Moottoritien vasenta kaistaa jatkuvasti ajavat ääliöt - herätys!

Anonyymi

Moottoritiellä ajetaan eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Tieliikennelaissa aihetta käsittelevä pykälä alkaa näin: ”Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.”

Sen jälkeen luetellaan pykälässä tilanteita, jolloin voidaan tehdä muulla tavalla. Tuo on kuitenkin pääsääntö, eli ajetaan eniten oikealla olevalla ajokaistalla. Mikä on sitten ”vapaa”, niin se on tulkintakysymys. Minuuttikaupalla ei kutenkaan vasemmalla roikuta, jos siellä oikealla kaistalla on mahdollisuus ajaa.

54

1103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lahdentien alussa Helsingistä päin on kolme kaistaa ja se oikeanpuoleinen on yleensä tyhjä. Ilmeisesti kirjoittaja tarkoitti juuri tätä. Itse olen käyttänyt tuota oikeanpuoleisinta, koska se vetää parhaiten ja siinä onnistuu muiden ohittaminen parhaiten kaistaa vaihtamatta.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki muuttui tältä osin uudistuksessa, parempaan suuntaan. Ennen oikealta ohittaminen oli yksiselitteisesti kielletty muutamia tarkkaan määriteltyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Nyt oikealta saa omalla kaistallaan ajaa ohi, jos vasemmalla toinen ajaa hitaammin. TLL 31 § 2. Oikealle ei nytkään saa vaihtaa kaistaa ohittamistarkoituksessa.

        Lahdentien alkupää on hyvä esimerkki. Koskelantien ja KehäIII:n välillä on kolme kaistaa, joista yleensä oikeanpuoleisella on eniten tilaa. Sen voi melkein aina tulkita olevan "vapaa", koska autojen kuljettajat voivat käytännössä valita oman nopeutensa rajoituksen puitteissa. Rajana voisi varmaan pitää yli 10 sekuntia autojen välissä. Silloin edellä menijän tekemiset vaikuttavat jo kovin vähän seuraavan ajamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki muuttui tältä osin uudistuksessa, parempaan suuntaan. Ennen oikealta ohittaminen oli yksiselitteisesti kielletty muutamia tarkkaan määriteltyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Nyt oikealta saa omalla kaistallaan ajaa ohi, jos vasemmalla toinen ajaa hitaammin. TLL 31 § 2. Oikealle ei nytkään saa vaihtaa kaistaa ohittamistarkoituksessa.

        Lahdentien alkupää on hyvä esimerkki. Koskelantien ja KehäIII:n välillä on kolme kaistaa, joista yleensä oikeanpuoleisella on eniten tilaa. Sen voi melkein aina tulkita olevan "vapaa", koska autojen kuljettajat voivat käytännössä valita oman nopeutensa rajoituksen puitteissa. Rajana voisi varmaan pitää yli 10 sekuntia autojen välissä. Silloin edellä menijän tekemiset vaikuttavat jo kovin vähän seuraavan ajamiseen.

        Olette te kyllä aibottomia botteja. Jos joku lammas pääpättää vasemmalla niin ohitan sen oikealta. Ihan sama mitä jossain "säännöissä" sanotaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki muuttui tältä osin uudistuksessa, parempaan suuntaan. Ennen oikealta ohittaminen oli yksiselitteisesti kielletty muutamia tarkkaan määriteltyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Nyt oikealta saa omalla kaistallaan ajaa ohi, jos vasemmalla toinen ajaa hitaammin. TLL 31 § 2. Oikealle ei nytkään saa vaihtaa kaistaa ohittamistarkoituksessa.

        Lahdentien alkupää on hyvä esimerkki. Koskelantien ja KehäIII:n välillä on kolme kaistaa, joista yleensä oikeanpuoleisella on eniten tilaa. Sen voi melkein aina tulkita olevan "vapaa", koska autojen kuljettajat voivat käytännössä valita oman nopeutensa rajoituksen puitteissa. Rajana voisi varmaan pitää yli 10 sekuntia autojen välissä. Silloin edellä menijän tekemiset vaikuttavat jo kovin vähän seuraavan ajamiseen.

        Nyt viittasit väärään pykälään. Moottoritiellä ohittaminen käsitellään pykälässä 61. Mitään olennaista muutosta tuon suhteen ei ole tapahtunut vuosikymmeniin. Mutta ihan aikojen alussa moottoritien vasemman kaistan tulppaaminen oli rangaistava teko. Nykyaikana ei niin tiukkaa linjaa voi vetää, mutta itse kukin voi edes yrittää olla asettumasta tulpaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki muuttui tältä osin uudistuksessa, parempaan suuntaan. Ennen oikealta ohittaminen oli yksiselitteisesti kielletty muutamia tarkkaan määriteltyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Nyt oikealta saa omalla kaistallaan ajaa ohi, jos vasemmalla toinen ajaa hitaammin. TLL 31 § 2. Oikealle ei nytkään saa vaihtaa kaistaa ohittamistarkoituksessa.

        Lahdentien alkupää on hyvä esimerkki. Koskelantien ja KehäIII:n välillä on kolme kaistaa, joista yleensä oikeanpuoleisella on eniten tilaa. Sen voi melkein aina tulkita olevan "vapaa", koska autojen kuljettajat voivat käytännössä valita oman nopeutensa rajoituksen puitteissa. Rajana voisi varmaan pitää yli 10 sekuntia autojen välissä. Silloin edellä menijän tekemiset vaikuttavat jo kovin vähän seuraavan ajamiseen.

        Tuossa kohtaa sai vanhankin lain mukaan ajaa oikealta ohi, kun oikea ja keskimmäinen kaista oli opastein osoitettu eri suuntiin meneviksi (oikea Porvoon suuntaan ja keskimmäinen Porvoon ja Lahden suuntaan). Mutta siinä on hyvä ajaa oikealla nyt ja ennen. Pääsee pitkän matkaa porukasta ohi...

        Enemmän ärsyttävät ne, jotka Turunväylällä Helsinkiin tullessaan ryhmittyvät vasemmalle kaistalle kakkoskehän paikkeilla, että varmasti ehtivät ennen kuin tie loppuu. Varmuuden vuoksi ajelevat vielä yleensä 10-20 km/h alle rajoituksen. Oikealta ohi toki, mutta vähän laittomasti. Toki tuossa voi (ja melkein pitääkin) antaa äänimerkin ohittaessa.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Nyt viittasit väärään pykälään. Moottoritiellä ohittaminen käsitellään pykälässä 61. Mitään olennaista muutosta tuon suhteen ei ole tapahtunut vuosikymmeniin. Mutta ihan aikojen alussa moottoritien vasemman kaistan tulppaaminen oli rangaistava teko. Nykyaikana ei niin tiukkaa linjaa voi vetää, mutta itse kukin voi edes yrittää olla asettumasta tulpaksi.

        "Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

        Eli esim. jonomuodostelmassa saa ohittaa myös oikealta. Kaksi autoa tekee jo jonon.


      • Anonyymi

        ^ ...niin ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta on sallittu. Ei saa koukata kaistalta toiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ ...niin ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta on sallittu. Ei saa koukata kaistalta toiselle.

        Mitä kohtaa tuosta lauseesta et ymmärrä?
        "Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kohtaa tuosta lauseesta et ymmärrä?
        "Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta"

        Saman voin kysyä sitten sinulta että mitä et tästä ymmärrä?

        "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ ...niin ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta on sallittu. Ei saa koukata kaistalta toiselle.

        Kahden auton "jono" voi siis ohittaa oikealta ajokaistaa vaihtamatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kahden auton "jono" voi siis ohittaa oikealta ajokaistaa vaihtamatta.

        Voiko yhden auton jono? Määritelmällisesti jopa tyhjä joukko voi muodostaa jonon, mutta ehkä se on jo niin erikoistapaus, ettei sitä kannata miettiä.

        Ja kumman kaistan pitää olla jonoutunut? Ohittavan vai ohitettavan?

        Olisi tämänkin voinut selkeämmin kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman voin kysyä sitten sinulta että mitä et tästä ymmärrä?

        "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

        Millä kohdalla kommentissasi mainitaan jonossa ajaminen?

        "niin ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta on sallittu. Ei saa koukata kaistalta toiselle."


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Nyt viittasit väärään pykälään. Moottoritiellä ohittaminen käsitellään pykälässä 61. Mitään olennaista muutosta tuon suhteen ei ole tapahtunut vuosikymmeniin. Mutta ihan aikojen alussa moottoritien vasemman kaistan tulppaaminen oli rangaistava teko. Nykyaikana ei niin tiukkaa linjaa voi vetää, mutta itse kukin voi edes yrittää olla asettumasta tulpaksi.

        Missaä pykälässä kielletään vasemmalla kaistalla ajo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kohtaa tuosta lauseesta et ymmärrä?
        "Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta"

        Eihän siellä etelässä tiedetä mistään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kohtaa tuosta lauseesta et ymmärrä?
        "Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta"

        Tuo lausehan yksinään ei kuitenkaan ole asiaan useita poikkeuksia pois sulkeva.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Voiko yhden auton jono? Määritelmällisesti jopa tyhjä joukko voi muodostaa jonon, mutta ehkä se on jo niin erikoistapaus, ettei sitä kannata miettiä.

        Ja kumman kaistan pitää olla jonoutunut? Ohittavan vai ohitettavan?

        Olisi tämänkin voinut selkeämmin kirjoittaa.

        Ootte aivan toopeja kun jauhatte tällaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missaä pykälässä kielletään vasemmalla kaistalla ajo?

        61 §
        Sieltä vaan tavaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missaä pykälässä kielletään vasemmalla kaistalla ajo?

        Jos jokin ei ole erikseen kielletty, niin ei se myöskään ole automaattisesti sallittu. 61 § kun lukee, niin asiat selviävät. Toki jos ei ymmärrä mitä lukee, niin voi tulla vaikeuksia.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Voiko yhden auton jono? Määritelmällisesti jopa tyhjä joukko voi muodostaa jonon, mutta ehkä se on jo niin erikoistapaus, ettei sitä kannata miettiä.

        Ja kumman kaistan pitää olla jonoutunut? Ohittavan vai ohitettavan?

        Olisi tämänkin voinut selkeämmin kirjoittaa.

        Tarkoitatko että lakiin olisi voinut selkeämmin kirjoittaa? Jos tarkoitat, niin olen kanssasi samaa mieltä.

        Pykälässä lukee, että "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, ..." jne.

        Aika hatarasti on laissa todellakin asia määritelty. Tarkoitetaanko jonossa ajamisella kumpaa kaistaa, vai kenties molempia kaistoja? Riittääkö että vasemmalla kaistalla on jono, niin saako silloin ajaa oikealta ohi? Vai pitääkö se jono olla oikealla kaistalla, jolloin jonossa ajamalla saa ohittaa oikealta? Vai pitääkö peräti molemmilla kaistoilla olla jono jotta saa ohittaa toisen jonon?


      • Anonyymi

        Miten ihanan söpösti kirjoitettu.


    • Anonyymi

      Itse ajan pääsääntöisesti aina vasenta kaistaa koko ajan, koska se on vapaa hidastelevista tollolootista.

      Audi King
      -Teiden King- 💪

      • Anonyymi

        Ja juuri kun puhutaan kuinka vasen kaista ei ole vapaana, vaan siellä loisii idiootteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja juuri kun puhutaan kuinka vasen kaista ei ole vapaana, vaan siellä loisii idiootteja.

        Ne on niitä audi loisia siellä vasemmalla juuri tuossa kehui siellä ajavansa.


    • Anonyymi

      Monilla on tapana roikkua moottoritiellä vasemmalla kaistalla, vaikka oma nopeus ei juuri olisi suurempi kuin oikealla puolella ajavilla. Tulee tunne, että kyse on kokemattomista kuskeista, jotka eivät uskalla vaihtaa kaistaa moottoritienopeuksissa ja pysyvät sen vuoksi vasemmalla.

      Itse vasemmalle kaistalle siirtyessäni nostan nopeutta niin, että se on vähintään 10 km yli oikean kaistan liikenteen nopeuden. Näin vältytään vasemman kaistan tukkivista hivutusohituksista. Ohitustaktiikkani on sama kuin tavallisilla teillä eli vasemmalla puolella ollaan mahdollisimman vähän.

      • Anonyymi

        Minä toimin samoin, tosin en nosta nopeuttani yli rajoituksen edes vasemmalla kaistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä toimin samoin, tosin en nosta nopeuttani yli rajoituksen edes vasemmalla kaistalla.

        Ajat oikein, nopeusrajoitusta rikkovat tollot eivät tosin ymmärrä olevansa niin tyhmiä kuin ovat.

        Kuvittelevat olevansa sinua viisaampia ja parempia kuljettajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat oikein, nopeusrajoitusta rikkovat tollot eivät tosin ymmärrä olevansa niin tyhmiä kuin ovat.

        Kuvittelevat olevansa sinua viisaampia ja parempia kuljettajia.

        Jep. Ohituskaistalla suurinta sallittua ajavat eivät haittaa ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ohituskaistalla suurinta sallittua ajavat eivät haittaa ketään.

        Sitten on myös kohteliasta ajaa/ohittaa sitä suurinta sallittua ajaen eikä alle, mikäli keli ja olosuhteet sen vain sallivat. Oman ajoneuvon mittarivirhe on syytä myös olla tiedossa, että voi huomioida myös sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on myös kohteliasta ajaa/ohittaa sitä suurinta sallittua ajaen eikä alle, mikäli keli ja olosuhteet sen vain sallivat. Oman ajoneuvon mittarivirhe on syytä myös olla tiedossa, että voi huomioida myös sen.

        Tietysti. Hyvä täsmennys tuo keli ja olosuhteet, koska huonoissa olosuhteissa ei ole velvollisuutta ajaa suurinta sallittua edes ohituskaistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on myös kohteliasta ajaa/ohittaa sitä suurinta sallittua ajaen eikä alle, mikäli keli ja olosuhteet sen vain sallivat. Oman ajoneuvon mittarivirhe on syytä myös olla tiedossa, että voi huomioida myös sen.

        Miten sen mittarivirheen voi tietää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat oikein, nopeusrajoitusta rikkovat tollot eivät tosin ymmärrä olevansa niin tyhmiä kuin ovat.

        Kuvittelevat olevansa sinua viisaampia ja parempia kuljettajia.

        Mistä hitosta sen voi tietää vaikka olisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen mittarivirheen voi tietää?

        Fiksut tietävät. Ovat ottaneet selvää. Löytyy jopa kännykään nopeusmittarisovelluksia, jotka ovat huomattavasti tarkempia kuin auton nopeusmittari. Esim. Jens Petersonin tekemä Speedometer löytyy Google Play kaupasta ja sillä onnistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksut tietävät. Ovat ottaneet selvää. Löytyy jopa kännykään nopeusmittarisovelluksia, jotka ovat huomattavasti tarkempia kuin auton nopeusmittari. Esim. Jens Petersonin tekemä Speedometer löytyy Google Play kaupasta ja sillä onnistuu.

        Kun oot niin fiksu niin kerro miten sen tietää jos ei ole kännykkää. Ei kännykkä ole pakollinen eikä sitä saa edes käyttää jos ajaa autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oot niin fiksu niin kerro miten sen tietää jos ei ole kännykkää. Ei kännykkä ole pakollinen eikä sitä saa edes käyttää jos ajaa autolla.

        Kyllä kännykkää saa käyttää ajaessa, sitä vaan ei saa pitää kädessä.


    • Anonyymi

      Aina kun mahdollista ajan vasenta kaistaa, maksimissaan sallittua nopeutta. On alati hauskuuttavaa katsoa kuinka takana roikkuva voimattomana töötöttää ja räpsyttää kellertäviä valojaan.

      • Anonyymi

        Sinä oletkin huomiota kerjäävä nörtti joka ei autolla uskalla ajaa kuin lähiössä ja sielläkin vain tuttuja reittejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä oletkin huomiota kerjäävä nörtti joka ei autolla uskalla ajaa kuin lähiössä ja sielläkin vain tuttuja reittejä.

        Sulla ei ole edes ajolupaa saati sitten ajokorttia.


    • Anonyymi

      Yleensä joku tojopappa painaa siinä vasemmalla rekan kanssa vierekkäin. Onneksi kohta tulee se viidenkympin rajoitus tietyön kohddalla, niin tojo menee menojaan kahdeksaa kymppiä ja sitten kun muuttuu taas sataseksi niin pääsee oikealta ohi.

    • Anonyymi

      En oo huomannu. Pitää vaan vauhtia yllä ja menee sitä kaistaa mikä vetää.
      Kyllähän ne sitten kuvailee ja laittelee lehtiin jostain kumman syystä mutta sou whot?
      Kyl se poliisi sit pysäyttää jos on asiaa.
      Tähän mennessä ei ole ollut.
      Meinaan onhan se merkki jonkun taaperon nysväämisestä vasemmanpuoleisella kaistoilla jos tulee tilaa ja tarvetta ohittaa oikealta.
      Ajakaa varovasti

      • Anonyymi

        Jos lähtee sooloilemaan, niin se on turvallisuusriski. Kun tiedetään mitkä säännöt ovat ja toimitaan niiden mukaan, niin kenellekään ei tule mitään yllätyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lähtee sooloilemaan, niin se on turvallisuusriski. Kun tiedetään mitkä säännöt ovat ja toimitaan niiden mukaan, niin kenellekään ei tule mitään yllätyksiä.

        Tämä, just siksi hanaa ja kunnolla. Silloin muut huomaavat että tuossa bmwssä on menomies ratissa


    • Anonyymi

      Ja sitten kannattaa katsoa tien päällä olevat kaistamerkinnät.
      Esim.pääkaupunkiseudulla on vain jokunen kilometri moottoritietä jonka vasen kaista on ohituskaista.

      • Anonyymi

        Se ei muuta tilannetta, vaikka opastusmerkit kertovat molempien kaistojen menevän samaan kohteeseen. Ajoneuvolla on silti pääsääntöisesti ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei muuta tilannetta, vaikka opastusmerkit kertovat molempien kaistojen menevän samaan kohteeseen. Ajoneuvolla on silti pääsääntöisesti ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

        Muuttaa tilannetta, saat vapaasti valita merkityn kaistan.
        Ei tarvitse keksiä omia sääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttaa tilannetta, saat vapaasti valita merkityn kaistan.
        Ei tarvitse keksiä omia sääntöjä.

        Saa, jos on tarve päästäkseen johonkin tiettyyn suuntaan. Ei Tampereelta kuitenkaan saa ajaa koko ajan vasenta kaistaa Hämeenlinnaan tai Helsinkiin asti, vaikka molemmat kaistat vievät sinne. Edelleen pääsääntö on, että: Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttaa tilannetta, saat vapaasti valita merkityn kaistan.
        Ei tarvitse keksiä omia sääntöjä.

        Opsteiden vaikutusalue päättyy seuraavaan risteykseen.
        Sen jälkeen tieliikennelaki määrää käyttämään oikeanpuolisinta vapaata ajokaistaa.

        Yksi fakta pilaa monta hyvää luuloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opsteiden vaikutusalue päättyy seuraavaan risteykseen.
        Sen jälkeen tieliikennelaki määrää käyttämään oikeanpuolisinta vapaata ajokaistaa.

        Yksi fakta pilaa monta hyvää luuloa.

        Niin ja tulee uusi opaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja tulee uusi opaste.

        Näytä esim. Helsinki -Tampere väliltä yksikin risteyksen jälkeen oleva kaistakohtainen opaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opsteiden vaikutusalue päättyy seuraavaan risteykseen.
        Sen jälkeen tieliikennelaki määrää käyttämään oikeanpuolisinta vapaata ajokaistaa.

        Yksi fakta pilaa monta hyvää luuloa.

        Minua kiinnostaa tietää missä kohtaa lakia määritetään tuo asia, että "Opsteiden vaikutusalue päättyy seuraavaan risteykseen". Onko liikennemerkin kohdalla vai jossakin pykälässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kiinnostaa tietää missä kohtaa lakia määritetään tuo asia, että "Opsteiden vaikutusalue päättyy seuraavaan risteykseen". Onko liikennemerkin kohdalla vai jossakin pykälässä?

        Oletko käynyt autokoulun? Laissahan se on on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä esim. Helsinki -Tampere väliltä yksikin risteyksen jälkeen oleva kaistakohtainen opaste.

        En ole puhunut mitään Helsinki-Tampere tiestä.
        Ja kerro millainen on ko. tien risteys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko käynyt autokoulun? Laissahan se on on.

        Tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Tuossa on voimassa oleva tieliikennelaki. Kerro nyt ihmeessä mistä tieto löytyy tuosta opasteiden voimassaolosta? Monen liikennemerkin osalta löytyy kyllä voimassaolosta kertova lause, mutta missä on tarkoittamasi tieto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole puhunut mitään Helsinki-Tampere tiestä.
        Ja kerro millainen on ko. tien risteys?

        Ajokortin omistavan pitäisi tietää, mikä on risteys.
        Tässä kuitenkin apua avuttomalla;
        Tieliikennelaki, 2. pykälä, 13. momentti:

        "13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;"


    • Anonyymi

      Kannattaa soittaa 112 näistä, luultavasti humalassa tai huumeissa, syytä selvittää koska ei kukaan tervepäinen noin tee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe