Rybelsus kokemuksia.

Anonyymi

Onko kellään kokemuksia Rybelsusin käytöstä? Ite alottelin 6 viikko sitten ja nyt 7mg tableteille, ei ainakaan itsellä sivuvaikutuksia, Metforem 3x750mg rinnalla, Paastoarvot tippuneet 8.5 keskiarvosta 7:n paikkeille ja paino tippunut noin 4kg. Vielä kun pääsis vähentään tota Metformiinin määrää, se ei sovi vatsalle.

304

89410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      käyttänyt vajaan kuukauden eli vielä 3mg annos menossa. Sokeriarvot hiukan on parantunu, mutta paino noussu 2kg. ei tämä ainakaan laihtukseen sovi. sivuvaikutuksia ei ole ollut.

      • Anonyymi

        Eikö tällä juuri pitäisi olla painoa alentava vaikutus?


      • Anonyymi

        Anna sille lääkkeelle aikaa vaikuttaa ja odottele että pääset 7mg tai 14mg vahvuuteen, paino sahaa alkuun. Mulla lähti paino laskemaan vasta kahden kuukauden 7mg annostuksen jälkeen. Nyt on 14mg vahvuus ja tulee 4kk täyteen kun tämän lääkityksen alotin, ekan kuukauden 3mg, sitten kaks kuukautta 7mg ja nyt tällä vahvimmalla.

        Alotus paino 4kk sitten 108 kg, nyt 101, paastosokerit keskiarvo 6.7 kun olivat pahimmillaan 9 tasolla ennen lääkityksen alkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anna sille lääkkeelle aikaa vaikuttaa ja odottele että pääset 7mg tai 14mg vahvuuteen, paino sahaa alkuun. Mulla lähti paino laskemaan vasta kahden kuukauden 7mg annostuksen jälkeen. Nyt on 14mg vahvuus ja tulee 4kk täyteen kun tämän lääkityksen alotin, ekan kuukauden 3mg, sitten kaks kuukautta 7mg ja nyt tällä vahvimmalla.

        Alotus paino 4kk sitten 108 kg, nyt 101, paastosokerit keskiarvo 6.7 kun olivat pahimmillaan 9 tasolla ennen lääkityksen alkua.

        3mg annos on ainoastaan aloitusannos jonka tarkotuksena on puhtaasti totuttaa kroppa lääkkeeseen, itsellä 3mg vahvuus ei vielä muuttanut mitään, ruokahalua ehkä hiukan hillitsi kun tekee tuota kylläisyyden tunnetta, todelliset tulokset alkaa näkymään vasta kun siirryt 7mg vahvuuteen ja olet sitä käyttänyt kuukauden. Sivuoireita mulla itellä ollut todella vähän, joskus närästyttää ja siihen otan sit oman lääkkeen, Zolt tai vastaava. Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tällä juuri pitäisi olla painoa alentava vaikutus?

        Ajan kanssa paino tulee laskemaan, hitaasti vaikuttava lääke, suurin painon lasku alkaa kun siirryt 14mg vahvuuteen eli aikasintaan 3kk aloituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3mg annos on ainoastaan aloitusannos jonka tarkotuksena on puhtaasti totuttaa kroppa lääkkeeseen, itsellä 3mg vahvuus ei vielä muuttanut mitään, ruokahalua ehkä hiukan hillitsi kun tekee tuota kylläisyyden tunnetta, todelliset tulokset alkaa näkymään vasta kun siirryt 7mg vahvuuteen ja olet sitä käyttänyt kuukauden. Sivuoireita mulla itellä ollut todella vähän, joskus närästyttää ja siihen otan sit oman lääkkeen, Zolt tai vastaava. Tsemppiä!

        Olisiko vain parempi vaihtoehto vähentää ruoan syömistä, jos haluaa todella
        alentaa sokeriarvoa ja parantaa tasapainoa. Rybesus on todella kallis lääke, vaikka
        Kelan alennus hintaa pudottaakin. Kamala määrä lääkkeitä tietysti on hyvä joidenkin
        kannalta, mutta tarkalla ruokavaliolla voi päästä paremmin hyvään tulokseen eikä
        kroppa ja sisäelimet rasitu rajusti. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja...närästääkö vai ei.


      • Anonyymi

        Sama mulla, ozempic parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko vain parempi vaihtoehto vähentää ruoan syömistä, jos haluaa todella
        alentaa sokeriarvoa ja parantaa tasapainoa. Rybesus on todella kallis lääke, vaikka
        Kelan alennus hintaa pudottaakin. Kamala määrä lääkkeitä tietysti on hyvä joidenkin
        kannalta, mutta tarkalla ruokavaliolla voi päästä paremmin hyvään tulokseen eikä
        kroppa ja sisäelimet rasitu rajusti. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja...närästääkö vai ei.

        Millähän ruokavaliolla pysyy sokerit diabeetikolla kunnossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän ruokavaliolla pysyy sokerit diabeetikolla kunnossa?

        Kevyt ruokavalio on paras. Se sisältää runsaasti vihanneksia ja marjoja. Vain vähän
        hiilihydraattia. Erityisen tärkeää on syödä illalla vain kevyesti esim. kaurapuuroa,
        teetä, hedelmää, vähän leipää, leikkielettä esim. kanaa tai kalkkunaa. Yleensä meillä
        syödään liikaa juuri illalla. Ruokarytmi aamu ja päiväpainotteiseksi. Kevyttä ruokaa.
        Salaattia ja ruokajuomaksi vettä. Sokerit tippuu ja paino putoaa myös. Diabeetikon
        ruokavalio on netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko vain parempi vaihtoehto vähentää ruoan syömistä, jos haluaa todella
        alentaa sokeriarvoa ja parantaa tasapainoa. Rybesus on todella kallis lääke, vaikka
        Kelan alennus hintaa pudottaakin. Kamala määrä lääkkeitä tietysti on hyvä joidenkin
        kannalta, mutta tarkalla ruokavaliolla voi päästä paremmin hyvään tulokseen eikä
        kroppa ja sisäelimet rasitu rajusti. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja...närästääkö vai ei.

        Se kun ei vain tahdo onnistua ilman tukea. Ei ainakaan minulla, eikä monella muullakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän ruokavaliolla pysyy sokerit diabeetikolla kunnossa?

        Yleensä ei millään ruokavaliolla! Aivan alkuvaiheen D2:ssa voi kuitenkin auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyt ruokavalio on paras. Se sisältää runsaasti vihanneksia ja marjoja. Vain vähän
        hiilihydraattia. Erityisen tärkeää on syödä illalla vain kevyesti esim. kaurapuuroa,
        teetä, hedelmää, vähän leipää, leikkielettä esim. kanaa tai kalkkunaa. Yleensä meillä
        syödään liikaa juuri illalla. Ruokarytmi aamu ja päiväpainotteiseksi. Kevyttä ruokaa.
        Salaattia ja ruokajuomaksi vettä. Sokerit tippuu ja paino putoaa myös. Diabeetikon
        ruokavalio on netissä.

        Ei ole olemassa mitään diabeetikon ruokavaliota. Diabeetikot syövät samaa terveellistä ruokaa, jota kaikki muutkin.


      • Anonyymi

        Metformin on reseptillä niin edullinen lääke että miksi maksaa näin paljon.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyt ruokavalio on paras. Se sisältää runsaasti vihanneksia ja marjoja. Vain vähän
        hiilihydraattia. Erityisen tärkeää on syödä illalla vain kevyesti esim. kaurapuuroa,
        teetä, hedelmää, vähän leipää, leikkielettä esim. kanaa tai kalkkunaa. Yleensä meillä
        syödään liikaa juuri illalla. Ruokarytmi aamu ja päiväpainotteiseksi. Kevyttä ruokaa.
        Salaattia ja ruokajuomaksi vettä. Sokerit tippuu ja paino putoaa myös. Diabeetikon
        ruokavalio on netissä.

        Täyttä puppua. Ateriarytmi iltapainotteiseksi sillä elimistö kestää sokeripomppua paremmin aamulla. Aamiaisen voi vaikka jättää välistä ilman mitään ongelmaa sokereissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä puppua. Ateriarytmi iltapainotteiseksi sillä elimistö kestää sokeripomppua paremmin aamulla. Aamiaisen voi vaikka jättää välistä ilman mitään ongelmaa sokereissa.

        Laatikainen on kertonut tutkimuksista, joissa sama hiilihydraattimäärä kohotti verensokeria enemmän illalla kuin aamulla, joten hiilihydraatit kannattaa sijoittaa pikemmin aamuun kuin iltaan.

        ”Vuonna 1974 tehtiin koe, jossa osoitettiin standardoidun hiilihydraattiannoksen kohottavan illalla enemmän verensokeria kuin päivällä tai aamulla (8).

        Tämä tutkimus on voitu toistaa monia kertoja, tulos on sama olipa testattu pelkkää glukoosia tai oikeata ateriaa, verensokeri kohoaa enemmän illalla kuin aamulla. Jopa terveillä henkilöillä ero on yllättävän suuri: 75 glukoosia nostaa verensokeria noin 2 mmol/l korkeammalle illalla kuin aamulla (9), kuva alla.”

        https://www.pronutritionist.net/wp-content/uploads/2020/05/OGGT-aamu-ilta.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metformin on reseptillä niin edullinen lääke että miksi maksaa näin paljon.....

        Tarkoitus ei olekaan myydä oikeita lääkkeita vaan höynäyttää ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatikainen on kertonut tutkimuksista, joissa sama hiilihydraattimäärä kohotti verensokeria enemmän illalla kuin aamulla, joten hiilihydraatit kannattaa sijoittaa pikemmin aamuun kuin iltaan.

        ”Vuonna 1974 tehtiin koe, jossa osoitettiin standardoidun hiilihydraattiannoksen kohottavan illalla enemmän verensokeria kuin päivällä tai aamulla (8).

        Tämä tutkimus on voitu toistaa monia kertoja, tulos on sama olipa testattu pelkkää glukoosia tai oikeata ateriaa, verensokeri kohoaa enemmän illalla kuin aamulla. Jopa terveillä henkilöillä ero on yllättävän suuri: 75 glukoosia nostaa verensokeria noin 2 mmol/l korkeammalle illalla kuin aamulla (9), kuva alla.”

        https://www.pronutritionist.net/wp-content/uploads/2020/05/OGGT-aamu-ilta.jpg

        No seuraappa napsippa niitä sokerimittauksia niin näet. Ja miksi sinä niitä hiilihydraatteja tankaat kuin -70 luvun tutkimuksessa.


      • Anonyymi

        Metforemi käy maksan ja munuaisten päälle


      • Anonyymi

        Olen syönyt nyt Rybelsus 3 mg kolme viikkoa ja yhtään en ole laihtunut. Ainoa muutos on kylläisyyden tunne. Maksan lääkkeen ilman Kela korvausta eli kallis lääke.
        Kannattaako jatkaa vielä lääkettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko vain parempi vaihtoehto vähentää ruoan syömistä, jos haluaa todella
        alentaa sokeriarvoa ja parantaa tasapainoa. Rybesus on todella kallis lääke, vaikka
        Kelan alennus hintaa pudottaakin. Kamala määrä lääkkeitä tietysti on hyvä joidenkin
        kannalta, mutta tarkalla ruokavaliolla voi päästä paremmin hyvään tulokseen eikä
        kroppa ja sisäelimet rasitu rajusti. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja...närästääkö vai ei.

        Minä sain myös lääkäriltä reseptin tähän lääkkeeseen, enkä saanut kelakorvattavuutta, vaikka kaikki kolme kriteeriä täyttyvät, jotka vaaditaan kelakorvattavuuteen. Pitäisikö sitä nyt erikseen pyytää lääkärin laittamaan korvattavuuden. Olen jo 1 kk syönyt 3 mg ja 1 kk 7 mg, ja nyt siirryin muutama päivä sitten 14 g. ja silloin alkoi pahoinvointi, jota on jatkunut aamuisin kolmena päivänä. Ajattelin siirtyä ottamaan lääkkeen illalla ennen nukkumaan menoa, josko se helpottaisi. Olen yleensä lääkkeen ottanut aina aamulla tyhjään vatsaan.
        Ruokahalu on kyllä kadonnut lähes täysin, ja painoa lähtenyt nyt 9 kg. Päätäkin särkenyt muutamana päivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyt ruokavalio on paras. Se sisältää runsaasti vihanneksia ja marjoja. Vain vähän
        hiilihydraattia. Erityisen tärkeää on syödä illalla vain kevyesti esim. kaurapuuroa,
        teetä, hedelmää, vähän leipää, leikkielettä esim. kanaa tai kalkkunaa. Yleensä meillä
        syödään liikaa juuri illalla. Ruokarytmi aamu ja päiväpainotteiseksi. Kevyttä ruokaa.
        Salaattia ja ruokajuomaksi vettä. Sokerit tippuu ja paino putoaa myös. Diabeetikon
        ruokavalio on netissä.

        Kaurapuurossa hurjasti hiilareita,iltapalana?.Yöllä saattaa nostaa arvoja,kun on hidashiilari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko vain parempi vaihtoehto vähentää ruoan syömistä, jos haluaa todella
        alentaa sokeriarvoa ja parantaa tasapainoa. Rybesus on todella kallis lääke, vaikka
        Kelan alennus hintaa pudottaakin. Kamala määrä lääkkeitä tietysti on hyvä joidenkin
        kannalta, mutta tarkalla ruokavaliolla voi päästä paremmin hyvään tulokseen eikä
        kroppa ja sisäelimet rasitu rajusti. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja...närästääkö vai ei.

        Järkyttävä toi Rybelsus,oon voinu niin huonosti,että oksennus on tulossa "koko ajan"!.Viikon syöny niitä pillereitä.Tää kuvotus on kauheeta🥺🤮🤢


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyt ruokavalio on paras. Se sisältää runsaasti vihanneksia ja marjoja. Vain vähän
        hiilihydraattia. Erityisen tärkeää on syödä illalla vain kevyesti esim. kaurapuuroa,
        teetä, hedelmää, vähän leipää, leikkielettä esim. kanaa tai kalkkunaa. Yleensä meillä
        syödään liikaa juuri illalla. Ruokarytmi aamu ja päiväpainotteiseksi. Kevyttä ruokaa.
        Salaattia ja ruokajuomaksi vettä. Sokerit tippuu ja paino putoaa myös. Diabeetikon
        ruokavalio on netissä.

        Täyttä p... aa. Vähähiilihydraattinen ruokavalio paras diabeteksen hoidossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tällä juuri pitäisi olla painoa alentava vaikutus?

        Ei vai minulla paino tippunut puolessa vuodessa 23kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain myös lääkäriltä reseptin tähän lääkkeeseen, enkä saanut kelakorvattavuutta, vaikka kaikki kolme kriteeriä täyttyvät, jotka vaaditaan kelakorvattavuuteen. Pitäisikö sitä nyt erikseen pyytää lääkärin laittamaan korvattavuuden. Olen jo 1 kk syönyt 3 mg ja 1 kk 7 mg, ja nyt siirryin muutama päivä sitten 14 g. ja silloin alkoi pahoinvointi, jota on jatkunut aamuisin kolmena päivänä. Ajattelin siirtyä ottamaan lääkkeen illalla ennen nukkumaan menoa, josko se helpottaisi. Olen yleensä lääkkeen ottanut aina aamulla tyhjään vatsaan.
        Ruokahalu on kyllä kadonnut lähes täysin, ja painoa lähtenyt nyt 9 kg. Päätäkin särkenyt muutamana päivänä.

        Oliko kelakorvattavuutta edes haettu? Kyllä se on ensin ihan erikseen haettava. Lääkäri hakee, yleensä pyytämättä, jos korvattavuuden kriteerit täyttyvät. Kelan päätös tulee postissa kirjallisena potilaalle.

        Jos korvattavuuskriteerien täyttymisen kanssa on niin ja näin, potilaan kanssa keskustellaan, onko hänellä halua aloittaa kallis hoito, jos korvattavuutta ei hänelle myönnetä. Silloin lääke ei kerrytä lääkekattoakaan, joten rahaa pitää olla joka kuukausi noin 120 euroa tähän lääkkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metformin on reseptillä niin edullinen lääke että miksi maksaa näin paljon.....

        Metformin on kuulemma myrkkyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkyttävä toi Rybelsus,oon voinu niin huonosti,että oksennus on tulossa "koko ajan"!.Viikon syöny niitä pillereitä.Tää kuvotus on kauheeta🥺🤮🤢

        Samoin mulla... ei pysty syömään juuri mitään kun kuvottaa. Sokereiden takia kuitenkin olisi ruokarytmi tärkeää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain myös lääkäriltä reseptin tähän lääkkeeseen, enkä saanut kelakorvattavuutta, vaikka kaikki kolme kriteeriä täyttyvät, jotka vaaditaan kelakorvattavuuteen. Pitäisikö sitä nyt erikseen pyytää lääkärin laittamaan korvattavuuden. Olen jo 1 kk syönyt 3 mg ja 1 kk 7 mg, ja nyt siirryin muutama päivä sitten 14 g. ja silloin alkoi pahoinvointi, jota on jatkunut aamuisin kolmena päivänä. Ajattelin siirtyä ottamaan lääkkeen illalla ennen nukkumaan menoa, josko se helpottaisi. Olen yleensä lääkkeen ottanut aina aamulla tyhjään vatsaan.
        Ruokahalu on kyllä kadonnut lähes täysin, ja painoa lähtenyt nyt 9 kg. Päätäkin särkenyt muutamana päivänä.

        Olen ottanut Rybelsus 7 mg aamuyöllä samalla kun teen WC käynnin. Tämä helpotti etovaa oloa ja närästystä. Ruokavaliota pitää muuttaa kevyemmäksi ja paljon kasviksia sekä liikunta tukee myös elämänmuutosta. Näillä keinoilla olen saanut toistakymmentä kiloa pois lähtötilanteesta 106 kg. Itselläni ryöpsähti syöminen juhlien aikaan ja painokin lähti nousuun. Ole käyttänyt lähes vuoden 7 mg annosta vrkssa. Nyt kyselen isomman annoksen perään. Tsemppiä kaikille näissä haasteissa oleville. Itse sain hyvää fiilistä ja voimaantumista Patrik Borgin luennoilta. Löytyy You Tubesta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syönyt nyt Rybelsus 3 mg kolme viikkoa ja yhtään en ole laihtunut. Ainoa muutos on kylläisyyden tunne. Maksan lääkkeen ilman Kela korvausta eli kallis lääke.
        Kannattaako jatkaa vielä lääkettä?

        Kauhea kallista. Maksoin 74 e Rybelsys 7 MG tbl ei ole sokeriarvot laskenut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkyttävä toi Rybelsus,oon voinu niin huonosti,että oksennus on tulossa "koko ajan"!.Viikon syöny niitä pillereitä.Tää kuvotus on kauheeta🥺🤮🤢

        Sama mulla, kuvotus koko ajan ja oksensinkin kahtena aamuna. Nyt pian kk syöty, ei enää
        kuvotusta eikä röyhtäilyä... Ozempiciä sanottu tulevan vko 3,ei riitä kaikille? Koko vuosi tulee varmaan oleman saatavuusongelmia, epäili apteekissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syönyt nyt Rybelsus 3 mg kolme viikkoa ja yhtään en ole laihtunut. Ainoa muutos on kylläisyyden tunne. Maksan lääkkeen ilman Kela korvausta eli kallis lääke.
        Kannattaako jatkaa vielä lääkettä?

        Kannattaa. Laihtuminen alkaa vahvemmilla annoksilla. Minä laihduin puolessa vuodessa 18 kiloa ja nyt kun on vuosi mennyt, 22 kiloa on poissa. Maksan lääkkeen itse, vaikka olen ylipainoinen diabeetikko. Metformiini sopi liian hyvin sokerin hoitoon, enkä viitsinyt valehdella oireita, etten sitä voisi syödä. Sokeriarvotkin ovat kyllä nyt paremmat kuin aikaisemmin, silloin saattoi mennä yli 6 mutta nyt ei ole vuoteen ollut yhtään arvoa sen yli. Myös verenpaine on korjaantunut ja kaikki labra-arvot hyviä. En vaihda lääkettä!
        Kannattaa maksaa n.120 kuussa tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3mg annos on ainoastaan aloitusannos jonka tarkotuksena on puhtaasti totuttaa kroppa lääkkeeseen, itsellä 3mg vahvuus ei vielä muuttanut mitään, ruokahalua ehkä hiukan hillitsi kun tekee tuota kylläisyyden tunnetta, todelliset tulokset alkaa näkymään vasta kun siirryt 7mg vahvuuteen ja olet sitä käyttänyt kuukauden. Sivuoireita mulla itellä ollut todella vähän, joskus närästyttää ja siihen otan sit oman lääkkeen, Zolt tai vastaava. Tsemppiä!

        Kyllä minulla jo tuo 3mg on vaikuttanut hurjan paljon ruokahaluun. Lisäksi on poistanut lähes täysin janon tunteen mikä oli todella raju ennen saatoin juoda 6l päivässä nyt ei enää pysty ! Uni on parantunut todella paljon kun ei tarvitse herätä vessaan enää yöllä vaan saa nukuttua koko yön !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa. Laihtuminen alkaa vahvemmilla annoksilla. Minä laihduin puolessa vuodessa 18 kiloa ja nyt kun on vuosi mennyt, 22 kiloa on poissa. Maksan lääkkeen itse, vaikka olen ylipainoinen diabeetikko. Metformiini sopi liian hyvin sokerin hoitoon, enkä viitsinyt valehdella oireita, etten sitä voisi syödä. Sokeriarvotkin ovat kyllä nyt paremmat kuin aikaisemmin, silloin saattoi mennä yli 6 mutta nyt ei ole vuoteen ollut yhtään arvoa sen yli. Myös verenpaine on korjaantunut ja kaikki labra-arvot hyviä. En vaihda lääkettä!
        Kannattaa maksaa n.120 kuussa tästä.

        Kelan korvattavuuteen (perus tai erityis) tarvitaan painoindeksi yli 30 ja diabeteksen vaikeahoitoisuus eli kahdella tai kolmella lääkkeellä ei ole saatu sokeriarvoa tavoitetasolle. Diabeteksen pitää olla 2-tyyppiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samoin mulla... ei pysty syömään juuri mitään kun kuvottaa. Sokereiden takia kuitenkin olisi ruokarytmi tärkeää...

        luulen, että kaikki sekäisiin siitä Rybelsusen käytöstä, ainakin sormet ja varpaat menee koko ajan kramppiin ja jalan lihakset myös, vähäisestä kävelystä iskee penikkatauti, vatsakin on sekäisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa. Laihtuminen alkaa vahvemmilla annoksilla. Minä laihduin puolessa vuodessa 18 kiloa ja nyt kun on vuosi mennyt, 22 kiloa on poissa. Maksan lääkkeen itse, vaikka olen ylipainoinen diabeetikko. Metformiini sopi liian hyvin sokerin hoitoon, enkä viitsinyt valehdella oireita, etten sitä voisi syödä. Sokeriarvotkin ovat kyllä nyt paremmat kuin aikaisemmin, silloin saattoi mennä yli 6 mutta nyt ei ole vuoteen ollut yhtään arvoa sen yli. Myös verenpaine on korjaantunut ja kaikki labra-arvot hyviä. En vaihda lääkettä!
        Kannattaa maksaa n.120 kuussa tästä.

        Mulla oli sokeri arvot vuosi sitten 36 aloitettiin insuliini hoito joka laski arvot 10-14:sta insuliini pois ja nyt pillerillä pärjännyt arvot 6-8.ei rybelsuksen tehtävä ole sokeri arvoja laskea vaan auttaa painon hallinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko kelakorvattavuutta edes haettu? Kyllä se on ensin ihan erikseen haettava. Lääkäri hakee, yleensä pyytämättä, jos korvattavuuden kriteerit täyttyvät. Kelan päätös tulee postissa kirjallisena potilaalle.

        Jos korvattavuuskriteerien täyttymisen kanssa on niin ja näin, potilaan kanssa keskustellaan, onko hänellä halua aloittaa kallis hoito, jos korvattavuutta ei hänelle myönnetä. Silloin lääke ei kerrytä lääkekattoakaan, joten rahaa pitää olla joka kuukausi noin 120 euroa tähän lääkkeeseen.

        180 e kuukaudessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain myös lääkäriltä reseptin tähän lääkkeeseen, enkä saanut kelakorvattavuutta, vaikka kaikki kolme kriteeriä täyttyvät, jotka vaaditaan kelakorvattavuuteen. Pitäisikö sitä nyt erikseen pyytää lääkärin laittamaan korvattavuuden. Olen jo 1 kk syönyt 3 mg ja 1 kk 7 mg, ja nyt siirryin muutama päivä sitten 14 g. ja silloin alkoi pahoinvointi, jota on jatkunut aamuisin kolmena päivänä. Ajattelin siirtyä ottamaan lääkkeen illalla ennen nukkumaan menoa, josko se helpottaisi. Olen yleensä lääkkeen ottanut aina aamulla tyhjään vatsaan.
        Ruokahalu on kyllä kadonnut lähes täysin, ja painoa lähtenyt nyt 9 kg. Päätäkin särkenyt muutamana päivänä.

        Soitin kelaan ja puhuin suuni puhtaaksi. Ensin tuli kieltävä päätös korvauksesta. Soiton ja rajun tekstin jälkeen 3 päivän päästä tuli positiivinen päätös. Kannattaa kokeilla. Rybelsus toimii. Kannattaa ottaminen tyhjään vatsaan ja odottaa puoli tuntia ennenkuin syö mitään. Mulla tippui 3mg lla 22sta 15aan sokerit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkyttävä toi Rybelsus,oon voinu niin huonosti,että oksennus on tulossa "koko ajan"!.Viikon syöny niitä pillereitä.Tää kuvotus on kauheeta🥺🤮🤢

        Mul oli samanlaista mut se menee ohi kun keho tottuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa. Laihtuminen alkaa vahvemmilla annoksilla. Minä laihduin puolessa vuodessa 18 kiloa ja nyt kun on vuosi mennyt, 22 kiloa on poissa. Maksan lääkkeen itse, vaikka olen ylipainoinen diabeetikko. Metformiini sopi liian hyvin sokerin hoitoon, enkä viitsinyt valehdella oireita, etten sitä voisi syödä. Sokeriarvotkin ovat kyllä nyt paremmat kuin aikaisemmin, silloin saattoi mennä yli 6 mutta nyt ei ole vuoteen ollut yhtään arvoa sen yli. Myös verenpaine on korjaantunut ja kaikki labra-arvot hyviä. En vaihda lääkettä!
        Kannattaa maksaa n.120 kuussa tästä.

        Pitääkö syödä myös Metformiinia jos käyttää Rybelsysta, mulle tekee Metukka jatkuvan ripulin haluan vaihtaa sen johonkin muuhun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syönyt nyt Rybelsus 3 mg kolme viikkoa ja yhtään en ole laihtunut. Ainoa muutos on kylläisyyden tunne. Maksan lääkkeen ilman Kela korvausta eli kallis lääke.
        Kannattaako jatkaa vielä lääkettä?

        Sama juttu, ei mitään vaikutusta vaikka syön jo 14 mg. En ole laihtunut grammaakaan, en kyllä lihonutkaan. Veriarvoissa ei mitään muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko vain parempi vaihtoehto vähentää ruoan syömistä, jos haluaa todella
        alentaa sokeriarvoa ja parantaa tasapainoa. Rybesus on todella kallis lääke, vaikka
        Kelan alennus hintaa pudottaakin. Kamala määrä lääkkeitä tietysti on hyvä joidenkin
        kannalta, mutta tarkalla ruokavaliolla voi päästä paremmin hyvään tulokseen eikä
        kroppa ja sisäelimet rasitu rajusti. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja...närästääkö vai ei.

        Kiitos vinkistä. Eiköhän me olla kokeiltu kaikki mahdollinen ennen siirtymistä lääkkeelliseen painonpudotukseen.
        Rybelsus vaikuttaa myös kylläisyyden tunteeseen, eli pitää nälän tunteen ja mieliteot loitolla. Samalla se pitää verensokerin tasaisena, vähentäen näin herkuttelua.
        Laihduttaminen ei aina ole pelkästään päätösasia, vaan siihen liittyy monia tekijöitä. Olen 157cm ja painoni lähes 70kg. En siis vakavasti ylipainoinen, mutta ylipainoinen kuitenkin. Painoni alkoi nousta vaihdevuosien alettua huimaa vauhtia. Suurin osa, ellei jopa kaikki extra kilot, ovat tulleet viimeisen 1,5 aikana. Koko tämän ajan olen kaikin tavoin koittanut pysäyttää lihomisen. Olen aina ollut hoikka, liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti. Vaihdevuodet vain laittoivat elimistöni uuteen tilanteeseen, jota en yksin pystynyt käsittelemään. Hain apua lääkäriltä, joka itse suositteli minulle Rybelsusta. Olisin ollut valmis koittamaan muutakin, mutta koska painoni oli noussut noin kilo/kk viimeisen reilun vuoden ajan, neuvoi lääkäri aloittamaan Rybelsuksen.
        En missään nimessä ole sen kannalla, että joku lääkettä tarvitseva jää sitä ilman sen takia, että laihdutan. On kuitenkin huomioitava laihduttamisen mukana tulevana hyöty: laihtunut todennäköisesti välttää diabetes diagnoosin ja näin vapauttaa sekä hoitohenkilöstöä, että muuta lääkettä sairastavien käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkyttävä toi Rybelsus,oon voinu niin huonosti,että oksennus on tulossa "koko ajan"!.Viikon syöny niitä pillereitä.Tää kuvotus on kauheeta🥺🤮🤢

        Käytin ozempikin vuoden ei mitään ongelmia paino putos 7kg nyt kun piikkiä en saanut lekuri kirjoitti kk kuurin rypelsyst 7mg nyt viikon vetäny 14mg sisukset hulivilinä ja jatkuva kuvitus päällä jospa menis ohi ajan kanssa lisänä 4kpl 750mg metformiini. Tiukka tiedotti päällä ku mikään ei maistu.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti hidastaa ruuan siirtymistä suoleen eli myös suolen toiminta hidastuu. Ummetusta? Tänään otan ensimmäisen pillerin. Aiemmin käytin ozenpikkiä. Alkuun vaikutti mutta sitten stoppi painon suhteen. Tässä sama vaikuttava aine. Katsotaan nyt miten asiat etenee sokerien ja painon suhteen

      • Anonyymi

        Kyllä just näin toimii ja tästä seuraa se kylläisyyden tunne ainakin minulla, ei tule enään iltasin juuri mitään syötyä kun on päivällisen jälkeen niin kylläinen olo. Ummetusta ei ainakaan minulla toistaseks normaalia enempää ilmennyt, ripulointia satunnaisesti, olen nyt marraskuusta 2021 alkaen tätä lääkettä käyttänyt, tällä hetkellä 14mg eli maksimiannos toista kuukautta käytössä, alkuun 3mg jolla ei ollut mitään merkitystä tai vaikutusta, ei pitäskään vielä olla, siirto 2kk jälkeen 7mg tablettiin ja sokerit sekä paino alkoivat tippua, ei mitään dramaattista painonpudotusta mulla, mutta kuitenkin noin 1kg per kk lähtenyt, sokeritasapaino parempi kuin koskaan. Tämän lääkkeen rinnalla syön vielä Metforemia 2x750mg päivässä. Vaikuttava aine ihan sama kun Ozempicissa, sama lääke tablettimuodossa siis.


      • Anonyymi

        Itellä toi 3mg nyt about 2vk syötynä on saanu mahan toimiin. 5xpv pitää käydä paskalla💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä just näin toimii ja tästä seuraa se kylläisyyden tunne ainakin minulla, ei tule enään iltasin juuri mitään syötyä kun on päivällisen jälkeen niin kylläinen olo. Ummetusta ei ainakaan minulla toistaseks normaalia enempää ilmennyt, ripulointia satunnaisesti, olen nyt marraskuusta 2021 alkaen tätä lääkettä käyttänyt, tällä hetkellä 14mg eli maksimiannos toista kuukautta käytössä, alkuun 3mg jolla ei ollut mitään merkitystä tai vaikutusta, ei pitäskään vielä olla, siirto 2kk jälkeen 7mg tablettiin ja sokerit sekä paino alkoivat tippua, ei mitään dramaattista painonpudotusta mulla, mutta kuitenkin noin 1kg per kk lähtenyt, sokeritasapaino parempi kuin koskaan. Tämän lääkkeen rinnalla syön vielä Metforemia 2x750mg päivässä. Vaikuttava aine ihan sama kun Ozempicissa, sama lääke tablettimuodossa siis.

        Epätietoisena kyselen siirryitkö Ozempic 1mg suoraan 14mg Rybelsus tablettiin?
        Ozempic saatavuusongelman vuoksi lääkäri määräsi Rybelsus tabletit suoraan 14mg enkä ole uskaltanut siirtyä siihen, kun tuntuu isolta hyppäykseltä?
        Olen vaan kikkaillut 0,25 ja 0,50mg Ozempicn kanssa ja vähentänyt määrää, mutta painoa on tullut lisää, kun makean himo vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epätietoisena kyselen siirryitkö Ozempic 1mg suoraan 14mg Rybelsus tablettiin?
        Ozempic saatavuusongelman vuoksi lääkäri määräsi Rybelsus tabletit suoraan 14mg enkä ole uskaltanut siirtyä siihen, kun tuntuu isolta hyppäykseltä?
        Olen vaan kikkaillut 0,25 ja 0,50mg Ozempicn kanssa ja vähentänyt määrää, mutta painoa on tullut lisää, kun makean himo vaivaa.

        Saavatko kysymykseesi vastata toisetkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epätietoisena kyselen siirryitkö Ozempic 1mg suoraan 14mg Rybelsus tablettiin?
        Ozempic saatavuusongelman vuoksi lääkäri määräsi Rybelsus tabletit suoraan 14mg enkä ole uskaltanut siirtyä siihen, kun tuntuu isolta hyppäykseltä?
        Olen vaan kikkaillut 0,25 ja 0,50mg Ozempicn kanssa ja vähentänyt määrää, mutta painoa on tullut lisää, kun makean himo vaivaa.

        rybelsus 14mg on teholtaan 0,50mg ozempic.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä just näin toimii ja tästä seuraa se kylläisyyden tunne ainakin minulla, ei tule enään iltasin juuri mitään syötyä kun on päivällisen jälkeen niin kylläinen olo. Ummetusta ei ainakaan minulla toistaseks normaalia enempää ilmennyt, ripulointia satunnaisesti, olen nyt marraskuusta 2021 alkaen tätä lääkettä käyttänyt, tällä hetkellä 14mg eli maksimiannos toista kuukautta käytössä, alkuun 3mg jolla ei ollut mitään merkitystä tai vaikutusta, ei pitäskään vielä olla, siirto 2kk jälkeen 7mg tablettiin ja sokerit sekä paino alkoivat tippua, ei mitään dramaattista painonpudotusta mulla, mutta kuitenkin noin 1kg per kk lähtenyt, sokeritasapaino parempi kuin koskaan. Tämän lääkkeen rinnalla syön vielä Metforemia 2x750mg päivässä. Vaikuttava aine ihan sama kun Ozempicissa, sama lääke tablettimuodossa siis.

        Hyvin tukkii suolen toiminnan tämä Rybelsus 14 mg . Syön kyllä kevyesti ja monipuolisesti. Ei maistu ruoka eikä juoma. Vettä täytyy juoda säännöllisesti kuitenkin.
        Aika lailla ihme tunne, kun mikään ei maistu. Paino on jonkin verran tippunut ja
        sokerit on myös pudonneet hyvin. Erikoinen lääke tämä Rybelsus. Fruktolaxia
        täytyy ottaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itellä toi 3mg nyt about 2vk syötynä on saanu mahan toimiin. 5xpv pitää käydä paskalla💩

        Onkohan kovin normaalia paskoa 5xpäivässä?
        Lääkäritkin jopa sanovat että 2-3kertaa päivässä normia, mutta 5xpäivässä alkaa kertomaan sitä että ei ole normaalia.

        Pahimmassa tapauksessa suoli alkaa ärtymään liiallisesta paskomisesta. Ja voin sanoa että ärtyneensuolen oireyhtymä ei ole mikään hauska asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin tukkii suolen toiminnan tämä Rybelsus 14 mg . Syön kyllä kevyesti ja monipuolisesti. Ei maistu ruoka eikä juoma. Vettä täytyy juoda säännöllisesti kuitenkin.
        Aika lailla ihme tunne, kun mikään ei maistu. Paino on jonkin verran tippunut ja
        sokerit on myös pudonneet hyvin. Erikoinen lääke tämä Rybelsus. Fruktolaxia
        täytyy ottaa....

        Sama täällä. Hirveä ummetus vaivaa. Kakalla käynti on tuskaa. Välillä täytyy ottaa Glauber-suolaa, että saa suolen kunnolla tyhjäksi. ( Ummetukseen tarkoitetut Pegulos ja Pegorion eivät auta. Lisäksi on tutkimuksia, joissa on osoitettu näiden lääkkeiden yhteys dementiaan.) Syön vihanneksia ja hedelmiä ja kuitupitoista ruokaa, mutta ei auta.
        Tuota täällä mainittua kuvotusta on myös ollut. Olen saanut jonkin verran painoa putoamaan, koska ei tee mieli syödä.
        Syöminen närästää, välillä tuntuu, että ruoka käy mahassa, pulputtaa oikein. Liekö tullut jokin muu vaiva 🤔.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan kovin normaalia paskoa 5xpäivässä?
        Lääkäritkin jopa sanovat että 2-3kertaa päivässä normia, mutta 5xpäivässä alkaa kertomaan sitä että ei ole normaalia.

        Pahimmassa tapauksessa suoli alkaa ärtymään liiallisesta paskomisesta. Ja voin sanoa että ärtyneensuolen oireyhtymä ei ole mikään hauska asia.

        Metforem teki ton mulle. Jouduin sairaalaan tiputukseen ja kiellettiin Metforem
        Rybelsus ei ole sivuvaikutuksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metforem teki ton mulle. Jouduin sairaalaan tiputukseen ja kiellettiin Metforem
        Rybelsus ei ole sivuvaikutuksia

        Riittääkö pelkkä Rybelsus? Mulla Metukasta sama kokemus ( ripuli)


    • Anonyymi

      3mg tabletti ei vaikuttanut mitään 14mgpudotti painoa 100.5sta noi 3 kuukaudessa 93,5kg hen sokeri 4,1 ennen 7,1syön samalla tavalla kuin ennen tabletti otan noin klo 20,30 en syö sitten kun noin 7,30 yöllä joskus vähän suklaata jos kova nälkä

    • Anonyymi

      Hei, aloitin 23.4.21 ja tähän mennessä painoa on pudonnut 11.2 kg ja annos on ollut n 3 mg. Sivuoireita ei ole ollut ja nyt annos nostettiin 7 mg. Sokeri arvot parantunut mutta diapeetikko en ole. Sain elämäni takaisin.
      Hyvää kevättä
      T. Ihanaa kun pystyy liikkua normaalisti

      • Anonyymi

        Vuodenko olet syönyt näitä ja paino pudonnut 11.2kg vai miten ?


    • Anonyymi

      Rybelsus lääke voi vaikuttaa haitallisesti haimaan. Natriumia eli suolaa on rajusti.
      Yleensä suola turvottaa ja kun annosta lisätään niin suolaa tulee lisää.
      Haiman kanssa ei ole leikkimistä. Toivottavasti haimat kestää ja apua tulee.
      Niin ja sokeit laskee.

      • Anonyymi

        no ei toi ny kauheen huolestuttavalta näytä kun lukee pakkausselosteessa:

        Tämä lääkevalmiste sisältää 23 mg natriumia (ruokasuolan toinen ainesosa) per tabletti. Tämä vastaa 1 %:a suositellusta natriumin enimmäisvuorokausiannoksesta aikuiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no ei toi ny kauheen huolestuttavalta näytä kun lukee pakkausselosteessa:

        Tämä lääkevalmiste sisältää 23 mg natriumia (ruokasuolan toinen ainesosa) per tabletti. Tämä vastaa 1 %:a suositellusta natriumin enimmäisvuorokausiannoksesta aikuiselle.

        Eli saadakseen gramman suolaa pitäisi napsia 17 Rybelsus-tablettia.

        1 gramma suolaa = 393 mg natriumia
        393 / 23 = 17,1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli saadakseen gramman suolaa pitäisi napsia 17 Rybelsus-tablettia.

        1 gramma suolaa = 393 mg natriumia
        393 / 23 = 17,1

        Joo näin se menee :D jonkun kannattais ottaa asioista selvää ennenkun alkaa parkuun nettiin suolan määrästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no ei toi ny kauheen huolestuttavalta näytä kun lukee pakkausselosteessa:

        Tämä lääkevalmiste sisältää 23 mg natriumia (ruokasuolan toinen ainesosa) per tabletti. Tämä vastaa 1 %:a suositellusta natriumin enimmäisvuorokausiannoksesta aikuiselle.

        Lisäksi kannattaa muistaa että kun syö vähemmän ruokaa myös suolaa saa vähemmän. En pitäisi ison ariskinä.


      • Anonyymi

        Tärkeää juominen, ettei kuivu silloin munuaiset joutuvat koville.itselläni pää on haminan kaupunki, ei särkyä, mutta outo...paineet ok. Mysimban kanssa - 10kg


      • Anonyymi

        Lueppa Rybelsuksen käyttöohje, suolan osalta. Saatat tulla toisiin ajatuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo näin se menee :D jonkun kannattais ottaa asioista selvää ennenkun alkaa parkuun nettiin suolan määrästä.

        Tv ssäkin sanottiin, että Suomalaiset ovat kovia syömään suolaa ja sitä lähetettän
        tänne eniten. Nyt on tullut kuitenkin vähäsuolaista makkaraa, jota monet ovat
        kaivanneet. Suolaa voi käyttää jään sulatukseen.


    • Anonyymi

      Toimii laihdutuksessa hyvin. Vaikka nälättää, ei haluta ostaa herkkuja ja syödä. Runsaasti ilmavaivoja söin tai join mitä tahansa. Hajuttomilla pitkillä syvillä pieruilla ja pahanhajuisill röyhtäyksillä ilmavaivat katoavat.

      • Anonyymi

        Samoin pitkiä pieruja ja röyhtäisyjä.


      • Anonyymi

        samoin, peräsuoli praksutele koko ajan ja paukkukin, paha haju ympärillä, myös ripulia... ei ruokahalu vähenemistä, eikä painon laskemista


    • Anonyymi

      Miksi käytätte Rybelsusta ettekä Ozempicia? Oletteko piikkikauhuisia?

      • Anonyymi

        Omaan rytmiin sopii paremmin ottaa tabletti per päivä kun muistaa pistää kerran viikossa, ei piikkikammoo sinänsä. Miks muuttaa toimivaa kuvioo kun sivuoireitakaan ainakaan mulle ole tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omaan rytmiin sopii paremmin ottaa tabletti per päivä kun muistaa pistää kerran viikossa, ei piikkikammoo sinänsä. Miks muuttaa toimivaa kuvioo kun sivuoireitakaan ainakaan mulle ole tullut.

        Onkohan näiden tehoissa eroavaisuuksia tutkimusten mukaan? Tietääkö kukaan? Itsellä käytössä Ozempic.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan näiden tehoissa eroavaisuuksia tutkimusten mukaan? Tietääkö kukaan? Itsellä käytössä Ozempic.

        Ozempic on tehokkaampi toistaseks. 14mg Rybelsus tabletti vastaa vahvuudeltaan 0.5mg Ozempic annosta. Ozempicia saa vielä 1mg annoksena ja vastaavan vahvusta tablettia ei toistaseks ole saatavilla.


      • Anonyymi

        Ozempic ei sopinut. Valtava väsymys ja huono olo jo toisen pistoksen jälkeen. Ei mitään mahiksia jatkaa. Katsotaan nyt, aloitan lähipäivinä Rybelsuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ozempic ei sopinut. Valtava väsymys ja huono olo jo toisen pistoksen jälkeen. Ei mitään mahiksia jatkaa. Katsotaan nyt, aloitan lähipäivinä Rybelsuksen.

        Itse käytän fortigan rinnalla rybels iänyt paino pudonnut 9 kg kahdessa kk:ssa ja paha olo niin ei voi syödä ruokaa kuin väkisin niin tottakai paino laskee...ja hirvee ummetus joka pahinta kun enne maha toiminut 2-3 päivässä nyt kolmekin päivää elättää maka ei toimi ja hirveen kovana...virtsatie tulehdus ollut kahdesti ei ikinä ennen ollut..ihan on tarpeeksi sivuvaikutuksia täällä rybelseksillä..


      • Anonyymi

        Ozembiciä ei aina saatavilla...


      • Anonyymi

        Rybesus lääkitystä kun käyttää niin ei ole saatavuus ongelmia joita Ozempic lääkkeellä on. Lääkäri kertoi minulle ettei hän voi määrätä Ozempic lääkitystä joka olisi minulle se paras lääkitys kun saatavuudessa on niin suuria ongelmia ja samaa sanoi farmaseuttikin kun kysäisin asiasta. Hän kertoi että heillä on yli sata tilausta jonossa ja kahden viikon kuluttua saa taas muutamalle lääkityksen. Siksi Rybelsus ! Liekkö Diebetes liitto saa tahtonsa läpi he kun ovat esittäneet lääkintä viranomaisille että Ozempic lääkitystä saisivat nyky tilanteessa vain ne jotka täyttävät Kelan erityiskorvattavuus kriteerit. Minusta ihan järkevä peruste.


      • Anonyymi

        Ozempicia ei saa tällä hetkellä mistään apteekista


      • Anonyymi

        Ozembic lääkkeessä on saatavuus ongelmia siksi on jouduttu vaihtamaan tapetti muotoon rubelsus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ozempic on tehokkaampi toistaseks. 14mg Rybelsus tabletti vastaa vahvuudeltaan 0.5mg Ozempic annosta. Ozempicia saa vielä 1mg annoksena ja vastaavan vahvusta tablettia ei toistaseks ole saatavilla.

        Kyl ne on yhtä voimakkaita 14mg rybelsusta kun syöt viikon,vastaa 1 mg ozepicia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rybesus lääkitystä kun käyttää niin ei ole saatavuus ongelmia joita Ozempic lääkkeellä on. Lääkäri kertoi minulle ettei hän voi määrätä Ozempic lääkitystä joka olisi minulle se paras lääkitys kun saatavuudessa on niin suuria ongelmia ja samaa sanoi farmaseuttikin kun kysäisin asiasta. Hän kertoi että heillä on yli sata tilausta jonossa ja kahden viikon kuluttua saa taas muutamalle lääkityksen. Siksi Rybelsus ! Liekkö Diebetes liitto saa tahtonsa läpi he kun ovat esittäneet lääkintä viranomaisille että Ozempic lääkitystä saisivat nyky tilanteessa vain ne jotka täyttävät Kelan erityiskorvattavuus kriteerit. Minusta ihan järkevä peruste.

        Ei pidä paikkaansa, täytän kaikki kelan erityisehdot diapeteksen osalta ja EN saa ozempic lääkettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse käytän fortigan rinnalla rybels iänyt paino pudonnut 9 kg kahdessa kk:ssa ja paha olo niin ei voi syödä ruokaa kuin väkisin niin tottakai paino laskee...ja hirvee ummetus joka pahinta kun enne maha toiminut 2-3 päivässä nyt kolmekin päivää elättää maka ei toimi ja hirveen kovana...virtsatie tulehdus ollut kahdesti ei ikinä ennen ollut..ihan on tarpeeksi sivuvaikutuksia täällä rybelseksillä..

        Kauanko kuvottava olo jatkuu aloittamisen jälkeen.? Mulla viikko takana rybrlsusra ja nyt alkoi kuvotus. Samanlainen kuin alkuraskaudessa🤢


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, täytän kaikki kelan erityisehdot diapeteksen osalta ja EN saa ozempic lääkettä

        Laihduttaja jos ehtii ensin niin kyllä me diBeetikot ilman Ozempicia jäädään.
        Harmi. Erittäin hyvä lääke ja piikki kerran viikossa mitä mainioin asia. Tabletit tuovat usein ripulia tai jos ei ihan sitä niin vilkas vatsa kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, täytän kaikki kelan erityisehdot diapeteksen osalta ja EN saa ozempic lääkettä

        Niinhän minä juuri sanoin ettei Ozempic lääkitystä enää voi määrätä kun saatavuus ongelma on olemassa. Minullakin on Kela erityiskorvaus päätös tuolle lääkitykselle mutta kun sitä ei saa niin ei saa.


      • Anonyymi

        Yritä käydä ostamassa apteekista Ozempic lääkettä ! Jonoon joudut muutamaksi kuukaudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko kuvottava olo jatkuu aloittamisen jälkeen.? Mulla viikko takana rybrlsusra ja nyt alkoi kuvotus. Samanlainen kuin alkuraskaudessa🤢

        Kuvottava olo ja virtsatie tulehdukset voivat olla tuon forgican aiheuttamia. Minulle aiheutti ihottumaa ja hengenahdistusta. Nyt Rybelsus käytössä eikä mitään sivuoireita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laihduttaja jos ehtii ensin niin kyllä me diBeetikot ilman Ozempicia jäädään.
        Harmi. Erittäin hyvä lääke ja piikki kerran viikossa mitä mainioin asia. Tabletit tuovat usein ripulia tai jos ei ihan sitä niin vilkas vatsa kuitenkin.

        Mulla toimii ihan hyvin Rybelsus. 3 kk aikana paino tippunut 8 kg. ja koska en ole piikkien ystävä vaikka joudun immuunisairautta hoitamaan pistoksella olen tehnyt oman päätökseni että jos vai lääke muhun näin vaikuttaa niin Ozembic saa jäädä multa väliin kun siinä on huono saatavuus ja se voi olla jollekin diabeetikolle paras. Katsotaan sitten jos joskus ozembicin saatavuus paranee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko kuvottava olo jatkuu aloittamisen jälkeen.? Mulla viikko takana rybrlsusra ja nyt alkoi kuvotus. Samanlainen kuin alkuraskaudessa🤢

        Aloitin 7 mg kanssa maanantaina. Perjantaina aamulla huono olo ja kauheesti tuli limaa ja nenä tukossa. Kesti noin tunnin verran. Lauantaina sitten aamulla jonkin aikaa lääkkeen oton jälkeen aloin oksentamaan ja rajusti. Oksensin iltaan asti. Pelkäsin haimatulehdusta ja soitin 112. Pitää kuulema seurata, haiman seudussa ei ollut voimakasta kipua. Niin rankkaa oli, että päätin Rybelsus käytön lopettamisesta. Hyvin kyllä alkoi heti sokeriarvot laskemaan. Insuliinia on diabetekseen käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ozempicia ei saa tällä hetkellä mistään apteekista

        suomeen tulossa ensivuonna 2,4mg ozempic tyyppinen lääke joka tarkoitettu laihdutuslääkkeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko kuvottava olo jatkuu aloittamisen jälkeen.? Mulla viikko takana rybrlsusra ja nyt alkoi kuvotus. Samanlainen kuin alkuraskaudessa🤢

        Ei se kauan kestä. Hyvin tottuu muutamassa viikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko kuvottava olo jatkuu aloittamisen jälkeen.? Mulla viikko takana rybrlsusra ja nyt alkoi kuvotus. Samanlainen kuin alkuraskaudessa🤢

        Mullakin oli aivan samanlainen pahaolo kun alkuraskaudessa,ja se kesti noin 2 kuukautta. Lääkitys aloitettiin toukokuun lopussa ja painoa on pudonnut nyt 7 kg.


      • Anonyymi

        Ozempiciä lääkärit ei saatavuusongelmien vuoksi kirjoita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse käytän fortigan rinnalla rybels iänyt paino pudonnut 9 kg kahdessa kk:ssa ja paha olo niin ei voi syödä ruokaa kuin väkisin niin tottakai paino laskee...ja hirvee ummetus joka pahinta kun enne maha toiminut 2-3 päivässä nyt kolmekin päivää elättää maka ei toimi ja hirveen kovana...virtsatie tulehdus ollut kahdesti ei ikinä ennen ollut..ihan on tarpeeksi sivuvaikutuksia täällä rybelseksillä..

        Moi, tuo forgica se on virtsatietulehdusten takana. Sama lääke on jardiance ja se sitten kuivattaa, vaikka kuinka joisit. Lisäksi nuo aiheuttaa lisäksi hiivaa ja emätintulehdust. En suostu enää käyttämään.
        Rybesus 3mg menee kolmatts viikkoa. Vähän huono olo, mutta menee ohi, kun muistaa syödä tasaisesti. Mutta sitten on tämä uupumus. En jaksa paljon mitään, kun on voimat ihan lopussa. Onko muilla vastaavaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ozempic on tehokkaampi toistaseks. 14mg Rybelsus tabletti vastaa vahvuudeltaan 0.5mg Ozempic annosta. Ozempicia saa vielä 1mg annoksena ja vastaavan vahvusta tablettia ei toistaseks ole saatavilla.

        14 mg Rybelsus vastaa 1,0 mg Ozempic. Toisesta voi vaihtaa suoraan toiseen.

        Ozempic on, harmin paikka, vain harvoin saatavilla.


    • Anonyymi

      Alkoholnin käyttöni on vähentynyt huomattavasti. Oliskohan mukana antabusta kun ei viina maistu.

      • Tuskin on antabusta mutta jos verensokeri on parantunut niin se voi kyllä vaikuttaa myös alkoholin käyttöön. Tai sitten alkoholin käyttö on vähentynyt muusta syystä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuskin on antabusta mutta jos verensokeri on parantunut niin se voi kyllä vaikuttaa myös alkoholin käyttöön. Tai sitten alkoholin käyttö on vähentynyt muusta syystä.

        Ja ainakin oluen (joka oma pääalkoholini) houkuttelevuus vähenee kylläisyyden tunteen vuoksi. Kun kyllähän kalja turvottaa normaalistikin. Ainakin itselläni ja parista tuopista "maha täynnä"


      • Anonyymi

        Minullakaan ei tee mieli alkoholia, vaikka ennen Rybelsusta joskus illalla tuntui rentouttavalta ottaa lasillinen punaviiniä; liekö tosiaan jotain antabus-vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakaan ei tee mieli alkoholia, vaikka ennen Rybelsusta joskus illalla tuntui rentouttavalta ottaa lasillinen punaviiniä; liekö tosiaan jotain antabus-vaikutusta.

        Ei pysty ottamaan mitään alkoholia. Etoo koko ajatus.


      • Anonyymi

        Sama kokemus! Valkkarin hajukin jo etoo. Kuukausi sitten join juhlissa viinipullon viidessä tunnissa. Sairastin kolme päivää krapulaa😬


      • Anonyymi

        Saman huomannu minäkin 😊 Siinähän tönöttävät viinipullot ei maistu enää ei. No siitähän ei ole mitäänhaittaa! RAHATKIN säästyy 👏


    • Anonyymi

      Olen 2 viikkoa syönyt jo 14 mg mutta ei mitään vaikutusta mihinkään suuntaan, olen odottanut että tulisi kylläisyyden tunne ettei maistuisi ruoka, sikäli hyvä tämä tabletti muoto ettei tule huono olo kun piikistä minua kuvotti niin paljon että piti lopettaa.

      • Anonyymi

        Tuntuu että kaikki vähän niinkuin pysähtyy ja tökkää. Ei maistu ruoka eikä maistu juoma.
        Lääkettä ei suositella haimatulehduksen saaneille. Kilpirauhas syöpävaara on jonkinasteinen. Vaikuttaa ruoan sulatukseen. Munuaistaudista on varoituksia tämän lääkkeen kohdalla myös. Suoliston toiminta vaikeuksia saattaa olla myös tämän lääkken
        käyttäjillä ja ripulia. Autolla ajamisesta varoitetaan ja sokerit saattaa heitellä alaspäin...


      • Anonyymi

        Kyllä mulle on tullut huono olo tabletista rybelsiä , kun otan sen ja siksi paino pudonnut kun ruoka ei maita..närästys tullut uudelleen jne.kaikkea sivuvaikutusta mutta ummetus tosi paha pahin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mulle on tullut huono olo tabletista rybelsiä , kun otan sen ja siksi paino pudonnut kun ruoka ei maita..närästys tullut uudelleen jne.kaikkea sivuvaikutusta mutta ummetus tosi paha pahin..

        Sama täällä. Oksettaa, maha kipeä ja mielialat huonot, koska pitää sairastaa. Pitää miettiä tän järkevyyttä. Mutta 3 viikko menossa ja paino alkanut alaspäin hivuttautumasn 0,5 kg viikossa. Pitää terverllisesti syödä, vaikka määrät pienentyneet, niinkuin pitääkin. Aikaisemmin pudotin ilman lääkkeitä 25 kiloa. Nyt tullut 5 takaisin, koska laihdutetut kilot on niin vaikea pitää, kun elimistön kylläisyyshormonin tuotanto sekaisin. Liekö sitä kovinkaan. Eli pitää miettiä mitä tässä nyt tekisi. Jospa sinnittelisi tän pari kuukautta nyt loppuun. Jos sitten jatkaisi kevennystä omin avuin. Tosiasn harmittaa nää vaikutukset.


      • Anonyymi

        Käytin Ozempic 1mg viimeksi ja en saanut lisää saantiongelmien vuoksi...kuvotusta oli noin 3pv
        pistosta.Vko siitä jouduin ostamaan Rybelsus 14mg taplettina ja tänään ensimmäinen tbl,puoli tuntia siitä oksensin aamiaisen ulos..saa nähdä helpottaako jatkossa vai joudunko luopumaan lääkkeestä jatkossa.
        Kakkostyypin diabeetikkona b-gluk.laskenut pistoshoidolla hyvin ja painokin laskee pikkuhiljaa.Ongelmana vatsa ollut aiemminkin.


    • Anonyymi

      Nyt siirtynyt 14mg käyttöön ja nyt kyllä huomaa, että on "antabus" vaikutusta ruokaan. Ei tee mieli syödä ollenkaan ja jos syö, niin närästää, mahaan tulee outo tunne ja on ummetusta. Ei siis edes huvita syödä kuin väkisin. Tämä sinänsä harmi, kun ei nauti enää edes pienistä annoksista. Paino pudonnut kuukaudessa 66 ->64 kg.

      • Anonyymi

        Ummetukseen / Ripulointiin auttaa Vi-Siblin jota saa apteekista tai helpommin ja edullisemmin Psyllium jauhe, jota saa ruokakaupoista, 1rkl aamulla vaikka jugurtin sekaan niin toimii, itsellä ainakin loppu ummetus ja ripulointi noin viikon käytön jälkeen.


      • Anonyymi

        Antabuse ei poista mitään himoa alkoholiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antabuse ei poista mitään himoa alkoholiin.

        Näin se on. Antabus saa vain karttamaan alkoholia, kun on kerran kokenut Antabuksen ja alkoholin yhdistelmän ja luullut kuolevansa.


    • Anonyymi

      Terveellinen ruokavalio ollut ennen lääkettä, mutta paino ei laskenut liikunnan lisäämiselläkään. Ei dm taustaa. Aloitin 9 päivää sitten 3 mg annoksella ja paino pudonnut 3 kg! Sivuvaikutuksia ei pahemmin. Kylläinen olo, ei tee mieli napostella.

    • Anonyymi

      Pitääkö olla erityisen lihava että saa Rybfelsus-resetin ?

      • Anonyymi

        Reseptin saa helpommin, mutta jos haluaa saada myös Kela-korvattavuuden, kriteerit ovat tiukemmat. Lääkäri päättää reseptistä, Kela Kela-korvauksesta.

        1) Peruskorvaus on 40 % valmisteen kustannuksesta korvausnumerolla 346, edellytykset https://www.kela.fi/laake346

        2) Erityiskorvaus on 65 % valmisteen kustannuksesta korvausnumerolla 285, edellytykset http://www.kela.fi/laake285


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reseptin saa helpommin, mutta jos haluaa saada myös Kela-korvattavuuden, kriteerit ovat tiukemmat. Lääkäri päättää reseptistä, Kela Kela-korvauksesta.

        1) Peruskorvaus on 40 % valmisteen kustannuksesta korvausnumerolla 346, edellytykset https://www.kela.fi/laake346

        2) Erityiskorvaus on 65 % valmisteen kustannuksesta korvausnumerolla 285, edellytykset http://www.kela.fi/laake285

        Eli toisin sanoen painoindeksin tulee olla vähintään 30, eikä riittävää glukoositasapainoa ole saavutettu vähintään yhden muun lääkeryhmän diabeteslääkkeellä.

        Pelkällä lihavuusindikaatiolla lääkkeeseen ei saa ainakaan vielä Kela-korvattavuutta.


      • Anonyymi

        Kyllä Rybelsus on erityisesti lihaville diabetikoillle tarkoitettu lääke. Se toinen vaihtoehto
        on, että kertakaikkiaa vaan syö vähemmän ja huomattavasti kevyemmin, mitä normaalisti.
        Kyllä ihminen pystyy kevyestikin syömään, jos todella tahtoo. Sehän on juuri se avain
        matalampaan sokeriarvoon ja parempaan oloon ja terveyteen. Täytyy vain todella ajatella
        vakavasti mitä syö. On olemassa se kevyempi vaihtoehto, josta joka paikassa tolkutettaan. Ajatelkaa....kevyesti syömällä terveeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Rybelsus on erityisesti lihaville diabetikoillle tarkoitettu lääke. Se toinen vaihtoehto
        on, että kertakaikkiaa vaan syö vähemmän ja huomattavasti kevyemmin, mitä normaalisti.
        Kyllä ihminen pystyy kevyestikin syömään, jos todella tahtoo. Sehän on juuri se avain
        matalampaan sokeriarvoon ja parempaan oloon ja terveyteen. Täytyy vain todella ajatella
        vakavasti mitä syö. On olemassa se kevyempi vaihtoehto, josta joka paikassa tolkutettaan. Ajatelkaa....kevyesti syömällä terveeksi.

        Rybelsus on hirveän kallis lääke, vaikka saa osan korvauksen. Parempi vaihtoehto on
        kertakaikkiaan syödä vain vähemmän. Laittaa paperille ja seinälle muistiin joka annoksen. Siirtyä kokonaan vain kasvisruokaan. Lihottavaa ruokaa on helppo välttää.
        jos vain tahtoa löytyy riittävästi. Juomaksi vain vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Rybelsus on erityisesti lihaville diabetikoillle tarkoitettu lääke. Se toinen vaihtoehto
        on, että kertakaikkiaa vaan syö vähemmän ja huomattavasti kevyemmin, mitä normaalisti.
        Kyllä ihminen pystyy kevyestikin syömään, jos todella tahtoo. Sehän on juuri se avain
        matalampaan sokeriarvoon ja parempaan oloon ja terveyteen. Täytyy vain todella ajatella
        vakavasti mitä syö. On olemassa se kevyempi vaihtoehto, josta joka paikassa tolkutettaan. Ajatelkaa....kevyesti syömällä terveeksi.

        No ei... tämä lääke aktivoi ruuansulatusta...vähentää ruokahalua myös..kun me ikuiset laihduttajat olemme sotkeneet lopullisesti omat ruuansulatus hormonit pika dieetillä.
        Se että palaudu ennalleen ikinä jos on häiriintynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli toisin sanoen painoindeksin tulee olla vähintään 30, eikä riittävää glukoositasapainoa ole saavutettu vähintään yhden muun lääkeryhmän diabeteslääkkeellä.

        Pelkällä lihavuusindikaatiolla lääkkeeseen ei saa ainakaan vielä Kela-korvattavuutta.

        Niin ei saa kelakorvausta jos ei ole diabetesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Rybelsus on erityisesti lihaville diabetikoillle tarkoitettu lääke. Se toinen vaihtoehto
        on, että kertakaikkiaa vaan syö vähemmän ja huomattavasti kevyemmin, mitä normaalisti.
        Kyllä ihminen pystyy kevyestikin syömään, jos todella tahtoo. Sehän on juuri se avain
        matalampaan sokeriarvoon ja parempaan oloon ja terveyteen. Täytyy vain todella ajatella
        vakavasti mitä syö. On olemassa se kevyempi vaihtoehto, josta joka paikassa tolkutettaan. Ajatelkaa....kevyesti syömällä terveeksi.

        Tärkeintä on v'ähentää iltapäivä ja iltasyömistä reilusti mini minimiin. Kyllä alkaa
        laihtua. Nykyään syödään aivan liikaa illalla, mikä nostaa painoa. Kannattaa siis
        vähentää iltasyömistä ja paino alkaa putoamaan ja sokeriarvot paranee. Kasvisruokaa
        lisää ja lihottava ruoka pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rybelsus on hirveän kallis lääke, vaikka saa osan korvauksen. Parempi vaihtoehto on
        kertakaikkiaan syödä vain vähemmän. Laittaa paperille ja seinälle muistiin joka annoksen. Siirtyä kokonaan vain kasvisruokaan. Lihottavaa ruokaa on helppo välttää.
        jos vain tahtoa löytyy riittävästi. Juomaksi vain vettä.

        Rybelsus on enemmän kuin hintansa arvoinen. Ruokakulujen pienenemisessä säästyy hinta helposti.


    • Anonyymi

      Onko ketään jolla olisi ollut ensin Ozempic ja siitä pahat sivuoireet ja sitten vaihtanut Rybelsukseen ja sietänyt paremmin? Käytin Ozempicia 3kk mutta oksentelu vaan jatkui ja jatkuin niin jouduin lopettamaan. Vaihdettiin Victozaan ja se menee paremmin. Mutta se ei hillitae ruokahalua yhtä hyvin.

    • Anonyymi

      Meneekö niin , että alkuun 3 mg tiputtaa arvoja yllättävän nopeasti. Kuukauden lopulla arvot alkaa taas nousta ? Pian 7 mg millä jatketaan.

      • Anonyymi

        Just noin meni. Hämmästelin, kun lukemat nousi vähän ajan päästä. Nyt viikko 7 mg ja lukemat näyttää vakiintuneen 6 - 7 Kolmosella ei mitään sivuoireita , seiskalla ( viikko) hiukan on, kuvotusta vähän närästystä välillä. Eli koko päivän etova olo. Toivon, että ajan kanssa helpottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just noin meni. Hämmästelin, kun lukemat nousi vähän ajan päästä. Nyt viikko 7 mg ja lukemat näyttää vakiintuneen 6 - 7 Kolmosella ei mitään sivuoireita , seiskalla ( viikko) hiukan on, kuvotusta vähän närästystä välillä. Eli koko päivän etova olo. Toivon, että ajan kanssa helpottaa.

        Jatkan hiukan. Kylmä vesi tuntuu hyvältä etovaan oloon ja pienet ruoka annokset. Tuntemukset vaihtelee päivän mittaan, vaikka kestää kyllä iltaan saakka. Lenkillä illalla kyllä unhoittuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan hiukan. Kylmä vesi tuntuu hyvältä etovaan oloon ja pienet ruoka annokset. Tuntemukset vaihtelee päivän mittaan, vaikka kestää kyllä iltaan saakka. Lenkillä illalla kyllä unhoittuu.

        Onko kuvotus helpottanut nyt pitemmän päälle?


    • Anonyymi

      Aloitin Rybelsuksen tänään 7 mg annoksella. Pikaisesti ketjun kahlattuani näyttäisi siltä, että 3 mg on ns aloitusannos. Onko muillekin määrätty suoraan 7 mg?

      • Anonyymi

        Mulle anto suoraan 14 mg


      • Anonyymi

        Minä aloitin 3mg ja kohta siirryn 7mg ja siitä 14mg. Olen ollu tosi pahoinvoiva ettei uskalla edes syödä. Kauankohan menee,että elimistö tottuu tähän?
        Rinnalla menee Jardiance ja iltaisin Lantus.


      • Anonyymi

        Aloitan tänää 7 mg annoksella. Olis kiva kuulla miten Anonyymin aloitus sujui


    • Anonyymi

      Nykyisin käytössä Ozempic 1 mg , korvattavuus 65 % . Miten vaihto Rybesus-lääkkeeseen onnistuu käytännössä, lääkäriltä uusi resepti? Hyödyt?

      • Anonyymi

        Ei ole mitään hyötyä paitsi jos on heikkohermoinen.


      • Anonyymi

        Sain tabletit omasta toivomuksestani; uskon siihen että tasainen saanti on parempi elimistön hyvinvoinnile eikä pahoja sivuoireita ilmene kuin nostojen yhteydessä, silloinkin päiviä, ehkä viikkoja. Nostin 1kk jälkeen juuri maanantaina (nyt on keskiviikko) 3mg:sta 7ään ja pääkipu ollut kovaa iltapäivisin, niin se oli myös kun aloitin Rybelsuksen. Voi liittyä siihen että lääke piiskaa haimaa ja verensokeritaso rupeaa laskemaan entistä alemmas (olen D2).


    • Mulle antoivat suoraan 14mg,kun ei ozempic saa mistään

      • Anonyymi

        Voitko täsmentää? Oliko lääkärin pitänyt tehdä ensin merkintä Ozempic-reseptiin vai vaihtoiko apteekki suoraan ilman lääkärin myötävaikutusta Ozempicin Rybelsukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko täsmentää? Oliko lääkärin pitänyt tehdä ensin merkintä Ozempic-reseptiin vai vaihtoiko apteekki suoraan ilman lääkärin myötävaikutusta Ozempicin Rybelsukseen?

        Oma resepti rybelsukseen


    • Anonyymi

      Olen aloittamassa Rybelsusta mutta pelkään etovaa oloa. Otatteko tabletin johonkin tiettyyn aikaan päivästä, onko sillä merkitystä?

      • Anonyymi

        Olen käyttänyt kohta kuukauden 3 mg:n Rybelsusta. Laitan lääkkeen ja vesilasin illalla yöpöydälle, otan lääkkeen heti herättyäni foliostaan ja nielaise alas max 1,5 dl vesimäärän kanssa. Odottelen minimissään puoli tuntia ennen kuin syön.

        Ei mitään sivuoireita lääkkeestä. Ei juuri vaikutusta ruokahaluunkaan eikä nälkään. Olen kuitenkin syönyt terveellisesti eli normaalia, sydänystävällistä ruokaa, ja kenties hieman pienempiä annoksia. Hedelmiä olen syönyt ihan kiitettävästi. Joskus myös pienen piirakan palan. Paino ei ole paljon pudonnut, ehkä 1-1,5 kg. Verensokeriarvot ovat kuitenkin paremmat. Tosin, (jopa ihan uudella) mittarilla kummallisesti jopa 1,5 yksikön heitot vs-arvoissa saman käden eri sormissa samalla mittauksella. Eli ota siitä tasosta sitten kunnolla selvää. Mutta alas ovat arvot keskimäärin kuitenkin tulleet. - Suurennan annoksen 7mg:aan marraskuun alussa. Alkaisipa laihduttaa!


      • Anonyymi

        Minä otan heti aamulla herättyäni. Siitä tulee tosi etova olo,mutta helpottaa muutaman päivän jälkeen se pahin. Etovuus jatkuu kyllä aina kun syö (ei uskalla syödä,joten siksi laihtuu), mutta miedompana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt kohta kuukauden 3 mg:n Rybelsusta. Laitan lääkkeen ja vesilasin illalla yöpöydälle, otan lääkkeen heti herättyäni foliostaan ja nielaise alas max 1,5 dl vesimäärän kanssa. Odottelen minimissään puoli tuntia ennen kuin syön.

        Ei mitään sivuoireita lääkkeestä. Ei juuri vaikutusta ruokahaluunkaan eikä nälkään. Olen kuitenkin syönyt terveellisesti eli normaalia, sydänystävällistä ruokaa, ja kenties hieman pienempiä annoksia. Hedelmiä olen syönyt ihan kiitettävästi. Joskus myös pienen piirakan palan. Paino ei ole paljon pudonnut, ehkä 1-1,5 kg. Verensokeriarvot ovat kuitenkin paremmat. Tosin, (jopa ihan uudella) mittarilla kummallisesti jopa 1,5 yksikön heitot vs-arvoissa saman käden eri sormissa samalla mittauksella. Eli ota siitä tasosta sitten kunnolla selvää. Mutta alas ovat arvot keskimäärin kuitenkin tulleet. - Suurennan annoksen 7mg:aan marraskuun alussa. Alkaisipa laihduttaa!

        Rybelsus 7 mg:aa käyttänyt nyt kolmisen kuukautta. Välillä koetin nostaa 14 mg:aan, olo oli kuitenkin niin hirveä (oksetti, vatsa kipeä, uupumus, huono vointi kaikin tavoin) että 5 vrk:n kohdalla lopetin ja siirryin 7mg:aan takaisin. Olo parani heti seuraavan vuorokauden aikana. Verensokeriarvot normalisoituneet hyvin, myös pitkäaikaissokerit.

        Muutama päivä sitten tuli voimakkaampaa ylävatsakipua, sitä ollut joskus ennen Rybelsustakin, harvakseltaan. Ollut tässä monenlaista stressiä ja ikäviä asioita, joten veikkaan myös niitä kivun syyksi. Jätin kuitenkin vuorokaudeksi lääkkeen pois ja seuraavana päivänä otin vain puolikkaan testatakseni, tuleeko kipu takaisin. Ei tullut. Tänään otin kokonaisen. Kipu pysynyt poissa. Seuraan herkällä korvalla tilannetta. Rybelsushan voi joskus harvoin aiheuttaa myös haimatulehduksen. En kuitenkaan haluaisi luopua lääkkeestä jos kipu johtuukin muusta. No, tarvittaessa toki luovun jos sellainen syy tulee esiin.

        Paino on tippunut nyt tällä 7 mg:lla semmoiset 4-5 kg noin vähän vajaan 3 kk ajalla. Ja siinä mukana joulu ja uusivuosi ja ihan surutta herkuttelu!

        Edelleen ruoka-annokset pienehköjä. Muuten tulee huono olo. Muutaman kerran olen mättänyt ruokaa kerralla enemmän, mutta se tuntuu vatsassa ilkeältä. Tulee oksettava olo. Parempi syödä tiheämmin ja vähemmän kerralla. Pitkät ruokapaussit tekee huonon olon nekin.

        Käytin siis Rybelsusta 3 mg 1 kk ja siitä eteenpäin 7mg.

        Alkoholia olen Rybelsuksen aikana muutamia harvoja kertoja käyttänyt. Jos vatsan volyymia venyttää eli juo vaikka olutta ruokailun yhteydessä ja sen jälkeen, niin ongelma on se, että vatsan tyhjeneminen on lääkkeen vuoksi hidastunut. Olut jää sinne olemaan. Maha ei kunnolla vajene suoliston päin. On tullut oksennus. Pienet määrät alkoholia kohtuullisen kokoisen ruoka-annoksen kanssa varmaan ok. Puhuin nyt tuossa oksennusjutussa 1-3 oluttölkistä. Tai illan mittaan 3- 5 viinilasillisesta. Ei sinne mahaan suosiolla ainakaan minulla alkoholia ruoan lisäksi paljon mahdu. Ja syötävähän on ettei verensokeri tipahda.

        Alkoholia en siis kehota käyttämään Rybelsuksen kanssa, siis tällä mitä kirjoitin, kerroin vain omasta kokemuksestani. Olen koettanut googlailla mitä yhdistelmästä alko+ Rybelsus sanotaan. Yllättävän vähän mitään ainakaan kovin eksaktia tietoa löytyy. Alkoholi on tavallinen asia ja siitä pitäisi olla lääkkeeseen yhdistettynä enemmän tietoa. Jos se on ehdoton nounou niin pitäisi sanoa se tuoteselosteessa. Siinä todetaan vain vaikutuksesta verensokeritasoon. Olen siksi joinakin erityisinä päivinä sitä ruoan kanssa nauttinut.

        Mutta käytän nyt Rybelsusta siis ainakin toistaiseksi ja toivon, että painokin vielä tippuisi.


      • Anonyymi

        Tabletti pitää ottaa tyhjään vatsaan aamulla vähäisen veden kanssa. Puolen tunnin päästä vasta muita lääkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä otan heti aamulla herättyäni. Siitä tulee tosi etova olo,mutta helpottaa muutaman päivän jälkeen se pahin. Etovuus jatkuu kyllä aina kun syö (ei uskalla syödä,joten siksi laihtuu), mutta miedompana

        Mulla ei mitään sivuvaikutuksia koko aikana minään vuorokaudenaikana. Nyt rybelsus 7mg menossa ja 45 päivää takana. Painoa lähtenyt reilut 7kg. Täydellinen lääke.


    • Anonyymi

      Olen d2 ja syönyt kuukauden 3 mg aloitusannosta plus viikon 7 mg. Pakko lopettaa tähän aivan järkkyjen sivuoireiden vuoksi. Alussa meni pitkään, ettei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Parin viikon kohdalla katosi ruokahalu ja alkoi jäätävä ripulointi. Se ehkä hieman tasaantui, kunnes annostusta piti lisätä. Alapää vaihtui yläpäähän: koko ajan etova ja uupunut olo, päätä särkee ja kerran tuli raju yllätysoksennus. Ruokahalua ei ollenkaan. Jotain on silti pakko syödä, ja siitä seuraa huono olo, vaikka söisi hyvin kevyesti. Töitä ei jaksa tehdä eikä liikuntaa harrastaa, joten eiköhän tämä ollut tässä Ribulsusin kanssa.

      • Anonyymi

        Olen D2 ja aloitin Rybelsus lääkityksen tammikuussa siten että kuukausi 3 mg ja sitten seuraava kuukausi 7 mg ja nyt menee 14 mg ! Sivu oireita on väsymys ja pulssi kohosi 60 => 75. Mitään pahoinvointia minulla ei ole ollut mutta tämän lääkkeen sivuvaikutukset on hyvinkin moninaiset eri ihmisillä. Mutta parasta tässä on se että metforem lääkityksen pystyi nyt lopettamaan se kun veti mahan ihan sekaisin ja sen takia lääkäri suositteli siirtymistä tähän lääkityksen ja se toimi kun paasto arvot on nyt tasaisesti siinä 6 luokkaa ja mahavaivat loppui ensimmäisen kuukauden lääkityksen aikana !


    • Anonyymi

      Viikon otin Rybelsus 3mg. Kauhea olo tuli mulle,Nyt lopetin. Oksetti,ripuli,kurkusta en saanut mitään alas,huimas ja kävin päivystyksessä. Sappiarvot koholla. Ennen ei oo ollu. En saanu nukuttua,jatkuu se olo vieläkin. Mulla D2. Itse maksoin 125€. En uskalla tollasta jatkaa,suositeltiin kun lopetetaan. Kallistahan se ruokakin on. Mutta mun kohdalta kokeilu loppu tänä aamuna.

    • Anonyymi

      Rybelsus 7 oli käytössä kun ozempic loppu ,sokerit putosi hienosti paino ei ollenkaan.
      Oli kuitenkin pakko lopettaa kun syke nousi jo pienestäkin rasituksessa 130 ja kovassa
      (kuntosalilla)200. En enää uskaltanut jatkaa vaikkei mitään muita oireita .
      KÄÄKKÄ 79V

    • Anonyymi

      Minä kokeilin ottaa 14mg tuplana.Lähtöpaino 121 50v mies.Nyt aloitan 19.1-2023

    • Anonyymi

      On kokemusta nyt 14 mg. Tulee kuukausi. Joka vahvuudella hiukan vatsaa kipristi. Ehkä tämä 14 mg eniten ja pitempään. Nyt jo lähes ohi.
      Todella hyvä lääke ja sillä myös yllättävä sivuvaikutus. Eli ärtyvän suolen (IBS ) oireet käytännössä parantuneet. Vatsa hiukan kovalla. Aikaisemmin pirullinen, äkkinäinen ripulointi

      • Minulla sama kokemus Ozempicista. Minulla kylläkin enemmän ummetustyyppinen IBS ja herkkyys muille sokereille kuin glukoosille.


      • Anonyymi

        Mulla kävi samoin! Mulla oli 3 kk Ozempic (0,25 mg, 0,5 mg & 1,0 mg), mutta nyt vaihdoin tämän viikon alusta Rybelsukseen (14 mg). Mulla on ollut vuosia pahoja vatsaoireita, joskus nuorena diagnosoitu ärtyneen suolen oireyhtymä, mutta ihan kaikkea epämääräistä laktoosi-intoleranssista huonoon mikrobiomiin on epäilty. Joka tapauksessa, tyypillisesti käyn vessassa 3-6 kertaa päivässä, siis vatsa tyhjenee yleensä välittömästi syönnin jälkeen, ja kaikkea muutakin vaivaa, kuten kipuilua ja ilmavaivoja on runsaasti. Yllättäen Ozempic vei 80-90 % kivuista ja oireista pois! Jo se on ollut rahan arvoista, vaikka painoa on pudonnut ehkä vain muutama kilo. Toivottavasti uusi lääke toimii tässä myös. Onko kenelläkään teoriaa niiden vatsaentsyymeiden roolista? Eikö näiden lääkkeiden yksi vaikutusmetodi ole vatsaentsyymien matkiminen?


    • Anonyymi

      Aloitin Rybelsuksen 10.8.22 3 mg aloitusannoksella. Siitä kk:n päästä 7mg ja siitä kuukauden päästä 14mg. Paha olo on. Tätä nykyä olen tosin entinen herkuttelija, sillä mikään makea tai rasvainen ei maistu enää.
      Paino lähti laskemaan ton 14mg myötä. Nyt on lähtenyt 20 kg.

      • Anonyymi

        Olet varmasti koittanut oikein kylmää vettä ? Minulla auttoi etovaan oloon
        Varsin suuri painonpudotus sinulla ! Itsellä laskenut n. 10 kg aluksi varsin nopeasti. Nyt pitkään puntari antaa täysin saman lukeman, päivittäin.


      • Anonyymi

        Missä ajassa sinulta on lähtenyt tuo 20 kg


    • Anonyymi

      Minulle ei sopinut metform ainoastaan januvia.

    • Anonyymi

      Itsellä ozempic on vähentänyt alkoholin käyttöä, en tiedä mistä johtuu, mutta ei vaan maistu.

    • Anonyymi

      Itselläni BMI 40.1 .
      Aloitin viime syksynä Saxendan, mutta se ei kuitenkaan sopinut sivuoireiden vuoksi.
      Nyt käytössäni on ollut 3 viikkoa Rybelsus 7mg ja paino tippunut 4kg.
      Ensimmäisen viikon maha oli löysällä ja toisella viikolla helpotti jo.
      Nyt on väsymys tullut kaveriksi, mutta toivotaan, että sekin mene ohi ajan kanssa.
      Ruokahaluun Rybelsus on vaikuttanut merkittävästi.
      Ei tee mieli napostella eikä myöskään pysty syömään paljoa kerralla.
      Minulla Saxenda teki vähän samanlaisen kylläisyyden olon, mutta Rybelsus vetää kyllä eri tavalla stopin syömishaluille. :)

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään neuvoa miten Rebelsus kannattaa ottaa kun on kilpirauhaslääkitys (Thyroxin)?

      • Anonyymi

        Rybelsus: »Semaglutiditabletti otetaan tyhjään mahaan mihin tahansa vuorokaudenaikaan, vähintään 30 minuuttia ennen syömistä tai juomista tai muiden lääkeaineiden ottamista. Se niellään kokonaisena, ja samalla juodaan pieni määrä vettä (enintään puoli lasillista eli runsas desilitra vettä). Tabletteja ei saa jakaa, murskata tai pureskella.»

        Thyroxin: »Tabletit nautitaan yleensä kerta-annoksena tyhjään vatsaan ennen aamiaista, mieluiten veden kanssa.»


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rybelsus: »Semaglutiditabletti otetaan tyhjään mahaan mihin tahansa vuorokaudenaikaan, vähintään 30 minuuttia ennen syömistä tai juomista tai muiden lääkeaineiden ottamista. Se niellään kokonaisena, ja samalla juodaan pieni määrä vettä (enintään puoli lasillista eli runsas desilitra vettä). Tabletteja ei saa jakaa, murskata tai pureskella.»

        Thyroxin: »Tabletit nautitaan yleensä kerta-annoksena tyhjään vatsaan ennen aamiaista, mieluiten veden kanssa.»

        Kiitos, tätä samaa juuri mietin että taidan ottaa rybelsusin ennen jotain muuta päivän ateriaa jotta ei tule aamulla liian pitkää odotusta aamupalaan kun thyroxinin jälkeenkin on pidettävä se 15 -30 min tauko…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, tätä samaa juuri mietin että taidan ottaa rybelsusin ennen jotain muuta päivän ateriaa jotta ei tule aamulla liian pitkää odotusta aamupalaan kun thyroxinin jälkeenkin on pidettävä se 15 -30 min tauko…

        Rybelsus pitäisi ottaa aamulla tyhjään vatsaan ja thyroxiini sen puolen tunnuin jälkeen ohjeisti lääkärini. Samoin ohjeisti apteekki sanoen että tuntukin olisi hyvä olla ennenkuin käy aamupalalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rybelsus pitäisi ottaa aamulla tyhjään vatsaan ja thyroxiini sen puolen tunnuin jälkeen ohjeisti lääkärini. Samoin ohjeisti apteekki sanoen että tuntukin olisi hyvä olla ennenkuin käy aamupalalle.

        Duodecimin lääketietokanta sanoo seuraavaa:

        »Rybelsus on tabletti, joka otetaan suun kautta kerran vuorokaudessa.

        ✗ Tämä lääkevalmiste otetaan tyhjään mahaan mihin tahansa vuorokaudenaikaan.

        ✗ Se niellään kokonaisena, ja samalla juodaan pieni määrä vettä (enintään puoli lasillista, joka vastaa noin 120 ml:aa vettä). Tabletteja ei saa jakaa, murskata tai pureskella, sillä ei tiedetä, vaikuttaako se semaglutidin imeytymiseen.

        ✗ Potilaan on odotettava vähintään 30 minuuttia ennen syömistä tai juomista tai muiden suun kautta otettavien lääkevalmisteiden ottamista. Alle 30 minuutin odotusaika vähentää semaglutidin imeytymistä (ks. kohdat Yhteisvaikutukset ja Farmakokinetiikka).»


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Duodecimin lääketietokanta sanoo seuraavaa:

        »Rybelsus on tabletti, joka otetaan suun kautta kerran vuorokaudessa.

        ✗ Tämä lääkevalmiste otetaan tyhjään mahaan mihin tahansa vuorokaudenaikaan.

        ✗ Se niellään kokonaisena, ja samalla juodaan pieni määrä vettä (enintään puoli lasillista, joka vastaa noin 120 ml:aa vettä). Tabletteja ei saa jakaa, murskata tai pureskella, sillä ei tiedetä, vaikuttaako se semaglutidin imeytymiseen.

        ✗ Potilaan on odotettava vähintään 30 minuuttia ennen syömistä tai juomista tai muiden suun kautta otettavien lääkevalmisteiden ottamista. Alle 30 minuutin odotusaika vähentää semaglutidin imeytymistä (ks. kohdat Yhteisvaikutukset ja Farmakokinetiikka).»

        Kysyin apteekista asiaa, ja molemmat lääkkeet Rybelsus ja Thyroxin tulisi ottaa aamulla erikseen tyhjään vatsaan. Farmaseutti neuvoi, että ehkä kannattaisi ottaa Rybelsus kuitenkin ensimmäisenä, koska se on herkempi veden määrälle (alle 1,2 dl vettä).


    • Anonyymi

      Alkuun yksi kk 3 mg annostuksella ja sen jälkeen 3 kk 7 mg annostus ja paino ei ole alentunut käytännössä lainkaan. Paska lääke laihduttamiseen.

      • Anonyymi

        Reilu viikko sitten aloitin 3mg, painoa on lähtenyt yli 3kg (86,6-83). Ei minkäänlaisia sivuoireita. Aivan huippulääke. Vie namihalut lähes kokonaan tai yksi karkki riittää, ei mee enää koko pussillista.
        Iltaisin tekee mieli hedelmiä, yksi hedelmä riittää iltapalaksi aiemman karkkipussin sijaan. Annoskoot on pienentyneet, tulee oikeasti vatsa täyteen vähemmästä eikä tarvi santsata ruokaa. Kylläinen olo myös kestää pidempään, ei enää jatkuvaa nälkää.
        Kilpirauhaset poistettiin 5 v sitten, jonka jälkeen on ollut painon kanssa todellisia haasteita. Käytännössä olen jojolaihduttanut koko 5 vuoden ajan. Otan rybelsuksen aamuyöllä kun käyn vessassa. Thyroxin sitten aamulla, kun herään. Toimii!


    • Anonyymi

      Aloitin Rybelsus lääkkeen kolmannen lääkkeen jälkeen todella pahaolo illalla alkoi jatkui seuraavan päivän myöhemmin oksensi koko yö jatkui ja aamulla. En jatkanut lääkkeen ottoa.
      Onko muilla minkälaisia kokemuksia?

    • Anonyymi

      Aloitin Rybelsuksen 3 mg 1 kk ajan ja sen jälkeen 7 mg annostus. Hieman huono olo ja ruokahalu vähentynyt. Muuten ei ole oireita. Aion jatkaa 7 mg, koska teho vaikuttaisi olevan riittävä. Verensokeri (paasto) laskenut 6.5:sta noin 5:een. Paino tippuu hiljalleen, vajaa kilon viikossa. Alkupaino noin 80 kg ja nyt noin 75 kg.

    • Anonyymi

      Mihin aikaan otatte lääkkeen? Itse aloitan tämän ensiviikolla

      • Anonyymi

        Itse otan aamulla heti kun herään.


    • Anonyymi

      Olen pistänyt nyt kohta vuoden Oxembiciä, tällä hetkellä jo pitkään 1 mg. Saatavuusongelmien takia lääkäri määräsi nyt Rybelsus 7 ja 14 mg tabletit. Voinko aloittaa suoraan 14 mg:n annoksella?

      Joku oli kommentoinut, että Ozembiz 1 mg vastaa Rybelsus 7 mg?

      • Anonyymi

        Sama vaikuttava aine on molemmissa niin jos on käyttänyt Ozempic lääkitysta niin sen takia voi siirtyä suoraan 14 mg Rybelsus lääkitykseen.


      • Anonyymi

        Mulle lääkåri kirjoitti suoraan 14 mg Rybelsusta Ozempicin saatavuusongelmien vuoksi.
        Pilleri ei mielestäni vaikuta yhtä hyvin kuin piikki ja sekoittaa vatsaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle lääkåri kirjoitti suoraan 14 mg Rybelsusta Ozempicin saatavuusongelmien vuoksi.
        Pilleri ei mielestäni vaikuta yhtä hyvin kuin piikki ja sekoittaa vatsaa enemmän.

        Ei ainakaan minulle ole pillerillä yhtä hyvää vaikutusta kuin piikillä.

        Ikävää ettei Ozempicia riitä ihmisille, jotka sitä tarvitsevat sairauden hoitoon.


    • Anonyymi

      Söin Rybelsus 3mg kuukauden ja siirryin 7 mg ja ummetus paheni ja välillä oli ripulia ja muuta vääntöä. Olin kuitenkin tyytyväinen, kun ruokahalu normalisoitui ja syödyt annokset pienenivät, puhumattakaan tasaisista verensokerilukemista. Myös paino lähti laskemaan rauhallisesti alaspäin. Nostin lääkityksen 14mg ja päätin 20-vuotta tupakoineena lopettaa polttamisen ja nyt olen ollut päälle kaksi viikkoa polttamatta, enkä ole edes nikotiinivalmisteita tarvinnut. Alkoholia ei myöskään suuremmin tee mieli, mistä olen iloinen. Ainoa paskempi juttu ovat nuo vatsan moninaiset väännöt. Välillä polttaa ylävatsaa ja välillä alavatsaa ja sitten koko Pakki sekaisin. Visiplin auttaa ummetukseen ja täten kipuihinkin, mutta ajoittaista oksetuksen tunnetta sekään ei poista. No, 14 mg mennyt jo 2 kk, joten voihan se olla, että vatsa rauhoittuu pikkuhiljaa. En halua lopettaa, kun on niin paljon hyviä asioita tapahtunut.

    • Anonyymi

      Kuukausi 3 mg ja sitten kuukausi 7 mg ja nyt 14 mg kaksi viikkoa ja oli pakko lopettaa lääkitys kun pulssi ja verenpaineet kohosivat korkeiksi sekä jäätävä väsymys iski ! Nyt ollaan oltu tauolla viikko ja pulssi on laskenut normaaliksi mutta verenpaineet on edelleen koholla mutta nekin on jo hieman laskeneet ! Se sokeri tasapaino on edelleen hyvällä tasolla eikä viikon tauonkaan aikana ole juuri huonontunut. Ilmeisesti pitkävaikutteinen lääke kun nuo arvot tasaantuu niin hitaasti entiselleen. No taitaa se lääkitys vaihtua johonkin muuhun.

    • Anonyymi

      Aloitin 30.1, ensin 2vk 3mg, sitten 2vk 6mg (siis 2tbl kertalla), sitten kuukausi 7mg ja nyt menee 14mg tabletti. Lähtöpaino oli 101kg ja nyt n. 2,5kk myöhemmin laskenut jo 94kg (olen 173cm pitkä).
      Suurin ja ikävin sivuvaikutus on närästys, jota vastaan otan aamulla noin tunti Rybelsuksen jälkeen Somac-tabletin. Toinen sivuvaikutus on suolen toiminnan hidastuminen entisestään. Otan Levolac-liuosta muutamia kertoja viikossa, niin olo helpottuu seuraavana päivänä. Minusta lääke toimii erittäin hyvin. Kylläisyyden tunne tulee nopeasti ja myös suklaan/sipsien himo on vähentynyt todella paljon.
      En tiedä mistä johtuu, mutta myös salaatit maistuvat nyt paremmille. Rasvainen ruoka taasen ei kiinnosta ollenkaan.
      Mies -69

    • Anonyymi

      Syön nyt Rybelsus 14mg ja sivuoireena on kova väsymys. Onko muilla ollut tällaista?

    • Anonyymi

      Minulla on alkamassa Rybelsus, ja metformiini jää kokonaan pois, koska pitkäsokeri oli vain 36 pelkällä metformiinilla 2 x 500 mg.

      Haluaisin Rybelsusta tupla-annoksella oletetun suuremman laihdutusvaikutuksen takia. Onko kellään palstalaisella kokemusta tupla-annoksesta?

      • Anonyymi

        Jatkan vielä: Hyvä verensokerini johtuu varmaan Ozempicin avulla tapahtuneesta painonputoamisesta. Tänä vuonna olen saanut vain yhden neljän viikon annoksen Ozempicia, joten käytännössä on menty vain metformiinin avulla. Mutta pitkäsokeri ei ole kuitenkaan noussut kuin kolme yksikköä. 25 kg painavampana se huiteli ihan eri lukemissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä: Hyvä verensokerini johtuu varmaan Ozempicin avulla tapahtuneesta painonputoamisesta. Tänä vuonna olen saanut vain yhden neljän viikon annoksen Ozempicia, joten käytännössä on menty vain metformiinin avulla. Mutta pitkäsokeri ei ole kuitenkaan noussut kuin kolme yksikköä. 25 kg painavampana se huiteli ihan eri lukemissa.

        ”Haluaisin Rybelsusta tupla-annoksella oletetun suuremman laihdutusvaikutuksen takia. Onko kellään palstalaisella kokemusta tupla-annoksesta?”

        Tupla-annoksesta viis, sillä lääkäri suostui kirjoittamaan vain 14 mg:n reseptin 730 päiväksi. Julkisen puolen lääkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Haluaisin Rybelsusta tupla-annoksella oletetun suuremman laihdutusvaikutuksen takia. Onko kellään palstalaisella kokemusta tupla-annoksesta?”

        Tupla-annoksesta viis, sillä lääkäri suostui kirjoittamaan vain 14 mg:n reseptin 730 päiväksi. Julkisen puolen lääkäri.

        Olen juuri aloittanut 3mg Rybelsuksen. Etovaa oloa ja vatsanipistyksiä on viikon käytön jälkeen. Viime viikolla lääkärikin mainitsi vastaanotolla asian, josta monet ovat kertoneet. Lääke saattaa vähentää halua juoda alkoholia ja myös tupakointia.


    • Anonyymi

      Mulla Rybelsus 14 mg 5 kk menossa. Ei muelestäni tehoa yhtä hyvin kuin Ozembik. Edelleen jkv makean tarvetta, se on oikeastaan se syy miksi paino ei oikeastaan putoa. Ozembikin avulla makean himoa ei ollut ja paino putosi 11 kk aikana 14 kg

      • Anonyymi

        Ozempicin/Rybelsuksen lahduttava vaikutus ei kestä ikuisesti, vaan laihduttaminen jossain vaiheessa pysähtyy. Sinulle ehkä riittäisi nyt tavoitteeksi, että paino ei enää nouse ja että et syö roskaruokaa, vaan aina vähintään melko terveellisesti.


    • Anonyymi

      Lääkäri sanoi minulle, että Rybelsuksen voi jakaa. Apteekki sanoi, ettei saa jakaa.

      • Katso laakeonfo.fi. Jos on jakouurre niin lienee jakamista varten. Simvastatiinissani ei ole mutta silti jaan.


    • Anonyymi

      Miten lasketaan vahvuus, Ozempic 1 mg/vk, Rybelsus 7 x 14 mg = 98 mg/vk ?

      • Anonyymi

        Lääkeinfon mukaan Rybelsus 7 x 14 mg vastaa 0,5 mg:aa Ozempicia x 1/vk. Eli vahvin Rybelsus vastaa toiseksi vahvinta Ozempicia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkeinfon mukaan Rybelsus 7 x 14 mg vastaa 0,5 mg:aa Ozempicia x 1/vk. Eli vahvin Rybelsus vastaa toiseksi vahvinta Ozempicia.

        Ozempic saatavuus ongelmien takia alotin viikko sit rybelsus 14mg. Laatta lentää, ripulointia, mikään ei maistu ja mitään ei jaksa. Kauankoha tätä helvettiä kestää?

        Ja tiedän et ois pitäny alottaa pienemmillä annoksilla ku oli taukoo, mutta olen idiootti.

        Älkää tehkö niinku minä teen...tää ei oo kivaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ozempic saatavuus ongelmien takia alotin viikko sit rybelsus 14mg. Laatta lentää, ripulointia, mikään ei maistu ja mitään ei jaksa. Kauankoha tätä helvettiä kestää?

        Ja tiedän et ois pitäny alottaa pienemmillä annoksilla ku oli taukoo, mutta olen idiootti.

        Älkää tehkö niinku minä teen...tää ei oo kivaa

        Minulla alkoi Rybelsus 14 mg viime torstaina, eli otin tänään jo 7. tablettini.

        Ei mitään sivuvaikutuksia. Aloitin suoraan vahvimmalla annoksella. Ajattelin jo kysyä täällä, milloin niitä sivuvaikutuksia pitäisi tulla.

        Käytin joulukuuhun asti Ozempicia, ja sen jälkeen helmikuussa sain vielä hankituksi yhden neljän viikon satsin Ozempicia, ehkä elimistöni oli sen verran tottunut parin vuoden aikana semaglutidiin, ettei sivuvaikutuksia enää tullut.

        PS. Rybelsus imeytyy lääkeohjeen mukaan huonosti. Sen takia täytyy olla huolellinen sen otossa. Otan aamuyöllä herätessäni wc-käynnille yhden tabletin niukan vesimäärän kanssa ja painun takaisin pehkuihin. Aamulla sitten otan tyhjään vatsaan tyroksiinitabetin (kilpirauhashormoni) ja puolen tunnin kuluttua muut lääkkeet jos enää muistan (valitettavan usein olen unohtanut tämän kolmannen kierroksen oton).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla alkoi Rybelsus 14 mg viime torstaina, eli otin tänään jo 7. tablettini.

        Ei mitään sivuvaikutuksia. Aloitin suoraan vahvimmalla annoksella. Ajattelin jo kysyä täällä, milloin niitä sivuvaikutuksia pitäisi tulla.

        Käytin joulukuuhun asti Ozempicia, ja sen jälkeen helmikuussa sain vielä hankituksi yhden neljän viikon satsin Ozempicia, ehkä elimistöni oli sen verran tottunut parin vuoden aikana semaglutidiin, ettei sivuvaikutuksia enää tullut.

        PS. Rybelsus imeytyy lääkeohjeen mukaan huonosti. Sen takia täytyy olla huolellinen sen otossa. Otan aamuyöllä herätessäni wc-käynnille yhden tabletin niukan vesimäärän kanssa ja painun takaisin pehkuihin. Aamulla sitten otan tyhjään vatsaan tyroksiinitabetin (kilpirauhashormoni) ja puolen tunnin kuluttua muut lääkkeet jos enää muistan (valitettavan usein olen unohtanut tämän kolmannen kierroksen oton).

        Lääkäri ja diabeteshoitaja ohjeistivat myös ettei lääkkeen ottamisen jälkeen enää saisi olla makuuasennossa. Onko joku muu saanut tällaisen ohjeen?


    • Anonyymi

      Aloitin tänään 3 mg tabulla, ripuli iski äkkiä, nälkä ei ole, muuten ei erityisiä oireita toistaiseksi. Mielenkiinnolla seuraan. Tavoitteena olisi saada painoa alas 10 kg ainakin.

    • Anonyymi

      Kuinka tarkka on oltava pillerin ottamisen ajankohdan kanssa?
      Meinaan että onko merkitystä jos arkipäivinä ottaa 5:30 ja viikonloppuisin vaikka 8:00

      • Anonyymi

        Semaglutidin eliminaation puoliintumisaika on noin 1 viikko, joten sitä on verenkierrossa noin 5 viikon ajan viimeisen annoksen saamisesta. Tulkitsen tuon tarkoittavan, ettei kauheasti ole merkitystä kellonajalla.


    • Anonyymi

      Onko muille tullut mitään erikoisia sivuvaikutuksia Rybelsuksen käytöstä? Itse aloitin Rybelsuksen noin kolme kuukautta sitten, paino on tippunut sen aikana 4-5kg, tosin se putosi elämäntavoilla jo sitä ennen.

      Outoa on että kun rybelsus annos nousi, minulla alkoi ääreisverenkierto varsinkin jaloissa reistaamaan. Nyt on muitakin outoja tuntemuksia jaloissa, ja pelkään että olen saanut neuropatian. Eikö se olisi outoa, koska sokeriarvot olleet jo useamman kuukauden(tämän vuoden) hyvällä tasolla. Paasto 5,2-6,5 aamuisin, ja pitkäaikais sokeri 39 mmol. Lääkkeenä pelkkä Rybelsus, ja oireet tosiaan alkoivat kun annostus lisättiin 14mg. Nyt otan vain puolikasta.
      Samoihin aikoihin vähensin suolan käyttöä ja statiini on aloitettu kanssa vuoden vaihteessa.

      Onko muilla tullut rybelsuksesta vastaavia tuntemuksia hermostoon/ääreisverenkiertoon?

      • Anonyymi

        Statiinista voi myös tulla monenlaisia oireita.

        Ihmiset kokevat niin erilaisesti asiat. Minulla Rybelsus on aiheuttanut enemmän ripulia kuin Ozempic. Muuten ei ole toiminut yhtä hyvin. On varmaan lopulta pienempi annostus kuin Ozempicilla tulee.


      • Anonyymi

        Hei, saman homman huomasin että ääreisverenkierto ongelmat paheni kun aloitin 3mg... Mutta jatkan silti. Mg tabletti illalla ainakin minulla auttaa jonkinverran jalkasärkyihin.


    • Anonyymi

      Takana 30 päivää Rybelsus 3 milligrammaista ja 10 päivää 7 milligrammaista. 3 milligrammainen ei aiheuttanut muita oireita kuin ripulia (siihen on jotenkin niin tottunut jo aikaisemmin), mutta tämä 7 milligrammainen tekee minulle todella etovan olon ja ripuli jatkuu rajumpana. Ruokahalu on vähentynyt huomattavasti - varsinkin nyt tuon etovan olon vuoksi. Pari päivää on väsyttänyt ihan kunnolla. Paastosokeri on tippunut noin 9:stä 6,5:een ja sokeriarvo pari tuntia ruokailun jälkeen n. 12:sta 7:ään. Paino on pudonnut n. 6 kiloa (mutta minussa riittääkin pudottamista - tavoite pudotus on noin 35 kiloa).

    • Anonyymi

      Lähtötilanne joulukuussa 22: pitkä sokeri 52 ja painoindeksi 30. Aloitin Rybelsuksen 3mg, koska Ozembicin saanti epävarmaa. Syötyäni lääkettä noin viikon, alkoi todella kuvottava olotila (syöminen oli vastenmielistä, pelkkä ajatuskin etoi), joka huipentui joulun jälkeen oksenteluun. Päätin lopettaa Rybelsuksen ja aloin kysellä uudelleen Ozembicin saatavuutta. Mutta koska sitä ei saanut, päätin palata Ryblesukseen ja kokeilla aloitta "hivuttamalla". Eli ensin söin 3xvko, sitten 4xvko. Maaliskuun alussa pääsin täyteen viikkoannokseen eli 7x3mg. Ei tullut oksentelua eikä ruoka öllöttänyt. Ruoka-annokset on pienentyneet luontevasti, ylitöpäinen makeanhimo on laantunut ja olen pyrkinyt olemaan aktiivisempi. Ja oli tunne, että piti tietoisesti lisätä veden juontia päivän aikana. Alkoholijuomia ei mieli enää janoa, mutta toki joskus otan jotakin, hyvässä seurassa.
      Tilanne nyt: pitkä sokeri 40 ja painoindeksi 26,6! Paino on tippunut reilu 10 kg ilman erillistä, tietoista "kuuria". Tänään soitin DB-hoitajalle ja sovittiin, että minun kohdallani todennäköisesti jatketaan Rybelsus 3mg, koska pitkä sokeri on nyt noin hyvää tasoa. Nosto isompaan määrään sitten joskus, jos alkaa näyttämään, että tämä taso ei riitä. Eli minulla lääke on toiminut, aloitus vaati vaan hivuttamalla aloittamisen, jotta ruoka pysyi sisällä. Ja uskon veden juonnin päivän aikana auttaneen.
      Yllätyksenä nyt otetuissa verikokeissa tuli kilpirauhasarvojen luiskahtaminen liikatoimintaa osoittavaksi. Kilpirauhanen on minulta poistettu 2019 ja Thyroxin annostus on voitu pitää samassa tasossa melkein heti alusta alkaen. Otan Thyroxinin aamulla tyhjään vastaan ja Rybelsuksen olen ottanut sitten noin puoli tuntia ennen lounasta. Nyt taidan siirtää rybelsuksen vielä myöhempään ajankohtaan, jotta se ei häiritse Thyroxin lääkitystä. En toki ole varma johtuuko kilppariarvojen muutos Rybelsuksesta. Mutta aina voi kokeilla. Ja voi olla, että lääkäri pienentää nyt sitten minulta Thyroxin annosta. Se selviää ensi viikolla. Kokeillaa tasapainoilla. Mukavaa kesänodotusta!

      • Anonyymi

        ”Otan Thyroxinin aamulla tyhjään vastaan ja Rybelsuksen olen ottanut sitten noin puoli tuntia ennen lounasta. ”

        Herään itse yöllä yleensä 1–2 kertaa. Otan Rybelsuksen aina yöllä niukan vesimäärän kanssa ja painun takaisin pehkuihin.

        Thyroxinin pyrin ottamaan toisella heräämiskerrallani, mutta usein se jää aamun ensimmäiseksi lääkkeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Otan Thyroxinin aamulla tyhjään vastaan ja Rybelsuksen olen ottanut sitten noin puoli tuntia ennen lounasta. ”

        Herään itse yöllä yleensä 1–2 kertaa. Otan Rybelsuksen aina yöllä niukan vesimäärän kanssa ja painun takaisin pehkuihin.

        Thyroxinin pyrin ottamaan toisella heräämiskerrallani, mutta usein se jää aamun ensimmäiseksi lääkkeeksi.

        Tämäkin varmaan toimiva systeemi, kenelle se sopii.
        Itse en halua yöksi mitään "ylimääräistä" toimintaa, jotta nukkuminen olisi mahdollismman ehyttä. Iltapäivään mahtuu myös väli, jossa Rybelsuksen saa otettu ohjeen mukaisesti tyhjään vatsaan ja 30 min ennen syömistä. Rybelsuksen vaste on minulla ollut nyt erinomainen, joten panosta nyt tuohon Thyroxiiniin, josko sielläkin saisin arvot oikeaan haarukkaan.


      • Anonyymi

        Mitattiinko sinulta insuliiniarvoja lainkaan? Vai pelkästään hb1AC?


    • Anonyymi

      Rybelsus 7mg on nyt menossa toista viikkoa. Alkuun oli 3mg. Paino ei ole tippunut. En ole koskaan ollut makean perään
      Nyt ei maistu lämpimät ruoat, vaan esim suklaa ja pullat kahvin kanssa. Sivuoireena järkyttävät ilmavaivat.

      • Anonyymi

        testi


      • Anonyymi

        Jouduin pitämään läkkeessä muutaman pv tauon, kunkerkesi lääkkeet loppua.Tuntui siltä, kun koko rumba olis alkanu alusta. Nyt ei ilmavaivoja enää eikä etovaa/täyteyden tunnetta. Ruoka siis maistuisi entiseen malliin. Ainoastaan armoton väsymys.Paino tippunut vain 1kg/3kk.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ainakin tänään oli yo-apteekissa rybelsusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin tänään oli yo-apteekissa rybelsusta.

        Oli tänään vain 30 kpl:n paketteja, joita otin sitten kolme. Olisi tullut 9,10 euroa halvemmaksi saada yksi 90 kpl:n paketti. Minulla on korvausoikeus 285

        Korvausoikeudella 285 kolme 30 kpl:n pakettia (14 mg) maksaa 128,39 euroa ja yksi 90 kpl:n paketti 119,23 euroa.

        Korvausoikeudella 346 kolme 30 kpl:n pakettia (14 mg) maksaa 220,10 euroa ja yksi 90 kpl:n paketti 204,40 euroa.

        Ilman Kela-korvausta kolme 30 kpl:n pakettia (14 mg) maksaa 366,83 euroa ja yksi 90 kpl:n paketti 340,66 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli tänään vain 30 kpl:n paketteja, joita otin sitten kolme. Olisi tullut 9,10 euroa halvemmaksi saada yksi 90 kpl:n paketti. Minulla on korvausoikeus 285

        Korvausoikeudella 285 kolme 30 kpl:n pakettia (14 mg) maksaa 128,39 euroa ja yksi 90 kpl:n paketti 119,23 euroa.

        Korvausoikeudella 346 kolme 30 kpl:n pakettia (14 mg) maksaa 220,10 euroa ja yksi 90 kpl:n paketti 204,40 euroa.

        Ilman Kela-korvausta kolme 30 kpl:n pakettia (14 mg) maksaa 366,83 euroa ja yksi 90 kpl:n paketti 340,66 euroa.

        Tuolla hyvä Kela-korvauslaskuri, joka huomioi myös toimitusmaksun, laittakaa kirjanmerkkeihin tai muistiin: https://www.yliopistonapteekki.fi/kelakorvauslaskuri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla hyvä Kela-korvauslaskuri, joka huomioi myös toimitusmaksun, laittakaa kirjanmerkkeihin tai muistiin: https://www.yliopistonapteekki.fi/kelakorvauslaskuri

        Olen syönyt kuukauden Rybelsus 3mg ja nyt kaksi päivää 7mg. Ripulointia oli alussa sekä ilmavaivoja. Pahoinvointia ollut pidempäänkin melkein närästystä. Suomessa maksan 123€ / kk ilman Kelakorvauksia, olen 2d. Ostin Tallinnasta 7mg, josta maksoin 83€. Menen ensi kuussa sinne taas ajatuksena ostaa 14gr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syönyt kuukauden Rybelsus 3mg ja nyt kaksi päivää 7mg. Ripulointia oli alussa sekä ilmavaivoja. Pahoinvointia ollut pidempäänkin melkein närästystä. Suomessa maksan 123€ / kk ilman Kelakorvauksia, olen 2d. Ostin Tallinnasta 7mg, josta maksoin 83€. Menen ensi kuussa sinne taas ajatuksena ostaa 14gr.

        Käykö suomalainen resepti Virossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käykö suomalainen resepti Virossa?

        Sähköinen resepti käy kyllä. Ostin juurikin itse 7 ja 14 mg:n tabletit Tallinnasta.


    • Anonyymi

      Missä vika ? Kun paino vain nousee? Syön vähän , rybelsus 7mm käytössä.

      • Anonyymi

        Mulla vähä sama homma. Jos ei nyt noussut, niin ei laskekaan .Omasta mielestäni syön paljon terveellisemmi ja pienemmät annokset.


    • Anonyymi

      Onko teillä kellään , tapahtunut hiuksissa muutoksia , kun olette käyttäneet Rybelsusta?
      Minusta tuntuu että mun hiukset menneet huonolaatuiseksi?

      • Anonyymi

        En osaa sanoa, koska leikkautin pitkät hiukset lyhyiksi juuri ennen lääkkeen aloittamista. Mutta aion tarkkailla tätä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osaa sanoa, koska leikkautin pitkät hiukset lyhyiksi juuri ennen lääkkeen aloittamista. Mutta aion tarkkailla tätä!

        Palaan kommentoimaan, että ainakin nykyään hiuksia lähtee paljon.


    • Anonyymi

      Mulla nyt 14 mg ja alku meni kuten muillakin määrillä: kuvotusta ja väsymystä. Jonkin verran ruokahalu muuttunut ja varsinkin annosta nostettaessa ei tee oikein mitään mieli. Jostain syystä oon syönyt paljon feta-tomaatti-pastaa!
      Syön aika pieniä määriä, paitsi ekana päivänä, kun ruoka taas maistuu. Raakamehu (onkohan siinä limeä, minttua yms. Sittari myy) maistuu, kun kuvottaa.
      Makeanhimo ikävä kyllä jäi. Paino on jämähtänyt, joten mikään laihdutuslääke tämä ei ainakaan omalla kohdallani ole. Sokereissa hyvin pieni pudotus. Taidan kokeilla kesän ja katsoo sitten kannattaako.

    • Anonyymi

      Viikon syönyt 14mg rybelsus annosta,oksettava olo on ruokahalut hävisi yht äkkiä..En luovuta jospa oireet jäisi pois ?

      • Anonyymi

        Jää pois. Itseasiassa näin kk myöhemmin tuntuu, että ruokahalu on taas muuttunut. Ja sokerihimo.


      • Anonyymi

        Jää ne. Melkein jo kaipaan sitä tunnetta, kun tuli syötyä niin vähän. Nyt ruoka taas maistuu ja tulee naposteltua.


    • Anonyymi

      Minullekaan ei sopinut metformiini. Sitten se vaihdettiin janumet-lääkkeeseen , jossa vain puolet oli Metformiinia. Kysy lääkäriltäsi voisiko saada sellaisen. Minulla vatsa rauhoittui.

      • Anonyymi

        Menee vähän ketjun pääaiheen ohi, mutta menköön. Janumetissa on metformiinia ja ja sitagliptiiniä. Muitakin yhdistelmälääkkeitä on. Sitä paitsi lääkkeitä voi ottaa myös erikseen, ei ole pakko olla yhdistelmävalmiste, se ei tuo paljon lisäarvoa. Varsinkin alussa kun haetaan oikeaa kokoonpanoa, ei kannata aloittaa suoraan yhdistelmävalmisteella.

        ”Sitagliptiini, vildagliptiini, saksagliptiini, alogliptiini ja linagliptiini kiihottavat haiman insuliinineritystä ja jarruttavat maksan sokerintuotantoa vaikuttamalla maha-suolikanavan hormoneihin, inkretiineihin.

        Gliptiinit alentavat veren sokeripitoisuutta vain silloin, kun se on koholla eivätkä siten lisää matalan verensokerin vaaraa. Ne eivät nosta painoa.

        Lääkkeet sopivat käytettäväksi metformiinin tai insuliiniherkisteen rinnalla. Sitagliptiinia myydään kauppanimellä Januvia ja Xelevia, vildagliptiiniä nimellä Galvus, saksagliptiiniä nimellä Onglyza, alogliptiiniä nimellä Vipidia ja linagliptiiniä nimellä Trajenta.

        Saatavana on myös sitagliptiinin ja metformiinin yhdistelmä (Janumet, Velmetia), vildagliptiinin ja metformiinin yhdistelmä (Eucreas), saxagliptiinin ja metformiinin yhdistelmä (Komboglyze), linagliptiinin ja metformiinin yhdistelmä (Jentadueto) ja alogliptiinin ja metformiinin yhdistelmä (Vipidomet).” https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_2_diabetes/laakkeet_tyypin_2_diabeteksessa

        Gliptiinien jälkeen on tullut uusia lääkeaineryhmiä (SGLT2-estäjät sekä suolistohormonit Rybelsus ym.), jotka saattavat olla parempia.


    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa tällainen lääkeoppaan teksti, jossa kerrotaan Rybelsuksen ja kilpirauhashormoni tyroksiinin yhteisvaikutuksesta? Pitääkö tyroksiinia lisätä vai vähentää?

      ”Kokonaisaltistus (AUC) tyroksiinille (korjattu endogeenisten pitoisuuksien suhteen) suureni 33 % levotyroksiinin kerta-annoksen antamisen jälkeen. Enimmäisaltistus (Cmax) ei muuttunut. Kilpirauhasarvojen seurantaa on syytä harkita, jos potilasta hoidetaan samanaikaisesti semaglutidilla ja levotyroksiinilla.”

      • Anonyymi

        Minulta jouduttiin säästäämään (pienentämään) Thyroxin lääkitystä, koska Rybelsuksen käytön myötä molemmat kilpirauhas arvot näyttivät liikatoimintaa (kilpirauhanen poistettu kokonaan). Katsotaan jatkossa onkon nyt Thyroxinin taso sopiva. Onneksi minulla on kilpirauhasen keston vuoksi kestolähete labraan, niin voin sitten testata tarvittaessa milloin vaan. Ja lääkärin ohjauksessa tehdään tämä Thyroxinin määrän lasku - tietenkin :)


    • Anonyymi

      Olen nyt syönyt 14 mg 5 kk ja paino tippunut 8 kiloa. Nyt kuitenkin reilun kuukauden jumissa. Reilusti on vielä ylipainoa, eli en todellakaan ole vielä ns. maalissa tai lähellekään normaalipainoisen lukemia.
      Onko muilla kokemuksia: tähänkö se tyssäsi vai onko normaalia että painonpudotus välillä pysähtyy?

      • Anonyymi

        Minulla oli Ozempicin (sama lääkeaine kuin Rybeelsuksessa) kanssa pari vuotta sitten sellainen juttu että huhtikuussa paino polki paikallaan. Olin aloittanut lääkkeen tammikuussa.

        Vain dieetin toteutunut energiavaje laihduttaa, ei Ozempic tai Rybelsus per se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli Ozempicin (sama lääkeaine kuin Rybeelsuksessa) kanssa pari vuotta sitten sellainen juttu että huhtikuussa paino polki paikallaan. Olin aloittanut lääkkeen tammikuussa.

        Vain dieetin toteutunut energiavaje laihduttaa, ei Ozempic tai Rybelsus per se.

        Ravitsemusterapeutin mukaan minulla pitäisi olla ihan hyvä mutta terve energiavaje, eikä enempää tee mieli syödäkään. Liikun myös aktiivisesti. Kyllä ottaa päähän jos tämä oli tässä, koska ilman lääkettä en saanut kuin muutaman kilon pois ja tyssäsi joka kerta siihen.
        Mietin että ehkä tietynlainen hidastuminen välillä on normaalia kuten lääkkeettömässä laihdutuksessa, mutta tästä ei taida muilla olla kokemuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ravitsemusterapeutin mukaan minulla pitäisi olla ihan hyvä mutta terve energiavaje, eikä enempää tee mieli syödäkään. Liikun myös aktiivisesti. Kyllä ottaa päähän jos tämä oli tässä, koska ilman lääkettä en saanut kuin muutaman kilon pois ja tyssäsi joka kerta siihen.
        Mietin että ehkä tietynlainen hidastuminen välillä on normaalia kuten lääkkeettömässä laihdutuksessa, mutta tästä ei taida muilla olla kokemuksia?

        Minulla paino putosi Ozempicilla tammikuusta lokakuuhun 135 ➜ 108 kg, ja sen jälkeen seuraavan 10 kuukauden aikana hitaammin 100 kiloon. Sitten ruokahaluni kasvoi Ozempicista huolimatta ja lihosin takaisin 120 kiloon, jossa paino on pysytellyt nyt muutaman kuukauden. Toteutunut painon putoaminen ollut siis 11 prosenttia, eli lääkkeen käyttö on ollut objektiivisesti katsoen kannattavaa. Koko ajan olen käytänyt Ozempicia tai Rybelsusta. En mielelläni myöntäisi itselleni, mutta minulla on ahmimistaipumusta. Tänäänkin litra jäätelöä sekä kokonainen 400 g:n kanelipitko.


    • Anonyymi

      Itse aloitin toukokuussa rybelsus ja reilussa kuukaudessa paino tippui 4 kg. Alun kuvottava olo hävisi parissa viikossa ja pystyin syömään enemmän kuin aiemmin. Minulla siis ollut ongelma, että vatsan turvotuksen takia en syö tarpeeksi ja siksi paino tuppaa nousemaan vähäisestäkin "ylimääräisestä" . Verensokerin kanssa ei myöskään ollut ongelmaa, mutta lipoödeeman takia rasva ja neste pakkaa reisiin, vatsaan ja käsivarsiin niin, että selkä ei jaksa vatsaa kannatella. Vatsan turvotuksen helpotuttua pystyn syömään normaalit ateriat. En ole koskaan syönyt isoja annoksia niin tässäkään ei olkut ongelmaa. 7 mg napeissa on jo saatavuusongelmaa, niin piti käydä parissa apteekissa. Nämä kuitenkin laskivat verensokerin mulla liian alas, ja olin kaiket päivät kuin nukuksissa. Painoa lähti vielä kilo.
      Nyt pitänyt pari viikkoa taukoa, kun en ole ehtinyt käydä apteekissa, niin painoa tullut heti 1,5 kg takaisin, tosin juhannuksena tuli juotua neljä lonkeroakin, niin voi olla nestettä. Huomaan kyllä, että reidet alkavat olla taas kipeät ja kiristävät. Juttelin lääkärin kanssa ja vaihdan takaisin 3 mg nappeihin, jotka sopivat minulle hyvin. Mietin tätä vielä jos tämä on loppuelämän lääkitys. Olisiko kuitenkin järkevämpi käydä Saksassa lipoödemaan erikoistuneella klinikalla poistattamassa ongelma pysyvästi.

    • Anonyymi

      1 kk syönyt rybelsus 14mg lisä lääkkeenä.ei paino putoa.tarkka oon syömisten suhteen ,liikun..
      ???

      • Anonyymi

        Itselläni kesti kaksi kuukautta 14 mg ja sitten alkoi pudota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni kesti kaksi kuukautta 14 mg ja sitten alkoi pudota.

        Aika sama. Paino oli pudonnut jonkin verran jo ilman Rybelsusta, mutta se tasoitti syömistä ja pienensi annoksia. Myös ahmiminen jäänyt. Ensin paino junnasi, mutta 14 mg pari kk, niin paino on yhtäkkiä lähtenyt laskuun. Ja oon syönyt mitä on mieli tehnyt, eli mistään en ole luopunut. Jonkin verran lääke tuntuu myös helpottavan suolivaivoja. Tai vatsa sietää vähän paremmin.


    • Anonyymi

      Minulla vaikeuksia RYBELSUKSEN nielemisestä! Tarttuu kurkkuun! Tabletti ei ole kalvopäällinen, joten se hajoaa heti suussa. Saakohan sen niellä mustkkakeiton kanssa? Olen saanut sen vuoraamalla vähäisellä leipämurulla alas? Minulla ahdas kurkku!

    • Anonyymi

      Kokemukseni:

      10 kk sitten aloitin oxempilla ja nyt monta kuukautta rybelsusta 14 mg. Molemmat yhtä tehokkaita.Kolme päivää sitten päätin lopettaa, koska vatsa oli kipeä eikä mikään ruoka enää mennyt alas.
      Paino oli 11/23 oli 120 kg ja nyt
      10 kuukauden laidutusvalmisteen käytön jälkeen paino on 100 kg eli 20 kg laihtunut. Olen tosi tyytyväinen ja aion jatkaa terveellisellä ruokavaliolla.

    • Anonyymi

      Edelliseen viestiin korjaus, 11/22 paino oli 120 kg ja nyt heinäkuussa 100 kg eli 20 kg lähtenyt👍

      • Anonyymi

        Useimmilla paino nousee lääkkeen lopetuksen jälkeen.


    • Anonyymi

      Minulla rybelsuksen lopetuksen jälkeen ei pitkään aikaan maistunut ruoka ja vatsa TOSI KIPEÄ JA SUOLI EI TOIMINUT LAINKAAN
      Onko jollain muulla käynyt näin?
      Ja yhden kerran jouduin soittamaan hätänumeroon hirvittävän ylä- vatsakivun vuoksi, meni buranalla ohi. Syy oli pieni pizzan pala illalla oli kai liiab rasvainen. Pelästytti aika lailla tuo kipu

    • Anonyymi

      Ymmärsinkö oikein käytät kahta lääkettä yhtäaikaisesti diapeteksen 2:n hoitoon.?

    • Anonyymi

      Onko kenellekään tullut Rybelsin käytöstä virtsavaivaa.. Tunnin välein saa käydä vessassa..

    • Anonyymi

      Maaliskuussa aloitin Rybelsus 3mg 4 vkoa, sen jälkeen 7mg edelleen käytössä. Paino 86-61, (pituus 167) eli toimii. Sivuvaikutuksia ei ole juuri ollut. Pahoinvointia ehkä 5 kertaa ollut, mutta se vaikuttaa liittyvän enemmän syömiseen kuin lääkkeeseen, eli jos olen syönyt liian vähän tai liian ison annoksen. Vatsa on toiminut normaalisti koko ajan. Alkoholi saa elimistön sekaisin noin viikoksi ja painokin on tuolloin väliaikaisesti noussut, pari kertaa on viini-iltaa tullut vietettyä. (1-2 skumppalasillista ei ole vaikuttanut, mutta pidemmän kaavan viini-illat kyllä) Aivan huippulääke! Otan lääkkeen heti aamulla kun herään, koska vatsa tyhjenee niin hitaasti, ettei muuhun aikaan ole kyllä tyhjä. Thyroxinin otan puolen tunnin kuluttua rybelsuksen otosta. Lääkkeen hinnan säästää moninkertaisesti pienentyneellä ruokalaskulla, koska ruokamäärät ovat niin pienet ja erityisesti herkkuostokset on käytännössä jääneet kokonaan pois. Perheen kanssa ravintoloissa en ota omaa annosta lainkaan vaan napsin lasten ja miehen annoksista vähän, joten siinäkin on tullut säästettyä moninkertaisesti lääkkeen hinta. Työpaikan yhtä normaalia lounasannosta syön yleensä noin kaksi-kolme päivää ( otan työpisteeseen mukaan ja säilytän jääkaapissa seuraaville päiville).
      Kilpirauhasten poiston jälkeen on ollut vuosia jatkuva ja tauoton nälkä. Se on nyt poistunut ja paino alkaa olemaan samoissa lukemissa kuin ennen leikkausta. Aivan ihanaa kun ei tarvitse koko ajan miettiä mitä ei söis vaan voi muutaman kerran päivässä rauhassa miettiä mitä söis. Välillä unohtuu koko syöminen ja silloin tulee kyllä nälkä, mutta yksi hedelmä riittää ensihätään.

      • Anonyymi

        Rybelsus lääke runsaan vuoden. 3,7 ja 14. Aivan aloitusta lukuunottamatta ei mitään erityisiä oireita. Painokin tippui 99 - 84 aivan yrittämättä. Kyllä minullakin vakiintunut nykyisiin lukemiin. Hoitsun mukaan ei saa enempää laskeakaan. Lihakset pienenee, jos lisää.
        Mutta reilu kuukausi taaksepäin alkoi yllättäen tulla vatsan väänteitä, hankaliakin.
        Itse palasin 7 mg. Arvot pysyneet edelleen 6 - 6.5 välillä. Myöskin vatsa rauhottui.
        Soitin/ kerroin diapeteshoitajalle , että palasin 14 mg - 7 mg Sanoi, että oikein ja arvot tuntuu olevan kohdallaan.


    • Anonyymi

      Käyttääkö kukaan palstaa lukeva metforemia laihtuakseen ja laihtuuko sillä?
      Sain nyt siihen reseptin kinuamalla lopulta.
      Lääkäri oli kyllä sitä mieltä,ettei metforem laihduta.Ylipainoa 30kg.

      • Anonyymi

        Metforem, joka on siis metformiinia, laihduttaa hyvin heikosti. Sanoisin, että pikemminkin ehkäisee painonnousua. Tämä on oma kokemus.

        Ozempicilla laihtuu aivan eri tavalla kuin Metforemilla.


      • Anonyymi

        Käyttänyt metformiinia 20 vuotta ja nyt sain rybelsuksen kun painan jo 130kg...sain insuliinit 2018...siinä välissä ollut glukoosinpoistajia jardiance ja yhdistelmälääkkeitä kuten eucreas---ei laihduta...sillä mitä syö ja kuinka paljon on väliä...tsemppiä


    • Anonyymi

      3 mg käytössä nyt parin viikon ajan ja pahoinvointi alkoi muistaakseni 3. päivänä. Ruoka ei kiinnosta yhtään ja täytyy oikeastaan pakottaa itsensä syömään edes jonkinlaisen kokoisen annoksen ruokaa. Pahoinvointi tulee aalloissa.

      Paino tippunut kohta -3 kg, epäilemättä siksi, että ennen lääkkeen aloittamista söin oikeastaan koko ajan JA käytössä lisäksi myös bupropioni. Taustalla isompi suolistoalueen leikkaus. Voxra epäilemättä vähensi mielenkiintoa syömistä kohtaan, Rybelsus toi sitten konkreettisen fyysisen vastenmielisen fiiliksen syömiseen liittyen, aiemmin ruoka oli vahva "harrastus".

      • Anonyymi

        Päivitetään - 3,5 viikkoa takana 3 mg ja -6 kg. Kuvotus on koko ajan läsnä enemmän tai vähemmän ja närästys on aika pahalla tolalla. Ensi viikolla pitäisi siirtyä 7 mg annostukseen, mutta vähän mietityttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitetään - 3,5 viikkoa takana 3 mg ja -6 kg. Kuvotus on koko ajan läsnä enemmän tai vähemmän ja närästys on aika pahalla tolalla. Ensi viikolla pitäisi siirtyä 7 mg annostukseen, mutta vähän mietityttää.

        6 vk nyt takana, aiemmin vaihtui 7 mg annokseen. Kokonaistilanne nyt -9 kg. Närästys on kammottavaa, ruokahalua ei oikeastaan ollenkaan, ei nälkää. On pakotettava itsensä syömään. Vatsan toiminnassa haasteita, ts. ei oikein toimi. Kuvotusta koko ajan. Näillä eväillä epäilyttää todella paljon se, onko tulossa oleva 14 mg tämän seiskan kuukauden jälkeen sitten hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6 vk nyt takana, aiemmin vaihtui 7 mg annokseen. Kokonaistilanne nyt -9 kg. Närästys on kammottavaa, ruokahalua ei oikeastaan ollenkaan, ei nälkää. On pakotettava itsensä syömään. Vatsan toiminnassa haasteita, ts. ei oikein toimi. Kuvotusta koko ajan. Näillä eväillä epäilyttää todella paljon se, onko tulossa oleva 14 mg tämän seiskan kuukauden jälkeen sitten hyvä asia.

        Täällä taas. Pudotusta nyt -10,5 kg, ummetus on todella kammottavaa. Käytännössä suoli toimii n. 4-5 päivän välein, mikä toki ei ole kovin hyvä juttu. Toki tulee syötyäkin paljon vähemmän, mutta harvatkin vessareissut ovat aika elämyksiä. Psyllium ei auta.


    • Anonyymi

      6kk ollut käytössä, pååosin 7mg. 11 kg pudonnut painoa. Nyt toista kertaa 14mg käytössä, mutta sitä ei tunnu vatsa kestävän. Pitää palata 7mg:hen varmaankin.

    • Anonyymi

      Ikää kertynyt jo 74 vuotta ja painoa olen pudottanut ikäni aikana varmaan oman painoni verran. Nyt Käytössä Rybelsus 3 mg.
      Samaa vahvuutta käyttänyt nyt 2 kk.
      Paino pudonnut 123->109kg eli 14 kg. Ei sivuoireita.
      Lääkkeen otan aamuyöllä vessareissun yhteydessä. Lääke poistanut ruokahalun erittäin hyvin. Ruokavaliossa vältän hiilihydraatteja parhaani mukaan. Samalla 3mg. vahvuudella jatkan eteenpäin. Ylipainosta johtuneet nivelvaivat helpottaneet huomattavasti. Erittäin tyytyväinen lääkkeeseen ja etenkin ikä huomioon ottaen laihtuminen lähes uskomatonta lääkkeen ja ruokavalion avulla, koska nivelsäryt estävät normaalin liikunnan.

    • Anonyymi

      Aloitin reilu kk sitten Rybelsus -lääkkeet 3mg, nyt 7mg menossa toinen viikko ja 4 viikon päästä tarkoitus aloittaa 14mg.
      Minulle määrättiin lääke Forxigan 10 mg lisäksi, koska minulla on korkeat verensokerit.
      Paino oli 88,5 nyt 85,5, eli 3kg näyttäisi paino pudonneen tällä ajalla (1,5 kk)
      Sokeriarvot ovat pudonneet, mutta ei vieläkään normaalit alku 13 ja pudotus->9 aamuisin, päivällä jo parhaimmillaan 5-6, ruuan jälkeen 7-8.
      Lääke aiheuttaa minulle samaa, mitä täällä muutkin ovat kertoneet, eli kuvottavaa, oksettavaa oloa sekä närästystä. Minulla on oksennuksen tunne kurkussa, se pyörii siellä, mutta onneksi ei ole tullut oksennusta. Rennie voi auttaa sekä kylmä vesi.
      Muutamana yönä olen herännyt kun vatsaa on vääntänyt rajusti ja sitten oksettaa ja on ripulia.
      Toivon, että paino putoaisi vielä ja sitä myöten verensokeri normalisoituisi. Iltaisin iskee makean himo, muutoin närästyksen ym. etovan olon vuoksi tulee syötyä kohtuullisesti, kun saisi tuon makeannälän pois vielä. Malttia ja eihän liian nopea painonpudotus ole hyväksi, itselläni siitä kokemusta.

      • Anonyymi

        Näköjään yksilöllistä. Laihdutin ensin Ozempicin avulla yli 30 kg, sitten repsahdin ja painoa tuli takaisin 10 kg. Sitten Ozempicille tuli saatavuusongelmia ja tilalle tuli Rybelsus vahvimmalla annoksella 14 mg. Silti paino on vielä noussut lisää melkein 10kg. Lääkkeellä ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Nyt kaksi päivää syönyt fiksusti. Pitäisi jaksaa näin koko loppuelämä näin, hieman epäilyttää jo nyt.


    • Anonyymi

      Muuten sujunut hyvin. 14mg nyt mennyt vähän aikaa. Nyt ilmaantunut kylkikipua,onkohan mahdollisesti yhteyttä?

      • Anonyymi

        Onko kylkikipu oikealla? Kylkikaaren alla? Voi olla sapesta johtuvaa.


    • Anonyymi

      3 kk Rybelsusta takana. Ensin 1kk 3mg, sitten 1kk 7mg ja nyt 1 kk 14 mg.
      Paino tippunut 93,9-> 86,5kg.
      14 mg kohdalla tuli viikon verran kuvottavaa närästystä ja pääkipua, 2 viikon aikana leposykkeet nousi 15 pykälää. Kävin luovuttamassa verta, hemoglobiini oli edellisestä luovutuksesta noussut 130-> 150. Luovutuksen jälkeen syömisestä huolimatta verensokerit droppasi, niin että taju meinasi lähteä ja oli todella huono olo. En suosittele verenluovutusta.

      Ensimmäisen 2 kk aikana tein vain pitkiä kävelylenkkejä joka päivä ja annoin keholle mahdollisuuden tottua lääkkeeseen. Kun leposykkeet nousi 14mg myötä, niin vain lyhyitä ja rauhallisia kävelylenkkejä. Tänä aikana myös painonpudotus jämähti paikalleen.

      Nyt kun 14 mg sivuoireet on ohi, niin treenaan taas kovaa. Kovan treenin aikana on nyt vain tankattava vedellä, jossa on Dexal-geeliä, muuten sokerit droppaa ja tulee huippausta. Ennen lääkettä tätä tankkausta ei tarvinnut tehdä.

      Lääkkeen otan aina yöllä! Syön viimeisen aterian n. klo 18-19 ja herään n. 01-03 ruokkimaan kissan (sekin on ahmatti) ja otan lääkkeen. Minulla on korotettu tyyny, joka helpotti närästyksien aikana.
      Välillä kaikki ruoka etoo, rasvainen ja raskas ruoka ei enää mene ollenkaan. Makean perään olen edelleen, mutta vähitellen korvaan makean marjoilla ja otan vain pieniä annoksia makeaa.
      Smoothiesta olen löytänyt apuja etovaan tunteeseen. Kun sinne koneeseen pitää saada jotain ravintoa.
      Mahtava fiilis! Ikää 52 ei muita lääkityksiä. Verenpaine 120/74 leposyke 43. Vielä 11,5kg tiputettavaa.
      Tsemppiä muillekin! Koettakaa kestää ohimenevät sivuoireet ja miettiä mihin aikaan otatte lääkkeen ja mitä syötte ja juotte. Se maksaa vaivan.

    • Anonyymi

      Hei! Olen nyt käyttänyt Rubelsus 14mg kaksi kuukautta ei mitään sivuoireita ole ollut, mutta nyt tullut kutinaa vatsan alueelle ja hiukset katkeilevat. Onko muilla vastaavaa vai johtuuko muusta?

    • Anonyymi

      Amen and Ament to all!

    • Anonyymi

      Tässä 6.12. 2023 kirjoittaja:
      Kyllä! Vaivalla kasvatetut pitkät hiukset piti leikata lyhyeksi, kun menivät niin huonoon kuntoon ja latvat katkeilivat.

    • Anonyymi

      N. 5 kk sitten aloitin 3 mg. En pystynyt vahvemmalla jatkamaan, kaikki syöminen teki pahaa, jatkoin 3 mg.
      Paino pudonnut nyt n. 10 kg.

    • Anonyymi

      Nyt takana ko. lääkettä 14mg 3kk, paino on jämähtänyt paikoilleen. Mutta -4kg alkuperäisestä painosta ennen Rybelsuksen aloitusta, eikä ole tullut lisää. Ylipainoa vielä n. 10kg. Verensokeri on alle 10, mutta ei vieläkään niin hyvä kun pitäisi.
      Pahoinvointi ym. lähtenyt, hyvin maistuu taas herkut yms. Tahdonvoimaa tässä tarvitsisi, mistähän saisi?

      Kaipaisin vielä esimerkkejä, miten lääke on auttanut verensokereihin?

      • Anonyymi

        Täällä 7.1 kirjoittaja. Paino lähti putoamaan ja nyt lähtenyt yhteensä n. -8kg (n. 3kk). Verensokeri parantunut huomattavasti n. 5,5-7 välillä huitelee. Verenpaine normaali. Makeanhimo on edelleen, mutta näköjään lääke auttaa ainakin vielä siihen, ettei sokeri ja paino nouse. Kun vielä saisi ruokavalion paranemaan, se olisi se tärkein pointti eli herkut pois.


    • Anonyymi

      Itselleni ei ilmeisesti tehoa kuin 14 mg, nyt 7 mg ei paino ole tippunut yhtään. Käytössä ollut 6 viikkoa. Vähän kuvotusta lääkkeenoton jälkeen, närästystä ja ummetusta, mutta makeanhimoon ei ole vaikuttanut mitenkään. Annoskoko ehkä vähän pienentynyt, mutta ei nähtävästi riittävästi, koska ei ole painoon vaikuttanut.

      Aloitan nyt kuntokuurin ja jätän herkut pois, luulisi painon laskevan. Ei tämä mikään ihmelääke ole ainakaan kaikille, samalla tavalla täytyy elämäntavat muuttaa, kuin missä tahansa laihdutuskuurissa. Olisin toivonut lääkkeestä vähän vetoapua esim. makeanhimon vähentymisessä, niin olisi ollut laihduttaminen vähän helpompaa.

    • Anonyymi

      Minulla makeanhimo lähti vasta nyt, kun 4,5kk lääkettä syöty ja viimeinen 1,5kk 14mg.
      Sokerihimo loppui samaan syssyyn, kun loppui närästyksetkin. Imeytyyköhän lääke nyt paremmin?

      Paikallaan junnannut painokin lähti uudestaan laskuun, kun pääsi sokerikoukusta eroon.
      Nautin itsetehtyä smoothieta ilman maketusta.

    • Anonyymi

      Mulla takana reilu 6kk Rybelsusta. 1kk 3mg ja 1kk 7mg eli nyt 4kk 14mg. Paino on pudonnut 15kg. Minulla ei ole diabetesta, mutta ylipainoa kyllä. Minia on lääkäri ohjeistanut juomaan päivittäin elektrolyyttijuomaa joka vähentää etovaa oloa ja vähentää riskejä munuaisten, haiman ja sapen ongelmiin lääkkeen kanssa. Lisäksi parhaiten toimii se, että pakottaa itsensä syömään edes pieniä annoksoa säännöllisesti 2-3 tunnin välein.

      3mg ja 7mg ei aiheuttanut oireita, mutta 14mg aloituksen jälkeen oli vatsavaivoja ja mahakipua. Ne kuitenkin helpottivat ajan kanssa. Nyt enää ehkä kerran kuussa.

      Ruokahalua on kyllä hillinnyt hyvin, mutta itse päätän kuitenkin mitä suuhuni pistän, eli ajatusmalli täytyy muuttaa myös. Lääkärini kertoi myös, että suosittelee syömään suurimman osan kaloreista proteiinina jolloin lihasmassa ei katoa. Jos laihtuu pääasiassa lihaksista, on aineenvaihdunta jatkossa vieläkin huonompi ja paino nousee äkkiä takaisin. Eli laihdun mieluummin hitaammin syömällä oikeita asioita, lääkkeen tuella.

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään käynyt niin, että lääkkeen teho laihdutuksen kannalta lakkaa?
      Itsellä palasi normaali ruokahalu noin 6kk käytön jälkeen. Lääkkeen avulla putosi paino 5kg.
      Nyt olen pitänyt 3kk taukoa ja tänään otin taas suoraan 14mg annoksen, hyi hitto miten paha olo siitä tuli.. :S

      • Anonyymi

        Minulla takana nyt 3 kk Rybelsuksella eikä paino ole pudonnut enää muutamaan viikkoon. Syön huomattavasti aiempaa vähemmän ja makeanhimokin on vähentynyt, mutta niin se vaan paino junnaa paikallaan.

        Laihtuminen siis käytännössä loppui, kun olin syönyt 2 viikkoa 14 mg annosta. Sitä ennen paino putosi 2 kg 7 mg:n annoksella ja 0,5 kg 14 mg annoksella. Ensimmäiset 4 viikkoa 3 mg annoksella ei vaikuttanut mitenkään.

        Kalliita on kadonneet kilot, rahaa mennyt melkein 500 euroa eli n 200 euroa per kilo. Katson vielä jäljellä olevat lääkkeet loppuun ja ostan ehkä yhden kk annoksen. Jos ei paino putoa yhtään, niin tämä leikki loppuu siihen.

        Naurattaa, kun lehdet kirjoittelee vaan niistä, jotka ovat laihtuneet tällä kymmeniä kiloja. Ei tämäkään kaikille ole oikotie onneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla takana nyt 3 kk Rybelsuksella eikä paino ole pudonnut enää muutamaan viikkoon. Syön huomattavasti aiempaa vähemmän ja makeanhimokin on vähentynyt, mutta niin se vaan paino junnaa paikallaan.

        Laihtuminen siis käytännössä loppui, kun olin syönyt 2 viikkoa 14 mg annosta. Sitä ennen paino putosi 2 kg 7 mg:n annoksella ja 0,5 kg 14 mg annoksella. Ensimmäiset 4 viikkoa 3 mg annoksella ei vaikuttanut mitenkään.

        Kalliita on kadonneet kilot, rahaa mennyt melkein 500 euroa eli n 200 euroa per kilo. Katson vielä jäljellä olevat lääkkeet loppuun ja ostan ehkä yhden kk annoksen. Jos ei paino putoa yhtään, niin tämä leikki loppuu siihen.

        Naurattaa, kun lehdet kirjoittelee vaan niistä, jotka ovat laihtuneet tällä kymmeniä kiloja. Ei tämäkään kaikille ole oikotie onneen.

        Täällä ei myöskään alun n -4kg (5k) ole tapahtunut minkäänlaista liikettä alaspäin. Hirveä nälkä on lähes koko ajan? Elokuussa aloitin ja joulukuussa vielä oli paino laskussa, mutta nyt helmikuussa ei mitään tapahtumaa sitten joulukuun. Mietin myös lopetanko koko lääkkeen, mutta katsotaan nyt yksi vuosi.
        Muutin juuri tällä viikolla lääkkeenoton aamuun samaan aikaan, kun herään, jos tämä auttaisi.
        Eihän tässä ole muuten mitään järkeä.
        Itselläni myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka myös nostaa painoa ennemmin kuin laskee.


      • Anonyymi

        Mä aloitin Rybelsus 3mg marraskuun alussa, söin pari viikkoa, kunnes siirryin 7mg. Lääkärin suosituksesta olen nyt ottanut 14mg tammikuusta lähtien. Paino tippui kahden ensimmäisen kuukauden aikana 4kg, mutta nyt, kun siirryin 14mg, paino on jämähtänyt paikoilleen ja ei ole laskenut lainkaan., paino hieman noussutkin. Eli hiukka pettymys kaiken kaikkiaan. Syön ehkä puolet vähemmän kuin ennen, ei ole mielitekoja, mutta en kieltäydykään jostain herkusta, jos sitä tarjotaan. Viini maistuu edelleen viikonloppuisin, mutta ”viiniä ei tee mieli” enää niin kuin aikaisemmin.

        Ongelma on siis, ettei hirvittävän kallis lääke toimi kuin pitäisi. Paino jämähtänyt, jopa noussut 3,5kk jälkeen. Myös närästykset vaivaavat aika ajoin pahasti sekä mahan pullotus ( vaikka annokset ovat pieniä) ja mahan täysinäinen olo kaikenaikaa.

        Lääkärini mukaan lääke pitää ottaa pitkäaikaisena projektina, mutta jos paino ei lähde laskuun, ei mun kannata tätä enää jatkaa. Ajatuksia?


    • Anonyymi

      Rybelus aloitettu 5.1.2024 nyt 30 päivää takana. Paino tippunut 4-5 kg, mutta ilmeisesti aiheuttaa ummetusta, vaivaan suolen toimintaan lääkettä. Verikokeissa maksa-arvo Alat ampaissut nousuun. Alkoholia en käytä lainkaan. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia. En ole vielä keskustellut lääkärin kanssa. Muuten harrastan liikuntaa ja terveelliset elinravat ei lainkaan alkoholia. Nyt olen siirtynyt 7 mg annokseen. Etsin syytä maksa arvon nousulle.

      • Anonyymi

        ”Etsin syytä maksa arvon nousulle.”

        Hyvästä aloitekyvystä ei ole haittaa, mutta ammattikoulutetuille lääkäreille maksetaan hyvää palkkaa juuri tuontyyppisten ongelmien ratkaisusta.


    • Anonyymi

      Minulla paino jämähti siinä 3-4kk kohdalla ja meinasin luovuttaa. Pyöri siinä -5 kilossa pitkään.
      Sitten aloitin ottamaan D-vitamiinia ja aamulla rasvakahvin, niin johan lähti paino tippumaan taas.
      5kk ja -8kg. - 10 kg olisi vielä normaalipainoon.
      Sen huomasin myös kun treenasin kovaa, paino jämähti, mutta kun teen 5-7km kävelylenkkejä päivittäin ja lihaskuntotreeniä, niin paino lähti taas alaspäin.

    • Anonyymi

      Rybelsuksesta on tulossa myös erikoisvahvat annokset 25 mg ja 50 mg laihdutusta varten. Siis tablettimuotoista semaglutidia. Voi olla että nimi on eri ja luulen ettei sille saa Kela-korvattavuutta.

    • Anonyymi

      Minä olen käyttänyt Rybelsusta nyt 3 kk, joista viimeinen kuukausi 14 mg. Ensin ei pudonnut paino yhtään, sitten lähti muutamassa viikossa 3 kg ja sitten pysähtyi painonlasku kokonaan kolmeksi viikoksi. Nyt on taas lähtenyt parissa viikossa 2 kg.

      Makeaa tekee mieli aiempaa vähemmän ja täytyn aiempaa nopeammin. En silti syö ollenkaan terveellisesti, proteiinia en juuri ollenkaan, kaikki syöminen koostuu hiilareista. Ei tee mieli mitään terveellistä. Syön jogurtti, leipää ja lähes joka päivä jonkun pullan. Aluksi yritin syödä salaattia, mutta kyllästyin siihen viikossa. Jos pystyisin terveelliseen syömiseen, en olisi tätä lääkettä edes tarvinnut. Valitettavasti tämä lääkekään ei pysty korjata haitallisia makumieltymyksiäni. Se saa minut vain syömään aiempaa vähemmän.

    • Anonyymi

      Käytössä ollut 1kk 7mg, nyt 3pv 14mg. Paino tippunut noin 5kg. Ruokahalu on 14mg aloituksella mennyt kokonaan pois. Jonkin verran pystyn syömään jätskiä ja onneks proteiinijuomat menee hyviin. Eli näillä nyt menee ja jotta saisin muita tarpeellisia aineita, niin spirulinatabletit, omegat ja 1-2 flow juoma päivisin. Veden juonti on mennyt huonompaan suuntaan, sen kanssa täyty taas tulla kaveriksi jotta ei tulisi päänsärkyjä.
      Oksettaa ja väsyttää, mutta ei nyt hirveesti onneks ja tärkeä on, että toimii ainakin mulla.

      • Anonyymi

        Saas nähdä milloin on Rybelsuksen vuoro loppua apteekeista. Lihavuus on maailman yleisin sairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saas nähdä milloin on Rybelsuksen vuoro loppua apteekeista. Lihavuus on maailman yleisin sairaus.

        Lihavuus EI ole sairaus!
        Syö vähemmän kuin kulutat.


    • Anonyymi

      Täällä reilu kuukausi syötynä Rybelsus lääkettä.Edellisviikolla oli nosto 7 mg.Verensokerit tippuneet ihanasti, lukemat 4-5 näyttää .Noin 3 kg tippunut. Ainoastaan ongelmana ettei vatsa toimi kunnolla. Luumuja,taateleita yms. olen laittanut puuroon,mutta tuntui ettei auttanut kunnolla. Fructolax ja kookosöljy melkein parhaimmat apuun ja runsas vesi.

    • Anonyymi

      Aloitin Rybelsuksen lokakuussa. Siirryin parin kk jälkeen 3 mg--7mg. Tosi pahaa etomista ja kovaa väsymystä. Alkoholin himo kovastikin loppui. Hyvähyvä. Lopetin kuitenkin jouluna kun halusin nauttia joulusta perheen kanssa ilman etovaa oloa. Olin kuitenkin huomannut että pari kiloa silloin syksyllä lähti, Alkoa ei mennyt ja olikin kevyempi. Siksi päätin aloittaa uudestaan 7 mg tabletteja olen syönyt n. 2 vkoa. Vielä ei mitään vaikutusta. Tosin ei pahaa oloakaan...toivoisin kokemuksia tuosta väsymyksestä/uupumuksesta. Se on ainoa mikä tässä huolettaa. Laittaisitteko kokemuksia?

      • Anonyymi

        Olen syönyt Rybelsusta nyt reilu 4 kk. Paino on pudonnut maltillisesti, 7 kg vain lähtenyt, vaikka ylipainoa on reilusti. Nyt pariin viikkoon ei ole pudonnut lainkaan, vähän tullut takaisinkin.

        Väsyttää koko ajan, nukun todella huonosti. Päänsärkyä, vatsakipuja, ummetusta, pahoinvointia. En tiedä enää, onko tämä sen arvoista. Varsinkin nyt, kun paino ei enää putoa edes hitaasti. Päätin, että jos 2 kiloa tulee takaisin, niin sitten loppuu. Ei ole järkeä maksaa maltaita ja kärsiä huonoa oloa, jos paino ei edes putoa.


    • Anonyymi

      Hei! Aloitin 3 mg lokakuussa ja lääkärin suosituksesta 14 mg jo marraskuussa. Lievää pahoinvointia viikkojen ajan. Muutaman kerran tuli tosi huono olo. Lopetin joulun jlk, olin ihan puhki, uupunut, huonovointinen. Kolmen viikon tauon jlk aloitin lääkärin konsultoinnin jlk j. 2. Pv 14 mg, koska niitä valmiina kotona. Tuntui ettei laihtuminen etene ilman lääkitystä. Ja tuolla pienemmällä annoksella ei vaikutusta. Vähitellen uskalsin nostaa annoksen maaliskuussa jokapäiväiseksi. Sen jlk paino taas ruvennut laskemaan. Huomaan, että lääke auttaa hillitsemään ruokaa. Se on ihmeellistä! Lisäksi täytyy tehdä ruokavaliomuutoksia, lääke auttaa siinäkin. Olen ollut muutaman kerran flunssassa joten en ole jaksanut liikkua juurikaan. Paino on pudonnut yhteensä 8 kg marraskuun alusta mutta tosiaan n 2 kk välissä, ettei tippunut lainkaan. Aion jatkaa ainakin kesään asti, ylipainoa enää 12 kg. Alunperin oli 26 kg ylipainoa, josta 6 tiputin ilman lääkettä.

      Uskon, että nostin alunperin lääkkeen liian nopeasti 14 mg:aan.

    • Anonyymi

      Ps: Äskeiseen lisäys. Verensokeri- ja maksa-arvot pudonneet, samoin kolesteroli. Syy jatkaa tällä tiellä!

    • Anonyymi

      7.4.24 sunnuntaina aloitin eli kokemusta on yksi vuorokausi. Hämmästyttää - ei pystynyt syömään herkullista ruokaa kuin vähän, koska vatsa tuntui nopeasti olevan täysi. Kertoilen tänne matkastani.
      t. Vane

    • Anonyymi

      Lääkäri ohjeisti että lääke otetaan tyhjään vatsaan pienen vesimäärän kanssa eikä sen jälkeen saa mennä makuulle. Onko muut saaneet saman ohjeen? Mieluiten ottaisin lääkkeen aamuyöllä ja aamulla voisin heti syödä aamupalan.

      • Anonyymi

        Mä oon mennyt aina makuulle, kun otan lääkkeen ja odotan sen puoli tuntia, että saa syödä! Mitä sanoi syyksi? Ainakin oon laihtunut vajaassa vuodessa noin 15-17 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon mennyt aina makuulle, kun otan lääkkeen ja odotan sen puoli tuntia, että saa syödä! Mitä sanoi syyksi? Ainakin oon laihtunut vajaassa vuodessa noin 15-17 kg.

        Koska pitää ottaa niin pienen vesimäärän kanssa, niin tabletti ei välttämättä menisi vatsalaukkuun asti, jos on makuulla. Ainakin omasta mielestäni pystyn sen ihan hyvin nielemään pienelläkin vesimäärällä. Taidan unohtaa ko. neuvon ja painua takaisin pehkuihin…


      • Anonyymi

        Sain just ohjeistuksen, että voi ottaa aikaisin aamulla/aamuyöllä ja mennä vielä nukkumaan. Tällöin väli ruokailuun tulee pidemmäksi kuin se puolituntia, ja on näin tehokkaampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain just ohjeistuksen, että voi ottaa aikaisin aamulla/aamuyöllä ja mennä vielä nukkumaan. Tällöin väli ruokailuun tulee pidemmäksi kuin se puolituntia, ja on näin tehokkaampaa.

        Hain eilen pillerit ja aion kanssa aamuyöstä
        ottaa tabletin. Saa nähä tuleeko etova olo ja alkaako paino tippua.
        100 kg nyt aloituspaino N60v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hain eilen pillerit ja aion kanssa aamuyöstä
        ottaa tabletin. Saa nähä tuleeko etova olo ja alkaako paino tippua.
        100 kg nyt aloituspaino N60v

        Taidan olla vähän pöljä, ku aloitin myös just viikko sitten, ja yhtään ei oo ollut etovaa oloa, eikä muita oireita. Jotenkin kai odotin jotain ”dramaattista”, koska lääkäri sanoi et samantyyppistä pahoinvointia kuin alkuraskaudessa. No eipä oo näkynyt - Se muutos on, että makeaa ei tee mieli. Katsotaan si kun annosta nostetaan josko jotain ilmenee. Lääkäri soittelee huomenna ja kyselee kuulumisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain just ohjeistuksen, että voi ottaa aikaisin aamulla/aamuyöllä ja mennä vielä nukkumaan. Tällöin väli ruokailuun tulee pidemmäksi kuin se puolituntia, ja on näin tehokkaampaa.

        Mulle sanottiin, että voi ottaa aamuyöllä ja jatkaa unia, kunhan viimeisestä syömisestä/juomisesta on kulunut vähintään se 6 tuntia.


    • Anonyymi

      Nyt kaksi viikkoa 3mg annosta ja paino pudonnut hieman reilu 3 kg. Ruoka ei oikein maistu - eikä voi syödä kuin vähän. Homma siis toimii. t. Vane

      • Anonyymi

        Kuulostaa hyvältä 👍🏻


    • Anonyymi

      Aloitin 7 mg vahingossa, ei maistunut ruoka eikä olut ja tupakkakaan. Oksensin. Kyllä varmaan laihtuu kun ei pysty syömään.
      Tosin nyt aloitin 3 mg, ehkä vaikutus ei niin voimakas.

    • Anonyymi

      H ei.Painin juuri Rybelsus 7 mg kanssa.Olo on pirullinen. Ei sovi minulle.3 mg oli hyvä,mutta tehoton.Metforom menossa jo monta vuotta.Taidan lopettaa koko jutun.Olen vaikka syömöttä,os ei muu auta

      • Anonyymi

        Melkein viikon kans syönyt, paha olo koko ajan ja tuntuu, että nyt unilääkketkään ei tehoa yhdessä rybelsuksen kanssa. Mietin lopetanko tähän nämä pillerit.


    • Anonyymi

      Aloitin 2 viikkoa sitten 3 mg annoksella. Ainoa vaikutus on ollut lievä ummetus. Ei sivuoireita toistaiseksi. Aika stydin hinta 123 e 30 tabl. Paljonkohan se sitten maksaa kun nostetaan 7 mg:n.

      • Anonyymi

        Saman hintanen 7mg on kun 3 mg.


    • Anonyymi

      Hei kertokaa miten teillä menee Rybelsuksen kanssa? 3mg ei mulla nälkää hillitse

      • Anonyymi

        Nyt jo 14mg, eikä ole tehonnut mitenkään. Ei sivuoireita, eikä painon pudotusta. Turha lääke ja pirun kallis. Syön nyt loppuun tuon kuurin ja lopetan siihen. Ei tämä lääke kaikille toimi. Harmittaa etten saanut tästä lääkkeestä apua. Tsemppiä muille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt jo 14mg, eikä ole tehonnut mitenkään. Ei sivuoireita, eikä painon pudotusta. Turha lääke ja pirun kallis. Syön nyt loppuun tuon kuurin ja lopetan siihen. Ei tämä lääke kaikille toimi. Harmittaa etten saanut tästä lääkkeestä apua. Tsemppiä muille

        Kuinka kauan olet kaikenkaikkiaan ryblsusta?


    • Anonyymi

      Olen syönyt Rybelsusta kohta puoli vuotta ja paino on nyt pudonnut 9 kg. Ensimmäisenä kuukautena (3 mg) ei pudonnut ollenkaan, vaikka oli vähän pahoinvointia ja närästystä. Makeanhimo väheni.

      Toisena kk:na (7mg) putosi 4 kg, oli pahoinvointia, närästystä ja ummetusta ja lääkkeen otto alkoi olla todella etovaa. Makeanhimo poissa. Täytyin aiempaa nopeammin.

      Kolmantena kk:na (14 mg) lähti 2 kiloa, samat oireet edelleen, makeanhimo palasi.

      Siitä eteenpäin pahoinvointi ollut vähäisempää, mutta lääkkeen otto on edelleen vaikeaa. Närästys vähentynyt. Paino on sahannut edestakaisin, makeanhimo lähes yhtä suuri kuin ennen lääkkeen aloitusta. Annoskoot pienempiä kuin ennen lääkettä, mutta kasvaneet kuitenkin alkuvuodesta. Painoa on pudonnut 2,5 kg, mutta sen eteen täytyy tehdä kovasti töitä. Lääke ei enää toimi samoin kuin alussa vaan täytyy ikään kuin olla laihdutus kuurilla koko ajan, muuten nousee paino heti. Kunnon mättöviikonloppu onnistuu helposti, ja sitten nousee painokin sen 2-3 kg jonka saan pois parin viikon kitukuurilla. Eli tilanne nyt oikeastaan sama kuin ennen lääkkeen aloitusta.

      Mitat alussa 160/82, nyt 160/73,6

      • Anonyymi

        Lisäys edelliseen: pudonnut siis enimmillään 9 kg, tänä aamuna pudotus 8,4 kg. Paino sahailee päivittäin.


    • Anonyymi

      4 viikkoa takana 3mg annoksella. Paino pudonnut 5,5 kg. Aloitin juuri 7 mg annoksen. Väsymystä ja päänsärkyä on ollut - mutta niiden kanssa pärjää eivätkä ne ole kohtuuttomia. t. Vane

      • Anonyymi
        UUSI

        Näköjään sinulla toimii toi lääke, eikä ilkeitä sivuvaikutuksia.ole tullut.


    • Anonyymi

      Itselläni 2vkoa takana, einekatiivista, ruuan himo kadonnut 3g menny

      • Anonyymi

        Onko ollut huonoa oloa?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      77
      2325
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1801
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      170
      1689
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe