Mitä töitä teette hullut?

Anonyymi

Mitä töitä teette työkyvyttömyyseläkkeellä tai kuntoutustuella olevat?

Sehän on fakta ettei sairas tässä ”hyvinvointi” maassa elä niillä.

Pitääkö siis olla rikas että voi olla sairas?

Tekeekö pakkotyö vielä sairaammaksi?

Miltä tuntuu olla aidosti vapaa tai terve tai onnellinen tai edes ripaus elämäniloa?

Kertokaa mutta vain ne joita asia koskee.

102

1923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun olin aikani pyörinyt itsesäälissä, niin rupesin osallistumaan aktiivisesti erilaisiin yhdistyksiin ja hankkeisiin. Sitä kautta avautui mahdollisuus osallistua niihin myös keikka duunarina.

      Nyt noin 15 vuotta myöhemmin saan palkkaa tai palkkiota noin neljästä eri sylttytehtaasta. Työ vaihtelee hyvinkin paljon ruohonjuuritason hommista aina ääri hallintoon asti, ja mikä parasta siinä yhdistyy hyvin niin koulutukseni, kuin harrastukset ja mielenkiinnon kohteet.

      Nyt kun ajattelen, niin olen saanut yllättävän paljon aikaiseksi sillä saralla, niin henkilökohtaisesti, kun laajemmassakin mittakaavassa, mutta kuten aina. Tekemistä riittää. Kokonaisuutena siis koen tekeväni merkityksellisiä asioita.

      Rahan määrän sijaan, ehkä suurempi ongelma on tulojen epätasaisuus. Epätyypillisissä työsuhteissa, on kuukausia, joilla joutuu kieltäytymään töistä, niin oman jaksamisen, mutta erityisesti tulorajojen takia. Toisaalta on kuukausia, joilla joutuu venyttämään penniä, ja kinastelemaan kelan kanssa, että saako sitä asumistukea vai ei.

      Kaikkinensa en voi muuta kuin suositella pientä työntekoa eläkkeen sivuun. Työ itsessään voi olla terapeuttista, mutta työpaikka ei voi olla paikka ”terapoitua”.

      Työni ei siis pysty poispyyhkimään tai ”hyvittämään”, niitä vääryyksiä joita olen elämäni aikana kohdannut, eikä siis muuttamaan syitä miksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

      Parasta tässä on kuitenkin se, että jos ei sitten enää jaksa tai jostain syystä homma kiinnosta, niin voi aina jättäytyä pelkän eläkkeen varaan, ja syrjäytyä rauhassa.

      Ja mistä työtä saa? Tuntemistani työkyvyttömyys eläkeläisistä, ehdottomasti eniten tekee töitä keikkafirmojen kautta.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista.


    • Anonyymi

      Eikös eläkeläiset ole työkyvyttömiä pääasiassa , kuntoutujat lie sitten lie osatyökykyisiä .

      • Anonyymi

        Mä tein työkokeilussa mölkkypelilaatikoita.tkeläkkeellä ollut kohta 11 vuotta.


      • Anonyymi

        Tuota tuota, tämähän se on ihan oma himmelinsä.

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta teknisestihän se menee niin, että heti kun joudut työkyvyttömyyseläkkeelle, niin saat kokea ihmeparantumisen ja mennä töihin, samalla kun saat eläkettä.

        Hommassa on hieno logiikka, eli sen tarkoitus on vähentää pitkiä koko eliniän kestäviä työkyvyttömyyseläkkeitä, ja ohjata ihmisiä vaikkapa osatyökykyisyyteen.

        Käytännössä se on kuitenkin kannustinloukku, koska siinä on tuloraja, eikä se ole progressiivinen, vaan kerrasta poikki. Suomalaiseen "reilu meininki" tyyliin myös nuorena ja pienille eläkkeille jääneillä on pienemmät tulorajat.

        Eläkkeellä ollessa, et myöskään saa mitään apuja työllistymiseesi, joten aika ihmeparantumista siihen tarvitaan, jotta pystyt vakuuttamaan työnantajan kyvyistäsi.

        Henkilökohtaisesti petyin, että kansalaispalkka kokeilu epäonnistui. Sen tyylinen ratkaisu olisi toiminut parempana siltana eläkkeeltä takaisin työelämään.

        Seuraavat toiveeni lasken kaavailuille, jossa ruotsin mallin mukaan suomeen rakennettaisiin yksi iso firma osatyökykyisille. Nähtäväksi jää petynkö taas.


      • Anonyymi

        Kuntoutustuki on monella pitkä vedätys ennen eläkettä.


      • Anonyymi

        Jos ei rahat riitä elämään niin sairaan on pakko tehdä töitä oli eläke tai tuki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota tuota, tämähän se on ihan oma himmelinsä.

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta teknisestihän se menee niin, että heti kun joudut työkyvyttömyyseläkkeelle, niin saat kokea ihmeparantumisen ja mennä töihin, samalla kun saat eläkettä.

        Hommassa on hieno logiikka, eli sen tarkoitus on vähentää pitkiä koko eliniän kestäviä työkyvyttömyyseläkkeitä, ja ohjata ihmisiä vaikkapa osatyökykyisyyteen.

        Käytännössä se on kuitenkin kannustinloukku, koska siinä on tuloraja, eikä se ole progressiivinen, vaan kerrasta poikki. Suomalaiseen "reilu meininki" tyyliin myös nuorena ja pienille eläkkeille jääneillä on pienemmät tulorajat.

        Eläkkeellä ollessa, et myöskään saa mitään apuja työllistymiseesi, joten aika ihmeparantumista siihen tarvitaan, jotta pystyt vakuuttamaan työnantajan kyvyistäsi.

        Henkilökohtaisesti petyin, että kansalaispalkka kokeilu epäonnistui. Sen tyylinen ratkaisu olisi toiminut parempana siltana eläkkeeltä takaisin työelämään.

        Seuraavat toiveeni lasken kaavailuille, jossa ruotsin mallin mukaan suomeen rakennettaisiin yksi iso firma osatyökykyisille. Nähtäväksi jää petynkö taas.

        Niinpä, pahoinvointivaltio siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei rahat riitä elämään niin sairaan on pakko tehdä töitä oli eläke tai tuki.

        Sitten sun pitää tappaa itsesi


    • Anonyymi

      Aloitus on aika raflaava ja kuulostaa enemmän provolta, kuin miltään asialliselta.
      Kun tuota hullusanaa leimaavasti ja törkeästi käytetään.

      Vaikka tämä ketjun aloitus lienee enemmän trollausta, niin vastaan tähän kuitenkin. Yleensä en näin tee.

      Olentehnyt erilaisia töitä, saatuani työkyvyttömyyseläkkeen. Viimeisinä vuosina lähinnä omaishoitajan työtä. Ilman mitään korvausta ja palkkaa.

      Esittäämäsi "faktaan", ettei sairas pärjäisi työkyvyttömyyseläkkeellä ja kuntoutustuella, niin kyllä kai sitä jotenkin selviää, jos ei tuhlaa rahoja pelaamiseen ja päihteiden käyttöön. Yksinhuoltajilla on tässä maassa taloudellisesti tiukempaa, perheellisillä on se etu, että taloudessa on kaksi, jotka saavat jotakin tuloa.
      Mutta siitä olen samaa mieltä, ettei Suomi ole mikään hyvinvointivaltio. Eikä se takaa kaikille onnea, tai hyvää tuuria. Sairastuminen ei tosiaankaan ole mikään lottovoitto.

      " Pitääkö siis olla rikas, että voi olla sairas". Voihan se niinkin olla. Mutta se riippuu sairaudesta. Esim. syöpä on niistä sairauksista pahimpia, jotka vaikuttavat omaan talouteen.

      "Tekeekö pakkotyö vielä sairaammaksi?" Jäin vähäksi aikaa miettimään, mitä tarkoitit. Se riippuu aika paljon siitä, mitä se työ on, jota tekee. Ylipäätään, jos joutuu raatamaan, tai tekemään sellaista työtä, josta ei pidä, josta ei nauti, tai työyhteisö on voimavaroja syövä, tai ilmapiiri huono, niin eiköhän se niele keneltä tahansa energioita ja voimavaroja. Periaatteessa meillä Suomessa ei ole enää mitään varsinaista ja virallista pakkotyötä, muuta kuin ihmiskaupassa.

      "Miltä tuntuu olla aidosti vapaa, tai terve tai onnellinen, tai edes ripaus elämäniloa?"
      En koe olevani mitään noista edellä mainituista. Koska olen ns. monisairas, eli sairastan useita eri sairauksia, mm. kilpparin vajaatoimintaa ja kroonista väsymysoireyhtymää. Niiden päälle kaikki masennukset ja yms.

      Itse asiassa en edes haluaisi enää olla olemassa ja elää. Koska elämä on pelkkää helvettiä ja kärsimystä joka ikinen päivä.

      • Anonyymi

        Samoja ajatuksia🙁
        Muakin mietityttä noi jatkuvat puheet pakkotyöstä ja että on muka joku onni ja ihanuus olla tekemättä mitään ja elää pienillä tuilla. Onko työ oikeasti puuttunut joksikin pakkotahtiseksi orjatyöksi vai mistä on oikein kyse?

        Mulla on sairauksista huolimatta aika hyvä kognitiivinen kapasiteetti ja muita hyviä ominaisuuksia mitä voisi hyödyntää tai ainakin kokeilla kunnolla onnistuiko tai oliko onnistunut joku vai ei. Kyse on pelkistetysti siitä, että on se tilaisuus eli työpaikka tai yritys ja huolehtii mm. tarkkaan syömisesti, juomisesta, nukkumisesta, seisoo/istuu työpisteellä, lämpö ja kosteus sopivat, välttää fyysistä rasitusta (ja epämukavia ihmisiä!). Koska liikkuminen, sosiaalinen toiminta muuten, matkustelu yms. on vaikeita tai käytännössä mahdottomia niin olisi kiva mikäli elämää voisi täyttää jollain mitä osaisi.

        Nyt mä olen sekä muka olen kuuro ja sokea mistään mitään ymmärtämätön idiootti kehari ja invalidi, joka puhuu ihan sekoja. Varmasti noin onkin, koska mm. aivo-oireita, neste-ja elektrolyyttipulmaa, masennusta, väsymystä, fatiikkia, masennusta, mutta nämä kaikki vaihtelee. Jotain kertoo sekin, että samoilla diagnooseilla suoritin ammatillisen tutkinnon korkeilla arvosanoilla, ka. 4,7/5 - kovin ymmärtämätön kuuromykkä sekopää ei voi olla😉 Ala on vaativa, jatkuvaa oppimista, konsultointia ja selkeää esitystapaa paljon.
        Mutta nyt on nyt, ei voi mitään, mutta minusta on suorastaan tyhmää kuvitella, että tässä aina oltaisiin niin skarppina täällä tai sosiaalisesti eikä edes kiinnostakaan. Ja niin, pienellä tk-eläkkeellä olen ollut vajaan 10 vuotta.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoja ajatuksia🙁
        Muakin mietityttä noi jatkuvat puheet pakkotyöstä ja että on muka joku onni ja ihanuus olla tekemättä mitään ja elää pienillä tuilla. Onko työ oikeasti puuttunut joksikin pakkotahtiseksi orjatyöksi vai mistä on oikein kyse?

        Mulla on sairauksista huolimatta aika hyvä kognitiivinen kapasiteetti ja muita hyviä ominaisuuksia mitä voisi hyödyntää tai ainakin kokeilla kunnolla onnistuiko tai oliko onnistunut joku vai ei. Kyse on pelkistetysti siitä, että on se tilaisuus eli työpaikka tai yritys ja huolehtii mm. tarkkaan syömisesti, juomisesta, nukkumisesta, seisoo/istuu työpisteellä, lämpö ja kosteus sopivat, välttää fyysistä rasitusta (ja epämukavia ihmisiä!). Koska liikkuminen, sosiaalinen toiminta muuten, matkustelu yms. on vaikeita tai käytännössä mahdottomia niin olisi kiva mikäli elämää voisi täyttää jollain mitä osaisi.

        Nyt mä olen sekä muka olen kuuro ja sokea mistään mitään ymmärtämätön idiootti kehari ja invalidi, joka puhuu ihan sekoja. Varmasti noin onkin, koska mm. aivo-oireita, neste-ja elektrolyyttipulmaa, masennusta, väsymystä, fatiikkia, masennusta, mutta nämä kaikki vaihtelee. Jotain kertoo sekin, että samoilla diagnooseilla suoritin ammatillisen tutkinnon korkeilla arvosanoilla, ka. 4,7/5 - kovin ymmärtämätön kuuromykkä sekopää ei voi olla😉 Ala on vaativa, jatkuvaa oppimista, konsultointia ja selkeää esitystapaa paljon.
        Mutta nyt on nyt, ei voi mitään, mutta minusta on suorastaan tyhmää kuvitella, että tässä aina oltaisiin niin skarppina täällä tai sosiaalisesti eikä edes kiinnostakaan. Ja niin, pienellä tk-eläkkeellä olen ollut vajaan 10 vuotta.

        lajijasuris

        Sairaan pakottaminen työhön koska tuilla ei elä on oakkotyötä.


      • Anonyymi

        Oletan että kaikilla tässä ketjussa on diagnoosi eli hullu on Ok läppä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoja ajatuksia🙁
        Muakin mietityttä noi jatkuvat puheet pakkotyöstä ja että on muka joku onni ja ihanuus olla tekemättä mitään ja elää pienillä tuilla. Onko työ oikeasti puuttunut joksikin pakkotahtiseksi orjatyöksi vai mistä on oikein kyse?

        Mulla on sairauksista huolimatta aika hyvä kognitiivinen kapasiteetti ja muita hyviä ominaisuuksia mitä voisi hyödyntää tai ainakin kokeilla kunnolla onnistuiko tai oliko onnistunut joku vai ei. Kyse on pelkistetysti siitä, että on se tilaisuus eli työpaikka tai yritys ja huolehtii mm. tarkkaan syömisesti, juomisesta, nukkumisesta, seisoo/istuu työpisteellä, lämpö ja kosteus sopivat, välttää fyysistä rasitusta (ja epämukavia ihmisiä!). Koska liikkuminen, sosiaalinen toiminta muuten, matkustelu yms. on vaikeita tai käytännössä mahdottomia niin olisi kiva mikäli elämää voisi täyttää jollain mitä osaisi.

        Nyt mä olen sekä muka olen kuuro ja sokea mistään mitään ymmärtämätön idiootti kehari ja invalidi, joka puhuu ihan sekoja. Varmasti noin onkin, koska mm. aivo-oireita, neste-ja elektrolyyttipulmaa, masennusta, väsymystä, fatiikkia, masennusta, mutta nämä kaikki vaihtelee. Jotain kertoo sekin, että samoilla diagnooseilla suoritin ammatillisen tutkinnon korkeilla arvosanoilla, ka. 4,7/5 - kovin ymmärtämätön kuuromykkä sekopää ei voi olla😉 Ala on vaativa, jatkuvaa oppimista, konsultointia ja selkeää esitystapaa paljon.
        Mutta nyt on nyt, ei voi mitään, mutta minusta on suorastaan tyhmää kuvitella, että tässä aina oltaisiin niin skarppina täällä tai sosiaalisesti eikä edes kiinnostakaan. Ja niin, pienellä tk-eläkkeellä olen ollut vajaan 10 vuotta.

        lajijasuris

        Miten rahat riittää?

        Vaikea uskoa.

        Onko lapsia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten rahat riittää?

        Vaikea uskoa.

        Onko lapsia?

        Ei ole.
        Raha riittää normaalin elämän välttämättömyyksiin. kun katsoo miten käyttää, mutta ei sitten oikein mihinkään muuhun.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole.
        Raha riittää normaalin elämän välttämättömyyksiin. kun katsoo miten käyttää, mutta ei sitten oikein mihinkään muuhun.

        lajijasuris

        Suomi on todellakin pahoinvointivaltio. Tämä menee hieman asianvierestä, mutta valottaa sitä millaisessa sisäänrakennetussa virheessä yritetään mielenterveyskuntoutuja kuntouttaa, ja se on myös siihen miksi tässä maassa mielenterveyskuntoutujien kuntoutuminen on äärimmäisen vaikeaa (mikä muunmuassa lisää pahoinvointia perheessä esimerkiksi lapsille, jotka sitten alkavat kuormittaa järjestelmää muutaman vuoden jälkeen)

        Ongelmana on se että sinulle riittää tukea ja apua vain siinä tapauksessa jos olet yksin asuva!

        Jos yksinasuvana sairastut masennukseen ja sinulla on sen lisäksi esimerkiksi erittäin vaikeat sosiaaliset pelot tms. mitkä estävät työnteon tai opiskelun, sinä saat ensin kuntoutustukea sekä tarvitsemasi terapiat, sekä sen lisäksi apua myös ihan kotiisi saakka, on se sitten esimerkiksi kaupassakäyntiin, viranomaisten kanssa asiointiin tms.

        Mutta tilanne muuttuu välittömästi jos elät parisuhteessa tai alat parisuhteeseen.

        Tällöin kuntoutustuen aikana saat tarvitsemasi terapiat. Mutta apua et saa enää kotiisi, vaan kaikki käytännön asiat ja ongelmien ratkaisemiset kaatuvat puolisosi niskaan. Tuolloin hoitotahon neuvot ovat tyyliin, "ottakaa hetken asumusero".

        Sama juttu jos olet parisuhteessa ja päädyt kuntoutustuelta sairaseläkkeelle.

        Esimerkiksi jos kuntoudut sen verran että pärjäät elämässäsi niin että tilanteesi alkaa kohontua. Silloin eläkepaperihakemus laitetaan eteenpäin jotta tukesi ei enää maksa kaupunki vaan valtio. Tämä tarkoittaa sitä että apusi kaupungin, eli sairaalan taholta lopetetaan. Mutta, jos sitten tipahdat taas synkkään alhoon, sairaala ei enää oviaan apua tarvitsevalle avaa, eikä muuta apua heiltä saa kuin että "ottakaa asumusero". Tuolloin kaikki, myös "terapia", kaatuu puolison niskaan.

        Eli käytännössä jos sairastut tai tulee ns. takapakkia kuntoutumisessa eläkkeellä olon aikana, ainoa keino saada apua on asumusero tai ero, mutta sekin on täysin tuuripeliä riippuen siitä kuinka pahasti olet pudonnut rattailta (käytännössä, saat apua jos päädyt osastolle).

        Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että masentuneen parisuhdetta ei tueta millään tavalla, vaan sen sijaan tuetaan masentunutta yksinäisyyteen!

        Edelläkuvattu järjestelmä on sisäänrakennettu, koska sillä että puoliso hoitaisi masentuneen kumppaninsa juoksevat asiat, pyritään säästämään rahaa kaupungilta.

        Mutta se taas johtaa paljon pidempään ongelmaketjuun.
        --Pahimmassa tapauksessa puoliso palaa loppuun. Jonka jälkeen on kaksi ihmistä joiden elämä on pilalla ja sen maksaa kaupunki.
        --Jos taas puoliso kuuntelee sairaalan neuvoja, eli ottaa asumuseron, yksinäisyys lisääntyy, mikä taas vaikeuttaa huomattavasti kuntoutumista ja käytännössä hyvässäkin tapauksessa aina vähintään pitkittää sitä. Minkä kustannukset kaupunki taas joutuu maksamaan.
        --Ja jos suhteessa on vielä lapsia, he joutuvat pahimmassa tapauksessa myös kierteeseen jossa varsinkin alaikäisten lasten tilannetta tarkastellaan koko ajan sosiaalitoimen osalta ja mietitään että pitäisikö heidät sijoittaa pois tilanteesta. Tuo taas lisää selkeästi riskiä siihen että heidän vartuttuaan on kunnalla lisää maksettavaa kun heidänkin elämä on saanut huonon perustan.
        --Neljäs ongelma on sellainen että kuntoutuksen aikana ihmisen kehitys pysähtyy. Kärjistettynä, jos sairastut parikymppisenä ja "parannut" nelikymppisenä, niin ikäsi puolesta voit olla nelikymppinen, mutta muutoin olet parikymppisen tasolla, henkisesti, taloudellisesti, ja tietotaidollisesti.

        Käytännössä vain ne henkilöt jotka ovat pudonneet kelkasta ja sairastuneet ollessaan työkykyisiä ja jotka ovat omanneet jo vakituisen työ- ja asuinpaikan sekä aikuisuudessa vakiintuneet ystäväverkot, ovat sellaisessa tilanteessa että he pystyvät nousemaan takaisin jaloilleen kuntoutumisen ja eläkkeelle pääsyn jälkeen. Heillä on apuna sekä tietotaito, että sosiaalinen tukiverkosto.

        Sen sijaan erityisesti opiskeluvaiheessa olevien paranemisennuste on erittäin huono, juuri noiden järjestelmän sisään rakennettujen säästökohteiden vuoksi. Näillä ihmisillä ei ole vielä vakiintunutta ystäväverkostoa vaan heidän ystävänsä ovat joko lapsuudenystäviä tai opiskelupaikasta löytyneitä tuttuja. Heillä ei ole työkokemusta, eikä välttämättä edes ammattipätevyyksiä. Eikä heillä ole ehkä vakiintunutta asuinpaikkaakaan, vaan heidän asuinpaikkansa voi olla opiskelupaikkakunta.

        Me voimme lukea tilastoja ja ihastella sitä kuinka paljon psykiatrian poliklinikoiden läpi kulkee kuntoutujia takaisin elämään, mutta käytännössä sen kuntoutumisen ja eläkkeelle pääsyn jälkeen tilanne on harvoin hyvä ja tilannetta peitetään sillä että heiltä evätään tarvittava hoito!

        Nuo säästöt tulevat maksamaan yhteiskunnalle valtavan summan vuosittain, ei pelkästään rahassa, vaan myös menetetyssä tietotaidossa! Joten tukevaan hoitoon pitää alkaa panostamaan jos eläkkeelle pääsyä pitää jossain vaiheessa vähentää. Tilanne ei voi jatkua sillä että säästetään, mutta samaan aikaan vaikeutetaan eläkkeelle pääsyä!


      • Anonyymi

        pyydän anteeksi .

        meillä sanomassa kannustetaan ihmisten vainoamiseen ja kiusaamiseen.


      • Anonyymi

        Voi voi.

        muista tappaa itsesi tänään niin jäämme kaipaamaanvitun paskoja jankkaamisiasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pyydän anteeksi .

        meillä sanomassa kannustetaan ihmisten vainoamiseen ja kiusaamiseen.

        No nyt sekin selvisi....ihmiset ilmeisesti lukevat runsaasti sanoman kirjoituksia.....


    • Anonyymi

      En kyllä tekisi mitään töitä jos pääsisin eläkkeelle.

      • Anonyymi

        No mä en pystynyt tekee edes ennen eläkkeelle pääsyä.Olin työtön.vuonna -98 on eka ja pisin työsuhde eli 1 kk.


      • Anonyymi

        Siinä tahtoo käydä niin, että ne jotka haluaa eläkkeelle, ei sinne pääse ja ne taas jotka eivät sinne halua joutuvat. Eli melkein yhtä epäreilua kaikille.

        Se kannattaa myös muistaa, että eläke ei ole mikään kompensaatio kärsityistä traumoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tahtoo käydä niin, että ne jotka haluaa eläkkeelle, ei sinne pääse ja ne taas jotka eivät sinne halua joutuvat. Eli melkein yhtä epäreilua kaikille.

        Se kannattaa myös muistaa, että eläke ei ole mikään kompensaatio kärsityistä traumoista.

        Ei sillä myöskään elä.


      • Anonyymi

        Mutta jos sillä ei maksa vuokraa ja elä?


      • Anonyymi

        Jos et eläisi sillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tahtoo käydä niin, että ne jotka haluaa eläkkeelle, ei sinne pääse ja ne taas jotka eivät sinne halua joutuvat. Eli melkein yhtä epäreilua kaikille.

        Se kannattaa myös muistaa, että eläke ei ole mikään kompensaatio kärsityistä traumoista.

        Vain kuolema taitaa olla kompensaatio syntymästä Suomeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain kuolema taitaa olla kompensaatio syntymästä Suomeen?

        Aamen.

        Taas ironinen.


    • Anonyymi

      🙄👆👍👌😂🤣😅😁

    • Anonyymi

      No kuntoutustuella elin loposasti kun sain paljon rahaa.

      Nyt työttömänä. Mulla on skitsofrenia ja mahdollisesti masennus. Olen varmaan jostain 2000 asti ollut työkyvytön.

      Kun sain lääkkeet, niin aloin toipua. Pitkä juttu.

      Nyt olen uudessa kokeilussa, työvalmennuksessa. Se on joku IPS-hanke. THL:n juttu. Hus ja te-toimisto mukana. Siinä etsitään mielenterveysihmisille oikeaa työtä. Vaikuttaa ihan lupaavalta. Kuulin siitä jo viime vuonna, mutta kesti että pääsin mukaan, kun oli jonoa.

      En tiedä mikä on toimintakyky nyt. Olen koronatoimien vuoksi passivoitunut, kun ei ole mitään tapahtumia minne mennä. Ja rahatilannekin on ollut vajaa.

    • Anonyymi

      Minulla on sen suhteen hyvä tilanne, että elän hyvinkin omalla eläkkeelläni. Tk eläkkeellä olen ollut kesäkuusta 2021 enkä edes katso töihin päin. Minulla on mielekästä tekemistä ja saan päiväni kulumaan oikein hyvin.
      Kyllä sillä tk eläkkeellä elää jos on ollut työelämässä ennen eläköitymistään. MOnella niin ei kuitenkaan ole ja eläke on pieni.
      Olen vapaa eikä työkkäri hengitä niskaani. Ihanaa vain olla

      • Anonyymi

        Hyvä jos ei tarvi rahasta murehtia. Kaikki on suhteellista ja kyllä mäkin oon aika tyytyväinen ja pärjää, kun katsoo miten rahaa käyttää. Auto ja itselle kunnon auto voisi olla vielä semmonen minkä saattaisi haluta, mutta muuten ei raha niin paljon merkitse tai ainakaan ohita terveyttä.
        Jos sitä olisi oikein paljon niin mm. sijoitusten avulla ja lahjoituksilla saisi hyvää mieltä ja tätä kautta auttaa

        Ei se työelämässä olo itsessään riitä, vaan palkan/yrittähätulon pitää olla päälle 3000€/kk, jotta tk-eläkkeen nousulla on merkitystä käytännössä

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Eli vain osa voi elää noilla Suomessa.

        Oma kokemus on ettei mitään mahdollisuutta elää.

        Mitä tukea sitten saa ja mistä kun koti lähtee alta tai ei ole rahaa ruokaan ja vaatteisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vain osa voi elää noilla Suomessa.

        Oma kokemus on ettei mitään mahdollisuutta elää.

        Mitä tukea sitten saa ja mistä kun koti lähtee alta tai ei ole rahaa ruokaan ja vaatteisiin?

        Riippuu miten asuu.Kyllä eläkkeellä oleva voi hakea toimeentulotukea.Itse en sitä saa koska kansaneläke,takuueläke ja asumistuki riittää elämiseen.Vuokra sen verran alhainen vaikka oli remontoitu kämppä kun muutin tähän yli 5 vuotta sitten.Vuokra ei ole noussut kertaakaan koko aikana.Nähtävästi taloyhtiö pitää mua hyvänä vuokralaisena.Ja kyllä vuokrasopimuksessa on maininta vuokrankorotuksesta.Ja asun suhkoht isossa kaupungissa.

        Mulla ei mene rahaa tupakkaan ja alkoholiin.Ilman autoa pärjää.


      • Anonyymi

        Niinpä, eläkkeen pitää olla todella suuri jos haluaa elää Suomessa.

        Jos ei ole niin ei elä.

        Mihin siis ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu miten asuu.Kyllä eläkkeellä oleva voi hakea toimeentulotukea.Itse en sitä saa koska kansaneläke,takuueläke ja asumistuki riittää elämiseen.Vuokra sen verran alhainen vaikka oli remontoitu kämppä kun muutin tähän yli 5 vuotta sitten.Vuokra ei ole noussut kertaakaan koko aikana.Nähtävästi taloyhtiö pitää mua hyvänä vuokralaisena.Ja kyllä vuokrasopimuksessa on maininta vuokrankorotuksesta.Ja asun suhkoht isossa kaupungissa.

        Mulla ei mene rahaa tupakkaan ja alkoholiin.Ilman autoa pärjää.

        Kai sentään syöt lääkkeitä että voit asua täällä?

        Jos muka et nauti muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sentään syöt lääkkeitä että voit asua täällä?

        Jos muka et nauti muuta.

        unettomuuteen on lääkkeet ja maksava 9 e ja riittävät kolmeksi kuukaudeksi aina.Mun asunnon vuokta on 495 e kk ja saan täyden kansaneläkkeen ja takuueläkettä ja asumistukea. Rahaa menee ruokaa ja välillä ostan hygieniatuotteita.Meikkeihion ei mene ollenkaan rahaa vaikka olen nainen.Hiuksia käyn leikkauttamassa kaksi kertaa vuodessa.Asun yksiössä jossa mahtuu yksi ihminen asuu ihan hyvin.Mitäs muuta.Puhelin lasku on kuukaudessa noin 40 e ja sähkö kolme kuukauden välein noin 50-55 e.Omistan peruskännykän.en ole tarvinnut älypuhelinta koskaan.Joten siihenkään ei ole menmnyt rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sentään syöt lääkkeitä että voit asua täällä?

        Jos muka et nauti muuta.

        mä tuun asumaan sun luo.


    • Anonyymi

      Miten aluevaalit ja pahoinvointialueet muuttavat tilannetta ja mihin suuntaan?

      • Anonyymi

        Pahoinvointi lisääntyy ja saat vielä maksaa siitä?


      • Anonyymi

        Pahoinvointi alue, takaa saman pahoinvoinnin koko maakunnan kunnan alueelle, kun aikaisemmin saattoi olla kyläkohtaisia eroja.


    • Anonyymi

      Nyt jo voi summata:

      Pitää olla rikas tai isot tuet (hyvin isot)

      Pakkotyötä on tehtävä

      Se tekee sairaaksi usein

      Harva saa kokea elämäniloa tässä maassa

      Systeemi ei toimi eikä aitoa hyvinvointivaltiota ole

      Vain yksi asia vapauttaa tästä maasta

      • Anonyymi

        Täytyy elättää näitä porukoita jotka tallettavat rahansa veroparatiiseihin ja vielä ottavat kaikki tuet mitä irti saavat ja leipäjonossakin möllöttävät. Saatanan riistoporvarit.


      • Anonyymi

        Aamen.

        En kuulu kirkkoon eli ironinen sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy elättää näitä porukoita jotka tallettavat rahansa veroparatiiseihin ja vielä ottavat kaikki tuet mitä irti saavat ja leipäjonossakin möllöttävät. Saatanan riistoporvarit.

        Rikkain prosentti omistaa pallon rahat.

        Miksi tuhota terveytensä tässä systeemissä?

        Kestävää kehitystä ei ole tämä pallo nähnytkään.

        Pandemia ehkä vähän nöyryyttää tätä apinoiden planeettaa?

        Ja ilmasto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikkain prosentti omistaa pallon rahat.

        Miksi tuhota terveytensä tässä systeemissä?

        Kestävää kehitystä ei ole tämä pallo nähnytkään.

        Pandemia ehkä vähän nöyryyttää tätä apinoiden planeettaa?

        Ja ilmasto?

        Aina voi poistaa rikkaan yhtälöstä. Suosittelen junaa.


    • Anonyymi

      Moni opiskelija elää prostituutiolla, ja sitä samaa elinkeinoa harrastaa myös moni muussa hankalassa elämäntilanteessa oleva. Onnistuu paremmin nätiltä nuorelta naiselta kuin vanhalta ja impotentilta ukolta.

      Pienillä tuloilla pärjää, kun on perustervejärkinen ihminen. Auttaa, kun ei ole lapsia, lapset syövät ja vaativat kaikkea krääsää. Kun ei käytä päihteitä ja pärjää ilman omaa autoa, ja kun vielä asuu pienessä asunnossa vuokralla, niin on mahdollisuus selvitä. Edellyttää tietysti, ettei kalliita lääkkeitä ole käytössä.

      Itse en ole ihmeparantunut eläkkeelle jäämisen jälkeen. Koetan omaehtoisesti opiskella (ei tutkintoon tähtäävä koulutus), mutta haastavaa se on, kun ei ole parhaimmat mahdolliset aivot. Ennen korona-aikaa harrastin erilaisissa kansalaisopistojen ryhmissä ja osallistuin kaikenlaisiin vapaan pääsyn tapahtumiin. Kyseessä siis oli pikemminkin ajan käyttö. Tosin ajankäyttöhän korreloi taloudellisen pärjäämisen kanssa. Peliautomaatilla tai lähiöräkälässä isokaan tulo ei välttämättä riitä.

      Et ole kauhean sairas, jos menet töihin heti eläkkeelle päästyäsi. Se ei ole mahdollista edes kaikille työttömille, jotka oikeasti haluaisivat työllistyä.

      Samaa mieltä siitä, että työpaikkoja pitäisi olla kohdennettu erilaisista vajaakuntoisuutta aiheuttavista tekijöistä kärsiville ihmisille. Yleensä työelämästä syrjäytyy, jollei ole siellä säännöllisesti ollut. Vauhti on sen verran kova, ja matalapalkka-aloillakin vaatimukset ovat tiukat (kuten siivousala).

      • Anonyymi

        Köyhältä ei kysyä oletko sairas vaiko et tässä maassa.

        Samat laskut tippuu postista aina vaan ja jopa julkinen sairaala lähettää laskuja jousta ei köyhä selviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhältä ei kysyä oletko sairas vaiko et tässä maassa.

        Samat laskut tippuu postista aina vaan ja jopa julkinen sairaala lähettää laskuja jousta ei köyhä selviä.

        Hyvä esimerkki on paikallinen sairaala. Käyttämättömästä ajanvarauksesta joutuu maksamaan hulppeat 50 euroa, on se sitten lääkäriaika, verikoeaika, tms.

        Jos nyt tuota summaa laittaa johonkin vertailuun, niin köyhällä mielenterveyskuntoutujalla jää pakollisten menojen jälkeen (vuokra, netti/puhelinlasku) noin 200 - 300 euroa kuukaudessa käyttörahaa jäljelle. Tuo summa riippuu muunmuassa siitä kuinka kauan on vuokra-asunnossa asunut, jolloin vuokrankorotukset ovat vähentäneet käytössä olevan tuen määrää, mutta siihen vaikuttaa myös moni muu asia kuten asuinpaikkakunta.

        Laskekaas itse neljälle viikolle käytettävän rahan määrä jos sattuisi kuntoutujalla niin että aika unohtuu ja 50 euron lasku tipahtaa automaattisesti postilaatikosta.

        Tuollainen summa myöhästymisestä on täysin järjetöntä ja epätasa-arvoista riistoa joka nimenomaan riistää köyhiltä. Maksumuistutukset menevät myös riistofirmojen kautta, jotka lisäävät summaan todella isot korot. Toisinsanoen, jos jouduit käyttämään ylimääräistä rahaa samassa kuussa jossa unohdit käyttää ajan, olet käytännössä todella pahassa pulassa tai nälissäsi!

        Tässä täytyy muistuttaa että toimeentulotuki ei ole enää samanlainen kuin vuosikymmeniä sitten jolloin saatoit saada harkinnanvaraista tukea parin päivän sisään. Tänään, jos sinulla eläkettä saavana mielenterveuskuntoutujana on sekä peruseläke että takuueläke, sinä et toimeentulotukea saa, koska tulosi menevät käytännössä aina yli toimeentulotukirajan. Eikä myöhästymismaksua voi maksattaa harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta, vaikka olisit käytännössä nälissäsi ja voisit sen myös osoittaa.

        Vaikka Suomea mainostetaan hyvinvointivaltioksi, siitä ei pidä ääntä köyhät. Ensinnäkin, heillä ei ole siihen syytä, mutta myös siksi että heillä ei ole resursseja huutaa tarpeeksi kovaa epäkohdista!

        Hyvinvointivaltiota kiittävät ovat keskituloisia jotka saavat lapsensa hoitoon sekä ilmaiseen kouluun, ja jotka voivat ajaa tasaisilla teillä töihin, ja jotka saavat terveyskeskuksista nopeasti apua ja lääkkeitä jotka he pystyvät maksamaan.

        Sen sijaan köyhillä ja vaivaisilla ei ole aina rahaa edes lääkkeisiin! Muistutan että meillä on käytössä lääkeomavastuu, joka tarkoittaa sitä että jopa KELAn maksamista lääkkeistä, täytyy potilaan itse maksaa noin 600 euroa omavastuuta, alkaen jokaisen vuoden Tammikuusta eteenpäin kunnes maksukatto täyttyy. Joillakin se täyttyy jo Helmikuussa, toisilla taas Toukokuussa, mutta käytännössä se tarkoittaa siis 600 euron lovea lompakkoon, joka ikisen vuoden Tammikuusta lähtien.

        Eikä kaikki tarvittavat lääkkeet ole suinkaan KELAn omavastuun alaisia.

        Tässä kaikessa täytyy ottaa huomioon myös se tosiasia että pelkkä hengissä pysyminen ei ole elämistä. Kyllähän sinä pysyt hengissä jos laitat suuhusi jonkinlaista ruokaa ja sinulla on katto pääsi päällä. Mutta niin pysyvät vangitkin tyrmissään hengissä.

        Mutta millaista elämää se on jos esimerkiksi parikymppinen joko henkisesti tai fyysisesti vakavasti sairastunut elää sitä elämänsä loppuun saakka?

        Elämiseen kuuluu sosiaalinen osallistuvuus, esimerkiksi kurssit, konsertit, näyttelyt, ja muut vastaavat tilaisuudet jossa patsastellaan ihmettelemässä. Siihen kuuluvat myös ystävien tapaamiset, hyvä ja herkullinen ruoka, sekä mielekkäät harrastukset, jossa seurustellaan ja ollaan kontaktissa samanmielisten ihmisten kanssa, vaihtaen ajatuksia ja tuulettaen korvienväliä.

        Siihen ei kuulu ns. pakkotyö, eli työ joka sinulle osoitetaan, vaikka saisitkin siitä normaalia palkkaa.

        Hengissä voidaan pitää kaikkia, jopa heidän tahtonsa vastaisesti. Mutta elämistä ei ole se jos sinulle määrätään millaista elämää sinun täytyy elää, vaikka siitä tulisikin korvaus. Sellainen elämä ei varsinkaan kuntouta ketään koska siitä puuttuu mielekkyys, eli mielenkiinto, joka vetäisi kuntoutujaa eteenpäin. Sellainen elämä ei passivoi, joka sanana syyttää varsinkin mielenterveyskuntoutuja, vaan se lamauttaa, joka taas sanana syyllistää ihan oikeutetusti yhteiskuntaa.


    • Anonyymi

      Jos eläkkeellä näkee nälkää, niin silloin yleensä tekee jotain väärin.

      Mutta pienet eläkkeet onnistuvat "vangitsemaan" ihmisen ja edistämään kansantautiamme masennusta, mikä puolestaan takaa että pitkillä eläkkeillä pysytään loppuun asti.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen lauseesi ei pidä paikkaansa.

        Jos puhutaan sairaseläkkeestä, silloin fyysisesti hyväkuntoinen, eli noin alle nelikymppinen henkilö tulee kyllä eläkkeellään toimeen ja voi jopa tiettyyn rajaan asti jopa nauttia elämästään.

        Mutta kun puhutaan neljänkympin jälkeen ihmisistä joille alkaa pikkuhiljaa tulla jos jonkinlaista kremppaa ja ongelmaa, pienestä eläkkeestä ei voi sairastaa, sillä pelkät lääkekustannukset, tai jopa hoitokustannukset voivat nousta todella mahdottomiksi kestää.

        Suomessa on valtava määrä ihmisiä, eläkeläisiä, joille on määrätty tietyt lääkkeet mutta jotka eivät voi eläkkeen pienuuden vuoksi niitä hankkia!

        Tuon kaiken lisäksi tukiviidakko on niin sekava, että vaikka ihminen olisikin lain mukaan oikeutettu saamaan esimerkiksi tukea lääkkeisiin, vain harvat ovat niin hyvässä kunnossa että pystyisivät sitä lähteä KELAsta hakemaan, tai edes tietoisia siitä että heillä on johonkin etuuteen oikeus!

        Sosiologien pitäisikin tutkia sitä kuinka paljon rahaa Suomi säästää sillä että kaikki eläkkeellä olevat sairastelijat eivät tietämättömyyttään tai fyysistä kyvyttömyyttään hae heille kuuluvia etuuksiaan. Väitän että se summa on käsittämättömän suuri ja että sillä rahasummalla pahoinvointia voitaisiin vähentää huomattavan nopeasti.

        Käytännössä järjestelmän ongelma on sisäänrakennettu koska järjestelmä on vuosien aikana rakennettu tyyliin "paikkaa paikan päälle". Esimerkiksi lääkäri, joka määrää lääkkeen, ei useinkaan kerro, tai edes ymmärrä, että potilas voisi olla oikeutettu johonkin tiettyyn etuuteen KELAn omavastuun lisäksi, jos potilaan eläke ei tule riittämään lääkkeiden maksamiseen ennenkuin omavastuu on täyttynyt.

        Eikä potilaatkaan useinkaan edes reseptiä saadessaan ymmärrä kysyä paljonko lääke maksaa.

        KELAlla taas omavastuu voi rullata ihan mukavasti, mutta siellä ei tarkisteta sitä onko potilas hankkinut lääkkeet, ja jos hän ei ole lääkkeitä hankkinut, niin ymmärrettäisiin ehdottaa esimerkiksi toimeentulotukea jotta potilas saisi hankittua lääkkeensä.

        Vuosikymmenten aikana valitettava totuus on tullut ilmi että kaikki auttavat tahot (lääkärit, KELAn työntekijät jne jne), ei auttavaa tietoa kerro ellei sitä osaa itse kysyä. Tämä tarkoittaa myös sitä etteivät he ohjaa välttämättä edes eteenpäin. Tai pahimmillaan, jos se kerrotaan, se kerrotaan sellaisella kapulakielellä ettei siitä normaali ihminen ymmärrä mitään. Esimerkiksi kun lääkäri sanoo 80 vuotiaalle eläkeläiselle että olet oikeutettu tällaiseen etuun tai korvaukseen, viesti ei mene perille niin hyvin kuin jos lääkäri toteaisi että olet oikeutettu saamaan rahaa.

        Ja kun käytännön tasolla, eli esimerkiksi lääkärinvastaanotolla, lääkärillä ei ole aikaa kirjoittaa edes selkokielistä paperilappua potilaalleen, niin ei ihme että jossain vaiheessa potilaat alkavat olla järjestelmässä sumpussa ja kaikki käsittelyt hidastuvat ja pahoinvointi vain lisääntyy.


      • Anonyymi

        Kokoomus toivoo sinulle pelkkää pahaa. Anna meille rahasi heti ja pidä turpasi kiinni


    • Anonyymi

      Olen keskikokoisen yrityksen toimitusjohtaja.
      Omistaja ei tiedä että olen hullu, mutta monet työntekijät on sen jo huomanneet.
      Olen kuitenkin tosi pätevä. Tiedän kaiken. Olen kaikkien alojen asiantuntija. Mutta alijohto ja duunarit ei vain tajua sitä.
      Terveisin T.

      • Anonyymi

        Juu tunnistan oireet, psykoosi.


      • Anonyymi

        Muistaa naksahtaa joku päivä. Haluan lukea verenmakuisia uutisia-


      • Anonyymi

        Sua voi varmaan sitte sanoa onnelliseksi hulluksi ?


      • Anonyymi

        Tänä vuonna teen yritykselle puolen miljoonan tappion. Hauska katsoa omistajan ilmettä kun tilinpäätös valmistuu.
        T.


    • Anonyymi

      Onko täällä tekopyhiä EV lut uskovaisia ?

      Kertokaa mitä tulee sen jälkeen kun tämä Suomessa eletty elämä päättyy koska tämä on ollut helvetti.

      Mikä on ihmisen parasta aikaa?

      Tämä ei ollut sitä.

    • Anonyymi

      Vain hullu osallistuu tämän maan tavan työelämään.

    • Anonyymi

      Vain hullu tekee töitä tässä maassa?

      Aika karu homma mutta totta.

      Maan Tapa tuhoaa ihmisen, viisaan hyvin nopeasti?

      Eläisikö sairas Virossa tai Aasiassa näillä tuilla?

      Tuntuu että ainoa vaihtoehto on muuttaa pois täältä.

    • Anonyymi

      Onko täällä joku jonka mielestä SUOMI on maailman onnellisin maa?

      Se tutkimus oli aika hämärä ja ehkä tilaustyö tehdä brändiä.

      Ja siinä ei kysytty mitään oikeasta tilanteesta tässä helvetissä.

      Eikä oikeilta ihmisiltä.

    • Anonyymi

      Moni köyhä on muuttanut Espanjaan?

      Siellä voisi elää?

    • Anonyymi

      Työkyvyttömyyseläkkeellä ei tehdä töitä.

      • Anonyymi

        ITse asiassa, tuossa jo alussa vähän yritetään selittää, että eläke ei estä työntekoa, vaan työkyvyttömyys ja ideana on, että työkyvyttömyydestä päästäisiinkin takaisin työkykyiseksi. Siksi siis mahdollisuus tehdä työtä.


    • Anonyymi

      Vituttaako, kun joudutte menemään huomenna töihin maksamaan mun loisimisen?

      Mua ainakin vituttaisi.

      • Anonyymi

        Ei yhtään.


      • Anonyymi

        Hyvä kun mainitsit.

        Ensinnäkin. Työ on itseisarvo länsimaisessa yhteiskunnassa.
        Vaikka tälläkin palstalla toistuvasti linkataan tutkimuksiin, missä väitetään että länsimaissa on aivan liian helppoa olla työtön / sairas, niin asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Työ on kuitenkin se jossa joko suoraan tai välillisesti tehdään hyvinvointia itselle, jos siihen ei kykene, jää siitä yleensä paitsi.

        Toiseksi. Käytännöllisesti katsoen, kaikki mielenterveyskuntoutujan haluaisivat töihin, jos vain heidät sinne otettaisiin, ja sellainen paikka löytyisi jossa he voisivat omien kykyjensä mukaan tehdä työtä.

        Tämän näkee konkreettisesti silloin kun tarjoat MT-kuntoutujalle työtä. (Kyllä. Kokemusta löytyy.)

        Kolmanneksi. Verot. Tottakai, verojen maksaminen "pännii", mutta silloin kun teen työni puolesta jotain merkityksellistä, niin en minä silloin mieti, että joku nyt siipeilee tässä hommassa, Tai kun joudun kaupassa ostamaan vain toiseksi kalleinta juustoa, niin en ajattele, että voisin ostaa sitä kalleinta, kun en maksaisi veroja.

        Mutta hei. Omien sanojesi mukaan. Sinua ainakin vituttaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun mainitsit.

        Ensinnäkin. Työ on itseisarvo länsimaisessa yhteiskunnassa.
        Vaikka tälläkin palstalla toistuvasti linkataan tutkimuksiin, missä väitetään että länsimaissa on aivan liian helppoa olla työtön / sairas, niin asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Työ on kuitenkin se jossa joko suoraan tai välillisesti tehdään hyvinvointia itselle, jos siihen ei kykene, jää siitä yleensä paitsi.

        Toiseksi. Käytännöllisesti katsoen, kaikki mielenterveyskuntoutujan haluaisivat töihin, jos vain heidät sinne otettaisiin, ja sellainen paikka löytyisi jossa he voisivat omien kykyjensä mukaan tehdä työtä.

        Tämän näkee konkreettisesti silloin kun tarjoat MT-kuntoutujalle työtä. (Kyllä. Kokemusta löytyy.)

        Kolmanneksi. Verot. Tottakai, verojen maksaminen "pännii", mutta silloin kun teen työni puolesta jotain merkityksellistä, niin en minä silloin mieti, että joku nyt siipeilee tässä hommassa, Tai kun joudun kaupassa ostamaan vain toiseksi kalleinta juustoa, niin en ajattele, että voisin ostaa sitä kalleinta, kun en maksaisi veroja.

        Mutta hei. Omien sanojesi mukaan. Sinua ainakin vituttaisi.

        Ei vituta.

        Minä nautin elämästäni täysin rinnoin. Menen huomennakin ilman maskia liikenteeseen ja nauran ihmisten paheksuville katseille.


    • Anonyymi

      👆🙀😅🤣😂🤪💪👍

    • Anonyymi

      En jalsa lukea paskatrolliasi.

      Minulla on huomennakin vapaapäivä ja teillä työpäivä.

      Vituttaako pellet

    • Anonyymi

      Puukkohippasilla josko vaikka sattuisi kiva kohde hollille

    • Anonyymi

      leikkaan sun kaltaisiltasi kurkuuja auki hubin buoksi

      • Anonyymi

        Uhkauksestasi on tehty poliisille tutkintapyyntö.


    • Anonyymi

      Kertokaa pois muuttaneet mistä alkuun?

      Ja paikkoja jossa tuki tai eläke riittää ihmisarvoiseen elämään ja hoitoon ?

      • Anonyymi

        Määrittele ihmisarvoinen? Numeroissa mitattuna tilille taitaa tulle enemmän fyrkkaa, Norja, Tansa, Ruotsi akselilla. Mutta siellä ei ihmisarvoinen elämä ole automaattisesti saman hintaista tai halvempaa, kuin suomessa.


    • Anonyymi

      Aloitus on selkeä provo joten ei siihen kannata kenenkään vastata. Kirjoitus pakkotyöstä ekana särähti korvaani. Älkää tuhlatko aikaanne tuollaisiin ihmisiin, joka teki aloituksen.

      • Anonyymi

        Lisään vielä sen, että aloitusviestin lähettäjä saattaa olla perussuomalaisten tai liike nyt puolueen fani sillä en ihmettelisi jos on.


      • Anonyymi

        Huvin vuoksi kai saa kirjoitella mitä hyvänsä?


    • Anonyymi

      Eläke näyttää kutsuvan kun suomalainen työelämä ei sovi sairaalle ja fiksulle.

      Onko helppo löytää jostain tuloja siihen rajaan saakka kun eläke ei riitä ihmisarvoiseen elämään täällä?

    • Anonyymi

      Eikö sinne mennä silloin , kun ei pysty tai halua tehdä töitä? Jos ei eläke riitä elämiseen. voi saada toimeentulotukea.

    • Anonyymi

      Mistä kaikesta muuten jouduitte luopumaan Suonessa kun sairastutte?

      Meni työt, koti, perhe, harrastukset, lomat ja seksielämä ?

      Ihan peruskauraa täällä.

      Aika näköalatonta elämää on.

    • Anonyymi

      Sadistien maassa sairaskin on vanki ja velkaorja joka ajetaan loppuun armotta.

      Työ vapauttaa täälläkin kuten aseveljen leireillä aikanaan?

      Sama mentaliteetti?

    • Anonyymi

      Olen päättänyt ajautua eläkkeelle vuosien työkokeilujen jälkeen koska suomalainen työelämä tekee sairaaksi.

      Olen laskenut ettei rahat riitä.

      Myyn auton ja luovun matkoista harrastuksista ja lapsien tukemisesta yms.

      Pieneen yksiöön ja ruokaa vaikka hävikkimyynnistä, ehkä pärjään?

    • Anonyymi

      Jos eläke on pieni niin missä menee raja että pahoinvointialueen on maksettava asumis-ja toimeentulotukea?

      • Anonyymi

        Katso Kelan laskureista


    • Anonyymi

      Ainakin valtion firmoissa on töissä henkilöitä, jotka olisivat oikeutettuja sairaseläkkeisiin psyykkisistä syistä, mutta jatkavat töissä, koska eivät keksi elämälleen muutakaan käyttöä. Tietämäni tapaukset tosin ovat saaneet diagnoosinsa työsuhteen aikana.

    • Anonyymi

      Venäjän ja Ukrainan tilanteen vuoksi suomalainen kulttuuri ja työelämä on osoittautunut niin fasistiseksi että moni lähtee eläkkeelle ja moni ei palaa enää ikinä edes kokeiluun?

      Tilanne on sairas ja oli sitä aikaisemminkin?

      Natsismi ei toimi?

    • Anonyymi

      Fasistisen ja natsimaisen putkiaivoisen suorittamisen kulttuurin vuoksi jätän tämän maan työelämän.

      Mielummin vapaa ja köyhä kuin sadistien alistama.

    • Anonyymi

      En ole kokenut elämäniloa tässä maassa.

      Olenko yksin?

    • Anonyymi

      Joudun muuttamaan maasta kun rahat
      Ei riitä eli loppu työt nyt ja eläke kutsuu.

      Paska reissu.

    • Anonyymi

      Tiedän ainoastaan miltä tuntuu olla täysin EI vapaa ja ilman elämäniloa.

      Sitä tarjosi Suomi.

      Jää hyvästi paska maa.

    • Anonyymi

      Se oli jopa sairastumista kovempi isku kun tajusi ettei pahoinvointivaltiossa tosiaan elä kuntoutustuella tai eläkkeellä.

      Tuhosi loputkin terveydestä ja kyvystä toimia.

      Taas yksi elämä jonka tämä maa tuhosi.

    • Anonyymi

      Hyvältä.

      Muista sinäkin hypätä junan alle

    • Anonyymi

      Kannustan ihmisiä itsemurhaan

    • Anonyymi

      Ei sairaseläkkeellä töitä tehdä, tai sitten ei ole sairas. Vakuutusyhtiö voi puuttua tilanteeseen ja evätä eläkkeen. Olkaa varovaisia näiden töiden kanssa tai voi tulla ikävä yllätys.

    • Anonyymi

      Perseraiskaan kaikkia miehiä.


      Sanoma työntekijä

    • Anonyymi

      En enää koskaan mitään ainakaan tässä maassa joka tuhosi terveyden ja elämänilon.

      Eläke tulossa ja sitten Aasia kutsuu.

    • Anonyymi

      Tapa itsesi jo tänään, saat S-bonusta

    • Anonyymi

      Jos metsään haluat mennä nyt niin takuulla pyllyä saat

    • Anonyymi

      Pervosetä tykkää pikkutytöistä, nam nam 😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

    • Anonyymi

      Minä en ole kykenevä mihinkään muuhun kuin aivotuohon, olen nytkin liikuntakyvytön.

    • Anonyymi

      Olen pyöveli

    • Anonyymi

      En mitään ainakaan Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe