Tiukkaa taloudenpitoa

Anonyymi

Maan hallituksessa kepu julistautuu olevan tiukan taloudenpidon kannalla. Oppositiossa kokoomus vaatustaa velkaantumista. Toki molemmat kannattavat yritystukia ja sitä varten velkaantumista. Orpokin lisäsi valtioivarainministerin valtion velkaa nettina kaksi miljardia vuodessa. Kahdeksan miljardia kaikkiaan.
Tohmajärvelää nämä puolueet riemuitsevat, kun kunnan omistama yhtiö sai kunnan takauksen 4,5 miljoonan lainalle. Omavelkaisena se tarkoittaa reilun tonnin vastuuta jokaista kuntalaista kohti. Yhtiölain suoman (huom ei velvoittavan) mahdollisuuden ansiosta se valmisteltiin pimennossa. Ja näin myös homma jatkuu, vuokrasta, yms ei tietoa tule, se yhtiölaki nääs.
Sitäkään ei tiedetä, sisältääkö tuo neljä ja puoli miljoonaa kunnallistekniikan rakentamisen. Sen kohta näemme teknisen lautakunnan pöytäkirjoista.
Kunta ei pääse koskaan vastuistaan, se ei voi tehdä konkurssia. Se niistä vastatakuista ja kunnan riskistä.

5

1062

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kunnan ja yrityksen tiedotteen mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan 15 miljoonaa. Viimeisin netistä löytyvä liikevaihto on tilikaudelta 2018, se on 2.1 miljoonaa. Tilikauden 2021 tulokseksi ilmoitetaan 1,2 miljoonaa.
      Tikkalaan sijoittumista puolsi kohtuullinen työmatka Joensuusta.
      Tilat rakentava yritys on kunnan omistama osakeyhtiö. Sen tulovirtaan ei voi laskea yhtiön maksamia veroja. Eli vuokra kattaa kaikki kustannukset, lainan lyhennykset, korot, poistot, ylläpidon jakorjaukset, liikevoiton yms.

• Anonyymi

Tämä on nöitä kunnallisen demokratian ja läpinäkyvyyden kummajaisia. Kunta julkaisee kyllä päätöksen, mutta kaikki muu on salaista. Neljän ja puolen miljoonan takausvastuu on kova kunalle, jonka budjetti on runsaat 31 miljoonnaa. Tulevaisuudessa tuosta tipahtaa sote pois, joten budjetti lie jossain 12 miljoonan paikkeilla.
      Osakeyhtiöhön tuon homman hoitaa, mutta osakeyhtiön omistaa kunta sataprosenttisesti ja omavelkaisen lainan takaajana kunta kantaa riskin.
      Melkoinen satsaus elinvoimaan, tässä tapauksessa Joensuun, sieltähän yhtiön mukaan ”kohtuullisen työmatkan” työmatkaliikenne tapahtuu.
      Saa nähdä tihkuuko kunnallistekniikan rakentamisesta mitään tietoa, se lie kunnan vastuulla, vai?

• Anonyymi

Kunnallistekniikkaan 300000.
        Taloudenpidosta kiinnittää huomiota jo kolmannen apulaisrehtorin viran/tehtävän.
        Kuinkahan menetellään kentänhoitajan toimen kanssa. Valitaanko toimenhoitaja ja sitten hommien tekijä? Siinä oletettavasti jonkun on oltava paikalle, ellei sitten siirrytä automaattisiin/itseohjautuviin laitteisiin.

• Anonyymi

Kunnan verkkosivuilla oleva valtuuston pöytäkirja kertoo olennaiset asiat hankkeesta. Tai oikeastaan liitteenä oleva vastaehdotus hankeen hylkäämisestä. Vastaehdotuksessa sanotaan, että hankkeesta tiedetään vain suunniteltu neliömäärä n 2000 ja lainatarve 4,5 miljoonaa. Ei voimassaolevaa vuokrasopimusta. Toki kunta vaatii pantin tältä omalta yhtiöltään. Joopa..

• Anonyymi

Tehdas pitäisi rakentaa keskustan alueelle, että kunta siitä hyötyisi. Kyllä on hölmöläisiä kunnan valtuusto täynnä 😂

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      98
      6118
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      349
      5555
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2757
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2639
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      104
      2026
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1758
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1621
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1583
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1494
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      136
      1459
    Aihe