Vastapuolten käännytystyö

Anonyymi

Nykyään on menossa mielenkiintoinen, mutta varsin vakavalaatuinen käännytystyö, jossa judaismin oppineet ja järjestöt tekevät ympäri maailman työtä, käännyttääksen Jeesukseen uskovia juutalaiskristittyjä takaisin judaismin pariin. Asiasta kertovat mm. rabbi Tovia Singer omilla You Tube-sivuillaan.

Muun muassa rabbi Singerin luokse on Herra lähettänyt lukuisia kristittyjä, jotka ovat yrittäneet kertoa hänellekin evankeliumia, mutta laihoin tuloksin.

Rabbi on sanonut, että jos heprealaisesta raamatusta (joka vastaa osapuilleen meidän vanhaa testamenttiamme) löytyisivät perusteet ja vahvistukset sille, mitä uusi testamentti puhuu, hän olisi jo kristitty itse. Mutta hänen mukaansa sellaisia ei löydy.

Hänen mukaansa kristittyjen tuntemus vanhan testamentin suhteen on ylipäänsä varsin huonoa. Hän sanoo, että kristityt opetetaan käyttämään tiettyjä kohtia vanhasta testamentista, kuten Jesaja 53. lukua, kun he evankelioivat juutalaisia. Mutta kun kristityltä kysyy, tietävätkö he, mitä Jes. 52:ssa tai Jes. 54:ssä sanotaan jne., he eivät tiedä, väittää rabbi Singer.

Olisiko kristittyjen siis aika tuntea myös vanha testamentti paremmin, niin, että osaisimme perustella uuden testamentin sanoman ja Jeesuksen paremmin myös juutalaisille, jotka tarkistavat väitteemme vanhasta testamentista?

33

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jeesus on ainut tie Isän Jumalan yhteyteen ja pelastukseen Uuden Testamentin mukaan. Asia ilmenee myös Vanhasta Testamentista.

Se Herra, joka juutalaisia johdatti Vanhassa Testamentissa vuosisatoja ja -tuhansia, on nimenomaan Kristus, ei Isä Jumala. On siis hyvin erikoista, että juutalaiset ovat hyljänneet oman Herransa, Jumalansa, hyljätessään Jeesuksen. Juutalaiset Jumalan "alkuperäiskansana" tämän faktan vielä jonain päivänä kyllä ymmärtävät. Toistaiseksi Herra on poistanut peitettä heidän silmiltään vain yksilötasolla. Heidät tunnemme paremmin messiaanisina juutalaisina eli juutalaiskristittyinä.

Kun luemme koko Raamattua, huomaamme, että Vanha ja Uusi Testamentti synkronoivat keskenään, ne toimivat yhdessä ja todistavat toinen toisistaan. Pari esimerkkiä:

Uusi Testamentti, Matt. 2:16-18
      Kun Herodes huomasi, että tietäjät olivat pitäneet häntä pilkkanaan, hän raivostui. Hän antoi käskyn, että Betlehemissä ja sen lähistöllä oli surmattava kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat pojat, sen ajan perusteella, jonka hän oli tietäjiltä saanut selville. Näin kävi toteen tämä profeetta Jeremian lausuma ennustus: Raamasta kuuluu huuto, itku ja kova valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole.

Ja alaviitteessä on Vanhan Testamentin vastaava kohta Jer. 31:15
      Näin sanoo Herra: Kuule, Raamasta kuuluu valitus, katkera itku: Raakel itkee lapsiansa, hän ei lohdutuksesta huoli surussaan lastensa tähden, sillä niitä ei enää ole.

Vanha Testamentti, Jes. 7:14
      Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Ja alaviitteessä on Uuden Testamentin vastaava kohta Matt. 1:23
      Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

Jne.

• Anonyymi

Raamattua kannattaa lukea myös näitä alaviitteitä ja muita yhtäläisyyksiä seuraten.

Uudessa Testamentissa viitataan varmaan joka luvussa jollain tavalla Vanhaan Testamenttiin, niin alaviitteissä kuin itse tekstissäkin. Ja myös Vanhan Testamentin jakeiden alla on viittauksia Uuteen Testamenttiin ja sen tekstiin.

Koko raamattu on kirja Kristuksesta. Niin Vanha kuin Uusikin Testamentti. Se selviää lukemalla kumpaakin ja vertaamalla tekstejä.

• Anonyymi

Jeesus ei ole Jumala. Immanuel nimisiä on maailma pullollaan eikä heistä kukasn ole Jumala. Isä on meidän kanssamme sanansa kautta. Jeesus istuu taivaassa Jumalan oikealla puolella ja on aina Isää alempi. Tämä on jo loppuun kaluttu asia ettei siitä pidä väitellä.
        Minulle Jeesus on Jumalan Poika ja Herra. Sen todistaa Hän itse ja Jumala.
        En usko ihmisoppeja enkä sanan raiskausta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ei ole Jumala. Immanuel nimisiä on maailma pullollaan eikä heistä kukasn ole Jumala. Isä on meidän kanssamme sanansa kautta. Jeesus istuu taivaassa Jumalan oikealla puolella ja on aina Isää alempi. Tämä on jo loppuun kaluttu asia ettei siitä pidä väitellä.

Isä Jumala puhuu Pojastaan Jumalana raamatussa. Hän itse todistaa Pojastaan, sanoo Raamattu.

"Herra" taas ei ole vaihtunut välissä mihinkään toiseksi Herraksi, vaan on sama Herra niin Vanhassa kuin Uudessakin Tesatmentissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>> Jeesus ei ole Jumala. Immanuel nimisiä on maailma pullollaan eikä heistä kukasn ole Jumala. <<

Sinun raamatun tuntemuksesi ja hepreasi, eikä uskosikaan, riitä selittämään raamattua. Niin Jeesus kuin Immanuelkin ovat kyllä erisnimiä maailmassa, mutta ne ovat myös nimiä, jotka viittaavat raamatussa Kristukseen, hepreaksi sanottuna Messiaaseen. Immanuel tarkoittaa Jumala meidän kanssamme:

IMMANU meidän kanssamme, EL Jumala.
        JESHUA Jumala pelastaa. Sanoista JHVH ja SHOMER.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isä Jumala puhuu Pojastaan Jumalana raamatussa. Hän itse todistaa Pojastaan, sanoo Raamattu.

"Herra" taas ei ole vaihtunut välissä mihinkään toiseksi Herraksi, vaan on sama Herra niin Vanhassa kuin Uudessakin Tesatmentissa.

Minä uskon Jeesusta. Hän on totuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä uskon Jeesusta. Hän on totuus.

Jos uskoisit, sinä kuulisit hänen sanansa. Sillä raamattua siteeraan, jossa hän puhuu.

• Anonyymi
    • Anonyymi

"Olisiko kristittyjen siis aika tuntea myös vanha testamentti paremmin, niin, että osaisimme perustella uuden testamentin sanoman ja Jeesuksen paremmin myös juutalaisille, jotka tarkistavat väitteemme vanhasta testamentista?"

Miksi?
      Mikä saa ihmisen, myös juutalaisen, oikean tahi väärn, uskomaan?
      Paavalin loistava teologia ja tuntemus, vai
      Pyhä Henki!

Ei Jumalalla ole heille, eli juutalaisille mitään toista tietä!
      eikä kiinalaisille.

Pyhä Henki, JOS puhuu, niin ihminen joko uskoo ja ottaa vastaan tahi sitten ei.

Oppi ja keijanoppineisuus, "viisaus" ei ole se mikä synnyttää uskoa!

vaan mikä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

• Anonyymi

"joka vastaa osapuilleen meidän vanhaa testamenttiamme"

Miten niin osapuilleen? Se vastaa TARKASTI meidän Vanhaa testamenttiamme.

"Mutta hänen mukaansa sellaisia ei löydy."

Rabbi Singer on oikeassa. Monet kristityt toistelevat vain toisilta kristityiltä kuulemiaan itse keksittyjä selityksiä Vanhasta testamentista ottamatta itse Raamattuaan käsiinsä selvittääkseen, miten asiat oikeasti ovat.

Mutta kaikki kristityt kirkkokunnat eivät elä pimeydessä tämän asian suhteen.

Adventtikirkossa Vanha testamentti on kaiken ydin. Sieltä Jeesus ja opetuslapsetkin kirjoituksia lukivat. Silloin ei ollut olemassa mitään Uutta testamenttia. Sitä ei ollut vielä silloin kirjoitettu. Heidän uskonsa perustui Vanhaan testamenttiin ja niin pitäisi kaikkien kristittyjen uskon perustua. Uusi testamenttikin on Vanhan testamentin selitystä. Adventtikirkossa luetaan tasapuolisesti sekä Vanhaa testamenttia että Uutta testamenttia. Uutta testamenttia ei pysty ymmärtämään ilman, että ymmärtää Vanhaa testamenttia. Ilmestyskirja sisältää noin 70% Vanhan testamentin asioita. Mites tulkitset sitä, joe et tunne Vanhan testamentin kirjoituksia?

Tovia Singer kertoo mm Jes 7:14 valheellisesta tulkinnasta, että kyseinen luku kertoisi muka Marian neitseellisestä synnyttämisestä. Tosiasia on se, ettei se kerro Mariasta eikä Jeesuksesta sanallakaan. Kielioppi kertoo, että kyse on juuri synnyttämäisillään olevasta naisesta, ei neitsyestä. Eikä kyseisen luvun loppu sovi lainkaan synnittömään Kristukseen, sillä sen mukaan Jeesus olisi sitten tehnyt syntiä.

Adventtikirkossa tiedetään nämä asiat eikä opeteta valheellisesti, että Jes 7:14 puhuisi neitsyestä lainkaan vaan meillä opetetaan, että kyse oli Vanhan testamentin ajan kuninkaan vaimosta, joka oli synnyttämäisillään.

Kun opin tuntemaan, miten kristityt levittävät valheita oman Jumalansa puolustamiseksi, minua kuvotti. Olen itse kristitty enkä voi hyväksyä sellaista. Uskovan on AINA pysyttävä totuudessa. Jumala ei tarvitse ketään puolustamaan itseään valheilla. Vanhassa testamentissa on ihan tarpeeksi oikeitakin ennustuksia tulevasta messiaasta niin, ettei tarvitse ruveta itse niitä keksimään ja valheina levittämään.

"Olisiko kristittyjen siis aika tuntea myös vanha testamentti paremmin, niin, että osaisimme perustella uuden testamentin sanoman ja Jeesuksen paremmin myös juutalaisille, jotka tarkistavat väitteemme vanhasta testamentista?"

OLISI! Uskoisitko sinä jos joku perustelisi sinulle uskoaan selvästikin valheellisin väittein? Jos kristityt puhuisivat totta näissä asioissa, juutalaiasetkin voisivat ottaa heidän sanomansa vastaan paremmin. Mutta tosi-juutalainen tuskin näkee Jeesusta silti Vanhan testamentin Jumalana, sillä eiväthän edes nykyajan tieteelliset Vanhan testamentin tutkijatkaan löydä Jeesusta Vanhasta testamentista. Miksi? Koska missään Vanhan testamentin luvussa ei samassa yhteydessä mainita Jeesus-nimeä, messiasta, kuollut-sanaa ja ylösnousemusta samassa lauseessa, tai edes luvussa. Ja he sentään ovat rehellisiä tässä asiassa.

• Anonyymi

Uusi Testamentti kertoo selvästi, että "kallio" Vanhan Testamentissa eli israelilaisten johdattaja mm. erämaassa, oli Kristus:

"...joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus." 1. Kor. 10:4

Myös Isä Jumala nimittää Poikaansa Jumalaksi, jonka haltuun hän on antanut kaiken.

Jeesus sanoi "minä olen" joka on hepreaksi ehjee eli JHVH - tämän takia uskonnolliset saivat liki sydänkohtauksen, koska se tarkoitti, ettäJeesus sanoi olevansa Jumala. Eli juuri se Jumala, joka ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa:

"Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".

Lisäksi uusi testamentti sanoo:
      "Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?" Ja Jeesushan niitä anteeksi antaa. Ja:

"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala." Ja Jeesushan tämä Sana on.

Kannattaa toki opiskella myös sitä raamattua, niin että myös ymmärtää sitä. Sillä raamatusta se selviää, että Kristus on sama Herra kuin Vanhan Testamentin Herra, Jahve, Israelin Jumala.

• Anonyymi

En älä väittelemään koska uskon Jumalan sanaa ja Jeesusta. Tunnen Raamatun ja Jeesuksen opetukset. Hän on minun ainoa totuus.

• >>Nykyään on menossa mielenkiintoinen, mutta varsin vakavalaatuinen käännytystyö, jossa judaismin oppineet ja järjestöt tekevät ympäri maailman työtä, käännyttääksen Jeesukseen uskovia juutalaiskristittyjä takaisin judaismin pariin. >>

Kannattaisi aloittaa Litteästä Maasta, kuten Tietopisteen Pete.

"Muugan sataman viljavarasto ja ölysäiliöt todistavat litteästä Maasta"

https://www.tietopiste.com/muugan-sataman-viljavarasto-ja-oljysailiot/

• >>Adventtikirkossa Vanha testamentti on kaiken ydin.>>

Mutta "viini" on Mehukattia.

• Vain yksin Jeesus Hän mulle riittäävi.

• Anonyymi

Ketjun aloittaja hyvä !

Nyt et käsitä sitä perustaa ja pohjaa, joka on juutalaisten evankelioinnissa.

Eli uskosta osattomalle juutalaiselle pakana on saastainen, eikä juutalainen ota mitään Jumalaan liittyvää tietoa pakanalta.

Joten ihan turhaa touhua on koko pakanoiden yritys evankelioida juutalaisia.

Jos ja kun ei tätäkään perusasiaa vielä käsitä, niin turhaa on muu pähkäily kokonaan.

• Anonyymi

Pakana nimitys tarkoitti maalaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakana nimitys tarkoitti maalaista.

Höpö höpö !

• Anonyymi

>> "joka vastaa osapuilleen meidän vanhaa testamenttiamme" Miten niin osapuilleen? Se vastaa TARKASTI meidän Vanhaa testamenttiamme. <<

Ei vastaa kaikilta osin. Daniel ei esim. kuulu siihen.

>> ihan turhaa touhua on koko pakanoiden yritys evankelioida juutalaisia. Jos ja kun ei tätäkään perusasiaa vielä käsitä, niin turhaa on muu pähkäily kokonaan. <<

Ei ole totta. Messiaanisia on vaikka ja kuinka, jotka ovat pakanakristittyjen kautta uskoon tulleita. Moni on kuullut evankeliumin mm. siinä massaa, jossa he diasporassa ovat asuneet. Joten ei sitä evankeliumia kyllä toiselta messiaaniselta aina olla kuultu. Tietenkin, jos ovat raamattua lukeneet, niin raamatun juutalaiset opetuslpaset kyllä olivat messiaanisia.

• Anonyymi

Niin ja jos lukisitte ja tutkisitte edes vähän enemmän Raamattujanne, niin jo Paavalin tapaus kertoo todella paljon tästä asiasta.

Paavali, siis juutalainen, kun vaelsi evankeliointi matkoillaan ja saapui jollekin paikkakunnalle / kylään / kaupunkin, niin hän ENSIN meni juutalaisten luo !

Vasta sitten kun hän oli evankelioinnut juutalaiset, siirtyi hän pakanoiden puoleen.

Siis jos Paavali juutalaisena olisi ensin mennyt pakanoita evankelioimaan, niin häneltä olisivat ovet sulkeutuneet juutalaisten joukoon ja synagoogiin / rukoushuoneisiin.

Siis jos siis Paavalia juutalaisena olisi kohdeltu noin, niin miten sitten pakanaa, joka olisi julistanut heille ilosanomaa ?

• Anonyymi

Tässä Tovia Singerissä on se hyvä puoli, että vastustaakseen kristittyjä, hän on perehtynyt myös Uuteen Testamenttiin ja todellakin myös SITEERAA sitä sanatarkasti omissa tilaisuuksissaan.

Raamatusta tiedämme, että Herra voi käyttää myös vastustajiaan omiin tarkoitusperiinsä. Joten varmaa on, että Singerinkin siteeraukset tullaan vielä hyödyntämään Herran toimesta niiden juutaisten keskuudessa, jotka ovat näitä siteerauksia Uudesta Testamentista kuulleet. Sanoohan raamattu, ettei Jumalan sana tyhjänä palaja.

• Anonyymi

Sori vaan, mutta nyt olet todella pihalla asioista.

Olen omakohtaisesti nähnyt sen, kuinka eräskin muka "messiaaninen juutalainen" käännytti uudestisyntyneitä uskovia Suomessa.

Se oli todella kurjaa katsottavaa vierestä, kun usea aito uskova kääntyi lain alle ja juutalaisuuteen ja sitten alkoivat "kipa" päässä sytytellä sapattikynttilöitä ja noudattaa ruokasäädöksiä.

Yritin itse kovaankin ääneen varoittaa vaarasta, mutta minua ei kuunneltu, joten lopptulos oli todella ikävää katsottavaa.

Eli eksyttäjiin ei pidä todellakaan suhtautua noin leväperäisesti !

Mietin jo nyt sitä, että oletko sinä itse mukana tuossa touhussa, kun asenteesi on noin väärä ?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen omakohtaisesti nähnyt sen, kuinka eräskin muka "messiaaninen juutalainen" käännytti uudestisyntyneitä uskovia Suomessa.

Se oli todella kurjaa katsottavaa vierestä, kun usea aito uskova kääntyi lain alle ja juutalaisuuteen ja sitten alkoivat "kipa" päässä sytytellä sapattikynttilöitä ja noudattaa ruokasäädöksiä.

Yritin itse kovaankin ääneen varoittaa vaarasta, mutta minua ei kuunneltu, joten lopptulos oli todella ikävää katsottavaa.

Mietin jo nyt sitä, että oletko sinä itse mukana tuossa touhussa, kun asenteesi on noin väärä ?!

Jonkun sapattikynttilän sytyttely tai ruokasäännösten noudattelu, jotka ovat lähinnä rituaaleja, ei vie pelastusta keneltäkään pois. Monet pyhittävät sunnuntaita vaikkei Raamatusta löydy ainoatakaan kohtaa, jossa käskettäisiin noudattaa sunnuntain pyhittämistä eikä sekään vaikuta pelastukseen millään tavalla. Todella monet syövät kuka minkäkinlaista ruokavaliota noudattaen. Sekään ei heitä pelasta. Mutta ei vie pelastustakaan.

Ihmettelen kommenttejasi. Juutalaisilla on aito usko messiaaseen, johon he uskovat. Jumala tuskin hylkää heitä sen tähden vaikka sinä niin teetkin. Minulla riittää rakkaus heidän pelastamisekseen ja olen vain ihminen. Kuvittele Jumalan rakkautta, joka on PALJON minun rakkauttani suurempaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>> eräskin muka "messiaaninen juutalainen" käännytti uudestisyntyneitä uskovia Suomessa. <<

Juu, ei tämä ole evankeliointia, jos uskossa olevia käännytetään judaismiin.

• Anonyymi

>> Tovia Singerissä on se hyvä puoli, että vastustaakseen kristittyjä, hän on perehtynyt myös Uuteen Testamenttiin ja todellakin myös SITEERAA sitä sanatarkasti omissa tilaisuuksissaan. <<

Singer on siteerannut Uutta Testamenttia ja luennoinut siitä niin paljon ja laajasti, että hänestä kiersi jossain vaiheessa jopa huhu siitä, että hän olisi kääntynyt kristitityksi.

On ihan varma, että Herra saa tälläista miestä käytettyä. Toviahan levittää evankeliumin sanaa hanakammin kuin moni lopun ajan penkkikristitty, jotka eivät avaa suutaan kuin hallelujaa huutaakseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun kommentissasi on kaikki pielessä. Toorassa ei ole käskyä sytytellä sapattikynnilöitä eikä pitää kipaa päässään.

Mitä tule messiaanisiin juutalaisiin, kaikki apostolit ja alkuseurakunta olivat messiaanisia jokainen.

Helluntailaisuudessa ei ole yhtään uudestisyntynyttä, koska he eivät ole tehneet Jeesuksen vaatimalla tavalla parannusta laittomuudesta, minkä vuoksi he eivät saa pelastusta Kristuksessa.

“Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.” (Matt 7:21-23, FinPR)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>> eräskin muka "messiaaninen juutalainen" käännytti uudestisyntyneitä uskovia Suomessa. <<

Juu, ei tämä ole evankeliointia, jos uskossa olevia käännytetään judaismiin.

"Juu, ei tämä ole evankeliointia, jos uskossa olevia käännytetään judaismiin."

Kristinusko on juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus. Sellaiseen juutalaisuuteen Paavali käännytti kaikkia.

“Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,” (Apt 24:14, FinPR)

“Ja he määräsivät hänelle päivän, ja silloin tuli heitä vielä useampia hänen luoksensa majapaikkaan. Ja näille hän aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti ja todisti Jumalan valtakunnasta, lähtien Mooseksen laista ja profeetoista, saadakseen heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta.” (Apt 28:23, FinPR)

• Anonyymi

"Kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan", toteutuu tässä.

• Anonyymi

Tässä taas Raamatun ohje:

10 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
        11 semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi.

Niin ja on 2 ihan eri asiaa !

1) Että OIKEAA ilosanomaa julistetaan vääristä motiiveista , josta lainauksesi kertoo siis !

2) Että eksyttäjät tunkeutuvat Seurakuntaan eksyttämään nuoria uskovia VÄÄRÄN "ilosanoman" kautta, siis nuoria / oppimattomia uskovia, jotka ymmärtämättömyyttään ovat yhä kaikkien opintuulten heiteltävinä.

• Anonyymi

Tuore yleisökommentti Patmoksen blogin artikkelista “Pelasta joulu!”, joka liittyy vähän tähänkin asiaan:

“Alkuseurakunnan kristityt eivät viettäneet joulua, koska Raamatussa ei ole käskyä viettää joulua eikä Jeesus edes syntynyt joulukuussa. Jeesus syntyi syksyllä, kun paimenet olivat vielä kedolla ja karjatallit tyhjillään. Joulukuussa ei olisi Joosefille ja Marialle ollut tilaa karjatalleissa, koska silloin karja on sisällä talven kylmyyden ja maaperän vetisyyden takia.

Kristinusko muuttui 300-luvulla messiaanisesta juutalaisuudesta roomalaiseksi klassiseksi kristinuskoksi, mikä otti joulujuhlan Sol Invictus-epäjumalan syntymäjuhlasta 25.12. ja samalla siirsi sapatin roomalaisten auringonepäjumalan lepopäivälle sunnuntaille (sun-day, Sol Invictus). Sana joulu tulee muinaisgermaanisesta pakanajuhlasta yulesta. Pakanauskonnoissa uhrattiin keskitalvella sikoja, mistä on tullut traditio syödä joulukinkkua. Katoliset papit sitten väänsivät väkisin erilaisia selityksiä sille, miksi joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.

Netissä on paljon julkaisuja, joissa juutalaiset lainopettajat selittävät, miksi juutalaiset eivät usko Jeesukseen (why jews reject Jesus). Yksi keskeinen syy on, että Tooran mukaan Messias ei syö joulukinkkua. Messias ei tule kumoamaan lakia vaan saattamaan koko maailman noudattamaan Tooraa, joten hän ei ole roomalainen sianlihan syöjä eikä joulun juhlija. Todellisuudessa Jeesus ei syönyt sianlihaa eikä myöskään rikkonut sapattikäskyjä. Juutalaisten väärinkäsitys tulee klassisen kristinuskon opetuksista ja Paavalin kirjeiden vääristä tulkinnoista.

Tämä on syy, miksei juutalaisuus ja klassinen kristinusko tule koskaan viettämään yhdessä joulujuhlaa Jeesuksen syntymän muistoksi. Juutalaisia ei paaduta vain heidän oma epäuskonsa vaan myös klassinen kristinusko, joka julistaa toista Jeesusta.

2 Kor 11:3 Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.
      4 Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte.”

• Anonyymi

Rakkaat kauneimman kotimaamme tyttäret ja pojat!

Urheiden esi-isiemme kallisarvoiset jälkeläiset. Kertooko tämä laulu maasta, jota ei enää ole olemassa? Nouse ylös, Suomi! Taisteluun!

• Anonyymi

Uutta viiniä ei lasketa vanhoihin leileihin.
        Vanha liitto = vanha leili
        Uusi liitto = uusi viini, uusi leili.

• Anonyymi

>> Kristinusko muuttui 300-luvulla messiaanisesta juutalaisuudesta roomalaiseksi klassiseksi kristinuskoksi... Netissä on paljon julkaisuja, joissa juutalaiset lainopettajat selittävät, miksi juutalaiset eivät usko Jeesukseen (why jews reject Jesus). Yksi keskeinen syy on, että Tooran mukaan Messias ei syö joulukinkkua. Messias ei tule kumoamaan lakia vaan saattamaan koko maailman noudattamaan Tooraa, joten hän ei ole roomalainen sianlihan syöjä eikä joulun juhlija. <<

Niin juuri. Olen kuullut ihan saman.

Mutta arvaa, missä joulukrääsää on ihan kaduille asti tursuamalla ja tosi ajoissa ennen joulua? Jerusalemin vanhassa kaupungissa. Sieltä löytyy oma joulupukin pajakin, jossa juutalaiset käyvät istuskelemassa pukin polvella, toisnaan jopa heprealaisen pukin.

Tämä joulu- ja pukkiperinne nyt vain on levinnyt ihan kaikkialle, yksinkertaisesti siksi, koska ihmiset haluvat pitää lystiä. Ja koska lapset rakastavat kaikkea jouluun liittyvää. Ei sitä siksi juhlita, että ihmiset palvoisivat pakanallista aurinkojumalaa, haluaisivat syödä kinkkua vastoin Jahven tahtoa tai jotain muuta vastaavaa.

Joulu on siis täysin viaton, jos sitä ei käännä pakanalliseksi palvontamenoksi tai muuksi vastaavaksi.

Olen monen juutalaisen tubettajan seuraaja. Usko minua. Tiedän, mistä puhun.

https://www.youtube.com/watch?v=9TDjfDysWGc

https://www.youtube.com/watch?v=oPMj6FthAc4

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4403
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      45
      2051
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1723
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      828
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe