Itse ladattavalla sähköllä 50 - 60 km ja itselataavalla puolet ajasta

Anonyymi

Otsikossa myyjän kommennti joka pisti ajattelemaan. Olin ostamassa ladattavaa hypridiä, koska toimintamatkat riittäisivät työmatkoihin täysin. Volvo ja Mersu oli merkkeinä mistä olin kiinnostunut, mutta kävin kuitenkin Tojo liikkeessä katsomassa itselataavaa Corollaa ja juttelin myyjän kanssa. Myyjä kysyi miksi ostaisit vanhaa tekniikkaa jossa pitää itse ladata ja pääset 50 - 60 km sähköllä, kun voisit ostaa nykyaikaisen itselataavan jota ei tarvitse ladata vaan auton tekniikka hoitaa sen ja pääset jopa puolet ajasta sähköllä. Näin ollen nyt on uusi Corolla tulossa heinäkuussa ja myyjän kysymys oli pysäyttävä.

40

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puolet sähköllä on mainos sontaa joka monessa maassa jo kielletty käytettäväksi ja pitäisi selkeästi kieltää suomessakin. Hybridi Corolla pitkänajan keskikulutus on 5,9 litraa sadalla, mikä on samaa luokkaa minkä tahansa bensa-auton kanssa. Moottori lehti vertailu mersun ladattavaa ja Corollan itselataavaa ja Mersu voitti pitkän ajan keskikulutuksessa mennen tullen. Se itselataava on 90 luvun tekniikkaa jonka mm EU tulee jo kieltämään uusien osalta, koska pelkkä polttomoottori auto.

      • Anonyymi

        siitä 5,9 litrasta menee puolet sähköllä kulutus on silloin kolme litraa sadalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siitä 5,9 litrasta menee puolet sähköllä kulutus on silloin kolme litraa sadalla

        Väärin! Logiikkasi on täysin hukassa.
        Kun mitattu kulutus itselataavalla on ollut 5,9l/100km, on kulutus ollut 11,8l/100km silloin kun moottori käy!


    • Anonyymi

      Niin, ladattavalla olisit ajellut työmatkat nollakulutuksella. Miksi edes "jopa puolet sähköllä" kuulostaisi paremmalta kuin 100% sähköllä?

      • Anonyymi

        Vaikka ladattavalla 60 km sähköllä tai jos Corollan toimintamatka on vaikka 800 km ja tankillisen tyhjentämiseen kuluu vaikka 8 tuntia ja siitä puolet on 4 tuntia eli 400 km sähköllä. Kumpi siis on edullisempaa ja itse lataavassa ei tarvii likasia johtoja räpistellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka ladattavalla 60 km sähköllä tai jos Corollan toimintamatka on vaikka 800 km ja tankillisen tyhjentämiseen kuluu vaikka 8 tuntia ja siitä puolet on 4 tuntia eli 400 km sähköllä. Kumpi siis on edullisempaa ja itse lataavassa ei tarvii likasia johtoja räpistellä.

        Jos tarve on max. 60 kuten aloittajalla niin so what? Ei tarvi juuri likasia pensaletkuja räpistellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka ladattavalla 60 km sähköllä tai jos Corollan toimintamatka on vaikka 800 km ja tankillisen tyhjentämiseen kuluu vaikka 8 tuntia ja siitä puolet on 4 tuntia eli 400 km sähköllä. Kumpi siis on edullisempaa ja itse lataavassa ei tarvii likasia johtoja räpistellä.

        Itsehinkkaava kulkee ehkä sen 40 m sähköllä, mutta ei koskaan puolta ajasta, johan tuon pitäis jo järkikin sanoa. Johan oli saatu kaava rakennettua tojon sähköllä ajosta. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarve on max. 60 kuten aloittajalla niin so what? Ei tarvi juuri likasia pensaletkuja räpistellä.

        Ja aika huonosti se lataa jos pelkällä akulla ajaa, ei se itsehyytyvä mikään ikiliikkuja ole, hihii!


    • Anonyymi

      Miten näissä perustellaan säästö? Että ladataan akku täyteen optimi kierroluvuilla ja käytetään sähkö jossain kaupunki pyörittelyssä? Kaikki enegia tulee kuitenkin bensasta, moottorin käyttöajan optimointi ei voi kauheasti kulutusta pienentää.

    • Anonyymi

      Minäkin pääsin tojolla alle viiden litran, tosin nopeus ei koskaan noussut yli 80km/h.

    • Anonyymi

      "Kumpi siis on edullisempaa ja itse lataavassa ei tarvii likasia johtoja räpistellä."

      Tämä on helppo vastata. Katso kuinka paljon joudut tankaamaan bensaa.

      Kuten sanottu niin Moottori lehti testasi asiaa ja tulos oli että latauskelvottomaan joutui tankkaamaan bensaa 5,9 litraa satasta kohden ja plugari mersuun 2,4 litraa (kun väärät asetukset oli korjattu). Sähkö ei maksa juuri mitää joten sitä ei tarvitse edes laskea.

      Tojolla 100km maksaa siis reilusti kaksi kertaa enemmän kuin plugarilla ajaminen. Ja onhan mersulla eri homma ajaa kuin jollain corollan räppänällä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Heh!!! Ikiliikkuja on keksitty, eli tojota hybridi!!!

      • Anonyymi

        Säästyneet bensat joutuu poistamaan 1000km välein jerrykannuihin tms.


    • Anonyymi

      Bensalla lataava Corolla on juuri sitä vanhaa tekniikkaa josta kauppiaat pyrkivät eroon. Ladattavat on uudempaa tekniikkaa ja halutuimpia.

    • Anonyymi

      Meidän taloudessa on ykkösautona ollut puolivuotta ladattava hybridi. Kulutus auton tietokoneen mukaan 2,8 l/ 100 km. Tojota ei ihan pärjää näillä lukemilla.

      • Anonyymi

        Eihän Toyota ole ykkönen kuin ruostumisen nopeudessa ja siinä ylivoimaisesti nopein.


    • Anonyymi

      Vanhemmillani on hybridi Yaris ja silloin tällöin olen sillä ajellut. Tuo sähköllä kulkemisen määrä on kyllä huimasti liioiteltu. Kun sen peruuttaa ulos tallista, niin polttomoottori pyörähtää käyntiin saman tien kun auton saa ulos.

      Ihan hyvä auto se on ja kulutus pieni, mutta mainoksissa liioitellaan sähköllä ajoa huimasti yläkanttiin.

      • Anonyymi

        "Ihan hyvä auto se on ja kulutus pieni, mutta mainoksissa liioitellaan sähköllä ajoa huimasti yläkanttiin."

        Tässä taas tyhmää viedään kunnolla. Norjassa viranomaiset suojelevat tyhmiä. Miten auto johon ei voi ladata sähköä voisi liikkua sähköllä?

        Tojon sähköllä ajaminen on silmänkääntötemppu. Polttis polttaa ajossa ylimääräistä bensaa tehdäkseen sähköä akkuihin. aiellä akuissa oleva sähkö on tehty kalleimmalla mahdollisella tavalla eli bensaa polttamalla.
        Jarrutusenergian talteenotto on on tavallista kauraa muissakin autoissa. Se etu suli tojolta pois jo 10 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ihan hyvä auto se on ja kulutus pieni, mutta mainoksissa liioitellaan sähköllä ajoa huimasti yläkanttiin."

        Tässä taas tyhmää viedään kunnolla. Norjassa viranomaiset suojelevat tyhmiä. Miten auto johon ei voi ladata sähköä voisi liikkua sähköllä?

        Tojon sähköllä ajaminen on silmänkääntötemppu. Polttis polttaa ajossa ylimääräistä bensaa tehdäkseen sähköä akkuihin. aiellä akuissa oleva sähkö on tehty kalleimmalla mahdollisella tavalla eli bensaa polttamalla.
        Jarrutusenergian talteenotto on on tavallista kauraa muissakin autoissa. Se etu suli tojolta pois jo 10 vuotta sitten.

        > Tojon sähköllä ajaminen on silmänkääntötemppu. Polttis polttaa ajossa ylimääräistä
        > bensaa tehdäkseen sähköä akkuihin. aiellä akuissa oleva sähkö on tehty kalleimmalla
        > mahdollisella tavalla eli bensaa polttamalla.

        Näinhän se hybrideissä menee. Toyotan täyshybrideissä tuo polttis-generaaattori on kuitenkin juuri tuohon käyttöön optimoitu ja toimii 30-40% hyötysuhteella.

        Lataushybrideissä tehdään akun tyhjennyttyä sama asia alle 20% hyötysuhteella => charge modessa kulutus huitelee jossain 10 litran tienoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Tojon sähköllä ajaminen on silmänkääntötemppu. Polttis polttaa ajossa ylimääräistä
        > bensaa tehdäkseen sähköä akkuihin. aiellä akuissa oleva sähkö on tehty kalleimmalla
        > mahdollisella tavalla eli bensaa polttamalla.

        Näinhän se hybrideissä menee. Toyotan täyshybrideissä tuo polttis-generaaattori on kuitenkin juuri tuohon käyttöön optimoitu ja toimii 30-40% hyötysuhteella.

        Lataushybrideissä tehdään akun tyhjennyttyä sama asia alle 20% hyötysuhteella => charge modessa kulutus huitelee jossain 10 litran tienoilla.

        Käännät kyllä tuon Tojon hännättömän aika nurinkurin.
        Tarkoitusha siinä ei ole ajaa sähköllä vaan optimoida kokonaishyötysuhde niin että kulutus on mahdollisimman pieni ja siinä tuo kampe on hyvä.
        isoin hyöty tulee siitä että paloprosessi on huomattavan korkealla hyötysuhteella. Sähkömoottoria käytetään apuna koska tuo korkean hyötysuhteen paloprosessi ei ole kovin nopea säätöinen ja se optimaalinen toiminta on ei ole kovinisolla teholla.
        Kokonaisuus kuitenkin ratkaisee ja kulutukset on todella pieniä.
        Se on fakta että minkä tahansa auton saa kuluttamaan vaikka kuinka paljon. Ajotavalla on paljon vaikutusta asiaan.

        Eri tekniikoilla on omat etunsa ja siksi niitä vertaillessa pitää tietää käyttäjän ajoprofiili.
        Plugari on aika onneton jos autolla ajetaan 400km siivuja. Jos taas ajot on lyhyitä ja auto pääsee narun perään ajojen välissä, plugari toimii hyvin.
        Jos ei ole itsella latauspaikkamahdollisuutta ei plugari kannata (kuin verotussyistä)., jne...

        Kaikki riippuu ajoprofiilista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käännät kyllä tuon Tojon hännättömän aika nurinkurin.
        Tarkoitusha siinä ei ole ajaa sähköllä vaan optimoida kokonaishyötysuhde niin että kulutus on mahdollisimman pieni ja siinä tuo kampe on hyvä.
        isoin hyöty tulee siitä että paloprosessi on huomattavan korkealla hyötysuhteella. Sähkömoottoria käytetään apuna koska tuo korkean hyötysuhteen paloprosessi ei ole kovin nopea säätöinen ja se optimaalinen toiminta on ei ole kovinisolla teholla.
        Kokonaisuus kuitenkin ratkaisee ja kulutukset on todella pieniä.
        Se on fakta että minkä tahansa auton saa kuluttamaan vaikka kuinka paljon. Ajotavalla on paljon vaikutusta asiaan.

        Eri tekniikoilla on omat etunsa ja siksi niitä vertaillessa pitää tietää käyttäjän ajoprofiili.
        Plugari on aika onneton jos autolla ajetaan 400km siivuja. Jos taas ajot on lyhyitä ja auto pääsee narun perään ajojen välissä, plugari toimii hyvin.
        Jos ei ole itsella latauspaikkamahdollisuutta ei plugari kannata (kuin verotussyistä)., jne...

        Kaikki riippuu ajoprofiilista.

        Juuri näin, eli oma ajoprofiili ja latausmahdollisuus määrää kumpi on parempi. Esim. keskustassa asuvan ja autoaan kadunvarsiparkissa pitävän (= ei latausmahdollisuutta) ei kannata ostaa ladattavaa hybridiä.

        Valitettavasti vihreän ideologian harhauttamat poliitikkomme ovat toista mieltä ja lähes pakottavat veroeduilla työsuhdeautoilijat ja muutkin ostamaan täyshybridin sijasta ladattavan hybridin. Ja ajamaan sillä suurimman osa ajoista bensalla. Ei näin kyllä liikenteen päästöjä vähennetä ja ilmastoa pelasteta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, eli oma ajoprofiili ja latausmahdollisuus määrää kumpi on parempi. Esim. keskustassa asuvan ja autoaan kadunvarsiparkissa pitävän (= ei latausmahdollisuutta) ei kannata ostaa ladattavaa hybridiä.

        Valitettavasti vihreän ideologian harhauttamat poliitikkomme ovat toista mieltä ja lähes pakottavat veroeduilla työsuhdeautoilijat ja muutkin ostamaan täyshybridin sijasta ladattavan hybridin. Ja ajamaan sillä suurimman osa ajoista bensalla. Ei näin kyllä liikenteen päästöjä vähennetä ja ilmastoa pelasteta!

        "Ja ajamaan sillä suurimman osa ajoista bensalla. Ei näin kyllä liikenteen päästöjä vähennetä ja ilmastoa pelasteta!"

        Ladattavilla ajetaan Suomessa tutkimuksen mukaan yli puolet verkkovirralla. Latauskelvottomalla tojolla ei yhtään metriä koskaan. Siinä on se iso ero jota ei voi valheellisilla mainospuheilla muuttaa miksikään.
        Kun katsoo tuota Moottori-lehden tuhansien kilometrien kulutusvertailua niin on selkeää miten paljon enemmän bensaa Toyotan latauskelvoton tarvitsee plugari-mersuun verrattuna. 2,4 litraa vs 5,9 litraa. On turha pohtia jonkin yksittäisen tilanteen hetkittäistä kulutusta kun totuus selviää noista pitkän matkan keskikulutuksista.
        Hetkellisten lukujen funtiminen on itsekusetusta. Varsinkin jos se muutaman metrin eteneminen ilman polttista tehdään bensasta poltetulla sähköllä.


        Linkki tutkimukseen:
        https://yle.fi/uutiset/3-11166546


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja ajamaan sillä suurimman osa ajoista bensalla. Ei näin kyllä liikenteen päästöjä vähennetä ja ilmastoa pelasteta!"

        Ladattavilla ajetaan Suomessa tutkimuksen mukaan yli puolet verkkovirralla. Latauskelvottomalla tojolla ei yhtään metriä koskaan. Siinä on se iso ero jota ei voi valheellisilla mainospuheilla muuttaa miksikään.
        Kun katsoo tuota Moottori-lehden tuhansien kilometrien kulutusvertailua niin on selkeää miten paljon enemmän bensaa Toyotan latauskelvoton tarvitsee plugari-mersuun verrattuna. 2,4 litraa vs 5,9 litraa. On turha pohtia jonkin yksittäisen tilanteen hetkittäistä kulutusta kun totuus selviää noista pitkän matkan keskikulutuksista.
        Hetkellisten lukujen funtiminen on itsekusetusta. Varsinkin jos se muutaman metrin eteneminen ilman polttista tehdään bensasta poltetulla sähköllä.


        Linkki tutkimukseen:
        https://yle.fi/uutiset/3-11166546

        Mistä siihen ladattavaan hybridiin tulee verkkovirtaa noihin puolet ajoista, jos omistajalla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikallaan?

        Ettei vaan tekisi sähköä täyshybridin tapaan sillä polttiksella, mutta paljon täyshybridiä huonommalla hyötysuhteeella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä siihen ladattavaan hybridiin tulee verkkovirtaa noihin puolet ajoista, jos omistajalla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikallaan?

        Ettei vaan tekisi sähköä täyshybridin tapaan sillä polttiksella, mutta paljon täyshybridiä huonommalla hyötysuhteeella?

        Mistä siihen ladattavaan hybridiin tulee verkkovirtaa noihin puolet ajoista, jos omistajalla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikallaan?"

        Tuo tutkimus kertoo että ladattavia autoja ei tuollaisiin perheisiin päädy. Ladattavia ostavat ne joilla on latausmahdollisuus.

        Eikö olekin ihmeellinen maailma? Ladattavia ostavat ihmiset joilla on latausmahdollisuus. Kuka olisi uskonut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Tojon sähköllä ajaminen on silmänkääntötemppu. Polttis polttaa ajossa ylimääräistä
        > bensaa tehdäkseen sähköä akkuihin. aiellä akuissa oleva sähkö on tehty kalleimmalla
        > mahdollisella tavalla eli bensaa polttamalla.

        Näinhän se hybrideissä menee. Toyotan täyshybrideissä tuo polttis-generaaattori on kuitenkin juuri tuohon käyttöön optimoitu ja toimii 30-40% hyötysuhteella.

        Lataushybrideissä tehdään akun tyhjennyttyä sama asia alle 20% hyötysuhteella => charge modessa kulutus huitelee jossain 10 litran tienoilla.

        Miten tojolla voi olla tuollaisia yötysuhteita? Sehän edellyttäisi että polttomoottori kävisi tasaisella parhaan hyötysuhteen kierrosluvulla, mutta kun siä polttomoottoria käytetään myös ajoon niin suuri osa ajasta moottorin kierrosluku on huonon hyötysuhteen alueella. Opel Ampera ja Chevrolet Volt voisi toimia noin kun niissä ajetaan koko ajan sähköllä ja polttomoottori vaan lataa akustoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä siihen ladattavaan hybridiin tulee verkkovirtaa noihin puolet ajoista, jos omistajalla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikallaan?"

        Tuo tutkimus kertoo että ladattavia autoja ei tuollaisiin perheisiin päädy. Ladattavia ostavat ne joilla on latausmahdollisuus.

        Eikö olekin ihmeellinen maailma? Ladattavia ostavat ihmiset joilla on latausmahdollisuus. Kuka olisi uskonut?

        Lease Planin vastaavassa tutkimuksessa (työsuhdeautot) useat lataushybridit palautettiin 3 vuoden päästä latausjohdot avaamattomassa alkuperäisessä pussissa. Ja vapaalla autoedulla (LP saa tankkauslaskut) useat plugarit olivat kuluttaneet enemmän kuin sama auto puhtaana polttiksena.

        Maailma on ihmeellinen, kuka olisi uskonut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lease Planin vastaavassa tutkimuksessa (työsuhdeautot) useat lataushybridit palautettiin 3 vuoden päästä latausjohdot avaamattomassa alkuperäisessä pussissa. Ja vapaalla autoedulla (LP saa tankkauslaskut) useat plugarit olivat kuluttaneet enemmän kuin sama auto puhtaana polttiksena.

        Maailma on ihmeellinen, kuka olisi uskonut?

        "Lease Planin vastaavassa tutkimuksessa (työsuhdeautot)"

        Säälittävä yritys. Ei mitään linkkiä tutkimukseen. Eikä se linkki olisi mitään edes auttanut. Tiedän tuon huuhaa-homman joka on vanhaa juttua pelkästään työsuhdeautoista eikä edes Suomesta.
        Niin nolo yritys taas.

        Tässä Suomalainen tutkimus meidän plugarin käytöstä. Reilusti yli puolet suomalaisita plugarikilometreistä ajetaan verkkosähköllä.

        Linkki tutkimukseen:
        https://yle.fi/uutiset/3-11166546


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lease Planin vastaavassa tutkimuksessa (työsuhdeautot)"

        Säälittävä yritys. Ei mitään linkkiä tutkimukseen. Eikä se linkki olisi mitään edes auttanut. Tiedän tuon huuhaa-homman joka on vanhaa juttua pelkästään työsuhdeautoista eikä edes Suomesta.
        Niin nolo yritys taas.

        Tässä Suomalainen tutkimus meidän plugarin käytöstä. Reilusti yli puolet suomalaisita plugarikilometreistä ajetaan verkkosähköllä.

        Linkki tutkimukseen:
        https://yle.fi/uutiset/3-11166546

        "Säälittävä yritys. Ei mitään linkkiä tutkimukseen. Eikä se linkki olisi mitään edes auttanut. Tiedän tuon huuhaa-homman joka on vanhaa juttua pelkästään työsuhdeautoista eikä edes Suomesta."

        No juuri siksi tämä pelle ei laita mitään linkkejä. Kun tietää että kaikki nauraisivat sille.


    • Anonyymi

      Olipas hyvä myyjä ja tyhmä ostaja että meni uskomaan myyjän palturiin. Itselataavalla jokainen kilometri ajetaan bensiinillä ja juuri itselataavuus on sitä vanhaa tekniikkaa.

      • Anonyymi

        Sen takia Toyotan mainos puolet ajasta sähköllä on kielletty monessa massa, kun on pelkkää valhetta. Suomessakin höynäytettyjä riittää ja Toyotan valehteleva mainos pitäisi ehdottomasti kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia Toyotan mainos puolet ajasta sähköllä on kielletty monessa massa, kun on pelkkää valhetta. Suomessakin höynäytettyjä riittää ja Toyotan valehteleva mainos pitäisi ehdottomasti kieltää.

        On aivan turhaa miettiä noita prosentteja kun ainoastaan lopputols ratkaisee ja se lopputulosa on kuinka paljon bensaa kuluu sadalle kilometrille.
        Moottori vertasi latauskelvotonta ja plugaria usean tuhannen kilometrin ajomatkalla.
        Latauskelvoton 5,9 litraa
        Plugari 2,4 litraa

        Ei tarvii muuta enää vertailla.


    • Anonyymi

      Mulla ionig plugari. 12000 km ajettu10kk.Bensaa ostettu 360eurolla. Kesällä ajoin pelkällä sähköllä 3500km,kunnes tuli reissu tampereelle. Siinäkin kulutus jäi n. 3l/100. Kaupungissa kulutus 1-2l/100
      Taloyhtiön lämmitystolpasta revitty ilmasta sähköä tähän päivään asti (kielsivät tämän vuoden alusta).
      Bensarahatkin otan verottajalta pois työmatkaluluina ja jään vielä plussalle. 😁
      Että sellaset kulut plugarissa. Seuraavax hommaan täyssähkösen ja edelleen nauran kun ajelen bensa asemien ohi,pitääköön hintansa🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      "Mistä siihen ladattavaan hybridiin tulee verkkovirtaa noihin puolet ajoista, jos omistajalla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikallaan?"

      Plugarin ostavat ihmiset jotka voivat sitä ladata. Jokainen jolla on edes vähän maalaisjärkeä päässään ymmärtää tämän.

      Nimensä mukaisesti latauskelvotonta ei voi ladata vaikka mahdollisuuksia olisi. Siksi se kulkee pelkästään bensalla joka on muuten aivan törkeän kallista. Verkkovirralla ajaminen maksaa vain murto-osan bensalla ajamiseen verrattuna ja onpa vielä monilla mahdollisuus ladata ilmaista virtaa työpaikalla.

      Hallitukselta oli erittäin hyvä veto tehdä työnantajan tarjoamasta lataussähköstä verovapaa työsuhde-etu. Se on hyvä diili sekä työnantajalle että työntekijälle.

      • Anonyymi

        Ei mikään käyttövoima ole koskaan ollut se ainoa. Aina on ollut monia käyttövoimia ja näin tulee olemaan myös tulevaisuudessa.
        Omalla kohdalla ei ole väliä millä muut ajavat. Pääasia on että itse voi ajaa firman maksamalla verovapaalla sähköllä. Muut saavat vapaasti maksaa kalliista bensasta jos se tuntuu paremmalta.


      • Anonyymi

        Jenkeissä ajetaankin paljon ja pitkiä matkoja. Meillä ajetaan muutaman kymmentä kilometriä siinä missä jenkki vetää 400km. Siinä se ero ja siksi tuo juttu on turha. Pitäisi aina vähän miettiä mitä linkittelee ja kirjoittelee.


    • Anonyymi

      Lehdestä lainattu:
      "Traficomin tilaston mukaan bensa on edelleen ylivoimaisesti suosituin käyttövoima myös uusissa rekisteröidyissä autoissa Etelä-Savossa, vaikka sähköautoista kohkataan nyt paljon. Etelä-Savon Auton myyntipäällikkö Jarkko Parkkinen selvittää, että bensan osuuteen sisältyvät myös itselataavat hybridit.

      – Niiden osuus on Toyota-maailmassa huiman suuri jo, liikutaan siinä 80 prosentin paikkeilla. Kaikkien ladattavien hybridien osuus Mikkelin ja Savonlinnan seudulla oli yhteensä noin 20 prosenttia kaikista myydyistä autoistamme viime vuonna. Täyssähköautojen osuus on vielä aika pieni, noin viisi prosenttia, Parkkinen kertoo.

      Parkkisen mukaan Toyotan varsinainen täyssähköauto tulee markkinoille vasta tänä kesänä.
      – Kun tarjonta lisääntyy, niin varmasti lisääntyy myös rekisteröityjen autojen määräkin.

      Itselläni työmatka on 60 kilometriä ja itselataavalla hybridillä mennään aika suuri osa matkasta sähköllä, myös matka-ajossa."

      On se itselataava kyllä etevä.
      Mihin lataushybridiä oikein tarvitaan?

      • Anonyymi

        "Mihin lataushybridiä oikein tarvitaan?"

        Siihen että ajetaan verkkosähköllä kaksi euroa per sata kilsaa eikä bensasta poltetulla sähköllä yli kymmenen euroa per sata kilsaa.


      • Anonyymi

        "Etelä-Savon Auton myyntipäällikkö Jarkko Parkkinen"

        Nolo tojokauppias selittää miksi Tojo on pudonnut täysin kehityksen kelkasta sähköautojen suhteen.

        Vuoden päästä tämä nolo tojokauppias yrittää myydä etelasavolaisille tojon sähköautoja. Takki kääntyy kun tojo saa sähköautot kauppaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe