ET-kansalaisaloitteesta tieto ja linkki jakoon

Anonyymi

Elämänkatsomustiedon opiskelu sallittava kaikille - kansalaisaloite käynnissä

Kansalaisaloitteen tarkoituksena on sallia elämänkatsomustiedon opiskeleminen kaikille peruskoulussa ja lukiossa. Nykyinen laki estää elämänkatsomustiedon opiskelun alle 18-vuotiailta evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon jäseniltä. Peruskoulu- ja lukiolain muutoksilla elämänkatsomustieto katsomusaineena avataan kaikkien ulottuville. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/8860

Muutoksen jälkeenkin huoltajat valitsisivat peruskoulun oppilaan katsomusaineen, ja lukiossa valinnan tekisi nuori itse.

Perustelut
Lakimuutos korjaisi oudon epäsymmetrian: tällä hetkellä uskontokuntiin kuulumattomat voivat osallistua joko uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetukseen, mutta kirkon jäsenet eivät saa opiskella elämänkatsomustietoa. Kysymys on oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuudesta.

Muun muassa lapsiasiainvaltuutettu on kiinnittänyt huomiota nykylain ongelmiin. ”Sääntely on yhdenvertaisuutta loukkaavaa ja lasten oikeuksien sopimuksen 2. artiklan vastainen”, todetaan lapsiasiainvaltuutetun nelivuotiskertomuksessa eduskunnalle 2018.

Nykymallia ovat kritisoineet myös esimerkiksi Kuntaliitto, Lukiolaisten liitto ja yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto.

Lain muuttaminen saa laajaa hyväksyntää. Taloustutkimuksen elokuussa 2020 toteuttamassa mielipidekyselyssä elämänkatsomustiedon avaamista kaikille mahdolliseksi katsomusaineeksi kannatti 79 prosenttia vastaajista. Nuorista sitä kannatti 86 prosenttia. Samoin sitä kannatti enemmistö kaikkien puolueiden kannattajista KD:tä lukuun ottamatta.

Lain korjaamista ei kuitenkaan ole kirjattu hallitusohjelmaan, ja asian voi saada eduskunnan käsittelyyn vain kansalaisaloitteen avulla.

Allekirjoita, jaa linkkiä, kerro.

66

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo eläinkidutus, raudat pois´-aloite on hyvä.
        ETtä en kannata.


      • Anonyymi

        Tavoitteena on yhä, että 50 000 ylittyy!


    • Anonyymi

      Kaverin kanssa juuri huomasimme, että kummallakin on kaukaisempia sukulaisia, joita tapaa tai on muuten yhteyksissä jouluvapaiden tai välipäivien tai uuden vuoden vastaanoton merkeissä. Ei vaan ole tullut ajatelleeksi, että hei, hekin…
      Jotkut ehkä kirjoittavat tukensa parhaiten, jos saavat paperin eteensä. Tuosta linkistä voit tai itse kukin voi myös tulostaa kannatusilmoituslomakkeen. Palautusosoitehan on ET-kansalaisaloite, Neljäs linja 1 ,00530 Helsinki.

      • Anonyymi

        Vuoden alun tervehdyksessä aloitteen linkki mukaan.


    • Anonyymi

      Suomen Kuvalehdessä 23.12. mielenkiintoinen uutisjuttu! Aloite menisi eduskunnassa läpi!?

      • Anonyymi

        Neljän puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtajat tukevat ETn avaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljän puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtajat tukevat ETn avaamista.

        Aloite voi mennä läpi, kunhan se saadaan eduskuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloite voi mennä läpi, kunhan se saadaan eduskuntaan.

        Perussuomalaisten eduskuntaryhmän pj Ville Tavio on eri linjoilla kuin puheenjohtaja Riikka Purra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perussuomalaisten eduskuntaryhmän pj Ville Tavio on eri linjoilla kuin puheenjohtaja Riikka Purra.

        Ville ei näytä tuntevan edes perusasioita tuosta. "Mitään en tiedä, mutta vastaan panen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ville ei näytä tuntevan edes perusasioita tuosta. "Mitään en tiedä, mutta vastaan panen."

        Neuvonantajatkin pikkusen pihalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ville ei näytä tuntevan edes perusasioita tuosta. "Mitään en tiedä, mutta vastaan panen."

        Ehkä Ville tietää, että käytännössä uskontoa opetetaan tunnustuksellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perussuomalaisten eduskuntaryhmän pj Ville Tavio on eri linjoilla kuin puheenjohtaja Riikka Purra.

        No nehän on kaikki erilinjoilla keskenään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neuvonantajatkin pikkusen pihalla?

        Kaikki persut on pihalla


      • Jos ja kun tärkein yhdistävä teema on maahanmuuton merkittävä rajoittaminen, niin toki muusta voikin olla eri mieltä. Tämä ET-juttu on epäilemättä melko lailla muusta riippumaton erillinen asia. Vastahan vähän aikaa sitten oli pj ateisti Halla-aho ja vpj kreationisti Huhtasaari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ville ei näytä tuntevan edes perusasioita tuosta. "Mitään en tiedä, mutta vastaan panen."

        Ehkä uskonnonopetus on "tunnustuksellista", tai pitäisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloite voi mennä läpi, kunhan se saadaan eduskuntaan.

        Tärkeä tieto, joka kannustaa jatkamaan. Toivoa on.


    • Anonyymi

      Forssan perunasalaatti on pahaa.

      • Anonyymi

        Olisiko ottanut Kivikylän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko ottanut Kivikylän.

        Kivikylän nakit ainakin olivat hyviä. Ota pois jos saat.


    • Anonyymi

      Tieto menestymisen mahdollisuudesta eduskunnazsa kyllä lisää motivaatiota.

      • Anonyymi

        Laita linkki ja tietoa kaukaisemmillekin kavereille ja sukulaisille.


    • Anonyymi

      Viisi päivää tätä vuotta. Kaikki eteen päin!

      • Nyt näkyy hyvin, että kirkosta eroaminen kasvaa jyrkästi, kansalaisaloitteen allekirjoituksia sen sijaan tulee entiseen tahtiin. Ergo, eroakirkosta-palvelun etusivun linkki ei merkittävästä vaikuta. Ihan kuten oletinkin.


    • Anonyymi

      Allekirjoitus ei ole mitään pyllyilyä kenellekään.

    • Anonyymi

      Toivottavasti kirkosta Nyt eroavat noteeraavat aloittaan.

    • Anonyymi

      Medialla on vastuu käsitellä tärkeää asiaa.

    • Anonyymi

      Kannatusilmoitusten keräys loppuu helmikuussa. Sen jälkeen paperisten lähettäminen digi- ja väestötietovirastoon. Aloitteet raukeavat eduskuntakauden vaihtuessa. Kiirettä pitää.
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2ab51f1c-dc9c-4827-9cd5-193482f50446

      Kansalaisaloitteita vahvalla tunnistautumisella kannattaessa huomaa ettei se vahva tunnistautuminen niin hankala olekaan. Ja voi ainakin olettaa ettei annetut tiedot joudu vääriin käsiin. Kuten kirkosta eron syiden vatvomiseen vapaa-ajattelijoiden keskusteluissa suomi24 palvelussa.

    • Anonyymi

      Tekemällä! Ei yksin puhumalla.

    • Anonyymi

      Hyvä että eroskirkosta.fi on sisällyttänyt mainoksen

    • Anonyymi

      Viestiin voi liittää myös Arno Kotron videon. Se on hyvä.

    • Anonyymi

      Sopii hyvin uudenvuodentervehdyksen yhteydessä.

    • Anonyymi

      Ei, ei. Älkää hyvät pojat. UE ei pärjää.

    • Anonyymi

      Uusi vuosi on siitä kiva, että uuden vuoden tervehdyksiä voi lähetellä vielä uuden vuoden alussa. Vert. joulutervehdykset joulupäivän jälkeen.

    • Anonyymi

      Kehtaako laittaa alkaneen vuoden tervehdykseen?! Hyvinkin kehtaa.

    • Anonyymi

      Hyvä kirjoitus elämänkatslmustiedosta Helsingin Sanomien mielipidekirjiituksessa. Tänään.

    • Anonyymi

      Puolivälin määrä 25 000 lähenee. Tarvitaan tietenkin kunnon loppurynnistys.

    • Anonyymi

      Lähestyy puolivälin krouvi, määrän osalta. Loppukirin paikka.-

    • Anonyymi

      Nyt 25 000 allekirjoitusta!

    • Anonyymi

      Yli 1 ja 1/2 kk tehokasta peliaikaa.

    • Anonyymi

      Nyt sanaa kiertämään. Viestiä.

    • Anonyymi

      Sukset suivkimaan. Tyyli vapaa.

    • Vapaa-ajattelijoilla on nyt ET tavoitteestaan kasassa yli 25000 allekirjoitusta.
      Vapaa-Ajattelijat ovat ET kisassaan kuin kilpahiihtäjät Tour de Skin Alpe Cermisen loppunousussa.
      Vielä pitäisi jaksaa raskaat viimeiset viikot, jotta tavoite 50 000 tulisi täyteen.

      Voi nimittäin käydä niin että ellei edes 50 000 allekirjoittajaa löydy
      - (1 % Suomen kansasta) -
      niin pistetään vireille kansalaislakialoite, jolla esitetään koko tämän Marginaalisen ET-turhakkeen poistamista opetussuunnitelmasta.

      ANTIVAPARI seuraa ET-aloitteen etenemisvauhtia
      "Alpe Cermisen" loppunousussa viikoittain.
      Elämme jännittäviä aikoja!

    • Anonyymi

      Loppiainen on oikein hyvä ajankohta muistaa kavereita tällä linkillä pienellä kehotteella kansalaisaktiivisuuteen.

      • Anonyymi

        Ja hyvä protesti olisi erottaa lapset kirkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hyvä protesti olisi erottaa lapset kirkosta.

        ....ja erota vapaa-ajattelijoista pistämällä tämän vuoden vaparijäsenmaksu.....🚮....tai...🔥
        Saa ajatella vapaasti ilman
        🇰🇬VAPARIPOLITBYROON🇰🇬
        ohjeistusta siihen miten tulee ajatella.


    • Anonyymi

      "Raudat pois metsästyksestä "
      (eläinkidutus) kansalaisaloite jatkaa menoaan eduskuntakäsittelyyn kun sai 50k allekirjoitusta.

      Tämä Et aloite on niin kevyttä höttöä että ei taida mennä läpi. Eikä tarvitse mennäkkään. Humpuukialoite.
      Et on huuhaata.

      • Anonyymi

        Kannustat toimintaan. Kiitos.


    • Anonyymi

      Taistelu jatkuu. La lutta continue.

    • Anonyymi

      Meneekö 26 000 tänään?

    • Anonyymi

      Nyt loppiaisesta alkajaisiin! Aikaa on yhä.

    • Anonyymi

      Mitä Sinä itse voit tehdä?

    • Anonyymi

      Monet kansalaiset eivät vielä tiedä.

      • Olisi mielenkiintoista tietää miten moni tietää, ja noin periaatteessa kannattaa, mutta ei niin paljon että jaksaisi kirjautua kansalaisaloite.fi -sivulle.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista tietää miten moni tietää, ja noin periaatteessa kannattaa, mutta ei niin paljon että jaksaisi kirjautua kansalaisaloite.fi -sivulle.

        Suurin osa, mikäli mielipidetiedusteluihin on luottamista.


    • Anonyymi

      Vielä jaksaa vatkaa.

    • Anonyymi

      Jaoin vielä kin tuli mieleen hyviä uhreja.

    • Anonyymi

      Jatketaan harjoituksia. Deux ex machina?

    • Anonyymi

      Älä kysy, mitä muut voivat tehdä, vaan mitä Sinä itse voit tehdä linkin jakamisen suhteen.

    • Anonyymi

      Tällä mennään tänäänkin - eteenpäin. Porukalla.

    • Anonyymi

      Eri kohderyhmille voisi lähettää viestiä eri kärjellä ja painotuksilla?

    • Anonyymi

      Vielä jaksaa, vielä jaksaa..

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe