Veneen koon vaikutus yksinpurjehdukseen

Anonyymi

Jos ei huomioida ylläpitokuluja ja satamakuluja, onko mitään hyötyä ostaa 30-jalkaista venettä 40-jalkaisen sijaan, jos purjehtii yksin?

26

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu monesta asiasta...

      Isompi/raskaampi on turvallisemman oloinen isommassa aallokossa. Isommalla mukavampaa matkaveneillä esim. Suihku sisällä, parempi köksä, kylmäsäilytys. Tilaa monen moiselle tavaralle. Hieman parempi nopeus...

      Käsiteltävyydessä ei hirveästi eroa ja nopeasti tottuu manoverauksiin ja myös tilaan...

      Maku asioita, jos ei kuluja mieti...

    • Anonyymi

      Helpompi selviytyä ahtaassa satamassa 30-jalkaisella. Riittää mainiosti itämerellä.

    • Anonyymi

      Olen purjehtinut monta vuotta yksin 25 jalkasella ja nyt yksin 40 jalkasella.
      Satamamanööverit ovat paljon vaikeampia 40 jalkasella, mutta muuten 40 jalkanen on aivan ylivoimanen.

    • Anonyymi

      Rahakysymys. Metri lisää pituutta on uskomaton määrä lisää euroja, maksaako vaivan, voidaan pohtia.

      Mielestäni pienemmät esim 30 feet ovat suhteellisesti ottaen vahvempia kuin esim 40 feet. Tämä nyt hieman yleistäen. Yleensä niissä esimerkiksi helojen kiinnitykset ovat samat, laminaattien vahvuudet hyvin pitkälle kannessa samat, mutta voimat ovat huomattavasti suuremmat 40 feet kuin 30 feet.

      • Anonyymi

        Vähän samaa mieltä, ihan sama onko 30 tai 40 jalkaa, se on aina pieni kun iso meri jyllää. Olennaista kai on se että

        a) paljonko ruokaa/juomaa saa mukaan ja voi elää vielä veneessä,
        b) mitäs sitten kun olet perillä? Nimittäin on hieman eri asia elää 30 kuin 40 jalan veneessä. Purjehtiahan voi vaikka kuinka pientä paattia valtameren yli.


      • Anonyymi

        Jos ymmärsin kysyjää oikein niin raha ei ole vaikuttava tekijä.

        " 30 feet ovat suhteellisesti ottaen vahvempia kuin esim 40 feet. "

        Muurahainen on suhteellisesti vahvempi kuin norsu. :)
        Kyllä se 40 jalkanen on normaalisti rakennettu niin että se kestää ne lisääntyneet voimat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ymmärsin kysyjää oikein niin raha ei ole vaikuttava tekijä.

        " 30 feet ovat suhteellisesti ottaen vahvempia kuin esim 40 feet. "

        Muurahainen on suhteellisesti vahvempi kuin norsu. :)
        Kyllä se 40 jalkanen on normaalisti rakennettu niin että se kestää ne lisääntyneet voimat.

        Joo ei ne 40-jalkaiset normikäytöstä sen helpommin hajoa. On niissä kannessa ja rungossa paksumpi laminaatti sekä helat monta kokoa suuremmat. Toki 40-jalkaisessakin pikkuheloja vähän kuormitetuissa toiminnoissa.

        Sen sijaan karilleajoja pienempi vene kestää paremmin. Koon kasvaessa homma vaan menee mahdottomaksi tehdä veneestä pomminkestävä. 30-jalkainenkin on jo niin iso, että kyllä sekin hajoaa karilleajossa. Sama juttu vaikkapa laituria päin törmäyksessä. Isommasta veneestä helpommin tulee enemmän kuin gelcoat-kolhu.


    • Anonyymi

      Mulla on kokemusta 32- ja 40-jalkaisella yksinpurjehduksesta. Vähän riippuu käytöstä kumpi on parempi. Aallokossa ja avomerellä isompi on mukavampi, nyökkii vähemmän ja on vaivaton purjehtia systeemipilotilla, kun purjeet on nostettu. Päiväpurjehdukseen lähivesille 32-jalkainen on paljon ketterämpi ja antoisampi. Siinä on pinnaohjaus ja tuntuma on paljon parempi. Rantautuminen pienemmällä vieraisiin paikkoihin on paljon leppoisampaa.

      • Anonyymi

        Toki aallokko vaikuttaa pienempään enemmän, mutta kyllä noita 30-jalkaisia on yksinpurjehtijoilla paljon ihan isoillakin valtameriylityksillä.

        Kun etsit venettä, niin isossa veneessä on suuremmalla todennäköisyydellä jo hyvä autopilotti asennettuna, mutta mikään ei estä asentamasta hyvää pilottia myös siihen 30-jalkaiseen, jolloin silläkin on erittäin vaivatonta mennä aallokossa ja avomerellä pitkiä pätkiä.


    • Anonyymi

      Isoilla merillä kulkee kaikenlaisia purkkeja. Myös H-veneellä on ylitetty Atlantti. Se ei kuitenkaan mitenkään muuta sitä, että 40-jalkainen on nyökkii vähemmän aallokossa kuin 30-jalkainen. Mulla ei kuitenkaan ole kokemusta Atlantin aalloilta, vaan nämä fiilikset on Itämeren lyhyestä aallosta. Kokoero 30-->40-jalkaan on yllättävän iso ja vaikuttaa paljon purjehdukseen. Jos tykkää yksin käydä iltapurjehduksilla 40-jalkainen on kovin työläs ja tylsä pienempään verrattuna. Pidemmät matkat taittuvat isommalla paljon mukavammin.

    • Anonyymi

      Miten YKSIN asuminen eroaa 30- ja 40-jalkaisessa, jos kummassakin on seisomakorkeus?

      • Anonyymi

        Molemmissa mahtuu hyvin asumaan yksin, mutta 40 jalkaisessa mahtuu vähän paremmin. Pentry yleensä tilavampi, kunnollinen suihku, vesitankki suurempi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmissa mahtuu hyvin asumaan yksin, mutta 40 jalkaisessa mahtuu vähän paremmin. Pentry yleensä tilavampi, kunnollinen suihku, vesitankki suurempi...

        Nuokin ovat aika henkilökohtaisia juttuja, onko merkitystä. Vesitankki on ehkä ainoa, josta voi sanoa, että isommasta hyöty jokainen, mutta esim. pentryyn liittyvät tarpeet ovat paljolti kiinni siitä, miten sitä on tottunut käyttämään. Siis millä tavoin ja miten paljon laittaa ruokaa. On niitä, jotka haluavat syödä veneessä mahdollisimman samalla tyylillä kuin maissa niin ruuan kuin esim. kattauksenkin puolesta ja sitten niitä, joille veneessä riittää jopa kuukausitolkulla "retkityylinen" evästys.
        Itse en ole koskaan kaivannut suihkua veneeseen, koska vähintään muutaman päivän välein pääsee vierassatamissa peseytymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuokin ovat aika henkilökohtaisia juttuja, onko merkitystä. Vesitankki on ehkä ainoa, josta voi sanoa, että isommasta hyöty jokainen, mutta esim. pentryyn liittyvät tarpeet ovat paljolti kiinni siitä, miten sitä on tottunut käyttämään. Siis millä tavoin ja miten paljon laittaa ruokaa. On niitä, jotka haluavat syödä veneessä mahdollisimman samalla tyylillä kuin maissa niin ruuan kuin esim. kattauksenkin puolesta ja sitten niitä, joille veneessä riittää jopa kuukausitolkulla "retkityylinen" evästys.
        Itse en ole koskaan kaivannut suihkua veneeseen, koska vähintään muutaman päivän välein pääsee vierassatamissa peseytymään.

        "On niitä, jotka haluavat syödä veneessä mahdollisimman samalla tyylillä kuin maissa"

        Tämä on minulle aika tärkeää. Vietän n. 3 kuukautta per kesää yksin minun 40 jalkasessa veneessäni ja tykkään syödä hyvin. Olen myös usein monta yötä sellaisissa paikoissa jossa ei ole kauppoja, suihkuja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuokin ovat aika henkilökohtaisia juttuja, onko merkitystä. Vesitankki on ehkä ainoa, josta voi sanoa, että isommasta hyöty jokainen, mutta esim. pentryyn liittyvät tarpeet ovat paljolti kiinni siitä, miten sitä on tottunut käyttämään. Siis millä tavoin ja miten paljon laittaa ruokaa. On niitä, jotka haluavat syödä veneessä mahdollisimman samalla tyylillä kuin maissa niin ruuan kuin esim. kattauksenkin puolesta ja sitten niitä, joille veneessä riittää jopa kuukausitolkulla "retkityylinen" evästys.
        Itse en ole koskaan kaivannut suihkua veneeseen, koska vähintään muutaman päivän välein pääsee vierassatamissa peseytymään.

        Vaikea nähdä miten isompi vesitankki hyödyttää yskinpurjehtijaa. Ehkä valtamerenylityksissä, mutta siitähän ei kysymyksessä mainittu.

        Meillä riittää perheelle 150 l tankki yli viikoksi. Jos olisi yksin, riittäisi tuo varmasti yli kuukauden. Tuskin haluaisin juoda kuukautta tuota vaihtamatta ja yleensä tulee käytyä vähintään 1-2 viikon välein paikoissa, joista saa hyvää juomavettä tankkiin.

        150 l tankki on jo monessa 30-jalkaisessa ja yksi riittäisi hyvin puolet tuosta.

        Sivuhuomautuksena edellisessä veneessä oli tuo puolet pienempi. Riitti samat reilun viikon perheelle. Erona se, että ei ollut painevettä eikä lämminvesivaraajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea nähdä miten isompi vesitankki hyödyttää yskinpurjehtijaa. Ehkä valtamerenylityksissä, mutta siitähän ei kysymyksessä mainittu.

        Meillä riittää perheelle 150 l tankki yli viikoksi. Jos olisi yksin, riittäisi tuo varmasti yli kuukauden. Tuskin haluaisin juoda kuukautta tuota vaihtamatta ja yleensä tulee käytyä vähintään 1-2 viikon välein paikoissa, joista saa hyvää juomavettä tankkiin.

        150 l tankki on jo monessa 30-jalkaisessa ja yksi riittäisi hyvin puolet tuosta.

        Sivuhuomautuksena edellisessä veneessä oli tuo puolet pienempi. Riitti samat reilun viikon perheelle. Erona se, että ei ollut painevettä eikä lämminvesivaraajaa.

        Varmasti 150l riittää hyvin jos kaikki eivät käy päivittäin suihkussa.


    • Anonyymi

      Kyllä yksin on helpompaa seilata 30 kuin 40 jalkaa, ihan isommilla vesilläkin. 3o jalkaisessa on paljon pienemmät voimat ja pienemmät murheet. Asuminen riittää kyllä 30 jalkaisessa ihan hyvin!

      • Anonyymi

        Tähän löytyy helppo ratkaisu. Purjehdi sinä sinun 30 jalkasessa ja minä purjehdin minun 40 jalkasessa, ja molemmat ollaan tyytyväisiä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Näppärä peli. Vaatii hiukan pääomaa.


    • Anonyymi

      Tai tehdään kompromissi ja hankitaan 35 jalkainen, siinä on kummankin hyvät ja huonot puolet, vai mikä 35 jalkaisten ongelma.

      Ei taida montaa mallia löytyä niin kait 34-38 olisi sitten paras 🧐🤭🙈

    • Anonyymi

      Pienten etuja on se, että mahtuu pieniinkin satamiin ja ahtaimpiin ja matalampiin paikkoihin satamissa.

      Helposti voi tulla tunne, että pienempi vene pysyy paremmin käsissä ja vähemmät taidot riittävät sillä purjehtiseen ja tietty noihin satama manöövereihin. Esim spinnupurjehdus ja sen opettelu on paljon helpompaa pienellä veneellä.

      • Anonyymi

        Ehkä harjoittelu voi olla helpompaa, mutta mulla ei ainakaan spinnun käyttö ole miksikään muuttunu yksin purjehtiessa veneen kasvaessa. Nykyinen spinnu on 90 m2. Suuremman veneen etuna hyvä systeemipilotti, joka helpottaa paljon yksinpurjehdusta, erityisesti spinnulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä harjoittelu voi olla helpompaa, mutta mulla ei ainakaan spinnun käyttö ole miksikään muuttunu yksin purjehtiessa veneen kasvaessa. Nykyinen spinnu on 90 m2. Suuremman veneen etuna hyvä systeemipilotti, joka helpottaa paljon yksinpurjehdusta, erityisesti spinnulla.

        Hyvä pilotti voi yhtä hyvin olla pienessä veneessä, ja kannattaakin asentaa jos ei vielä ole.

        Aloittaja puhui isona veneenä 40-jalkaisesta. Tuo 90 m2 kuulostaa aika pieneltä 40-jalkaisen spinnuksi. Kyllä spinnuilu väistämättä on helpompaa pienellä veneellä, jossa voimat ovat pienempiä ja spinnupuomi kaksipäinen. Toki leppoisassa kelissä käsittelee yksin isompaakin, mutta sitten kun puhaltaa kovempaa, on jo tuossa 90 m2 spinnussakin tekemistä. Erityisesti siinä vaiheessa kun joku menee pieleen, niin kuin aloittelijalla käy usein ja kokeneellakin joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pilotti voi yhtä hyvin olla pienessä veneessä, ja kannattaakin asentaa jos ei vielä ole.

        Aloittaja puhui isona veneenä 40-jalkaisesta. Tuo 90 m2 kuulostaa aika pieneltä 40-jalkaisen spinnuksi. Kyllä spinnuilu väistämättä on helpompaa pienellä veneellä, jossa voimat ovat pienempiä ja spinnupuomi kaksipäinen. Toki leppoisassa kelissä käsittelee yksin isompaakin, mutta sitten kun puhaltaa kovempaa, on jo tuossa 90 m2 spinnussakin tekemistä. Erityisesti siinä vaiheessa kun joku menee pieleen, niin kuin aloittelijalla käy usein ja kokeneellakin joskus.

        Pieneen veneeseen hyvän pilotin saanti on haasteellista. Ei ole usein tilaan kannen alla peräsinakselilla ja päälläkin voi olla vaikeaa. Siis joutuu tyytymään ruori- tai pinnapilottiin. Pinnapilotin saa ohjaamaan hyvin (siis kalliin erillisellä ohjainyksiköllä), mutta käynnistys ei ole nappia painamalla, vaan vaatii asettelun paikoilleen.

        Oma veneeni ei ole 40-jalkainen, mutta on 90 m2 spinnuja 40-jalkaisissakin. Vaikkapa Dufour 40. 100 m2 ehkä tyypillisempi 40-jalkaisessa.

        On tuolla 90 m2 spinnulla ajettu yksin kohtuu kovassakin kelissä ja otettu alas yli 10 m/s tuulessa. Ainahan sitä pieleen voi mennä, mutta en ole huomannut, että ongelmatilanteet oleellisesti poikkeaisi edellisen veneen 55 m2 spinnusta. Pikkuveneeni vajaat 20 m2 sitten on aivan eri juttu eli sillä voi tehdä mitä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pilotti voi yhtä hyvin olla pienessä veneessä, ja kannattaakin asentaa jos ei vielä ole.

        Aloittaja puhui isona veneenä 40-jalkaisesta. Tuo 90 m2 kuulostaa aika pieneltä 40-jalkaisen spinnuksi. Kyllä spinnuilu väistämättä on helpompaa pienellä veneellä, jossa voimat ovat pienempiä ja spinnupuomi kaksipäinen. Toki leppoisassa kelissä käsittelee yksin isompaakin, mutta sitten kun puhaltaa kovempaa, on jo tuossa 90 m2 spinnussakin tekemistä. Erityisesti siinä vaiheessa kun joku menee pieleen, niin kuin aloittelijalla käy usein ja kokeneellakin joskus.

        Minun 40 jalkaisessa ei ole spinnua, juuri sen takia että se olisi liian iso yksinpurjehtialle. Tai minä en ainakaan ota sitä riskiä. Mutta käytän usein 90m2 genaakkeria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe