Osaisiko joku kertoa, että onko Linux järjestelmässä tai Raspberry pi:ssä joku rajoite TCP serverin käyntiajalle?
Olen tehnyt sovelluksen, joka kommunikoi TCP serverille (Portti randomisti 2004) ihan onnistuneesti. Mutta serveri pysyy hengissä vain noin tunnin verran, sen jälkeen se lakkaa vastaamasta.
Serveri on rakennettu Python kielellä. Tiedot siirtyvät tunnin verran ok, ja sitten kommunikointi lakkaa. Jos käynnistän Python ohjelman uudelleen, niin kommunikointi on edelleen kuollut. Rasperry pi:n uudelleen käynnistyksen jälkeen kommunikointi alkaa välittömästi uudelleen.
Olisiko ajatuksia, että mitä tuolle voisi keksiä ja mistä vikaa metsästää?
TCP serveri kaatuu Linux / Raspberry pi 3
6
119
Vastaukset
Tarkista ainakin muistinkulutus, googlaamalla löytyi yksi tapaus jossa serveri vuoti RAM:ia ja lakkasi vastaamasta kun RAM loppui kesken. Tosin tuossa tapauksessa Python ohjelman uudelleenkäynnistyksen pitäisi auttaa, joten ei ehkä ole sinun ongelma, mutta hyvä kuitenkin tarkistaa.
Esimerkiksi "free" komento terminaalissa kertoo paljonko muistia on vapaana.- Anonyymi
Täytyypä ensi kerralla katsoa muistinkulutusta, hyvä vinkki.
Toisaalta tosiaan luulisi ohjelman vapauttavan RAMin käytön, kun sen sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Sen olen havainnut, että ei ole väliä, että lähettääkö kaksi sanomaa tuon tunnin aikana vai sata. Tavoite olisi lähettää sanoma kerran tai kaksi tunnissa.
- Anonyymi
Joskus tuli tehtyä ohjelma, joka avasi soketin ja serveri oli itse asiassa NAT-verkon takana kotiverkossa routerin hoitaessa julkinen ip ja pakettien uudelleen ohjaus. No, jos dataa ei kulkenut, NAT yhteys jostain syystä hukkasi yhteytensä koneilta, joilta ei oltu yhteydessä ulkomaailmaan sen uusimisajan aikana. Tälle ei tietenkään ollut säätöjä ja oli toimittava routerin ehdoilla. Ongelmaan auttoi se, että yhteys luotiin joka kerta uudelleen. Olisi tietysti ollut mahdollista lähettää jokunen tavu socketin yli aina silloin tällöin - muutenkin hyödyllistä, jos yhteys menee poikki siivota tällöin jälkensä.
Toinen mikä tulee mieleen, niin raspi:ssa joku mode väärin, eikä herää ethernet-paketista, jos laite menee virransäästöön? DHCP/IP:n uusiminen jää välistä, onko päällä?- Anonyymi
Tämä on ihan omassa lähiverkossa (Wifi) kiinteillä IP osoitteilla kaikki laitteet.
Uskoisin, että IP kyllä pysyy laitteilla, koska VNC yhteydellä olen edelleen yhteydessä RPi:hin vaikka sen TCP kommunikointi katkeaa dataa lähettävän clientin kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on ihan omassa lähiverkossa (Wifi) kiinteillä IP osoitteilla kaikki laitteet.
Uskoisin, että IP kyllä pysyy laitteilla, koska VNC yhteydellä olen edelleen yhteydessä RPi:hin vaikka sen TCP kommunikointi katkeaa dataa lähettävän clientin kanssa.Hiukan tuli pengottua, koska kiinnosti itseäkin tämä aihe. Näyttää siltä, että tcp lähettää keep-alive paketteja yhteyden yli ja jos tällaista ei tule -yhteyden saa sulkea tietyn ajan kuluttua. proc-tietojärjestelmästä löytyy ainakin:
/proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_time tai vaihtoehtoisesti:
$ sysctl net.ipv4.tcp_keepalive_time
7200
Joka omassa koneessani oli 2h. Ilmeisesti tämä on aika, jonka jälkeen keep-alive paketteja ei enää lähetetä?
$ sysctl net.ipv4.tcp_keepalive_intvl
75
Default arvo näyttäisi olevan tcp-sessiolle 300 sekuntia.
Näyttää siltä, että löysin täydellisen ohjeen vasta kirjoitettuani tämän:
https://webhostinggeeks.com/howto/configure-linux-tcp-keepalive-setting/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiukan tuli pengottua, koska kiinnosti itseäkin tämä aihe. Näyttää siltä, että tcp lähettää keep-alive paketteja yhteyden yli ja jos tällaista ei tule -yhteyden saa sulkea tietyn ajan kuluttua. proc-tietojärjestelmästä löytyy ainakin:
/proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_time tai vaihtoehtoisesti:
$ sysctl net.ipv4.tcp_keepalive_time
7200
Joka omassa koneessani oli 2h. Ilmeisesti tämä on aika, jonka jälkeen keep-alive paketteja ei enää lähetetä?
$ sysctl net.ipv4.tcp_keepalive_intvl
75
Default arvo näyttäisi olevan tcp-sessiolle 300 sekuntia.
Näyttää siltä, että löysin täydellisen ohjeen vasta kirjoitettuani tämän:
https://webhostinggeeks.com/howto/configure-linux-tcp-keepalive-setting/Hieman lisää tultua testailtua, ja joku keep-alive henkinen ongelma tämä on. Serveri itsessään pysyy hengissä. Tein testi koodi pätkän localhost koneelle, ja vaikka client menettää yhteyden, niin isäntä koneelta pystyy kirjoittamaan serverille.
Kun client ei enää saa yhteyttä serverille, niin jos serveriltä pingaa clientia, niin kommunikointi alkaa uudelleen. Tosin vain hetkeksi. Jostain syystä kommunikointi menee johonkin unitilaan, ja herää sieltä vain hetkeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174876
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2102622Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731697Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella301687- 251572
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291475Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1491128
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81104Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962