Miten sähköntuotanto pitäisi huomioida uusissa veneissä?

Anonyymi

Rumiahan nuo Ovnit ovat, mutta ainakin niihin rakennetaan paikat paneeleille.

Miten nykyaikaisen veneen sähkönkäyttö ja -tuotanto pitäisi huomioida? Millaiset akut, millainen kapasiteetti? Mitä välineitä sähköntuottoon?

https://www.alubat.com/la-gamme/ovni-370/

Tuolle veneelle muuten yritetään saada A-kategorian luokitusta. Miten se on mahdollista. Vaikka kuinka olisi pohjassa painoa, niin ei se kölissä ole.

11

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Momentti on varren pituus kertaa paino. Jos varsi on lyhyempi, pitää painon kasvaa, jotta momentti ei muutu.

    • Anonyymi

      Ei sen CE-A -katergorian vaatimukset kummosia ole; pinnallisesti raapaisten 20m/s tuulta ja 4 metrinen aalto, 10 tonnin veneelle AVS 110 astetta. Eiköhän noihin tuuli ja aaltolukuihin pääse moottoriprutkullakin ja AVS 110 ei kuulosta ollenkaan mahdottomalta tyhjällä veneellä - meren ylitys varusteltuna AVS jää varmasti alle tuon, mutta sehän on vain veneen ostajan ongelma. Parempi vain välttää knock downeja

      Sähköntuotanto on tietenkin oma kysymyksensä. Riippuu siitä miten aikoo sähköä käyttää. Joillekin riittää jääkaappi, instrumentit ja puhelimen lataus, toisille ei mikään, kuten Jimmy Cornellin viimeiseksi jääneestä veneprojektista voi todeta. Lifepo akut ovat uuteen veneeseen itsestäänselvyys, kapasiteetti sen mukaan että pärjää ilman latausta viitisen päivää ja aurinkopanelia katolle niin paljon kun vain mahtuu - yksirunkoiseen ei kuitenkaan mahdu tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Pieni kannettava aggregaatti on ihan hyvä ratkaisu.

    • Anonyymi

      "Miten nykyaikaisen veneen sähkönkäyttö ja -tuotanto pitäisi huomioida?"

      Miten sähkönkäyttö nykyaikaisessa veneessä poikkeaa sähkönkäytöstä vanhemmassa veneessä? Jääkaapit on eristetty paremmin kuin vanhemmissa alunperin, mutta moni on niitä vanhempiakin eristänyt uudelleen. Muuten tuskin merkittävää eroa kulutuksessa, kun käytännössä vanhoihinkin veneisiin on jälkikäteen asennettu samat vermeet kuin uusissa. Siis olettaen ettei sähköä käytetä propulsioon kuitenkaan, jolloin puhuttaisiin ihan eri luokan sähköjärjestelmästä.

      • Anonyymi

        Jääkaappien koko on kyllä kasvanut valtavasti ja usein on myös pakastimia.

        Koko homman pitäisi lähteä kulutuksen minimoinnista. Ihan jokaista laitetta ostettaessa pitää tuota miettiä. Tärkeimmät ovat kylmälaitteet, AP, lämmitin ja plotteri. Noissa voi helposti väärillä valinnoilla tuplata kulutuksen.

        Sitten siihen suhteutetaan akkukapasiteetti ja tuotto. Aurinkopaneelit ovat helppoja ja halpoja. Jos liikkuu aurinkoiseen vuodenaikaan, ne voivat hyvin riittää jo yksin. 100-200 W voi jo riittää, jos kulutus on osattu nipistää pieneksi. Suomessa noilla sitten ei tee enää oikein mitään syyskuusta alkaen.

        Tuuli - ja hydrogenut ovat paljon haastavampia eli vaativat huoltoa, vievät tilaa ja maksavat paljon. Niiden tuotto on paljon tai vähän riippuen paljonko ollaan liikkeellä, millä vauhdilla ja missä tuulissa liikutaan sekä ollaan ankkurissa/satamassa.


    • Anonyymi

      1. Akuston täytyy olla riittävän suuri ja sen on pystyttävä ottamaan nopeasti virtaa vastaan.

      2. Aurinkopaneeleille on oltava mahdollisimman häitiötön paikka, siis sellainen, että aurinko pääsee paistamaan niihin suoraan ja etteivät ne ole tiellä. Pienikin varjo romahduttaa paneelin tuoton.

      3. Hydrogenulle täytyy olla vähintään sähköt vedettynä. Genujen kehityksessä järjestyksen tulee olla kestävyys, helppokäyttöisyys, tuotto, vastus. Esimerkiksi markkinajohtajan malli vaikuttaa sellaiselta, että sen edestakaisin nostelu on vaikeaa. Genusta täytyy rakentaa edestakaisin nosteltava.

      4. Polttokennoa tulee vähintään sähkövetoineen tarjota uuteen veneeseen. Se tulee kalliiksi ainoana ratkaisuna, mutta kun se on olemassa, siitä on suuri hyöty poikkeuspäiviä varten.

      5. Jos suurempaan veneeseen ei mahdu erillistä genua, niin ainakin moottorilla lataamisesta täytyy tehdä mahdollisimman nopeaa.

      6. Kaikelle navigointielektroniikalle sun muulle tulee olla valmiit vedot.

      7. Lämmitin asennettua täytyy kuulua venepaketin hintaan pohjoisemmille alueille tulevissa veneissä.

      Ylipäänsä idean tulee olla se, että tehtaalta lähtiessä vene on siinä kunnossa, että sillä voi lähteä pitkään reissuun. Kun ratkaisut suunnitellaan huolellisesti ja tehdään jo rakennusvaiheessa, niistä tulee sekä parempia että halvempia kuin itse tai ostopalveluna jälkeenpäin söhräten.

    • Anonyymi

      Voisiko sähkövinsseihin laittaa generaattorin? Sähköä kuluu, kun vedetäån narua sisään. Kun päästetään narua ulos, voisi sähkövinssi ladata akkua.

      • Anonyymi

        Kyllä, mutta olisi melko kallis ratkaisuna ja ehkä kömpelön kokoinen.


    • Anonyymi

      Pienoisydinvoimala ratkaisu olisi loistava, niin, kuin muinoin venäläisessä jäänmurtajassa, mutta pursikokoa.

      Homeskandikin voisi muuttua vain skandiksi voimalan toimiessa.

    • Anonyymi

      Jos haluaa veneeseensä pakastimen ja tiskikoneen, täytyy ymmärtää ettei sellaisella tehdä mitään Atlantin ylityksiä tai päiväkausien legejä avomerellä muutenkaan, vaan ne on tarkoitettu lähinnä snobbailuun Nizzan ja Sisilian marinoissa.

      Muutenkin kylmätavaran raahaaminen veneessä mukana on älytöntä.
      Säilykkeet ja kuivatavarat on keksitty ja niistä saa tehtyä ruokaa milloin tahansa, jos jonkinlainen keitin on veneessä. Tietysti joku urpo haaveilee induktioliedestä liesituulettimella.

      Kas kun ette halaja poreammetta veneeseen.

      • Anonyymi

        Puputa sinä säilykkeitäsi. Minä jätän ne varamuonaksi kaapin perälle ja normaalisti nautin hyvästä ruoasta. Joku maapallon kierto pysähtymättä on eri asia, mutta tavallisilla purjehduksilla ei ole mitään tarvetta kärvistellä säilykkeillä ja kuivamuonalla. Hyvin eristetty jääkaappi vie niin vähän sähköä, että sen saa helposti korvattua pienelläkin aurinkopaneelilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      92
      3934
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      2019
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1823
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1702
    5. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      108
      1561
    6. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1551
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1488
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1452
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1364
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1317
    Aihe