Eläkkeet maailmalla

Anonyymi

Mitäs mieltä siitä, että venäjällä eläkkeitten indeksikorotukset on sidottu lakiin?

11

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaahas, sitäpä en tiedä enkä sitäkään miten siellä nuo indeksit lasketaan ja mitä indeksejä onkaan.
      Sen vain tiedän, että sotateollisuus ja sotaväki on ensisijainen rahojen saaja ja jos jotain sitten vielä riittää muillekin, niin hyvä.

    • Anonyymi

      Venäjällä olemassa oleviin eläkkeisiin vaikutetaan paikallisella hintaindeksillä. Keskimääräinen eläke on noin 190€/kk.

    • Anonyymi

      Jos ryssä valloitaa Suomen saanko työeläkkeeni ruplissa ???? :D

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Onhan ne korotukset meilläkin sidottu sopimuksilla. Taas tuli lisää 2,28%.
      Paljonko aiot saada Venäjältä eläkettä?

      • Anonyymi

        Itse asiassa tuo korotus on ihan kohtuullinen, kun verrataan vaikkapa mitä korotuksia työmarkkinoilla on aikaansaatu. Tuon on lisäksi ’yksivuotinen’ sopimuskorotus eli koskee vain rätä vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa tuo korotus on ihan kohtuullinen, kun verrataan vaikkapa mitä korotuksia työmarkkinoilla on aikaansaatu. Tuon on lisäksi ’yksivuotinen’ sopimuskorotus eli koskee vain rätä vuotta.

        Liekö minkään alan yleiskorotus v 2022 on suuruudeltaan tuota luokkaa? Ei nyt tältä istumalta tule mieleen....
        Yleisesti yleiskorotustaso liikkuu 1.5 - 2.0% tietämillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liekö minkään alan yleiskorotus v 2022 on suuruudeltaan tuota luokkaa? Ei nyt tältä istumalta tule mieleen....
        Yleisesti yleiskorotustaso liikkuu 1.5 - 2.0% tietämillä.

        Eläkkeitähän korotetaankin ennenkaikkea hintatason muutosten perusteella, ei niinkään ansiotason muutosten perusteella. Ja takautuvasti.
        Ilmeisesti edellisvuonna hintojen nousu oli suurempaa kuin nyt ansioiden nousu. Siksi nyt eläkkeet nousevat ilmeisesti enemmän kuin palkat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeitähän korotetaankin ennenkaikkea hintatason muutosten perusteella, ei niinkään ansiotason muutosten perusteella. Ja takautuvasti.
        Ilmeisesti edellisvuonna hintojen nousu oli suurempaa kuin nyt ansioiden nousu. Siksi nyt eläkkeet nousevat ilmeisesti enemmän kuin palkat.

        Eikös tuota kutsuta taitetuksi indeksiksi?


    • Anonyymi

      Inflaatio saattaa tänä vuonna 2022 nousta jopa 5-8 prosenttiin. Indeksikorotus voi näin olla 4-6% eläkkeisiin. Palkat jäävät jälkeen. No... tämä hallitus ehtii muuttaa indeksisääntöjä.

      • Anonyymi

        Niin, vaarana on todellakin se, että sähkö ja polttonesteet keplotellaan pois indeksistä tai
        ainakin niiden panoarvoa pienennetään. Tämähän on demareitten vanha ja hyväksi todettu lusperimenetelmä, millä hyväuskoisia äänestäjiä on ennenkin älytetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, vaarana on todellakin se, että sähkö ja polttonesteet keplotellaan pois indeksistä tai
        ainakin niiden panoarvoa pienennetään. Tämähän on demareitten vanha ja hyväksi todettu lusperimenetelmä, millä hyväuskoisia äänestäjiä on ennenkin älytetty.

        Kovasti pitää tapahtua, että elinkustannusindeksistä poistettaisiin nuo keskeiset elinkustannuksiin vaikuttavat tekijät.
        Eihän se sitten enää kuvaisi elinkustannuksia, vaan jotain muuta. Elinkustannusindeksihän ei ole tehty eläkeindeksiä varten, vaan kuvaamaan elinkustannusten muutosta ja sitä käytetään kaikkialla missä elinkustannustietoja halutaan/tarvitaan ja sen perusteella on useita vuosikymmeniä tehty tilastoja ja aikasarjoja. Tuskin vertailukelpoisuutta eri vuosikymmenten välillä halutaan lopettaa.

        Ainoa syy noiden tietojen poistoon olisi, jos sähköä ja polttoaineita ei enää tarvittaisi tai niiden merkitys vähenisi olemattomiin.

        Jossain diktatuureissa, joissa tilastojen rooli on tukea hallinnon näkemyksiä ja propagandaa eikä sitä mitä on tapahtunut, mielivaltainen ja poliittisin perustein tehtävä ’modifiointi’ on mahdollinen ja sitähän tehdäänkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe