Sori huono otsikko, en ymmärrä näistä asioista, koska olen pelkkä perämoottoriveneilijä.
Rupesin vain Atlantin ylityksestä lukiessani miettimään, kuinka paljon vene kestää painoa. Jos on kaksi ihmistä ja pieni vene, tuleeko ongelmia painon ja veneen käytöksen vuoksi. Mukaan kuitenkin tarvitaan paljon vettä, veneessä on mahdollisesti kiinni tuuliperäsin, kannella on ehkä lisäpolttoainetta jne.
Paljonko vene jokaista tonnia kohti lisäpainoa sietää? Jos on neljän tonnin painoinen alle 30-jalkainen vene, kuinka paljon siihen voi lastata?
Vaneen kantavuus
14
63
Vastaukset
- Anonyymi
Siis veneen kantavuus.
- Anonyymi
9 m pitkä ja 3 m leveä. Vesiviivapinta-ala voi olla 20 m2 suuruusluokkaa. Jokaisesta tonnista uppoaa 5 cm.
- Anonyymi
Saksalaiset matkusteli sukellusveneellä joskus reilu sata vuotta sitten edestakaisin atlantin haki ameriikkaan ja takaisin. Semmoisella moottoriveneellä ei tarvitse olla mitään kantavuutta. Uppoama riittää.
- Anonyymi
Varmaan omasta mielestäsi olet erittäin hauska...
- Anonyymi
Pieni vesikone mukaan matkalle, niin et tarvitse isoa vesi tankkia.
- Anonyymi
Entä jos se hajoaa? Eikö riski ole suuri?
- Anonyymi
Matkassa on huomattavasti suurempia riskejä, kuin vesikoneen hajoaminen.
Älä turhaa vaivaa pientä mieltäsi pikku asioilla, kun et ole sohvaltasi lähdössä Atlannille...
- Anonyymi
Vaikkapa Albin Vegassa on riittävästi kapasiteettia kahdelle henkilölle ja tarvittavalle varustukselle Atlantin ylitykseen, siitä on paljon näyttöä. Tuohon 30-jalkaiseen saat ihan riittävästi varustusta mukaan.
- Anonyymi
Jotain tonni - pari tulee tyhjään veneeseen lisäpainoa, kun parin hengen miehistö lähtee valtamerille. Jonkun ihan kevyen 35-jalkaisen kisaveneen purjehdusominaisuudet voi hieman heiketä, mutta tavalliseen kruiseriin tuo ei juuri vaikuta. Etenkin nykyveneet on leveitä pituuteen nähden, niin vesilinjan paikka ei paljon muutu. Jos on pieni vene, 30 jalkaa tai alle, silloin tulee myös vähemmän tavaraa mukaan. Kassillisella ruokaa, 10 kiloa, yksi ihminen elää viikon. Jos vettä menee enintäån 5 litraa päivässä per hlö, menee pariskunnalla 3 viikossa 210 litraa.
- Anonyymi
Kyllä vesilinja muuttuu 2000kg painon lisäyksessä melkoisesti, lisäksi muuttuu aluksen vakaus vaikka olisikin cruiseri...puhut löyhiä ajatuksia...
- Anonyymi
Saaristossa aallokolta suojassa voisit lastata 2 tonnia, kunhan et hyödynnä mahdollisesti parantunutta oikaisevaa momenttia, eli reivaat ja latistat purjeita yhtä aikaisin kuin ilman lisälastiakin. Muuten voi riki tulla alas, sillä sitä ei ole mitoitettu kovinkaan suurilla varmuuskertoimilla.
Valtamerellä voi joutua myrskyyn tahtomattaankin, jolloin seuraus on ihan sama kuin itämerellä tahallisesti tehtynäkin. Silloin vene ei välttämättä kestäisi 2 tonnin lisäpainoa, ei vaikka olisi tasaisesti pituudelle jaettu, ja siten kiinni ettei törmäile liikkuessaan (pudotessaan). Esim kansi tai ikkunat (kansiluukusta tai muualta) voisivat pettää, jos vene kallistuisi niin paljon että ottaisivat aaltoiskuja vastaan.
Itse en yli 25% lisäisi painoa ottamatta ensin tarkemmin selvää veneen rakenteista, ja silloinkin lisäpaino on oltava kunnolla sidottu kiinni jaettu oikein pituudelle, eikä kaikki yhteen pisteeseen. Lisäksi tulee huomata ettei angle of vanishing stability saa pienentyä, eikä suurempaa oikaisevaa momenttia saa hyödyntää niillä kulmilla joilla sellainen muodostuisi, vaan ajoissa pitää reivata ettei riki tule alas.
Kyse ei todellakaan ole pelkästä vauhdin tippumisesta, vaan rakenteiden kestosta, vakavuudesta, ym merikelpoisuusasioista.- Anonyymi
Suunnittelija todennäköisesti ottaa huomioon realistisen kuormauksen aiotulla käyttöalueella.
- Anonyymi
CE-aikakauden veneissä kilvestä voi katsoa paljonko kuormaa ja henkilöitä voi ottaa matkaan turvallisesti, eli A sertifiöinti.
Henkilöt mitoitettu a' 85kg ja voisi kuvitella, että voisi ottaa lisää kuormaa jokaista max henkilömäärää uupuvaa verran.
Omassa veneessä CE-B 10 matkustajaa 2750Kg kuormaa.
Mahtaako tuo CE-kilven kuorman Kg olla veneen tankit tyhjiltä vai täysillä tankeilla 2750Kg?
No, en ole valtamerille lähdössä Rannikot riittävät itselleni ja venettäni ei ole suunniteltu valtameri ylityksille.- Anonyymi
Jäi vaivaamaan ja kaivoin tiedon,
"Valmistajan suosittelema suurin sallittu kuorma, jota varten vene on suunniteltu, määritetään suunnitteluluokan, vakavuuden ja varalaidan sekä kelluvuuden mukaan. Suurimpaan sallittuun kuormaan lasketaan mukaan polttoaine, vesi, muona, varusteet ja henkilöt (1iite I). Suurimman sallitun kuorman turvallisuusmääräyksiä tukee yhdenmukaistettu standardi EN ISO 14946:2001. /1./"
Eli CE kilven max kuorma Kg pitää sisällään kaiken ylimääräisen mitä ei kuivassa varustelemattomassa veneessä ei ole, tästä voisi ajatella, että purjeet ovat lisä kuormaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1793470Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3742186Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii552157- 422028
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4161142Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1171039- 57958