1,5mm jatkojohto ja 16A sulake

Anonyymi

Hajosi tuossa taannoin vanha jatkojohto ja siitä kupareja pelastaessa huomasin että johto oli 1,5mm. Olen vuosikaudet käyttänyt tuota johtoa antamaan virtaa ties mille työkoneille autotallissa ja pihamaalla ja tiedän että kaikki ne pistorasiat ovat 16A sulakkeen takana ja kiinteät johdotukset tehty 2,5mm
Eikös tuo olis periaatteessa kiellettyä kun eihän 2,5 johtoa saa jatkaa 1,5. Vai koskeeko vain kiinteitä asennuksia?
Asialla sinänsä ole enää väliä mutta aloimpa pohtimaan kun en niin sähköistä ymmärrä. Kestääkö tuommonen 1,5 johto 16A virran vikatilanteessa vai sulaako johto ennen sulaketta?

10

803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eipä noita 1,5 neliöisiä roikkia ole kielletty. Kuluttaja käyttää niitä niin kuin käyttää ja kaikki on tavallaan ok siinä mielessä. Moni muu asia on säännelty kuin käsiteltäisiin uraania, mutta jatkojohdot voi olla mitä vain. Niitä saa itsekin tehdä.

Käytännössä tuon johdon kestävyys riippuu missä se sijaitsee. Roikkakelat syttyy hyvin helposti tuleen, jos niitä kuormitetaan pidemmän aikaa vaikka lämmittimellä.
      Suoraksi maahan levitettynä 1,5 neliöinen roikka voi kestää aika suurtakin kuormaa ja se 16 ampeerinen sulake on jopa pieni maksimikuormitukseen nähden.
      Enemmän olen itse huolissani tuosta normaalista käytöstä kuin oikosulusta. Vikatilanteista huolestuttavin on rikkinäinen laite tai kaapeli ja jännite rungossa tai suora sähköisku. Pitkä roikka voi tehdä vikavirtasuojasta ja sulakkeesta vähemmän tehokkaan.

• Anonyymi

Miten roikan pituus vaikuttaa vvsk:n toimintaan?

• Anonyymi

Asiantuntemattoman aloittajan tekemän aloituksen vaikeusaste ainakin kahdeksan !

• Asiantuntijan ei tarvitsisi täällä kysellä.

...eikä asiaa tuntemattoman tarvitsisi aloitukseen vastata.

• 1, 5 mm² on OK 16 ampeerille jatkojohdossa. Sama koskee myös pinta-asennusta. Kun johto ei ole seinän sisällä, niin se pääsee jäähtymään paremmin. Luuletko, että se jotenkin ei päästä virtaa läpi. Jos johto on 10m pitkä, niin vastus on 0,23 Ω eli päästää 1000 A. 160 A ainakin laukaisee johdonsuojan heti. Toki koko piiri vaikuttaa virtaan.

Se kestää 16 A normaalitilanteessa ja paljon enemmän vikatilanteessa. C-tyypin katkaisin laukeaa 5-10x normi virrallaan.

• Anonyymi

Höpöhöpö.
        Keskuksessa olevan 16 A sulakkeen on tarkoitus suojata pistorasialle menevää johtoa.
        Pistorasiaan voi sitten liittää sähkölaitteen vaikka 0,75 mm2 johdolla.
        Seinien sisällä olevat johdot ja niiden jäähtyminen ei vaikuta asiaan millään lailla joten okaronpaska on edelleen okaronpaskaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö.
        Keskuksessa olevan 16 A sulakkeen on tarkoitus suojata pistorasialle menevää johtoa.
        Seinien sisällä olevat johdot ja niiden jäähtyminen ei vaikuta asiaan millään lailla joten okaronpaska on edelleen okaronpaskaa.

Mitä sontaa sinä nyt selität.

• Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö.

Mitä sinä höpötät. Tottakai pienempää johtoa voi käyttää, jos se laitteelle riittää. Minä vain osoitin, että oikosulussa virta sori on suuri.

• Anonyymi

nuo 1,5 mm2 jatkojohdot ovat monikarvaisia johtoja, virtaa voi päästellä niistä läpi aika lailla saman määrän kuin yksikarvaisista 2,5 mm2 piuhoista.

• Anonyymi

Se säikeisyys ei vaikuta virrankestoon yhtään mitään verkkosähköllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      69
      7414
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      43
      5074
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      96
      3374
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      46
      2279
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2128
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2083
    7. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      40
      1865
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      17
      1837
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1721
    10. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      14
      1663
    Aihe