Pitääkö lumipalloheisi leikata keväällä? Joka kevätkö vai vain kuolleet oksat? Vai annanko kasvaa vapaasti, pensas nyt parin vuoden ikäinen, ei ole leikattu koskaan.
lumipalloheisi
10
27107
Vastaukset
- sari
Anna kasvaa,leikkaus ei ole tarpeen,jos se kasvaa sinulla vapaasti.Omani on pari metriä korkea ja melkein yhtä leveä,en ole koskaan leikannut sitä.Tietysti kuivat oksat pois ja joskus innostun leikkaamaan kukinnot pois...siis kukinnan jälkeen ;-)
- LiinaTiina
Pihalla (aurinkoinen eteläpiha) kasvanut muutaman vuoden lumipalloheisi. Kukkimaan se ei ole vaan ruvennut (joka kesä yksi ainukainen kukka). Korkeus on about reilu metri. Kirvat tuntuvat viihtyvän.
- tepa1
LiinaTiina kirjoitti:
Pihalla (aurinkoinen eteläpiha) kasvanut muutaman vuoden lumipalloheisi. Kukkimaan se ei ole vaan ruvennut (joka kesä yksi ainukainen kukka). Korkeus on about reilu metri. Kirvat tuntuvat viihtyvän.
Se kärsii kuivuudesta, kastele tai sadeta sitä,ja olethan antanut sille lannoitetta keväisin ja syksyisin. Minä laitan keväällä kompostimultaa ja kanankakkaa sen juurille, samalla se suojaa ja kosteus pysyy paremmin.
Elokuussa annan syyslannoitetta.Näillä ohjeilla omani kukkivat ihan valkoisenaan ja kasvavat pituutta. En ole leikannut, koska olen halunnut niistä näkösuojaa. - saavat
tepa1 kirjoitti:
Se kärsii kuivuudesta, kastele tai sadeta sitä,ja olethan antanut sille lannoitetta keväisin ja syksyisin. Minä laitan keväällä kompostimultaa ja kanankakkaa sen juurille, samalla se suojaa ja kosteus pysyy paremmin.
Elokuussa annan syyslannoitetta.Näillä ohjeilla omani kukkivat ihan valkoisenaan ja kasvavat pituutta. En ole leikannut, koska olen halunnut niistä näkösuojaa.helposti kirvoja ja muita ötököitä aurinkoisessa kasvupaikassa. Koska pensaasi on juronut ja on vielä pieni, voisit harkita sen siirtämistä? Puolivarjo olisi sopivampi paikka. Laita pensaan tyvelle katetta, esim. ruohosilppua useaan kertaan kesässä niin kosteus pysyy paremmin. Älä kuitenkaan enää n. heinäkuun puolivälin jälkeen.
- lissukka
saavat kirjoitti:
helposti kirvoja ja muita ötököitä aurinkoisessa kasvupaikassa. Koska pensaasi on juronut ja on vielä pieni, voisit harkita sen siirtämistä? Puolivarjo olisi sopivampi paikka. Laita pensaan tyvelle katetta, esim. ruohosilppua useaan kertaan kesässä niin kosteus pysyy paremmin. Älä kuitenkaan enää n. heinäkuun puolivälin jälkeen.
Tietääkö kukaan tuleeko kukinnan jälkeen yhtään marjoja, olen muuttanut ja pihassani on lumipalloheisi, jollei se sitten ole joku muu samanlaisia kukintoja kukkiva pensas, mutta mielestäni siinä viime syksynä oli lituskaisia kirkkaan punaisia pieniä marjoja muutama. Sitten vielä; Ovatko ne myrkyllisiä? En ole löytänyt nettisivustoilla olevista sivuista mainintaa siitä.
- mukkelismakkelis
lissukka kirjoitti:
Tietääkö kukaan tuleeko kukinnan jälkeen yhtään marjoja, olen muuttanut ja pihassani on lumipalloheisi, jollei se sitten ole joku muu samanlaisia kukintoja kukkiva pensas, mutta mielestäni siinä viime syksynä oli lituskaisia kirkkaan punaisia pieniä marjoja muutama. Sitten vielä; Ovatko ne myrkyllisiä? En ole löytänyt nettisivustoilla olevista sivuista mainintaa siitä.
Tuskin sinulla on Lumipalloheisi pihassasi. Voisko se olla esim. Orapihlaja tms.?
- Satunnaisia iloja
mukkelismakkelis kirjoitti:
Tuskin sinulla on Lumipalloheisi pihassasi. Voisko se olla esim. Orapihlaja tms.?
Leikkaamiseen vastaus: Kuivia oksia voi poistaa milloin vain. Jos muuten haluaa leikata vaikka muodon vuoksi, niin oikea aika on kukinnan jälkeen. Keväällä jos leikkaa, menettää osan kukkia, koska aihiot ovat jo oksissa valmiina.
Marjoja tulee joskus ihan muutamia, viime kesänä oli useampi. Ja ihan oikeasti lumipalloheisi eikä mikään muu.
Sisältäneekö itäviä siemeniä, epäilen. Syötävyydestä en tiedä, husin kasviluettelossa sanotaan kasvin olevan myrkytön, mut marjoista erikseen ei puhuta mitään. Ehkä ei kantsi kokeilla:)
- kasvattaja
Taitaapi olla koiranheisipuu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koiranheisi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409