Omakotitalossa asuminen ilman asumiskuluja

Anonyymi

Ono palstan porukoilla kokemuksia siitä ettei omakotitalossa asumiseen mene lainkaan rahaa?
Itse päätin aikanaan hankkia tilavan omakotitalon ja siitä vierestä toisen mokoman.
Ja myöhemmin vielä yhden.
Nuo kaksi vuokralla olevaa taloa ovat vuosine mittaan tuottaneet hankintahintansa moninkerroin kuten oman talon hinnankin.
Vuokratuotto on ylijäämäinen, ollut jo lähes 10 vuotta. Tarkoittaa käytännössä sitä että asumalla tilavassa omassa omakotitalossa tulee tilille joka kuukausi pari tonnia.
Vuositasolla lähes 25 tonnia.
Tuosta summasta käytän omiin asumiskuluihin noin 3000-3500€. Loput sijoitan eri kohteisiin, mm. lomarakennuksiin joita vuokraan myös. Näissä tuotte ein niin hyvä koska sesonkiajalla tuotto hyvä mutta sen ulkopuolella huono. Mutta 3 lomahuvilaa on näilläkin tullut maksettua lähes velattomaksi.

13

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laske mukaan vaihtoehtoiskulut. Eli jos myisitkin ylimääräiset kämpät ja sijoittaisit rahat osakkeisiin. Tienaisitko enemmän rahaa? Noihin ylimääräisiin kämppiin kertyy myös korjausvelkaa ja niitä pitää jossain vaiheessa rempata. Tai sitten niiden arvo laskee. Sekin pitää laskea mukaan kuluihin.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä vastauksesta ja näkemyksestä.
        Minulla on osakesijoituksia jo reilun 30-vuoden ajalla joista nautin nyt kun jäin pois työelämästä viisikymppisenä.
        Sijoittamista olen harrastanut muutenkin parikymppisestä alkaen.
        Kiinteistöt ovat tulleet vasta myöhemmin mukaan kuvioon. Ja niiden osalta olen ollut tosi tyytyväinen kun ovat tuloerä toisin kuin yleensä ihmisillä joille asuminen ja kiinteistöt ovat menoja.
        Tuohon kohteiden ylläpitoon on tosiaan hyvä kiinnittää huomiota.
        Itse olen valinnut vuokralaisiksi omakotitaloihin asukkaat ketkä huolehtivat pääosin kohtaan ylläpidosta ja osin kunnostuksistakin. Mikä on huomioitu vuokrasuhteessa eri tavoin, mm. vuokran määrässä ja oheispalveluja tarjoamalla. Näitä mm. "ilmainen" lomaviikko lomahuvilalla tms...
        Lomahuviloiden viikkovuokraus periaatteella olevat tulot ovat huvilasta riippuen 300€-1200€. Sesongit ja juhlapyhät ovat parhaita ja joskus on aikoja kun ovat "tyhjänä" jolloin voin järjestää lomaviikkoja muille. Pääomakuluja ei juurikaan ole vaan kulut käytännössä huolto- ja siivous.
        Kun tarkastelen lyhyen aikavälin (5 vuotta) tuottoja, on kiinteistöt / lomahuvilat tuottaneet noin kolminkertaisesti nettona.


    • Anonyymi

      Ihmisellä täytyy olla aika paljon latvassa lahoa, jos omakotitalon vuokraa.

      • Anonyymi

        Kyllä monet kunnat ja kaupungit vuokraavat omakotitaloja sossun asiakkaille, esim suurperheisille mamuille ja yh-äipille.


    • Anonyymi

      Ei minullakaan mene asumiseen lainkaan rahaa, käyn duunissa ja maksan sillä ne kulut.

    • Anonyymi

      Mitä nämä energiatehokkuusmuutokset tarkoittavat käytännösdä? Eikö suomessa ole jo energiatehokkaat talot? Pistetäänkö 50-luvun talot purkuun? Eikö tämä kansa jo kyllästy siihen miytä EU puuhaa? Lukekaahan alla oleva artikkeli ja lukekaa myös netistä id2020, agenda2030, eduskunnan valkoinen kansio ja miettikää haluatteko tosian ne kaikki asiat elämäänne? https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4429202

    • Anonyymi

      "Tuosta summasta käytän omiin asumiskuluihin noin 3000-3500€."

      Eli asuminen ei ole ilmaista. Sillä ei ole väliä millä tuloilla asumiskustannukset maksetaan.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä osittain totta ettei asuminen ole ilmaista. Tuosta vuokralaisten asumisestaan maksamalla summalla maksavat myös minun asumiskuluja 3-5K€. Itse en omalta tililtäni noita kuluja maksa vaan vuokralaiset maksavat.

        Monet muut joutuvat yleensä maksamaan asumisestaan.
        Kuten ketjussa erä kommentoi että käy duunissa ja laittaa rahansa asumiseen kuten valtaosa pääkaupunkiseudulla asuvista.

        Asumalla nykyisessa kodissa jää joka kuukausi yhä enemmän ja enemmän varoja "yli" ja joille joudun keksimään käyttökohteita mitkä voin hyödyntää verosuunnittelun kautta.


    • Anonyymi

      Moni pystyy koko elämänsä elämään ilman että mihinkään menee rahaa. Vuokra maksetaan ja ruokarahaa tulee tilille jostain.

    • Anonyymi

      Omakotitalossa asuminen, ilman asumiskuluja, onnistuu vain silloin kun/jos ei asu omakotitalossa.

      • Anonyymi

        Onhan omakotitaloille hyvä vaihtoehtokin olemassa.
        Mahdollisimman pieni ja mahdollisimman kallis huone arvoalueella jossa ei erillista keittiötä, oleskelutilaa, nukkumapaikkaa tai sisävessaa vaan kaikki samassa huoneessa kuten Kalliossa usein on..
        Ostohinnan lisäksi maksat vuokraa (vastikkeita) kuukausittain enemmän mitä omakotitalon asumiskustannukset yhteensä.


    • Anonyymi

      Mummonmökkiin asumaan edullisesti.

    • Anonyymi

      No tietysti omakotiasujalla on asumiskuluja, mutta verrattuna rivitalo- tai kerrrostalo-osakkeeseen ne ovat selvästi enemmän asukkaan itse päätettävissä. Jos taloyhtiö päättää tehdä putkirempan, ikkunarempan, kuorirempan, parvekerempan, esteettömyysrempan tai minkä tahansa muun ison rempan, ei siinä yksittäisellä osakkeenomistajalla ole muuta kuin maksumiehen rooli, siinä vaiheessa kun osakkeiden enemmistö niin määrää.
      Omakotitalossa kaikki on omistajansa käsissä. Ja "välttämätöntäkin" remonttia voi usein siirtää useita vuosia, jopa vuosikymmenen. Syrjäseudulla voi tehdä jopa sen taloyhtiölle todella vaikean päätöksen, että laiminlyö remontit tarkoituksella. Nollaa huoltokulut ja poistuu paikalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe