Taloudellisesti ei kannata, mutta jos kuitenkin, niin millaisen riskin ottaa?
Kuinka todellisia ovat litiumakkujen vaarat?
45
716
Vastaukset
- Anonyymi
Joka kesähän noita palaa muutama soihtuna, kuten autoissakin.
Sammutahan niitä ei millään muuten kuin antamalla koko paskan upota.- Anonyymi
Akustolle pitäisi olla paikka veneen ulkopuolella, uimatason vieressä. Ja joku vipu millä koko paketin saa pudotettua mereen.
- Anonyymi
Autoissa käytettävät akut ovat paljon vaarallisemmalla kemialla, jolla saadaan suurempi energiatiheys ja halvempi hinta. Purjeveneissä on LiFePO4, joka on varsin turvallinen.
- Anonyymi
Ja sitten esimerkkejä/lähdeviittauksia, kiitos?
Itse en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, siis litiumakkujen aiheuttamasta tulipalosta veneessä. - Anonyymi
Laita linkki vaikka vuoden 2021 soihtuihin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laita linkki vaikka vuoden 2021 soihtuihin
https://www.lithiumsafe.com/battery-fire-safety-marine/
https://maritime-executive.com/article/newly-built-hybrid-passenger-vessel-suffers-battery-fire-under-way
https://www.smobserved.com/story/2019/09/06/news/lithium-ion-batteries-blamed-in-conception-dive-boat-fire-off-santa-cruz-island/4184.html
Suomeksi: https://www.lapinkansa.fi/uutta-tietoa-34-uhria-vaatineesta-venepalosta-mieh/207110
Ihan samaa litiumia on Suomessakin myytävissä akuissa ja aika moni tee-se-itse -kohelo laittaa tuollaiset veneeseensä samalla kun laittaa valvontakamerat mastoonsa.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.lithiumsafe.com/battery-fire-safety-marine/
https://maritime-executive.com/article/newly-built-hybrid-passenger-vessel-suffers-battery-fire-under-way
https://www.smobserved.com/story/2019/09/06/news/lithium-ion-batteries-blamed-in-conception-dive-boat-fire-off-santa-cruz-island/4184.html
Suomeksi: https://www.lapinkansa.fi/uutta-tietoa-34-uhria-vaatineesta-venepalosta-mieh/207110
Ihan samaa litiumia on Suomessakin myytävissä akuissa ja aika moni tee-se-itse -kohelo laittaa tuollaiset veneeseensä samalla kun laittaa valvontakamerat mastoonsa....Taas ei ole hajuakaan mistä puhutaan. Nämä - ainakin 2 ensimmäistä - ovat Li-ion akkuja, eli ei LiFePO4...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.lithiumsafe.com/battery-fire-safety-marine/
https://maritime-executive.com/article/newly-built-hybrid-passenger-vessel-suffers-battery-fire-under-way
https://www.smobserved.com/story/2019/09/06/news/lithium-ion-batteries-blamed-in-conception-dive-boat-fire-off-santa-cruz-island/4184.html
Suomeksi: https://www.lapinkansa.fi/uutta-tietoa-34-uhria-vaatineesta-venepalosta-mieh/207110
Ihan samaa litiumia on Suomessakin myytävissä akuissa ja aika moni tee-se-itse -kohelo laittaa tuollaiset veneeseensä samalla kun laittaa valvontakamerat mastoonsa....Että oikein samaa litiumia. Sitten varmaan litiumrasvakin on jotain dynamiittiin verrattavaa. Jos pitää LiFepo -akkua ja litiumioni -akkua litiumin takia samanlaisina, voi yhtä hyvin väittää hiilidioksidin olevan yhtä vaarallista kuin hiilimonoksidin, nehän ovat melkein samaa tavaraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että oikein samaa litiumia. Sitten varmaan litiumrasvakin on jotain dynamiittiin verrattavaa. Jos pitää LiFepo -akkua ja litiumioni -akkua litiumin takia samanlaisina, voi yhtä hyvin väittää hiilidioksidin olevan yhtä vaarallista kuin hiilimonoksidin, nehän ovat melkein samaa tavaraa.
Viherhihhuleiden mukaan CO2 onkin se vaarallisempi. Ei Gretat rummuta hiilimonoksidin päästöjen vähentämistä vaan hiilidioksidi on kaiken pahan alku ja juuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viherhihhuleiden mukaan CO2 onkin se vaarallisempi. Ei Gretat rummuta hiilimonoksidin päästöjen vähentämistä vaan hiilidioksidi on kaiken pahan alku ja juuri.
Voi -ttu miten tyhmä olet. Kyse on aivan eri asioista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.lithiumsafe.com/battery-fire-safety-marine/
https://maritime-executive.com/article/newly-built-hybrid-passenger-vessel-suffers-battery-fire-under-way
https://www.smobserved.com/story/2019/09/06/news/lithium-ion-batteries-blamed-in-conception-dive-boat-fire-off-santa-cruz-island/4184.html
Suomeksi: https://www.lapinkansa.fi/uutta-tietoa-34-uhria-vaatineesta-venepalosta-mieh/207110
Ihan samaa litiumia on Suomessakin myytävissä akuissa ja aika moni tee-se-itse -kohelo laittaa tuollaiset veneeseensä samalla kun laittaa valvontakamerat mastoonsa....Yksikään noista tapauksista/jutuista ei näköjään liity veneissä käytettäviin LiFePO-akkuihin. Ja vähemmän kuin yksi tapaus per vuosi koko maailmassa noitakaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi -ttu miten tyhmä olet. Kyse on aivan eri asioista.
Nytkö vasta sen hokasit?
- Anonyymi
Vaarat on tietysti todellisia mutta uhkakuvat on liioiteltuja. Vaaroja vastaan on helppo suojautua. Uppoumarunkoinen vene on akustolle paljon vakaampi ja turvallisempi sijainti kuin henkilöauton alusta. Pidän LiFe akustoa kaasua ja bensaa turvallisempana energiavarastona veneessä.
- Anonyymi
Minä pidän plutoniumia riskittömämpänä kuin litiumakkua.
Samoin koronavirus johtaa huomattavasti pienemmällä todennäköisyydellä kuolemaan kuin Skodalla talvella ajaminen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä pidän plutoniumia riskittömämpänä kuin litiumakkua.
Samoin koronavirus johtaa huomattavasti pienemmällä todennäköisyydellä kuolemaan kuin Skodalla talvella ajaminenErehtyminen on inhimillistä. Tapauksessasi niin ilmeistä että se viittaa tyhmyyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä pidän plutoniumia riskittömämpänä kuin litiumakkua.
Samoin koronavirus johtaa huomattavasti pienemmällä todennäköisyydellä kuolemaan kuin Skodalla talvella ajaminenSkoda on hiukan helpommin hallittavissa kuin koronavirus, vaikka tappajapotentiaalia sillä tietysti on siinä missä haarukallakin.
- Anonyymi
Eurooppa lämpiää merkittäviltä osin kaasulla ja hyvin hyvin monissa maissa kaasu on yleisin polttoaine liesiin.
Ei kai pullo ja letku riskiä ihan hirveästi lisää. Kuinka paljon kaasupullojen räjähdyksiä tai vuotamisia on tapahtunut, kun niitä on käytetty oikein?
Joskus luin sattuneista kaasuonnettomuuksista, niin kyllä niissä korostui käyttäjien typeryys. Jos kaasu ei tule ulos ja keksii taputella pulloa ensin vasaralla ja sen jälkeen lekalla, niin ei pidä ihmetellä, jos jotain sattuu.- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Otsikkona on litiumakut.
- Anonyymi
Ohi ketjun aiheen, mutta...
"Ei kai pullo ja letku riskiä ihan hirveästi lisää. "
Putkea pitkin huoneistoon tulevassa ja pullossa veneeseen kannettavassa kaasussa on iso ero:
Se putkea pitkin tuleva kaasu on ilmaa kevyempää, eli vuotanut kaasu nousee ylös ja poistuu ilmanvaihdon mukana. Pullokaasu on ilmaa raskaampaa, jolloin vuotanut kaasu kertyy veneen pohjalle, jossa tyypillisesti ei ole reikiä, koska reiästä tulisi vesi sisään. - Anonyymi
Propaanipulloa (metallista) voi mäiskiä ihan pieteetillä.
Asetyleenipulloja tuskin kellään veneessä on. Niiden mätkimisessä se eka kerta on yleensä myös viimeinen.
- Anonyymi
Otsikkona litiumakut
- Anonyymi
Tässä on muuten otsikkona litiumakut, jos ei edellisestä tullut selväksi.
- Anonyymi
Mutta millä kemialla, kun nuita on monella salaisella reseptillä.
Eroa on ostaako halvat paskat kintsut vai laadukkaammat vaikka Victron akut, vai raahaako teslan akkun osasen vai nissanista?
Mitäs tohon piperrät?
- Anonyymi
Testien perusteella akkujen erot on valtavia sopivuuden kannalta. Kalliimmat akut on mekaanisesti kestävämpiä ja niissä on käytännöllinen ja laadukas elektroniikka. Olen yrittänyt etsiä tietoa paloista, mutta vähän tuntuu löytyvän. Itse suhtaudun niihin kuin lyijyakkuihin turvallisuuden puolesta. Jos latailee ja etenkin lapset latailee kännyköitä veneessä, se lienee suurempi riski. Kotonakin on usean kerran vioittunut latausjohto mustunut oikosulun takia.
- Anonyymi
Ostatko latausjohtosi jostain kiinalaisesta nettikaupasta? Kännyköitä ja muita on tullut latailtua niin kauan kuin niitä on ollut olemassa eikä koskaan ole ollut mitään oikosulkua tai ylikuumenemista. Käytän vain alkuperäisiä latausjohtoja tai ostan tunnetusta luotettavasta suomalaisesta kivijalka- tai verkkokaupasta. En mistään Wishistä tms. säästääkseni pari euroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostatko latausjohtosi jostain kiinalaisesta nettikaupasta? Kännyköitä ja muita on tullut latailtua niin kauan kuin niitä on ollut olemassa eikä koskaan ole ollut mitään oikosulkua tai ylikuumenemista. Käytän vain alkuperäisiä latausjohtoja tai ostan tunnetusta luotettavasta suomalaisesta kivijalka- tai verkkokaupasta. En mistään Wishistä tms. säästääkseni pari euroa.
Ihan virallisia johtoja suomalaisista kaupoista. Lapset niitä aina vääntelee. Heitän niitä pois muutama vuodessa. Yksikään johto ei ole kestänyt 5 vuotta. Voi tietysti sanoa, ettei pitäisi väännellä, mutta aina silti väännellään ja se on riski myös veneessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan virallisia johtoja suomalaisista kaupoista. Lapset niitä aina vääntelee. Heitän niitä pois muutama vuodessa. Yksikään johto ei ole kestänyt 5 vuotta. Voi tietysti sanoa, ettei pitäisi väännellä, mutta aina silti väännellään ja se on riski myös veneessä.
"Lapset niitä aina vääntelee"
Tunnistan tämän hyvin. Olen varmaan 100 kertaa selittänyt mun lapsille että johtoa pitää käsitellä varovasti, mutta ei vaan menee jakeluun...
- Anonyymi
Kännykän aiheuttama palokuorma on kovin vaatimaton akkuun verrattuna.
- Anonyymi
Äkkiä se leviää muuallekin. Tässä tapauksessa kännykkäpalossa veneessä kuoli 34 ihmistä. Muitakin kännykän tai vastaavan li-ion akun sytyttämiä venepaloja on ollut.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_MV_Conception - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äkkiä se leviää muuallekin. Tässä tapauksessa kännykkäpalossa veneessä kuoli 34 ihmistä. Muitakin kännykän tai vastaavan li-ion akun sytyttämiä venepaloja on ollut.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_MV_ConceptionJos niitä kaasulaitteita käsiteltäisiin kuten kännyköitä niin veneitä posahtelisi vähän väliä. LiFePO4 akku on puolestaan paljon vakasmpi kuin kännykän akku ja kestäisi kännykässä vaikka mitä, mutta kun sen kännykän pitää olla 5mm paksu niin ei niitä LiFe akkuja niihin laiteta.
- Anonyymi
LiFePO4 akku on tämän hetken tietojen mukaan täysin turvallinen.
- Anonyymi
Ja tieto lähde on? Kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tieto lähde on? Kiitos.
http://www.tc.faa.gov/its/worldpac/techrpt/tc16-17.pdf
Ole hyvä! - Anonyymi
Aikamoinen mielikuvitus pitää olla että saa tuon dokkarin kuvat pornoksi.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1801965
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591686Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461656- 1231443
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1461203Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501072Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen58990- 15879
- 69862
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26856