Kysymys viisaammilta

Anonyymi

Montaa pitkäaikaissairautta ja jaksamisen kanssa alkaa oleen todella paljon ongelimia. Työ myös vuorotytä, josat en ole saanut helpotusta pyynnöstä huolimatta, työvoimapulan vuoksi.
Nyt kysyisin viisammilta mitä kannattaisi tehdä, Olen 60v pyöritellyt mielessä irtisanoutumista ja ansiosidonnaiselle jäämistä, varhennettua eläkettä myös miettinyt, jos jaksaisi 61-vuotiaaksi. Osa-aikatyöllä en pärjää ja sairauslomakierteeseen en halua lähteä, työt kaatuu työkavereiden niskaan. Työnantajalla ei tarjolla kevennettyä työtä. Jaksamisen suhteen pelkään, että teen hätiköidyn ratkaisun, kun vaan ei jaksa ajatella selkeästi.

14

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossa vaiheessa ei kaverit paljon paina. Sano pomolle, että tee ite.

      • Anonyymi

        Voin vielä yrittää perustella, terveydellisistä syillä, jos saisi työterveydestä todistuksen, työn kevennystä varten.


    • Anonyymi

      Yli 60vuotiaat saavat tk-eläkkeen helpommin,jos sinullakin useimpia sairauksia niin ota tavoitteeksi se.

      • Anonyymi

        Varmaan pitäis jäädä sairauslomille ja varmaan saisikin, kolmikantaneuvottelukin voisi tulla kyseeseen, voisi sitäkin kysästä työterveydestä. Miten sitten suhtautuvat, sitä ei tiedä.


    • Anonyymi

      Itse olin samassa tilanteessa ja työterveyshuollosta ei mitään apuja, työnantajan puolellahan se oli.
      Irtisanouduin, kolmen kuukauden karenssin jälkeen. Ansiosidonnaista n. kaksi vuotta, lisäpäivät ja lopulliselle eläkkeelle pääsen syksyllä 2022.
      Kannattaa miettiä omaa jaksamista ja ottaa hyöty tästä eläkeputkesta, kun se vielä olemassa on.
      Vältä kuitenkin varhennettua mahd. pitkään, se syö eläkettä koko loppuelämäsi ajaksi.

      • Anonyymi

        Kiitos tuosta varhennetun tiedosta, eläke ei kovin iso muutenkaan, niin parempi vaihtoehto taitaa tuo irtisanoutuminenkin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tuosta varhennetun tiedosta, eläke ei kovin iso muutenkaan, niin parempi vaihtoehto taitaa tuo irtisanoutuminenkin olla.

        Tk-eläkkeeseen ei tule varhennus vähennystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tk-eläkkeeseen ei tule varhennus vähennystä

        Ei tule,mutta se vaatii että kelan 300pv sairasulomat on pidetty,koska saikku on ensisijainen tukimuoto ja sitten vasta tk-eläke.Alottaja on 60v ja siinä täyttyy jo yksi ehto jonka jälkeen helpottuu tie eläkkeelle.On siinä monta mutkaa matkassa,voin sanoa kun itse olen nämä läpi käynyt,välillä tuntu että hermot menee.Mutta sitten vaan yksi kirkas päivä ja se on siinä koko prosessi ja laput kourassa.


      • Anonyymi

        Jos sanon itseni irti työstä niin se karenssi tulee, sen kyllä pärjäisin. Miten jatkossa, kun olen työttömänä työnhakijana niin joudunko kaiken maailman työkokeiluihin tai muihin aktivointitoimenpiteisiin. Rakaaksi tulee sekin jos pompotellaan työttömänä, hakemaan työpaikkoja joihin ei tämän ikäistä enää edes haluta.


    • Anonyymi

      Ei kun lääkärinlausuntoa hakemaan.
      Ensin tietty alkaa sairasloma joka palveluvuosista riipuen työnantaja ja kela alkuun korvaa sitten kela jatkaa.
      Yksi neuvo älä sitten anna sairasloman katketa missään vaiheessa muuten kaikki hankaloituu.
      Mulla oli lääkäri joka alusta lähtien tämän kertoi.
      Kyllä se vaatii kärsivällisyyttä mutta sulla voi onnistua hyvin mulla vei 53 vuotiaana n. 1.5 vuotta,tuli kelan maksama kuntous tälle ajanjaksolle myös.
      Muuten kyllä aika sujuvasti kävi.

    • Anonyymi

      Niin vielä jatkan että eläke lasketaan alkavaan eäkeikään saakka, eikä tule vähennyksiä.

    • Anonyymi

      Mene lääkäriin ja selitä tilanteesti ja PYYDÄ 300 päivää sairaslomaa. Ensin laittaa lyhyemmän ajan, ja myöhemmin lisää. Pääset varmasti tämän jälkeen kuntoutustuelle ja sitä varmasti jatketaan siihen saakka, kunnen pääset vanhuuseläkkeelle.

      • Anonyymi

        Minä sain 3kk pätkissä saikkua ja viimeisimmässä B-lausunnossa oli työkyvyttömyysaika toistaiseksi,alkamisaika oli merkitty mutta toisessa sarakkeessa oli viiva.300 päivää meni nopsaan.


    • Anonyymi

      Karenssihan siinä tulee, kun itse irtisanoutuu, jos et saa esim. lääkäriltä lausuntoa te-keskukselle ettet ole työkykyinen. Kyllä se osittainen varhennettu eläke on hyvä kun on pitkän työuran jo ahkeroinut niin tulee vähän helpotusta arkeen. Riippuu tietenkin paljonko on eläkekertymä...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3178
    2. 121
      1395
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      135
      1253
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1142
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      952
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      814
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      802
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      793
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    10. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      775
    Aihe