Pitääkö paikkansa, että sähköinen kierroslukumittari (dieseltraktorin) näyttää oikeaa lukemaa vain, jos vaihtovirtalaturin hihnapyörän halkaisija on kolmasosa kampiakselin hihnapyörän halkaisijasta? Esim 80mm/240mm ?
Impulssit mittarille tulee laturin W-navasta.
Traktoriin on vaihdettu vaihtovirtalaturi ja entinen kierroslukumittari on rikki ja se on ottanut näyttämän mekaanisesti vaijerilla. Jos vaihtaisin sähköisen mittarin, mutta AC-laturin hihnapyörä on erikokoinen kuin entisen DC-laturin ja sitä en ala vaihtamaan.
Kierroslukumittari ja laturi
63
3691
Vastaukset
- Anonyymi
Tottakai moottorin ja laturin välinen välityssuhde vaikuttaa näyttämään, hommaa sellainen mittari jonka saa säädettyä näyttämään oikein eri välityssuhteillakin.
- Anonyymi
Mistä sen tietää, milloin näyttämä on oikea?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sen tietää, milloin näyttämä on oikea?
No tiedätkö vaikka paljonko traktori kulkee kaasu pohjassa jollain tietyllä vaihteella ja paljonko silloin on kierrokset tai nopeus? Tai paljonko koneen maksimikierrosluku on lätkä lattiassa mihin kierrokset on rajoitettu? Lasket siitä ja säädät mittarin näyttämään yhdellä tunnetulla alueella oikein, niin täsmää sitten koko alueella.
toinen vaihtoehto kumituttimittari tai nykyjään laser:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/kierroslukumittari-laser-2000039718 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tiedätkö vaikka paljonko traktori kulkee kaasu pohjassa jollain tietyllä vaihteella ja paljonko silloin on kierrokset tai nopeus? Tai paljonko koneen maksimikierrosluku on lätkä lattiassa mihin kierrokset on rajoitettu? Lasket siitä ja säädät mittarin näyttämään yhdellä tunnetulla alueella oikein, niin täsmää sitten koko alueella.
toinen vaihtoehto kumituttimittari tai nykyjään laser:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/kierroslukumittari-laser-2000039718Tällaista harkitsin, mutta tässä ei näy eikä kerrota mitään kalibroinnista.
https://www.marinea.fi/ecms-kierroslukumittari-0-4000-lcd-naytolla-85-mm-musta
Sopisi suoraan entisen mittarin aukkoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaista harkitsin, mutta tässä ei näy eikä kerrota mitään kalibroinnista.
https://www.marinea.fi/ecms-kierroslukumittari-0-4000-lcd-naytolla-85-mm-musta
Sopisi suoraan entisen mittarin aukkoon.Olen katsonut muistaakseni joskus samaa omaan 565. Taisin soittaa myymälään ja olikohan joku säätötyökalu. joka tarvittiin, en enää muista.
Kyllä sen varmaan saa kaliboitua koska sanotaan: "Kytkettävissä vauhtipyörän hampaita laskevaan anturiin" Tai sitten tarvii erillisen esijakajan väliin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaista harkitsin, mutta tässä ei näy eikä kerrota mitään kalibroinnista.
https://www.marinea.fi/ecms-kierroslukumittari-0-4000-lcd-naytolla-85-mm-musta
Sopisi suoraan entisen mittarin aukkoon.Varmaan siinä on tarvittavat kalibrointimahdollisuudet, eivät ne välityssuhteet kaikissa moottoeissa ole samat. Onko edes kaikkien latureidenkaan napaluku sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaista harkitsin, mutta tässä ei näy eikä kerrota mitään kalibroinnista.
https://www.marinea.fi/ecms-kierroslukumittari-0-4000-lcd-naytolla-85-mm-musta
Sopisi suoraan entisen mittarin aukkoon.Onhan siinä pakko olla kalibtointi, kun eri mittaustapoja on mainittu lukuisia.
Kierrosluvun saa kännykällä mitattua moottorin äänestä helposti äänianalysaattorisovelluksella. Esimerkiksi Spectroid. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaista harkitsin, mutta tässä ei näy eikä kerrota mitään kalibroinnista.
https://www.marinea.fi/ecms-kierroslukumittari-0-4000-lcd-naytolla-85-mm-musta
Sopisi suoraan entisen mittarin aukkoon.Tuollainenkin kuva löytyi netistä.
https://konekansa.net/attachments/837a-jpg.347/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainenkin kuva löytyi netistä.
https://konekansa.net/attachments/837a-jpg.347/Eli dippinapilla säädetään tuossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaista harkitsin, mutta tässä ei näy eikä kerrota mitään kalibroinnista.
https://www.marinea.fi/ecms-kierroslukumittari-0-4000-lcd-naytolla-85-mm-musta
Sopisi suoraan entisen mittarin aukkoon.Sain kyseisen mittarin asennusohjeet verkkokaupasta, tässä ote.
"Kierrosnopeuden suhteen säätö:
1)Paina mittarin takana olevaa kumista painiketta 3 sekunnin ajan päästäksesi säätövalikkoon.
Jos painikkeesta päästetään irti 3 sekunnin ajan, poistuu mittari säätötilasta ja tallentaa valitut säädöt.
2)Säätötilassa paina painiketta pohjassa nostaaksesi säätöarvoa. Päästä irti painikkeesta ja paina painiketta
uudelleen vähentääksesi säätöarvoa. Säätöarvon alue 0,5-250.
3)Jos käyntinopeus sensori on asennettu hammaspyörään, on säätöarvo sama kuin pyörän hampaiden määrä.
Jos käyntinopeus mitataan laturin W-navasta on säätöarvo puolet puolien määrästä. (Huom. säätöarvo voi vaihdella
moottorista ja sensorista riippuen) "
Puolet puolien määrästä? Mitä se tarkoittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sain kyseisen mittarin asennusohjeet verkkokaupasta, tässä ote.
"Kierrosnopeuden suhteen säätö:
1)Paina mittarin takana olevaa kumista painiketta 3 sekunnin ajan päästäksesi säätövalikkoon.
Jos painikkeesta päästetään irti 3 sekunnin ajan, poistuu mittari säätötilasta ja tallentaa valitut säädöt.
2)Säätötilassa paina painiketta pohjassa nostaaksesi säätöarvoa. Päästä irti painikkeesta ja paina painiketta
uudelleen vähentääksesi säätöarvoa. Säätöarvon alue 0,5-250.
3)Jos käyntinopeus sensori on asennettu hammaspyörään, on säätöarvo sama kuin pyörän hampaiden määrä.
Jos käyntinopeus mitataan laturin W-navasta on säätöarvo puolet puolien määrästä. (Huom. säätöarvo voi vaihdella
moottorista ja sensorista riippuen) "
Puolet puolien määrästä? Mitä se tarkoittaa?Tarkoittaa varmaan laturin napojen määrää tai sitten hihnapyörien halkaisijaa. Mitä Englannin kielinen versio sanoo? Joka tapauksessa turhaa taivastelua koska laturin välitys voi olla aivan mitä sattuu niin ei vahingossakaan näytä oikein millään mittarivalmistajan ohjeella säädettynä.
Jos et tiedä kampiakselin kierroslukua millään alueella niin osta se bilteman mittari ja säädät näyttämään samaa kuin se.
Vielä sellainenkin bonusjuttu että kampiakselihan periaatteessa pyörähtää kaksi kierrosta siinä ajassa kun nokka-akseli(t) pyörii kierroksen. Eli pitäisikö kierroslukumittari säätää näyttämään koko moottorin kokonaiskierroksia vai kampiakselin? Tosin mittarissahan lukee RPM ja melkoisella varmuudella se tarkoittaa käyttöakselin pyörimisnopeutta, niin ainakin itse laittaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittaa varmaan laturin napojen määrää tai sitten hihnapyörien halkaisijaa. Mitä Englannin kielinen versio sanoo? Joka tapauksessa turhaa taivastelua koska laturin välitys voi olla aivan mitä sattuu niin ei vahingossakaan näytä oikein millään mittarivalmistajan ohjeella säädettynä.
Jos et tiedä kampiakselin kierroslukua millään alueella niin osta se bilteman mittari ja säädät näyttämään samaa kuin se.
Vielä sellainenkin bonusjuttu että kampiakselihan periaatteessa pyörähtää kaksi kierrosta siinä ajassa kun nokka-akseli(t) pyörii kierroksen. Eli pitäisikö kierroslukumittari säätää näyttämään koko moottorin kokonaiskierroksia vai kampiakselin? Tosin mittarissahan lukee RPM ja melkoisella varmuudella se tarkoittaa käyttöakselin pyörimisnopeutta, niin ainakin itse laittaisin.Englanniksi oli tällainen ja itse en englannin kieltä taida, mutta "poles" tuossa näkyy lukevan.
Speed ratio adjustment:
1) Press the instrument black rubber button for 3 seconds,
and enter the speed ratio setting mode, if loosening the button
for 3 seconds, quit the speed ratio setting mode, and
automatically save the set data. 2) After entering the setting mode, press the button and
numerical value increases; loosen the button, then press
he button again, and the figure decreases; Speed ratio
adjustment range:1.0,5-250, After the speed ratio is adjusted
to your desired value, loosen the button for 3 seconds, and
the figure is automatically saved.
Liitännät:
1、Punainen -- 9-32VDC
2、Musta -- Signaali
3、Oranssi -- Taustavalo( )
4、Sininen -- Maadoitus(-) 3 2 1 4 3) If your sensor is installed on the flying wheel panel, the
speed ratio is equal to the number of gears of the engine;
If the speed signal takes from W point signal, the speed ratio
is equal to the half of the number of poles. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Englanniksi oli tällainen ja itse en englannin kieltä taida, mutta "poles" tuossa näkyy lukevan.
Speed ratio adjustment:
1) Press the instrument black rubber button for 3 seconds,
and enter the speed ratio setting mode, if loosening the button
for 3 seconds, quit the speed ratio setting mode, and
automatically save the set data. 2) After entering the setting mode, press the button and
numerical value increases; loosen the button, then press
he button again, and the figure decreases; Speed ratio
adjustment range:1.0,5-250, After the speed ratio is adjusted
to your desired value, loosen the button for 3 seconds, and
the figure is automatically saved.
Liitännät:
1、Punainen -- 9-32VDC
2、Musta -- Signaali
3、Oranssi -- Taustavalo( )
4、Sininen -- Maadoitus(-) 3 2 1 4 3) If your sensor is installed on the flying wheel panel, the
speed ratio is equal to the number of gears of the engine;
If the speed signal takes from W point signal, the speed ratio
is equal to the half of the number of poles.Jatkoa avaajalta.
"Jos nopeussignaali ottaa W-pisteen signaalista, nopeussuhde
on yhtä suuri kuin puolet napojen lukumäärästä. "
Gooogle-kääntelijä kertoi noin. Mutta mistä saa tietää napojen määrän ja mitä ne ylipäätään laturin suhteen tarkoittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkoa avaajalta.
"Jos nopeussignaali ottaa W-pisteen signaalista, nopeussuhde
on yhtä suuri kuin puolet napojen lukumäärästä. "
Gooogle-kääntelijä kertoi noin. Mutta mistä saa tietää napojen määrän ja mitä ne ylipäätään laturin suhteen tarkoittaa?Poles, eli käämitty naparauta laturin sisällä.
En minä ainakaan tiedä montako napaparia laturin sisällä on. Jos pitää arvata niin sanon että roottorilla on yksi napapari, eli N ja S. Silloin laturin kierrosta kohden tulisi W nastasta kaksi pulssia, jos pulssivirran kulkusuunnalla ei ole merkitystä.
Jos napoja on enemmän, vaikka kaksi paria niin sitten tulee tupla määrä pulsseja.
Kuten sanoin, tuolla tiedolla et tee yhtään mitään koska laturin lisäksi hihnapyörät pitää tuntea, jotta pulssisuhde voitaisiin säätää oikeaksi. Paljon helpompaa säätää mittari käyttämällä sitä bilteman mittaria.
Jos mittaat ne hihnapyörät niin voin laskea sillä oletuksella että pulsseja tulee kaksi per laturin kierros... sitten kun kerkiän - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poles, eli käämitty naparauta laturin sisällä.
En minä ainakaan tiedä montako napaparia laturin sisällä on. Jos pitää arvata niin sanon että roottorilla on yksi napapari, eli N ja S. Silloin laturin kierrosta kohden tulisi W nastasta kaksi pulssia, jos pulssivirran kulkusuunnalla ei ole merkitystä.
Jos napoja on enemmän, vaikka kaksi paria niin sitten tulee tupla määrä pulsseja.
Kuten sanoin, tuolla tiedolla et tee yhtään mitään koska laturin lisäksi hihnapyörät pitää tuntea, jotta pulssisuhde voitaisiin säätää oikeaksi. Paljon helpompaa säätää mittari käyttämällä sitä bilteman mittaria.
Jos mittaat ne hihnapyörät niin voin laskea sillä oletuksella että pulsseja tulee kaksi per laturin kierros... sitten kun kerkiänTyypillisesti laturien napaluku on usein 12 .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyypillisesti laturien napaluku on usein 12 .
Onnistuiskohan säätäminen ihan näppituntumalta? Eli onko mittarin asetusportaiden ero tarpeeksi suuri, että väärän asetuksen huomaa jo korvakuulolta, että näyttämä ei mitenkään voi pitää paikkaansa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnistuiskohan säätäminen ihan näppituntumalta? Eli onko mittarin asetusportaiden ero tarpeeksi suuri, että väärän asetuksen huomaa jo korvakuulolta, että näyttämä ei mitenkään voi pitää paikkaansa?
Olisi kiva tietää tarkennusta mistä tuo toinen vastaaja sai tuon 12 arvon, se kuulostaa paljolta...
Et pysty mitenkään säätämään korvakuulolta mitään, ehkä vähän sinne päin, asetusarvoja on oltava lähestulkoon ääretön määrä. Jos et tiedä traktorin tyhjäkäyntiä, max-kierroksia tai nopeutta jollain vaihteella niin ei onnistu ilman mittaria. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittaa varmaan laturin napojen määrää tai sitten hihnapyörien halkaisijaa. Mitä Englannin kielinen versio sanoo? Joka tapauksessa turhaa taivastelua koska laturin välitys voi olla aivan mitä sattuu niin ei vahingossakaan näytä oikein millään mittarivalmistajan ohjeella säädettynä.
Jos et tiedä kampiakselin kierroslukua millään alueella niin osta se bilteman mittari ja säädät näyttämään samaa kuin se.
Vielä sellainenkin bonusjuttu että kampiakselihan periaatteessa pyörähtää kaksi kierrosta siinä ajassa kun nokka-akseli(t) pyörii kierroksen. Eli pitäisikö kierroslukumittari säätää näyttämään koko moottorin kokonaiskierroksia vai kampiakselin? Tosin mittarissahan lukee RPM ja melkoisella varmuudella se tarkoittaa käyttöakselin pyörimisnopeutta, niin ainakin itse laittaisin.Miksi joku olisi kiinnostunut nokka-akselin kierrosluvusta :D
Tietenkin kierrosluvulla tarkoitetaan kampiakselin kierroksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sain kyseisen mittarin asennusohjeet verkkokaupasta, tässä ote.
"Kierrosnopeuden suhteen säätö:
1)Paina mittarin takana olevaa kumista painiketta 3 sekunnin ajan päästäksesi säätövalikkoon.
Jos painikkeesta päästetään irti 3 sekunnin ajan, poistuu mittari säätötilasta ja tallentaa valitut säädöt.
2)Säätötilassa paina painiketta pohjassa nostaaksesi säätöarvoa. Päästä irti painikkeesta ja paina painiketta
uudelleen vähentääksesi säätöarvoa. Säätöarvon alue 0,5-250.
3)Jos käyntinopeus sensori on asennettu hammaspyörään, on säätöarvo sama kuin pyörän hampaiden määrä.
Jos käyntinopeus mitataan laturin W-navasta on säätöarvo puolet puolien määrästä. (Huom. säätöarvo voi vaihdella
moottorista ja sensorista riippuen) "
Puolet puolien määrästä? Mitä se tarkoittaa?Se tarkoittaa napapari-määrää.
Eli laturin pyörivässä ankkurissa on useita metalli kohtioita, napoja. Napapareja on puolet kohtioiden määrästä. Vaihtosähkö pulsseja tulee kierrosta kohti napapareja vastaava määrä. Napaparimäärä on vielä kerrottava laturia pyörittävien hihnapyörien välityssuhteella. Näin saatu lukuarvo säädetään mittariin.
https://www.koneviesti.fi/image/policy:1.1103551:1590581206/image.jpg?a=10:7&w=1200&$p$a$w=1d6ed08 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kiva tietää tarkennusta mistä tuo toinen vastaaja sai tuon 12 arvon, se kuulostaa paljolta...
Et pysty mitenkään säätämään korvakuulolta mitään, ehkä vähän sinne päin, asetusarvoja on oltava lähestulkoon ääretön määrä. Jos et tiedä traktorin tyhjäkäyntiä, max-kierroksia tai nopeutta jollain vaihteella niin ei onnistu ilman mittaria.Googlellahan tuommoset jutut löytää helpostikin, mutta johan noista napaluvuista löytyy vielä helpommin juttua tuosta yhdestä ylempänä linkatusta ohjeestakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnistuiskohan säätäminen ihan näppituntumalta? Eli onko mittarin asetusportaiden ero tarpeeksi suuri, että väärän asetuksen huomaa jo korvakuulolta, että näyttämä ei mitenkään voi pitää paikkaansa?
Ei onnistu. Pykäliä on paljon (tai sitten säätö ei onnistu).
Oikean kierrosluvun saat sillä kännykkäsovelluksella niin ei tarvitse korvakuulolla yrittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu. Pykäliä on paljon (tai sitten säätö ei onnistu).
Oikean kierrosluvun saat sillä kännykkäsovelluksella niin ei tarvitse korvakuulolla yrittää.Kun säätöalue on vain 0,5 - 250, ei siinä hirveästi kokeilemista ole. Varsinkin kun vilkaisee vähän hihnapyöriä ja aprikoi mitä laturissa voi napoja käytännössä olla, on heti aika lähellä oikeaa lukemaa. Ei sitä koko aluetta tarvitse käydä läpi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kiva tietää tarkennusta mistä tuo toinen vastaaja sai tuon 12 arvon, se kuulostaa paljolta...
Et pysty mitenkään säätämään korvakuulolta mitään, ehkä vähän sinne päin, asetusarvoja on oltava lähestulkoon ääretön määrä. Jos et tiedä traktorin tyhjäkäyntiä, max-kierroksia tai nopeutta jollain vaihteella niin ei onnistu ilman mittaria.Laturit ovat yleensä 12-napaisia, siis 6-napaparisia, joka kierroslukumittareille on se haettu luku. Siihen kertoimeksi hihnapyörien välityssuhde, niin on kalibroiti helposti tehty.
Hihnavälityshän nostaa laturin kierroksia verrattuna kampiakseliin. Kolminkertainen kierrosluku laturilla tuottaisi kalibrointiarvon 18. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laturit ovat yleensä 12-napaisia, siis 6-napaparisia, joka kierroslukumittareille on se haettu luku. Siihen kertoimeksi hihnapyörien välityssuhde, niin on kalibroiti helposti tehty.
Hihnavälityshän nostaa laturin kierroksia verrattuna kampiakseliin. Kolminkertainen kierrosluku laturilla tuottaisi kalibrointiarvon 18.Varmaan joku vakiintunut standardi tosiaan on koska aloittaja on linkannut tuon ikh:n linkin, jossa autuus näyttää syntyvän pelkästään hihnavälityksen perusteella.
Itse mietin että kolmivaihestaattorin napaluku on aina joku kolmella jaollinen luku ja sitten roottorillakin voisi periaatteessa varmaan olla enemmän napapareja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poles, eli käämitty naparauta laturin sisällä.
En minä ainakaan tiedä montako napaparia laturin sisällä on. Jos pitää arvata niin sanon että roottorilla on yksi napapari, eli N ja S. Silloin laturin kierrosta kohden tulisi W nastasta kaksi pulssia, jos pulssivirran kulkusuunnalla ei ole merkitystä.
Jos napoja on enemmän, vaikka kaksi paria niin sitten tulee tupla määrä pulsseja.
Kuten sanoin, tuolla tiedolla et tee yhtään mitään koska laturin lisäksi hihnapyörät pitää tuntea, jotta pulssisuhde voitaisiin säätää oikeaksi. Paljon helpompaa säätää mittari käyttämällä sitä bilteman mittaria.
Jos mittaat ne hihnapyörät niin voin laskea sillä oletuksella että pulsseja tulee kaksi per laturin kierros... sitten kun kerkiänTaidan päätyä tuon Bilteman mittarin tai vastaavan hankintaan kierrosluvun selvittämiseksi kalibrointia varten. Sillä on ehkä käyttöä muuallakin. Ja vielä hoopo kysymys varmuuden vuoksi.
Mittaahan tuossa verkkokaupan kierrosluku-/käyttötuntimittarissa tuo käyttötuntipuoli käyttötunteja aina kun mittarille menee jännite, eli virran ollessa päällä?
Eli reaaliaikaisesti tunnit toisin kuin vaijerilla toimivat traktorien mittarit, jotka mittaavat tunteja kierrosten mukaan, eli isoilla kierroksilla tunti täyttyy jo alle reaaliaikaisen tunnin käytön jälkeen ja pienillä kierroksilla tunti täyttyy vasta yli tunnin käytön jälkeen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan joku vakiintunut standardi tosiaan on koska aloittaja on linkannut tuon ikh:n linkin, jossa autuus näyttää syntyvän pelkästään hihnavälityksen perusteella.
Itse mietin että kolmivaihestaattorin napaluku on aina joku kolmella jaollinen luku ja sitten roottorillakin voisi periaatteessa varmaan olla enemmän napapareja?Roottorin napakenkien lukumäärä on sama kuin staattorin käämivyyhtien lukumäärä yhtä vaihetta kohti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidan päätyä tuon Bilteman mittarin tai vastaavan hankintaan kierrosluvun selvittämiseksi kalibrointia varten. Sillä on ehkä käyttöä muuallakin. Ja vielä hoopo kysymys varmuuden vuoksi.
Mittaahan tuossa verkkokaupan kierrosluku-/käyttötuntimittarissa tuo käyttötuntipuoli käyttötunteja aina kun mittarille menee jännite, eli virran ollessa päällä?
Eli reaaliaikaisesti tunnit toisin kuin vaijerilla toimivat traktorien mittarit, jotka mittaavat tunteja kierrosten mukaan, eli isoilla kierroksilla tunti täyttyy jo alle reaaliaikaisen tunnin käytön jälkeen ja pienillä kierroksilla tunti täyttyy vasta yli tunnin käytön jälkeen?Kannattaa selvittää mittaako käyttötuntimittari jännitettä vai seuraako vaan että laturilta tulee pulsseja, vaikka ei niitä laskisikaan. Kyllä nykyiselle mittarille tunti on aina tunti mutta pelkkä jännitteeseen perustuva mittari on huono, jos joku unohtaa avaimet virtalukkoon yöksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan joku vakiintunut standardi tosiaan on koska aloittaja on linkannut tuon ikh:n linkin, jossa autuus näyttää syntyvän pelkästään hihnavälityksen perusteella.
Itse mietin että kolmivaihestaattorin napaluku on aina joku kolmella jaollinen luku ja sitten roottorillakin voisi periaatteessa varmaan olla enemmän napapareja?Mikä on sitten se normaalisti kytketty?
"Normaalisti kytketyssä vaihtovirtalaturissa hihnapyörän halkaisijan pitää olla kampiakselin hihnapyörän halkaisija jaettuna 3:lla, jotta mittari toimii oikein (suhde 1:3)."
IKH:n mittarin kohdalla lukee noin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Roottorin napakenkien lukumäärä on sama kuin staattorin käämivyyhtien lukumäärä yhtä vaihetta kohti.
Eli onko aina:
-Jos staattorilla on kolme käämiä niin roottorilla yksi N ja S?
-Jos staattorilla on 6 käämiä niin rootorilla pitää olla 2x N ja S
-Jos staattorilla on 9 käämiä niin roottorilla 3x N ja S?
Oikein? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa selvittää mittaako käyttötuntimittari jännitettä vai seuraako vaan että laturilta tulee pulsseja, vaikka ei niitä laskisikaan. Kyllä nykyiselle mittarille tunti on aina tunti mutta pelkkä jännitteeseen perustuva mittari on huono, jos joku unohtaa avaimet virtalukkoon yöksi
Ei sähköisen jenka/tuntimittarin johtoja kytketä niin, että jännite tulee mittarille virta-avaimen paikallaan ollessa, kunhan virta vaan on käännetty pois. Sen sijaan tunteja raksuttaa silloinkin, jos virta on muuten jostain syystä päällä, vaikka trakotori ei ole käynnissä. Se tuskin on suuri ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on sitten se normaalisti kytketty?
"Normaalisti kytketyssä vaihtovirtalaturissa hihnapyörän halkaisijan pitää olla kampiakselin hihnapyörän halkaisija jaettuna 3:lla, jotta mittari toimii oikein (suhde 1:3)."
IKH:n mittarin kohdalla lukee noin.Olisiko ihan kiinteä kalibrointi joka normaalisi on oikea?
Tai sitten se on asetettu oletuksena valmiiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sähköisen jenka/tuntimittarin johtoja kytketä niin, että jännite tulee mittarille virta-avaimen paikallaan ollessa, kunhan virta vaan on käännetty pois. Sen sijaan tunteja raksuttaa silloinkin, jos virta on muuten jostain syystä päällä, vaikka trakotori ei ole käynnissä. Se tuskin on suuri ongelma.
Kyllä tuntimittarit yleensä on otettu jostain sytytystulpan johdosta tai muuten sellaisesta potentiaalista, jossa on jännite vain silloin kun kone pyörii. Usein näyttää noissa koneissa unohtuvan sytytysvirta päälle, varsinkin jos syöttöpumppu on mekaanisesti sammutettava, eikä sammutussolenoidilla.
Itse laittaisin laturin W-nastaan tai jos mittaria ohjataan pelkällä jännitteellä niin sitten mittarin ja W-nastan väliin joku päästöhidastettu rele tai diodi konkka transistori -patentti kannan alasvetovastuksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli onko aina:
-Jos staattorilla on kolme käämiä niin roottorilla yksi N ja S?
-Jos staattorilla on 6 käämiä niin rootorilla pitää olla 2x N ja S
-Jos staattorilla on 9 käämiä niin roottorilla 3x N ja S?
Oikein?Roottorin eri navoilla on vuorotellen, N,S,N,S jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sähköisen jenka/tuntimittarin johtoja kytketä niin, että jännite tulee mittarille virta-avaimen paikallaan ollessa, kunhan virta vaan on käännetty pois. Sen sijaan tunteja raksuttaa silloinkin, jos virta on muuten jostain syystä päällä, vaikka trakotori ei ole käynnissä. Se tuskin on suuri ongelma.
Olen ihmetellyt tuntimittarin tarkoitusta traktoreissa, käytetäänkö sitä laskutukseen konetyöstä? Silloinhan tuo kierroksista riippuva tuntien kertymä olisi hyvinkin perusteltua?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ihmetellyt tuntimittarin tarkoitusta traktoreissa, käytetäänkö sitä laskutukseen konetyöstä? Silloinhan tuo kierroksista riippuva tuntien kertymä olisi hyvinkin perusteltua?
Traktoreissa tuntimittari kilometrimittarin lisäksi on tarpeen siksi, että traktori voi olla käynnissä, mutta sillä ei ajeta metriäkään. Periaatteeessa myynnissä voisi olla kymmeniä vuosia vanha traktori, jolla ei ole ajettu kuin muutama kilometri, mutta käyttötunnit on tehneet traktorista romun.
Kierroksista riippuvan kertmän paremmuudesta en tiedä enkä oikein usko, että laskutusta mistään työstä tehdään traktorin tuntimittarin mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun säätöalue on vain 0,5 - 250, ei siinä hirveästi kokeilemista ole. Varsinkin kun vilkaisee vähän hihnapyöriä ja aprikoi mitä laturissa voi napoja käytännössä olla, on heti aika lähellä oikeaa lukemaa. Ei sitä koko aluetta tarvitse käydä läpi.
Itse tekisin näin.
1. Kytke mittari
2. Käynnistä kone ja mittaa kierrosluku
3. Säädä mittari näyttämään kierroslukua
Vaikka tietäisit napaluvun on hihnapyörien suhteen tarkka mittaus haasteellista.
Kierrosluvun voi mitata helposti. Tosiaan se kännykkä-appi (esim. Spectroid) näyttää helposti harmonisen taajuuden monikertoineen koneen äänestä, Sitten sylinterien määrästä ja mootorin työtavasta on helppo laskea kierrosluku erittäin tarkasti.
Perinteisempi vaihtoehto on piirtää vauhtipyörään viiva/viivoja ja valaista sitä loisteputkella. Valo vilkkuu 50 Hz, joten yhdellä viivalla viiva pysyy paikallaan 50 rps eli 3000 rpm:llä. Kahdella 1500, kolmella 1000 ja neljällä 750 rpm.
Tuo on nopeammin tehty kuin yrittää laskea arvatusta napaluvusta ja välityssuhteesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Roottorin eri navoilla on vuorotellen, N,S,N,S jne.
Toki roottorilla pyörii vuorotellen N/S mutta yritin pähkäillä, että onko roottorin napamäärä aina suhteessa staattorin napamäärään.
Asiaa voi olla helpompi arvailla ääriarvojen tarkastelulla; jos staattorilla olisi kolme käämiä ja roottorilla 300 napaparia, yhden staattorinavan alueella olisi samaan aikaan monta kappaletta Ännää ja Ässää.
Eli veikkaan että pakko olla aina yksi roottorin napapari suhteessa staattorin käämiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse tekisin näin.
1. Kytke mittari
2. Käynnistä kone ja mittaa kierrosluku
3. Säädä mittari näyttämään kierroslukua
Vaikka tietäisit napaluvun on hihnapyörien suhteen tarkka mittaus haasteellista.
Kierrosluvun voi mitata helposti. Tosiaan se kännykkä-appi (esim. Spectroid) näyttää helposti harmonisen taajuuden monikertoineen koneen äänestä, Sitten sylinterien määrästä ja mootorin työtavasta on helppo laskea kierrosluku erittäin tarkasti.
Perinteisempi vaihtoehto on piirtää vauhtipyörään viiva/viivoja ja valaista sitä loisteputkella. Valo vilkkuu 50 Hz, joten yhdellä viivalla viiva pysyy paikallaan 50 rps eli 3000 rpm:llä. Kahdella 1500, kolmella 1000 ja neljällä 750 rpm.
Tuo on nopeammin tehty kuin yrittää laskea arvatusta napaluvusta ja välityssuhteesta.Muuten hyvä, mutta valo vilkkuu 100 Hz:llä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidan päätyä tuon Bilteman mittarin tai vastaavan hankintaan kierrosluvun selvittämiseksi kalibrointia varten. Sillä on ehkä käyttöä muuallakin. Ja vielä hoopo kysymys varmuuden vuoksi.
Mittaahan tuossa verkkokaupan kierrosluku-/käyttötuntimittarissa tuo käyttötuntipuoli käyttötunteja aina kun mittarille menee jännite, eli virran ollessa päällä?
Eli reaaliaikaisesti tunnit toisin kuin vaijerilla toimivat traktorien mittarit, jotka mittaavat tunteja kierrosten mukaan, eli isoilla kierroksilla tunti täyttyy jo alle reaaliaikaisen tunnin käytön jälkeen ja pienillä kierroksilla tunti täyttyy vasta yli tunnin käytön jälkeen?Ei oikei tunnu järkevältä hankkia kahta kierroslukumittaria vain siksi että toista käyttää varsinaisen mittarin kalibrointiin.
Ei se kalibrointi niin mahdoton tehtävä ole.
Hihnapyörät voi mitata jollain tarkkuudella kyllä. Vai onko traktorin kampiakselia mahdollista pyörittää hysyavaimella 1 kierros ja laskea montako kierrosta laturi pyörähtää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuntimittarit yleensä on otettu jostain sytytystulpan johdosta tai muuten sellaisesta potentiaalista, jossa on jännite vain silloin kun kone pyörii. Usein näyttää noissa koneissa unohtuvan sytytysvirta päälle, varsinkin jos syöttöpumppu on mekaanisesti sammutettava, eikä sammutussolenoidilla.
Itse laittaisin laturin W-nastaan tai jos mittaria ohjataan pelkällä jännitteellä niin sitten mittarin ja W-nastan väliin joku päästöhidastettu rele tai diodi konkka transistori -patentti kannan alasvetovastuksella.Ei dieselissä ole sytkätulppia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta valo vilkkuu 100 Hz:llä.
Totta. Silloin näyttää noi luettelemani, mutta myös tuplataajuudet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei dieselissä ole sytkätulppia.
Eikä bensiinissä mekaanista syöttöpumppua, mutta maailmassa koneita on monenlaisia, joihin samoja mittareita kuitenkin myydään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikei tunnu järkevältä hankkia kahta kierroslukumittaria vain siksi että toista käyttää varsinaisen mittarin kalibrointiin.
Ei se kalibrointi niin mahdoton tehtävä ole.
Hihnapyörät voi mitata jollain tarkkuudella kyllä. Vai onko traktorin kampiakselia mahdollista pyörittää hysyavaimella 1 kierros ja laskea montako kierrosta laturi pyörähtää?Mittareita saa alle kympillä joten ei ainakaan hinnan takia kannata olla kuitenkaann hommaamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mittareita saa alle kympillä joten ei ainakaan hinnan takia kannata olla kuitenkaann hommaamatta.
Niin että muutaman euron mittarilla kalibroi satasen mittarin ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikei tunnu järkevältä hankkia kahta kierroslukumittaria vain siksi että toista käyttää varsinaisen mittarin kalibrointiin.
Ei se kalibrointi niin mahdoton tehtävä ole.
Hihnapyörät voi mitata jollain tarkkuudella kyllä. Vai onko traktorin kampiakselia mahdollista pyörittää hysyavaimella 1 kierros ja laskea montako kierrosta laturi pyörähtää?Tuo käsin pyörittäminen on muuten hyvä tapa, ei tullut mieleen sitä mainita. Mutta ongelma siinäkin saattaa olla tarkka hakeminen jos joutuu pyörittämään kampiakselia 100 kierrosta ennen kun löytää kohdan jossa laturiin ja kampiakseliin piiretyt merkit osuvat samaan aikaan tarkasti kohdalleen ja silloin on mennyt jo kierroslaskutkin sekaisin.
Kyllä tarkin varmaan olisi se kympin mittari kun syöttöpumpun keskipakojousetkin voi olla väsyneet eikä koneen maximikierrokset ole enäã sitä mitä ohjekirjassa luvataan.
Kokonaan toinen asia sitten on että mitä traktorilla edes tehdään jossa kierrosluku on tarkasti kojelaudan mittarin varassa.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo käsin pyörittäminen on muuten hyvä tapa, ei tullut mieleen sitä mainita. Mutta ongelma siinäkin saattaa olla tarkka hakeminen jos joutuu pyörittämään kampiakselia 100 kierrosta ennen kun löytää kohdan jossa laturiin ja kampiakseliin piiretyt merkit osuvat samaan aikaan tarkasti kohdalleen ja silloin on mennyt jo kierroslaskutkin sekaisin.
Kyllä tarkin varmaan olisi se kympin mittari kun syöttöpumpun keskipakojousetkin voi olla väsyneet eikä koneen maximikierrokset ole enäã sitä mitä ohjekirjassa luvataan.
Kokonaan toinen asia sitten on että mitä traktorilla edes tehdään jossa kierrosluku on tarkasti kojelaudan mittarin varassa..Eiköhän yksi kierros riitä, kertoimeksi tulisi vain desimaaliluku. Se taas on oma tarinansa onko kalibrointiarvossa käytettävissä desimaaleja. Voi olla ettei aivan kohdalleen saada vertailumittarillakaan jos pulssimäärä kapiakselikierrosta kohti ole tasaluku. Tässä tapauksessa kun on seka-hihnapyörät, tasavirta ja vaihtovirta latureista parina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin että muutaman euron mittarilla kalibroi satasen mittarin ;)
Noiden halpojenkin virhe on mitätön ja varsinkin tässä tarkoituksessa -jos katsot tuommosen traktoriin tarkoitetun kiekkamittarin kuvaa niin ehkä tajuat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noiden halpojenkin virhe on mitätön ja varsinkin tässä tarkoituksessa -jos katsot tuommosen traktoriin tarkoitetun kiekkamittarin kuvaa niin ehkä tajuat.
Kaikki asiat on mahdollista tehdä myös hyvin monimutkaisesti ja vaikeasti, eikä yksinkertaisesti ohjeiden mukaan.
Se on näillä palstoilla monen nettipellen intohimo keksiä mitä mielikuvitusellisempia toimintatapoja yksinkertaiseen tehtävään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaista harkitsin, mutta tässä ei näy eikä kerrota mitään kalibroinnista.
https://www.marinea.fi/ecms-kierroslukumittari-0-4000-lcd-naytolla-85-mm-musta
Sopisi suoraan entisen mittarin aukkoon.Takana nappi mistä saa "säädettyä" oikean alueen.
- Anonyymi
Joo. Itse en ainakaan laturin pyöritysnopeutta alkaisi hidastaamaan, jos kyse olisi nopeammasta välityksestä niin näkisin sen eduksi samalla latauksella.
Laita joku muu haittalevy pyörimään kampiakselille ja siihen vaikka tämmöinen kiinan ihme joita saa kyllä ihan teollisuuslaatuisenakin:
https://www.ebay.com/itm/234356000883?ash=item3690b4c873:g:CagAAOSwXhthzIs3
Vaihtoehtoja riittää niin kaupallisina kuin DIY-versioina jos rakentelu kiinnostaa. - Anonyymi
Sellainenkin vaihtoehto tuli mieleen, että liimaa johonkin sopivaan paikkaan 1-2 magneettia ja mittaa HAL-anturilla. Tällaisia ollut käytössä korppu-levyasemissa pitämässä vakiokierrosnopeutta yllä. Yleensä tuo HAL-anturi on suoraan piirin sisällä ja reagoi magneettiin 1-2 mm etäisyydeltä. Aika helppo kontrollerilla laskea HAL-anturin pulsseista, mikä on kierrosnopeus, kun saa laskurilta melkein suoraan pyörähdysajan. Noi magneetit on yleensä ollu sellaisia 2x2x2 mm kuutioita liimattuna vauhtipyörän ulkosyrjälle. Raktorissa varmaan voi olla isompiakin magneetit jolloin voi mitata hieman kauempaakin. Pysyisikö joku neodyymi-magneetti ihan itselläänkin kiinni?
16x2 LCD-näytölle saa lukeman ja ehkä muutakin tietoa mahtumaan, lämpötila, kello, jne.. netti pullollaan ohjeita, miten niitä käytetään.- Anonyymi
Ihanko tosissasi sepustat :D
Jos laturissa on W-napa josta saa valmista vaihtosähköpulssia, mitä siinä tarvitsee muuta askarrella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko tosissasi sepustat :D
Jos laturissa on W-napa josta saa valmista vaihtosähköpulssia, mitä siinä tarvitsee muuta askarrella.Mittari täytyisi saada ainakin näyttämään oikeaa lukemaa. Mikä se oikea lukema muuten on, kampiakselin hihnapyörän 1000 pyörähdystäkö minuutissa mittarin näytössä? Niin kai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mittari täytyisi saada ainakin näyttämään oikeaa lukemaa. Mikä se oikea lukema muuten on, kampiakselin hihnapyörän 1000 pyörähdystäkö minuutissa mittarin näytössä? Niin kai?
Jos kampiakseli pyörii 1000 kierrosta minuutissa niin silloin mittarin pitäisi luonnollisesti näyttää 1000rpm
Jos sulla on siellä nyt joku 3:1 välitys niin mittari periaatteessa näyttäisi 3000rpm vaikka oikeasti on se moottorilla 1000rpm.
Tosin aloittaja on jo jostain saanut päähänsä että välitys pitää olla juuri se kolmasosa halkaisijasta, eli hänen mittarissaan varmaan on kalibrointi sillä välityksellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kampiakseli pyörii 1000 kierrosta minuutissa niin silloin mittarin pitäisi luonnollisesti näyttää 1000rpm
Jos sulla on siellä nyt joku 3:1 välitys niin mittari periaatteessa näyttäisi 3000rpm vaikka oikeasti on se moottorilla 1000rpm.
Tosin aloittaja on jo jostain saanut päähänsä että välitys pitää olla juuri se kolmasosa halkaisijasta, eli hänen mittarissaan varmaan on kalibrointi sillä välityksellä."Tosin aloittaja on jo jostain saanut päähänsä että välitys pitää olla juuri se kolmasosa halkaisijasta"
Eipäs vaan kysyin, pitääkö olla noin? Nimittäin erään verkkokaupan sivulta kierroslukumittarin osalta luin, että näyttämä olisi silloin oikea. Se ehkä koski vain kyseistä mittaria, jos siinä ei ole kalibrointimahdollisuutta.
https://www.ikh.fi/fi/kierroslukumittari-sahkoinen-12-24v-0-4000-rpm-st050301 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tosin aloittaja on jo jostain saanut päähänsä että välitys pitää olla juuri se kolmasosa halkaisijasta"
Eipäs vaan kysyin, pitääkö olla noin? Nimittäin erään verkkokaupan sivulta kierroslukumittarin osalta luin, että näyttämä olisi silloin oikea. Se ehkä koski vain kyseistä mittaria, jos siinä ei ole kalibrointimahdollisuutta.
https://www.ikh.fi/fi/kierroslukumittari-sahkoinen-12-24v-0-4000-rpm-st050301Näköjään tuollainenkin ongelma voi esiintyä, IKH:n mallia sitten ainakaan ei kannata ostaa.
Tässä videolla ainakin näkyy tuo kalibrointipotikka
https://www.youtube.com/watch?v=QSPWOyzuBMQ
Nopeasti katsottuna myös VDO pystytään kalibroimaan 0.5 - 200 pulssia per kierros.
https://manualzz.com/doc/1219909/vdo-tachometer-with-counter-installation-manual - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko tosissasi sepustat :D
Jos laturissa on W-napa josta saa valmista vaihtosähköpulssia, mitä siinä tarvitsee muuta askarrella.Kyllä. Tämä on elektroniikkapalsta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Tämä on elektroniikkapalsta.
Mene auto-palstalle huutelemaan valmiista värkeistä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene auto-palstalle huutelemaan valmiista värkeistä!
Joku autoamis katkeroitui kun jutut meni yli oman tajuntansa, siinähän melskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Tämä on elektroniikkapalsta.
Varmaan televisiotakaan et hanki valmiina, vaan alat rakentelemaan sitä itse 🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan televisiotakaan et hanki valmiina, vaan alat rakentelemaan sitä itse 🤣🤣
Vähintäänkin, ei käytä telkkarin valmista viritintä, vaan rakentelee oman sätöksen jonka kytkee HDMI-liitäntään...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähintäänkin, ei käytä telkkarin valmista viritintä, vaan rakentelee oman sätöksen jonka kytkee HDMI-liitäntään...
Näin tietenkin jos kysyy neuvoa elektroniikkapalstalla. Jos asia liittyy valmiisiin laitteisiin eikä niiden modaamiseen tai korjaamiseen niin sitten kyseisen laitteen aihepiirin oma palsta on parempi paikka kysymyksille. Autoasioissa autopalstat, kodin elektroniikan osalta Tiede ja teknologia - hierarkiasta löytyvät.
Nyt kun palstalla hieman taukoa pitänyt sairaseläkeläinen taas trollaa niin voisi olla fiksuinta jättää tarttumatta jokaiseen tarjolle laitettuun täkyyn. Trollauksen tavoitteena on huomion saaminen joten älkää sitä antako. Odotettavissa on lisää aiheeseen liittymättömiä aloituksia ja vanhan aiheeseen liittymättömän materiaalin nostatusta.
- Anonyymi
Missä suhteessa voiman ulosottoakseli pyörii moottorin kierrosnopeuteen nähden?
Jos mittaa siitä akselista 540 rpm, mitä on kampiakselin kierrokset?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla372651- 382467
- 951779
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861321Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511320Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51205Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2871132- 561048
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi38799- 27770