Ummetuksen ennaltaehkäisy - onko Pegorian 12 g hyvä siihen?

Olen 77 vuotias mies ja eilen oli hässäkkä päivä ummetuksen vuoksi. Normaalia ulostusta ei ollut tullut n. viikkoon ja tilanne eskaloitui. Olin tehnyt kotikonsteja jo muutamana päivänä mm. juonut normaalia enemmän vettä ja harjoittanut liikuntaa kyykkyyn - ylös - kyykkyyn ylös. Ei auttanut. Toissailtana ostin Laxoberonia. Otin ohjeen mukaisesta ja odotin, että aamulla tilanne korjaantuu. N. 10 v sitten samassa tilanteessa Laxoberonista tuli toivottu hyöty. Eilen aamulla kävin vielä kävellen apteekissa ja ostin mm. Microlax puikkoja. Kolmannen jälkeen istuin wc:ssä, ponnistin ja tunsin, että nyt alkaa mennä taju. Huusin vaimon paikalle. Hän tuli ja sanoin:"Multa menee taju." Ja se meni myös. Hyvin pian aloin herätä ja kuulin, kun vaimoni toisti nimeäni. Sitten vaimoni soitti ambulanssin. Se tuli. Ensihoito henkilöt (2 miestä) tekivät normaalit tarkistustoimenpiteet. Niissä ei näkynyt mitään hälyttävää. Vointini koheni pikkuhiljaa. Ennen poistumistaan em. miehet soittivat tk-lääkärille ja varasivat minulle ajan sinne. Ja taksikyydillä menimme vaimoni kanssa yhdessä terveyskeskukseen. Lääkärikin tuli ja tutki. Ei todennut mitään vakavampaa.

Sain ohjeen ostaa Pegorian 12g pakkauksen. Nyt olen ostanut ja kiinnostaisi tietää onko kukaan käyttänyt sitä ennaltaehkäisevässä mielessä. Ja jos on, kuinka usein ja mitä määriä, sekä millaisin tuloksin? Kiitos tiedoista jo etukäteen.

4

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä tuosta Pegorian, vaimo sai kun oli peräsuolen ulosluiskahduksessa leikkauksessa. Siellä ne on kaapissa.

      Yksi terveellinen olisi ehkä "duphalac" kannattaa ostaa 1 l pullo, se säilyy. Kannatat ostaa myös se MYLAN, toisen merkin pullo on ohut liukas ja hankala käyttää. Ohentaa ylhäältä saakka.
      Tuo voi kyllä yllättää, kerran en ehtinyt wc ja siinä meni housut ja myös gollegehousut.

      Paras aine on ollut vatsantyhjennykseen se, jota sain hakea sairaalan neuvonnasta kun menin viikon kuluttua peräsuolen tähystykseen. Se tyhjensi kaikkein miellyttävämmin. Toki ei muutkaan suuria kipuja ole aiheuttaneet. Sai siis neuvonnasta , eikä kysytty korttia tai nimeä.

      Vähän samaan liittyy luontaiskaupan Sunwic 220 g jauhetölkki. Se ei vaikuttanut mitään, rahat vai meni, vaikka käytti kuinka paljon.

      "ponnistin ja tunsin, että nyt alkaa mennä taju"
      Jos sinulla on alapesusuihku, suosittelisin kastamaan sormen johonkin nestesaippuaan ja työntämään sen hitaasti reikää. Sormea voi pyörittää ja saamalla suihkuttaa. Reikä suurenee ja voi hieman kaivaa/avustaa, ettei ponnistele.
      Kakkosreikäänhän mahtuu hyvin vaikka koko käsi, lääkäri on muutaman kerran tunnustellut sieltä eturauhasta, eikä mitenkään pahalta tuntunut.

      Minulla auttaa kun aamulla juo mustaa kahvia, ehkä noin 40 C asteisena eikä sitten syö mitään. Jos syön, se tekee stopin sen aamun jutulle.

    • Anonyymi

      Pegorionin kanssa samanlaisia on myös esim. Movicol ja SmartLax, myös annospusseja.
      Yleensä suositellaan minimi 1 pussi päivässä, tarpeen vaatiessa useampikin, ohjeet on paperissa paketin mukana.

      Vakituiseen käyttöön on hyvä myös ViSiblin, joka on jauhetta.
      Agiocur on myös hyvä, pieniä tummia rakeita. Näitä molempia voidaan käyttää sekä ummetuksen, että myös löysän vatsan hoidossa, koska sisältävät kuituja, tarkoituksena tasapainottaa suolen toimintaa.

      Nesteenä pullossa on esim. Duphalac. Tosin itse sitä käyttäisin vain kertatarpeeseen.

      Ummetuslääkkeissä on paljon eroja, ja yleensä parhaiten itselleen sopivan löytää vain kokeilemalla erilaisia valmisteita kunnes sopivin löytyy.
      Apteekissa myös neuvovat mielellään, jos on tarve kysellä jotain infoa.

      Jos on käytössä muita lääkkeitä, on hyvä pitää ainakin puoli tuntia välissä ennen tai jälkeen ummetuslääkettä, koska voi vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen.

      Pitempiaikaiseen ummetukseen en suosittelisi noita aineita, joita käytetään suolen tyhjennykseen esim. tähystystä varten, ne ovat periaatteessa vain siihen tarkoitukseen eikä pitkäaikaiseen säännöllisempään käyttöön.
      Toki sellaisestakin voi olla apua kertaluonteisesti.

      Ummetusta kannattaa joka tapauksessa hoitaa, on kiusallinen vaiva, ja joskus saattaa johtaa pahempaankin tilanteeseen, esim. suolitukokseen.

      Nimim. -Vatsa-suolistovaivainen-

    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt Pegoriania vuoden verran on todella hyvä lääke. Divertikkelit leikattiin vuosi sitten jotka aiheuttivat tukoksia kun tukkettivat suolen. Lääkäri suositteli Pegorionia , on toiminut hyvin. , ja on turvallista käyttää. Nyt käytän enään 1/2 pss päivässä. Alussa käytin 2-3 pss vrk,, suosittelen. Ei aiheuta ripulia suolistomassassa. vaan vatsa toimii kerran päivässä.

    • Anonyymi

      Mene heti apteekin saat avaunkin heti ja sieltä ammatilaisen neuvot,ettei tilanne toistu.Jokainen olemme yksilöitä jokaisen suoli toimii erinlailla.Joten mikä minulle hyvä,ei sinulle .esim.kaurapuroa joka aamu.sihen kun valmis panaani ja raejuusto. tukeva kotiruoka päivällä. välipala ilta päivällä esim. hedelmä porkkanoita.illalinen kotitekoista keitoa paljon pakaste altaan vihaneksi mukaan.ilta-pala 100gmustikoita,jukurtin,rahkan,vilin kera leseitä päälle viellä. Kun lopetin kahvin suoli ei toiminnut.tuonkaan lisäksi. Joten kahvi puron jälken ja kello 14,ilta-päivä kahvi hedlmät tai porkkana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe