Suomen vanhoillislestadiolaisuus romahduksen partaalla

Anonyymi

Liikkeemme natisee liitoksistaan. Yhä useampi jättää elävän uskon. Kuka hakee kotinsa jostain ”konservatiivisemmasta” porukasta, kuka taas hakee vapaamielisyyttä lisää. Mitä edes loppupeleissä tarkoittaa ns. perinteinen kristillisyys, kun siitäkin on jo niin monenlaisia käsityksiä. Osan mielestä SRK:kin on joutunut harhaan, kun veljeilevät kirkon kanssa, jossa hyväksytään naispappeus ja vihitään homopareja. Osa taas on sitä mieltä, että liike ei ole raamatullinen, kun ei toteuta lähimmäisen rakkautta, eli ei halua itse olla vihkimässä esimerkiksi homoja avioliittoon. Tämä aika on aika sekava. Molemmat porukat pitävät itseään perinteisinä kristillisinä ja vastapuolta harhaoppina tms. Sitten on niitä, jotka ovat minun tavoin ihan sekaisin tilanteesta ja väsyy yksinkertaisesti koko uskomiseen. Ei ole helppoa seurata, kun ympärillä jatkuvasti tulee lisää uskon kieltäjiä. Luottamus tähän joukkoon on kokenut kovan kolauksen.

27

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tarkoitit varmaan uskonkieltäjillä heitä jotka jättävät vl liikkeen. Eli he eivät usko liikkeen oppeihin, pitävät niitä ihmisten keksiminä.
      Usko Jeesukseen niin pelastut. Johonkin lahkoon tai kirkkoon kuuluminen ei ole uskoa.

• Anonyymi

Vl-liikekin on osa jotain tarpeellista joillekin ihmisille, kuten suufilaisuus on joillekin. Reinkarnation rules.

• Anonyymi

Onko sinulla jotain viitteitä reinkarnaatioon? YouTubesta löytyy ihan kivoja juttuja. Gnostilais-kristillinen usko on myös mielenkiintoinen.

• Anonyymi

Se voi olla yhteisöllisyyden kaipuuta. Kun sama porukka kokoontuu kahvistelemaan niin se hengellinen anti on sivuseikka. Kuunnellaan samoja saarnoja ja kättä huiskuttelemalla saa televisio, meikkaus ja korvakorusynnit anteeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se voi olla yhteisöllisyyden kaipuuta. Kun sama porukka kokoontuu kahvistelemaan niin se hengellinen anti on sivuseikka. Kuunnellaan samoja saarnoja ja kättä huiskuttelemalla saa televisio, meikkaus ja korvakorusynnit anteeksi.

Mitä suurimmassa määrin tästä on kysymys. Nyt kun suviseurat ovat olleet tauolla murentuu nekin rippeet mitä 'uskovien yhteydestä' on sieltä ajalta ennen 60-lukua jäljellä.

• Anonyymi

Hienoa. Maallistuminen on positiivista kehitystä.

• Anonyymi

Jes!

• Anonyymi

Usein palstalla käytetään sanontaa elävä usko. Onko tämä ymmärrettävä niin ettei kenelläkään muulla uskovalla ole elävää uskoa kuin vl liikkeeseen kuuluvilla.
      Onko sanonta pelkkä fraasi jota on käytetty vuosikymmeniä?

• Anonyymi

Elävä usko tarkoittaa kristinuskossa uskonnollista kokemusta pelastuksesta. Lestadiolaisuudessa tämä kokemus on näkynyt hurmoksellisina liikutuksina (Oi Rakas Jeesus Kiitetty!). Tästä lestadiolaisuus on saanut pilkkanimensä hihhulit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elävä usko tarkoittaa kristinuskossa uskonnollista kokemusta pelastuksesta. Lestadiolaisuudessa tämä kokemus on näkynyt hurmoksellisina liikutuksina (Oi Rakas Jeesus Kiitetty!). Tästä lestadiolaisuus on saanut pilkkanimensä hihhulit.

Nykyaikana hihhuleita näyttää olevan kaikki rokkikonsertit täynnä. Siellä yletyin käsin kirkuvat, kiljutaan ja huidotaan pienelle porukalle joka raakkuu ja hakkaa jotain rautoja esiintymislavalla. Tuo melusaaste kuuluu kilometrien päähän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyaikana hihhuleita näyttää olevan kaikki rokkikonsertit täynnä. Siellä yletyin käsin kirkuvat, kiljutaan ja huidotaan pienelle porukalle joka raakkuu ja hakkaa jotain rautoja esiintymislavalla. Tuo melusaaste kuuluu kilometrien päähän.

:-D Lienee kysymys samantyyppisestä hurmoskokemuksesta.

• Anonyymi

Joko saa käydä vuokraamassa puskutraktorin SRK:n tilojen purkaushommiin?

• Anonyymi

Olette eläneet oudossa kollektiivisessa harhassa. Nyt alkaa silmät aueta, ja herää kysymys, mitä ihmeen pelleilyä tämä oli?

• Anonyymi

Keskusjohtoista säätelyä se on ollut koko ajan. Sillä on alistettu ihmiset.

• Anonyymi

Hahon Aarno sanoi 70-luvulla että jos naispappeus hyväksytään niin me uskovaiset erotaan silloin kirkosta.

• Anonyymi

Näin muistan minäkin Hahon Aarnon sanoneen silloin 70- luvulla kun minä olin opistossa. Kirkosta eroamisesta puhuttiin useinkin, ja kaipa niitä rauhanyhdistysten taloja siksi rakennettiin paljon joka puolelle Suomea?
        Päiväkirjoja olen kirjoitellut opistossa ollessani. On ollut hupaisaa ja toisaalta hyvin raskasta lukea nyt vuosikymmenten jälkeen niitä.
        Eihän se uskovaisten opistokaan aina niin auvoisa paikka ollut. Olihan siellä niitä tapauksia käsiteltäviksi. Jotkut jopa lähtivät kesken opistotalven pois sieltä omasta tahdostaan. Sisäoppilaitos kun voi olla myös raskas paikka olla ja asua. Hahosta jäi kuva nöyränä ja herkkänä miehenä, mutta myös inhottavasti ja ivallisesti mielipiteitään laukovana auktoriteettinä.
        Jotkut oppilaat joutuivat pois opistosta ainakin joksikin ajaksi kun olivat rikkoneet sääntöjä pahasti.
        Vikottaisilla " synnintunnustustunneilla" näitä rikkomuksia yleensä käsiteltiin.
        Kijupönttökin oli kihissyt kevättalvella jossakin poikien huoneessa! ym.ym.
        Sitten joidenkin vaalien aikaan Haho vei autollaan kirkolle äänestämään ja antoi numerolaput kouraan! Käski äänestää jotain niistä. Ja minä ainakin kiltisti äänestin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin muistan minäkin Hahon Aarnon sanoneen silloin 70- luvulla kun minä olin opistossa. Kirkosta eroamisesta puhuttiin useinkin, ja kaipa niitä rauhanyhdistysten taloja siksi rakennettiin paljon joka puolelle Suomea?
        Päiväkirjoja olen kirjoitellut opistossa ollessani. On ollut hupaisaa ja toisaalta hyvin raskasta lukea nyt vuosikymmenten jälkeen niitä.
        Eihän se uskovaisten opistokaan aina niin auvoisa paikka ollut. Olihan siellä niitä tapauksia käsiteltäviksi. Jotkut jopa lähtivät kesken opistotalven pois sieltä omasta tahdostaan. Sisäoppilaitos kun voi olla myös raskas paikka olla ja asua. Hahosta jäi kuva nöyränä ja herkkänä miehenä, mutta myös inhottavasti ja ivallisesti mielipiteitään laukovana auktoriteettinä.
        Jotkut oppilaat joutuivat pois opistosta ainakin joksikin ajaksi kun olivat rikkoneet sääntöjä pahasti.
        Vikottaisilla " synnintunnustustunneilla" näitä rikkomuksia yleensä käsiteltiin.
        Kijupönttökin oli kihissyt kevättalvella jossakin poikien huoneessa! ym.ym.
        Sitten joidenkin vaalien aikaan Haho vei autollaan kirkolle äänestämään ja antoi numerolaput kouraan! Käski äänestää jotain niistä. Ja minä ainakin kiltisti äänestin!

On se ollut jotain erikosta aikaa... onneksi ei enää samanlaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se ollut jotain erikosta aikaa... onneksi ei enää samanlaista.

On se vieläkin samanlaista, Aarno Haho oli hoitomies ja heitä on vielä muitakin saarnamiehinä ja SRK:n johdossa.

• Anonyymi

Jos kaikki vl papit eroais kirkosta ne olisi samantien työttömiä. Minnekään eivät muualle kelpaisi sillä osaamisella. Vain muutama harva saisi uskonnon lehtorin sijaisuuksia. Se on raha se syy etteivät vl porukat kirkosta eroa.

• Anonyymi

Tuota minäkin olen ajatellut että raha ratkaisi lopulta. Erittäin hyväpalkkainen pappiporukka joilla ei ole monellakaan mitään oikeaa ja järjellistä tekemistä jota työksi voidaan sanoa. Tuottavuudesta puhumattakaan. Noloahan se olisi pudota sossun asiakkaksi saarnastuolista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuota minäkin olen ajatellut että raha ratkaisi lopulta. Erittäin hyväpalkkainen pappiporukka joilla ei ole monellakaan mitään oikeaa ja järjellistä tekemistä jota työksi voidaan sanoa. Tuottavuudesta puhumattakaan. Noloahan se olisi pudota sossun asiakkaksi saarnastuolista.

kattohommiin vain jos on tottunut korkealla seisomaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kattohommiin vain jos on tottunut korkealla seisomaan.

Joo, onhan noita omia remppafirmoja, sinne vaan papit ja diakonissat.
        Kannattaa lähteä kirkon piiristä pois.

• Anonyymi

Mielestäni näyttäisi vähän siltä, että SRK vaivihkaa yrittää sopeuttaa vanhoillislestadiolaisuutta takaisin tunnustukselliseen luterilaisuuteen. Sitten taas näyttää siltä, että LLC-haluaa pitää kiinni 70-luvulla valitusta linjasta. Näyttää myös siltä, että Wolf Lake ja Minneapolis ovat samoilla linjoilla SRK:n kanssa. Ajatuksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielestäni näyttäisi vähän siltä, että SRK vaivihkaa yrittää sopeuttaa vanhoillislestadiolaisuutta takaisin tunnustukselliseen luterilaisuuteen. Sitten taas näyttää siltä, että LLC-haluaa pitää kiinni 70-luvulla valitusta linjasta. Näyttää myös siltä, että Wolf Lake ja Minneapolis ovat samoilla linjoilla SRK:n kanssa. Ajatuksia?

Veikkaan että Suomen vanhoillislestadiolaisista löytyy kannattajia Amerikan hajaannuksen molemmille osapuolille, joten vastaava jako tulee todennäköisesti tapahtumaan myös Suomessa ja SRK'ssa. Tietenkin tämä on vain veikkaus - ei ennustus. Tulevaisuutta on vaikea arvioida luotettavasti. Veikkaan että ainakin Ruotsissa ollaan enemmän LLCn kannalla ja todennäköisesti myös Suomessa, mutta eivät todennäköisesti kaikki.

Jako siis saattaa tulla tapahtumaan myös Ruotsissa ja mahdollisesti muissakin maissa (Venäjä, Kanada, Ecuador, Togo, Kenia, Gambia, Pakistan, Viro, Espanja, Ghana, Ruanda, Guinea jne...) Suomen lisäksi.

Saattaa myös Jeesus palata takaisin, ennen kuin jako Suomessa tapahtuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Veikkaan että Suomen vanhoillislestadiolaisista löytyy kannattajia Amerikan hajaannuksen molemmille osapuolille, joten vastaava jako tulee todennäköisesti tapahtumaan myös Suomessa ja SRK'ssa. Tietenkin tämä on vain veikkaus - ei ennustus. Tulevaisuutta on vaikea arvioida luotettavasti. Veikkaan että ainakin Ruotsissa ollaan enemmän LLCn kannalla ja todennäköisesti myös Suomessa, mutta eivät todennäköisesti kaikki.

Jako siis saattaa tulla tapahtumaan myös Ruotsissa ja mahdollisesti muissakin maissa (Venäjä, Kanada, Ecuador, Togo, Kenia, Gambia, Pakistan, Viro, Espanja, Ghana, Ruanda, Guinea jne...) Suomen lisäksi.

Saattaa myös Jeesus palata takaisin, ennen kuin jako Suomessa tapahtuu.

Minä taas veikkaan, että Suomessa liike alkaa yksinkertaisesti kuihtumaan. Ulkopuolelta ei tule jäseniä, sisäpuolelta liikehdintää on pois ja syntyvyys laskee.

• Anonyymi

Vanhoillislestadiolaisissa ei olle enää mukana muita, kuin vanhuksia huijaavia pärekaton paikkaajia!

• Anonyymi

Makrokosmos on ihmisessä itsessään eli mikrokosmoksessa. Ennen tätä tietoisuutta tarvitaan ulkoinen auktoriteetti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7870
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4400
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4023
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3373
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3330
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3238
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2983
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2761
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2514
    Aihe