Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Diabetes: Metforem ja maitohappoasidoosi

Anonyymi

Itselläni on juuri todettu 2-diabetes. Lääkäri määräsi Metforem 500 mg, jonka käyttö aloitetaan 1 tbl:sta ja nousee päälle viikossa päivittäin: 2 x 2tbl.

Diabetes on itselleni uusi sairaus ja kokemus. Mulla on myös mm. epilepsialääkitys, kohtauksia ei ole ollut 20 vuoteen.

Luin maitohappoasidoosista, että se on hengenvaarallinen tila. Onko teillä kellä kokemuksia tällaisesta?

Saako jouluna syödä suklaita ja marmeladeja, vai onko kaikki tuollainen nyt kiellettyä?

25

2186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uuden diabeteksen voi vielä peruuttaa, jos laihduttaa.

      Kaikilla lääkkeillä on hengenvaarallisia sivuvaikutuksia, ne vaan ovat harvinaisia.

      Liiallinen alkoholinkäyttö, maksan vajaatoiminta, huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes, ketoosi, pitkittynyt paasto sekä epäyhteensopivan lääkkeen käyttö ovat sen riskitekijöitä. Maitohappoasidoosi on silti hyvin harvinainen, enkä itse ole luonut sille yhtään ajatusta 14-vuotisen metformiinkuurini aikana.

    • Jos on ylipainoa niin kannattaa laihduttaa. Suuria määriä sokeria kannattaa välttää koska se lihottaa ja diabeetikoille suositellaan samaa terveellistä ruokaa kuin muillekin. Siis täysjyvää, kasviöljyjä, palkokasveja, kasviksia, hedelmiä, vaaleaa lihaa, kalaa, vähärasvaisia maitotaloustuotteita.

      Osa kaloreista voi tulla sokeristakin mutta sitä ei pitäisi käyttää paljoa.

      • Anonyymi

        Hanki jatkuva mittaus ja opit hiukan hoitotasapainosta.
        Sokeria ei tule käyttää ollenkaan.
        Esimerkiksi 3-4 makeista pompauttaa verensokereita useita yksiköitä, samoin keksit tai pulla (pala).
        Jos oma insuliinin eritys toimii jotenkuten sokeroituvien ruokien vaikutus peittyy haiman vinguntaan.
        Happamat ja suolaiset (ei maketa) yhdessä kasvisruokien kanssa sopivat hyvin.
        Leipää ja perunaa ei tule syödä samalla aterialla. Vilja on helposti sokeroituvaa
        Ruisleipä yllytyksestä huolimatta rassaa ja vaatii insuliinia. Enintään yksi viipale kerrallaan.
        Kuituja mainostetaan, mutta kasvikset ylipäätäänovat pääasiassa kuitua.

        Ryytattu insuliini tuhoaa luontaisen ruokahalun säätelyn. Verensokeria säädellään ensi sijaisesti ruon määrää ja laatua rukkaamalla.
        Hedelmäsokeri aiheuttaa rasvamaksan siis myös hedelmät.
        On virhe uskoa siihen että diabeetikko voi syödä normaalisti.
        Erityisen vaarallinen on oppi hiilihydraattien osuudesta ruokavaliossa.
        Keto dieetti ei sekään ole oikein.


    • Anonyymi

      Kiitos lohduttavista sanoista ja neuvoista. 🙂

      • Anonyymi

        Jos vedät viinaa, niin pidä ainakin se päivä taukoa lääkityksestä, niin minäkin olen tehnyt eikä ole tullut maitohappoasidoosia eikä oo verensokerit sen takia kohonneet, mutta ei kannata turhan usein pämpätä. Jätetään se touhu nuorille aikuisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vedät viinaa, niin pidä ainakin se päivä taukoa lääkityksestä, niin minäkin olen tehnyt eikä ole tullut maitohappoasidoosia eikä oo verensokerit sen takia kohonneet, mutta ei kannata turhan usein pämpätä. Jätetään se touhu nuorille aikuisille.

        Olen lopettanut kaiken viinan jo 35 vuotta sitten.

        Maitoa juon kylläkin runsaasti.
        Vaikuttaako maito tähän asiaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen lopettanut kaiken viinan jo 35 vuotta sitten.

        Maitoa juon kylläkin runsaasti.
        Vaikuttaako maito tähän asiaan?

        Maidossa on energiaa mutta se ei ole erityisen haitallista diabeetikoille. Jos on ylipainoinen niin kannattaa laihduttaa, tyyli on vapaa. Välimeren dieetti on monesti valittu terveellisimmäksi dieetiksi mutta tuolla viitataan välimerellä vielä 1960-luvulla noudatettuun dieettiin. Täysjyvää, hedelmiä, kasviksia, oliiviöljyä, palkokasveja, hiukan lihaa ja juustoa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maidossa on energiaa mutta se ei ole erityisen haitallista diabeetikoille. Jos on ylipainoinen niin kannattaa laihduttaa, tyyli on vapaa. Välimeren dieetti on monesti valittu terveellisimmäksi dieetiksi mutta tuolla viitataan välimerellä vielä 1960-luvulla noudatettuun dieettiin. Täysjyvää, hedelmiä, kasviksia, oliiviöljyä, palkokasveja, hiukan lihaa ja juustoa.

        Hän lienee tarkoittanut maitoa ja maitohappoasidoosia. Ne eivät taida liittyä mitenkään toisiinsa, vaiko onko maidossa liikaa maitohappoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hän lienee tarkoittanut maitoa ja maitohappoasidoosia. Ne eivät taida liittyä mitenkään toisiinsa, vaiko onko maidossa liikaa maitohappoa?

        Maidolla ja maitohappoasidoosilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ihminen vaan muuttaa tietyissä tilanteissa glukoosia maitohapoksi, esimerkiksi rasittavassa liikunnassa kun ei ole tarpeeksi happea.


    • Anonyymi

      Jos sinulle tulee vatsavaivoja metformiinista, voit aina pyytää/vaatia lääkkeen vaihtoa (n. 10 prosenttia saa häiritseviä vatsavaivoja).

      Metformiinista on myös olemassa erilaisia versioita, esim. depottabletteja jotka imeytyvät hitaasti. Sitten on jakouurteellisia, joita voi jakaa useaan pieneen annokseen. Lisäksi annoksen suurentaminen vähitellen voi lisätä gastrointestinaalista siedettävyyttä.

    • Anonyymi

      Tämä on varmaan hölmö kysymys, mutta eikös diabetekseen liity joitain hermostojuttujakin?

      Mulla nimittäin viimepäivinä, vasemman isovarpaan päässä on tuntunut siltä, kuin sitä yhtäkkiä parsinneulalla pistäisi! Todella sattuu. Voihan tuo tietysti olla jotain muutakin jalan hermokramppia...

      • Pitkään sairastettu diabetes voi aiheuttaa neuropatiaa.


      • Anonyymi

        Tuo neuropatia johtuu B1-vitamiinin puutteesta. Diabetes kuluttaa elimistöstä B1-vitamiinia. Tilaa Iherb:stä benfotamine-nimistä rasvaliukoista B1-vitamiiniä, jolloin nuo hermostolliset oireet katoavat kuin taikaiskusta. Ennen tuota sai benfotaminiinia sai Suomesta, mutta enää ei taida saada.


      • Anonyymi

        Ettei olisi virtsahappokiteitä eli kihtiä.
        Ensivaiheessa auttaa vesi joka laimentaa ja toimii myös kihdin hoitona


    • Anonyymi

      Uskomatonta, mutta paino alkoi mulla pudota jo välittömästi...

      Jotain iloakin tästä taudista ja tän lääkityksestä. 🐤

    • Anonyymi

      Olen nyt päälle 2 viikkoa syönyt Metforemiä, aluksi tosiaan meni ruokahalu ja vähäinen se on edelleenkin, mutta nyt kykenen jo syömään. Laitoin pizzan uuniin.

      Toisessa ketjussa joku kirjoitti, että 2 viikkoa menee kunnes lääkkeen vaikutus tulee ilmi. Eli: mikä se nyt sitten on?

      Tuo isovarpaan pistely meni ohi, mutta muutoinhan varpaani ovat "aina" jollain tavoin puutuneet, kuin krampissa.

      Olen joutunut käyttämään Pegorionia, että kropan jätehuolto toimisi kunnolla.

      • Anonyymi

        Alä hyvä diabeetikko syö pitsaa! Rasvaa ylenmäärin ja vehnää eikä kuituja lainkaan.


    • Anonyymi

      Ihmeellistä, mutta tosiaankin laihdun hissukseen, kiloja tippuu.

      Ja tuo vatsantoimitus: aiemmin suoli oli todella hidas, nyt ilm. Metforem-lääkkeen vaikutuksesta toimii lähes joka päivä.

      • Anonyymi

        Siitä, kun aloitin lääkityksen ennen joulua, eli vajaassa kuukaudessa, on paino nyt pudonnut n. / yli 3 kiloa.


    • Anonyymi

      Kyllä saa joskus herkutella ja niin pitääkin,mutta ei ole suotavaa,että herkuttelee joka päivä. Minulla myös 2.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe