Hoitajapula

Hoitajapulan syiksi on arvioitu alipalkkausta, resurssien vähyyttä, työn stressaavuutta.

Muistatte varmaan, että Sipilän hallitus (Kepu-Kok-Persut) leikkasi mm. sairaanhoitajien ja muun julkisen puolen sotehenkilökunnan palkkoja kiky-sopimuksella (työajan pidennys lomarahojen leikkaus).

Eli olisiko maataloustermein sanottuna, että sitä korjaa mitä kylvää.

42

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Eli olisiko maataloustermein sanottuna, että sitä korjaa mitä kylvää". Termi ei ole paikallaan nyt. Kun muut korjaavat nyt sitä satoa jonka edeltäjä on kylvänyt.

    • Anonyymi

      Ei nyt niinkään alipalkkausta, joka nyt aina käsite johon ei vastausta. Tuskin nyt paperimiesten yli 5000 € pakkoihin pääsevät, myös veturimiehillä sanottu parasta olevan 8400 € kuukaudessa-
      Sairaanhoitajilla yli 3000 €, aloittelijalla vähemmän. Lääkärit pääosin vastaa potilaista, että tuo tressi puoli on yli ammuttua. Siisti sisätyö, verraten vaikka rakennuksille.
      Pitkät lomat, parikuukautta joilla vuodet riittää, aloitelijalla hyvin myös.

      • Anonyymi

        Takuueläkeläisellä ei ymmärrystä siitä, mikä katsotaan alipalkkaukseksi? Ja lääkärit eivät takuulla tee pääosin hoitotyötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuueläkeläisellä ei ymmärrystä siitä, mikä katsotaan alipalkkaukseksi? Ja lääkärit eivät takuulla tee pääosin hoitotyötä.

        Mitäpä he muuta tekee, hoitajat avustaa.


      • Anonyymi

        Sun kannattaa aloittaa hoitsun työt, loppuu hoitajapula. Sen verran "kateus" tuosta työstä puskee ulos.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen sattuneesta syystä seurannut näitä hoitoalan juttuna yli 40 vuotta.

      Aina siellä on ollut sama ääni kellossa. Hoitajista on pulaa, työ on alipalkattua, stressaavaa, suurin osa hakeutuu heti kohta muihin hommiin jne.

      Syy on totaalisen taitamaton edunvalvonta (SuPer, Tehy) joka huutaa tuota mantraa, muuta ei sitten teekkään.

    • Anonyymi

      Eikö nykyhallituksen toiminnasta ole mitään moitittavaa sanottavaa, kun pitää vanhoja muistella? :))

    • Muistaakseni Sipilän hallitus antoi työajan pidennyksen vaihtoehdoksi lomarahojen leikkauksen. Sotehenkilökunnan ammattijärjestö valitsi sitten lomarahojen leikkauksen. Syytä en tiedä, mutta arvelisin sen laskeneen, että kertaluonteinen leikkaus on pitemmällä tähtäimellä parempi ratkaisu. Työajan pidennys olis jäänyt pysyväksi.

      • Anonyymi

        On hyvä muistaa, että sote alalla julkisella puolella on 7-8 viikkoa vuosilomaa, kun yksityisillä on 5 viikkoa. Sama 5 viikkoa muilla aloilla myös kun puhutaan yksityisestä puolesta.

        Jotta hoitajapulaa voitaisiin helpottaa, silläkin alalla olisi syytä siirtyä muualla yhteiskunnassa noudatettaviin työaikoihin, samalla peruspalkkausta kohentaen. Silloinhan kustannus työnantajalle (= me veronmaksajat, sinä, minä ja Mielipidepankki) pysyisi ennallaan, mutta hoitajat saisivat enemmän palkkaa. Lomat lyhensi, mutta eivät kuitenkaan olisi sen huonommat kuin muilla työtä tekevillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä muistaa, että sote alalla julkisella puolella on 7-8 viikkoa vuosilomaa, kun yksityisillä on 5 viikkoa. Sama 5 viikkoa muilla aloilla myös kun puhutaan yksityisestä puolesta.

        Jotta hoitajapulaa voitaisiin helpottaa, silläkin alalla olisi syytä siirtyä muualla yhteiskunnassa noudatettaviin työaikoihin, samalla peruspalkkausta kohentaen. Silloinhan kustannus työnantajalle (= me veronmaksajat, sinä, minä ja Mielipidepankki) pysyisi ennallaan, mutta hoitajat saisivat enemmän palkkaa. Lomat lyhensi, mutta eivät kuitenkaan olisi sen huonommat kuin muilla työtä tekevillä.

        Kunnallisen alan ruhtinaallisen pitkät loma-ajat koskevat tietysti muitakin kunta-alan ihmisiä kuin hoitohenkilökuntaa. Sikäli ymmärrän hoitajien katkeruuden, jos saman työnantajan muut työntekijät pääsivät kuin koira veräjästä.

        Kaikkien kunta-alojen yksityisiä aloja alempaa palkkatasoa on perusteltu sillä, että vastineeksi saavat pitkät lomat. Tai toisin päin.


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Kunnallisen alan ruhtinaallisen pitkät loma-ajat koskevat tietysti muitakin kunta-alan ihmisiä kuin hoitohenkilökuntaa. Sikäli ymmärrän hoitajien katkeruuden, jos saman työnantajan muut työntekijät pääsivät kuin koira veräjästä.

        Kaikkien kunta-alojen yksityisiä aloja alempaa palkkatasoa on perusteltu sillä, että vastineeksi saavat pitkät lomat. Tai toisin päin.

        Noiden ylimääräisten lomien, tai niiden poiston, vaikutus palkkaan, siis jos ne korvattaisiin palkankorotuksella, olisi jotain 300-500 euroa tehtävästä riippuen. Aika moni aiknakin nuoremmista ottaisi tuon rahan lomien sijaan, jos sitä tarjottaisiin. Esteenä on Tehy ja muut ammattiliitot vanhakantaisine ajattelumalleineen.

        Ay-liike on tässä maassa monenmoisen kehityksen jarru.


      • Anonyymi

        Eipä se noin mennyt, Timo Soinin ideasta lähtöisin oli kunta- ja valtion työntekijöille tarjottu palkan a l e n n u s. Kun litto ja jäsenistö ei palkanalennuksiin suostunut, Soinin ehdottamana sitten toteutettiin lomarahojen leikkaus. Kyllä persut on kieroja!


    • Anonyymi

      Juha-Lesta Sipilä on kyllä pahinta mitä Suomen politiikassa on tapahtunut pitkään aikaan.

      Saattaa Kempeleen kokovartalolesta joutua kohta seikkailemaan muuallakin kuin suojateillä?

      • Anonyymi

        Tämä pappa se kovin kovistelee yhtä parhaista pääministereistä. heh.
        Vaippa-pappa on leuhkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä pappa se kovin kovistelee yhtä parhaista pääministereistä. heh.
        Vaippa-pappa on leuhkaa.

        Sinulla on varsin erikoinen skaalaus siitä, millä määrittyy hyvä pääministeri. Tulosten perusteella Sipilä ei kovin korkealle nouse ja kun mietitään sitä, miten sekaisin hän hallituksensa kanssa ajoi yhteiskunnan, niin pointsit vaan laskevat. Ja kuin kirsikaksi kakun päälle, oman hallituksensa kaataminen vaikka loppumetreillä on osoitus siitä, ettei pääministeri itsekään enää luota poliittiseen linjaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä pappa se kovin kovistelee yhtä parhaista pääministereistä. heh.
        Vaippa-pappa on leuhkaa.

        Ottaako tic-liikkeisellä voimille. Yritä pärjätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on varsin erikoinen skaalaus siitä, millä määrittyy hyvä pääministeri. Tulosten perusteella Sipilä ei kovin korkealle nouse ja kun mietitään sitä, miten sekaisin hän hallituksensa kanssa ajoi yhteiskunnan, niin pointsit vaan laskevat. Ja kuin kirsikaksi kakun päälle, oman hallituksensa kaataminen vaikka loppumetreillä on osoitus siitä, ettei pääministeri itsekään enää luota poliittiseen linjaansa.

        Sipilä oli hyvä. Pudotti kepun kannatuksen ennätyksellisen alhaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipilä oli hyvä. Pudotti kepun kannatuksen ennätyksellisen alhaalle.

        Enää se ruoto ei siitä nouse. Toivottavasti korona niittaa mahdollisimman monen aluevaaleissa äänestämään lähteneen kepulin.


    • Anonyymi

      Aliarvostus on myös tärkeä vaikutin hoitajapulaan. Koronan alkuaikoina poikkeusoloissa hoitajat velvoitettiin tarvittaessa ylitöihin, mutta palkanlisää tai kompensaatiota ei luvattu. Samaan aikaan tietyille lääkäreille oltiin tarjoamassa 800€ koronalisää. Tässä, ja niin monessa muussa näkyy aliarvostus. Ruotsissa hoitoalan johtamiskulttuuri on valovuoden edellä meitä. Tuo poikkeusoloissa tapahtunut työvelvoitteen vaatiminen oli sekin selvä ilmaus siitä, että valtiovalta ei luottanut hoitohenkilökunnan työmoraaliin ja vapaaehtoiseen venymiskykyyn. Pakollahan on vaikea saada mitään hyvää aikaiseksi.

      • Anonyymi

        Jatkan vielä. Meillä ei kyetä maksamaan yhtä suuria palkkoja hoitajille kuin esim. Norjassa ja Ruotsissa. Mutta jos vertaa lääkärin palkkaa hoitajan palkkaan, on suhteellinen ero meillä kohtuuton. Ruotsissa ja Norjassa hoitajat ovat myös työyhteisöissään paljon arvostetumpia kuin Suomessa, mikä seikka lisää hoitajien maastamuuttoa inhimillisempiin työoloihin. Kolmansista maista saamme kyllä kohteluun ja ansiotasoon tyytyväistä työvoimaa jatkossakin, millä seikalla on myös haittapuolensa.

        Martti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä. Meillä ei kyetä maksamaan yhtä suuria palkkoja hoitajille kuin esim. Norjassa ja Ruotsissa. Mutta jos vertaa lääkärin palkkaa hoitajan palkkaan, on suhteellinen ero meillä kohtuuton. Ruotsissa ja Norjassa hoitajat ovat myös työyhteisöissään paljon arvostetumpia kuin Suomessa, mikä seikka lisää hoitajien maastamuuttoa inhimillisempiin työoloihin. Kolmansista maista saamme kyllä kohteluun ja ansiotasoon tyytyväistä työvoimaa jatkossakin, millä seikalla on myös haittapuolensa.

        Martti

        Olet Martti niin oikeassa.


    • Anonyymi

      Keskusta Sipilän johdolla leikkasi hoitohenkilökunnan tilipussia, se on 100 % totta ja siitä on turha kepulien luikerrella ulos, olkaa kerrankin rehellisiä tekemisistänne.

      • Anonyymi

        Berneri tuhosi taksialan ja Sipilä tuhosi hoitoalan sekä nuorison koulutuksen.

        Sinipiioilla höystetty lesta-agendahallitus oli kaikkinensa erittäin vanhingollinen Suomelle.


        Ja kuinka ollakaan niin täystuho Sipilä on jälleen keskustan ehdokkaana vaaleissa lupauksistaan huolimatta, patologinen valehtelija kun on.


    • Anonyymi

      Jos asuisin vaikkapa Mäntässä tai Urjalassa, ampuisin itseni enemmin kuin alkaisin maataloustuista nauttineiden vaippoja vaihtamaan.

    • Anonyymi

      Saarikko, hoitajille rahaa ei, byrokratian himmeleihin sekä tuottamattomille pelloille kyllä.

    • Anonyymi

      https://www.tehy.fi/fi/mediatiedote/tehyn-tuore-kysely-lahes-kaikki-nuoret-hoitajat-harkinneet-alan-vaihtoa

      "Erittäin huolestuttavia olivat myös nuorten arviot jaksamisesta työuran loppuun asti sote-alan tehtävissä. Kyselyssä 71 % alle 30-vuotiaista vastaajista ilmoittaa, että ei tule jaksamaan työuransa loppuun asti alan työtehtävissä. Keskeiset syyt tälle ovat tuttuja. Huono palkka, liian vähän henkilökuntaa, työtä ei arvosteta ja se on henkisesti liian kuormittavaa.

      - Olen surullinen ja vihainen etenkin nuorten hoitajien puolesta. He ovat kuitenkin se ratkaiseva joukko, josta tulisi pitää kynsin hampain kiinni tulevaisuuden hyvinvointialueiden sote-palveluiden tekijöinä."

      On älytöntä, että tilanteen on annettu mennä tähän pisteeseen. Tarvitaan tositoimia ja äkkiä.

      • Anonyymi

        Juuri tuo Tehyn mustamaalaus omaa alaa kohtaan on yksi syy, miksei hoitajat saa palkkojaan ja työolojaan kuntoon. Tehy saa tuolla propagandallaan alan näyttämään epäkiinnostavalta ja karkottaa kyvykkäimmät muihin tehtäviin.

        Mikään muu ammattiala ei yhtä tehokkaasti terrorisoi omia työntekijöitään kuin Tehy. Vai onko joku kuullut jonkun muun yhtälailla omaa alaansa moittivan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo Tehyn mustamaalaus omaa alaa kohtaan on yksi syy, miksei hoitajat saa palkkojaan ja työolojaan kuntoon. Tehy saa tuolla propagandallaan alan näyttämään epäkiinnostavalta ja karkottaa kyvykkäimmät muihin tehtäviin.

        Mikään muu ammattiala ei yhtä tehokkaasti terrorisoi omia työntekijöitään kuin Tehy. Vai onko joku kuullut jonkun muun yhtälailla omaa alaansa moittivan?

        Oma vaikutuksensa on opiskelijavalintauudistuksella muutama vuosi sitten, kun psykologitiimin testistä siirryttiin todistusvalintaan, niin henkisesti heikompia yksilöitä pääsi aloittamaan alan opiskelun.


      • Anonyymi

        Enpä minäkään jaksaisi Ulvilassa, Heinolassa, Simpeleellä tai jossain muussa keåulaisessa perslävessä.


    • Anonyymi

      Sipilän syy

    • Anonyymi

      Niin, Sipilä joutui korjaamaan edellisen vaalikauden flegmaattisten hallituksen jälkiä. Suomi oli lamassa, vaikka tärkeimmissä kilpailijamaissa taloudet kasvoivat.

      Jopa SAKlainen ekonomisti on ymmärtänyt, että kaksi reippaisiin palkankorotuksiin johtanutta työmarkkinakierrosta olivat toteutuneeseen talouskasvuun verrattuna virheellisiä. Silti rouvat ja herrat vain istuivat perseellään.

      Tilanteesta on syytä kiittää erityisesti kahta herraa, siis Paavo Lipposta ja Sauli Niinistöä. He hautasivat Suomen markan, mistä syystä em. ongelmaa jouduttiin ratkaisemaan sisäisellä devalvaatiolla.

      Kuten huomataan, kansan, jopa sen viisaimpaan osaan kuuluvien henkilöiden kuten Mielipidepankki, on lähes mahdoton käsittää asiaa. Sipilä onneksi asetti kansakunnan edun ensisijaiseksi.

      Hän olisi voinut kasvattaa omaa ja puolueensa kannatusta ottamalla enemmän ja enemmän velkaa, ja siirtää ongelmat seuraaville hallituksille. Näin toimii nykyinen hallitus.

      • Anonyymi

        Aika hyvin ilmaistu nykytilaan johtanut kehitys.


      • Anonyymi

        Juha-Lesta Sipilän sinipiikahallituksellaan yrittämä yliherruusyritys oli yksi härskeimmistä tapahtumista Suomen poliittisessa historiassa, onneksi äänestäjät tajusivat sen ja kostivat vaaleissa tuon parlamenttarismia ennennäkemättömästi halveeraaneen lestamanööverin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha-Lesta Sipilän sinipiikahallituksellaan yrittämä yliherruusyritys oli yksi härskeimmistä tapahtumista Suomen poliittisessa historiassa, onneksi äänestäjät tajusivat sen ja kostivat vaaleissa tuon parlamenttarismia ennennäkemättömästi halveeraaneen lestamanööverin.

        Edustat varmasti kattavasti viiteryhmääsi. Ei ole Suomella toivoa, jos viiteryhmäsi edustaa kattavasti kansalaisten näkemyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha-Lesta Sipilän sinipiikahallituksellaan yrittämä yliherruusyritys oli yksi härskeimmistä tapahtumista Suomen poliittisessa historiassa, onneksi äänestäjät tajusivat sen ja kostivat vaaleissa tuon parlamenttarismia ennennäkemättömästi halveeraaneen lestamanööverin.

        Juuri näin ja keskusta siinä näytti härskeintä puoltaan itsestään, terveysalan alasajo on Sipilän johtaman keskustan aikaan saamaa tilaa yhteiskunnalle, nyt yrittää heikon kannatuksen vuoksi ajaa puolueelle valtaa sote himmelin varjolla, älkää ihmeessä antako ääntänne näille hoitohenkilökunnan kyykyttäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha-Lesta Sipilän sinipiikahallituksellaan yrittämä yliherruusyritys oli yksi härskeimmistä tapahtumista Suomen poliittisessa historiassa, onneksi äänestäjät tajusivat sen ja kostivat vaaleissa tuon parlamenttarismia ennennäkemättömästi halveeraaneen lestamanööverin.

        Eikös nykyinen valtiovarainministeri Saarikko ollut silloin luomassa hyvinvointia perhe- ja hyvinvointiministerinä, keppiä tuli muiden mukana.


    • Anonyymi

      Nyt korona aikaan ois sopiva hetki, kaikki lähihoitajat lakkoon. On se kumma kun paperityöläiset on jatkuvasti itkemässä milloin mistäkin, ja aina niitä paapotaan , vaikka palkat on niillä nyt jo duunareitten parhaimmistoa .

      • Anonyymi

        Nyt on aika hakea uupumus lomaa, aluksi vaikka yksi kuukausi kuulostaisi ihan kohtuulliselta.


    • Anonyymi

      Eu-tukiin menee rahat ja katsoiko kukaan eilen kuinka eu-rahoja käytetään esim . unkarissa , ja meidän päättäjät kertovat kansalle kuinka näitä rahoja valvotaan , uskooko kukaan tosissaan ettei korruptio rehottaisi ja kustannetaan vaan muiden maiden ulkoistamia kustannuksia , uskomatonta touhua , meidän päättäjät eivät pystyneet edes oman työmaansa tekiöitä valvomaan . siinä jää kohta meidän omat köyhät ja vannhukset ilman hoitoa ,leipää ja lääkkeitä nykymenolla.

    • Anonyymi

      Mikä pula?

      Väyrynenkin ammentaa miljoonia hoitajien palkkojen avulla?

    • Anonyymi

      Miten on Mielipidepankki, kelpaisiko syyksi myös hoitajamitoitus.

      Kun ennen hoitajien määrää ei ollut lakisääteisesti määrätty, pystyttiin toimimaan joustavammin esim. työvuorojen suunnittelussa. Nyt mennään normin mukaan olipa kiire tai ei töitä juuri ollenkaan.

      Hoitajamitoituksestahan on jo seurannut sekin, että hyvinkin huonokuntoisia vanhuksia siirretään kotihoitoon, kun laitoksessa muuten ylittyisi potilasmäärä suhteessa hoiitajiin. Se kun on se normi, hoiitajamitoitus, jota pitää noudattaa, ja noinhan sen saa täytettyä. Missä demarit, siellä byrokratia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      664
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      485
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe