TÄMÄ SUKUPOLVI EI KATOA

Matt. 24: 34-35
”Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa,
ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta,
taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa,
ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
Taivas ja maa katoavat,
mutta minun sanani eivät koskaan katoa.”

Kiinnitin tänään huomiota kohtaan ”tämä sukupolvi ei katoa”. Perinteinen selitys on, että se tarkoittaakin ”se sukupolvi”, ja että se merkitsisi silloisen sukupolven elinikää. Tässä selityksessä on puutteita, mm. sukupolvi on eri aika kuin elinikä.

Mutta entäpä jos pronomini ”tämä” onkin oikein?

Englanninkielisissä sukupolvi on käännetty generation ja jossain race (=rotu).

Generation tarkoittaa myös jälkeläisiä, ja yhdistettynä raceen se merkitsisikin vaikkapa:

”tämän rodun jälkeläiset eivät katoa”. . .

https://www.sanakirja.org/search.php?q=generation&l=3&l2=17

Jos on näin, niin saamme ajatella uusiksi selkärankaamme luutuneet opetuksemme.

- - -

En suinkaan ole mikään Raamatun opettaja, mutta tällaista vaan tuli mieleen.

23

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raamattu on puhetilanteiden muistiinpanoja. Ei mitään täydellisiä kirkakielisiä lauseita, joskus voi olla hyvinkin lyhyesti sanottu.

      Raamatuan ajan teksti on usein sellaista, että ihan sama asia sanotaan eri sanoilla eri näkökulmista. Harhaoppiset tekevät siitä monta eri asiaa, vaikka koko ajan puhutaan yhdestä ja samasta asiasta, toki eri sanoin asiaa selventäen.

      Tämä viittaa kuulijoihin. Jeesus puhuu kuulijoille tarkoittaen heitä.

      Ne ihmiset ei ehdi kuolla, jotka nyt ovat paikalla, kun Jeesuksen tulemus tulemus taivaasta Totuuden Hengen muodossa tapahtui helluntaina kun Jeesus alkoi kastaa ihmisiä vedellä ja Hengellä omiksi opetuslapsikseen.

      Sukupolvi, genereisson on Raamatun mukaan 40 vuotta.

      Joka toistuu moness asiassa.

      Israelin matka kesti 40 v. Mooses oli 40 v. kun alkoi kansan johtajaksi jne.

      • Kiitos kommentista.

        Nyt kun olen ollut uskossa 40! vuotta, olen saanut kantapään kautta havaita, että Raamatun sanat ovat tarkkoja, ne eivät liiku ajassa eivätkä kulttuurissa. Ei ole näkökulmia, ne tarkoittavat yksiselitteisesti sitä, mitä on kirjoitettu.

        Miksi Jumala ilmoittaisi itsensä sanassa, jos saisimme arpoa, mikä on kuvaannollista ja mikä mitäkin? Mitä logiikkaa tai arvoa siitä meille olisi?

        Vuodet ovat eksakteja. Vedenpaisumuksen kesto ilmoitetaan päivän tarkkuudella. Vaellus kesti tasan 40 vuotta.

        Lisäksi - juuri tässä kohdassa Jeesus puhui lopun ajan tapahtumista, koska tiesi, että Raamattua luetaan ainakin vielä vuonna 2022.


      • YrttitarhanMorsian kirjoitti:

        Kiitos kommentista.

        Nyt kun olen ollut uskossa 40! vuotta, olen saanut kantapään kautta havaita, että Raamatun sanat ovat tarkkoja, ne eivät liiku ajassa eivätkä kulttuurissa. Ei ole näkökulmia, ne tarkoittavat yksiselitteisesti sitä, mitä on kirjoitettu.

        Miksi Jumala ilmoittaisi itsensä sanassa, jos saisimme arpoa, mikä on kuvaannollista ja mikä mitäkin? Mitä logiikkaa tai arvoa siitä meille olisi?

        Vuodet ovat eksakteja. Vedenpaisumuksen kesto ilmoitetaan päivän tarkkuudella. Vaellus kesti tasan 40 vuotta.

        Lisäksi - juuri tässä kohdassa Jeesus puhui lopun ajan tapahtumista, koska tiesi, että Raamattua luetaan ainakin vielä vuonna 2022.

        Raamatun ajankohdista, hallitsijoista, tapahtumista ym. monet ateistiset tutkivat ovat harmikseen löytäneet tarkan totuuden, mihin historian tutkimus ei ole pystynyt.

        Sitten he ovat lyöneet tutkimustensa kannet kiinni ja vaienneet. Heidän täytyy ensin sulkea Raamattu ja Jumala pois. Kaikista muista jäljelle jääneistä tiedon rippeistä he sitten valitsevat mitä syöttää totuutena maailmalle.

        Tällaisessa valheen maailmassa me eletään ja pärjätään - kunhan ei anneta uskomme sammua minkään takia.


      • Anonyymi
        YrttitarhanMorsian kirjoitti:

        Kiitos kommentista.

        Nyt kun olen ollut uskossa 40! vuotta, olen saanut kantapään kautta havaita, että Raamatun sanat ovat tarkkoja, ne eivät liiku ajassa eivätkä kulttuurissa. Ei ole näkökulmia, ne tarkoittavat yksiselitteisesti sitä, mitä on kirjoitettu.

        Miksi Jumala ilmoittaisi itsensä sanassa, jos saisimme arpoa, mikä on kuvaannollista ja mikä mitäkin? Mitä logiikkaa tai arvoa siitä meille olisi?

        Vuodet ovat eksakteja. Vedenpaisumuksen kesto ilmoitetaan päivän tarkkuudella. Vaellus kesti tasan 40 vuotta.

        Lisäksi - juuri tässä kohdassa Jeesus puhui lopun ajan tapahtumista, koska tiesi, että Raamattua luetaan ainakin vielä vuonna 2022.

        Kaikella on määräaikansa ja oikea hetkensä auringon alla.

        Jumala käyttää ja on käyttänyt paljon aikaa laskemiseen, koska kaikki pitää tapahtua täydellisesti oikeana hetkenä, jotta Jumalan tarkoitus ja lupaus toteutuisi.

        Maailmassa on aika, mutta Jumalan luona taivaassa ei ole enää aikaa siinä muodossa kun me sen ymmärrämme.


    • Anonyymi

      Pietarin puhe paljastaa, että silloiset ihmiset odottivat Jeesuksen paluuta todellakin silloin asuneen ihmisten eliniän aikana. "tästä sukupolvestä",
      Siksi kasteella oli aina kova kiire, koska kyse oli syntien pesusta eli pelastuksesta.
      Perheitä kastettiin kovalla kiireellä pelastukseen jopa keskellä yötä. Sillä vedellä, mitä asunnossa sillä hetkellä sattui olemaa. ks vanginvartijan perheen kaste keskellä yötä asunnossa haavojen pesuun käytetyllä vedellä.

      38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä TEILLE JA TEIDÄN LAPSILLE ämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
      40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne TÄSTÄ NURJASTA SUKUPOLVESTA."

      Kastettavilla lapsilla tarkoitettiin puhetta kuunnelleiden miesten kotona olevia lapsia, ei mitään tulevien sukupolvien lapsia, koska Jeesuksen paluun piti tapahtua silloin eläneen sukupolven aikana.

      Niin ei kuitenkaan tapahtunut.

      Jumalan ajan laskun mukaan kun tuhat vuotta on Jumalan kalenterin mukaan vasta yksi päivä.
      Sukupolvi 40 v. x 365 pv. = 14600 pv.

      • Anonyymi

        Parannus kreikan kielen sanan "metanoia" tarkoittaa mielen eli ajatustapojen muutosta, eli tunnustaa syntisyys Jumalan edessä ja siksi tarvitsevansa syntien pesua kasteessa ja siinä luvattua uskon Hengen lahjaa, kuten Pietari asian selkeästi ilmaisee.


    • Anonyymi

      Pitäisikö nämä hihhulit laittaa hoitoon?
      Sopiiko tuollaiset aloitukset oikeasti julkisella keskustelupalstalle?

      • Sinä voit sivuuttaa nämä sinua häiritsevät aloitukset. Miksi luit tähän asti?

        Me hihut mennäänkin hoitoon Taivaaseen, viimeistään sitten lopulta :D


    • Anonyymi

      Saarn.1:4 Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Ps.104:5. 119:90. Saarn.3:14 Minä tulin tietämään, että kaikki, mitä Jumala tekee, pysyy iäti. Ei ole siihen lisäämistä eikä siitä vähentämistä. Ja Jumala on sen niin tehnyt, että häntä peljättäisiin. Ps.33:11. Jes.46:9-10

      • Anonyymi

        1. Moos. 8:22

        "Niin kauan kuin maa pysyy, ei lakkaa kylväminen eikä leikkaaminen, ei vilu eikä helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö."

        Raamatun mukaan tuhatvuotinen valtakunta on maa päällä. Ei missään pilven reunalla.


    • Anonyymi

      Riittävän epäselvästi kun asian esittää, niin sen voi tulkita kukin mieleisekseen.
      Raamattu on täynnä näitä kummajaisia.
      Ei voi puhua harhaopista, kun kaikki ovat vähän " kuutamolla".

    • Anonyymi

      Uususkonnot ennustajineen ja anabolisine uusinta- kasteineen yritttävät kaapata laitumet lampaineen.

      "Sen luokse tulevat vieraat paimenet laumoineen, pystyttävät telttansa sen ympärille, jokainen ahmii oman osansa laitumesta."

      "He tulevat luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevia susia."

    • Anonyymi

      Matt.16:28 Totisesti minä sanon teille: tässä on seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan. Mark.9:1 Ja hän sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassa. Luuk.9:27 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan.

    • Anonyymi

      Joh.21:20-25 Niin Pietari kääntyi ja näki sen opetuslapsen seuraavan, jota Jeesus rakasti ja joka myös aterioimassa oli nojannut hänen rintaansa vasten ja sanonut: Herra, kuka on sinun kavaltajasi? Kun Pietari hänet näki, sanoi hän Jeesukselle: Herra, kuinka sitten tämän käy? Jeesus sanoi hänelle: Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinua koskee? Seuraa sinä minua. Niin semmoinen puhe levisi veljien keskuuteen, ettei se opetuslapsi kuole; mutta ei Jeesus sanonut hänelle, ettei hän kuole, vaan: Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee? Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on tosi. On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, eteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, kotka pitäisi kirjoittaa. Joh.20:30-31

    • Anonyymi

      Jes.60:16-22 Ja sinä saat imeä kansojen maidon, imeä kuningasten rintoja, saat tuntea, että minä, Herra, olen sinun autajasi, että Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi. Minä tuon vasken sijaan kultaa, ja raudan sijaan minä tuon hopeata, puun sijaan vaskea ja kiven sijaan rautaa. Ja minä panen sinulle esivallaksi rauhan ja käskijäksi vanhurskauden. Ei kuulu enää väkivaltaa sinun maassasi, ei tuhoa, ei turmiota sinun rajaisi sisällä, ja sinä kutsut pelastuksen muuriksesi ja kiitoksen portiksesi. Eikä ole enää aurinko sinun valonasi päivällä, eikä valaise sinua kuun kumotus, vaan Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja sinun Jumalasi sinun kirkkautesi. Ei sinun aurinkosi enää laske, eikä sinun kuusi vajene sillä Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja päättyneet ovat sinun murheesi päivät. Sinun kansassasi ovat kaikki vanhurskaita, he saavat periä maan iankaikkisesti, he, minun istutukseni vesa, minun kätteni teko, minun kirkkauteni ilmoitukseksi. Pienimmästä kasvaa heimo, vähäisimmästä väkevä kansa. Minä, Herra, sen aikanansa täytän. Matt.15:13 Mutta hän vastasi ja sanoi: Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.

    • Anonyymi

      On huomioitava, Jeesus puhui Matt 24- juutalaiset 7 v vihan ajalla, "kun nämä alkavat tapahtua niin se sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki 7 vuoden tapahtumat toteutuvat".
      Neljältä kulmalta kokoaminen tarkoittaa Kristuksen kuningaskunnan alussa tapahtuvaa juutalaisten suurta exodusta.

      • Anonyymi

        Ei tarkoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarkoita.

        Harhaoppiset eksyttäjät yrittävät eksyttää ennustuksillaan ja ehdottomalla raittiudella ja muilla luomillaan illuusioilla, että he ovat nyt niitä oikeita uskovaisia, vaikka ovat pohjimmiltaan ihan muuta, mitä päältä näyttää.
        Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harhaoppiset eksyttäjät yrittävät eksyttää ennustuksillaan ja ehdottomalla raittiudella ja muilla luomillaan illuusioilla, että he ovat nyt niitä oikeita uskovaisia, vaikka ovat pohjimmiltaan ihan muuta, mitä päältä näyttää.
        Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää.

        Jeesus varoittaa lahkolaisista:

        "He tulevat luoksenne lammasten vaatteissa, mutta ovat sisältä raatelevia susia."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarkoita.

        Mitä ei tarkoita?
        Mm Jes.11 kertoo maan neljältä kulmalta, lisäksi 27:12-13 vuoden ajan kun Herra Jeesus tulee voimassa ja väkevyydessä pyhien kanssa Öjymäelle, jolloin tähkistä karisee jyvät maahan.


    • Anonyymi

      Eksyttää, jos mahdollista valitut.?

      Eksyttäjät antaa väärän merkityksen kasteelle, uskolle, ehtoolliselle ja perisynnin he kieltävät kokonaan.

      He pyydystävät sieluja kuin verkoilla, Jos takerrut heidän verkkoihinsa niin siitä on vaikea enää päästä irti.

      Kierrä kaukaa uudestikasteitaan kaupittelevat tuontilahkot.

      Hes.13
      17 Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan
      18 ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Voi niitä naisia, jotka sitovat taikasiteet kaikkiin ranteisiin ja tekevät hunnut kaikenkorkuisiin päihin pyydystääksensä sieluja! Toisia sieluja te pyydystätte minun kansaltani pois, toisten sielujen annatte elää omaksi eduksenne.
      19 Ja te häpäisette minut kansani edessä muutamista ohrakourallisista ja leipäpalasista, kun kuoletatte sieluja, joiden ei olisi kuoltava, ja annatte elää sielujen, jotka eivät saisi elää; kun valhettelette minun kansalleni, joka kuuntelee valhetta.
      20 Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Minä käyn käsiksi teidän taikasiteisiinne, joilla olette pyydystäneet sieluja niinkuin lintuja, ja revin ne teidän käsivarsistanne ja lasken ne sielut irti-sielut, jotka te olette pyydystäneet-niinkuin linnut.
      21 Ja minä revin teidän huntunne ja pelastan kansani teidän käsistänne, niin etteivät he enää joudu teidän kätenne saaliiksi; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.

    • Anonyymi

      Jer.23:26-36 Kuinka kauvan? Mitä on mielessä noilla profeetoilla, jotka ennustavat valhetta, ennustavat oman sydämensä petosta? Aikovatko he unillaan, joita kertovat toinen toisillensa, saattaa minun kansani unohtamaan minun nimeni, niinkuin heidän isänsä ovat unohtaneet minun nimeni Baalin tähden? Se profeetta, jolla on uni, kertokoon unensa; mutta se, jolla on minun sanani, puhukoon minun sanaani uskollisesti. Mitä tekevät oljet jyvien seassa? sanoo Herra. Eikö minun sanani ole niinkuin tuli, sanoo Herra, ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa? Katso, sentähden minä käyn niiden profeettojen kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: Se on Herran sana. Katso, minä käyn niiden kimppuun, jotka ennustavat valheunia, sanoo Herra, ja kertovat niitä ja eksyttävät minun kansaani valhellansa ja kerkumisellansa, vaikka minä en ole heitä lähettänyt enkä käskenyt ja vaikka heistä ei ole mitään hyötyä tälle kansalle, sanoo Herra. Ja kun tämä kansa tai profeetta tai pappi sinulta kysyy sanoen: Mikä on Herran ennustuksen kuorma? niin sano heille: Mikä kuorma? Teidät minä heitän pois, sanoo Herra. Ja sitä profeettaa, pappia ja kansaa, joka sanoo: Herran kuorma - sitä miestä ja hänen huonettansa minä rankaisen. Näin sanokaa keskenänne, toinen toisillensa: Minä on Herra vastannut? ja Mitä on Herra puhunut? Mutta Herran kuormaa älkää enää mainitko. Tuom.3:7-8. 8:33-35. Sef.3:4

    • Nuo valitut,
      joista Jeesus puhuu,
      ovat ahdistuksen ajan läpi
      selvinnyt osa Israelin sukukunnista.

      Noita ahdistuksen päiviä
      jopa lyhennetään
      näiden valittujen tähden,
      sillä muutoin
      ei mikään liha selviäisi sen läpi.

      Nämä enkelien yhteen paikkaan
      kokoamat valitut,
      eivät siis ole ruumiin ylösnousemuksen
      (tai elossa olevien osalta
      ruumiin muuttumisen) kokeneita,
      tuuliin ja pilviin temmattuja,
      joista Paavali aikanaan
      ensimmäisenä kertoi meille
      paljastaen tempauksen salaisuuden,
      jonka Kristus oli hänelle tiedoksi antanut.

      Valitut ovat siis tässä
      Israelin sukuntaa
      sen sukupolven aikana,
      jolloin Messias palaa takaisin
      ja perustaa Valtakuntansa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe