Mulla on ollut pienestä saakka ongelmia nukahtamisessa ja varsinkin nukkumisessa. Tälläkin hetkellä kello on 2:22, mä olen ahdistunut ja pelottaa koska tunnen pääni sisällä pahan läsnäolon ja kuvittelen pelottavia hahmoja ympärilleni.
Kun oon menossa nukkumaan, menee pitkään että silmät alkaa lupsumaan kiinni, mutta aina kun oon nukahtamaisillaan, ikään kuin säikähdän omaa nukahtamista ja säpsähdän. Sama prosessi alkaa alusta. Jos sitten tuurilla saan nukahdettua, herään noin tunnin päästä, yllätys, ahdistukseen ja pelkoon. Sitten taas tulee sama prosessi.
Olen koittanut laskea lampaita ja kaikenmaailman keinoja mutta ei onnistu. Alan miettimään, että tarviinko jotain unilääkettä taikka ahdistukseen auttavaa lääkettä, koska tästä alkaa kertyä elämään jo aika iso ongelma arjessa, ja ihan vapaallakin. Yleensä sitten lopulta nukahdan loppu-aamuyöstä noin neljän aikaan ja nukun yleensä vapaalla n. 11:00 asti. Arjessakin meinaan nukkua pommiin ja olen väsynyt loppupäivän.
Onko täällä ketään samaistuvaa, joka on ehkä ratkaissut ongelman?
Ahdistaa ja pelottaa öisin
13
955
Vastaukset
- Anonyymi
Olen kuullut, että pahimmissa paikoissa olleilla rintamamiehillä on ollut ongelmia nukkumaanmenon kanssa. Konjamiinipaukku iltaisin auttaa unesta kiinnisaamiseen.
- Anonyymi
Mikä helvetin oikeus minun läheisilläni on määrätä minun elämästäni tai kuolemastani? Miksi minä olen aina se, jonka pitää laittaa omat tunteensa ja tarpeensa syrjään jotta muilla ei olisi paha olla? Mitä sinä luulet tietäväsi minun "itsesäälissä rypemisestäni" tai mistään muustakaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä helvetin oikeus minun läheisilläni on määrätä minun elämästäni tai kuolemastani? Miksi minä olen aina se, jonka pitää laittaa omat tunteensa ja tarpeensa syrjään jotta muilla ei olisi paha olla? Mitä sinä luulet tietäväsi minun "itsesäälissä rypemisestäni" tai mistään muustakaan?
Pyydän anteeksi.
Olen vähän vammainen enkä tajua mistään mitään.
- Anonyymi
Olet varmaan kokeillut perusjutut, rasittavaa fyysistä liikuntaa tai aktiviteettia päiväsaikaan, rauhoittuminen iltaan. Älylaitteet pois muutama tunti ennen unta, viileä, pimeä ja rauhallinen nukkumapaikka, hiilihydraattipitoinen kevyempi iltapala, rutiinit. Hiljainen musiikki tai rauhalliset äänet, itse luen kirjaa kissa kainalossa muutaman luvun ennen nukkumaan menoa, vie ajatukset muualle. Koetko olosi turvalliseksi nukahtaessa? Stressaatko jotain erityisesti?
- Anonyymi
Eilen tuli Flinkkilä-ohjelma tv1:ltä tuosta asiasta. Katsoin kun itsekin nukun huuonosti. Siinä vaalea viehättävä toimittaja juuri kertoi, miten oli ollut ahdistavaa päästä nukahtamaan. Oli olemuksen täyttänyt ahdistus ja joku "varuillaan olo" juuri kun oli pitänyt nukahtaa. Hän oli saanut helpotusta asiaan. En osaa sitä oikein selittää, kun täyttelin ristikkoa samalla.
Vaikutti kuitenkin jotenkin aloittajan pulmalta. Tulee varmati uusintana. OIsko yhtään apua.
Itse vaan en muuten nuku, ahdistusta poden jos joku konkreettinen, sevästi määritelty ajankohtainen ongelma painaa. Kun ongelma on selvinnyt, ahdistus häipyy, tavallinen unettomuus jää, sitä en pidä kovin pahana. Olen myös lapsesta asti nukkunut huonosti, mutta pystyn torkahtamaan päivällä melkein missä vaan, joten kokonaisunen määrä jotenkuten täyttyy. Myönnän että kun jokin asia painaa ja ahdistaa, yöllä on raskas olo. Voimia! - Anonyymi
Kun tulin uskoon, pimeänpelkoni hellitti.
Kannattaa lukea iltarukous tai raamattua, Muun muassa Psalmi 23 on hyvä pelkoon. Kannattaa vaikka ihan ääneen lukea.
Tässä Psalmi 23 kuvin ja musiikilla:
https://www.youtube.com/watch?v=bRiD89OVq40
Enkeli, Laura Pakarinen
https://www.youtube.com/watch?v=lFIg2osdUr0 - Anonyymi
Päivän touhut taakse jää, minua jo väsyttää.
Kiitos, että nukkumaan, peiton alle mennä saan.
Hyvää yötä, Jumala! Siunaa meitä kaikkia. - Anonyymi
Oletan, että olet aika nuori? Suosittelisin hakemaan jotain apua ongelmaasi, nimittäin tuosta seuraa väsymys, joka heikentää sekä psyykkistä että fyysistä terveyttä. Unenpuutteella on yhteys moniin sairauksiin.
Itselläni on masennus- ja ahdistusdiagnooseja, mutta nukun pääosin tällä hetkellä hyvin. Eli eiköhän se ole aika yksilöllistä, mitä pelkää. Ahdistushan on yleistynyttä määrittelemätöntä pelkoa. Minun mielestä asia pitäisi hoitaa. Unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö ei ole turvallista. Uskon, että terapian keinoin on ihan mahdollista vaikuttaa tilaasi. Ja jotain elämäntapoja voi varmasti samalla viilata, mitkä auttavat nukahtamisessa. Unenpuutteessa tuskin edes jaksat syödä ja liikkua riittävän terveellisellä tavalla. Alkuvaiheessa lyhytkestoinen unilääke tuskin on vaarallista, mutta perussyy pitäisi hoitaa terapialla. - Anonyymi
En tiedä asutko yksin mutta minä tein niin että nukuin tyttäreni huoneessa varapatjalla ja se ainakin osaksi toi turvaa ja auttoi nukahtamaan. Toisinaan myös koiramme nukkui ja piti vahtia sekin auttoi mutta lääkitys ennen kaikkea. Kannattaa hakea unettomuuteen apua ettei asia pitkity ja kroonistu.
- Anonyymi
Tätä mantraa en ymmärrä. Eikö ihminen saa olla sen verran itsekäs, että päättää itse omasta elämästään. Kenelläkään ei ole velvollisuutta elää kärsimyksessä vain että muilla olisi hyvä mieli. Sinä et voi myöskään pisteyttää, kenen tuska on suurinta ja miten suurena se kenellekin siirtyy. Kyllä itsekkäämpi on se, joka vaatii toista kitumaan, että itse voi elää hyvän omatunnon kanssa.
Pyydän anteeksi meillä kokoomuksessa on muna toisen perseessä niin syvällä etei me tajuta tällaisia asioita. Raha ratkaisee ja muut saa kuolla ja kärsiä.- Anonyymi
Miten tämä liittyy yhtään mihinkään mitenkään?
- Anonyymi
Minulla oli pitkään vaikeuksia nukahtaa. Heti kun menin sänkyyn, niin johan alkoi helvetinmoinen ajatusmyrsky päässä. Ei auttanut vaikka oli miten väsynyt. Varasin ajan terveyskeskukseen ja sain lääkäriltä Mirtazapin-reseptin. Nyt nukahdan lähes heti kun lasken pääni tyynylle.
- Anonyymi
Minulle nukkumaanmenoaika on ollut vaikea, jokin ahdistus tuppaa juuri siihen hetkeen. Jos olen väsynyt ja sattuikin aika pian nukahtamaan säpsähdin hereillä ja koen epämiellyttävää oloa. Nykyään katselen netistä yhtä sun toista ja kuuntelen esim Raamatun opetusta, yleensä siihen nukahtaa.
Oletan että traumaattinen elämä jo lapsuudesta on lyönyt sieluun syvät haavat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569