Pitkät silmille

Anonyymi

Liikenteessä on yleistynyt ilmiö että pimeässä kohdatessa pitkät valot lyödään vastaantulijan silmille 20 jopa 30m ennen kohtaamista. Tulee ajettua useilla uudemmilla ajoneuvoilla, joissa moderni valotekniikka ja säädöt kuorman mukaan. Mistä ilmiö voisi johtua? Onko joidenkin käsitys ajovalojen kirkkaudesta jämähtänyt jonnekin 70 luvun himmeisiin lyhtyihin että luulevat vastaantulijalla olevan pitkät päällä?

Olen ajatellut tehdä empiiristä tutkimusta kun tulee oiken ruma silmille lyönti niin käyn pysäyttämässä vastaantulijan ja kysyn pettikö ajoitus vai missä vika...

74

614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kannata tuijottaa vastaan tulevan auton valoja.

• Anonyymi

Juurikin tämä. Ne pitkät voi vetää päälle jo paria autonmittaa aiemmin kohdatessa ja on itse asiassa suosituksenakin joissakin tilanteissa.

Toinen asia on, että vaikka se tuntuisi kuinka pahalle kun vastaantulijalla on sumuvalot päällä, niin ihan suotta alkaa välkyttelemään varsinkaan jonossa tälle. Pätee sama asia, jos vituttaa että ne on jollakin päällä, niin ÄLÄ KATSO NIIHIN VALOIHIN, vaan keskity siihen omaan tekemiseesi.

Vaan näitä vitun pökiöitä löytyy, jotka ei osaa tienreunaa katsoa ja havannoida muuten, vaan pitää yrittää väkisin se rekisterikilpi nähdä siltä vastaantulijalta.

Itse ajan vittuillessani sumarit päällä, kun tiedän että työmatkan varrella on yksi ja sama vitun "liikennepoliisi", joka vetää pitkät päälle joka kerta kohdatessa. Kumpi siinä vaarantaa liikennettä enemmän, tämä pitkillä häikäisevä vastaantulijan valoihin tollottava vai normaalit ajovalot ja sumarit päällä ajava?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juurikin tämä. Ne pitkät voi vetää päälle jo paria autonmittaa aiemmin kohdatessa ja on itse asiassa suosituksenakin joissakin tilanteissa.

Toinen asia on, että vaikka se tuntuisi kuinka pahalle kun vastaantulijalla on sumuvalot päällä, niin ihan suotta alkaa välkyttelemään varsinkaan jonossa tälle. Pätee sama asia, jos vituttaa että ne on jollakin päällä, niin ÄLÄ KATSO NIIHIN VALOIHIN, vaan keskity siihen omaan tekemiseesi.

Vaan näitä vitun pökiöitä löytyy, jotka ei osaa tienreunaa katsoa ja havannoida muuten, vaan pitää yrittää väkisin se rekisterikilpi nähdä siltä vastaantulijalta.

Itse ajan vittuillessani sumarit päällä, kun tiedän että työmatkan varrella on yksi ja sama vitun "liikennepoliisi", joka vetää pitkät päälle joka kerta kohdatessa. Kumpi siinä vaarantaa liikennettä enemmän, tämä pitkillä häikäisevä vastaantulijan valoihin tollottava vai normaalit ajovalot ja sumarit päällä ajava?

Jos vastaantulijalla on sumarit turhaan päällä, niin laitan pitkät päälle siinä vaiheessa, kun ne sumarit alkaa häikäistä. Minua kiinnostaa nähdä, mitä siellä sumarien valaiseman alueen takana on, koska olen ajamassa juuri sinne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos vastaantulijalla on sumarit turhaan päällä, niin laitan pitkät päälle siinä vaiheessa, kun ne sumarit alkaa häikäistä. Minua kiinnostaa nähdä, mitä siellä sumarien valaiseman alueen takana on, koska olen ajamassa juuri sinne.

Tahallinen kiusanteko ja sääntöjen rikkominen on selvä merkki asennevammasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinähän se liikennettä vaarannat. Toivottavasti lopetat, ennen kuin joku kärsii.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin on. Onneksi tässä isoa ongelmaa ei ole, kun pitkillä todellakin pystyy näkemään kiusantekijän yrityksistä huolimatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä, onko se turha sumarien polttaminen tahallista kiusantekoa, mutta sääntöjä siinä rikotaan. Siitä on myös haittaa muille. Joillain tuo johtunee asennevammasta, toisilla taas ihan vaan tietämättömyydestä ja ymmärtämättömyydestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päiväajovalot sekoitetaan usein sumuvaloihin, näköjään ainakin melko monissa Mersuissa palavat yhtä aikaa ajovalojen kanssa? Vai onko ne jotku vitun superkirkkaat parkit sitte, mutta yhtä lailla vituttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikein säädetyt sumuvalot eivät häikäise paskan vertaa ellet tuijota niihin suoraan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikein säädetyt sumuvalot eivät häikäise paskan vertaa ellet tuijota niihin suoraan.

Kuten sanoin, haluan nähdä sen sumarien valaiseman alueen taakse. Se ei ilman pitkiä valoja onnistu, ellei ole valoisaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten sanoin, haluan nähdä sen sumarien valaiseman alueen taakse. Se ei ilman pitkiä valoja onnistu, ellei ole valoisaa.

Tuossa tapauksessa vastaantulijoiden pitäs sammuttaa sun kohdalla varmaan valot kokonaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa tapauksessa vastaantulijoiden pitäs sammuttaa sun kohdalla varmaan valot kokonaan?

Ei tietenkään. Mutta jos on turhaan sumarit päällä, niin laitan pitkät. Onko sumarien turha käyttö mielestäsi jotenkin fiksua?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi kytket pitkät päälle jo "pari autonmittaa" ennen kohtaamista?
        Mitä hyötyä siitä mielestäsi on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietenkään. Mutta jos on turhaan sumarit päällä, niin laitan pitkät. Onko sumarien turha käyttö mielestäsi jotenkin fiksua?

Onkos sitten fiksua itse rikkoa sääntöjä vielä enemmän liikenneturvallisuutta vaarantaen jos toinen on "syyllistynyt" johonkin epämääräiseen rikkeeseen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkos sitten fiksua itse rikkoa sääntöjä vielä enemmän liikenneturvallisuutta vaarantaen jos toinen on "syyllistynyt" johonkin epämääräiseen rikkeeseen?

Mitä sääntöjä rikon? Onko se liikenneturvallisuuden vaarantamista, kun parannan näkyvyyttäni ajosuuntaani?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä sääntöjä rikon? Onko se liikenneturvallisuuden vaarantamista, kun parannan näkyvyyttäni ajosuuntaani?

Se olen minäminäminä eikä kukaan muu.... ⏯

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se olen minäminäminä eikä kukaan muu.... ⏯

Eikö löydy eväitä asialliseen keskusteluun?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä vii**ua sä niillä sumareilla teet kun niitä ei tarvi?
        Jos haluut rekkaria peitellä niin älä aja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päiväajovalot sekoitetaan usein sumuvaloihin, näköjään ainakin melko monissa Mersuissa palavat yhtä aikaa ajovalojen kanssa? Vai onko ne jotku vitun superkirkkaat parkit sitte, mutta yhtä lailla vituttaa.

Sua vituttaa se ettei sulla oo Mersua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajosuuntaasi näkyvyyden parantaminen on varsin kyseealaista. Sen vastaantulijan tahallinen häikäiseminen on liikenneturvallisuutta vaarantavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajosuuntaasi näkyvyyden parantaminen on varsin kyseealaista. Sen vastaantulijan tahallinen häikäiseminen on liikenneturvallisuutta vaarantavaa.

Ei kyseenalaista, vaan todellista ja tehokasta. Se sumuvaloilla tapahtuva vastaantulijan tahallinen häikäiseminen on tosiaan liikenneturvallisuutta vaarantavaa, mutta onneksi tilannetta pystyy parantamaan laittamalla pitkät päälle.

Hyväksytkö sinä sumuvaloilla häikäisyn?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kyseenalaista, vaan todellista ja tehokasta. Se sumuvaloilla tapahtuva vastaantulijan tahallinen häikäiseminen on tosiaan liikenneturvallisuutta vaarantavaa, mutta onneksi tilannetta pystyy parantamaan laittamalla pitkät päälle.

Hyväksytkö sinä sumuvaloilla häikäisyn?

Se pitkät päälle laittaminen ei liikennetyrvallisuutta paranna vaan päin vastoin heikentää vastaantulijaa häikäisemällä. Kuten aiemmin sanottu miksi pitää toisen virhe kostaa tekemällä itse vielä vaarallisempi virhe?
        Minua ei vielä koskaan ole sumuvalot häikäisseet, taitaa tuo häikäisy liittyä enenminkin kotipoliisina pätemiseen kuin todelliseen vaaraan liikenteessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se pitkät päälle laittaminen ei liikennetyrvallisuutta paranna vaan päin vastoin heikentää vastaantulijaa häikäisemällä. Kuten aiemmin sanottu miksi pitää toisen virhe kostaa tekemällä itse vielä vaarallisempi virhe?
        Minua ei vielä koskaan ole sumuvalot häikäisseet, taitaa tuo häikäisy liittyä enenminkin kotipoliisina pätemiseen kuin todelliseen vaaraan liikenteessä.

Miten se muka vastaantulijaa häiritsee? Mistä vaarallisesta virheestä ja kostamisesta puhut? En kysynyt, onko sinua sumuvalot häikäisseet, vaan hyväksytkö sumuvaloilla häikäisyn. Sen verran tulee nyt väistelyä kysymykseen, että ilmeisesti et hyväksy, mutta sinusta ei sitä vaan ole suoraan sanomaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se muka vastaantulijaa häiritsee? Mistä vaarallisesta virheestä ja kostamisesta puhut? En kysynyt, onko sinua sumuvalot häikäisseet, vaan hyväksytkö sumuvaloilla häikäisyn. Sen verran tulee nyt väistelyä kysymykseen, että ilmeisesti et hyväksy, mutta sinusta ei sitä vaan ole suoraan sanomaan.

Oikeinko tosissasi uskot ettei pitkät valot päällä ajaminen vastaantulevaa häiritse/häikäise?
        Häikäistyt sumuvaloista ja sen kostat läväyttämällä pitkät päälle. Kotipoliisimaista menettelyäsi voi varsin vaarallisena pitää.
        Sumuvalot ei minua ole koskaan häikkäissyt niin en tiedä miten niillä voisi kirjoittamasi mukaisesti tahallisesti häikäistä. Vaikea on vastustaa tai hyväksyä kun ei moista ole koskaan kokenut.
        Kirjoitusten perusteella tuo häikäistyminen tuntuu olevan varsin yksilökohtainen asia,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeinko tosissasi uskot ettei pitkät valot päällä ajaminen vastaantulevaa häiritse/häikäise?
        Häikäistyt sumuvaloista ja sen kostat läväyttämällä pitkät päälle. Kotipoliisimaista menettelyäsi voi varsin vaarallisena pitää.
        Sumuvalot ei minua ole koskaan häikkäissyt niin en tiedä miten niillä voisi kirjoittamasi mukaisesti tahallisesti häikäistä. Vaikea on vastustaa tai hyväksyä kun ei moista ole koskaan kokenut.
        Kirjoitusten perusteella tuo häikäistyminen tuntuu olevan varsin yksilökohtainen asia,

Ei ne pitkät häikäise, jos ei kerran sumaritkaan. Pitkien ansiosta näen paremmin sinne, minne ajan. Saat pitää menettelyä ihan minkälaisena haluat, se ei vaikuta mitenkään mihinkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ne pitkät häikäise, jos ei kerran sumaritkaan. Pitkien ansiosta näen paremmin sinne, minne ajan. Saat pitää menettelyä ihan minkälaisena haluat, se ei vaikuta mitenkään mihinkään.

Siinäpä se nikkara onkin, että pitkät takuuvarmasti kohdattaessa häikäisee kuten tarkoitatkin niiden -kostomielessä- tekevän. Se on kuitenkin varsin vaarallista liikenneturvallisuuden näkökulmasta ja jopa laissa kielletty.
        Jos ei laillisin toimenpitein näe sinne minne on menossa/ajamassa on varmasti syytä harkita muita toimenpiteitä asiantilan parantamiseksi kuin toisille liikenteen osapuolille, vaikka sitten arveluttavasti toimiville, kotipoliisimaisesti opettamalla/kostamalla.
        Sumuvalojen käyttö, rajatuissa olosuhteissa, on täysin sallittua.
        Mitään suurta vaikuttavuutta en toki kommenteilla edes hae saatikka, että ne mitenkään kotipoliiseihin vaikuttaisi, kunhan vaatimattoman mielipiteeni asiaan kysyttäessä ilmaisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinäpä se nikkara onkin, että pitkät takuuvarmasti kohdattaessa häikäisee kuten tarkoitatkin niiden -kostomielessä- tekevän. Se on kuitenkin varsin vaarallista liikenneturvallisuuden näkökulmasta ja jopa laissa kielletty.
        Jos ei laillisin toimenpitein näe sinne minne on menossa/ajamassa on varmasti syytä harkita muita toimenpiteitä asiantilan parantamiseksi kuin toisille liikenteen osapuolille, vaikka sitten arveluttavasti toimiville, kotipoliisimaisesti opettamalla/kostamalla.
        Mitään suurta vaikuttavuutta en toki kommenteilla edes hae saatikka, että ne mitenkään kotipoliiseihin vaikuttaisi, kunhan vaatimattoman mielipiteeni asiaan kysyttäessä ilmaisin.

Pitkät häikäisee siinä kuin sumuvalotkin. Kuulemma ei yhtään, jos niihin ei tuijota. Minulle kelpaa sellainen tilanne oikein hyvin, ettei sumuvaloja käytetä turhaan. Hyvin harva niitä käyttää turhaan ja hyvä niin, ja onneksi niiden turhaan käyttävien aiheuttamaan haittaan on helppo keino käytettävissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän tuossa ole mistään kostamisesta tai kotipoliisitoiminnasta kyse, vaan tarpeesta nähdä, minne ajaa. Sumuvalojen turha käyttö vaikuttaa olevan sinulle pippeli tärkeää. Ymmärrätkö, minkälaista haittaa siitä on, se väärinkäyttäjä mukaan lukien?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi kytket pitkät päälle jo "pari autonmittaa" ennen kohtaamista?
        Mitä hyötyä siitä mielestäsi on?

Silloin näkee onko siellä autosi vieressä heijastimeton jalankulkija tai pimeä pyöräilijä (ehtii väistämään).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitkät häikäisee siinä kuin sumuvalotkin. Kuulemma ei yhtään, jos niihin ei tuijota. Minulle kelpaa sellainen tilanne oikein hyvin, ettei sumuvaloja käytetä turhaan. Hyvin harva niitä käyttää turhaan ja hyvä niin, ja onneksi niiden turhaan käyttävien aiheuttamaan haittaan on helppo keino käytettävissä.

Eihän sumuvalot häikäise! Nehän on säädettävä samoin kuin lähivalot ja koska ne ovat alempana, ne valaisevatkin paljon lyhyemmän matkan kuin lähivalot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän tuossa ole mistään kostamisesta tai kotipoliisitoiminnasta kyse, vaan tarpeesta nähdä, minne ajaa. Sumuvalojen turha käyttö vaikuttaa olevan sinulle pippeli tärkeää. Ymmärrätkö, minkälaista haittaa siitä on, se väärinkäyttäjä mukaan lukien?

Sinulle poikkeavalle se pippelisi tuntuu olevan kotipoliisina tomimisen lisäksi se tärkein asia.
        Katso sinäkin tiehen sen pippelisi sijaan niin näet peremmin sen minne olet menossa.
        Se mikä poikkeavasta millekin vaikuttaa ei ainakaan sitä todellisuudessa ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän sumuvalot häikäise! Nehän on säädettävä samoin kuin lähivalot ja koska ne ovat alempana, ne valaisevatkin paljon lyhyemmän matkan kuin lähivalot.

Sumuvalojen kirkkaasti valaiseman alueen taakse ei näe, jos on yhtään hämärää tai pimeää. Pitkillä valoilla kun valaisee sen alueen, niin sitten näkee. Fiksut kuskit eivät heikennä omaansa eikä muiden näkyvyyttä valojen väärinkäytöllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et siis osaa edes liikennesääntöjä . Sumuvaloja ei saa käyttää kirkkaalla kelillä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et siis osaa edes liikennesääntöjä . Sumuvaloja ei saa käyttää kirkkaalla kelillä .

Missä olen sanonut, että sumuvaloja saisi käyttää kirkkaalla kelillä?

• Anonyymi

Sinulla on mahdollisesti ongelma tutkimushankkeessasi. Pitää ensin saavuttaa jo horisonttiin kadonnut vastaantullut. Ehkä sillä ei ole aikomustakaan pysähtyä...

Mutta asiaan. Ei selvinnyt, onko kyse noista automaattisesti toimivista valonvaihtajista vai kuljettajan tekemisistä. Muistelen, että ohjeissa kehotetaan kuljettajaa vaihtamaan taas pitkille vähän ennen vastaantulijan kohtaamista. Ehkä joku ennakoi vain liikaa. Tuskin on tahallista. Toisaalta voi välttyä häikäisyltä, jos suuntaa kohtaamistilanteessa katseen kauemmas oikealle etuviistoon.

Ollaan puolin ja toisin huomaaavaisia ja vaihdetaan ne valot siten, ettei häikäistä tarpeettomasti vastaantulijaa.

Tässä yksi ohje, jota kukin voi tulkita
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiedatko-mika-on-oikea-hetki-vaihtaa-pitkista-valoista-lyhyille/6138322

• Anonyymi

Selvästi tahallisia on vain tarkoitus pysäyttää. Ja pysähtyy muuten varmuudella 👍

• Anonyymi

Aloitus on selvä provo, kukaan ei käske vastaan tulijan valoihin katsomaan !

• Anonyymi

Tätä vähän pelkäsinkin mitä edellä olevat kommentit todistaa. Todistellaan itselle että pitkät voi vaihtaa 30m ennen kohtaamista. Vastaantulijan ongelma jos ei osaa ajaessaan laskeskella oikealla olevaa tukkimetsää.

Toisinsanoen mulkkuja 😁

• Anonyymi

Kyllä kirkkaat pitkät valot häikäisevät, vaikka niihin ei suoraan katsokaan. Jokainen vähän enemmän ajanut tietää tämän. Jos ei häikäisi, niin ei niitä pitkiä koskaan tarvitsisi vaihtaa lyhyille.

Ihan hyvin MTV:n jutussa ohjeistetaan asia. Itse esim. vaihdan juurikin takaisin pitkille, kun autojen nokat ovat erittäin lähellä toisiaan (molempien nokat ovat melkein kohdakkain). Tällöin pitkien valokeila ei enää osu toisen auton sisälle.

• Anonyymi

Ajoittain tulee niitäkin vastaan jotka lyö pitkät 100m ennen kohtaamista. Kun väläyttää pitkiä takaisin vaihtavat lyhkäsille. Nämä olen olettanut kuuluvan selkeästi siihen ryhmään jotka luulevat että on pitkät päällä. Se on ymmärrettävää ainakin vähemmän ajavilta. Itsellä ei näitä erehdyksiä kuitenkaan tule kun ajaa 100tkm vuodessa, niin silmä on harjaantunut asialle.. Mutta nämä jotka pahimmalla mahdollisella tavalla lyö ne pitkät 30m ennen. Tämä ryhmä on nyt se joka kaipaa selvitystyötä. Se on kuitenkin niin lähellä että sokaistuu, mutta niin kaukana ettei mielestäni voi mennä vahingon piikkiin!!

• Anonyymi

Takaisin pitkille vaihtaminen juuri ennen kuin nokat ovat rinnakkain (noin 5 m ennen kohtaamista) toimii vallan mainiosti.

• Anonyymi

Ledivalovillitys on aivan pois hanskasta, ne ovat kuin aurinko vailla järjellistä tulokulmaa, kukaan ei oikeasti tarvitse sellaisia minkään syyn takia, mutta ovat täysin häirikkövaloja !

kun oppisivat edes asentamaan niitä eikä aina valita sitä halvinta huutokaupåan valopuomia !

• Anonyymi

Nykyään ilmeisesti opetetaan vaihtamaan kohtaamistilanteessa pitkät päälle mahdollisimman aikaisin. Monesti sitten häikäistään vastaantulija juuri kriittisellä hetkellä.

Yksi kikka oman vaihtamishetken arvioinnissa on se, että jos vastaantulevan auton kuskin kasvot välähtävät valkoiseksi, on vaihtanut liian aikaisin pitkille. Tämä tietysti oletuksella, että kuski on vaaleaihoinen.

Jotkut polttavat sumuvaloja aina pimeällä. Esimerkiksi viime sunnuntaina illalla hieman utuisella valtatiellä noin joka viides vastaantulija ajoi sumuvalot päällä, moni poltti myös takasumuvaloja. Näkyvyys oli kuitenkin muutama sata metriä, joten laillista syytä sumarien käyttämiseen ei ollut.

• Tuo johtuu siitä, että sinulla on sumuvalot päällä. Jos sinä kuvittelet, että ne auttavat jotain ja kiusaat niillä vastaantulijoita, niin minä vastaavasti autan sinua lisäämällä valon määrää vielä entisestään. Plussana saatan itsekin nähdä jotakin sen sinun valoseinämäsi taakse.

Tiedän, että joissain uudemmissa autoissa päiväajovaloja ei saa pois päältä millään, mutta ne kyllä sumuvaloista erottaa. Siitä ei siis ole kyse.

• Anonyymi

Onohtakaa jo ne sumuvalot yms höpinät ja lukekaa ketjun aloitusviesti. Kummallista on kyllä sekin jos jostain iltapululehden sivuilta pitää katsoa ohje koska pitkät valot saa laittaa päälle. Faktahan on se ettei sinne toisen auton taakse näe ennenkuin vastaantulevat ajovalot on rinnalla. Sitä ennen on aivan turha niitä pitkiä vaihtaa.

Pikkuhiljaa alkaa valjeta syy näille 30m ennen vaihtaville ja se on melko naurettava jos pitää paikkansa. Jatkakaapas keskustelua niin pääsen paremmin jyvälle...

Ps pikkuvinkki: Kannattaa pitää oma tuulilasi puhtaana ja pestä myös ajoittain lasin sisäpinta vaikkei se likaiselta näytäkään. Hajavalon määrä silmille pienenee huomattavasti.

• Luin. Ei sano sumareista mitään. Mutta mitään muuta syytä en moiselle käytökselle keksi.

Etusumarit pitäisi kieltää lailla. Täysin turhat, mutta haittaavat kyllä kaikkia.

Takasumarista taas on sumulla ja lumipyryssä hyötyä. Sitä vaan ei aina saa päälle ilman etusumareita, mikä on pieni ongelma...

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Luin. Ei sano sumareista mitään. Mutta mitään muuta syytä en moiselle käytökselle keksi.

Etusumarit pitäisi kieltää lailla. Täysin turhat, mutta haittaavat kyllä kaikkia.

Takasumarista taas on sumulla ja lumipyryssä hyötyä. Sitä vaan ei aina saa päälle ilman etusumareita, mikä on pieni ongelma...

Apinoilta pitäs kieltää autoilu kokonaan, varsinkin niiltä jotka ei osaa sitä valoviikseä / kytkintä muuttaa ajovaloasentoon, että takanakin palaisi edes joku tuikku siinä ylikalliissa velkarahalla hankitussa Audinpaskassa. Ennemmin katson niitä sumareita, kuin valottomia perseitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Apinoilta pitäs kieltää autoilu kokonaan, varsinkin niiltä jotka ei osaa sitä valoviikseä / kytkintä muuttaa ajovaloasentoon, että takanakin palaisi edes joku tuikku siinä ylikalliissa velkarahalla hankitussa Audinpaskassa. Ennemmin katson niitä sumareita, kuin valottomia perseitä.

Siinä ylikalliissa audin paskassa ja volvossa kyllä palaa takavalot aina. Toista se tojolootassa ja mersussa bimmeristä puhumattakaan.

• Anonyymi

Autokoulussa ja mediassa opetetaan että kaukovaloille vaihdetaan vähän ennen kohtaamista. Jos vastaantulevan auton kuljettaja on järkevä eikä katsele vastaantulevia valoja vaan tielle edessään, valot eivät häikäise.

• Anonyymi

Minulla on silmälasti. Vastaantulevien pitkät valot häikäisevät vaikka katson tien reunaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on silmälasti. Vastaantulevien pitkät valot häikäisevät vaikka katson tien reunaa.

Heitä sitten se silmälasti pois tai älä aja pimeän aikaan, molemmat auttaa asiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten silmälasit vaikuttaa asiaan? Tosin saatat nähdä paremmin, mutta ei ne itse häikäisyyn vaikuta.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Haluatteko kuulla vitsin? No ei se mitään kerron silti.

Antti autoilija provosoitui ja häikäistyi valtavasti vastaantulijan käyttämistä sumuvaloista ja vastasi lataamalla valopaneelistaan pitkät valot sumuvalomiehen naamalle. Sumuvalomies kysyi Antti autoilijalta miksi noin teit? Antti autoilija vastasi että sumuvalosi häikäisee valtavasti ja neuvoi sumuvalomiestä että katse tulee suunnata pientareelle kohdatessa niin pitkät valot ei häikäise.

• Anonyymi

Eikös Antti olis voinu ihan samalla tavalla katsoa sinne pientareelle, niin ei olis tarvinnu välkytellä niitä pitkiä?

• Anonyymi

En ole huomannut että vastaantulijat löisivät pitkät päälle ennen kohtaamista. Johtuisi Johan siitä, etten polta sumuvaloja?

• Anonyymi

Automatiikka vaihtaa pitkille kohtaamisen jälkeen.
        Alle 60 nopeudessa automatiikka ei toimi, jolloin vaihdan pitkille juuri ennen kohtaamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Automatiikka vaihtaa pitkille kohtaamisen jälkeen.
        Alle 60 nopeudessa automatiikka ei toimi, jolloin vaihdan pitkille juuri ennen kohtaamista.

"Automatiikka vaihtaa pitkille kohtaamisen jälkeen."
        Niinhän se tekee, kokemukseni mukaan vain turhan pitkällä viiveellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Automatiikka vaihtaa pitkille kohtaamisen jälkeen."
        Niinhän se tekee, kokemukseni mukaan vain turhan pitkällä viiveellä.

Se sekunnin murto-osa hitaus joka saattaa tulla automatiikassa ei merkitse mitään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se sekunnin murto-osa hitaus joka saattaa tulla automatiikassa ei merkitse mitään

Ainakin kokemukseni mukaan se automatiikan viive on merkittävästi pidempi kuin sekunnin murto-osia. Joten sillä viiveellä on mitä suurin merkitys siihen havainnointi aikaan jos ja kun siellä tienreunassa sattuu liikkumaan jalankulkija, pyöpäilijä tai vaikkapa hirvi tai peura jne.

• Anonyymi

Syitä on kaksi mielestäni.
      Jos vastaantulija lattaa lyhyet päälle liian myöhään, niin ''kostetaan'' näin se.
      Toinen syy on peri suomalainen kusipäisyys ja kateus.

• Anonyymi

Kusipäisiä löytyy takuulla, mutta mille oltaisiin muka kateellisia? Se että sillä toisella on tehokkaammat valot vai jotakin muuta?

• Anonyymi

Autokoulussakin suositeltiin että kaukovalot voi kohdatessa kytkeä takaisin juuri 1-2 auton mittaa ennen kohtaamista. Vastaantulijan häikäistymistä ei tuolloin enää tapahdu kun vastaantulijalla tulee olla katse ja tarkkaavaisuus eteensä., ei vastaantulijan ajovaloihin.
      Tällä ajoituksella voi saada erittäin tärkeän näkyvyyden auton taakse joka on pimeä muutoin kun kohtaamasi auton takavalot ei ajorataa valaise.

• Anonyymi

Ei tarvitse muistella minkään autokoulun oppeja, kun asian voi tarkistaa tieliikennelaista.
        Siellä lukee näin:
        "Kaukovaloja ei saa käyttää:

1) valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; eikä

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana."

Eikö olekin helppoa?

Mitä hyötyä kuvittelet tuolla "erittäin tärkeällä näkyvyydellä" olevan?
        Maantienopeuksilla kohdatessa, yksi autonmitta on 0,1s. Ihanko oikeasti kuvittelet, että sillä on merkitystä, kun et kuitenkaan näe sinne taakse, ennen kun silmäsi toipuu kohdanneen auton valoista?
        Etenkin jos vastassa on toinen ääliö, joka lyö pitkät päälle jo ennen kohtaamista.

Päätä voi hattutelineen asemesta, käyttää myös ajatteluun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvitse muistella minkään autokoulun oppeja, kun asian voi tarkistaa tieliikennelaista.
        Siellä lukee näin:
        "Kaukovaloja ei saa käyttää:

1) valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; eikä

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana."

Eikö olekin helppoa?

Mitä hyötyä kuvittelet tuolla "erittäin tärkeällä näkyvyydellä" olevan?
        Maantienopeuksilla kohdatessa, yksi autonmitta on 0,1s. Ihanko oikeasti kuvittelet, että sillä on merkitystä, kun et kuitenkaan näe sinne taakse, ennen kun silmäsi toipuu kohdanneen auton valoista?
        Etenkin jos vastassa on toinen ääliö, joka lyö pitkät päälle jo ennen kohtaamista.

Päätä voi hattutelineen asemesta, käyttää myös ajatteluun.

Kyllä sinne näkee, kun käyttää pitkiä valoja, ainakin minä näen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sinne näkee, kun käyttää pitkiä valoja, ainakin minä näen.

Ja kun vastassa on toinen kaltaisesi ääliö pitkät päällä, niin kumpikaan ei hetkeen mitään.
        Mutta asia on oikein helppo korjata, noudata lakia!
        Silloin kukaan ei häikäisty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kun vastassa on toinen kaltaisesi ääliö pitkät päällä, niin kumpikaan ei hetkeen mitään.
        Mutta asia on oikein helppo korjata, noudata lakia!
        Silloin kukaan ei häikäisty.

Noudata lakia, eli sumuvaloja käytetään vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan. Helppoa!

• Anonyymi

Saakin olla aika mestari jos osuu vaihtamaan pitkä juurikin 1-2 auton mittaa ennen kohtaamista kun molemmat ajaa 80-100 km/h.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noudata lakia, eli sumuvaloja käytetään vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan. Helppoa!

Ja sen oikean tarpeen määrittelemiseen on tasan yhtä monta "asiantuntijaa" kuin on autonkuljettajaa.

• Anonyymi

Harmi että tämä meni sumuvalokeskusteluksi kun siitä ei tässä ketjun aloituksessa kuitenkaan ollut kyse.

• Anonyymi

Yleisohjeeksi! Niitä pitkiä ei saa lyödä päälle niin että vastaantulija sokaistuu. Ei vaikka se vastaantulija tulisi pitkät päällä vastaan. Pieni väläytys tarpeeksi kaukaa riittää ja saa miettimään onko niissä omissa valoissa jotain vikaa. Tämän kun muistatte niin kaikki sujuu hyvin👍

• Anonyymi

Eihän tossa mitään. Muistan jossain ihan Turvankin suosittaneen tuota.

Silloin kannattaa tarkastella omia katsomisiaan, jos tuosta häikästyy. Pitää katsoa eteenpäin, eikä seurata niitä vastaantulevan valoja. :)

• Anonyymi

Tämä ajovalojen ennakkovaihto oli aikanaan liikenneviisaiden Ensio Itkonen&Hannu Karpo suuri idea. Ei kannattaisi enää noudattaa, koska ajovalot ovat nykyään tehokkaampia kuin silloin 70-luvulla.

• Anonyymi

Valotehoa enemmän vaikuttaa se, ettei nykyäään autoissa ole hitaasti kirkastuvia hehkuvaloja, vaan led-valot jotka antavan heti täyden valotehon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      113
      1818
    2. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1277
    3. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      150
      1272
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      49
      992
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      126
      942
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      896
    7. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      824
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      807
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      782
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      771
    Aihe