Luontaistuote vai lääke

Anonyymi

Hei! Olen käyttänyt Sedix nimistä tuotetta, jota saa apteekista ilman reseptiä. Tuote sisältää passioflooraa. Passiofloorauutetta saa luontaistuotekaupasta. Minulla on aikamoista ahdistuneisuutta ja levotonta oloa. Mitään fyysistä vaivaa ei ole todettu, joka selittäisi oireilun. Kamelinselän katkaisi läheisen kuolema noin vuosi sitten ja tämä korona, kun kaikki paikat suljettiin. Lisäksi työni on yksintekemistä. Avopuolisokin on paljon poissa työn vuoksi. Kysyisinkin onko kenelläkään kokemuksia tuotteen käytöstä. En tiedä väsyttääkö tämä luontaistuote, vai muutenko vain väsyttää, hiukan on myös pahoinvoinnin tunnetta joskus. Olen ottanut Sedixiä yhden tabletin (200 mg). Joskus kaksi. Ohjeessa sanotaan että voi ottaa kahdeksan tablettia vuorokaudessa. Tuntuu hurjalta määrältä. tuo ksjdeksan tablettia vuorokaudessa. Tuotetta ei myöskään saa käyttää kuukautta kauemmin. En tiedä miksi ei. Kävin kesällä lääkärissä. Lääkäri antoi Escitalopram 5 mg kroonistuneeseen ahdistushäiriöön. Koska keskusteluterapia mielenterveyden hoitajan kanssa ei ole auttanut. Pidän reseptiä varalla jos tarvitsen. En halua alkaa sitä käyttämään. Se pitää jossain vaihessa lopettaa ja jos tähän vielä vieroitusoireet tulee, niin voi kamalaa. Otin hädissäni muutamana päivänä kesällä puolikkaan tabletin lääkettä. Mutta huomasin että tulin vihaiseksi. Jätin lääkkeen. Ajoittain aikaisemminkin olen käyttänyt passioflooraa, kun on jokin kriisi tullut eteen ja olen kovasti oireillut. Olen sen pystynyt helposti lopettamaan/ tauottamaan, kun on tullut parempi tilanne. Mitenkähän noiden haittavaikutuksien laita on tässä passionflooratuottessa. Aiheuttaako esim. väsymystä ja pientä pahoinvoinnin tunnetta. Ja miksi sitä ei voi käyttää kuin kuukauden.

20

4696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksi se on uitettu alkoholiin. Joskus olen jostain lukenut.

• Anonyymi

Valmiissa tuotteessa ei ole jäljellä etanolia, sitä on vain käytetty valmistuksessa vaikuttavan ainesosan uuttamiseen kasvista.

• Anonyymi

Tuossa on vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin:
      https://www.sanapharma.fi/usein-kysytyt-kysymykset-sedix/

Yksi oleellinen kohta on että valmisteen käyttö perustuu yksinomaan sen traditionaaliseen eli pitkään jatkuneeseen käyttöön. Sitä ei siis ole kehitetty samalla tavalla kuin lääkeaineet nykyään kehitetään. Vaikutus voi siis hyvinkin osittain olla ns. placebo-tyyppistä eli toimii koska ihminen uskoo sen toimivan.

• Anonyymi

Mutta sehän riittää.

• Anonyymi

Mielenterveys palstalla tällä foorumilla on paljon aloituksen laisia viestejä. Sieltä paremmin ehkä saisi vastauksia kuin tästä oulun aihepiirin alta. Kiitos. Jeesus rakastakoon teitä.

• Anonyymi

En tarvitse enää tietoa. Sain tarvittavan tiedon täältä.

• Anonyymi

Kärsimyskukka, maksa siitä kärsii.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin minäkin ajattelin. Että näin voi olla. Siksi ajattelinkin että en ota Sedixiä tai kärsimyskukkauutetta enää. Katsotaan jos taas joskus väliaikaisesti tarvitsen. Toivottavasti en. Pitää keksiä lääkketön apu tähän ahdistuneisuuteen. Luulisi tämän joskus hepottuvan. Ahdistuslääkettä en ainakaan aloita. Sitten viimeistään helpottaa kun saa kokoontua ja harrastuksiin pääsee. Ihan hyvästi täältä tietoa sain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin minäkin ajattelin. Että näin voi olla. Siksi ajattelinkin että en ota Sedixiä tai kärsimyskukkauutetta enää. Katsotaan jos taas joskus väliaikaisesti tarvitsen. Toivottavasti en. Pitää keksiä lääkketön apu tähän ahdistuneisuuteen. Luulisi tämän joskus hepottuvan. Ahdistuslääkettä en ainakaan aloita. Sitten viimeistään helpottaa kun saa kokoontua ja harrastuksiin pääsee. Ihan hyvästi täältä tietoa sain.

Ylös, ulos ja lenkille, terv Tarvajärvi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ylös, ulos ja lenkille, terv Tarvajärvi

👌👍👍👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perustele. Itse en löytänyt mitään viittauksia aiheeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä miksi kärsimyskukkauutetta (passioflora uutetta) suositellaan käytettävän vain kaksi kuukutta. Jos ahdistaa jatkuvasti, niin kakdessa kuukaudessa ahdistus ei poistu. Mikä sitten helpottaa ahdistusta. Ahdistuslääkkeestä sain paniikkkioireita ja ahdistuslääkkeet ovat poissuljettuja. Ainakaan vielä ei ole tullut sivuoireita eikä haittaoireita kärsimyskukka uutteesta. Otan sitä 15-20 tippaa aamulla. 50 tippaa on maksimi annos, mitä voisi vuorokaudessa ottaa. . Ahdistuneisuus on pahin aamulla. Haukon henkeä kuin kala kuivalla maalla. Kärsimyskukkauute ei vie ahdistusta kokonaan pois, ehkä helpottaa kuitenkin. Sen lisäksi pyrin helpottamaan ahdistusta mm. harrastuksen, ulkoilun ja liikunnan avulla. Nämäkin hieman helpottaa, mutta vain vähän ja vähän aikaa, sitten taas ahdistus palaa takaisin. Sukulaisten kanssa pyrin olemaan yhteydessä kasvotusten, se ei kuitenkaan ole helppoa käytännössä toteuttaa. Sukulaisten näkeminen ja tapaaminen olisi paras lääke ja ajatuksien vaihtaminen heidän kanssaan (en tarkoita mitään syvällisiä ja kokettavia keskusteluja, sillä ne ahdistavat entistä enemmän) ". Aina kuitenkin ahdistaa. Näen passioflorauutteen auttavana tekijänä, ahdistuslääke ei minulle sovi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kärsimyskukka, maksa siitä kärsii."

Tällä sivulla ollaan erimieltä!
        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548020/

"Hepatotoxicity"
        "Likelihood score: E (unlikely cause of clinically apparent liver injury)."
        NIH = Amerikan National Institute of Health.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sivuvaikutuksia on varmasti yksi on pahoivointi

• Anonyymi

Tätini sai Escitalopram reseptin ja otti yksi tai kaksi tablettia tarvittaessa. Se on ns onnellisuuspilleri eli se tuo onnen ja tyytyväisyyden tunteen hetkeksi.

• Anonyymi

Escitalopram aiheutti minullekin paniikkioireita. Ja miten sitä voi vain tarvittaesssa ottaa. Mielestäni se on säännöllisesti otettava lääke. Lääkäri myöskin sanoi, että jossain vaiheesss sen käyttö pitää lopettaa ja silloin se aiheuttaa vieroitusoireita. Käyttö lopetetaan lääkärin mukaan murunen kerralla. Minä en voi Escitalopremiä käyttää. Joten olen aikamoisessa pulassa, eikä helpotusta tai apua ole tiedossa.

• Anonyymi

Ei kait se Escitalopram auta kun ahdistus on kroonistunut, jos se auttaa vain hetkeksi.

• Anonyymi

Minulle Escitalopram aiheutti masennusta ja vihaisuutta. Mikään ei kiinnostanut. Edelleen ahdistaa. Ei voi mitään. Escitaloprami ei sovi. Eikä se yksinäisyyteen vaikuta, joka on syynä ahdistukseeni.

• Anonyymi

Escitalopramko "onnellisuuspilleri"??? HAHAHAH

Ei todellakaan ole. Se on SSRI, jotka joillakin aiheuttaa vihaisuutta ja aggressiivisuutta. Kokemukseni mukaan kaikki masennuslääkkeet tekevät tunteista tasapaksuja joten sekä masentuneisuus että ilo leikkaantuvat osittain. Ne lääkkeet tasottavat liikaa. (Mutta muut lääkkeet (antipsykootit) ovat vielä pahempia koska ne aiheuttavat voimakkaampaa tunteiden latistumista ja ne tämän lisäksi ne vielä väsyttävät ja tekevät todella passiiviseksi. Tämän takia masennuslääkkeet ovat kyllä siinä mielessä parempia. Jätä antipsykootit vain skitsofreenisille.).

• Anonyymi

LÄÄKE ON HUIJAUSTA; KALKKITABLETTIA.
      aiheuttaa pahoivointia,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe