Voiko deliriumi aiheuttaa harvinaisen autoimmuunisairauden?

Anonyymi

Ja vieläpä sen ultraharvinaisen muodon, jossa ihmisen oma immuunijärjestelmä hyökkää omia aivosoluja vastaan!

9

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En jaksa uskoa, että deliriumi aiheuttaisi jotain immuunijärjestelmälle.
      Mulla on ollut monta kertaa deliriumi, eikä se ole tehnyt mitään fyysistä haittaa.

• Anonyymi

Eli sinäkin olet sitä mieltä, että järjetön ryyppääminen vain edesauttoi vääjäämätöntä? Tuo harvinainen sairaus olisi siis tullut joka tapauksessa joskus myöhemmin?

• Anonyymi

En minä mitään erityistä mieltä ole, ei ole riittävää tietoa. Ei ole tullut lääketiede tutuksi.
      Kyllähän joku sairaus voi tulla johtumatta jostain tietystä jutusta. ( Esim. keuhkosyöpä vaikkei tupakoikaan, maksakirroosi vaikkei käytä alkoholia, jne ).
      Eli välttämättä tuokaan ei ole deliriumin aiheuttamaa, vaan olisi saattanut tulla muutenkin, mene ja tiedä. Kenties joku viisaampi osaisi kertoa.
      Tai kenties deliriumi on saattanut nopeuttaa sairauden mahdollista alkamista tehden tuhoaan aivoissa.

Oletko koskaan tullut kysyneeksi asiasta lääkäriltä ? Ehkä kannattaisi.

• Anonyymi

Ei ne anna tarkempia tietoja potilaasta kuin lähiomaisille ja heitä en viitsi vaivata kysymyksilläni.

" ..kenties deliriumi on saattanut nopeuttaa sairauden mahdollista alkamista tehden tuhoaan aivoissa. "

Noin minä uskoisin asian olevan.

• Anonyymi

Kaikissa autoimmuunisairauksissa keho jollain tavalla hyökkää oman elimistön kimppuun. Delirium ei aiheuta autoimmuunisairauksia, mutta autoimmuunisairauksien pahenemisvaiheet, kuten käytännössä mikä tahansa akuutti sairaustila voi laukaista deliriumin, eteenkin alkoholistilla, muistisairailla, vanhuksilla. Delirium itsessään vaurioittaa aivoja pysyvästi.

• Anonyymi

Huh, se kyllä näkyi.

Tuli epilepsia-kohtaukset kehiin sekä jopa puhe- ja kävelykyvyn menettäminen pitkäksi aikaa. Ei saamari, jos joku täällä on vasta aloitteleva alkoholisti, niin suosittelen kyllä harkitsemaan 'uranvalintaansa' muutamaan kertaan.

• Anonyymi

Jos ja kun kyseinen potilas pääsee joskus takaisin ulkomaailmaan, niin onko hän enää sama henkilö, kun ollu aivokuumeet, koomat ja kaikki?

-Huolestunut

• Anonyymi

Uskallan epäillä, mahtaako enää täysin sama olla.
        Tai siis kyllä, sama ihminenhän hän toki on, mutta käytös ym. voivat olla aikalailla erilaisia.

Kaikki, mikä aivoja mahdollisesti vahingoittaa, varmasti joitain jälkiäkin sinne jättää.
        Ei se silti tarkoita, etteikö voisi ihan hyvääkin elämää vielä viettää, ainakin olisi toivottavaa.
        Toiset selviää paremmin kuin toiset, se on vain karvas totuus.

Etukäteen ei ole hyvä huolestua niin paljon, että itsekin sairastuu, vaan odottaa kun potilas tulee takaisin ulkomaailmaan, koska siinä vaiheessa sen vasta näkee mikä tilanne on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskallan epäillä, mahtaako enää täysin sama olla.
        Tai siis kyllä, sama ihminenhän hän toki on, mutta käytös ym. voivat olla aikalailla erilaisia.

Kaikki, mikä aivoja mahdollisesti vahingoittaa, varmasti joitain jälkiäkin sinne jättää.
        Ei se silti tarkoita, etteikö voisi ihan hyvääkin elämää vielä viettää, ainakin olisi toivottavaa.
        Toiset selviää paremmin kuin toiset, se on vain karvas totuus.

Etukäteen ei ole hyvä huolestua niin paljon, että itsekin sairastuu, vaan odottaa kun potilas tulee takaisin ulkomaailmaan, koska siinä vaiheessa sen vasta näkee mikä tilanne on.

Eikö pahoissa aivovaurioissa ihmisen persoonallisuus saata muuttua niin paljon, että käytännössä ei ole enää sama ihminen? Keho kyllä on, mutta ihminen sen sisällä ei enää?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      197
      6861
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2026
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1678
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1380
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      977
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe