Veneiden hinnat rakettinousussa

Anonyymi

Veneen hankintaa/vaihtoa ollaan miettimässä. 35-38 jalkaa 3 hyttiä olisi ihanteellinen. Uusien hinnat alkaa olla reilusti yli 150 000 € minimi varustein ja kunnolla varusteltuna ja tänne toimitettuna 200 000 € menee helposti puhki.

Vanhan hinta noussut jonkun verran menisi kaupaksi. Mutta tuntuu, että uuteen on tullut vähintään kymmeniä tuhansia, jopa yli 50 tuhatta lisää eli hankkeen kustannukset nousseet parissa vuodessa ilman, että varsinaisesti mitään uutta olisi tuota kasvanutta summaa vasten olisi tarjolla. Vain kalliimpaa.

Tähän kun lisää ettei käytettyjä ole saatavilla niin vähän harmittaa, mikä neuvoksi?

46

1180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Komponettipula, inflaatio ja öljyn hinta.

    • Anonyymi

      Näin tässä on todellakin käynyt. Energian hinta, rahdit, raaka-aineiden hinta. Kaikki nousseet. No rakennapa omakotitalo. Oliskohan materiaalit kallistuneet yli 30%? Osta mökki, maksat tuon 50keur enemmän kuin pari vuotta sitten. Minusta näyttää siltä, että rahan arvo heikkenee koko ajan. Sellaisessa tilanteessa kiinteä omaisuus pärjää yllättävän hyvin. 200keur vene voi hyvinkin maksaa lähelle hankintahintaansa vuonna 2032, jos haluat sen myydä? Hiilitullit tulevat. Sekin nostaa raaka-ainekuluja.

    • Anonyymi

      Minä päätin ostaa uuden, tosin pienemmän. Ja onhan veneily kivaa.

    • Anonyymi

      Kilpailu hiljentyi, kun Bavaria meni konkurssiin. Jeanneau ja Beneteau keräävät nyt varmaan isommat katteet. Bavaria myi veneitä tappiolla tehokkaasta tehtaastaan viimeiset 10 vuotta, eli sen omistaja maksoi osan veneestä, jolloin Jeanneau ja Beneteau joutuivat myös tinkimään katteesta. Nyt ei enää tartte.

      • Anonyymi

        Eihän Bavaria missään konkassa ole, toiminta jatkuu niin kuin ennenkin.


      • Anonyymi

        Ei se nyt noin mennyt! Bavaria oli velaton ja erittäin kannattava 2007. Kun se myytiin yli miljardilla, ostaja otti velan, josta suurin osa siirrettiin omistajilta Bavarian velaksi vuosien saatossa. Tämän velan kuluja Bavaria ei pystynyt enää 2018 maksamaan. Ei siitäkään konkurssia seurannut.

        Siis ainakaan 2000-luvun alusta vuoteen 2007 Bavaria ei myynyt veneitä liian halvalla, vaan hyvällä katteella. Sitä on vaikeampi arvioida mitä tapahtui myöhemmin. Jotenkin Bavaria onnistuttiin kämmäämään suurimmasta valtavan paljon Beneteauta pienemmäksi liikevaihdoltaan. Ja sitten nuo keinotekoisesti Bavarialle tulleet velat tekivät koko hommasta mahdottoman.


      • Anonyymi

        Ei jatku, veneitä valmistuu ehkä 1/10 siitä, mitä 20 v sitten. Ei se ole enää kummoinenkaan kilpailija. Tuotannon pienentyminen samalla pilaa niiden kyvyn tehdä veneitä halvalla, kun sarjat jää pieniksi. Konkkaan se meni, ja samalla kilpailu väheni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jatku, veneitä valmistuu ehkä 1/10 siitä, mitä 20 v sitten. Ei se ole enää kummoinenkaan kilpailija. Tuotannon pienentyminen samalla pilaa niiden kyvyn tehdä veneitä halvalla, kun sarjat jää pieniksi. Konkkaan se meni, ja samalla kilpailu väheni.

        Koska Bavaria mielestäsi on mennyt konkkaan? Ei tietääkseeni koskaan. Talousvaikeuksia on kyllä ollut noiden valtavien vipuvelkojen takia, joita sijoittajat sille latasivat.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunne tarkemmin Saksan lainsäädäntöä, mutta käsittääkseni ei ollut kyse konkurssista, vaan lievemmästä. Olisiko jotain vastaavaa kuin velkasaneeraus Suomessa? Saksalaisissa jutuissa mainitaan "Unternehmen die Insolvenz". Saksassa on erikseen konkurssi.

        Voi olla. Bavarialle nimitettiin konkurssipesän hoitaja, joku juristi, joka oli siitä metka tyyppi, että hänen johdollaan Bavaria valmisti monta sataa venettä. Suomessa velkasaneerauksessa taitaa firman vanha johto jatkaa, joten sikäli tilanne oli vakavampi kuin saneeraus, ehkä sitten jotain siltä väliltä, kun ei kuitenkaan hitsattu hallin ovia kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunne tarkemmin Saksan lainsäädäntöä, mutta käsittääkseni ei ollut kyse konkurssista, vaan lievemmästä. Olisiko jotain vastaavaa kuin velkasaneeraus Suomessa? Saksalaisissa jutuissa mainitaan "Unternehmen die Insolvenz". Saksassa on erikseen konkurssi.

        Bavariasta maksettiin silloin 00-luvulla 1,2 miljardia, vuonna 2018 se oli muutaman kymmenen miljoonan arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bavariasta maksettiin silloin 00-luvulla 1,2 miljardia, vuonna 2018 se oli muutaman kymmenen miljoonan arvoinen.

        Ei mitenkään ainutlaatuinen tarina. Riskisijoittaja ostaa kukoistavan bisneksen perustajalta kovaan hintaan ilman alan osaamista. Rakennetaan kova velkavipu ja pilataan firma.

        Tuossa pilattiin ensin tuote. Ne 2009-2010 esitellyt uudet Farr-mallit olivat aivan järkyttäviä aiempiin verrattuna. Rungoissa ei sinänsä vikaa ollut muuta kuin korkean varalaidan tuoma ulkonäkö. Mutta sisustus ja pienet viiruikkunat eivät ainakaan Pohjoismaissa kelvanneet. Suomessa venemyynti veti vielä hyvin 08-11, mutta Bavaria tipahti markkinajohtajasta statistiksi. 60 venettä vuodessa myynnistä romahdettiin yksittäisiin, siis pelkkä Bavaria.

        Samanlainen idiotismi kuin Finngulfin tuhossa. Hylätään erinomaisesti toiminut konsepti täysin eli vaihdetaan suunnitelijaa ja muutetaan tuote. Samalla pyllustetään vanhoille asiakkaille.

        Tuote parantui 2010-luvun aikana, mutta myynti ei koskaan palannut lähellekkään entistä, toisin kuin Beneteau, joka myy nyt enemmän kuin 00-luvulla, tosin ei Suomessa eikä Ruotsissa.

        Bavarialla myös mallien kehitys on lopetettu, ainakin pienemmissä. 00-luvulla esitellyt 32 ja 36 rungot edelleen tuotannossa. 00-luvulla tehtiin kokonaan uudet rungot n. 5 vuoden välein ja siinä ajassa ehdittiin tehdä tuhatkunta venettä/malli. Beneteau on jatkanut tuota kehitystahtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitenkään ainutlaatuinen tarina. Riskisijoittaja ostaa kukoistavan bisneksen perustajalta kovaan hintaan ilman alan osaamista. Rakennetaan kova velkavipu ja pilataan firma.

        Tuossa pilattiin ensin tuote. Ne 2009-2010 esitellyt uudet Farr-mallit olivat aivan järkyttäviä aiempiin verrattuna. Rungoissa ei sinänsä vikaa ollut muuta kuin korkean varalaidan tuoma ulkonäkö. Mutta sisustus ja pienet viiruikkunat eivät ainakaan Pohjoismaissa kelvanneet. Suomessa venemyynti veti vielä hyvin 08-11, mutta Bavaria tipahti markkinajohtajasta statistiksi. 60 venettä vuodessa myynnistä romahdettiin yksittäisiin, siis pelkkä Bavaria.

        Samanlainen idiotismi kuin Finngulfin tuhossa. Hylätään erinomaisesti toiminut konsepti täysin eli vaihdetaan suunnitelijaa ja muutetaan tuote. Samalla pyllustetään vanhoille asiakkaille.

        Tuote parantui 2010-luvun aikana, mutta myynti ei koskaan palannut lähellekkään entistä, toisin kuin Beneteau, joka myy nyt enemmän kuin 00-luvulla, tosin ei Suomessa eikä Ruotsissa.

        Bavarialla myös mallien kehitys on lopetettu, ainakin pienemmissä. 00-luvulla esitellyt 32 ja 36 rungot edelleen tuotannossa. 00-luvulla tehtiin kokonaan uudet rungot n. 5 vuoden välein ja siinä ajassa ehdittiin tehdä tuhatkunta venettä/malli. Beneteau on jatkanut tuota kehitystahtia.

        Beneteausta luin, että heillä kokonaiskasvu viime vuonna oli 5%, purjeveneissä 2%. Toiminta on voitollista. Eniten lisääntyi myynti alle 40-jalkaisissa moottoriveneissä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Voi voi meitä parkoja...

    • Anonyymi

      Ei auta kuin hankkia työ, josta tienaa paremmin. Tai jos on yrittäjä, niin tehdä parempaa tulosta.

    • Anonyymi

      Pyynnit ovat nousseet, mutta homeskandien ja Bawojen liikkuminen yhtä hidasta kuin ennenkin. Pitäisi katsoa kauppoja toteutunein hinnoin.

    • Anonyymi

      ...Osta uusi Jolla taikka vaihda harrastustasi...se lisää aktiivisuuttasi...

    • Anonyymi

      Niin että se on ok että sun käytetyn hinta on noussut mutta uuden veneen hinta ei saisi nousta?

    • Anonyymi

      Hiilineutraalius edellyttää sekä uusia puhtaampia teknologioita tuotteiden valmistukseen, niin myös sellaisen ajatuksen, että ihmisen pitäisi tulla toimeen vähemmällä materialla. Jolloin jos haluat edelleenkin ostaa veneen turhakkeeksi, siitä joutuu maksamaan.
      Kestävän kehityksen idea on että maapallon resursseja tulisi käyttää niin, että jälkipolvillekin jäisi resursseja ja yhtäläiset mahdollisuudet mitä meilläkin oli.
      Ja kyllä jos vertaat 36 jalkaista purjeveneen hintaa samat sisätilat tarjoavaan 38-40 jalkaiseen moottoriveneeseen, niin taitaa lakanahemmon kukkaro keventyä kuitenkin huomattavasti vähemmän.

    • Anonyymi

      Mä olen elänyt käsityksessä, että nää uudet 32:set on 150 teur. 38:t on alkaen 250 teur. Nyt puhutaan bulkkitavarasta, Hanse, Bene jne. Lisäksi nää mun hinnat on pari vuotta sitten messuilta kerättyjä. Jos hinnat ovat edelleen nousseet, saa 32:sta pulittaa uutena jo 200 teur ja 38:t yli 300 teur.

      • Anonyymi

        Täältä löytyy Bavarian hinnastot Saksassa (19% ALV, eli Suomessa vain tuon takia 4% kalliimpia).
        https://www.yachten-meltl.de/bavaria/preislisten/
        Siis Cruiser 34, joka on rungoltaan sama kuin 2009 esitelty 32 maksaa Suomen ALV:llä 123 t€. 2009 tuo 32 maksoi 67 t€

        Yli 100 t€ tuo meni 2016 tuon "34" version tullessa. Tässä lueteltu myös vanhoja hintoja Saksassa.
        https://www.yacht.de/yachten_jollen/neue_boote/boot-premieren-iii-bavaria-cruiser-34

        Ei se nyt suuri ihme ole, ettei uusia vieläkään Suomessa myydä kuin kourallinen vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä löytyy Bavarian hinnastot Saksassa (19% ALV, eli Suomessa vain tuon takia 4% kalliimpia).
        https://www.yachten-meltl.de/bavaria/preislisten/
        Siis Cruiser 34, joka on rungoltaan sama kuin 2009 esitelty 32 maksaa Suomen ALV:llä 123 t€. 2009 tuo 32 maksoi 67 t€

        Yli 100 t€ tuo meni 2016 tuon "34" version tullessa. Tässä lueteltu myös vanhoja hintoja Saksassa.
        https://www.yacht.de/yachten_jollen/neue_boote/boot-premieren-iii-bavaria-cruiser-34

        Ei se nyt suuri ihme ole, ettei uusia vieläkään Suomessa myydä kuin kourallinen vuodessa.

        123 teur on siis perusveneen hinta. Tähän välttämättön varustelu ja hinta on liki 200 teur. En jaksanut ruveta käymään listaa läpi, mutta turha katsoa sitä varustelematonta hintaa. Eihän käytettyjäkään hinnoitella ilman varusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        123 teur on siis perusveneen hinta. Tähän välttämättön varustelu ja hinta on liki 200 teur. En jaksanut ruveta käymään listaa läpi, mutta turha katsoa sitä varustelematonta hintaa. Eihän käytettyjäkään hinnoitella ilman varusteita.

        Tuskin sentään liki 200 t€. Tuossahan on kohtuullinen perusvarustelu. Kuljetus, lämppäri, lämminvesivaraaja, maalaus, pukki jne. pitäisi sentään onnistuu 150 t€.

        Mutta onhan se hurja muutos samaan runkoon perustuvassa veneessä melkein perushinnan tuplaus 2009->2022. Rahanarvolaskurin mukaan 2009 67 t€ vastaa 2022 78 t€. Siis realihinta noussut n. 60%. Samassa ajassa keskipalkka on Suomessa noussut 25%.

        Selittää aika hyvin, miksei myynti vedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        123 teur on siis perusveneen hinta. Tähän välttämättön varustelu ja hinta on liki 200 teur. En jaksanut ruveta käymään listaa läpi, mutta turha katsoa sitä varustelematonta hintaa. Eihän käytettyjäkään hinnoitella ilman varusteita.

        Mistä tuo 77 tuhatta euroa tuli?Ei riitä,että sanoo ostajalle:En jaksa ruveta käymään listaa läpi ...mutta hinta on tuo!!!Ha ha haaa....jo hevosetkin nauraa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuo 77 tuhatta euroa tuli?Ei riitä,että sanoo ostajalle:En jaksa ruveta käymään listaa läpi ...mutta hinta on tuo!!!Ha ha haaa....jo hevosetkin nauraa!

        Purjehdusvalmiin veneen hinnan voi laskea melko tarkasti lisäämällä n. 50-60 teur perusveneen listahinnan päälle. Siihen saa aivan välttämättömät perusjutut, mutta ei mitään extraa, kuten hienoja purjeita ym. C34:lle tulee hintaa n. 170-180 teur. Esimerkin Bavaria C34 on oikeasti 32-jalkainen yli 10 vuotta vanha venemalli, josta on kauppaa käyty käytettynä Nettiveneessä hintatasolla 70 teur.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjehdusvalmiin veneen hinnan voi laskea melko tarkasti lisäämällä n. 50-60 teur perusveneen listahinnan päälle. Siihen saa aivan välttämättömät perusjutut, mutta ei mitään extraa, kuten hienoja purjeita ym. C34:lle tulee hintaa n. 170-180 teur. Esimerkin Bavaria C34 on oikeasti 32-jalkainen yli 10 vuotta vanha venemalli, josta on kauppaa käyty käytettynä Nettiveneessä hintatasolla 70 teur.

        No ei kyllä tule tuollaisia hintoja Bavarioissa, joissa paljon kuuluu perushintaan. Joissain skandeissa on tullut, kun hintaan ei kuulu mitään purjeita, mittareita jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä tule tuollaisia hintoja Bavarioissa, joissa paljon kuuluu perushintaan. Joissain skandeissa on tullut, kun hintaan ei kuulu mitään purjeita, mittareita jne.

        Mulla on edessä ranskalainen venelehti Voile Magazine, joka teki hintavertailun numerossa 5/20 uusista n. 35-jalkaisista: Jeanneau Sun Odyssey 349, Hanse 348, Dufour 360 ja Bavaria C37. Valmistajilta pyydettiin tarjoukset samantasoisella varustelulla. Mitään ulkonäöllisiä varusteita, kuten värillisiä runkoja ei ollut tarjouspyynnössä. Varustelu oli ihan perustasoa: avotuulipurje, mittaristo, AP, sprayhood, vesillelasku, rikaus, myrkkyvärit jne. Meikäläisittäin ehkä harvinaisempi varuste oli ankkurivinssi. Lämmitin, kuljetus Suomeen tai pukki ei kuitenkaan kuuluneet tarjouspyyntöön. Purjeita ei päivitetty, vaan tyydyttiin veneen mukana tarjouttuun perustasoon. Tarjotut varusteet osuivat välille 50-62 teur. Kalleimmat Dufourilla ja edullismmat Jeanneaulla. Bavarian tarjous oli 58 teur.

        Muutama nosto aivan välttämättömistä varusteista:
        Mittaripaketti AP:llä: n. 10 teur
        Rikaus, vesillelasku, myrkkyvärit: 5 teur
        Sprayhood: 2 teur
        Lämmitin: 4 teur
        Avotuulipurje ja varusteet: 4 teur
        Pukki: 2 teur

        Eikä tämä todellakaan jää tähän, vaan listalta valitaan useimmiten vaikka mitä tarpeellista, kuten lämminvesivaraaja, ankkurivarustus, toinen takahytti, lisävinssit, fendarit jne. Melko suppealla varustuksella on mentävä, jotta Suomeen toimitettuna 50 teur riittää listahinnan päälle.

        Skandiveneistä en osaa sanoa, kun ei ole vastaavaa vertailua käsillä. Luultavasti niiden ostajien ei juuri tarvitse miettiä hintaa. Vene-lehden testissä Linjett 34:n vakiovarustelua kehuttiin, mm. lämmitin ja spinnuvarustus kuuluivat hintaan. Tosin purjeet oli hankittava lisävarusteena.

        Tässä vähän vertailua Hanseen ja XC 35:een
        https://www.linjett.se/uploads/2019/02/seilmagasinet-7-2014.pdf

        Kovan kilpailun takia suuret veistämöt tarjoavat peruveneet hyvin samanlaisella varustelulla.


    • Anonyymi

      Båtmarknad i Sverige. Uusia purjeveneitä myydään 100 - 150 kpl vuodessa. Kaikki eivät ole köyhiä ja kipeitä...

      • Anonyymi

        Ruotsissa jopa sosialidemokraatit ovat viisampia, kuin Suomessa.


      • Anonyymi

        Niin eli sama 1/10 siitä, mitä myytiin 15 v sitten. Ruotsissa vaan purjeveneitä ja myyntiä on aina ollut 5-kertaisesti Suomeen verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa jopa sosialidemokraatit ovat viisampia, kuin Suomessa.

        Näinhän se on. Meillä on tosin hienot julkiset rakennukset, mutta kansa on köyhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Meillä on tosin hienot julkiset rakennukset, mutta kansa on köyhä.

        Uusi vero tulossa, kun nämä vaalit käyty, niin meille ilmoitetaan alueveron kannon alkamisesta ja köyhdymme vielä lisää.

        Nämä uudistukset ovat jo syntyessään sekasikiöitä ja eivät voi onnistua ja kansa maksaa hymyssä suin.

        Elämme ahdistavia aikoja hintojen noustessa ja elämän surkastuessa poliittisten päätösten myötä Suomessa.

        Onneksi kevät etenee ja sille ei voi edes ITSE sannakaan mitään, veneen kunnostus on jo alkanut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi vero tulossa, kun nämä vaalit käyty, niin meille ilmoitetaan alueveron kannon alkamisesta ja köyhdymme vielä lisää.

        Nämä uudistukset ovat jo syntyessään sekasikiöitä ja eivät voi onnistua ja kansa maksaa hymyssä suin.

        Elämme ahdistavia aikoja hintojen noustessa ja elämän surkastuessa poliittisten päätösten myötä Suomessa.

        Onneksi kevät etenee ja sille ei voi edes ITSE sannakaan mitään, veneen kunnostus on jo alkanut...

        Eikö lohduta edes se, että 350 verorahoilla ylläpidettyä hallintoelintä niihin liittyvine luottamusmiesorganisaatioineen puretaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa jopa sosialidemokraatit ovat viisampia, kuin Suomessa.

        Mutta keskustalaiset laittavat valtion rahaa syrjäiseen uimahalliin...eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö lohduta edes se, että 350 verorahoilla ylläpidettyä hallintoelintä niihin liittyvine luottamusmiesorganisaatioineen puretaan?

        Paljastaisitko vielä mitkä hallintoelimet puretaan. Kerro vaikka montako henkilötyövuotta asuinkunnastasi lähtee pois?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljastaisitko vielä mitkä hallintoelimet puretaan. Kerro vaikka montako henkilötyövuotta asuinkunnastasi lähtee pois?

        Asun hieman yli 10 000 asukkaan kunnassa. Täällä on erilliset sosiaali- ja terveyshallinnot. Ehkä 5-10 henkeä yhteensä. Lisäksi on molempien alojen lautakunnat, yhteensä varmaan 40 luottamusmiestä varahenkilöt mukaan lukien. Näistäkin on kuluja. Esim. itse olen yhdessä toisessa lautakunnassa. Minulle lyötiin heti käteen uusi lähemmäs tuhannen euron iPad, jonka olen kaksi kertaa käynnistänyt puolessa vuodessa. Sitten mukana on virkamiehiä järjestämässä lautakuntien kokouksia, pöytäkirjoja, IT:tä jne. Nämä kaikki työt siirtyvät 21 alueelle. Sitten on erikoisjuttuja, kuten vaikeasti vammaisten koulut yhteistyössä usean kunnan kesken jne. Näin on jokaisessa suomen 320 kunnassa. Niiden lisäksi on kuntayhtymät, sairaanhoitopiirit jne, joita on yhteensä varmaan luokkaa 50. Niissä on kaikissa hallinnot, omat budjetit, luottamusmiehet varajäsenineen. Ne kaikki lopetetaan ja työt siirtyvät 21 alueelle. AVIssa, ELYssä, ministeriöissä on kuntien sotehommia hoitavia virkamiehiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta keskustalaiset laittavat valtion rahaa syrjäiseen uimahalliin...eikö?

        Kepu kieroilee aina kotia päin sanoo kurvisen ämmän poeka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun hieman yli 10 000 asukkaan kunnassa. Täällä on erilliset sosiaali- ja terveyshallinnot. Ehkä 5-10 henkeä yhteensä. Lisäksi on molempien alojen lautakunnat, yhteensä varmaan 40 luottamusmiestä varahenkilöt mukaan lukien. Näistäkin on kuluja. Esim. itse olen yhdessä toisessa lautakunnassa. Minulle lyötiin heti käteen uusi lähemmäs tuhannen euron iPad, jonka olen kaksi kertaa käynnistänyt puolessa vuodessa. Sitten mukana on virkamiehiä järjestämässä lautakuntien kokouksia, pöytäkirjoja, IT:tä jne. Nämä kaikki työt siirtyvät 21 alueelle. Sitten on erikoisjuttuja, kuten vaikeasti vammaisten koulut yhteistyössä usean kunnan kesken jne. Näin on jokaisessa suomen 320 kunnassa. Niiden lisäksi on kuntayhtymät, sairaanhoitopiirit jne, joita on yhteensä varmaan luokkaa 50. Niissä on kaikissa hallinnot, omat budjetit, luottamusmiehet varajäsenineen. Ne kaikki lopetetaan ja työt siirtyvät 21 alueelle. AVIssa, ELYssä, ministeriöissä on kuntien sotehommia hoitavia virkamiehiä.

        Alueet eivät saa edes it infraa kuntoon sote muutokseen , koska valtio antaa alimitoitetusti rahaa muutokseen pyydetystä suopi n.20% ja sillä ei muutoksia saada, kaatu sote sotku jo alkuunsa, pää asia, että puolueet sopineet 6000€ per sielu, joka valitaan, niin siirtyy puolueelle, ei soteen. Persut vastustaneet tätä lähes koko suomessa paitsi turussa...

        Aurinko paistaa ja linnut alkaneet laulaa, niitä ei ahdista ilmastonmuutoksen feikkaus Suomen politiikassa vs muu viisaampi mailma.

        Hyvää veneilykautta poliittisesta katsantakannasta huolimatta kaikille, muille paitsi vihreille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alueet eivät saa edes it infraa kuntoon sote muutokseen , koska valtio antaa alimitoitetusti rahaa muutokseen pyydetystä suopi n.20% ja sillä ei muutoksia saada, kaatu sote sotku jo alkuunsa, pää asia, että puolueet sopineet 6000€ per sielu, joka valitaan, niin siirtyy puolueelle, ei soteen. Persut vastustaneet tätä lähes koko suomessa paitsi turussa...

        Aurinko paistaa ja linnut alkaneet laulaa, niitä ei ahdista ilmastonmuutoksen feikkaus Suomen politiikassa vs muu viisaampi mailma.

        Hyvää veneilykautta poliittisesta katsantakannasta huolimatta kaikille, muille paitsi vihreille!

        Persut olisivat pitäneet vanhan systeemin ilman muutoksia, eli ne 350 kunnallista ja ylikunnallista hallintoelintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut olisivat pitäneet vanhan systeemin ilman muutoksia, eli ne 350 kunnallista ja ylikunnallista hallintoelintä.

        Siirtykää pitämään aluevaaleja jollekin toiselle saitille. Tämä saitti on veneilyä varten ja nyt purnataan uusien purjeveneiden hinnasta ja hinnoittelusta.


    • Anonyymi

      Sais nuille turhakkeille nostaa tuota hintaa vielä enemmän, se ostaa jolla on varaa eikä valita!

    • Anonyymi

      Ongelmana on että veneet tehdään liian hienoiksi. Vähempikin riittäisi. En ymmärrä muutenkaan kun nämä nykyveneet tehdään bulkkina automatisoidusti halpismaissa kuten Puolassa, hintojenhan olisi pitänyt laskea. Raaka-aineiden hinta ei ole niin paljoa noussut. Tehdäänköhän Kiinassa purjeveneitä, musta tuntuu että Euroopassa on joku kartelli mikä pitää hinnat järjettömän korkeina.

    • Anonyymi

      Huvikuunarit verolle! Äänestäkää meitä Perussuomalaisia!

      • Anonyymi

        Älä viitti, speedo kuunarimies on puoluetta vailla oleva nilkki, sdp tämän veron vihreiden kanssa tuovat, jollei polttoainekulutus laske ja sassiin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe