Pelastus vaatii hyviä tekoja

Anonyymi

Vanhurskaus toki perustuu uskoon mutta usko ei riitä. Jeesus on hyvin selväsanainen asiata: pelastus ei ole mahdollinen ilman hyviä tekoja. Pelkkä usko ei todellakaan riitä.

“Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”” (Matt 5:16, FinRK)

“Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän tekee niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin kuin ne, sillä minä menen Isän luo.” (Joh 14:12, FinRK)

“Se, jolla on minun käskyni ja joka noudattaa niitä, rakastaa minua. Ja joka rakastaa minua, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmaisen itseni hänelle.”” (Joh 14:21, FinRK)

Jeesuksella on lukuisia käskyjä hyvien tekojen tekemisestä:

 "Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.” Matt. 5:16

Sovi riitasi Matt. 5:24-25

Älä tee aviorikosta Matt.5:29-30

Pidä sanasi, ole totuudenmukainen Matt. 5:37 

Älä tee pahalle vastarintaa. - Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka tahtoo lainata sinulta. Matt. 5:38-42

Rakasta vihamiestäsi ja rukoile niiden puolesta, jotka vainoavat sinua Matt. 5:44

Älkää tuomitko. Matt 7:1

Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää myös te samoin heille. Tämä on laki ja profeetat. Matt. 7:12

Varokaa vääriä profeettoja Matt 7:15

Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä satoa korjaamaan. Matt 9:38

Kunnioita vanhempiasi Matt. 15:4

"Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä". Matt.18:10

Karta kaikenlaista ahneutta Luuk.12:15

Anna anteeksi 70 x 7Matt.18:21-22

Joka tahtoo tulla suureksi, se olkoon palvelija. Matt.20:26-28

Kun järjestät pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja ja sokeita. Luuk. 14:12-14

Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi. Matt. 22:37-38

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat. Matt. 22:39,40

Ruoki minun karitsoitani. Joh. 21:15-16

Tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Matt.28:19,20


Samaa sanoo Paavali, ilman hyviä tekoja ei pelastu.

Paavalin mukaan Jumalan kansan tunnistaa siitä, että se ahkeroi hyviä tekoja:

“Hän antoi itsensä meidän puolestamme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka ahkeroi hyviä tekoja.” (Tiit 2:14, FinRK)

“Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten, jotka Jumala on ennalta valmistanut, vaeltaaksemme niissä.” (Ef 2:10, FinRK)

Jaakobkin tietää tämän:

“Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin ilman tekoja kuollut.” (Jaak 2:26, FinRK)

Ja hän lisää vielä, ettei usko pelasta, tarvitaan tekoja:

“Veljeni, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo, että hänellä on usko, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kai usko voi pelastaa häntä?” (Jaak 2:14, FinRK)

Samaa sanoo Johanneksen ilmestys:

“”Minä tulen pian, ja palkkani on minun mukanani antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.” (Ilm 22:12, FinRK)

“Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ Silloin hekin vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai muukalaisena tai alastomana tai sairaana tai vankilassa emmekä palvelleet sinua?’ Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’ Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.”” (Matt 25:41-46, FinRK)

Tunsitko piston sydämessäsi? Se johtuu siitä, ettet tee hyviä tekoja ja tajusit juuri, ettet ole pelastettujen joukossa.

53

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No joo... mutta toisaalta myös... ehkä kaikki toivo ei kuitenkaan ole mennyt, vaikka ei niitä tekoja nyt niin olisikaan...

      "...mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi; niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja..." Room. 4:5,6

    • Anonyymi

      myös tekemättä jättämisistä tuomitaan.

      Jeesus käski kastaa "KAIKKI KANSAT", helluntailaisuudessa jättävät tekemättä , antaa kaste myös lapsille.
      "ja teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu" Apt: 2: 39

      • Anonyymi

        Taas kerran keskustelet jakaantuneessa mielessäsi itsesi kanssa. Mutta sinä et ole Jumala eikä sinulla ole valtaa eikä oikeutta tuomita ketään. Sinulla ole myöskään oikeutta arvostella kenenkään tekoja eikä kekenkään uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas kerran keskustelet jakaantuneessa mielessäsi itsesi kanssa. Mutta sinä et ole Jumala eikä sinulla ole valtaa eikä oikeutta tuomita ketään. Sinulla ole myöskään oikeutta arvostella kenenkään tekoja eikä kekenkään uskoa.

        Kadotustuomio väistyy Kristillisessä kasteessa, jossa kaikki syntisyys pestään pois ja Jumala liittää puhdistetun sielun ikuisesti elävään Kristuksen ruumiiseen.

        Silti kaikki tuomitaan tekojensa mukaan. Mutta mitään kadotustuomiota Kristukseen kastetulla ei enää ole.

        Nyt ei ole mitään kadotustuomiota, niillä, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

        Ilman Kristillistä kastetta ihminen ei ole vielä ikuisuusolento, vaan kadotuksen alainen, joka elämä päättyy kokonaan fyyysiseen kuolemaan, kun ihminen kuolee ja maatuu maaksi ja Jumala ottaa ihmisen hengen takaisin taivaasee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kadotustuomio väistyy Kristillisessä kasteessa, jossa kaikki syntisyys pestään pois ja Jumala liittää puhdistetun sielun ikuisesti elävään Kristuksen ruumiiseen.

        Silti kaikki tuomitaan tekojensa mukaan. Mutta mitään kadotustuomiota Kristukseen kastetulla ei enää ole.

        Nyt ei ole mitään kadotustuomiota, niillä, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

        Ilman Kristillistä kastetta ihminen ei ole vielä ikuisuusolento, vaan kadotuksen alainen, joka elämä päättyy kokonaan fyyysiseen kuolemaan, kun ihminen kuolee ja maatuu maaksi ja Jumala ottaa ihmisen hengen takaisin taivaasee.

        Helluntailaisuus on Antikristuksen perustama henkivalta, joka on oikean Kristinuskon vastavoima. Pah heresia eli harhaoppi se on.
        Helluntailaisuus on vihamiehen jälkikäteen kylvämää lustetta, joka rehottaa kovasti oikeiden kristillisten kirkkojen kivijalkojen ympärillä.
        Luste saa kasvaa ja rehottaa ihan vapaasti oikeiden vanhojen Kristillisten kirkkojen seassa (ns. vapaat suunnat).
        Ekumeniaa niiden kanssa ei kannattaisi harjoittaa.


      • Anonyymi

        Ne kastetaan jotka uskovat Jeesukseen, tekevät parannuksen ja sitten Jeesuksen esimerkin mukainen upotuskaste. Muu onkin sitten ihmisten rituaaleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kastetaan jotka uskovat Jeesukseen, tekevät parannuksen ja sitten Jeesuksen esimerkin mukainen upotuskaste. Muu onkin sitten ihmisten rituaaleja.

        Parhami vei paljuun niitä nuoria poikia ja kastoi niitä monta kertaa peräkkäin.


      • Anonyymi

        Jeesus oli taikauskoinen essealaismunkki. Kastaminen on vanha taikauskoinen riitti, josta on päästävä eroon. Se on täysin turha tapa.


    • Anonyymi

      " Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa."

      "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

      "Sillä armosta te olette pelastetut - ette tekojenne kautta - ettei kukaan kerskaisi"

      • Anonyymi

        Ja siitäkin huolimatta Jeesus sanoo, että ilman hyviä tekoja ei pelastu. Ei edes armosta.


    • Anonyymi

      Teot ja teot?

      Aloittaja onkin ottanut mukaan siteeraamiensa tektikohtien joukkoon Efesolaiskirjeen kohdan:

      >> “Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten, jotka Jumala on ennalta valmistanut, vaeltaaksemme niissä.” (Ef 2:10, FinRK)>>

      Tässä kohdassa Raamatun ilmoitus tuo esille teot ja teot.

      8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
      9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
      10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
      ( Ef 2)

      On siis omat teot " ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi ".

      Ja Jeesuksen pyhien Jumalasta olevat teot, uusina luomuksisna Kristuksessa edeltäkäsin Jumalan valmistamat, joissa uskovat vaeltavat.

      Eihän se ole koetuksen kestävä, joka itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee.

      17 Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.
      18 Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee.
      ( 2Kor 10)

      Uskon teot eivät ole ihmisestä, vaan Jumalasta, Jumalan Hengen vaikutuksesta tapahtuvaa ja Hengen hedelmää ilmentävää.

      8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
      9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
      ( Ef 2)

      Usko Toivonen

      • Anonyymi

        "uskon kautta"

        Jaak. 2:20

        Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?


      • Anonyymi

        Meinaatko, että tekojen tekemisen välttämättömyydestä pelastuksen suhteen ei saa kirjoittaa, koska se olisi muka teoista kerskaamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että tekojen tekemisen välttämättömyydestä pelastuksen suhteen ei saa kirjoittaa, koska se olisi muka teoista kerskaamista?

        Niin uskon kautta, kuten Raamattu ilmoittaa.

        Jokuhan voi tehdä tekoja ulkokultaisuudesta, eli omavanhurskaudesta käsin.

        Usko ilmenee hyvinä töinä Jumalan edeltäpäin valmistamina, Hengen hedelmänä.

        Toiseen kysymykseen tekojen välttämättömyydestä, aloitushan alkaa ..

        >> Vanhurskaus toki perustuu uskoon mutta usko ei riitä. Jeesus on hyvin selväsanainen asiata: pelastus ei ole mahdollinen ilman hyviä tekoja. Pelkkä usko ei todellakaan riitä. >>

        Katsotaanpa avausta tuon Efesolaiskirjeen 2. luvun tekstikohdan kautta.

        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        ( Ef 2)

        Niin mitä me huomaamme?

        Uskova, Jeesuksessa Kristuksessa tekee hyviä töitä, jotka kirkastavat Jumalaa, ei niin että ne hyvät työt tulisivat uskovasta ihmisestä itsestään, vaan Jumalasta, hyvät työt ovat Jumalan vaikuttamia.

        Silloin meillä on tässä kaksi erilaista totuutta, Paavali todistaa kaiken tapahtuvan uskosta Jumalan valmistamana ja toinen todistus on sitä mieltä, ettei usko riitä vaan tarvitaan uskon lisäksi ihmisen teot.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin uskon kautta, kuten Raamattu ilmoittaa.

        Jokuhan voi tehdä tekoja ulkokultaisuudesta, eli omavanhurskaudesta käsin.

        Usko ilmenee hyvinä töinä Jumalan edeltäpäin valmistamina, Hengen hedelmänä.

        Toiseen kysymykseen tekojen välttämättömyydestä, aloitushan alkaa ..

        >> Vanhurskaus toki perustuu uskoon mutta usko ei riitä. Jeesus on hyvin selväsanainen asiata: pelastus ei ole mahdollinen ilman hyviä tekoja. Pelkkä usko ei todellakaan riitä. >>

        Katsotaanpa avausta tuon Efesolaiskirjeen 2. luvun tekstikohdan kautta.

        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        ( Ef 2)

        Niin mitä me huomaamme?

        Uskova, Jeesuksessa Kristuksessa tekee hyviä töitä, jotka kirkastavat Jumalaa, ei niin että ne hyvät työt tulisivat uskovasta ihmisestä itsestään, vaan Jumalasta, hyvät työt ovat Jumalan vaikuttamia.

        Silloin meillä on tässä kaksi erilaista totuutta, Paavali todistaa kaiken tapahtuvan uskosta Jumalan valmistamana ja toinen todistus on sitä mieltä, ettei usko riitä vaan tarvitaan uskon lisäksi ihmisen teot.

        Usko Toivonen

        Sanotaanko jossakin kohden Raamattua, että omavanhurskas ei pelastu jos uskoo Jeesuksen sovitustyöhön? Ei kai se, että ei kykene elämänolosuhteista, kasvatuksesta yms johtuen sisäistämään armoa täydellisesti, vie pois pelastusta. Luulin, että Jeesus kuoli KAIKKIEN syntieni puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaanko jossakin kohden Raamattua, että omavanhurskas ei pelastu jos uskoo Jeesuksen sovitustyöhön? Ei kai se, että ei kykene elämänolosuhteista, kasvatuksesta yms johtuen sisäistämään armoa täydellisesti, vie pois pelastusta. Luulin, että Jeesus kuoli KAIKKIEN syntieni puolesta.

        Tuo omavanhurskas ja uskova ovat eri asioita.

        Kuten tuossa Ef. 2:8-10 tekstikohdassa sanotaan uskon olevan Jumalan lahja, eikä oma saavutus, omavanhurskaus.
        Omavanhurskaus tulee laista, jos sen kykenee kaikilta osin pitämään ja täyttämään sen kaikilta osin. Sen vuoksi Jeesuksen ei olisi tarvinnut antaa itseään ristiinnulittavaksi.

        Jumala armossaan vanhurskauttaa sen, jolla on usko ..

        22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        ( Room 3)

        Siis vanhurskaus Jumalan armosta usko Jumalan lahjana pelastuksen evankeliumin kautta.

        Ja kuten totesit Jumalan armosta, niin ei sen suuruutta, arvoa, voi kukaan ymmärtää, sisäistää, se on yli ihmisen ymmärryksen.

        Siihen voimme uskoa, että Jeesus Kristus antoi ristiinnaulita itsensä syntiemme vuoksi.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo omavanhurskas ja uskova ovat eri asioita.

        Kuten tuossa Ef. 2:8-10 tekstikohdassa sanotaan uskon olevan Jumalan lahja, eikä oma saavutus, omavanhurskaus.
        Omavanhurskaus tulee laista, jos sen kykenee kaikilta osin pitämään ja täyttämään sen kaikilta osin. Sen vuoksi Jeesuksen ei olisi tarvinnut antaa itseään ristiinnulittavaksi.

        Jumala armossaan vanhurskauttaa sen, jolla on usko ..

        22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        ( Room 3)

        Siis vanhurskaus Jumalan armosta usko Jumalan lahjana pelastuksen evankeliumin kautta.

        Ja kuten totesit Jumalan armosta, niin ei sen suuruutta, arvoa, voi kukaan ymmärtää, sisäistää, se on yli ihmisen ymmärryksen.

        Siihen voimme uskoa, että Jeesus Kristus antoi ristiinnaulita itsensä syntiemme vuoksi.

        Usko Toivonen

        Eli saan edelleenkin pyhittää sapattia ja olla pelastettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli saan edelleenkin pyhittää sapattia ja olla pelastettu.

        Järjestys:

        1. Pelastus Jeesuksessa Kristuksessa, Hän on täyttänyt sen tarvittavan "mitan", mikä ratkaisee pelastumisen.

        2. Ihmiset asettavat omia mittojaan, jotka edellä he menevät ja asettavat ne omat mittansa pelastuksen ehdoksi.

        Muistakaamme:

        2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan. ( Matt 7)

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järjestys:

        1. Pelastus Jeesuksessa Kristuksessa, Hän on täyttänyt sen tarvittavan "mitan", mikä ratkaisee pelastumisen.

        2. Ihmiset asettavat omia mittojaan, jotka edellä he menevät ja asettavat ne omat mittansa pelastuksen ehdoksi.

        Muistakaamme:

        2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan. ( Matt 7)

        Usko Toivonen

        No niin ajattelinkin. Eli saan edelleenkin pyhittää sapattia ja olla pelastettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin ajattelinkin. Eli saan edelleenkin pyhittää sapattia ja olla pelastettu.

        Niin, ei omista teoistamme.

        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        ( Ef 2)

        Eli kerskauksen kohde, mikä se on?

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei omista teoistamme.

        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        ( Ef 2)

        Eli kerskauksen kohde, mikä se on?

        Usko Toivonen

        En minä kerskaa sapatin pyhittämisestäni vaan tunnen rauhaa sapatin pyhittämisestä.


    • Anonyymi

      Hurmoslahkoissa ihmisen tajunnan tila viedään lattian tasolle, niin se on se paikka, jossa peto voi ihan rauhassa painaa merkkinsä ihmisen otsaan ja käsivarteen.

      Pidä järki tallessa ja kierrä hurmoslahkot kaukaa.

      Älä mene helluntailaisten kokouksiin edes uteliaisuuttaan katsomaan mitä siellä tapahtuu, kaatuuko vai eikö kaadu.

      Pakene pois sieltä. Muista Lootin vaimoa.

      • Anonyymi

        Helluntailaisuuden historia päättyy sadan vuoden päähän Amerikaan Parhamin pyllyleikkeihin kun mies vietiin vankilaan.
        Ne opit on sieltä lähtöisin..


      • Anonyymi

        Ööö...minulla ei ole MITÄÄN tekemistä helluntailaisuuden kanssa. Pyhä henkesi opasti sinua harhaan.


    • Anonyymi

      Aloittajan kommenttiin on vaikeaa lisätä juuri mitään. Hyvin selvästi hän kykeni Raamatun avulla todistelemaan, että uskon lisäksi tarvitaan tekoja. On täysin selvää ettemme voi tekemällä hyviä tekojakaan..... ikäänkuin niiden turvin voisit ansaita tai saada jotakin Jumalalta. Se on mahdotonta. Tässä synnin tahraamassa asussa jota itsekukin kannamme päällämme emme voi ansaita Kristukselta pelastusta. Pelastus tulee yksinomaan armosta, jota osoitetaan ihmistä kohtaan kun tuominnan aika koittaa. Tuo aika muuten saattaa olla mahdollisesti jo hyvin lähellä kun miettii ihmiskunnan tilaa juuri tänään. Elämme kiinnostavia aikoja.
      Vaikka pelastus liittyy läheisesti Jumalan osoittamaan armoon, niin silti meiltä jokaiselta odotetaan myös tekoja uskomme todisteeksi. Teoillamme osoitamme että todella uskomme Jumalaan, uskomme ylösnousseeseen Kristukseen, teoilla osoitamme tottelevaisuutemme Jumalan ohjeille ja neuvoille. Ne on kaikki kirjoitettu ja talletettu Raamatun teksteihin. Milloin viimeksi avasit tärkeimmän kirjan elämässäsi?

      Usko ja armo tottelevaisuuden ohella liittyvät toinen toisiinsa. Tämän kuten menneidenkin aikakausien ihmisiltä odotetaan tottelevaisuutta ja yksinomaista antaumusta Jumalan tahdolle. Tämä on Jumalan ikuinen vaatimus luomalleen ihmiselle ja pysyy lainvoimaisena kautta ikuisuuksien, sillä Jumala ei muutu. - Malakia 3:16.

      On todella ihmeellistä tajuta ja ymmärtää Jumalan rakkauden ylivertainen syvyys syntistä ihmistä kohtaan. Antoihan hän rakkaimpansa sovituksena meidän synneistä. Voiko suurempaa rakkautta olla enää olemassa kuin tämä, mitä Jumala on teki syntisen ihmiskunnan eteen menneisyydessä ja tekee edelleen tulevaisuudessa?
      Surullista tässä on takuta se, että suuri osa ihmiskunnasta ei ole vastannut Jumalan rakkauteen ja kutsuun tulla hänen poikansa seuraajaksi?
      On siksi syytä miettiä omaa hengellistä elämäämme juuri nyt, millaisissa kantimissa uskomme tällä hetkellä on. Onko uskosi heikentynyt koronan vallitessa yli 2 vuotta?
      Jeesus voi tulla takaisin minä hetkenä tahansa. Hän tuleekin sellaisella hetkellä, joka todella voi yllättää myös sellaiset kristityt, jotka ovat antaneet elämän huolien, maallisten asioiden ja jopa välinpitämättömyyden hengen heikentaa uskoaan. Jos kristitty tänä lopun aikana elää hengellisesti aliravittuna, kuinka hän kuvittelee voivansa selviytyä yhä pahenevista maailman myrskyistä ympärillämme?

      • Anonyymi

        Hyvien tekojen tekeminen on vaikeaa, lähes mahdotonta, kun on niin sairaana. Mutta kuuliaisuus on silloin helpompaa.


    • Anonyymi

      >> “Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.” <<

      Ja valohan viittaa eritoten evankeliumiin. Eli Jeesuksesta kertominen on sitä hyvää tekoa. Sillä kyseinen kohta puhuu ilosanoman levittämisestä:

      "Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi. Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa."

      Sen lisäksi raamattu kehottaa tekemään kaikenlaista muutakin hyvää, erityisesti muille uskoville. Ja hyvä käytöshän on jo hyvän tekemistä ja Jeesuksen esimerkin seuraamista.

    • Anonyymi

      Tottelevaisuus, pyrkimys hyviin tekoihin ja lain kirjaimen etsiminen ovat sitä farisealaisuutta jonka noudattajia Jeesus sanoi kyykäärmeen sikiöiksi.

      Sellainen tulee ihmisestä kun uskoo perustuu sanaan, kirjaimeen, joka kuolettaa eikä Henkeen, joka tekee eläväksi.

      Paavali monin tavoin yrittää kirjoituksissaan teroittaa sitä, että uskovat eläisivät Hengessä, taivoittelisivat Hengen lahjoja eikä harrastaisi mitään omia pyrkymyksiä, vaan kaikessa turvaa Herraan ja tavoittelee Pyhää Henkeä, minkä voimasta uudistuu ja syntyy uusi ihminen Jumalan luoma Pyhä.

      • Anonyymi

        Minulla on luontainen pyrkimys hyviin tekoihin. Jumala tietää sen. Yritän myös miellyttää Jumalaa hyvillä teoillani, samoin kuin ihmisiä. Alitajuisesti yritän olla hyvempi kelvatakseni Jumalalle. Hän tietää senkin. Näin toimii todella moni kristitty, sillä ihmiselle on lähes mahdotonta sisäistää täydellisesti armoa. Mutta ei Jumala epää pelastustaan niiltä, jotka tekevät tekoja pelastuakseen, kunhan usko Jumalaan ja Kristuksen sovitustyöhön on olemassa. Jumalan armo koskee kaikkia syntisiä.


    • Anonyymi

      Sananl.28:9 Joka korvansa kääntää kuulemasta lakia, sen rukouskin on kauhistus. Jaak.4:17 Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi. Luuk.12:47-48

    • Anonyymi

      Luuk.14:33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. Mark.10:28-31 Niin Pietari rupesi puhumaan sanoen hänelle: Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Jeesus sanoi: Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista, ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää. Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeiseksi ja viimeiset ensimmäiseksi.

      • Anonyymi

        Höpöhöpönpöpö...


    • Anonyymi

      Luuk.18:28-31 Silloin Pietari sanoi: Katso, me olemme luopuneet siitä, mitä meillä oli, ja seuranneet sinua. Niin hän sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka Jumalan valtakunnan tähden on luopunut talosta tai vaimosta tai veljistä tai vanhemmista tai lapsista, ja joka ei saisi monin verroin takaisin tässä ajassa, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää. Ja hän otti tykönsä ne kaksitoista ja sanoi heille: Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja kaikki on täysin toteutuva, minä profeettain kautta on kirjoitettu Ihmisen Pojasta.

      • Anonyymi

        Jumpsis jömpsis...

        Eikö sullakaan ole mitään omaa sanottavaa?


    • Anonyymi

      Matt.19:27-28 Silloin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua; mitä me saamme? Niin Jeesus sanoi heille: Totisesti minä sanon teille; siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, satte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa. Luuk.22:28-30 Mutta te olette pysyneet minun kanssani minun kiusauksissani; ja minä säädin teille, niinkuin minun Isäni on minulle säätänyt, kuninkaallisen vallan, niin että te saatte syödä ja juoda minun pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa. Ilm.3:21-22 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa. Jolla on korva, se kuulkoon, minä Henki seurakunnalle sanoo. Ilm.2:7,17, 29

      • Anonyymi

        Huohh....haukotus 😴


    • Anonyymi

      Uskovan elämä ja kirjoitukset alkavat helluntaista. Silloin alkoi uusi liitto Jeesuksen veressä. Eivät opetuslapset eläneet uutta liittoa, vaan Jeesuksen seurassa vanhan liiton aikaa vielä juutalaisuudessa. Ei niitä tilanteita voi rinnastaa meidän uskonelämään eikä laatia niistä meille lakia. Vai onko Paavali sellaista kirjoittanut uuden liiton lähettiläänä?
      Paavali painottaa sitä miten meidän tulee ottaa voima vastaan taivaasta eivätkä omat vaivaitset pyrkimyset oli niin tarkoitus miten hyvä tahansa, riitä yhtään mihinkään. Ne ovat lihan tekoja.

      • Anonyymi

        Olen aina luullut, että Uusi liitto alkoi kun Jeesus kohotti maljan ja sanoi: "tämä on uusi liitto..."!? No...mutta...Kyllä viimeistään se liitto alkoi kun Jeesus kuoli.

        “Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän edestänne.” (Luuk 22:20, FinRK)


    • Anonyymi

      "tekoja"

      "ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi"
      Ef: 2: 9

      • Anonyymi

        Ja siltikään et pääse Jumalan valtakuntaan, jos et tee hyviä tekoja. Mahtaa kirpaista!


    • Anonyymi

      Jaak.2:14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? Matt.7:26.

    • Anonyymi

      > Pelastus vaatii hyviä tekoja

      mielestäni tuo on väärin, tai epätarkasti sanottu. Pelastus, eli syntien anteeksianto on ilmainen ja tarjolla vastikkeetta kaikille. Anteeksianto on kuitenkin vain uusi alku. Uudesta alusta ei ole hyötyä, jos ihminen jatkaa vääryydessä, siksi Jeesus sanoi:

      "En minäkään sinua tuomitse;
      mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
      Joh. 8:11

      ihmisessä pitää tapahtua muutos parempaan, pitää synty uudesti ylhäältä.

      ..."Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä."
      Joh. 3:3-7

      Tuo voi tapahtua Jeesuksen sanojen kautta.

      "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."
      Joh. 1:12-13

      "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
      Joh. 6:63

      Ja kun ihminen on syntynyt uudesti Jumalasta, hän on vanhurskas.

      "Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
      1 Joh. 3:7-10

      Ja samoin kuin puun tuntee hedelmistä, vanhurskaan tuntee myös teoista. Ei ole tekoja, joilla voi ansaita pelastuksen. Teot ovat vain kuten hedelmiä, kertovat minkälainen ihminen on. Jos ihminen on vanhurskas, hän tuottaa vanhurskasta hedelmää. Ja kuten sanottu:

      "Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään."
      Matt. 7:16-20

      Kannattaa miettiä mitä sinun omat teot kertovat sinusta.

      • Anonyymi

        Aloitukseni teksti ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä sinä kirjoitit. Fakta on siitäkin huolimatta, että jos et tee hyviä tekoja, et voi pelastua.


    • Anonyymi

      Jos teet hyviä tekoja Jumalan voimasta pelastut.

      Jos teet hyviä tekoja omasta itsestäsi olet fariseus ja joudut helvettiin hyvistä pyrkimyksistäsi huolimatta.

      • Anonyymi

        Näytäpäs missä kohtaa Raamatussa Jumala kieltää hyvien tekojen tekemisen omaksi huvikseni. Et pysty!

        Ei kaikkea pidä ylihengellistää. Saa kai sitä ihmisellä olla elämässään jotain omiakin juttuja eikä vain aina hurskastelua ja Jeesustelemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytäpäs missä kohtaa Raamatussa Jumala kieltää hyvien tekojen tekemisen omaksi huvikseni. Et pysty!

        Ei kaikkea pidä ylihengellistää. Saa kai sitä ihmisellä olla elämässään jotain omiakin juttuja eikä vain aina hurskastelua ja Jeesustelemista.

        "hyviä teot kuuluu kristityille, vaan niistäkin, kunnia y k s i n Jumalalle, Paavali sanoo:

        "Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän PETTÄÄ ITSENSÄ."

        "Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on VAIN siinä, mitä
        hän itse on, ei siinä, mitä toinen on."
        Gal: 6: 3 -4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "hyviä teot kuuluu kristityille, vaan niistäkin, kunnia y k s i n Jumalalle, Paavali sanoo:

        "Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän PETTÄÄ ITSENSÄ."

        "Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on VAIN siinä, mitä
        hän itse on, ei siinä, mitä toinen on."
        Gal: 6: 3 -4

        Miten niin hyvät teot kuuluu kristityille? Kyllä niitä muutkin saavat tehdä. Eikä hyviin tekoihin aina pidä liittää Jumalaa. Kyllä sitä ihan omasta  hyvästä tahdostaankin saa hyviä tekoja tehdä eikä kukaan tule tuomitsemaan sinua niistä.


    • Anonyymi

      "Pelastus vaatii hyviä tekoja", mutta kaikkia uskon tekoja ei voi määritellä ihmisten mitan mukaan hyviksi teoiksi.
      Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi;
      Oliko arkin teko tuon ajan ihmisten silmissä hyvä teko? Vai pilkkasivatko ihmiset Nooan arkin rakentamista?
      Mooseksesta todistetaan: Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä.
      Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa,
      katsoen "Kristuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti.
      Faarao vihasi Moosesta. Eikä Mooseksen uskon teot olleet faaraon mieleen.

    • >>Ilman Kristillistä kastetta ihminen ei ole vielä ikuisuusolento, vaan kadotuksen alainen, joka elämä päättyy kokonaan fyyysiseen kuolemaan, kun ihminen kuolee ja maatuu maaksi ja Jumala ottaa ihmisen hengen takaisin taivaasee.>>

      Mitä se ihmisen henki tekee taivaassa? Pelaako pleikkaria? Vai Nintendoa? Vai keskusteleeko Hitlerin kanssa mikä Toisessa maailmansodassa meni vikaan.

    • Kokonaan fyysinen kuolema on hindujen ja buddhalaisten korkein tavoite. Eikä se kuulosta minustakaan ollenkaan huonolta ajatukselta.

    • Anonyymi

      >> Ilman Kristillistä kastetta ihminen ei ole vielä ikuisuusolento, vaan kadotuksen alainen, joka elämä päättyy kokonaan fyyysiseen kuolemaan, kun ihminen kuolee ja maatuu maaksi ja Jumala ottaa ihmisen hengen takaisin taivaasee. <<

      Mitä ihmeen epäraamatullista pötyä...

      Ihminen pelastuu uskosta Jeesukseen, ja Hengen kaste on siitä merkkinä.

      Raamattu myös kertoo selvästi, että jokainen ihminen saa ylösnousemuksen ja ylösnousemusruumiin. Myös pelastumattomat nousevat tuomion ylösnousemukseen.

      "kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen."

      Ensin tulee uskovien ylösnousemus ja 1000-vuotinen rauhanaika. Tuonelassa olevat viruvat tuonelassa sen ajan. Sen jälkeen tulee tuonelassa olevien vuoro.

      • Anonyymi

        "Mitä ihmeen epäraamatullista pötyä..."

        Häh? Pötyä eli murkinaa. Pötyä pöytään!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 183
      1975
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      141
      1447
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe