Raamatun mukaan exoduksen faarao oli Thutmosis III (Thot-jumalasta syntynyt / Thotista vedetty), joka eli 1479-1425 eaa. Siis sen noin 480 vuotta ennen temppelin rakentamisen aloittamista (1. Kun. 6:1). Kreationistien esittämien väitteiden mukaan Egyptin faarao oli kuitenkin 1200-luvulla eaa. elänyt Ramses II (Ra-jumalasta syntynyt / Raasta vedetty) "koska Raamatussa sanotaan niin", vaikka ainakaan omasta Raamatusta ei löydy sellaista väitettä. Ketä pitäisi siis uskoa? Raamattua vai kretuja?
Exoduksen faarao
29
1154
Vastaukset
Koko Exodushan on aikoinaan hajanaisten juutalaisten yhteishengen nostattamiseksi sepitetty satu. Voi olettaa tarinan faaraon olleen jonkun kuuluisan, josta sadun sepittäjätkin olivat kuulleet.
Jo Thutmosis III:n aikaan oli nykyisen Israelin alue Egyptin veron alla ja faarao itse johti joukkoja, joka lopetti paikallisen kapinan Megiddon taistelussa ja sitä seuranneessa piirityksessä.
Joten olivathan ne israelilaiset tavallaan Egyptin alla, mutta ihan vaan kotiseuduillaan.
; )- Anonyymi
Voihan myös olla, että Exodus tarina ei ole sepitettä vaan kaiku joka heijastelee Thutmoseksen sotakampanjaa Kanaanin maassa ja Megiddonin haltuunottoa. Thutmoseksella oli myös kenraali nimeltä tt joka muistuttaa Joosuaa. Lisäksi Thutmoseksen hallituskaudella Egypti otti Kanaanin maan takaisin haltuunsa jolloin Egyptissä asuneet heprealaiset siirtolaiset pääsivät taas palaamaan Kanaanin seuduille. Raamatussa tämä muistetaan israrlin paluuna Egyptistä ja Joosuan sotakampanjana Kanaanin kaupunkeja vastaan. Joosuan kirjan kyseenalaisuus korostuu muuten erityisesti siinä että monia Tuomarien kirjan tapahtumista ja taisteluista on siirretty Joosuan kirjassa Joosuan nimiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan myös olla, että Exodus tarina ei ole sepitettä vaan kaiku joka heijastelee Thutmoseksen sotakampanjaa Kanaanin maassa ja Megiddonin haltuunottoa. Thutmoseksella oli myös kenraali nimeltä tt joka muistuttaa Joosuaa. Lisäksi Thutmoseksen hallituskaudella Egypti otti Kanaanin maan takaisin haltuunsa jolloin Egyptissä asuneet heprealaiset siirtolaiset pääsivät taas palaamaan Kanaanin seuduille. Raamatussa tämä muistetaan israrlin paluuna Egyptistä ja Joosuan sotakampanjana Kanaanin kaupunkeja vastaan. Joosuan kirjan kyseenalaisuus korostuu muuten erityisesti siinä että monia Tuomarien kirjan tapahtumista ja taisteluista on siirretty Joosuan kirjassa Joosuan nimiin.
Ihan hyvä teoria, mutta ei ole uskottavaa että israelilaiset ovat koskaan koskaan olleet Egyptissä. Mooseksen kirjat kuvaavat todelista Egyptiläisen kulttuurin huonoa tuntemista, esim kameleita ja sotavaunua kuvataan aikana jolloin niitä ei ollut vielä olemassa. Lisäksi todisteita siitä, että sen enempää israelilaiset kuin muutkaan seemiläiset heimot olisivat asuneet Egyptissä edes väliaikaisesti ei ole. Ja jos Siinain aavikolla olisi vaeltanut noin kahdenmiljoonan ihmisen lauma niin siitä olisi kyllä jäänyt huomattavia jälkiä. Mutta todellisuudessa edes sitä yhtä ainoaatakaan jalanjälkeä ei ole löydetty todisteeksi ihmisten aktiivisuudesta Siinain niemimaalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan myös olla, että Exodus tarina ei ole sepitettä vaan kaiku joka heijastelee Thutmoseksen sotakampanjaa Kanaanin maassa ja Megiddonin haltuunottoa. Thutmoseksella oli myös kenraali nimeltä tt joka muistuttaa Joosuaa. Lisäksi Thutmoseksen hallituskaudella Egypti otti Kanaanin maan takaisin haltuunsa jolloin Egyptissä asuneet heprealaiset siirtolaiset pääsivät taas palaamaan Kanaanin seuduille. Raamatussa tämä muistetaan israrlin paluuna Egyptistä ja Joosuan sotakampanjana Kanaanin kaupunkeja vastaan. Joosuan kirjan kyseenalaisuus korostuu muuten erityisesti siinä että monia Tuomarien kirjan tapahtumista ja taisteluista on siirretty Joosuan kirjassa Joosuan nimiin.
Siis kenraali Djehuty
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan hyvä teoria, mutta ei ole uskottavaa että israelilaiset ovat koskaan koskaan olleet Egyptissä. Mooseksen kirjat kuvaavat todelista Egyptiläisen kulttuurin huonoa tuntemista, esim kameleita ja sotavaunua kuvataan aikana jolloin niitä ei ollut vielä olemassa. Lisäksi todisteita siitä, että sen enempää israelilaiset kuin muutkaan seemiläiset heimot olisivat asuneet Egyptissä edes väliaikaisesti ei ole. Ja jos Siinain aavikolla olisi vaeltanut noin kahdenmiljoonan ihmisen lauma niin siitä olisi kyllä jäänyt huomattavia jälkiä. Mutta todellisuudessa edes sitä yhtä ainoaatakaan jalanjälkeä ei ole löydetty todisteeksi ihmisten aktiivisuudesta Siinain niemimaalla.
Oikea Siinain vuori on löydetty arabian puolelta YouTube on täynnä yksityiskohtaisia todisteita raamatussa kerrotuista paikoista juutalaisten Expduksesta jota minäkin ateisti ihmettelen !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea Siinain vuori on löydetty arabian puolelta YouTube on täynnä yksityiskohtaisia todisteita raamatussa kerrotuista paikoista juutalaisten Expduksesta jota minäkin ateisti ihmettelen !!
Eikö tämä ole uskottavampaa? Voidaan ymmärtää kaikki mitä kirjoitusten kautta on kuvattu.
"Gaia puhuu ensimmäisestä chakrastaan – Siinai-vuori Lähi-idässä
Tervetuloa! Kutsun teidät nyt vierailemaan ensimmäisessä chakrassani. Vastaanotan teidät planeettakehooni, aivan kuten te sallitte minun yhdistyä henkilökohtaiseen kehoonne. Kuten näette kuvasta, ensimmäinen chakrani on Siinai-vuori. Ensimmäinen chakra on henkilökohtaisen ja planetaarisen maskuliinienergian juuri. Se suuntautuu ulosvirtaukseen, mitä symbolisoi sen sijainti vuorenhuipulla.
Siinai-vuori on kundaliinini juuri, muotokokemukseni alfa ja omega. Monta suurta muutossykliä on alkanut tällä vuorella. Se on perusleirini, voimapaikkani. Siellä kerään elinvoimani ja aloitekykyni.
Tällä kehoni alueella on merkittävä portaali/pyörre/madonreikä, mikä on vaikuttanut kovasti evoluutiooni planeettana sekä teidän kehitykseenne ihmisenä. Se on ulottuvuuksienvälinen portaali ja tämä on se todellinen himottu voitto, mistä monet maat taistelevat nyt.
Minä, Gaia, sallin kundaliinini nousta kohtaamaan jumalaisen täydentäjäni kruunussa. Kun kundaliinini nousee kruunuchakraan, jumalainen täydentäjäni yhdistyy taas minuun mystisessä avioliitossa. Tällä kertaa planeetaksi tulemisen ja ihmiskunnan synnyttämisen sijasta, minusta tulee tähti ja synnytän planeetan.
Tuossa kohtaa sykli päättyy ja 3D-peli loppuu. Portaali korkeampiin maailmoihin avautuu täysin Siinai-vuorella ja ulottuvuuksien sekoittuminen alkaa.
Ensimmäinen henkilökohtainen chakra – selkärangan tyvi
Ensin yhdistätte henkilökohtaisen ensimmäisen chakranne selkärangan tyvessä, planeettani ensimmäiseen chakraan Siinai-vuorella. Minulla, Gaialla, on fyysinen keho planeettana, mikä antaa kotipesän fyysiselle kehollenne. Aivan kuten teidän fyysinen kehonne kommunikoi tietoisuutenne kanssa terveys-, sairaus-, mukavuus- ja epämukavuustilallaan, minä kommunikoin teidän kanssanne planeettani terveyden avulla.
Länsimainen yhteiskuntanne on kulkenut niin pitkälle kolmannen ulottuvuuden yksilöllisyyteen, että monet teistä ovat kadottaneet näkyvistä sen, että olette suuremman kokonaisuuden jäseniä. Tämä unohtaminen sulki ensimmäisen chakran, erotti teidät planeettatietoisuudesta ja rajoitti teidät pieneen osaan ITSESTÄNNE, mikä on nykyisen maa-astianne egoitse.
Jos ensimmäinen chakranne on suljettu minulle, praanan on vaikea täyttää fyysinen astianne. Aivan kuten lamppu välkkyy, kun sitä ei ole kunnolla kytketty pistorasiaan, praana ei voi kiertää tehokkaasti kehossa, mitä ei ole "kytketty". Jos olette maadoittumaton, tunnette myös yhteydettömyyttä minuun, Äiti Maahan, kun vaellatte yksin ja epätoivoisena vihamielisessä maassa ja etsitte selviytymiskeinoja.
Lisämunuaiset hallitsevat ensimmäistä chakranne ja ne aktivoivat "pakene tai taistele" –tietoisuuden. Adrenaliini on välttämätöntä selviytyäksenne paremmin kolmannen todellisuusulottuvuuden ankarassa ympäristössä. Toisaalta liika adrenaliini voi saada kuitenkin tuntemaan levottomuutta, hermostuneisuutta ja vihaa.
Sitä vastoin liian pieni määrä adrenaliinia voi saada olonne tuntumaan yhtä pelokkaalta kuin pikkuhiiri avoimella niityllä. "Haukat" eivät kuitenkaan lennä taivaalla yläpuolellanne. Niitä on työpaikalla, kaupan kassajonossa, viereisessä autossa ja monissa ruuhkaisissa paikoissa, joissa teidän täytyy elää ja työskennellä.
Onneksi ensimmäisen chakranne ollessa auki ja yhteydessä minuun, maapalloonne, tunnette suojaa yhteydestänne kaikkeen elämään. Voitte silloin muistaa, että henkenne on elävä ja yhteydessä planeettaan. Tämän tiedostamisen myötä rajat henkilökohtaisen ja planetaarisen todellisuuden välillä hämärtyvät ja voitte vastaanottaa helpommin universaaliin energiavirran henkilökohtaiseen kehoonne.
Chakrojen yhdistäminen
Pyydän teitä nyt yhdistämään tietoisuutenne ensimmäiseen chakraanne selkärangan tyvessä. Ulottakaa "juurenne" syvälle maakehooni. Visualisoikaa itsenne istumassa puun juurella, yhdistäkää selkärangan tyvi puun tyveen ja laittakaa selkänne runkoa vasten. Katsokaa auringonvalon tulevan lehtiin. Seuratkaa valoa tietoisuudellanne, kun se kulkee lehtien ja oksien läpi runkoon.
Kun valo siirtyy runkoa alas, se kohtaa päälakenne. Sallikaa tässä risteyksessä tuota valoa tulla kruunuunne ja kulkea selkärankaanne alas, kun se kulkee samanaikaisesti alas puunrunkoa. Lopulta valo saavuttaa puun tyven ja myös selkärankanne tyven. Tuntekaa juurienne kulkevan alaspäin selkärangastanne ja yhdistyvän elämänpuunne juuriin, mitkä on istutettu syvälle maahan...."
http://www.luxonia.com/viestit/54/5165-862015-henkiloekohtaisen-ja-planeetan-ensimmaeisen-chakran-yhdistaeminen?print=1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tämä ole uskottavampaa? Voidaan ymmärtää kaikki mitä kirjoitusten kautta on kuvattu.
"Gaia puhuu ensimmäisestä chakrastaan – Siinai-vuori Lähi-idässä
Tervetuloa! Kutsun teidät nyt vierailemaan ensimmäisessä chakrassani. Vastaanotan teidät planeettakehooni, aivan kuten te sallitte minun yhdistyä henkilökohtaiseen kehoonne. Kuten näette kuvasta, ensimmäinen chakrani on Siinai-vuori. Ensimmäinen chakra on henkilökohtaisen ja planetaarisen maskuliinienergian juuri. Se suuntautuu ulosvirtaukseen, mitä symbolisoi sen sijainti vuorenhuipulla.
Siinai-vuori on kundaliinini juuri, muotokokemukseni alfa ja omega. Monta suurta muutossykliä on alkanut tällä vuorella. Se on perusleirini, voimapaikkani. Siellä kerään elinvoimani ja aloitekykyni.
Tällä kehoni alueella on merkittävä portaali/pyörre/madonreikä, mikä on vaikuttanut kovasti evoluutiooni planeettana sekä teidän kehitykseenne ihmisenä. Se on ulottuvuuksienvälinen portaali ja tämä on se todellinen himottu voitto, mistä monet maat taistelevat nyt.
Minä, Gaia, sallin kundaliinini nousta kohtaamaan jumalaisen täydentäjäni kruunussa. Kun kundaliinini nousee kruunuchakraan, jumalainen täydentäjäni yhdistyy taas minuun mystisessä avioliitossa. Tällä kertaa planeetaksi tulemisen ja ihmiskunnan synnyttämisen sijasta, minusta tulee tähti ja synnytän planeetan.
Tuossa kohtaa sykli päättyy ja 3D-peli loppuu. Portaali korkeampiin maailmoihin avautuu täysin Siinai-vuorella ja ulottuvuuksien sekoittuminen alkaa.
Ensimmäinen henkilökohtainen chakra – selkärangan tyvi
Ensin yhdistätte henkilökohtaisen ensimmäisen chakranne selkärangan tyvessä, planeettani ensimmäiseen chakraan Siinai-vuorella. Minulla, Gaialla, on fyysinen keho planeettana, mikä antaa kotipesän fyysiselle kehollenne. Aivan kuten teidän fyysinen kehonne kommunikoi tietoisuutenne kanssa terveys-, sairaus-, mukavuus- ja epämukavuustilallaan, minä kommunikoin teidän kanssanne planeettani terveyden avulla.
Länsimainen yhteiskuntanne on kulkenut niin pitkälle kolmannen ulottuvuuden yksilöllisyyteen, että monet teistä ovat kadottaneet näkyvistä sen, että olette suuremman kokonaisuuden jäseniä. Tämä unohtaminen sulki ensimmäisen chakran, erotti teidät planeettatietoisuudesta ja rajoitti teidät pieneen osaan ITSESTÄNNE, mikä on nykyisen maa-astianne egoitse.
Jos ensimmäinen chakranne on suljettu minulle, praanan on vaikea täyttää fyysinen astianne. Aivan kuten lamppu välkkyy, kun sitä ei ole kunnolla kytketty pistorasiaan, praana ei voi kiertää tehokkaasti kehossa, mitä ei ole "kytketty". Jos olette maadoittumaton, tunnette myös yhteydettömyyttä minuun, Äiti Maahan, kun vaellatte yksin ja epätoivoisena vihamielisessä maassa ja etsitte selviytymiskeinoja.
Lisämunuaiset hallitsevat ensimmäistä chakranne ja ne aktivoivat "pakene tai taistele" –tietoisuuden. Adrenaliini on välttämätöntä selviytyäksenne paremmin kolmannen todellisuusulottuvuuden ankarassa ympäristössä. Toisaalta liika adrenaliini voi saada kuitenkin tuntemaan levottomuutta, hermostuneisuutta ja vihaa.
Sitä vastoin liian pieni määrä adrenaliinia voi saada olonne tuntumaan yhtä pelokkaalta kuin pikkuhiiri avoimella niityllä. "Haukat" eivät kuitenkaan lennä taivaalla yläpuolellanne. Niitä on työpaikalla, kaupan kassajonossa, viereisessä autossa ja monissa ruuhkaisissa paikoissa, joissa teidän täytyy elää ja työskennellä.
Onneksi ensimmäisen chakranne ollessa auki ja yhteydessä minuun, maapalloonne, tunnette suojaa yhteydestänne kaikkeen elämään. Voitte silloin muistaa, että henkenne on elävä ja yhteydessä planeettaan. Tämän tiedostamisen myötä rajat henkilökohtaisen ja planetaarisen todellisuuden välillä hämärtyvät ja voitte vastaanottaa helpommin universaaliin energiavirran henkilökohtaiseen kehoonne.
Chakrojen yhdistäminen
Pyydän teitä nyt yhdistämään tietoisuutenne ensimmäiseen chakraanne selkärangan tyvessä. Ulottakaa "juurenne" syvälle maakehooni. Visualisoikaa itsenne istumassa puun juurella, yhdistäkää selkärangan tyvi puun tyveen ja laittakaa selkänne runkoa vasten. Katsokaa auringonvalon tulevan lehtiin. Seuratkaa valoa tietoisuudellanne, kun se kulkee lehtien ja oksien läpi runkoon.
Kun valo siirtyy runkoa alas, se kohtaa päälakenne. Sallikaa tässä risteyksessä tuota valoa tulla kruunuunne ja kulkea selkärankaanne alas, kun se kulkee samanaikaisesti alas puunrunkoa. Lopulta valo saavuttaa puun tyven ja myös selkärankanne tyven. Tuntekaa juurienne kulkevan alaspäin selkärangastanne ja yhdistyvän elämänpuunne juuriin, mitkä on istutettu syvälle maahan...."
http://www.luxonia.com/viestit/54/5165-862015-henkiloekohtaisen-ja-planeetan-ensimmaeisen-chakran-yhdistaeminen?print=1Olipas paljon typerää tekstiä.
- Anonyymi
Suosittelen lukemaan Lennart Möllerin The Exodus Case. Siinä on hienosti käyty läpi todisteet Exodukseen liittyen. Kirjan mukaan Mooses oli todennäköisesti Senmut ja perustelut ovat kirjassa hyvät (Jaakob =Imhotep). Raamattu ei sano, että Ramses oli faarao kun Juutalaiset olivat orjia.
Möllerin väitteissä on sellainen ongelma, että Imhotep eli 2600- ja 2500-lukujen taitteessa eKr ja Senenmut vaikutti 1400-luvun puolivälissä eKr. Möller siis vaan poimii Egyptin historiasta väitteilleen sopivia yksityiskohtia ja ohittaa sen, että ne eivät mitenkään sovi 430:n vuoden sisään, jotka juutalaisten Egyptin orjuus väitetysti kesti. Vaikka absoluuttiset ajoitukset (siis se, minä vuonna mitäkin tapahtui) olisivat kuinka pielessä tahansa, se ei muuta suhteellisia ajoituksia (mitä tapahtui missäkin järjestyksessä).
Ja tähän liittyy vielä se ongelma, että jos Mooses oli sama henkilö kuin Senenmut, niin hänen jälkeensä Kaanaanmaa olisi ollut kolmisensataa vuotta Egyptin hallussa. Egyptistä paenneet israelilaiset olisivat joko heti Kaanaanmaahan päästyään törmänneet taas egyptiläisiin sotajoukkoihin tai ainakin hyvin pian saavuttuaan joutuneet Tutmosin III:n sotajoukon jyräämäksi, riippuen siitä alkoiko erämaavaellus vähän ennen vai vähän jälkeen Tutmosiksen valtaannousun.
Toinen ongelma on se, että Joosefin egyptiläinen nimi ei ollut Imhotep, vaan Safenat-Paneah (1. Moos 41:45). Eli Raamattua todisteellaan piittaamatta siitä, mitä Raamatussa sanotaan.
Möller väittää, että Imhotepin suunnittelema Djoserin pyramidi olisi rakennettu mesopotamialaisen mallin mukaan ja todistelee tällä, että Mesopotamiasta tullut Joosef suunnitteli sen. Tosiasiassa näin ei ole, vaan Djoserin pyramidi on kehittynyt mastaba-haudoista ja sen käyttötarkoitus, rakenne ja rakennusmateriaali poikkeavat mesopotamialaisista zikkuraateista. Tämä ei ole mitään erikoistietoa, vaan se toistetaan tyyliin jokaisessa yleistajuisessakin Egyptologian kirjassa. Möller on siis joko tietämätön tällaisesta perustiedosta, tai hän valehtelee härskisti.
”Raamattu ei sano, että Ramses oli faarao kun Juutalaiset olivat orjia.”
Ei suoraan sanokaan, ainoa Raamatun antama ajankohta exodukseen liittyen on Ramseksen kaupungin, siis Pi-Ramessun, rakentaminen. Ramseksen kaupunki rakennettiin Ramses II:n aikana ja sai nimensä hänen mukaansa.
Helppoahan se on Möllerin keksiä selityksiä, kun voi vaan sivuuttaa hankalat tiedot ja poimia historiasta sopia kohtia välittämättä historiasta tai edes Raamatusta.- Anonyymi
Michelarkangelo kirjoitti:
Möllerin väitteissä on sellainen ongelma, että Imhotep eli 2600- ja 2500-lukujen taitteessa eKr ja Senenmut vaikutti 1400-luvun puolivälissä eKr. Möller siis vaan poimii Egyptin historiasta väitteilleen sopivia yksityiskohtia ja ohittaa sen, että ne eivät mitenkään sovi 430:n vuoden sisään, jotka juutalaisten Egyptin orjuus väitetysti kesti. Vaikka absoluuttiset ajoitukset (siis se, minä vuonna mitäkin tapahtui) olisivat kuinka pielessä tahansa, se ei muuta suhteellisia ajoituksia (mitä tapahtui missäkin järjestyksessä).
Ja tähän liittyy vielä se ongelma, että jos Mooses oli sama henkilö kuin Senenmut, niin hänen jälkeensä Kaanaanmaa olisi ollut kolmisensataa vuotta Egyptin hallussa. Egyptistä paenneet israelilaiset olisivat joko heti Kaanaanmaahan päästyään törmänneet taas egyptiläisiin sotajoukkoihin tai ainakin hyvin pian saavuttuaan joutuneet Tutmosin III:n sotajoukon jyräämäksi, riippuen siitä alkoiko erämaavaellus vähän ennen vai vähän jälkeen Tutmosiksen valtaannousun.
Toinen ongelma on se, että Joosefin egyptiläinen nimi ei ollut Imhotep, vaan Safenat-Paneah (1. Moos 41:45). Eli Raamattua todisteellaan piittaamatta siitä, mitä Raamatussa sanotaan.
Möller väittää, että Imhotepin suunnittelema Djoserin pyramidi olisi rakennettu mesopotamialaisen mallin mukaan ja todistelee tällä, että Mesopotamiasta tullut Joosef suunnitteli sen. Tosiasiassa näin ei ole, vaan Djoserin pyramidi on kehittynyt mastaba-haudoista ja sen käyttötarkoitus, rakenne ja rakennusmateriaali poikkeavat mesopotamialaisista zikkuraateista. Tämä ei ole mitään erikoistietoa, vaan se toistetaan tyyliin jokaisessa yleistajuisessakin Egyptologian kirjassa. Möller on siis joko tietämätön tällaisesta perustiedosta, tai hän valehtelee härskisti.
”Raamattu ei sano, että Ramses oli faarao kun Juutalaiset olivat orjia.”
Ei suoraan sanokaan, ainoa Raamatun antama ajankohta exodukseen liittyen on Ramseksen kaupungin, siis Pi-Ramessun, rakentaminen. Ramseksen kaupunki rakennettiin Ramses II:n aikana ja sai nimensä hänen mukaansa.
Helppoahan se on Möllerin keksiä selityksiä, kun voi vaan sivuuttaa hankalat tiedot ja poimia historiasta sopia kohtia välittämättä historiasta tai edes Raamatusta.>...Helppoahan se on Möllerin keksiä selityksiä, kun voi vaan sivuuttaa hankalat tiedot ja poimia historiasta sopia kohtia välittämättä historiasta tai edes Raamatusta.
On mahdollista, että "hankalat tiedot" ovat vääriä. - Anonyymi
Michelarkangelo kirjoitti:
Möllerin väitteissä on sellainen ongelma, että Imhotep eli 2600- ja 2500-lukujen taitteessa eKr ja Senenmut vaikutti 1400-luvun puolivälissä eKr. Möller siis vaan poimii Egyptin historiasta väitteilleen sopivia yksityiskohtia ja ohittaa sen, että ne eivät mitenkään sovi 430:n vuoden sisään, jotka juutalaisten Egyptin orjuus väitetysti kesti. Vaikka absoluuttiset ajoitukset (siis se, minä vuonna mitäkin tapahtui) olisivat kuinka pielessä tahansa, se ei muuta suhteellisia ajoituksia (mitä tapahtui missäkin järjestyksessä).
Ja tähän liittyy vielä se ongelma, että jos Mooses oli sama henkilö kuin Senenmut, niin hänen jälkeensä Kaanaanmaa olisi ollut kolmisensataa vuotta Egyptin hallussa. Egyptistä paenneet israelilaiset olisivat joko heti Kaanaanmaahan päästyään törmänneet taas egyptiläisiin sotajoukkoihin tai ainakin hyvin pian saavuttuaan joutuneet Tutmosin III:n sotajoukon jyräämäksi, riippuen siitä alkoiko erämaavaellus vähän ennen vai vähän jälkeen Tutmosiksen valtaannousun.
Toinen ongelma on se, että Joosefin egyptiläinen nimi ei ollut Imhotep, vaan Safenat-Paneah (1. Moos 41:45). Eli Raamattua todisteellaan piittaamatta siitä, mitä Raamatussa sanotaan.
Möller väittää, että Imhotepin suunnittelema Djoserin pyramidi olisi rakennettu mesopotamialaisen mallin mukaan ja todistelee tällä, että Mesopotamiasta tullut Joosef suunnitteli sen. Tosiasiassa näin ei ole, vaan Djoserin pyramidi on kehittynyt mastaba-haudoista ja sen käyttötarkoitus, rakenne ja rakennusmateriaali poikkeavat mesopotamialaisista zikkuraateista. Tämä ei ole mitään erikoistietoa, vaan se toistetaan tyyliin jokaisessa yleistajuisessakin Egyptologian kirjassa. Möller on siis joko tietämätön tällaisesta perustiedosta, tai hän valehtelee härskisti.
”Raamattu ei sano, että Ramses oli faarao kun Juutalaiset olivat orjia.”
Ei suoraan sanokaan, ainoa Raamatun antama ajankohta exodukseen liittyen on Ramseksen kaupungin, siis Pi-Ramessun, rakentaminen. Ramseksen kaupunki rakennettiin Ramses II:n aikana ja sai nimensä hänen mukaansa.
Helppoahan se on Möllerin keksiä selityksiä, kun voi vaan sivuuttaa hankalat tiedot ja poimia historiasta sopia kohtia välittämättä historiasta tai edes Raamatusta.Voihan Möller olla oikeassa ja sen sijaan Raamatun kirjoittajat ovat poimineet omaan satuunsa sopivia henkilöitä eri aikakausilta kirjoittaessaan Exodus -narratiivia.
Anonyymi kirjoitti:
>...Helppoahan se on Möllerin keksiä selityksiä, kun voi vaan sivuuttaa hankalat tiedot ja poimia historiasta sopia kohtia välittämättä historiasta tai edes Raamatusta.
On mahdollista, että "hankalat tiedot" ovat vääriä."On mahdollista, että "hankalat tiedot" ovat vääriä."
No joo, onhan se mahdollista, sillä periaatteessa mikä tahansa tieto voi olla väärin. Eri asia sitten onko asia tosiaan niin. Meillä ei ole mitään syytä epäillä, että Egyptin tunnettu historia olisi pääpiirteissään väärin. Käsityksemme Egyptin historiasta pitäisi olla täysin pielessä, jotta Möller voisi olla oikeassa.- Anonyymi
Michelarkangelo kirjoitti:
"On mahdollista, että "hankalat tiedot" ovat vääriä."
No joo, onhan se mahdollista, sillä periaatteessa mikä tahansa tieto voi olla väärin. Eri asia sitten onko asia tosiaan niin. Meillä ei ole mitään syytä epäillä, että Egyptin tunnettu historia olisi pääpiirteissään väärin. Käsityksemme Egyptin historiasta pitäisi olla täysin pielessä, jotta Möller voisi olla oikeassa."Käsityksemme Egyptin historiasta pitäisi olla täysin pielessä, jotta Möller voisi olla oikeassa."
Fundamentalistille voi riittää tämäkin oljenkorsi. Anonyymi kirjoitti:
"Käsityksemme Egyptin historiasta pitäisi olla täysin pielessä, jotta Möller voisi olla oikeassa."
Fundamentalistille voi riittää tämäkin oljenkorsi.Totta. Olen tosin usein ihmetellyt, että jos koko Egyptin historia kuitenkin pitää kirjoittaa uudestaan, miksi pitää yrittää saada Raamattu väen väkisin sopimaan historiaan. Eikä olisi helpompaa vain sanoa että historia on väärässä ja Raamattu oikeassa ja pulinat pois?
Samalla lailla kuin vedenpausumusta yritetään selittää selaisilla "luonnollisilla" syillä (esim. vesikehän romahdus, nopeasti seilaavat mannerlaatat tai ringwoodiittiin sitoutunut vesi), jotka vaatisivat Jumalan väliintuloa muodossa tai toisessa. Eikö helpoin selitys olisi että Jumala loi lisää vettä vedenpaisumukseen ja sen jälkeen antoi ylimääräisen veden raueta takaisin olemattomuuteen.- Anonyymi
Michelarkangelo kirjoitti:
Totta. Olen tosin usein ihmetellyt, että jos koko Egyptin historia kuitenkin pitää kirjoittaa uudestaan, miksi pitää yrittää saada Raamattu väen väkisin sopimaan historiaan. Eikä olisi helpompaa vain sanoa että historia on väärässä ja Raamattu oikeassa ja pulinat pois?
Samalla lailla kuin vedenpausumusta yritetään selittää selaisilla "luonnollisilla" syillä (esim. vesikehän romahdus, nopeasti seilaavat mannerlaatat tai ringwoodiittiin sitoutunut vesi), jotka vaatisivat Jumalan väliintuloa muodossa tai toisessa. Eikö helpoin selitys olisi että Jumala loi lisää vettä vedenpaisumukseen ja sen jälkeen antoi ylimääräisen veden raueta takaisin olemattomuuteen.Ei tuollaisia saa kysyä! Et näytä ymmärtävän mitään ns. vakavasti otettavasta tieteestä.
- Anonyymi
Michelarkangelo kirjoitti:
Totta. Olen tosin usein ihmetellyt, että jos koko Egyptin historia kuitenkin pitää kirjoittaa uudestaan, miksi pitää yrittää saada Raamattu väen väkisin sopimaan historiaan. Eikä olisi helpompaa vain sanoa että historia on väärässä ja Raamattu oikeassa ja pulinat pois?
Samalla lailla kuin vedenpausumusta yritetään selittää selaisilla "luonnollisilla" syillä (esim. vesikehän romahdus, nopeasti seilaavat mannerlaatat tai ringwoodiittiin sitoutunut vesi), jotka vaatisivat Jumalan väliintuloa muodossa tai toisessa. Eikö helpoin selitys olisi että Jumala loi lisää vettä vedenpaisumukseen ja sen jälkeen antoi ylimääräisen veden raueta takaisin olemattomuuteen.Tämä on kieltämättä jotenkin ristiriitaista. Fundamentalisti on jo päättänyt kantansa ja on valmis kiistämään tarvittaessa vaikka kaiken tieteen (ja joutuu sen myös laajasti tekemään), mutta kuitenkin kaipaa jonkinlaista "tieteellisyyden" leimaa opeilleen ja näkee paljon vaivaa yrittäessään epätoivoisesti selitellä käsityksiään tieteen kanssa yhteensopiviksi. Ehkä hänen uskonsa ei niin vahva sitten olekaan.
- Anonyymi
Michelarkangelo kirjoitti:
Totta. Olen tosin usein ihmetellyt, että jos koko Egyptin historia kuitenkin pitää kirjoittaa uudestaan, miksi pitää yrittää saada Raamattu väen väkisin sopimaan historiaan. Eikä olisi helpompaa vain sanoa että historia on väärässä ja Raamattu oikeassa ja pulinat pois?
Samalla lailla kuin vedenpausumusta yritetään selittää selaisilla "luonnollisilla" syillä (esim. vesikehän romahdus, nopeasti seilaavat mannerlaatat tai ringwoodiittiin sitoutunut vesi), jotka vaatisivat Jumalan väliintuloa muodossa tai toisessa. Eikö helpoin selitys olisi että Jumala loi lisää vettä vedenpaisumukseen ja sen jälkeen antoi ylimääräisen veden raueta takaisin olemattomuuteen.Oikeastaan samaan sarjaa kuuluu myös tuo evoluutioteorian ja muiden luonnontieteiden väärinymmärrysten levittäminen. Käytännössä kaikissa luonnontieteissä on sellaisia malleja, jotka eivät sovi mitenkään Raamatun kanssa samaan pöytään. Fundamentalisti siis tekee kaikkensa, että viimeisin paras tieto ei sotkea hänen uskoaan.
Erityisen huvittavaa on juuri elokehän synnyn ja muutoksen kiistäminen evoluutioprosessissa. Syy, miksi juuri se on kohteena, on varmaan se, että suurin osa raamatun narratiivia menisi uusiksi. Toinen syy lienee siinä, että esim. fysiikassa suuri osa on kouluttamattomien ulottumattomissa eikä sellaiselle julistamiselle olisi kohdeyleisöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastaan samaan sarjaa kuuluu myös tuo evoluutioteorian ja muiden luonnontieteiden väärinymmärrysten levittäminen. Käytännössä kaikissa luonnontieteissä on sellaisia malleja, jotka eivät sovi mitenkään Raamatun kanssa samaan pöytään. Fundamentalisti siis tekee kaikkensa, että viimeisin paras tieto ei sotkea hänen uskoaan.
Erityisen huvittavaa on juuri elokehän synnyn ja muutoksen kiistäminen evoluutioprosessissa. Syy, miksi juuri se on kohteena, on varmaan se, että suurin osa raamatun narratiivia menisi uusiksi. Toinen syy lienee siinä, että esim. fysiikassa suuri osa on kouluttamattomien ulottumattomissa eikä sellaiselle julistamiselle olisi kohdeyleisöä.Biologian vääristely on kreationistien lempilapsi ehkä nimenomaan siksi, ettei ihmisen evoluutiota voida hyväksyä. Eläinten evoluutio ehkä menettelisikin, eivätkä kreationistit edes välttämättä kiistä että biologisessa mielessä uusia lajeja voi syntyä (vaikka voivatkin väittää, etteivät nämä ole "oikeasti" uusia lajeja), mutta ihmisen kohdalla tarina Aadamista ja Eevasta, paratiisista, käärmeestä, syntiinlankeemuksesta jne. menisi uusiksi, millä voisi olla, tulkinnasta riippuen, dramaattiset vaikutuset siihen miten esim. perisynti, Jeesuksen rooli ja hänen tarjoamansa sovitus nähdään.
Raamatun mukaan Jaakob ja hänen poikansa olivat aroilla teltoissa asuvia paimenia.
Imhotep taas oli aikansa huippuluokan arkkitehti.
Vaatii kai vähän enemmän kuin teltanpystyttäjän taitoja suunnitella ja rakennuttaa pyramideja, suuria temppeleitä yms. monimutkaisia rakennelmia.
- Anonyymi
Et ole ymmärtänyt, että kaikki kreationistien kannalta oleellinen on kirjoitettu Raamattuun, mutta se on laitettu rivien väliin, niin että vain pyhän hengen siunaama kretu voi ne sieltä rivien välistä lukea. Siellä on baramiinit, vuorten kohoamiset vedenpaisumuksen jälkeen, faaraoiden oikeat nimet jne.
Muinaisen Lähi-idän sotahistoriassa yksi varhaisimmista, parhaiten dokumentoiduista ja suurimmista sotavaunujen välisistä taisteluista käytiin Kadeshissa 1274 eaa. faarao Ramses II egyptiläisten ja Muwatalli II heettiläisten välillä. Faarao oli malttamaton ja hän joutui etujoukkonsa kanssa väijytykseen tuli lyödyksi, mutta kokosi joukkonsa ja iski heettiläisiä vastaan niin että taistelua pidetään nykyään tasapelinä. Tästä tuhosta pelastumisen johdosta faaraota ylistettiin, egyptiläiset dokumentoivat taistelun voittona ja siitä tehtiin ylistyslaulu.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kadesh
Pohdiskelin, että mitähän Raamattu sanoo taistelusta. Israelilaiset elelivät samaan aikaan Tuomarien aikaa. Kaananin läpi marssi 50 000 miehen faaraon armeija ja taistelu käytiin ihan heidän kotinurkilla, mutta ei mitään mainintaa...
Kunnes törmäsin mielenkiintoiseen blogikirjoitukseen, joka väittää, että Exoduksen Jahve on kopioitu faarao Ramses II:sta. Jahven ulottuva käsi on täsmälleen sama ilmaisu kuin faaraosta käytettiin. Ilmestysmaja on suora kopio faaraon teltasta sotaretkellä. Kaksi haukkaa levitää suojelevat siipensä faaraon sinetin ylle täsmälleen samoin kuin Liitonarkin päällä kaksi kerubia suojelee Jahvea. Faaraon etujoukon taistelu Kadeshissa on täsmälleen samanlainen kuin Kaislameren taistelu. Lopussa kuoleet heettiläiset kelluvat Orontesjoessa ja egyptiläiset Kaislameressä. Viime silauksena Moseksen ja israelilaisten ylistyslaulu (2. Moos 15) on samanlainen kuin faaraon ylistyslaulu.
https://blogs.timesofisrael.com/at-passover-we-talk-like-an-egyptian/
Oliko Jahve oikeasti Ramses II? Faaraohan oli ihmiseksi tullut jumala. Kaanan oli egyptiläisten hallinnassa, joten he saattoivat tuntea tämän jumalan ja häneen liitetyt historialliset faktat. Kun he päättivät keksiä oman jumalan eli Jahven, kopiovat he sen egyptiläisiltä. Ramses II heivattiin myytistä pois niin, että hänen tilalleen tuli Jahve. Itse asiassa Exoduksen myytissä Jahve taistelee omaa historiallista esikuvaansa Ramses II:a vastaan.- Anonyymi
Ihan arkeologian perusteella tiedetään että seemiläimem jumaluus nimeltä Jahu tunnettiin jo ajalla ennen Ramses II syntymää. Alunperin Jahu oli yksi seemilaisen pantheonin vähäisimmistä jumalista, mutta Babylonin pakkosiirtolaisuuden Aikana Jahvesta tuli ainoa sallittu jumala sillä pakkosiirtolaisuus ja temppelin tuhoutuminen oli trauma pakkosiirtolaisuuteen joutuneiden identiteetille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan arkeologian perusteella tiedetään että seemiläimem jumaluus nimeltä Jahu tunnettiin jo ajalla ennen Ramses II syntymää. Alunperin Jahu oli yksi seemilaisen pantheonin vähäisimmistä jumalista, mutta Babylonin pakkosiirtolaisuuden Aikana Jahvesta tuli ainoa sallittu jumala sillä pakkosiirtolaisuus ja temppelin tuhoutuminen oli trauma pakkosiirtolaisuuteen joutuneiden identiteetille.
Jahvisti-Elohisti -lähdeteoriaan kuuluu se, että Jahve on alunperin ollut Edomin ja Seirin paikallisjumala, mutta jossain vaiheessa korvannut ja syrjäyttänyt Elin Israelin jumalana. Se miten Jahve päätyi Juudaan heimon palvomaksi jumalaksi on yritetty selittää Keniläis-hypoteesillä.
- Anonyymi
Sinun Raamatussa on erilaiset rivien välit kuin kreationistien Raamatussa. Sieltä kretu-Raamatun rivien välistä löytyvät vuorten kohoamiset vedenpaisumuksen jälkeen, baramidit ja faaraoiden nimet.
- Anonyymi
Otavan suuren ensyklopedian Egypti hakusanan perusteella tapahtui Exodus 1554 eKr ja Faaraot olivat Kamoses ja Ahmoses. Myös Josephus on samaa mieltä teoksissaan. Samoin kun laskee raamatun sukuluetteloiden ajat päädytään noihin vuosiin.
- Anonyymi
Exodus on taru. Aivan sama kuin keskustelisimme siitä mikä vuosi Sampo taottiin.
"Otavan suuren ensyklopedian Egypti hakusanan perusteella tapahtui Exodus 1554 eKr ja Faaraot olivat Kamoses ja Ahmoses. "
Tuossa nyt ensinnäkin on se ongelma, että Tutmosis III valtasi Palestiinan alueen vuoden 1450 eKr. paikkeilla. Onko Raamatusta unohtunut maininta että luvattuun maahan päässeet juutalaiset joutuivat taas Egyptin ilkeeseen vielä runsaaksi kolmeksisadaksi vuodeksi?
Toisekseen Raamatun ainoa viittaus tapahtumien ajankohtaan on se, että juutalaiset pakotettiin rakentamaan Ramseksen kaupunki. Ramseksen kaupunki, Pi-Ramessu, rakennettiin Ramses II aikaan. Eli eksoduksen faarao oli aikaisintaan (Raamatusta ei suoraan käy ilmi oliko eksoduksen faarao Ramseksen kaupungin rakentaneet faaraon välitön seuraaja) Ramseksen seuraaja Merenptah, joka hallitsi 350 vuotta Ajamisen jälkeen.
Raamatussa ei mainita kissaa kertaakaan.
Tämäkin vakaasti todistaa etteivät VT:n alkuosien kuvaileman ajan juutalaiset olleet Egyptiä nähneetkään.- Anonyymi
Jos olisivat edes nähneet niin varmasti olisivat liittäneet taruihinsa Pyramidien rakentamisen. Nyt Raamatussa ei muisteta edes mainita, että Egyptissä oli moisia ihmeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763392
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t312001Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681919Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171466- 281401
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261328Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61306Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671247Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101207Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531025