Masennuksen takia tk-eläkkeellä olevat

Anonyymi

Miten kauan teillä meni eläkkeellä oloon tottumiseen? Että arki ja raha-asiat pyörivät suht normaalisti. Itse olen ollut tk-eläkkeellä jo kaksi vuotta, mutta vieläkin on vaikeaa.

14

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      10 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä,jota edelsi työttömyys. Työkyvyttömyyseläke nosti mun tuloja,joten en valita raha-asioista.Olin siis 35 kun pääsin eläkkeelle.Ja työhistoriaa 1 kk vuonna -98.

    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat tuolla, että "arki pyörisi normaalisti"?

      Ajattelen, että jos arkeni pyörisi "normaalisti", kävisin töissä, enkä oli työkyvyttömyyseläkkeellä. Kaipaan sitä normaalia elämää ihan älyttömästi.

    • Anonyymi

      Tarkoitan sitä, että jaksaa tehdä kaikki normaaliin arkeen liittyvät asiat: aamutoimet, asioiden hoito, yhteydenpito ystäviin, ihmisten ilmoilla liikkuminen, ruuan laitto, kaupassa käynti yms. Itsellä elämä jämähtänyt lähinnä kotiin neljän seinän sisälle. T. Aloittaja

      • Anonyymi

        Sullahan on masennus.Meinasitko että eläkeelle pääsy parantaa sut?Tosin mulla masennus parani kun pääsin eläkkeelle.Vaikka mä toimin masentuneena päinvastoin eli touhusin paljon ja hoidin arkiaskareet ja pidin itsesni huolta.Työelämä tuotti vaikeuksia.


    • Anonyymi

      Itselläni tulee eläkettä muistaakseni kolme vuotta. Siinä samassa vaiheessa eläkkeen saannin kanssa päättyi edunvalvonta, joten raha-asioihin tuli muutos, kun aloin hoitaa ne itse. Mutta työelämässä en ole ollut hyvin pitkään aikaan, joten sinänsä arki ei muuttunut mitenkään.

      Tietyllä tapaa eläke rentoutti minua. En ole sidottu tiettyyn lääkäriin ja lyhyisiin kuntoutustukijaksoihin. Eli voin päättää paremmin asuinpaikkani jne. Mutta olen sama entinen hauras itseni. Sekä maailmassa että lähipiirissäni on tapahtunut isoja asioita eläkkeelle jäämiseni jälkeen, ja jokainen asia on kriisiytynyt mielessäni ihan samalla tapaa kuin ennenkin. Ainoa helpottava tekijä on, että siinä vaiheessa ei tarvitse huolehtia toimeentulosta, vaan minimieläke tipahtaa säännöllisesti tililleni. Eli tasaisia hyviä jaksoja on ollut hyvin vähän. Ehkä muutama kuukausi yhteensä.

      Tuo hemmetin eristävä koronaepidemia on jo itsessään sellainen tekijä, joka romuttaa hyvinvoinnin, kun kaikki mahdolliset sosiaaliset tapahtumat ovat kiellettyjä. Eli huonosti vaikuttaa hyvinvointiin. Toki siinäkin yhteydessä olen onnellinen eläkkeestä. Nyt vasta se sinnittelyä ilman olisi.

    • Anonyymi

      Olen ollut vakavasti masentunut jo lapsesta lähtien, joten "en tiedä paremmasta".

      Kuten jo tuossa joku aikaisemmin mainitsikin, että eihän se olisi masennusta jos olisi jotenkin energiaa tehdä ja touhuta asioita.

      Lohdutukseksi voin sanoa, että kyllä sieltä jotkut rutiinit tulee ajanmyötä. Nykyisinhän myös ajatellaan niin, että eläkkeeltä pääsee pois, jos kunto sen sallii. Voi opiskella, ja tehdä osa-aika työtä.

    • Anonyymi

      Pääsin TK eläkkeelle kesäkuussa 2021. Ei ollut vaikeuksia tottua eläkkeeseen koska olin vuodesta 2016 lähtien ollut kuntoutustuella. Elämä on jo kerinnyt siinä ajassa asettua uomiinsa. Mutta olin kyllä valtavan iloinen kun sain myönteisen päätöksen. Reilu kk meni ihan pilvissä lennellen. Nyt olen jo tottunut siihen ettei tarvitse mennä töihin ja ei tarvii laukata puolen vuoden välein lääkärissä hakemassa lausuntoa kuntoutustuen jatkolle

      • Anonyymi

        Kuinka pitkiä kuntoustukijaksosi olivat ja sisältyikö niihin oikeasti jotain kuntoutustoimia tai muuta? Montako eri k-tukijaksoa oli ennen eläkkeelle pääsyä?

        Olen itse vajaskuntoisena työelämässä, enkä tiedä mitä jatkossa tapahtuu. Siksi kyselen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka pitkiä kuntoustukijaksosi olivat ja sisältyikö niihin oikeasti jotain kuntoutustoimia tai muuta? Montako eri k-tukijaksoa oli ennen eläkkeelle pääsyä?

        Olen itse vajaskuntoisena työelämässä, enkä tiedä mitä jatkossa tapahtuu. Siksi kyselen.

        Minulla kuntoutuksesta vastasi Ilmarinen ja sen työkalupakkiin kuului ainoastaan työkokeilu. Ei muuta. Jos siitä vastaa kela niin silloin polku on täynnä vaikka ja mitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla kuntoutuksesta vastasi Ilmarinen ja sen työkalupakkiin kuului ainoastaan työkokeilu. Ei muuta. Jos siitä vastaa kela niin silloin polku on täynnä vaikka ja mitä

        Mä hain aikoinaan kelan työkyvyn arviointiin tai joku vastaava mutta katsottiin tarpeettomana.Eli ei kelaa kiinosta tutkia työkykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka pitkiä kuntoustukijaksosi olivat ja sisältyikö niihin oikeasti jotain kuntoutustoimia tai muuta? Montako eri k-tukijaksoa oli ennen eläkkeelle pääsyä?

        Olen itse vajaskuntoisena työelämässä, enkä tiedä mitä jatkossa tapahtuu. Siksi kyselen.

        Minulla oli 8 kuntoutustukijaksoa ennen eläkettä. Noin vuoden mittaisia pätkiä olivat. Niihin ei liittynyt mitään varsinaista kuntoutusta, mitä nyt tuota niin sanottua lääkekuntoutusta toki.


    • Anonyymi

      En tiedä, itsellä myös jo kohta 10 vuotta kuntoutustukea takana. Olen opiskellut kaikenlaista ja valmistunutkin, viisautta, tiedonjanoa ja kielitaitoa löytyy mutta aika v"""n toivotonta tämä on. Omaan tilanteeseen vaikuttaa voimakkaasti myös fyysinen puoli ja kivut. Olen alle kolmekymppinen. Tilanteeni on jostain pahimmasta painajaisestani repäisty

      Olisi edes vain se fyysinen puoli, voisin tervein mielin pohtia tilannettani, nauttia elämästäni ja tehdä asioita omalla tavallani. Mutta kun pitää olla se henkinen puoli myös joka värittää näköalan ehdottomuudellaan, musta kurimus sisällä ja riittämättömyyden, epätoivon ja yksinäisyyden tunteet

      V"tuttaa. Olen kyllä sitä mieltä että olen mahdollisen eläkkeeni ansainnut

      Rauhaa :D

    • Anonyymi

      Jos olet tk-eläkkeelle päässyt masennuksesta, niin "normaali" työssäkäynti on utopiaa. Ei siitä mitään tulisi. Mutta mieli voi silti kaivata töihin ja ihmisten pariin. Olisi kiva myös jaksaa huolehtia itsestä ja sisustaa kotia. Mutta kun se vaan ei onnistu.

      Minäkin aina ajattelen, että pitäisi tehdä se ja tämä ja tuo, ja olisi kiva laittaa kotia ja, ja, ja... Kaikki vaan lykkääntyy, teen huomenna, huomenna... Sitä se on masennuksen vuoksi eläkkeellä olevan normaali arki.

    • Anonyymi

      Minä hain monesti ei tullut kun suurempi masennus vain niitä naljailuja lukea työkkäristä painostetaan hakemaan eläkettä aivan järkyttävän masentavaa jonkun sossun länkytys ahdistaa jo koko ttt. n kohtelu mutta en aijo juosta haukuttavana enää ja turhista b lausunnoista maksaa penniäkään. Pahempi paikka tuo työkkäri on antamaan käskyjä ja diaknooseja kun lääkärit. kun lääkäri sanoo ei eläkettä minua ei sossun tätit juoksuta viekää saatana A vaikka viimeiset vaatteet päältä. toisille heltiää eläke vaikka ei pyydä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1730
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1358
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      175
      1355
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      900
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      845
    Aihe