En koskaan aiemmin ole ajatellutkaan syöpään sairastumista

Anonyymi

En silloinkaan, kun yksi serkku kuoli syöpään nuorena noin 20 v, ala-asteella ensimmäinen poika, johon ihastuin, kuoli vuosia myöhemmin syöpään, ja joitain muita tuttuja on kuollut syöpään.

En ole sairastunut itse. Ainakaan vielä. En edes pelkää, että olisin saanut syöpää, koska oloni on normaali, en tunne itseäni sairaaksi.

Sain kuitenkin kutsun kolposkopiaan, joka on ihan pian. Olen lukenut, että useinkaan syöpä ei ole edes ehtinyt kehittyä, kun jos jotakin löytyy, sen saa hoidettua pois helposti.

Vähän aika sitten kuitenkin eräs tuntemani nainen sairastui rintasyöpään. Hänkin vaikutti ihan terveeltä ennen diagnoosia. Ja katsoin juuri ensimmäisen kerran elokuvan joka kertoo syöpään kuolleesta nuoresta, kun tyttäreni siitä mainitsi, että kannattaa katsoa. Olin sitä ennen huvikseni käynyt lueskelemassa ihmisten kertomuksia syöpäsairauksistaan. Tyttäreni ei tiennyt sitä.

Jotenkin nyt tuntuu kuitenkin, että syöpä ja siihen sairastuneet ihmiset pyörivät mielessäni.
Mietin myös, miten se vaikuttaisi omaan elämääni, jos itse sairastuisin.

Tänään pohdin asioita ehkä enemmän kuin ennen. Edes mieheni kanssa en ole jutellut tulevasta tutkimuksesta mitään. Eipä siinä paljoa edes juteltavaa ole. Nopea koepalojen otto ja tuloksien odottelu.

Jotenkin vain jännä, kun piti tuo elokuvakin juuri nyt katsoa ja miksi nyt pohdin tätä näin paljon. En kuitenkaan pelkää, että mitään suurempaa löytyisi omalla kohdalla.

Saa jutella kanssani aiheesta, jos joku haluaa. Jos jotakin ajatusta herättää. Kerro vaikka omista kokemuksistasi.

9

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En osaa sanoa muuta, kuin että yhdessä joukko-papa-tutkimuksessa hoitaja otti minulta lisää näytteitä ja kaiveli ihan kunnolla. Minähän säikähdin, että nyt löytyi jotain. Pakkasin seuraavana viikonloppuna rinkan ja lähdin pienelle hermovaellukselle. Siinä toisessa ympäristössä sitten mietin, että tunnenko itseni sairaaksi. Vastaus oli, että en. Myöhemmin selvisi, että minulla on Nabothin kystia, ja jatkossa aina kirjoitan sen ennakkotietoihin, ettei kukaan ala kaivelemaan tarpeettomasti normaalia muutosta. Mutta tosi asia on, että asiaa alkaa miettiä eri tavoin, kun on edes se mahdollisuus, että itsellä on jotain pahempaa. Tieto lisää tuskaa niin kutsutusti.

      Nyt ei auta kuin odottaa. On ihan mahdollista, että huonot solut saadaan sinulta pois, ja että olet ihan kunnossa. Odottelu on kieltämättä kurjaa. Ymmärrän. Kyllä sinun varmaan kannattaa jotain miehesikin kanssa puhua. Hän todennäköisesti on huomannut sinusta, että pohdit jotain. Yleensä rakastavat ihmiset huomaavat asian läheisestään.

      Voimia!

    • Anonyymi

      Minulta löydettiin rintasyöpä neljä vuotta sitten, juuri näihin aikoihin.
      Kasvain oli kookas ja niin pahassa paikassa että ei ole voitu leikata.
      Onkologini mukaan se on ollut minulla jo useita vuosia, ja hidaskasvuinen kun on, ja vasta kun oli tarpeeksi kookas ilmaisi olemassa olonsa. En ollut koskaan käynyt mammografiassa jossa se olisi löytynyt aikaisemmin. Kannattaa siis käydä!
      Minulle tehtiin mammografia ja otettiin kaksi paksuneulanäytettä. Diagnoosiksi tuli siis intasyöpä joka on hormooniherkkä, hidaskasvuinen ja huonosti etäpesäkkietä lähettävä. Niitä minulta ei ole sitten löytynytkään. Viimeisin ct-kuvaus kolme kuukautta sitten oli puhdas muun kuin rinnan osalta joten levinnyt ei ole nytkään.
      Kun kasvain ja sen laatu varmistui, aloin hormoonilääkityksen joka on tehonnut tähän asti hyvin. Kasvain on jopa pienentynyt vaikka koskaan ei tule paranemaankaan.
      En ole saanut kemoterapiaa enkä sädehoitoa. Niihin voidaan siirtyä sitten jos syöpä alkaa aktivoitua.
      Elän täysin normaalia elämää. Fyysiseen vointiini tämä ei vaikuta mitenkään. Huomenna olen menossa taas onkologille seuranta tarkastukseen jossa käyn kolmen kuukauden välein. Joka kerta myös verikokeet.
      Minua tämä ei pelota enkä ajattele normaalisti arjessa juuri ollenkaan. Haluan elää nyt ja tässä ilman mitään kauhuskenaarioita ja tunnen olevani onnekas kun sairastuin tämänlaatuiseen syöpään.
      En tule siis koskaan paranemaan mutta kukaan ei voi sanoa kuolenko tähän vai johonkin muuhun, vaikka vanhuuteen. Olen nyt 66-vuotias.

    • Anonyymi

      Minulla ei ole syöpää, koska haluan elää terveenä ja hyvävoimaisena.

      • Anonyymi

        Et kai tosissasi luule, että syöpään sairastuneet ja sairastuvat eivät ole halunneet elää terveenä ja elinvoimaisena.

        Syöpään sairastuminen ja siitä mahdollisesti paraneminen eivät riipu haluista.


      • Anonyymi

        Ei ehkä syöpää, mutta vian ei tarvitse olla suuri kun se on päässä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä syöpää, mutta vian ei tarvitse olla suuri kun se on päässä...

        Pääsyöpä on hankala hoitaa. Rankat toimenpiteet.


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista 😊

    • Anonyymi

      Tuntuu jotenkin niin, ihmeelliseltä...aloittaja taas tässä kirjoittelemassa.
      Olen siis uskossa oleva, se voi olla yks syy että luotan, että kaikki menee omalla kohdalla hyvin, enkä ole sairastunut syöpään. Tai en ainakaan pelkää mennä tutkimuksiin.
      Mutta, sain juuri kuulla yhden tuttavan sairastuneen keuhkosyöpään. Hän itse tuli kertomaan ja pyytämään rukousta puolestaan, ja oli niin kova paikka kuulla siitä. Aloin itkeä ja aina kun mietin häntä, niin alkaa itkettää niin paljon.
      Mietin, miltä hänestä tuntuu, lapsiakin kun on. Se on pelottavaa, kun joutuu miettimään, ettei ehkä selviä siitä. Ja ehkä kuolee. Mietin miten pelottavaa voi olla, kun tietää kuolevansa.
      Mutta, usko Jeesukseen tuo kuitenkin sellaista rauhaa ja luottamusta, että ei ikinä tarvi olla yksin. Rukoilin niin mielelläni hänen puolestaan, voi kun pystyisin kertomaan, miten paljon Jeesus häntäkin rakastaa. Mutta vielä enemmän tahdon, että hän saisi kokea sen rakkauden.
      Hänestä välitetään. Toivon, että osaisin lohduttaa oikealla tavalla.

      Olikohan tämä se syy, että olen viime aikoina käynyt lueskelemassa syöpiin liittyviä juttuja. Tuntuu niin käsittämättömältä, että yhtäkkiä syöpäsairaudet pyörii niin paljon mielessä. Ja sitten saa taas kuulla jonkun sairastuneen.

    • Anonyymi

      Olen ollut kolme kertaa kolonoskopiassa suolistokipujen vuoksi.
      Pelkäsin syöpää. Osoittautui, että on umpipussitauti (ilman suolen puhkeamista
      ja paisetta). Se on kehittynyt kuitenkin pahaksi. Vatsa on lähes aina kipeä ja tukossa
      ja välillä räjähtelee ripulina 10 kertaa päivässä.
      Se pahentaa myös olemassa olevia rytmihäiriöitä.
      Elämä on yhtä helvettiä, mutta "onneksi" olen eläkkeellä.
      En pystyisi töihin.
      Arki kotonakin on kamalan sairaalloista.
      Tsemppiä aloittajalle !
      Joko olet ollut tutkimuksessa ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe