Ummetuksen ennaltaehkäisy - onko Pegorian 12 g hyvä siihen?

Olen 77 vuotias mies ja eilen oli hässäkkä päivä ummetuksen vuoksi. Normaalia ulostusta ei ollut tullut n. viikkoon ja tilanne eskaloitui. Olin tehnyt kotikonsteja jo muutamana päivänä mm. juonut normaalia enemmän vettä ja harjoittanut liikuntaa kyykkyyn - ylös - kyykkyyn ylös. Ei auttanut. Toissailtana ostin Laxoberonia. Otin ohjeen mukaisesta ja odotin, että aamulla tilanne korjaantuu. N. 10 v sitten samassa tilanteessa Laxoberonista tuli toivottu hyöty. Eilen aamulla kävin vielä kävellen apteekissa ja ostin mm. Microlax puikkoja. Kolmannen jälkeen istuin wc:ssä, ponnistin ja tunsin, että nyt alkaa mennä taju. Huusin vaimon paikalle. Hän tuli ja sanoin:"Multa menee taju." Ja se meni myös. Hyvin pian aloin herätä ja kuulin, kun vaimoni toisti nimeäni. Sitten vaimoni soitti ambulanssin. Se tuli. Ensihoito henkilöt (2 miestä) tekivät normaalit tarkistustoimenpiteet. Niissä ei näkynyt mitään hälyttävää. Vointini koheni pikkuhiljaa. Ennen poistumistaan em. miehet soittivat tk-lääkärille ja varasivat minulle ajan sinne. Ja taksikyydillä menimme vaimoni kanssa yhdessä terveyskeskukseen. Lääkärikin tuli ja tutki. Ei todennut mitään vakavampaa.

Sain ohjeen ostaa Pegorian 12g pakkauksen. Nyt olen ostanut ja kiinnostaisi tietää onko kukaan käyttänyt sitä ennaltaehkäisevässä mielessä. Ja jos on, kuinka usein ja mitä määriä, sekä millaisin tuloksin? Kiitos tiedoista jo etukäteen.

12

1850

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En tiedä tuosta Pegorian, vaimo sai kun oli peräsuolen ulosluiskahduksessa leikkauksessa. Siellä ne on kaapissa.

Yksi terveellinen olisi ehkä "duphalac" kannattaa ostaa 1 l pullo, se säilyy. Kannatat ostaa myös se MYLAN, toisen merkin pullo on ohut liukas ja hankala käyttää. Ohentaa ylhäältä saakka.
      Tuo voi kyllä yllättää, kerran en ehtinyt wc ja siinä meni housut ja myös gollegehousut.

Paras aine on ollut vatsantyhjennykseen se, jota sain hakea sairaalan neuvonnasta kun menin viikon kuluttua peräsuolen tähystykseen. Se tyhjensi kaikkein miellyttävämmin. Toki ei muutkaan suuria kipuja ole aiheuttaneet. Sai siis neuvonnasta , eikä kysytty korttia tai nimeä.

Vähän samaan liittyy luontaiskaupan Sunwic 220 g jauhetölkki. Se ei vaikuttanut mitään, rahat vai meni, vaikka käytti kuinka paljon.

"ponnistin ja tunsin, että nyt alkaa mennä taju"
      Jos sinulla on alapesusuihku, suosittelisin kastamaan sormen johonkin nestesaippuaan ja työntämään sen hitaasti reikää. Sormea voi pyörittää ja saamalla suihkuttaa. Reikä suurenee ja voi hieman kaivaa/avustaa, ettei ponnistele.
      Kakkosreikäänhän mahtuu hyvin vaikka koko käsi, lääkäri on muutaman kerran tunnustellut sieltä eturauhasta, eikä mitenkään pahalta tuntunut.

Minulla auttaa kun aamulla juo mustaa kahvia, ehkä noin 40 C asteisena eikä sitten syö mitään. Jos syön, se tekee stopin sen aamun jutulle.

• Anonyymi

Pegorionin kanssa samanlaisia on myös esim. Movicol ja SmartLax, myös annospusseja.
      Yleensä suositellaan minimi 1 pussi päivässä, tarpeen vaatiessa useampikin, ohjeet on paperissa paketin mukana.

Vakituiseen käyttöön on hyvä myös ViSiblin, joka on jauhetta.
      Agiocur on myös hyvä, pieniä tummia rakeita. Näitä molempia voidaan käyttää sekä ummetuksen, että myös löysän vatsan hoidossa, koska sisältävät kuituja, tarkoituksena tasapainottaa suolen toimintaa.

Nesteenä pullossa on esim. Duphalac. Tosin itse sitä käyttäisin vain kertatarpeeseen.

Ummetuslääkkeissä on paljon eroja, ja yleensä parhaiten itselleen sopivan löytää vain kokeilemalla erilaisia valmisteita kunnes sopivin löytyy.
      Apteekissa myös neuvovat mielellään, jos on tarve kysellä jotain infoa.

Jos on käytössä muita lääkkeitä, on hyvä pitää ainakin puoli tuntia välissä ennen tai jälkeen ummetuslääkettä, koska voi vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen.

Pitempiaikaiseen ummetukseen en suosittelisi noita aineita, joita käytetään suolen tyhjennykseen esim. tähystystä varten, ne ovat periaatteessa vain siihen tarkoitukseen eikä pitkäaikaiseen säännöllisempään käyttöön.
      Toki sellaisestakin voi olla apua kertaluonteisesti.

Ummetusta kannattaa joka tapauksessa hoitaa, on kiusallinen vaiva, ja joskus saattaa johtaa pahempaankin tilanteeseen, esim. suolitukokseen.

Nimim. -Vatsa-suolistovaivainen-

• Anonyymi

Itse olen käyttänyt Pegoriania vuoden verran on todella hyvä lääke. Divertikkelit leikattiin vuosi sitten jotka aiheuttivat tukoksia kun tukkettivat suolen. Lääkäri suositteli Pegorionia , on toiminut hyvin. , ja on turvallista käyttää. Nyt käytän enään 1/2 pss päivässä. Alussa käytin 2-3 pss vrk,, suosittelen. Ei aiheuta ripulia suolistomassassa. vaan vatsa toimii kerran päivässä.

• Anonyymi

Mene heti apteekin saat avaunkin heti ja sieltä ammatilaisen neuvot,ettei tilanne toistu.Jokainen olemme yksilöitä jokaisen suoli toimii erinlailla.Joten mikä minulle hyvä,ei sinulle .esim.kaurapuroa joka aamu.sihen kun valmis panaani ja raejuusto. tukeva kotiruoka päivällä. välipala ilta päivällä esim. hedelmä porkkanoita.illalinen kotitekoista keitoa paljon pakaste altaan vihaneksi mukaan.ilta-pala 100gmustikoita,jukurtin,rahkan,vilin kera leseitä päälle viellä. Kun lopetin kahvin suoli ei toiminnut.tuonkaan lisäksi. Joten kahvi puron jälken ja kello 14,ilta-päivä kahvi hedlmät tai porkkana.

• Anonyymi00005

Hei! Käytän ummetukseen estämiseen Levolac 670 mg/ml oraaliliuosta jo kauan. Lääkäri suositteli peräpukamien leikkaukseen jälkeen. Olen tyytyväinen tähän lääkkeen, saan sitä reseptillä.

• Anonyymi00006

Tuota saa ilman reseptiä. Eli on itsehoitovalmiste. Ei tarvitse reseptiä

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Tuota saa ilman reseptiä. Eli on itsehoitovalmiste. Ei tarvitse reseptiä

Mutta jos reseptin kanssa saa Kela-korvausta, silloin kannattaa ostaa reseptillä.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Mutta jos reseptin kanssa saa Kela-korvausta, silloin kannattaa ostaa reseptillä.

joo sen kelakorvauksen saa siitä 1000 ml pakkauksesta.

• Anonyymi00009

Sinulla on esteitä kuitupitoisen ravinnon syömiseen ja liikkumiseen?

• Anonyymi00013

Suolistoani leikeltynä ihmisenä täytyy sanoa, että kuitulisät ym. joko sopivat ihmiselle, tai eivät sovi. Joidenkin voi olla ongelmallista käyttää niitä.
      Itselleni on useammat lääkärit neuvoneet toisistaan poikkeavilla tavoilla. Jotkut lääkärit ovat suositelleet kuituja, jotkut ovat suositelleet välttämään kuituja.
      Itsehän sen parhaiten oppii tietämään, mikä sopii, mikä ei, kun kokeilee kaikenlaista. Ihmisten suolistot ovat erilaisia, se mikä käy yhdelle, ei välttämättä käy toiselle.

Minulle on usein lääkärit suositellut esim. Vi-Sibliniä, jota olen vuosia sitten kokeillut, mutta se ei sopinut minulle ollenkaan. Olen siitä lääkäreille sanonutkin, etten pysty sitä käyttämään, mutta aina joku ottaa sen esille käynnin yhteydessä. En jaksa, en viitsi enää selitellä, että se ei käy, kuuntelen vain kiltisti neuvoja.
      Kun suolen toiminnasta kysellään lääkärikäynnillä, ja kerron sen olevan vaihtelevaa, harvemmin ummetusta kuitenkaan, ennemminkin sitten liian löysällä, niin aina kirjaavat joko tai, kovalla tai löysällä. Ilmeisesti ei ole olemassa mahdollisuutta, että toiminta vaihtelee. Sellaista ei ole koskaan lääkäri kirjannut teksteihin.

Kerrankin sanoin, että joskus on suoli vähän kovemmalla, useammin kuitenkin liiankin löysällä. Lääkäri suositteli, että käyttäisin säännöllisesti Pegorionia. (Ei hyvää päivää, että vatsa kuralla muka sitten jatkuvasti.)
      Teki mieli sanoa lääkärille siinä kohtaa, että ei hänkään varmaan mielellään tulisi töihin joka aamu pa**at housussaan.

Suolisto-ongelmat on todella ikäviä, eikä kukaan voi tietää toisen puolesta, mitä sen toisen suoli kestää, tai ei kestä. Lääkäritkään eivät voi tietää kaikkea, vaikka neuvoa kyllä yrittävät potilasta suolistonsa hoidon suhteen.

Nesteytys on tärkeää suoliston toiminnassa, riittävästi vettä joka päivä. Jos pystyy liikkumaan, niin mahdollisimman paljon liikuntaa, siinä samalla suolistokin saa liikettä. Ja toki ruokavalio, joka sopii suolistolle.
      Ummetuslääkkeiden pitkäaikaiskäytöllä ei varmaankaan suoranaista haittaa ole, muuta kuin suoli tottuu niihin, ja veltostuu, eli suolen oma toimintakyky heikkenee, joka taas vaikuttaa ulostamiseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1275
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      891
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      716
    4. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      656
    5. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      632
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      606
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      587
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      535
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      463
    10. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      443
    11. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      438
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      437
    13. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      51
      435
    14. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      113
      434
    15. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      19
      430
    16. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      427
    17. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      82
      417
    18. Et sinä mitään

Oikeasti halua
      Ikävä
      52
      403
    19. Miksi jätit vastaamatta mies

Silloin kauan sitten 😔
      Ikävä
      42
      390
    20. Veikkauksen asiamiehen provikat?

Minkä verran peliautomaatin pitäjä saa peliautomaatin tuotosta?
      Maailman menoa
      28
      379
    Aihe