttävää, mutta ilman lupaa ei VR:n omaisuutta saa sotkea."

        Töhriminen on edelleen eri asia kuin taiteelliset graffat. Eikä VR:n omaisuus ole VR:n omaisuutta, vaan meidän kaikkien omaisuutta.
        Onko Mona Lisa-maalaus mielestäsi taidetta? Entäpä jos se vedettäisiin junan kylkeen? Sanoisitko sen jälkeen Mona Lisa-maalausta täydeksi sonnaksi?


        "Mieti jos minun mielestäni olisi hienoa ja taiteellista tervata tuntemattomien ihmisten omaisuutta, esim tulisin sinun luokse salaa ja tervaisin sinun kämppäsi seinät tai vaikka maalaisin ne sumiksessa erilaisilla väreillä."

        Tervaaminen on erinomaisen huono esimerkki. Tervan vetelyyn sudilla et tarvitse sitä, mitä tarvitset graffiteihin: geometristä silmää, värisilmää, luovuutta, halua luoda, kykyä hahmottaa sekä kaksi- että kolmiulotteisia kappaleita että niiden eri tiloja oikein. Sitäpaitsi minun kämppäni on yksityisomaisuuttani, mutta kenen yksityisomaisuutta ovat junaradan alikulkutunnelit? Tekstistäsi voisi päätellä, että jos joku tervaisi alikulkutunnelit, se olisi mielestäsi yhtä paha juttu kuin jos oma kämppäsi olisi tervattu. Mahtaneeko pitää paikkansa? Luulen kyllä, että sinullekin hekilökohtainen omaisuutesi on tärkeämpi asia kuin jokin kaikille kuuluva juttu.


        "No minä pitäisin sitä taiteena ha hyvänä asiana, mutta sä tuskin siitä pitäisit. Joten miksi ihmeessä VR:n pitäisi hyväksyä omaisuutensa tuhoamisen?"

        VR ei ole yksityishenkilö.

        Siis mielestäni puhdasa betoninseinäinen alikulkukäytävä on siistimpi, kuin töhritty käytävä. Ja jos käytävään tehtäisiin yksi hyvä ja siisti graffi ihan virallisesti luvan kanssa, niin se houkuttelisi jo 2 tunnin kuluttua joitakin sotkijoita töhrimään koko alikulkäytävän seinät täysin piloille. Ja jos alikulkukäytävän maalamiseen on lupa, niin siitä vaan maalaamaan. Aivan sama vaikka alikulkukäytävään olisi maalattu maailman hienoin graffa, mutta se olisi maalattu ilman lupaa, joten se on rikos.

        Ja olen itsekkin lukuisia säädöksiä vastaan, mutta minkäs teet? Siihen onn tyytyminen tai sitten on mentävä jonnekkin muualle. Vaikuttaa voi ja sitä varten demokraattisessa maassa on vaikuttamsien mahdollisuus, mutta yhdellä henkilöllä ei paljon ole sanan valtaa. Itse en pidä mm. autoverosta, yleisten kulkuneuvojen valtion tuesta, maataloustuesta ja järisyttävän suuresta tuloverosta. Mutta eihän kaikki voi olla jokaiselle mieleen, mutta en sentään sen vuoksi tupea rikolliseksi, eli jättäisi verot maksamatta ja tuhoaisin kostona busseja ja junia. Ja sanan vapasu on, mutta se ei oikeuta rikolliseen tekoon. Ja rikolliset teot on tarkkaan määriteklty ja mm. graffojen teko luvattomiin paikkoihin on kielletty, joten joko lain on muututtava tai graffoja ei saa tehdä luvattomiin paikkoihin. Sama homma tuloverossa, eli lain on muututtuva tai sitten minunkin on maksettava verot, täällä asuessani.

        Ja vaikka VR on valtion yhtiö, niin sen omaisuus ei ole jokaisen kansalaisen oikeuksissa, eli minä en saa mennä potkimaan junan vessaa, vaikka periaatteessa minäkin omistan osan sitä wc-pönttöä. Sama pätee muihinkin valtion omaisuuksiin, eli en saa tuhota kirjaston seiniä luvattomasti esim hakkaamalla siihen taltan avulla kauniita kuvioita, jotka saattaisivat olla taiteellisesti vaikka kuinka hienoja. Sam pätee myös graffiteilla luvattomasti sotkeviin henkilöihin. Te ette saa tehdä taidettanne luvattomiin kohteisiin.

        Ja sinäkin saat maalata VR:n vaunuhin graffoja, JOS SAAT SIIHEN LUVAN, joten mitä kohtaa et ymmrärrä? Siis jos Mona Lisan maalamiselle EI OLE LUPAA, niin ei sitä silloin saa veturin kylkeen maalata, vaikka kuinka veturi on valtion omaisuutta. Ja taiteella ei tässä ole mitään tekemistä, sillä ei taide oikeuta rikkomaan selvää lakia tai sitten minäkin rupean taiteilijaksi, koska haluan nikkaroida taltalla uuden kuvioinnin tuomiokirkon seinään.

        Joten turha jankuttaa jostain ykstyisestä omaisuudesta, sillä alikulkusiltoja ei saa sotkea sen enempää kuin jonkun yksityisomaisuutta. Vai onko jossain laissa sellainen kohta, että jokaisella kansalaisella on oikeus maalata ilman lupaa graffiti valtion omistamaan omaisuuteen? No ei ole, vaan se on rikollista toimintaa, joten turhaa tässä jankutat.


      • heh heh
        Graffititaiteilija kirjoitti:

        "No tuo on puhtaasti sinun mielipiteesi,"

        En tainnut väittääkään, että se olisi jonkun muun mielipide...


        "mutta käytännössä vasta nyt on saatu oikeasti kiinni todella kalliita seinien töhriöitä, jotka joutuvat vastuuseen, kuten pedofiilit ja muutkin rikolliset."

        Suttuinen yhdellä maalilla vedettu tag on eri näköinen kuin usealla spraymaalilla tehty graffiti.


        "Ja eipäs nyt ruveta kiertelemään itse asiaa, mutta jokainen luvaton töhriminen eli graffiti "taide" on rikos ja se ei siitä muuksi muutu."

        Se ei ole mitään kiertelemistä, että tuon esiin sen epäkohdan, että esimerkiksi raiskauksesta tuomitaan vankeuteen vähintään vain puoleksi vuodeksi, enintään kymmeneksi vuodeksi tai asianhaarojen ollessa erittäin lieventävät, enintään neljäksi vuodeksi, samoin kuin esimerkiksi lapseen kohdistuvasta haureudesta saa enintään vain kuusi vuotta kuritushuonetta tai vankeutta. Monet graffaritkin saavat pitempiä linnatuomioita, mikä on väärin, sillä graffiti seinässä ei vaurioita kenenkään elämää toisin kuin raiskaus tai seksuaalinen hyväksikäyttö. Jos kysyttäisiin esimerkiksi raiskatulta naiselta tai hyväksikäyteltä pikkupojalta, haluaisivatko he vankilaan mieluummin graffarit vai raiskaajat ja pedofiilit, niin mitä luulisit heidän vastaavan.

        On idealistista kuvitella, että kaikki rikoksentekijät joutuvat vastuuseen tai saavat ansaitsemansa rangaistuksen. Tässä maassa vallitsee valitettavan sellainen oikeus, että mitä röyhkeämmän rikoksen teet ja mitä näkyvämmin, sitä todennäköisemmin se annetaan sinulle anteeksi ja selviät pikku nuhteilla tai sakoilla. Mutta kyllähän tietysti Suomelle on tärkeämpi asia hieno ja kiillotettu julkisuuskuva menestyvänä EU-maana, kuin yhteiskuntamme ongelmat. Graffitit ja pultsarit täytyy jynssätä pois katukuvasta vaikka miljoonien markkojen kustannuksilla, kunhan voidaan sitten ulospäin näyttää siloisilta...


        "Ja jokainen rikollinen vastaa omista teostaan ja toivon, että mahdollisimman moni töhrijä jää kiinni, jotta hänelle voidaan tuomio ja LASKU langettaa aiheuttamastaan vahingosta."

        Graffareiden joukossa on erikseen töhrijät ja taiteilijat.


        "Ja nykypäivänä taitaa kaikki olla taidetta, koska partuei ei ole kuulemma enää parturi, vaan hiustaiteilija ja Kiasmassa on esillä sellaista taidetta, jota pieni lapsi tekee sujuvasti, joten tavallaan ehkä graffiti on taidetta, koska kaikki muutkin on taidetta."

        Ei kaikki ole taidetta, mitä taiteeksi sanotaan, mutta ei myöskään kaikki se ole olematta taidetta, mistä väitetään että se ei taidetta ole.
        Graffitiin sopivat ne edellytykset, mitä taiteelta voidaan vaatia.

        Kuten sanoin, itse teen graffiteja luomisen halusta ja himosta ja hyödynnän niiden tekemisessä koko elämääni, ajatusmaailmaani, tunteitani, kokemuksiani... Kun minä teen taidetta, vuodatan siihen koko sieluni (on se sitten maalaustaidetta tai kirjoitettua sanaa).

        Todellinen taide kumpuaa ihmisen sisimmästä, hänen maailmankuvastaan ja -käsityksestään, ajatuksista, tunteista, toiveista, peloista, elämästä yleensä... Taiteilija suodattaa itsensä teostensa läpi johonkin muotoon, tai tarkastelee jotakin valmista itsensä läpi ja kautta. Kun minä teen graffitin, olen yhtä luovaa massaa, minua ei todella ole olemassa vaikka olenkin luomisprosessissa etäisesti läsnä, on vain polttava tarve ja kaipuu... Tunne siitä että olen yksin ja kuitenkin ammennan jostakin yhteisestä...

        Olen luova ihminen ja tunnen saman luovuuden, teen mitä taidetta tahansa. Tunnen saman luovuuden, kun kirjoitan, saman luovuuden, kun teen graffitia.

        Sitäpaitsi taiteen pitää herättää tunnereaktioita ja niin graffitit myös tekevät.

        Lisäksi graffitien tekemisessä tarvitaan niitä samoja ominaisuuksia mitä muidenkin kuvataiteiden tekemisessä: geometristä silmää, värisilmää, kykyä hahmottaa värejä ja muotoja ja niiden yhteisvaikutusta.


        "Ihan suunnattomasti harmittaa, kun minäkin joudun maksamaan töhriöiden rikokset esim junalipun hinnassa. Toki jokainen saa omalla kustannuksellaan töhriä sellaiset paikat, joihin on virallinen lupa. Tai esim oman asuinhuoneistonsa seinät, jos OMISTAA ne seinät... vuokra-asuntoa ei saa sotke."

        Minä käytän myös julkisia kulkuvälineitä ja maksan junalippuni. Olen rehellinen, enkä kulje pummilla. Mutta on turhaa syyttää yksinomaan graffareita junalippujen hinnan kohoamisesta, sillä hintojen kohoaminen johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että VR haluaa tehdä voittoa matkalippumyynnillä.


        "Ja se ei riitä taiteen kriteeriksi, että harva osaa tehdä sitä, koska minä osaan tehdä omakotitaloja, kesämökkejä, joita varmaankaan sinä et osaa tehdä, joten onko talon tekeminen taidetta?"

        En väittänytkään, että se on taiteen kriteeri, että sitä harva osaa tehdä. Se on kuitenkin eräs taiteen määritelmä, että taiteen tekemiseen tarvitaan jotakin taitoa, tietoa tai lahjakkuutta.


        "Osaan lisäksi maalata erinomaisesti, joten uskon pystyväni tekemään kohtuullisia tai jopa hyviäkin graffiteja, jos katsotaan noista seinistä löytyvistä töhrimisistä hieman vertailupohjaa taidoilleni."

        Se, että osaat maalata erinomaisesti, ei tee sinusta taiteilijaa. Aivan yhtälailla kuin esimerkiksi se, että on todella hyvä matematiikassa, ei tarkoita samaa asiaa kuin intohimo laskea matematiikkaa tai matematiikan rakastaminen.

        Se, että osaat mekaanisesti tehdä hyviä graffiteja, ei tee sinusta graffititaiteilijaa, sillä taide ei ole jotain mekaanista apinoimista.

        Taiteilijalla on pohjaton halu luoda, järjetön halu joka vie ohi muiden vaistojen, viettien, tunteiden tai järkiperäisten syiden. Luovuus on positiivista hulluutta, iloa ja surua yhtä aikaa, tuskaa ja onnea, joskus masokististakin nautintoa.

        Se, että osaat maalata tai tehdä graffitin, ei tee sinusta taiteilijaa.

        Mekaaninen taitavuus ei anna teokselle henkeä. Teoksen elämä, henki ja voima tulee siitä, että vuodatat sielusi teokseesi välittämättä siitä, että joku saattaa seuraavassa hetkessä murskata sinut ja sen, mihin olet laittanut itsesi täysillä likoon.

        No tuo taiteellisuus on vain sinun mielipide taiteellisuuden kriteereistä. Itse olen hieman taiteellinen ja muotoilenkin esim tarve-esineitä ja erityisesti huonekaluja. Se on tavallaan taidetta ja pidän harrastuksestani. Ja taidettahan on myös mm. baletti, joten esim F1 -kuljettajalla on hirveä intohimo ajaa ja olla mahdollisimman hyvä ja hän jopa uhraa henkensä ajaessaan, joten minä pidän F1-kuljettajia myös taiteilijoina siinä missä baletti tanssijoita. Ja jokainen voi olla balettitanssija, mutta harva voi olla F1-kuljettaja....

        Ja vaikka graffa olisi kuinka hieno tahansa, mutta se on luvattomassa paikassa, niin se on yhtälailla rikos, kuin töhrijän tekele. Tämä on vain faktaa ja se ei sinun taiteellisella vinkumisella muuksi muutu. Ja sekä graffitti"taiteilija" ja töhrijä saa syytteen ja joutuu korvaamaan aiheuttamansa vahingon, mikä on oikein. Ja tuomioita kiristetään siksi, koska tällä pyritään ennalta ehkäisemään kyseistä rikosta ja koska näitä töhrijöitä ei ole saatu oikein vastuuseen aiheuttamastaan vahingoista, niin rangasituksia kovennetaan. Aivan kuten liikennerikkomusten sakkojen rahamäärää nostetaan, jotta rangaistus tuntuisi tarpeeksi rikollisille, jotta tätä lakia ei rikottaisi niin paljoa. Ei se 10 euron sakko tunnu missään normaalilla henkilöllä, joten lakia rikottaisiin paljon enemmän, joten siksi sakot ovat rahallisesti suurempia.

        Ja jos mä teen graffitin ja sitten sä teet vastaavan graffitin ulkonäöllisesti, niin onko vain sinun tekemäsi graffa taidetta? Entä jos tekijää ei tiedätä ja ulkopuolinen henkilö arvioisi meidän tekemät graffat? Jos hänen mielestään molemmat ovat taidetta, niin eikö silloin hänen kriteereillään molemmat ole taidetta? Taide on sellainen alue, josta jokaisella on oma mielipide. Ja lähes aina taideteoksen tekijä vaikuttaa teoksen arvostukseen, eli heti kun taideteoksen signeerauksen on tehnyt joku arvostettu taiteilija, niin ko teoksen hinta ja haluttavuus nousevat paljon, vaikka itse teoksen olisi tehnyt taiteilijan vaimo ja vain taiteilija olisi laittanut modernin taulunsa alareunaan signeerauksen ja väittäisi teosta omakseen. Kukaan ei epäilisi, että taiteilija ei olisi laittanutkaan itseään likoon tai ei olisi vuodattanut kyyneleitä teosta maalatessaan jne... Mutta siltikään tällainen huipputaiteilija on rikollinen, jos hän menee maalaamaan teoksensa esim kirkon seinään. Taide ei oikeuta rikkomaan lakia, ihan tiedoksi vaan!


      • Graffititaiteilija
        heh heh kirjoitti:

        No tuo taiteellisuus on vain sinun mielipide taiteellisuuden kriteereistä. Itse olen hieman taiteellinen ja muotoilenkin esim tarve-esineitä ja erityisesti huonekaluja. Se on tavallaan taidetta ja pidän harrastuksestani. Ja taidettahan on myös mm. baletti, joten esim F1 -kuljettajalla on hirveä intohimo ajaa ja olla mahdollisimman hyvä ja hän jopa uhraa henkensä ajaessaan, joten minä pidän F1-kuljettajia myös taiteilijoina siinä missä baletti tanssijoita. Ja jokainen voi olla balettitanssija, mutta harva voi olla F1-kuljettaja....

        Ja vaikka graffa olisi kuinka hieno tahansa, mutta se on luvattomassa paikassa, niin se on yhtälailla rikos, kuin töhrijän tekele. Tämä on vain faktaa ja se ei sinun taiteellisella vinkumisella muuksi muutu. Ja sekä graffitti"taiteilija" ja töhrijä saa syytteen ja joutuu korvaamaan aiheuttamansa vahingon, mikä on oikein. Ja tuomioita kiristetään siksi, koska tällä pyritään ennalta ehkäisemään kyseistä rikosta ja koska näitä töhrijöitä ei ole saatu oikein vastuuseen aiheuttamastaan vahingoista, niin rangasituksia kovennetaan. Aivan kuten liikennerikkomusten sakkojen rahamäärää nostetaan, jotta rangaistus tuntuisi tarpeeksi rikollisille, jotta tätä lakia ei rikottaisi niin paljoa. Ei se 10 euron sakko tunnu missään normaalilla henkilöllä, joten lakia rikottaisiin paljon enemmän, joten siksi sakot ovat rahallisesti suurempia.

        Ja jos mä teen graffitin ja sitten sä teet vastaavan graffitin ulkonäöllisesti, niin onko vain sinun tekemäsi graffa taidetta? Entä jos tekijää ei tiedätä ja ulkopuolinen henkilö arvioisi meidän tekemät graffat? Jos hänen mielestään molemmat ovat taidetta, niin eikö silloin hänen kriteereillään molemmat ole taidetta? Taide on sellainen alue, josta jokaisella on oma mielipide. Ja lähes aina taideteoksen tekijä vaikuttaa teoksen arvostukseen, eli heti kun taideteoksen signeerauksen on tehnyt joku arvostettu taiteilija, niin ko teoksen hinta ja haluttavuus nousevat paljon, vaikka itse teoksen olisi tehnyt taiteilijan vaimo ja vain taiteilija olisi laittanut modernin taulunsa alareunaan signeerauksen ja väittäisi teosta omakseen. Kukaan ei epäilisi, että taiteilija ei olisi laittanutkaan itseään likoon tai ei olisi vuodattanut kyyneleitä teosta maalatessaan jne... Mutta siltikään tällainen huipputaiteilija on rikollinen, jos hän menee maalaamaan teoksensa esim kirkon seinään. Taide ei oikeuta rikkomaan lakia, ihan tiedoksi vaan!

        "No tuo taiteellisuus on vain sinun mielipide taiteellisuuden kriteereistä. Itse olen hieman taiteellinen ja muotoilenkin esim tarve-esineitä ja erityisesti huonekaluja. Se on tavallaan taidetta ja pidän harrastuksestani."

        Niin? En ole tainnut väittääkään, etteikö esimerkiksi huonekalujen ja tarve-esineiden muotoilu olisi taidetta.


        "Ja taidettahan on myös mm. baletti, joten esim F1 -kuljettajalla on hirveä intohimo ajaa ja olla mahdollisimman hyvä ja hän jopa uhraa henkensä ajaessaan, joten minä pidän F1-kuljettajia myös taiteilijoina siinä missä baletti tanssijoita. Ja jokainen voi olla balettitanssija, mutta harva voi olla F1-kuljettaja...."

        En tietääkseni sanonutkaan, että muutamat määritelmäni ovat ainoat määritelmät taiteelle, mutta ne ovat suuntaviivoja, joiden sisälle myös graffititaide mahtuu.

        Ja se ei muuten pidä paikkaansa, että jokainen voi olla balettitanssija. Joillakin on siihenkin erityislahjoja.


        "Ja vaikka graffa olisi kuinka hieno tahansa, mutta se on luvattomassa paikassa, niin se on yhtälailla rikos, kuin töhrijän tekele. Tämä on vain faktaa ja se ei sinun taiteellisella vinkumisella muuksi muutu."

        Mitä tulee taiteelliseen vinkumiseeni, niin en ole missään tekstissäni väittänyt etteikö luvattoman graffitin tekeminen seinään olisi rikos Suomen rikoslain mukaan. En ole myöskään väittänyt, että Suomen rikoslain mukaan tagin tekeminen luvattomasti seinään olisi enemmän rikollista kuin kauniin graffitin tekeminen luvattomasti seinään. Tällaista väittämää et tekstistäni löydä, joten opettelisitko luetun ymmärtämistä kiitos. Sanoin, että ulkonäöllisesti sottaista tagia ja upeaa graffitia ei voi niputtaa samaan nippuun. Jos puhutaan graffiteista yksinomaan rumina töhryinä, silloin samaistetaan kaikki pikkuvetäisyt spraymaalilla ja taitoa vaativat tekeleet samaan nippuun.


        "Ja sekä graffitti"taiteilija" ja töhrijä saa syytteen ja joutuu korvaamaan aiheuttamansa vahingon, mikä on oikein."

        Se, että joku juttu lukee lakikirjassa, ei vielä tarkoita, että se on oikein. Laissa on monia epäkohtia.


        "Ja tuomioita kiristetään siksi, koska tällä pyritään ennalta ehkäisemään kyseistä rikosta ja koska näitä töhrijöitä ei ole saatu oikein vastuuseen aiheuttamastaan vahingoista, niin rangasituksia kovennetaan. Aivan kuten liikennerikkomusten sakkojen rahamäärää nostetaan, jotta rangaistus tuntuisi tarpeeksi rikollisille, jotta tätä lakia ei rikottaisi niin paljoa. Ei se 10 euron sakko tunnu missään normaalilla henkilöllä, joten lakia rikottaisiin paljon enemmän, joten siksi sakot ovat rahallisesti suurempia."

        Kiitos, mutta ei minulle tarvitse selvittää sitä, miksi ylinopeudesta ei anneta 10 euron sakkoa vaan mieluummin esimerkiksi 1000 euron, tietysti tilanteesta ja rikkojan varallisuudesta riippuen.

        Se, mitä minä ihmettelin, oli se, että raiskaajat ja pedofiilitkin pääsevät joissain tapauksissa helpomalla kuin graffarit. Ja tämä on selkeä epäkohta. Kyllä minä henkilökohtaisesti mieluummin törmäisin graffariin kuin raiskaajaan...


        "Ja jos mä teen graffitin ja sitten sä teet vastaavan graffitin ulkonäöllisesti, niin onko vain sinun tekemäsi graffa taidetta?"

        Ei automaattisesti se tee graffitista taidetta, että minä teen sen. Se, onko graffiti taidetta, riippuu siitä, mistä motiiveista graffiti tehdään. Sama pätee muuhunkin taiteeseen.


        "Entä jos tekijää ei tiedätä ja ulkopuolinen henkilö arvioisi meidän tekemät graffat?"

        Niin? Entä sitten?


        "Jos hänen mielestään molemmat ovat taidetta, niin eikö silloin hänen kriteereillään molemmat ole taidetta?"

        Hänen kriteereillään kyllä. Mutta todellinen taide on siitä huolimatta täydellä sielulla ja sydämellä tehtyä, on taidelaji mikä hyvänsä. Vaikka graffiti olisi kuinka hieno, mutta jos se on tehty vain siksi, että voidaan näyttää, että muutkin kuin graffarit osaavat tehdä niitä, se ei varsinaisesti ole taidetta.


        "Taide on sellainen alue, josta jokaisella on oma mielipide."

        Enkö eräässä viestissäni sanonut, että jos joku sanoo, että graffitit ovat huonoa taidetta, se on hänen mielipiteensä ja hänen osaltaan oikein, mutta jos joku väittää, että graffitit eivät ole taidetta ollenkaan, hän on väärässä.

        Aivan samalla tavalla, kuin jos minä sanoisin, että huonekalujen muotoilu on huonoa taidetta, se olisi minun mielipiteeni, josta ei kannata kiistellä, mutta jos sanoisin, että huonekalujen muotoilu ei ole taidetta ollenkaan, olisin väärässä.


        "Ja lähes aina taideteoksen tekijä vaikuttaa teoksen arvostukseen, eli heti kun taideteoksen signeerauksen on tehnyt joku arvostettu taiteilija, niin ko teoksen hinta ja haluttavuus nousevat paljon, vaikka itse teoksen olisi tehnyt taiteilijan vaimo ja vain taiteilija olisi laittanut modernin taulunsa alareunaan signeerauksen ja väittäisi teosta omakseen. Kukaan ei epäilisi, että taiteilija ei olisi laittanutkaan itseään likoon tai ei olisi vuodattanut kyyneleitä teosta maalatessaan jne..."

        Todellisen taiteilijan ei tarvitse huijata. Ja olisihan se taiteilijan vaimokin saattanut olla todella taiteilija ja laittaa itsensä likoon.

        Henkilökohtaisesti en pidä jotain teosta taiteena vain siksi, että sen on tehnyt joku kuuluisa tyyppi.


        "Mutta siltikään tällainen huipputaiteilija on rikollinen, jos hän menee maalaamaan teoksensa esim kirkon seinään. Taide ei oikeuta rikkomaan lakia, ihan tiedoksi vaan!"

        Mutta olisiko tämä huipputaiteilija silti mielestäsi yhä taiteilija?

        Ja loppukaneetti: minä en ole rikkonut lakia.


      • GleNN
        Graffititaiteilija kirjoitti:

        käykää jos uskallatte ja sanokaa rehellinen mielipiteenne, voiko tällaisia maalauksia sutia kuka hyvänsä kaduntallaaja vailla taiteellisia kykyjä?

        http://www.graffiti.org/escapism/walls.html

        Kaikkien jotka väittää graffitteja joksikin muuksi kuin taiteeksi pitäisi käydä ainakin tuo saitti tsekkaamassa. En henk koht väännä graffitteja, keskityn mieluummin lyijykynään ja mustaan tussiin. Minulla on kuitenkin kavereita jotka väsäävät graffitia ja osa on todella lahjakkaita. Ymmärrän jos jotkut eivät pidä tageja taiteena, mutta monesti nekin ovat todella taitavasti tehtyjä kokonaisuuksia. Oletko taiteilija kiinnittänyt ikinä huomiota hyvin suunniteltuihin tageihin?


      • Graffititaiteilija
        GleNN kirjoitti:

        Kaikkien jotka väittää graffitteja joksikin muuksi kuin taiteeksi pitäisi käydä ainakin tuo saitti tsekkaamassa. En henk koht väännä graffitteja, keskityn mieluummin lyijykynään ja mustaan tussiin. Minulla on kuitenkin kavereita jotka väsäävät graffitia ja osa on todella lahjakkaita. Ymmärrän jos jotkut eivät pidä tageja taiteena, mutta monesti nekin ovat todella taitavasti tehtyjä kokonaisuuksia. Oletko taiteilija kiinnittänyt ikinä huomiota hyvin suunniteltuihin tageihin?

        Siltä sivulta löytyy mielestäni todella hienoja graffiteja, kyllä melbournelaiset osaa! :O) Sille sivulle löysin tältä sivulta: http://www.artcrimes.com
        Sieltä löytyy linkkejä todella moniin maihin ja kaupunkeihin ja todella monille sivustoille. Suosittelen tutustumaan, jos on on graffititaiteesta kiinnostunut.
        Sanoit keskittyväsi lyijykynään ja mustaan tussiin. Mutta voihan niilläkin tehdä graffiteja :) Mielestäni graffiti voi olla yhtä hyvin tehty paperille kuin seinällekin.
        Olen kyllä kiinnittänyt huomiota hyvin suunniteltuihin tageihin. Sellaisia on muuten vaikea hutaista noin vain. Itse pidän ainakin hyvin suunniteltuja tageja taiteena. Ne voivat olla visuaalisesti todella kauniita.


      • Graffititaiteilija
        Väärin kirjoitti:

        Siis mielestäni puhdasa betoninseinäinen alikulkukäytävä on siistimpi, kuin töhritty käytävä. Ja jos käytävään tehtäisiin yksi hyvä ja siisti graffi ihan virallisesti luvan kanssa, niin se houkuttelisi jo 2 tunnin kuluttua joitakin sotkijoita töhrimään koko alikulkäytävän seinät täysin piloille. Ja jos alikulkukäytävän maalamiseen on lupa, niin siitä vaan maalaamaan. Aivan sama vaikka alikulkukäytävään olisi maalattu maailman hienoin graffa, mutta se olisi maalattu ilman lupaa, joten se on rikos.

        Ja olen itsekkin lukuisia säädöksiä vastaan, mutta minkäs teet? Siihen onn tyytyminen tai sitten on mentävä jonnekkin muualle. Vaikuttaa voi ja sitä varten demokraattisessa maassa on vaikuttamsien mahdollisuus, mutta yhdellä henkilöllä ei paljon ole sanan valtaa. Itse en pidä mm. autoverosta, yleisten kulkuneuvojen valtion tuesta, maataloustuesta ja järisyttävän suuresta tuloverosta. Mutta eihän kaikki voi olla jokaiselle mieleen, mutta en sentään sen vuoksi tupea rikolliseksi, eli jättäisi verot maksamatta ja tuhoaisin kostona busseja ja junia. Ja sanan vapasu on, mutta se ei oikeuta rikolliseen tekoon. Ja rikolliset teot on tarkkaan määriteklty ja mm. graffojen teko luvattomiin paikkoihin on kielletty, joten joko lain on muututtava tai graffoja ei saa tehdä luvattomiin paikkoihin. Sama homma tuloverossa, eli lain on muututtuva tai sitten minunkin on maksettava verot, täällä asuessani.

        Ja vaikka VR on valtion yhtiö, niin sen omaisuus ei ole jokaisen kansalaisen oikeuksissa, eli minä en saa mennä potkimaan junan vessaa, vaikka periaatteessa minäkin omistan osan sitä wc-pönttöä. Sama pätee muihinkin valtion omaisuuksiin, eli en saa tuhota kirjaston seiniä luvattomasti esim hakkaamalla siihen taltan avulla kauniita kuvioita, jotka saattaisivat olla taiteellisesti vaikka kuinka hienoja. Sam pätee myös graffiteilla luvattomasti sotkeviin henkilöihin. Te ette saa tehdä taidettanne luvattomiin kohteisiin.

        Ja sinäkin saat maalata VR:n vaunuhin graffoja, JOS SAAT SIIHEN LUVAN, joten mitä kohtaa et ymmrärrä? Siis jos Mona Lisan maalamiselle EI OLE LUPAA, niin ei sitä silloin saa veturin kylkeen maalata, vaikka kuinka veturi on valtion omaisuutta. Ja taiteella ei tässä ole mitään tekemistä, sillä ei taide oikeuta rikkomaan selvää lakia tai sitten minäkin rupean taiteilijaksi, koska haluan nikkaroida taltalla uuden kuvioinnin tuomiokirkon seinään.

        Joten turha jankuttaa jostain ykstyisestä omaisuudesta, sillä alikulkusiltoja ei saa sotkea sen enempää kuin jonkun yksityisomaisuutta. Vai onko jossain laissa sellainen kohta, että jokaisella kansalaisella on oikeus maalata ilman lupaa graffiti valtion omistamaan omaisuuteen? No ei ole, vaan se on rikollista toimintaa, joten turhaa tässä jankutat.

        "Siis mielestäni puhdasa betoninseinäinen alikulkukäytävä on siistimpi, kuin töhritty käytävä."

        En kai väittänytkään, että suttuiseksi töhritty seinä on tyylikäs?


        "Ja jos käytävään tehtäisiin yksi hyvä ja siisti graffi ihan virallisesti luvan kanssa, niin se houkuttelisi jo 2 tunnin kuluttua joitakin sotkijoita töhrimään koko alikulkäytävän seinät täysin piloille."

        Hieman liioiteltua tekstiä.


        "Aivan sama vaikka alikulkukäytävään olisi maalattu maailman hienoin graffa, mutta se olisi maalattu ilman lupaa, joten se on rikos."

        Väitinkö, ettei graffitin maalaaminen ilman lupaa alikulkukäytävään ole Suomen rikoslain mukaan rikos?


        "Ja sanan vapasu on, mutta se ei oikeuta rikolliseen tekoon."

        Tarkoitinkin, että demokraattisessa maassa käytän sananvapauttani siihen, että esimerkiksi netissä otan kantaa graffitien puolesta.


        "Ja vaikka VR on valtion yhtiö, niin sen omaisuus ei ole jokaisen kansalaisen oikeuksissa, eli minä en saa mennä potkimaan junan vessaa, vaikka periaatteessa minäkin omistan osan sitä wc-pönttöä."

        Ei minullakaan ole tapana potkia junan vessaa. Se ei kuitenkaan ole rinnastettavissa suoraan graffitien tekemiseen.


        "Ja sinäkin saat maalata VR:n vaunuhin graffoja, JOS SAAT SIIHEN LUVAN, joten mitä kohtaa et ymmrärrä? Siis jos Mona Lisan maalamiselle EI OLE LUPAA, niin ei sitä silloin saa veturin kylkeen maalata, vaikka kuinka veturi on valtion omaisuutta."

        Sitä, että jos graffiteja väitetään epätaiteeksi ja töhryiksi, niin mihin tämä väite perustuu? Minkälainen graffiti on töhry? Jos jonnekin seinään maalattaisiin Mona Lisa, niin tekisikö se Mona Lisa-maalauksesta epätaidetta ja töhryn?


        "Ja taiteella ei tässä ole mitään tekemistä, sillä ei taide oikeuta rikkomaan selvää lakia tai sitten minäkin rupean taiteilijaksi, koska haluan nikkaroida taltalla uuden kuvioinnin tuomiokirkon seinään."

        Graffarit ovat mielestäni ihan kiitettävästi pitäneet näppinsä irti esimerkiksi hautausmaista, kirkoista jne.




        "Joten turha jankuttaa jostain ykstyisestä omaisuudesta, sillä alikulkusiltoja ei saa sotkea sen enempää kuin jonkun yksityisomaisuutta."

        Mutta siinä on eroa, maalaako graffitin alikulkusillan vai omakotitalon seinään. Vai katselisitko sinä mieluummin graffitia talosi seinässä vai alikulkutunnelissa? Uskoisin, että sinullekin henkilökohtainen omaisuutesi on arvokkaampi kuin alikulkutunneli.


        "No ei ole, vaan se on rikollista toimintaa, joten turhaa tässä jankutat."

        Minäkö tässä jankutan? Missä kohtaa sanoin, että graffitin tekeminen ilman lupaa alikulkutunneliin ei ole Suomen rikoslain mukaan rikos? Mutta väitän edelleen, että graffitit ovat siitä huolimatta taidetta.


      • Väärin
        Graffititaiteilija kirjoitti:

        "Siis mielestäni puhdasa betoninseinäinen alikulkukäytävä on siistimpi, kuin töhritty käytävä."

        En kai väittänytkään, että suttuiseksi töhritty seinä on tyylikäs?


        "Ja jos käytävään tehtäisiin yksi hyvä ja siisti graffi ihan virallisesti luvan kanssa, niin se houkuttelisi jo 2 tunnin kuluttua joitakin sotkijoita töhrimään koko alikulkäytävän seinät täysin piloille."

        Hieman liioiteltua tekstiä.


        "Aivan sama vaikka alikulkukäytävään olisi maalattu maailman hienoin graffa, mutta se olisi maalattu ilman lupaa, joten se on rikos."

        Väitinkö, ettei graffitin maalaaminen ilman lupaa alikulkukäytävään ole Suomen rikoslain mukaan rikos?


        "Ja sanan vapasu on, mutta se ei oikeuta rikolliseen tekoon."

        Tarkoitinkin, että demokraattisessa maassa käytän sananvapauttani siihen, että esimerkiksi netissä otan kantaa graffitien puolesta.


        "Ja vaikka VR on valtion yhtiö, niin sen omaisuus ei ole jokaisen kansalaisen oikeuksissa, eli minä en saa mennä potkimaan junan vessaa, vaikka periaatteessa minäkin omistan osan sitä wc-pönttöä."

        Ei minullakaan ole tapana potkia junan vessaa. Se ei kuitenkaan ole rinnastettavissa suoraan graffitien tekemiseen.


        "Ja sinäkin saat maalata VR:n vaunuhin graffoja, JOS SAAT SIIHEN LUVAN, joten mitä kohtaa et ymmrärrä? Siis jos Mona Lisan maalamiselle EI OLE LUPAA, niin ei sitä silloin saa veturin kylkeen maalata, vaikka kuinka veturi on valtion omaisuutta."

        Sitä, että jos graffiteja väitetään epätaiteeksi ja töhryiksi, niin mihin tämä väite perustuu? Minkälainen graffiti on töhry? Jos jonnekin seinään maalattaisiin Mona Lisa, niin tekisikö se Mona Lisa-maalauksesta epätaidetta ja töhryn?


        "Ja taiteella ei tässä ole mitään tekemistä, sillä ei taide oikeuta rikkomaan selvää lakia tai sitten minäkin rupean taiteilijaksi, koska haluan nikkaroida taltalla uuden kuvioinnin tuomiokirkon seinään."

        Graffarit ovat mielestäni ihan kiitettävästi pitäneet näppinsä irti esimerkiksi hautausmaista, kirkoista jne.




        "Joten turha jankuttaa jostain ykstyisestä omaisuudesta, sillä alikulkusiltoja ei saa sotkea sen enempää kuin jonkun yksityisomaisuutta."

        Mutta siinä on eroa, maalaako graffitin alikulkusillan vai omakotitalon seinään. Vai katselisitko sinä mieluummin graffitia talosi seinässä vai alikulkutunnelissa? Uskoisin, että sinullekin henkilökohtainen omaisuutesi on arvokkaampi kuin alikulkutunneli.


        "No ei ole, vaan se on rikollista toimintaa, joten turhaa tässä jankutat."

        Minäkö tässä jankutan? Missä kohtaa sanoin, että graffitin tekeminen ilman lupaa alikulkutunneliin ei ole Suomen rikoslain mukaan rikos? Mutta väitän edelleen, että graffitit ovat siitä huolimatta taidetta.

        "En kai väittänytkään, että suttuiseksi töhritty seinä on tyylikäs?"

        Näytä minulle alikulkukäytävän seinä, jossa on vain yksi laillinen graffiti ja sitä ei ole töhritti muuten? En ole vielä tavannut sellaista ja edelleen puhdas seinä on lähes aina siistimpi kuin neonväreillä sotkettu seinä, vaikkakin joku sitä taiteeksi sanoo...tämä on minun mielipide.

        "Hieman liioiteltua tekstiä."

        No ei ehkä ihan 2 tunnissa, mutta pisteään 2 viikkoa ja seinään on varmasti ilmestynyt töhryjä.

        "Väitinkö, ettei graffitin maalaaminen ilman lupaa alikulkukäytävään ole Suomen rikoslain mukaan rikos?"

        Et väittänyt ja olenko väittänyt, että sinä olisit väittänyt noin? Totesin vain!

        Tarkoitinkin, että demokraattisessa maassa käytän sananvapauttani siihen, että esimerkiksi netissä otan kantaa graffitien puolesta.

        Jep, olenko väittänyt, että et saisi ottaa? No en ole ja toki voit laillisten graffitien puolesta kertoa asioita, mutta rikolliseen toimintaan ei saa edes netissä rohkaista tai kannustaa (toteamus).

        "Ei minullakaan ole tapana potkia junan vessaa. Se ei kuitenkaan ole rinnastettavissa suoraan graffitien tekemiseen."

        Olenko väittänyt, että potkit junan vessoja? Ja sekä vessan potkiminen ja junan sotkeminen laittomilla graffiteilla on vahingonteko, jotka luokitellaan samalla tavoin rikoksiksi, eli ne on rinnastettavissa TÄYSIN Suomen lain säädännön mukaan! Eli laiton graffiti junan seinässä vastaa esim sitä, että särjet tahallasi esim wc-pöntön. Molemmissa tapauksissa joudut korvaamaan vahingot, eli puhdistamiskulut tai wc-pöntön korjauksen ja lisäksi napsahtaa vielä sakot.

        "Sitä, että jos graffiteja väitetään epätaiteeksi ja töhryiksi, niin mihin tämä väite perustuu? Minkälainen graffiti on töhry? Jos jonnekin seinään maalattaisiin Mona Lisa, niin tekisikö se Mona Lisa-maalauksesta epätaidetta ja töhryn?"

        Laittomasti maalattu Mona-Lisa on töhry, eli rikollista toimintaa. Luvan kassa maalattu Mona-Lisa tai luvan kanssa maalattu graffiti ovat kuvataidetta jonkun mielestä ja se on heidän mielipiteensä ja turha minun on heidän mielipidettään kieltää. Tosin esim jonkun tekstin maalaaminen graffitina ei mielestäni ole mitään taidetta, se on pikemminkin kirjoittamista. Mutta taiteen kriteerit ovat jokaseilla omat, eli onhan Kiasmassakin paljon taidetta, joka mielestäni on lähinnä pelleilyä tai sairasta.

        "Graffarit ovat mielestäni ihan kiitettävästi pitäneet näppinsä irti esimerkiksi hautausmaista, kirkoista jne."

        Mitäs sillä on väliä? Samanlainen rikos se on lain mukaan maalata kirkoon seinään graffiti "NOT", kuin sen tekisi esim moottoritien sillan alle.


        "Mutta siinä on eroa, maalaako graffitin alikulkusillan vai omakotitalon seinään. Vai katselisitko sinä mieluummin graffitia talosi seinässä vai alikulkutunnelissa? Uskoisin, että sinullekin henkilökohtainen omaisuutesi on arvokkaampi kuin alikulkutunneli."


        Lain mukaan molemmista pitäisi napsahtaa samansuuruiset vahingonkorvaukset, mutta toki rangaistuksen suuruudessa on haitaria ja omakotitalon seinään maalatusta graffitista tulisi ehkä hieman suuremmat sakot. Ja toki jos, saisin jonkun kiinni itseteossa maalaamassa yritykseni tai kotini seinään jotain grafittia, niin toki hermo palaisi paljon enemmän, kuin siinä tapauksessa, jos näkisin jonkun sotkevat laittomasti esim alikulkutunnelia. Tämä siksi, että ko. rikos minua kohtaan aiheuttaisi juuri minulle selvästi enemmän harmia ja kuluja. Minun ei tarvitse tehdä rikosilmoitusta, jos näen jonkun sotkevan julkisia paikkoja.


        "Minäkö tässä jankutan? Missä kohtaa sanoin, että graffitin tekeminen ilman lupaa alikulkutunneliin ei ole Suomen rikoslain mukaan rikos? Mutta väitän edelleen, että graffitit ovat siitä huolimatta taidetta."

        No sinun kriteereillä se on taidetta, mutta minun mielestäni se ei ole taidetta ja ainakaan jonkun tekstin kirjoittaminen. Se on taidetta, kun osaa maalata kynäruiskulla esim hienoja kuvia. Ja toistan edelleen toteamuksen: laittomaan paikkaan graffitin tai minkä tahansa muun kuvan maalaminen on rikos, ei taidetta ja tämä on minun mielipide. Mielipiteistä on lisäksi turha kiistellä enää...


      • GleNN
        Väärin kirjoitti:

        "En kai väittänytkään, että suttuiseksi töhritty seinä on tyylikäs?"

        Näytä minulle alikulkukäytävän seinä, jossa on vain yksi laillinen graffiti ja sitä ei ole töhritti muuten? En ole vielä tavannut sellaista ja edelleen puhdas seinä on lähes aina siistimpi kuin neonväreillä sotkettu seinä, vaikkakin joku sitä taiteeksi sanoo...tämä on minun mielipide.

        "Hieman liioiteltua tekstiä."

        No ei ehkä ihan 2 tunnissa, mutta pisteään 2 viikkoa ja seinään on varmasti ilmestynyt töhryjä.

        "Väitinkö, ettei graffitin maalaaminen ilman lupaa alikulkukäytävään ole Suomen rikoslain mukaan rikos?"

        Et väittänyt ja olenko väittänyt, että sinä olisit väittänyt noin? Totesin vain!

        Tarkoitinkin, että demokraattisessa maassa käytän sananvapauttani siihen, että esimerkiksi netissä otan kantaa graffitien puolesta.

        Jep, olenko väittänyt, että et saisi ottaa? No en ole ja toki voit laillisten graffitien puolesta kertoa asioita, mutta rikolliseen toimintaan ei saa edes netissä rohkaista tai kannustaa (toteamus).

        "Ei minullakaan ole tapana potkia junan vessaa. Se ei kuitenkaan ole rinnastettavissa suoraan graffitien tekemiseen."

        Olenko väittänyt, että potkit junan vessoja? Ja sekä vessan potkiminen ja junan sotkeminen laittomilla graffiteilla on vahingonteko, jotka luokitellaan samalla tavoin rikoksiksi, eli ne on rinnastettavissa TÄYSIN Suomen lain säädännön mukaan! Eli laiton graffiti junan seinässä vastaa esim sitä, että särjet tahallasi esim wc-pöntön. Molemmissa tapauksissa joudut korvaamaan vahingot, eli puhdistamiskulut tai wc-pöntön korjauksen ja lisäksi napsahtaa vielä sakot.

        "Sitä, että jos graffiteja väitetään epätaiteeksi ja töhryiksi, niin mihin tämä väite perustuu? Minkälainen graffiti on töhry? Jos jonnekin seinään maalattaisiin Mona Lisa, niin tekisikö se Mona Lisa-maalauksesta epätaidetta ja töhryn?"

        Laittomasti maalattu Mona-Lisa on töhry, eli rikollista toimintaa. Luvan kassa maalattu Mona-Lisa tai luvan kanssa maalattu graffiti ovat kuvataidetta jonkun mielestä ja se on heidän mielipiteensä ja turha minun on heidän mielipidettään kieltää. Tosin esim jonkun tekstin maalaaminen graffitina ei mielestäni ole mitään taidetta, se on pikemminkin kirjoittamista. Mutta taiteen kriteerit ovat jokaseilla omat, eli onhan Kiasmassakin paljon taidetta, joka mielestäni on lähinnä pelleilyä tai sairasta.

        "Graffarit ovat mielestäni ihan kiitettävästi pitäneet näppinsä irti esimerkiksi hautausmaista, kirkoista jne."

        Mitäs sillä on väliä? Samanlainen rikos se on lain mukaan maalata kirkoon seinään graffiti "NOT", kuin sen tekisi esim moottoritien sillan alle.


        "Mutta siinä on eroa, maalaako graffitin alikulkusillan vai omakotitalon seinään. Vai katselisitko sinä mieluummin graffitia talosi seinässä vai alikulkutunnelissa? Uskoisin, että sinullekin henkilökohtainen omaisuutesi on arvokkaampi kuin alikulkutunneli."


        Lain mukaan molemmista pitäisi napsahtaa samansuuruiset vahingonkorvaukset, mutta toki rangaistuksen suuruudessa on haitaria ja omakotitalon seinään maalatusta graffitista tulisi ehkä hieman suuremmat sakot. Ja toki jos, saisin jonkun kiinni itseteossa maalaamassa yritykseni tai kotini seinään jotain grafittia, niin toki hermo palaisi paljon enemmän, kuin siinä tapauksessa, jos näkisin jonkun sotkevat laittomasti esim alikulkutunnelia. Tämä siksi, että ko. rikos minua kohtaan aiheuttaisi juuri minulle selvästi enemmän harmia ja kuluja. Minun ei tarvitse tehdä rikosilmoitusta, jos näen jonkun sotkevan julkisia paikkoja.


        "Minäkö tässä jankutan? Missä kohtaa sanoin, että graffitin tekeminen ilman lupaa alikulkutunneliin ei ole Suomen rikoslain mukaan rikos? Mutta väitän edelleen, että graffitit ovat siitä huolimatta taidetta."

        No sinun kriteereillä se on taidetta, mutta minun mielestäni se ei ole taidetta ja ainakaan jonkun tekstin kirjoittaminen. Se on taidetta, kun osaa maalata kynäruiskulla esim hienoja kuvia. Ja toistan edelleen toteamuksen: laittomaan paikkaan graffitin tai minkä tahansa muun kuvan maalaminen on rikos, ei taidetta ja tämä on minun mielipide. Mielipiteistä on lisäksi turha kiistellä enää...

        Tämä keskustelu on järjetöntä, kaikille pitäisi olla itsestään selvää että graffitteja ei voi kukaan ei-taiteellinen tyyppi tehdä. Aiheen pitäisi siis olla selviö.

        Mikään ei kuitenkaan ole selvää kun siitä, mikä on taidetta, päättävät vähintään 5-kymppiset ukot jotka asuu linnoissa ja kartanoissa. Graffittien maalari on yleensä nuori lähiössä asuva työtön, siis ei voi olla taiteilija. Juhani Palmu hyväksytään taiteilijaksi vaikka hän maalaisi graffitteja koska hän on rikas, vanhempi mies joka istuu päivät perse nahkanojatuolissa kartanossaan ja polttaa sikareita.


      • Väärin
        GleNN kirjoitti:

        Tämä keskustelu on järjetöntä, kaikille pitäisi olla itsestään selvää että graffitteja ei voi kukaan ei-taiteellinen tyyppi tehdä. Aiheen pitäisi siis olla selviö.

        Mikään ei kuitenkaan ole selvää kun siitä, mikä on taidetta, päättävät vähintään 5-kymppiset ukot jotka asuu linnoissa ja kartanoissa. Graffittien maalari on yleensä nuori lähiössä asuva työtön, siis ei voi olla taiteilija. Juhani Palmu hyväksytään taiteilijaksi vaikka hän maalaisi graffitteja koska hän on rikas, vanhempi mies joka istuu päivät perse nahkanojatuolissa kartanossaan ja polttaa sikareita.

        No siis minäkin osaan tehdä esim teksti-graffiteja ja varsin näyttäviä olen tehnytkin mm. paperille. Mutta en ole tippaakaan taiteilija. Arvostan taidetta muutenkin todella vähän ja se on vain mielipide. Ja mikä on graffitin kriteerit? Milloin täherrys on aito graffiti? Onko se silloin, kun vääntää spraylla jonkun sanan seinään, vai silloin, kun vääntää graffitin omaisesti jonkun hahmon paperille kynällä? Ja mene Kiasmaan, siellä on taidetta vaikka pistämällä ämpäri nurkkaan ja heittämällä maalia sangosta perään. Sitä kutsutaan taiteeksi joidenkin mielestä. Minä kutsun sitä lasten leikiksi tai pelleilyksi.

        Ja taide on sellainen asia, josta ei ole yhtä totuutta, vaan taide on katsojan silmässä. Joku tykkää tytärestä, joku äidistä....


      • GleNN
        Graffititaiteilija kirjoitti:

        Siltä sivulta löytyy mielestäni todella hienoja graffiteja, kyllä melbournelaiset osaa! :O) Sille sivulle löysin tältä sivulta: http://www.artcrimes.com
        Sieltä löytyy linkkejä todella moniin maihin ja kaupunkeihin ja todella monille sivustoille. Suosittelen tutustumaan, jos on on graffititaiteesta kiinnostunut.
        Sanoit keskittyväsi lyijykynään ja mustaan tussiin. Mutta voihan niilläkin tehdä graffiteja :) Mielestäni graffiti voi olla yhtä hyvin tehty paperille kuin seinällekin.
        Olen kyllä kiinnittänyt huomiota hyvin suunniteltuihin tageihin. Sellaisia on muuten vaikea hutaista noin vain. Itse pidän ainakin hyvin suunniteltuja tageja taiteena. Ne voivat olla visuaalisesti todella kauniita.

        Voihan graffitteja väsätä paperillekkin, tosin teho ja visuaalinen näyttävyys ei ole samaa luokkaa kuin seinillä. Olen joskus niitä tehnytkin paperille, tosin mitään kovin hienoa en ole saanut aikaan:)


      • GleNN
        Väärin kirjoitti:

        No siis minäkin osaan tehdä esim teksti-graffiteja ja varsin näyttäviä olen tehnytkin mm. paperille. Mutta en ole tippaakaan taiteilija. Arvostan taidetta muutenkin todella vähän ja se on vain mielipide. Ja mikä on graffitin kriteerit? Milloin täherrys on aito graffiti? Onko se silloin, kun vääntää spraylla jonkun sanan seinään, vai silloin, kun vääntää graffitin omaisesti jonkun hahmon paperille kynällä? Ja mene Kiasmaan, siellä on taidetta vaikka pistämällä ämpäri nurkkaan ja heittämällä maalia sangosta perään. Sitä kutsutaan taiteeksi joidenkin mielestä. Minä kutsun sitä lasten leikiksi tai pelleilyksi.

        Ja taide on sellainen asia, josta ei ole yhtä totuutta, vaan taide on katsojan silmässä. Joku tykkää tytärestä, joku äidistä....

        Niinpä, et ole taiteilija. Voit alkaa nimittämään itseäsi taiteilijaksi jolloin sinusta tulee taiteilija. Sille et kuitenkaan voi mitään että piirroksesi ovat taidetta vaikka mitä sanoisit tai vaikka et olisikaan taiteilija. Töherryksen ja graffitin kyllä erottaa, graffitti on oikeasti hieno, suunniteltu ja näyttävä.


      • gjhgj
        GleNN kirjoitti:

        Tämä keskustelu on järjetöntä, kaikille pitäisi olla itsestään selvää että graffitteja ei voi kukaan ei-taiteellinen tyyppi tehdä. Aiheen pitäisi siis olla selviö.

        Mikään ei kuitenkaan ole selvää kun siitä, mikä on taidetta, päättävät vähintään 5-kymppiset ukot jotka asuu linnoissa ja kartanoissa. Graffittien maalari on yleensä nuori lähiössä asuva työtön, siis ei voi olla taiteilija. Juhani Palmu hyväksytään taiteilijaksi vaikka hän maalaisi graffitteja koska hän on rikas, vanhempi mies joka istuu päivät perse nahkanojatuolissa kartanossaan ja polttaa sikareita.

        ...Teemu Mäkeä...


      • kodl
        Graffit kirjoitti:

        Jokainen töhry laittomassa paikassa on rikos. Aivan sama vaikka junan kylkeen kävisi Picasso maalaamassa oman töhrynsä, JOS SIIHEN EI OLE KYSYTTY VIRALLISTA LUPAA, niin se on rikos! Nämä jokapaikan sotkijat maksavat valtiolle todella paljon joka vuosi ja on hyvä, että viimeinkin heitä on saatu vastuuseen ja pistetty kunnolliset laskut perään. Siinähän miettii sitten, kun taskussa on esim 10 000 euron lasku ja ikää on 17 vuotta ja tilillä rahaa 100 euroa...

        Tekeekö graffitin lainvastaisuus siitä jotenkin rumempaa? Onko sama graffiti hienompi, jos se on lailliseen paikkaan maalattu?
        Luuletko, että wraittereita kiinnostaa maalaamisen laillisuus. Se on nimenomaan osa tämän taiteen viehätystä.


      • Sande-
        jaa just kirjoitti:

        Kirjkoitit: " En voi myöskään täysin ymmärtää VR:n ja kaupunkien linjaa putsata kaikki 'töhryt' pois. Onko todella jonkun mielestä betoninharmaa kauniimpi, esteettisempi ja silmäähivelevämpi taidekokemus kuin kauniilla väreillä maalattu upea kuvio? "

        VAstaan: KYLLÄ, seinä on varmasti 100 kertaa kauniimpi betonisena ja siistinä, kuin töhrijöiden iskun jäljiltä. Ja sinun mielipiteesi on vain sinun mielipide ja Suomessa selvä enemmistö on yhtä mieltä minun kanssani, joten demokraattisessa valtiossa kun ollaan, niin siihen on sinun tyytyminen. Ja jos VR antaa luvan töhrimiseeen, niin sen jälkeen se on hyväksyttävää, mutta ilman lupaa ei VR:n omaisuutta saa sotkea. Mieti jos minun mielestäni olisi hienoa ja taiteellista tervata tuntemattomien ihmisten omaisuutta, esim tulisin sinun luokse salaa ja tervaisin sinun kämppäsi seinät tai vaikka maalaisin ne sumiksessa erilaisilla väreillä. No minä pitäisin sitä taiteena ha hyvänä asiana, mutta sä tuskin siitä pitäisit. Joten miksi ihmeessä VR:n pitäisi hyväksyä omaisuutensa tuhoamisen?

        Ai muka harmaa tyhjä seinä kauniimpi kuin joku 3 värinen Graffiti???? Ei khyllä minun mielestäni... Ja sitäpaitsi tavallaanhan se on pakko, jos ei jaksa harmaata betonia katsella, tehdä laittomasti, ei niiltä kaupunginmummuilta mitään lupia saa -.-'' Vr Juttuun.... Eihän VR tietenkään hyväksy junien ikkunoiden peittämistä graffiteilla yms, Mutta jos osaat, sekä tykkäät tehdä hienoja ja värikkäitä graffiteja, ei sitä jaksa niitä puhtaita juniakaan katsella, sitäpaitsi se on erittäin hyvä tapa jakaa graffitejasi, kun juna pysähtyy eri asemille, ja kaikki asemalla näkevät ne. Vielä vähän--> En ymmärrä, että jotkut tekevät graffiteja vain siksi ett olisivat "cooleja". Teen graffiteja vain omaksi ilokseni.


      • jarkkiFSEFAGFGAE
        Graffit kirjoitti:

        Jokainen töhry laittomassa paikassa on rikos. Aivan sama vaikka junan kylkeen kävisi Picasso maalaamassa oman töhrynsä, JOS SIIHEN EI OLE KYSYTTY VIRALLISTA LUPAA, niin se on rikos! Nämä jokapaikan sotkijat maksavat valtiolle todella paljon joka vuosi ja on hyvä, että viimeinkin heitä on saatu vastuuseen ja pistetty kunnolliset laskut perään. Siinähän miettii sitten, kun taskussa on esim 10 000 euron lasku ja ikää on 17 vuotta ja tilillä rahaa 100 euroa...

        no miks pitää graffiteista niin paljon välittää yks graffitti tekijä joutu 5 vuoek vankilaa ja sit raiskaaja/pedofiili sai 3 vuotta graffitit on hienoja (en kyllä itse tee niitä koska ei ole varaa)


      • retetreter
        jaa just kirjoitti:

        Kirjkoitit: " En voi myöskään täysin ymmärtää VR:n ja kaupunkien linjaa putsata kaikki 'töhryt' pois. Onko todella jonkun mielestä betoninharmaa kauniimpi, esteettisempi ja silmäähivelevämpi taidekokemus kuin kauniilla väreillä maalattu upea kuvio? "

        VAstaan: KYLLÄ, seinä on varmasti 100 kertaa kauniimpi betonisena ja siistinä, kuin töhrijöiden iskun jäljiltä. Ja sinun mielipiteesi on vain sinun mielipide ja Suomessa selvä enemmistö on yhtä mieltä minun kanssani, joten demokraattisessa valtiossa kun ollaan, niin siihen on sinun tyytyminen. Ja jos VR antaa luvan töhrimiseeen, niin sen jälkeen se on hyväksyttävää, mutta ilman lupaa ei VR:n omaisuutta saa sotkea. Mieti jos minun mielestäni olisi hienoa ja taiteellista tervata tuntemattomien ihmisten omaisuutta, esim tulisin sinun luokse salaa ja tervaisin sinun kämppäsi seinät tai vaikka maalaisin ne sumiksessa erilaisilla väreillä. No minä pitäisin sitä taiteena ha hyvänä asiana, mutta sä tuskin siitä pitäisit. Joten miksi ihmeessä VR:n pitäisi hyväksyä omaisuutensa tuhoamisen?

        Demokratia on perseestä


      • Rakez
        GleNN kirjoitti:

        Voihan graffitteja väsätä paperillekkin, tosin teho ja visuaalinen näyttävyys ei ole samaa luokkaa kuin seinillä. Olen joskus niitä tehnytkin paperille, tosin mitään kovin hienoa en ole saanut aikaan:)

        Olet kyllä ihan oikeassa siinä, että graffiteja voi tehdä myös paperille. Itse olen todella kiinnostunut tästä graffitin piirtämisestä paperille, oli se sitten taidetta tai ei, mutta minusta ne, jotka osaavat todellakin tehdä niistä hienoja, saisivat mahdollisuuden luoda.
        Olen nyt noin 4 vuotta piirtänyt graffiteja paperille, ja täytyy myöntää että olen melko tyytyväinen aikaansaannoksiini. En kuitenkaan missään tapauksessa menisi ''töhrimään'' seinää, koska en halua joutua edesvastuuseen.


      • SesaMi
        Graffit kirjoitti:

        Jokainen töhry laittomassa paikassa on rikos. Aivan sama vaikka junan kylkeen kävisi Picasso maalaamassa oman töhrynsä, JOS SIIHEN EI OLE KYSYTTY VIRALLISTA LUPAA, niin se on rikos! Nämä jokapaikan sotkijat maksavat valtiolle todella paljon joka vuosi ja on hyvä, että viimeinkin heitä on saatu vastuuseen ja pistetty kunnolliset laskut perään. Siinähän miettii sitten, kun taskussa on esim 10 000 euron lasku ja ikää on 17 vuotta ja tilillä rahaa 100 euroa...

        Mistä olet saanut tietoonsa että sakkoa saa jopa 10 000 euroa? ja onko se yleisellä paikalla tai missä vain?


      • graffitimies
        ja paskat kirjoitti:

        No tuo on puhtaasti sinun mielipiteesi, mutta käytännössä vasta nyt on saatu oikeasti kiinni todella kalliita seinien töhriöitä, jotka joutuvat vastuuseen, kuten pedofiilit ja muutkin rikolliset. Ja eipäs nyt ruveta kiertelemään itse asiaa, mutta jokainen luvaton töhriminen eli graffiti "taide" on rikos ja se ei siitä muuksi muutu. Ja jokainen rikollinen vastaa omista teostaan ja toivon, että mahdollisimman moni töhrijä jää kiinni, jotta hänelle voidaan tuomio ja LASKU langettaa aiheuttamastaan vahingosta.

        Ihan suunnattomasti harmittaa, kun minäkin joudun maksamaan töhriöiden rikokset esim junalipun hinnassa. Toki jokainen saa omalla kustannuksellaan töhriä sellaiset paikat, joihin on virallinen lupa. Tai esim oman asuinhuoneistonsa seinät, jos OMISTAA ne seinät... vuokra-asuntoa ei saa sotke.

        Ja nykypäivänä taitaa kaikki olla taidetta, koska partuei ei ole kuulemma enää parturi, vaan hiustaiteilija ja Kiasmassa on esillä sellaista taidetta, jota pieni lapsi tekee sujuvasti, joten tavallaan ehkä graffiti on taidetta, koska kaikki muutkin on taidetta. Ja se ei riitä taiteen kriteeriksi, että harva osaa tehdä sitä, koska minä osaan tehdä omakotitaloja, kesämökkejä, joita varmaankaan sinä et osaa tehdä, joten onko talon tekeminen taidetta? Osaan lisäksi maalata erinomaisesti, joten uskon pystyväni tekemään kohtuullisia tai jopa hyviäkin graffiteja, jos katsotaan noista seinistä löytyvistä töhrimisistä hieman vertailupohjaa taidoilleni.

        ''...jotta hänelle voidaan tuomio ja LASKU langettaa aiheuttamastaan vahingosta.''
        jep, näinhän meillä toimitaan, mutta muistetaas yks asia taas kerran: jokanen maalari ketä tiiän, ja on jääny kiinno ja saanu nelinumeroisen tai isomman laskun maalailuistaan, on jääny poikkeuksetta maksamatta. ei nää graffarit maksa takas eurookaan niistä vahingonkorvauksista, vaan se lankee tavallisten veronmaksajien taakaks. näistä sälleistä ketkä aktiivisesti on pidempään maalannu ja kiinni jääny, on iso osa sekakäyttäjiä, luottotiedottomia ja normi yhteiskunnasta syrjäytyneitä. viimenen asia mikä niitä kiinnostaa on maksaa korvauksia takasin.. sit samoja sällejä ottaa kiinni fps, ei tosin heti rysän päältä vaan ne seuraa ja ottaa todistusmateriaalia kaikista mitä teet, seuraa kotiovelle ja oottaa piilossa että lähet taas liikkeelle, ja kuvaa taas kaiken mitä aikaan saat. sit kun on tarpeeks materiaalia et voidaan laittaa satoja syytekohtia lisää sun juttuus, niin sit ne ottaa kiinni (saattaa viedä omaan ''selliinsä'' venaileen poliisia, ysk frendi oli sielä kopissa 10 tuntia koska ''ei ollut vapaan olevaa yksikköä korjaamaan kaveria pasilaan'', oikeeseen tutkintavankilaan.) mun mielestä toi ei vastaa vartijoiden toimenkuvaa, että ne ei mee suoraan väliin niinkun kuuluis vaan ne leikkii jotain salapoliiseja, laillistako? mun korvaan aika laittomalta kuulostaa. sit nää isot vittumaiset jättipotit koristaa porukoiden luottotietoja, joista ei saada vittu senttiäkään takasin. onnee vaan puhdas suomi !


      • alohahola
        SesaMi kirjoitti:

        Mistä olet saanut tietoonsa että sakkoa saa jopa 10 000 euroa? ja onko se yleisellä paikalla tai missä vain?

        näin on, ja toi kymmpitonni on vielä aika pikkune summa. tuttu jäi kiinni vajaasta kahestakymmenestä 5m x 2m kokosista junamaalauksista, tavarajunissa olivat, sekä noin kolmestakymmenestä saman kokoluokan teoksista alikulkutunneleiden ja junaradan ylittävien sillan seinissä. jackpot, kaverille rapsahti 6kk ehdotonta linnaa, 125 000e vahingonkorvaukset veeärrälle ja kaupungille. eurookaan eioo takas maksanu.... vaan todennäkösesti sunkin veromasseja käytetään noiden vahingonkorvausten maksamiseen ! : D


      • graffitimursu420
        Rakez kirjoitti:

        Olet kyllä ihan oikeassa siinä, että graffiteja voi tehdä myös paperille. Itse olen todella kiinnostunut tästä graffitin piirtämisestä paperille, oli se sitten taidetta tai ei, mutta minusta ne, jotka osaavat todellakin tehdä niistä hienoja, saisivat mahdollisuuden luoda.
        Olen nyt noin 4 vuotta piirtänyt graffiteja paperille, ja täytyy myöntää että olen melko tyytyväinen aikaansaannoksiini. En kuitenkaan missään tapauksessa menisi ''töhrimään'' seinää, koska en halua joutua edesvastuuseen.

        yleisesti, se paperille tehtävä ''graffiti'' ei oo mitään muuta kun seinään tulevan maalauksen suunnitelma, sketsi. sanana garffiti, tai graffito, meinaa seinään raaputettua..


      • kuvaihminen
        ja paskat kirjoitti:

        No tuo on puhtaasti sinun mielipiteesi, mutta käytännössä vasta nyt on saatu oikeasti kiinni todella kalliita seinien töhriöitä, jotka joutuvat vastuuseen, kuten pedofiilit ja muutkin rikolliset. Ja eipäs nyt ruveta kiertelemään itse asiaa, mutta jokainen luvaton töhriminen eli graffiti "taide" on rikos ja se ei siitä muuksi muutu. Ja jokainen rikollinen vastaa omista teostaan ja toivon, että mahdollisimman moni töhrijä jää kiinni, jotta hänelle voidaan tuomio ja LASKU langettaa aiheuttamastaan vahingosta.

        Ihan suunnattomasti harmittaa, kun minäkin joudun maksamaan töhriöiden rikokset esim junalipun hinnassa. Toki jokainen saa omalla kustannuksellaan töhriä sellaiset paikat, joihin on virallinen lupa. Tai esim oman asuinhuoneistonsa seinät, jos OMISTAA ne seinät... vuokra-asuntoa ei saa sotke.

        Ja nykypäivänä taitaa kaikki olla taidetta, koska partuei ei ole kuulemma enää parturi, vaan hiustaiteilija ja Kiasmassa on esillä sellaista taidetta, jota pieni lapsi tekee sujuvasti, joten tavallaan ehkä graffiti on taidetta, koska kaikki muutkin on taidetta. Ja se ei riitä taiteen kriteeriksi, että harva osaa tehdä sitä, koska minä osaan tehdä omakotitaloja, kesämökkejä, joita varmaankaan sinä et osaa tehdä, joten onko talon tekeminen taidetta? Osaan lisäksi maalata erinomaisesti, joten uskon pystyväni tekemään kohtuullisia tai jopa hyviäkin graffiteja, jos katsotaan noista seinistä löytyvistä töhrimisistä hieman vertailupohjaa taidoilleni.

        "Ja nykypäivänä taitaa kaikki olla taidetta, koska partuei ei ole kuulemma enää parturi, vaan hiustaiteilija ja Kiasmassa on esillä sellaista taidetta, jota pieni lapsi tekee sujuvasti, joten tavallaan ehkä graffiti on taidetta, koska kaikki muutkin on taidetta. "

        Minä ja moni muu määrittelee taiteen siten, että taide on taidetta kun sen luoja itse niin ilmoittaa. Jos siis rakennat kesämökin ja julistat, että se on taideteos, on se silloin sitä - kukaan muu ei voi viedä statusta pois edes ei-tykkäämisellään.


      • mw3 pelaaja oon 20 v
        Sande- kirjoitti:

        Ai muka harmaa tyhjä seinä kauniimpi kuin joku 3 värinen Graffiti???? Ei khyllä minun mielestäni... Ja sitäpaitsi tavallaanhan se on pakko, jos ei jaksa harmaata betonia katsella, tehdä laittomasti, ei niiltä kaupunginmummuilta mitään lupia saa -.-'' Vr Juttuun.... Eihän VR tietenkään hyväksy junien ikkunoiden peittämistä graffiteilla yms, Mutta jos osaat, sekä tykkäät tehdä hienoja ja värikkäitä graffiteja, ei sitä jaksa niitä puhtaita juniakaan katsella, sitäpaitsi se on erittäin hyvä tapa jakaa graffitejasi, kun juna pysähtyy eri asemille, ja kaikki asemalla näkevät ne. Vielä vähän--> En ymmärrä, että jotkut tekevät graffiteja vain siksi ett olisivat "cooleja". Teen graffiteja vain omaksi ilokseni.

        miksi uutena vuotena ei ole tähti raketissa paljon ilotuliteita


      • Kokemusta-ja-tietoa-on
        Graffit kirjoitti:

        Jokainen töhry laittomassa paikassa on rikos. Aivan sama vaikka junan kylkeen kävisi Picasso maalaamassa oman töhrynsä, JOS SIIHEN EI OLE KYSYTTY VIRALLISTA LUPAA, niin se on rikos! Nämä jokapaikan sotkijat maksavat valtiolle todella paljon joka vuosi ja on hyvä, että viimeinkin heitä on saatu vastuuseen ja pistetty kunnolliset laskut perään. Siinähän miettii sitten, kun taskussa on esim 10 000 euron lasku ja ikää on 17 vuotta ja tilillä rahaa 100 euroa...

        Harvat maksavat


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Grafitin tekijöile olisi hyvä luoda paikkoja joissa harrastaa .Kylmät maanteiden betoniaidat on tylsiä ja rumia katsella samoin alikulkusiltojen betoniseinät ovat luontaan työntäviä. Grafiteilla niitä voisi hyvin värittää. Nyky taidetta hyvässä muodossa luvallisissa paikoissa.

        Kaikki romu ja roska eri asentoihin aseteltuna , ei sen sijaan ole taidetta ja sitä Kiesmassa riittää .


    • jarq

      mielestäni olen ymmärtänyt, että kukaan ei maalaa yksityisomaisuutta tms. Esim kirkkoja, autoja, hautausmaata, omakotitaloja. Kaikki jotka kuuluvat valtiolle ei ole yksityisomaisuutta ja niitä maalataan. Sitäpaitsi graffitit poikkeavat AIVAN selvästi jostain "sinne sinistä ja tänne punaista" -maalauksesta, yrittäkää itse maalata spraymaalilla jokin teksti tai jokin ihmisen kuva... nettiosoitteessa http://www.yor123.com/ löytyy todella taidokkaasti tehtyjä graffiteja. Ja onhan kaupungeissa luvallisiakin graffiteja yms... Ja se on taidetta koska toiset arvostaa niitä toiset vihaa niitä.

    • TL
    • Anonyymi

      Jaa sellaistahan se - ei minun makuuni läheskään kaikki töherrykset. Kunhan vain jättävät julkisivut rauhaan, sotkisivat vaikka kämppänsä seinät, jos tykkäävät ruiskutella.

    • Dedoska

      Graffitintekijöinä en pitäis niin suurta huutoa siitä onko se taidetta vai ei. Keskittyisin näkemykseen. Sitä harvemmin näkee. Näkemykseen ja seurauksiin eli jos töhrii postitalon seinään seittemäntoistmetrisen kirkkoveneen, niin on valmis myöskin seisomaan teoksen takana.

      • jarq

        ei kannata sekoittaa taas näitä "kirkkoveneitä" ja "keppikirjoituksia" ym "nazi-tekstejä" graffiteihin... se on aivan eri asia...


    • Notte:)

      Tykkäinen kovasti kaikista kuvista mitä tuolla kylillä näkee! Olisin kiinnostunut pystyykö kotona sisällä maalaamaan kuinka onnistuneesti esim. yhteen seinään graffitin?? Itse en kyllä osaa tehdä mutta sellaisesta haaveilen...

    • jossu.

      siis mikään ei oo niin mahtavaa ku se ku poljet henkihhieveris kouluun tai töihin tai mihin ikinä ootkaa menos, ja sit niitten harmaitten betoniseinien tilalla on graffiteja! siinä niinku silmä lepää, ja parhaas tapaukses jos on kamera messis, voi hyvän syyn kans pysähtyä ja kuvata! :) tätä lisää.

      • Tuntematon graffiti artisti

        Halusin vain lisätä yhden asian joka jäi vaivaamaan ja se on tämä: Koska graffiti on laissa kiellettyä, se pysyy VARMASTI vielä niin pitkään kunnes maailmanloppu tulee (jos tulee).. Se on niin varma asia kuin vain voi olla.. Graffitia nimittäin kukaan ei saa koskaan poistettua, se on kaikkialla, pestiin se tai ei, aina tehdään graffitia.

        Jossun kanssa olen samaa mieltä täysin, silmä lepää kyllä todellisesti kun näkee graffitia, johon sisältyy jopa tagit (luin jostain sen, en muista mistä), mutta ei mitkään "vittu", "fuck", "perse" tms. sanat..

        Suomessa en ole Suomen erittäin kivan (sarkasmia) lain takia tehnyt erityisemmin mitään seinille, vaan olen tehnyt ulkomailla (esim. Eestissä jossa on paljon vanhoja hylättyjä Neuvosto -ajan entisiä tehtaita jossa betoniseinää on vaikka kuinka paljon (ehkä vähän liikaakin).. :)

        *Ei muuta!


      • Se.ei.häviä.mihinkään.
        Tuntematon graffiti artisti kirjoitti:

        Halusin vain lisätä yhden asian joka jäi vaivaamaan ja se on tämä: Koska graffiti on laissa kiellettyä, se pysyy VARMASTI vielä niin pitkään kunnes maailmanloppu tulee (jos tulee).. Se on niin varma asia kuin vain voi olla.. Graffitia nimittäin kukaan ei saa koskaan poistettua, se on kaikkialla, pestiin se tai ei, aina tehdään graffitia.

        Jossun kanssa olen samaa mieltä täysin, silmä lepää kyllä todellisesti kun näkee graffitia, johon sisältyy jopa tagit (luin jostain sen, en muista mistä), mutta ei mitkään "vittu", "fuck", "perse" tms. sanat..

        Suomessa en ole Suomen erittäin kivan (sarkasmia) lain takia tehnyt erityisemmin mitään seinille, vaan olen tehnyt ulkomailla (esim. Eestissä jossa on paljon vanhoja hylättyjä Neuvosto -ajan entisiä tehtaita jossa betoniseinää on vaikka kuinka paljon (ehkä vähän liikaakin).. :)

        *Ei muuta!

        GRAFFITIT ON TAIDETTA SIINÄ MISSÄ MUUKIN TAIDE!!. Kaikki eivät ehkä pidä graffiti taiteesta mutta silti graffitit on taidetta. jotkut ei vaan osaa tehä ja tohrii joka paikan jollakin kirosaoilla sun muilla roskalla. Jos jotakin tekee se pitää tehdä tyylillä!


      • OTA SELVÄÄ
        Tuntematon graffiti artisti kirjoitti:

        Halusin vain lisätä yhden asian joka jäi vaivaamaan ja se on tämä: Koska graffiti on laissa kiellettyä, se pysyy VARMASTI vielä niin pitkään kunnes maailmanloppu tulee (jos tulee).. Se on niin varma asia kuin vain voi olla.. Graffitia nimittäin kukaan ei saa koskaan poistettua, se on kaikkialla, pestiin se tai ei, aina tehdään graffitia.

        Jossun kanssa olen samaa mieltä täysin, silmä lepää kyllä todellisesti kun näkee graffitia, johon sisältyy jopa tagit (luin jostain sen, en muista mistä), mutta ei mitkään "vittu", "fuck", "perse" tms. sanat..

        Suomessa en ole Suomen erittäin kivan (sarkasmia) lain takia tehnyt erityisemmin mitään seinille, vaan olen tehnyt ulkomailla (esim. Eestissä jossa on paljon vanhoja hylättyjä Neuvosto -ajan entisiä tehtaita jossa betoniseinää on vaikka kuinka paljon (ehkä vähän liikaakin).. :)

        *Ei muuta!

        Kyllä se näin on graffitit on ja pysyy!! ehkä joku ........ yrittää pestä ne pois mutta kun menee pari hassua paivää ne on taas siellä samassa paikassa :) Ja tulee olemaan niin kauan kun on "MAILMASSA RIITTÄÄ SEINIÄ!!
        KAIKEN LISÄKSI GRAFFITI TAIDE ON PARASTA TAIDETTA MITÄ OON KOSKAAN NÄHNY


      • Rakez
        Se.ei.häviä.mihinkään. kirjoitti:

        GRAFFITIT ON TAIDETTA SIINÄ MISSÄ MUUKIN TAIDE!!. Kaikki eivät ehkä pidä graffiti taiteesta mutta silti graffitit on taidetta. jotkut ei vaan osaa tehä ja tohrii joka paikan jollakin kirosaoilla sun muilla roskalla. Jos jotakin tekee se pitää tehdä tyylillä!

        Päästäkää ne kunnon wraitterit seinille luomaan, ja tällaiset kateelliset kirkkoveneiden piirtelijät jonnekkin p*********. Ne tässä pilaavat kaupunkikuvaa! Huolella tehty graffiti seinässä voi olla todellinen silmän ilo, mutta tehkää niitä vähemmän ''laittomiin'' paikkoihin.


      • jjjjjjj

        haistakaa toki vittu luuserit meillä riittää maalii pitempään ku valtiolla riittää rahaa että seon ihan varma homma


      • HAISTAkAA HOMO:TMUNA
        jjjjjjj kirjoitti:

        haistakaa toki vittu luuserit meillä riittää maalii pitempään ku valtiolla riittää rahaa että seon ihan varma homma

        Samaa mieltä oon missäs paikassa asut ni voisin tulla sun kaa vähä graffiteita tekee vittu mulla on tilillä 200000000000000miljardii euroo ja sit vittu valtioki itkee ku ei jaksa mua! :P!


      • Graffari
        HAISTAkAA HOMO:TMUNA kirjoitti:

        Samaa mieltä oon missäs paikassa asut ni voisin tulla sun kaa vähä graffiteita tekee vittu mulla on tilillä 200000000000000miljardii euroo ja sit vittu valtioki itkee ku ei jaksa mua! :P!

        Terve!

        Usein hieman iäkkäämmät ihmiset tuomitsevat graffitit,kuin nuoremmat. Graffitien taiteellisuudesta on kiistelty jo monta vuotta. Mutta ikinä ei olla päästy tulokseen. Ihmiset valittavat valtiolle ja valtio siivoaa ja kuitenkin taas tulee graffiteja. Mutta usein tapahtuu niin, kun jonnekkin saadaan HIENO graffiti. Se käydään sotkemassa,jotenkin(yleensä tyhmillä viivoilla ja kirkkoveneillä). Minusta Graffitien tekijät voidaan luokitella kahteen ryhmään.Taiteilija ja sotkijat. Sotkioita ovat nämä, jotka vetävät tyhmiä viivoja ja sanoa minne sattuu. Kun taas taiteilijoita ovat ne jotka yrittävät ja panostavat maaleihin ja yrittävät oikeasti ilmaista itseään. Eivätkä vai halua sotkea paikkoja sen takia kun ollaan murrosiässä. Minusta taide on taidetta oli se sitten laiton tai laillinen. Graffitit ovat itsensä ilmaisua eli taidetta. Kyllä ymmärrän etteivät tagit ole välttämättä niin hienoja. Minä itsekkin olen sitä mieltä että jotkut tagit ovat sotkemista ja kyllähän se varmaan vituttaa,jos talosi seinään tullaan 200 tagia vetämään. Mutta jos seinääni tehtäisiin hieno graffiti muraali niin kyllä se siinä jonkin aikaa saattaisi pysyä. Mutta graffitit luokitellaan taiteeksi oli ne missä oli ja sitäpaitsi VR on muutenkin huono juna-yhtiö,joten mitä te siinä valitatte. Minä ainakin itse teen graffiteja vanerille kotona. Mutta paikallinen nuorisotalo kaavailee luvallista graffiti-seinää. Niin sinne sitten. Mutta se on ikävää jos ostat sadalla eurolla maaleja ja teet hienon työn sitten joku 12-vuotias pikkupoika tulee sotkemaan sen.

        T:Graffari


      • m.afia
        Graffari kirjoitti:

        Terve!

        Usein hieman iäkkäämmät ihmiset tuomitsevat graffitit,kuin nuoremmat. Graffitien taiteellisuudesta on kiistelty jo monta vuotta. Mutta ikinä ei olla päästy tulokseen. Ihmiset valittavat valtiolle ja valtio siivoaa ja kuitenkin taas tulee graffiteja. Mutta usein tapahtuu niin, kun jonnekkin saadaan HIENO graffiti. Se käydään sotkemassa,jotenkin(yleensä tyhmillä viivoilla ja kirkkoveneillä). Minusta Graffitien tekijät voidaan luokitella kahteen ryhmään.Taiteilija ja sotkijat. Sotkioita ovat nämä, jotka vetävät tyhmiä viivoja ja sanoa minne sattuu. Kun taas taiteilijoita ovat ne jotka yrittävät ja panostavat maaleihin ja yrittävät oikeasti ilmaista itseään. Eivätkä vai halua sotkea paikkoja sen takia kun ollaan murrosiässä. Minusta taide on taidetta oli se sitten laiton tai laillinen. Graffitit ovat itsensä ilmaisua eli taidetta. Kyllä ymmärrän etteivät tagit ole välttämättä niin hienoja. Minä itsekkin olen sitä mieltä että jotkut tagit ovat sotkemista ja kyllähän se varmaan vituttaa,jos talosi seinään tullaan 200 tagia vetämään. Mutta jos seinääni tehtäisiin hieno graffiti muraali niin kyllä se siinä jonkin aikaa saattaisi pysyä. Mutta graffitit luokitellaan taiteeksi oli ne missä oli ja sitäpaitsi VR on muutenkin huono juna-yhtiö,joten mitä te siinä valitatte. Minä ainakin itse teen graffiteja vanerille kotona. Mutta paikallinen nuorisotalo kaavailee luvallista graffiti-seinää. Niin sinne sitten. Mutta se on ikävää jos ostat sadalla eurolla maaleja ja teet hienon työn sitten joku 12-vuotias pikkupoika tulee sotkemaan sen.

        T:Graffari

        graffitit on taidetta siinä missä sprma tehosekoittimessa tai vihreäksi maalattu autonrengas.
        Se kenen mielestä graffitit eivät ole taidetta mutta kaikki se paska mitä nykytaiteen nimissä suolletaan voi mennä peilin eteen.
        Graffitismin ikävä sivutuote on bommaajat jotka tukottavat eli söhrivät kaikki bussipysäkit ja muut tusseilla aivan kaamean näköisiksi.
        Eli töhertäminen on rankaistavaa. Myös graffitit väärissä paikoissa on rangasistavaa vaikka kauniita olisivatkin.
        Se että seinän töhrimisestä joutuu 5 vuodeksi linnaan on väärin siinä missä 10 vuotiaan tytön väkisinmakaamisesta saa 3 vuoden tuomion.
        Tai vastaavasti toisen ihmisen puukottamisesta saa 12kk ehdollista.
        Eli tässä mielessä lainsäädäntö on aivan pihalla.
        Tosin se ei edelleenkään oikeuta söhrimään julkisia paikkoja.

        Mutta graffitismi on taidetta ja nättiä sellaista jos oikeat ihmiset tekevät niitä oikeisiin paikkoihin.
        Moni maalari on myöhemmin muuttunut taiteilijaksi ja tekee taidetta elääkseen.
        Nuorena vain intressin vievät useisiin suuntiin. Osa menee vääriin ja osa oikeisiin.
        Jotkut vetävät kamaa, jotkut varastavat, jotkut tappelevat jatkuvasti ja ovat ongelmissa jotkut taas töhrivät.
        Mutta graffiteille pitäisi antaa enemmän lupia sellaisiin harmaisiin lopppumattomiin betoniseiniin ja valleihin mihin ne olisivat tervetulleita.

        Tässä on taas koko ketjussa niin äärimielipiteillä varustettuja ihmisiä että monen pitäisi miettiä ovatko he ihan oikeasti sitämieltä mitä täällä kirjoittavat.

        Se kultainen keskitie löytyy sieltä äärilaitojen eli totaalikieltäjien ja kaikki suhriminen on taidetta mielipiteiden välistä.
        Ei se vaadi kun vähän järkeä. ja löysempää pipoa.


      • Itkupilli joka itkee
        m.afia kirjoitti:

        graffitit on taidetta siinä missä sprma tehosekoittimessa tai vihreäksi maalattu autonrengas.
        Se kenen mielestä graffitit eivät ole taidetta mutta kaikki se paska mitä nykytaiteen nimissä suolletaan voi mennä peilin eteen.
        Graffitismin ikävä sivutuote on bommaajat jotka tukottavat eli söhrivät kaikki bussipysäkit ja muut tusseilla aivan kaamean näköisiksi.
        Eli töhertäminen on rankaistavaa. Myös graffitit väärissä paikoissa on rangasistavaa vaikka kauniita olisivatkin.
        Se että seinän töhrimisestä joutuu 5 vuodeksi linnaan on väärin siinä missä 10 vuotiaan tytön väkisinmakaamisesta saa 3 vuoden tuomion.
        Tai vastaavasti toisen ihmisen puukottamisesta saa 12kk ehdollista.
        Eli tässä mielessä lainsäädäntö on aivan pihalla.
        Tosin se ei edelleenkään oikeuta söhrimään julkisia paikkoja.

        Mutta graffitismi on taidetta ja nättiä sellaista jos oikeat ihmiset tekevät niitä oikeisiin paikkoihin.
        Moni maalari on myöhemmin muuttunut taiteilijaksi ja tekee taidetta elääkseen.
        Nuorena vain intressin vievät useisiin suuntiin. Osa menee vääriin ja osa oikeisiin.
        Jotkut vetävät kamaa, jotkut varastavat, jotkut tappelevat jatkuvasti ja ovat ongelmissa jotkut taas töhrivät.
        Mutta graffiteille pitäisi antaa enemmän lupia sellaisiin harmaisiin lopppumattomiin betoniseiniin ja valleihin mihin ne olisivat tervetulleita.

        Tässä on taas koko ketjussa niin äärimielipiteillä varustettuja ihmisiä että monen pitäisi miettiä ovatko he ihan oikeasti sitämieltä mitä täällä kirjoittavat.

        Se kultainen keskitie löytyy sieltä äärilaitojen eli totaalikieltäjien ja kaikki suhriminen on taidetta mielipiteiden välistä.
        Ei se vaadi kun vähän järkeä. ja löysempää pipoa.

        Jaa,mutta minun mielestäni on järkevää tehdä graffiteja niille paikoille,jotka ovat graffiteille tarkoitettuja.Joissakin paikoissa se on osana kulttuuria.Mutta sotkuiset tagit ovat rumia,jos vertaa värikkääseen graffitiin.


      • mielest
        Itkupilli joka itkee kirjoitti:

        Jaa,mutta minun mielestäni on järkevää tehdä graffiteja niille paikoille,jotka ovat graffiteille tarkoitettuja.Joissakin paikoissa se on osana kulttuuria.Mutta sotkuiset tagit ovat rumia,jos vertaa värikkääseen graffitiin.

        graffiti on jees.itse teen graffiteja kotona jollekin tukevalle pinnalle esim vanerille


      • antitägääjä
        m.afia kirjoitti:

        graffitit on taidetta siinä missä sprma tehosekoittimessa tai vihreäksi maalattu autonrengas.
        Se kenen mielestä graffitit eivät ole taidetta mutta kaikki se paska mitä nykytaiteen nimissä suolletaan voi mennä peilin eteen.
        Graffitismin ikävä sivutuote on bommaajat jotka tukottavat eli söhrivät kaikki bussipysäkit ja muut tusseilla aivan kaamean näköisiksi.
        Eli töhertäminen on rankaistavaa. Myös graffitit väärissä paikoissa on rangasistavaa vaikka kauniita olisivatkin.
        Se että seinän töhrimisestä joutuu 5 vuodeksi linnaan on väärin siinä missä 10 vuotiaan tytön väkisinmakaamisesta saa 3 vuoden tuomion.
        Tai vastaavasti toisen ihmisen puukottamisesta saa 12kk ehdollista.
        Eli tässä mielessä lainsäädäntö on aivan pihalla.
        Tosin se ei edelleenkään oikeuta söhrimään julkisia paikkoja.

        Mutta graffitismi on taidetta ja nättiä sellaista jos oikeat ihmiset tekevät niitä oikeisiin paikkoihin.
        Moni maalari on myöhemmin muuttunut taiteilijaksi ja tekee taidetta elääkseen.
        Nuorena vain intressin vievät useisiin suuntiin. Osa menee vääriin ja osa oikeisiin.
        Jotkut vetävät kamaa, jotkut varastavat, jotkut tappelevat jatkuvasti ja ovat ongelmissa jotkut taas töhrivät.
        Mutta graffiteille pitäisi antaa enemmän lupia sellaisiin harmaisiin lopppumattomiin betoniseiniin ja valleihin mihin ne olisivat tervetulleita.

        Tässä on taas koko ketjussa niin äärimielipiteillä varustettuja ihmisiä että monen pitäisi miettiä ovatko he ihan oikeasti sitämieltä mitä täällä kirjoittavat.

        Se kultainen keskitie löytyy sieltä äärilaitojen eli totaalikieltäjien ja kaikki suhriminen on taidetta mielipiteiden välistä.
        Ei se vaadi kun vähän järkeä. ja löysempää pipoa.

        Teille kaikille Graffitien tekijöille:

        Kunnon graffitit NIISSÄ PAIKOISSA JOIHIN NE "KUULUVAT" OVAT SUURIN OSA HIENOJA mutta ikävä kyllä
        monet tekevät niitä talojen seiniin jne. Meidänkin taloyhtiössä vuokrien nousuun vaikutti vuonna 2010 kaikenmaailman "tägit" joita oli piirrelty sinne sun tänne, jolloin taloyhtiömme seinät olivat törkeän näköiset. Tämäkin touhu on jatkunut vielä tämänkin vuoden aikana lähes viikoittain.
        En itse väitä etteikö kunnon graffat olisi hienoja, mutta toivon että useat ihmiset jotka näitä harrastavat ottavat muut huomioon vähintään tämän takia että joudumme niistä aiheutuvia putsauksia maksamaan jos ne on tehty vääriin paikkoihin.
        Oma mielipiteeni on aina ollut se, että sillat ja muut vastaavat paikat ovat ainakin oikeita paikkoja näille graffiteille, ja jos kaupunki haluaa niitä välttämättä lähteä puhdistamaan, se ei juurikaan vaikuta meidän muiden kansalaisten elämään.
        Tiukkapipoinen en tämänäasian suhteen ole, mutta toivon todella että jotkut osaavat ajatella muitakin ihmisiä ja tämän vuoksi jättää yksityisen omaisuuden rauhaan. Uskon että monen ihmisen graffitin vastaisuus johtuu juuri siitä että ovat itse joutuneet kärsimään niistä aiheutuneista vahingoista kuten esim. autojensa uudelleen maalauttamisesta ja talojensa seinien putsauksista.


      • montana ja belton
        jjjjjjj kirjoitti:

        haistakaa toki vittu luuserit meillä riittää maalii pitempään ku valtiolla riittää rahaa että seon ihan varma homma

        olet vittu oikeassa niin riittää


    • dfjdfj

      taidetta

    • KASiPALL0

      Noh, täytyy kyllä sanoa että en ymmärrä yhtään minkä takia graffitit on niin suuri juttu olevinaan. Nehän on suorastaan pakollinen osa urbaania katukuvaa ja kulttuuria. Kukkahattutäteilyksi menee jos niistä ruvetaan motkottamaan..

    • Rakez

      ( ), jos mielestänne graffiti on taidetta, ja (-), jos ei ole. Äänestäkää!

      Laittakaa mielellään perusteluja väitteisiinne :)

    • 14v Writer :)

      Olen sitä mieltä, että tällä topicilla puoletkaan kantaaottavista ihmisistä ei tiedä mistä puhuu. Suurin osa graffitia tekevistä nuorista/aikuisista on yhteiskunnassa hyvin menestyviä työn tekijöitä ja VERONMAKSAJIA. Uskomatonta, että heidät kaikki lytätään tämän "underground-harrastuksen" takia maan alle. Laitontahan se on, mutta yksikään kunniallinen wraitteri ei sotke kenenkän yksityistä omaisuutta eikä aiheuta muutenkaan harmia.

      • kustaa vaasa 43543

        Julkinen omaisuus kustannetaan työssä käyvien ihmisten verorahoista. Voit ottaa kantaa kun olet maksanut valtiolle veroja vähintään 20 vuotta. Vitun pelle.


      • vitut ole : DDD luottotiedottomia, sekakäyttäjiä, työttömiä... joku 5 prosenttia on niitä kakskyt vuotta maalanneita, oikeesti töissäkäyviä, perheellisä veronmaksajia..


    • Graffitimaalari

      Harvempi graffititaiteilija maalaa yksityis alueelle mikä on hyvä. Luuletteko tosiaan että nämä graffitimaalaajat haluaa sotkea? Haistakaa paska. Ehkä nää tägijunnut jotka vetää joka seinään jonku viivan, se on töhrimistä. Graffitimaalaajat käyttää paljon rahaa ja aikaa maalauksiin ja haluavat päästä esille maalaamalla yleiselle alueelle. Kuka tuhlais rahaa sotkemiseen? No ei kyllä ihan heti tuu päähän. Täälläkin naapurit valittaa koska maalaan varaston seinään graffiteja joka on minun OMA alue/seinä/kohde joten siinä ei pitäisi olla mitään ongelmia. Mihin täällä maalaa jos ei saa enää omia seiniä koristella? Täälläkään ei ole graffitiseinää. Graffitit ovat harrastus kuten jääkiekko, jalkapallo, tanssi yms. Kaikkihan harjoittelevat jossakin, niin meidänkin täytyy. Teen paljon töitä tilauksina, eli joku maksaa minulle että teen maalauksen jonnekkin tiettyyn paikkaan. Silläkin voi tienata osaleivän pöytään. Kiitos.

    • Rambo187

      Tietääkö kukaan kuka maltsuun juna aseman vieressä olevan kerrostalon-siwan katolle tehnyt isoja graffiteja,todella hienoja koska en oikeen olen nähnyt muualla päin helsinkiä noin näyttäviä tägeja-graffiteja. :D

    • perttisalovaara5435

      Graffitit ovat tyhmien kakaroiden keppostelua. Kyllä se mieli muuttu siinä vaiheesa kun äiti ei ole enää niistämässä nenää ja ruvetaan ottamaan vastuuta omasta elämästä.

      • 17v

        Ei ne hienot graffitit oo kakaroiden tekemiä.


    • 17v

      Omasta mielestä bussinpenkkeihin kirjotetut tekstit on töhrimistä, mutta olen nähnyt joissain alikulkutunneleissa hienoja tägejä ja ne todella nostavat tunteita ja pistävät miettimään asioita. Arvostan taidetta itse paljon ja olen mielestäni keskiverto taiteilija etc. olen aina halunnut oppia graffittien tekemistä samallaisella antaumuksella ja mielikuvituksella kuin ne jotka todella ovat lahjakkaita, joka aamu kun lähden kouluun bussini ohittaa talon jonka seinässä on 2 todella hienoa graffitia ja toivon että osaisin tehdä yhtä hienoja piirroksia saan niistä kahdesta toivoa ja tarmoa harjoitella omaa piirtämistäni, jos äiti olisi antanut luvan olisin enemmän kuin mielelläni maalannut huoneeni seinät samanlaisiksi kuin esim slummien seinät jotka on koristeltu taidokkailla graffiteilla en sen takia että haluan tuntea itseni kodittomaksi spurguksi joka nukkuu kadulal roskiksessa vaan, koska tahdon ympäröidä itseni taiteella. Katu taide on muokannut omaa luonnettani todella paljon, kun katselen jonku tekemää hienosti tehtyä graffitia saan siitä uskoa itseeni en tiedä miten, mutta niin vain on. Graffitien katseleminen antaa itselleni rohkeutta päättää omista asioistani ja minusta on hienoa kun ihmiset jättävät jälkensä. huonosti tehdyt graffitit ovat kyllä meilestäni töhrimistä ja toivon, että joku joka todella osaa koristelisi kaupungin kauniilla väreillä. Ja olen sitä meiltä että harmaa seinä on todella tylsä eikä kerro mitään kaupungin luonteesta olo on kuin sairaalassa ällöttävän puhdasta ja ahdistavaa. Oma huoneeni on kuin kaatopaikka ja jos siivoan sen tip top en tunne oloani kotoisaksi sama pätee kadulla kävellessä ei tunnu kivalta kävellä kotiin kun ei ole mitään ihasteltavaa matkalla vain se sama harmaa seinä ja se sama harmaa tie. En tarkoita että koko mailman pitää olal yhtä värikästä hattaraa olisi mukava jos välillä tulisi vastaan jokin oikea taideteos oli se sitten mona-lisa seinällä tai tunteella tehty graffiti.
      Ja mitä näihin veroihin tulee niin vähemmän sitä menis jossei suomi pitäisi niin hyvää huolta maahanmuuttajista niin ehkä niitäkin olis vähemmän. Nuoret maahanmuuttajat vaan tappelee ja ryöstää kunniallisia ihmisiä (puhun kokemuksella) onhan toki suomalaisiakin turhantoimittajia jotka ei tee muuta kun makaa ja odottelee että sossu laittaa rahaa tilille, jotta voi ostaa taas viinaa ja huumeita. En ole nyt mikään rasisti, mutta voisi nekin tehdä muuta kun varastaa hienoja vaatteita sen takia ,että voisi näytellä todella kovaa äijjää. Tokihan se on kivaa kun ihmiset sanoo et hyvä kun niitä ulkomaalasia tekee meidänkin paskat työt joita kukaan ei viitsi tehdä. Kyllä minä tekisin jos ei olis paikat täynnä. Nuolen vaikka asemanvessan lattiat jossei muuta työtä ole mutta kun ei ole sitäkään.

      T. Hienot Graffiti

    • SNR

      Graffiti perustuu vapautee ja on ylösnousemista ”Getting up” siin sul on tarkoitus saada nimesi esille ja saada mainetta muiden artistien parissa. Graffiti on mahtavaa terapiaa jos susta tuntuu et kukaa ei kuuntele tai asiat on perseellään. Tehkää omaa juttuunne olitte huonoja tai hyvii ja noiki mahtavat legendat on alottanu ’töhryistä’ Suomen pitäs pitää tää skene hengissä eikä valittaa C’mon. Tottakai se on rikos josta noi ryppymummot itkee. Mutta hei se on VAPAUSRIKOS!

      -Long life vandals. Peace.

      • Kortsu.

        Mä teen lateksilla. Ja linjat roinalla ja sormiväreillä.


    • SNR

      Nii ja kaikille alotteleville ni kannataa vetää alikulkuihi hylättyihi taloihi yms paikkoihi aluks ainaki

    • rtkk

      Voisi hyödyntää ottamalla taulun aiheen taustaksi tuollaisia! Jotkut ovat aivan tyylikkäitäkin!

    • possu7kaisu

      ei vois vittu vähempää kiinostaa onko se rikos vai ei mutta hienoja ne on sitä ei voi kiistää se on 100% taidetta eikä vittu muuta ja se heppu kuka kirjoittaa niitä vitun pitkiä romaaneja tänne siitä että raiskaus ja graffitti on sama asia niin tule ulos sieltä metsästä tänne oikeaan elämään olen kapinallinen jota vituttaa suomen hallitus/lait joten ei kiinosta jos maalaminen on rikos

    • perseestä

      Graffiti on hieno taiteen ja katutyylin muoto mitä ei pitäisi niin negatiivisesti yrittää kitkeä pois, ja on suomen valtiossaki jotai vikaa jos talous rikoksesta (kuten graffitit) voi saada paaaljon isomman tuomion kun henkirikoksesta kuten raiskaukset pahoinpitelyt yms. eli tässä huomataan että ei oo niillä valtion henkilöilläkään paljoo järkeä päässä ku on asiat päästäny tämmösee tilaan.

    • montana ja belton

      mä teen graffiteja (laittomia) vitut ketään poliiseja kiinnostaa jossain kaukana metsänkorvessa oleva hylätty talo/tehdasrakennus tai maatila mikä on täynnä graffiteja. poliiseja kiinnostaa enemmän näkyvät graffitit ja tag:it kuin jotkut kaukana ihmisistä olevat paikat

      • mtn hardcore

        totta mantana ja belton :)


    • berliiniä kaipaan

      Kävin saksassa berliinissä ja siellä oli kauniita graffiteja ja olisi kivaa jos suomessa olisi hienoja graffiteja, eikä ainoastaan töhryjä jotka on vedetty mustalla ja kirjotettu jotain. :)

      • lapsi

        En osaa sanoa, mielestäni graffitit/graffititaide on yksi hienoimmista taidemuodoista, jos niitä osaa tehdä. Se etten osaa sanoa johtuu siitä, se ei ole laillista esim. Jaska ja hänen kolme kaveriansa käy tekemässä koulun ikkunoihin graffiteja ja tägejä, siinä sivussa hajoittavat pari ikkunaa.. oppilaat eivät saa uusia kouluvälineitä..
        Myönnettäköön, että olen itsekin töhrinyt jonkin aikaa, mutta papereille niitä on tullut enemmän tehtyä. Tiedän asiosta jotakin, harrastan arkkitehtuuria.


    • ...........

      Graffitti on hieno suuntaus ja sitä saisi olla enemmänkin.

      Mutta graffitia ei tule sekoittaa sitä yleisemmän toy-paskan kanssa. Varsinkin sellaiset mustalla 2€ spraylla tehdyt wannabe-anarkisti "hasta vitu" tasoiset "toygraffitit" raivostuttavat.

    • Graffitit saisivat olla rohkeampia, provokatiivisempia, poliittisia, eroottisia ja esteettisempiä - sitä niistä puuttuu! Mutta sitten graffitit muuttuisivat kuvataiteeksi tai muraalitaiteeksi.

    • taiteilijanalku

      Minun mielestäni graffitien tekijät ovat mielikuvituksillisia taiteilijoita, vaikka töhriikin paikat, vai töhriikö? Vähän väriä kadulle :D

    • oulu hoodZ

      Väriä seiniin!! oikeestaan muuta harrastusta itellä ei oo, ite maalaan täälä oulun seudulla täälä kovimpia on: plos, jack, caines, none, tubby, ole, iem, mug, cus... nuita kyllä löytyy.. mutta tarvittas laillinen seinäki tänne ouluun että kehittys nuo lelumaalarikki : )

      • Snygg graffti

        Laillinen seinä ouluu PERKELEEH totta puhut tekisivät jo nä kisivät mihi oululaiset pystyy


    • The mangadrawer

      oon ite alle 18 vuotta ja oon kiinnostunu graffitista. Pitäis vaan saaha oikeet välineet ja se mihin sitä tehdä. Inspiraatio tulee lähinnä mangasta. Innostuin siitä kun katoin step up revolution leffan jossa yks jätkä aina flash mob esityksen jälkeen kirjottaa/ maalaa " the mob " tekstin jonnekki... Antakee vinkkejä mistä sais tarvikkeita

      • EnKerro!

        Geezers the shop Tampereella ja Helsingissä, Sprayluukku Tampereella ja Jyväskylässä. Siinä parhaat kaupat suomessa. Sit ostat vihon jota kutsutaan Blackbookiks ja ostat Molotow nimisii tussei noist kaupoist jotka sanoin. Spraymaalimerkeistä kannattaa ostaa Molotow, Montana 94 tai Montana Hardcore.. yms. Laillisia seiniä on melkein jokaisessa isossa paikkakunnassa, mutta suosittelen Pispalaa Tampereella!! (Katso pispalan tikkutehtaan videoita YouTubesta!) Siinä mitä tarvitsee enimmäkseen... Myös ProMarkereita voi ostaa esim Kirja Kärkkäsestä yms, mutta Molotow on paras!


    • "promes"

      geezer,sprayluukku,art primo,bench ja graffiti shop eu ps.oon ite 12.v ja kyllä on pari tyyppi kehunu noita mun graffiteja mut kyllä omasta mielestäni oon aika perkeleen moinen lelu ja nokialla on 2 kaks laillist seinää....

      • nokiawriter

        Asun itsekkin nokialla ja täällä ei ole yhtään laillista seinää keskellä metsää olevia raunioita on esmi.haavistolla ja joitain junatunneleita ja nokian saha mutta yksikään näistä ei ole laillinen vaikka niissä käykin joka viikko ihmisiä maalaamassa


    • 93793475983

      Taitaa tämäkin keskustelu olla täynnä niitä lökäpöksyjä, jotka suu vaahdoten puolustelevat graffitikulttuuria. Koittakaa nyt ymmärtää, että jos teette graffitteja jonkun toisen seinälle, tai omaisuuteen ILMAN LUPAA, niin se on rikos, olipa kuinka hieno graffitti kyseessä. Kys. seinän, tai junan, tai minkä tahansa omistaja ei halua teidän typerää "taidetta" hänen omaisuuteensa. Ja älkää aloittako sitä "ei kaikki graffitit ole pelkkiä töherryksiä, ei kaikki graffititaiteilijat tee töhryjä julkisiin paikkoihin", sillä tarpeeksi moni teistä "taiteilijoista" tekee sitä. Typerät vandaalit.

      • k....p

        Oletko aivan vitun tyhmä? EI GRAFFITEJA TEHDÄ YKSITYISOMAISUUTEEN!


    • sampsa49999
    • ''Skez''

      Itse pidän graffiteista tosi paljon. Bongailen niitä yleensä kaupungilla ja käyn kattoo laillista graffiti-seinää, koska siel on tosi paljon hienoi graffitei. Itekki välil maalaan sinne. Suosittelen teitäkin maala laillisille graffiseinille, koska sinne maalaaminen ei ole rikos ja betoniseinät välttyy laittomilta graffiteilt ja myös rumilta törky-lauseilta. ;-)

    • artcom

      Kovalevyt ovat halpoja! Voi vaikka kotosalla tehdä nuita ja esitellä jossakin! Saattaisivat jotkut ostaa hyvällä hinnalla tuollaisa! Ei kannata maalata asuinhuoneissa tuollaisia, maalikatkut epäterveellisiä!

    • The Artist

      Mul on ollu skidistä asti ollu palava halu tehä mm. tätä taiteen lajia mutta koska ollaan suomessa niin täällä sitä vissii pidetään pahempana ku raiskausta tai lapsiisekaantumista... eli tietääkö kukaa paikkoja missä se on sallittua!

    • konne onne ponne hon

      lolllolo miks fissaatte graffiteja ne on hitoon hienoi ite teen graffiteja ja tageja joten haistakaa paska


      siis laillisesti.ja en sanonu tota niille jotka ei dissaa graffiteja

    • geezerstampere

      siis en löydä mitenkään geezerssiä tampereelta!!!!!!!! se on jossain ihme kujalla mut vaikka kävin kattoo ni en siltikää löytäny

      • grafboy

        Geezer on lopettanut tampereelta :(


    • koululainen1

      Graffiti on suunniteltua hienoa taidetta. Ja koulussa oli graffittipaja, joten ei se laitonta voi olla kun koulussakin sitä on.

    • Teppo Stadista

      Geezers TRE lopetti, koska te Tamperelaiset räkikset ette osaa maalata kun kusisia laillisia. Vetäkää siis vittu päähän toys ja lopettakaa koko homma!

      • 13 v artist "RoskOne"

        Enemmä lekoja menee laillisii ku bommauksii et mietippä uusiks!


    • dfvghj

      Tuossa muutama 3d-graffiti:
      http://digitalsynopsis.com/design/3d-graffiti-street-art-anamorphic-odeith/

      Jos joku väittää noita töherryksiksi, niin saa haistaa pitkän paskan. Tuollaiseen ei pystyisi edes Picasso. Vertailun vuoksi alla herran omakuva:

      http://uploads2.wikiart.org/images/pablo-picasso/self-portrait-1907.jpg

      Tuossa vielä hyvä esimerkki siitä, kuinka taide voi toellakin piristää muuten harmaata ja ankeaa seinää:
      http://www.thisiscolossal.com/wp-content/uploads/2013/03/peeta-4.jpg

    • Kyllä joukossa on todella hyviä, lahjakkaita osaajia. Kunhan noudattaisivat sääntöjä ja maalaisivat luvanvaraisiin paikkoihin, ja kuljettaisivat käytetyt maalipurkit mukanaan.

      Turun Ruissalon kasvitieteelliseen puistoon, parkkialueelta johtavan kävelytien alikulkusillan alla on tosi upeat taideteokset :)

    • Artcom

      Voisivat tehdä nuo kovallevyill ja myydä hinnakkaasti tairipustaa jonnekkkin!

    • Loney

      Itse olen maalari,arvaat varmaan mielipiteenkin <3

    • Loney

      Itse olen maalari,arvaat varmaan mielipiteenkin <3

    • Jussii211

      Mulla olis tylsän harmaan värinen kyttäyskoppi sen sais ihan vapaasti spreiata jollain metsän henkisel teemal turun seudulla :)

    • turvallisuus

      Kerava teettää purettavien talojen seiniin graffititaidetta. Taiteilijat kiipeilevät korkealla ilman tusvavarusteita! Missä on työsuojeluviranomaiset?
      Meidän kylällä ei saa kerätä edes roskia tien viereltä ilman turvavarusteita!

    • kkokk

      Graffitin tekeminen eli töhriminen luvattomasti on rikos ja rangaistus tulisi olla paljon kovempi. Vanhempien tulisi opastaa lapsiaan tässä asiassa sekä kouluissa opettajat myös oppitunnilla. Eikö näitä töhrypulloja voisi laittaa luvanvaraisiksi niin kuin aseet. Moni ei ehkä tule ajatelleeksi kuinka paljon töhryistä yhteiskunta maksaa. Siis me veronmaksajat.

    • Anonyymi

      Ne niin sanotut "sotkijat" kirjoittaa mustalla tussilla sähkökaappeihin omaa nimeä tullaksensa tunnetuksi ja saattavat osata parempaakin. Jotkut taas sotkee kaiken jännityksen vuoksi, mutta en nyt ymmärrä miten tästä jaksettiin alkaa vääntää näin paljon riitaa kun maailmassa on niitä paljon isompia ongelmia ratkottavana...

    • Anonyymi

      Olen tykännyt hyvin tehdyistä aina, vaikka olen kynäniska nörtti.

      • Anonyymi

        Mihin paikkoihin saa maalata vapaasti kankaanpäässä ja olen aloittamassa vasta grafiteja ja en ole kuten muut töhriät teen vain luvallisesti


    • Anonyymi

      Mihin paikkoihin saa tehä grafiteja

    • Anonyymi

      Mun mielest graffitit on ihan hienoi, ja ne tekee kaupungist nasta näköse en vastusta graffitei missään muodossa

    • Anonyymi

      Hienoa taidetta pojat (oletettavasti ) tehneet tuohon lähelle alikulkuun. On hakaristiä, kirkkovenettä ja todetaan että joku homoseksualisti.

    • Anonyymi

      Vähän ärsyttävää välil ku keskustellaan graffitist ja siitä tulee vaa riitelyy. Omasta mielest sprayaamine/graffitit on taidetta siinä missä muu maalauskin.

    • Anonyymi

      Mielestäni pitäisi olla enemmän paikkoja johon voi vaikka lajillisesti tägätä tai piirtää graffiti. Graffiti on taidetta . Mielestäni se pitäisi vain olla lajitonta yksityis alueilla

    • Anonyymi

      droneilla tehdään grafiitteja

    • Anonyymi

      Turpaan tulee jokaiselle sotkijalle jotka näen töhrimässä taloani. Pari olen heittänyt kenttään ja hommannut sakot.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3434
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      563
      3229
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2892
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2082
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1855
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      141
      1477
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe