Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

lumipalloheisi

miina

Pitääkö lumipalloheisi leikata keväällä? Joka kevätkö vai vain kuolleet oksat? Vai annanko kasvaa vapaasti, pensas nyt parin vuoden ikäinen, ei ole leikattu koskaan.

10

26512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • TIM

    • sari

      Anna kasvaa,leikkaus ei ole tarpeen,jos se kasvaa sinulla vapaasti.Omani on pari metriä korkea ja melkein yhtä leveä,en ole koskaan leikannut sitä.Tietysti kuivat oksat pois ja joskus innostun leikkaamaan kukinnot pois...siis kukinnan jälkeen ;-)

      • LiinaTiina

        Pihalla (aurinkoinen eteläpiha) kasvanut muutaman vuoden lumipalloheisi. Kukkimaan se ei ole vaan ruvennut (joka kesä yksi ainukainen kukka). Korkeus on about reilu metri. Kirvat tuntuvat viihtyvän.


      • tepa1
        LiinaTiina kirjoitti:

        Pihalla (aurinkoinen eteläpiha) kasvanut muutaman vuoden lumipalloheisi. Kukkimaan se ei ole vaan ruvennut (joka kesä yksi ainukainen kukka). Korkeus on about reilu metri. Kirvat tuntuvat viihtyvän.

        Se kärsii kuivuudesta, kastele tai sadeta sitä,ja olethan antanut sille lannoitetta keväisin ja syksyisin. Minä laitan keväällä kompostimultaa ja kanankakkaa sen juurille, samalla se suojaa ja kosteus pysyy paremmin.
        Elokuussa annan syyslannoitetta.Näillä ohjeilla omani kukkivat ihan valkoisenaan ja kasvavat pituutta. En ole leikannut, koska olen halunnut niistä näkösuojaa.


      • saavat
        tepa1 kirjoitti:

        Se kärsii kuivuudesta, kastele tai sadeta sitä,ja olethan antanut sille lannoitetta keväisin ja syksyisin. Minä laitan keväällä kompostimultaa ja kanankakkaa sen juurille, samalla se suojaa ja kosteus pysyy paremmin.
        Elokuussa annan syyslannoitetta.Näillä ohjeilla omani kukkivat ihan valkoisenaan ja kasvavat pituutta. En ole leikannut, koska olen halunnut niistä näkösuojaa.

        helposti kirvoja ja muita ötököitä aurinkoisessa kasvupaikassa. Koska pensaasi on juronut ja on vielä pieni, voisit harkita sen siirtämistä? Puolivarjo olisi sopivampi paikka. Laita pensaan tyvelle katetta, esim. ruohosilppua useaan kertaan kesässä niin kosteus pysyy paremmin. Älä kuitenkaan enää n. heinäkuun puolivälin jälkeen.


      • lissukka
        saavat kirjoitti:

        helposti kirvoja ja muita ötököitä aurinkoisessa kasvupaikassa. Koska pensaasi on juronut ja on vielä pieni, voisit harkita sen siirtämistä? Puolivarjo olisi sopivampi paikka. Laita pensaan tyvelle katetta, esim. ruohosilppua useaan kertaan kesässä niin kosteus pysyy paremmin. Älä kuitenkaan enää n. heinäkuun puolivälin jälkeen.

        Tietääkö kukaan tuleeko kukinnan jälkeen yhtään marjoja, olen muuttanut ja pihassani on lumipalloheisi, jollei se sitten ole joku muu samanlaisia kukintoja kukkiva pensas, mutta mielestäni siinä viime syksynä oli lituskaisia kirkkaan punaisia pieniä marjoja muutama. Sitten vielä; Ovatko ne myrkyllisiä? En ole löytänyt nettisivustoilla olevista sivuista mainintaa siitä.


      • mukkelismakkelis
        lissukka kirjoitti:

        Tietääkö kukaan tuleeko kukinnan jälkeen yhtään marjoja, olen muuttanut ja pihassani on lumipalloheisi, jollei se sitten ole joku muu samanlaisia kukintoja kukkiva pensas, mutta mielestäni siinä viime syksynä oli lituskaisia kirkkaan punaisia pieniä marjoja muutama. Sitten vielä; Ovatko ne myrkyllisiä? En ole löytänyt nettisivustoilla olevista sivuista mainintaa siitä.

        Tuskin sinulla on Lumipalloheisi pihassasi. Voisko se olla esim. Orapihlaja tms.?


      • Satunnaisia iloja
        mukkelismakkelis kirjoitti:

        Tuskin sinulla on Lumipalloheisi pihassasi. Voisko se olla esim. Orapihlaja tms.?

        Leikkaamiseen vastaus: Kuivia oksia voi poistaa milloin vain. Jos muuten haluaa leikata vaikka muodon vuoksi, niin oikea aika on kukinnan jälkeen. Keväällä jos leikkaa, menettää osan kukkia, koska aihiot ovat jo oksissa valmiina.

        Marjoja tulee joskus ihan muutamia, viime kesänä oli useampi. Ja ihan oikeasti lumipalloheisi eikä mikään muu.
        Sisältäneekö itäviä siemeniä, epäilen. Syötävyydestä en tiedä, husin kasviluettelossa sanotaan kasvin olevan myrkytön, mut marjoista erikseen ei puhuta mitään. Ehkä ei kantsi kokeilla:)


    • kasvattaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe