Mikä on hyvän ja taitavan kuljettajan ero? Moni rehvastelee pitkällä ajohistoriallaan, mutta asennevammaa eivät kilometrit korjaa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-on-hyvan-ja-taitavan-kuljettajan-ero-moni-rehvastelee-pitkalla-ajohistoriallaan-mutta-asennevammaa-eivat-kilometrit-korjaa/8341408#
Hyvä ja lukemisen arvoinen kirjoitus. Toki tänne on odotettavissa asennevammaisia kommentteja tästä aiheesta. Popcornit esiin...
Hyvä kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin, joista taitava vielä selviää
29
125
Vastaukset
- Anonyymi
Reagoin jutussa tähän. "Me kaikki teemme liikenteessä virheitä. Itsekin teen niitä päivittäin. Se on inhimillistä."
Virheiden tekeminen on toki inhimillistä, mutta että päivittäin? Onko sellainen kuski edes sovelias ajoneuvon kuljettajaksi joka tekee päivittäin virheitä?- Anonyymi
Kaikki tekevät pieniä virheitä liikenteessä, mutta melkein kaikki niistä on vaarattomia. Eli ei kannata liikaa kiinnittää tuohon huomiota. Jos kulkee autolla tunteja päivässä niin ajopäivän aikana tulee taatusti tehtyä virheitä, mutta virheet voivat olla sellaisia, että kukaan ei sitä edes huomaa. Ei edes kuski itse.
Kyse on enemmänkin siitä, että tekeekö vaarallisia virheitä jatkuvasti ja huolimattomuuttaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki tekevät pieniä virheitä liikenteessä, mutta melkein kaikki niistä on vaarattomia. Eli ei kannata liikaa kiinnittää tuohon huomiota. Jos kulkee autolla tunteja päivässä niin ajopäivän aikana tulee taatusti tehtyä virheitä, mutta virheet voivat olla sellaisia, että kukaan ei sitä edes huomaa. Ei edes kuski itse.
Kyse on enemmänkin siitä, että tekeekö vaarallisia virheitä jatkuvasti ja huolimattomuuttaan.Niin, mikä on milloinkin kenenkäkin mielestä virhe ja mikä ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mikä on milloinkin kenenkäkin mielestä virhe ja mikä ei.
Kaikki turvallisuutta alentavat ratkaisut on virheitä.
Jokainen tekee noita liikenteessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki turvallisuutta alentavat ratkaisut on virheitä.
Jokainen tekee noita liikenteessä.Ei semmoista ihmistä ole vielä syntynyt, joka ei vihreitä tee...
Mutta onko kaikki virheet vaarallisia.
Ryhmittäytyminen ei aina osu ihan lain määräämään paikkaa, mutta kukaan ei kuollut tai loukkaantunut.
Alamäessä vauhti nousee yhdellä kilometrillä ylinopeuden puolelle, vaikka vakkari oli säädetty kaksi kilsaa alle nopeusrajoituksen ja niin edelleen.
Kaikki selvisi tilanteesta vahingoittumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei semmoista ihmistä ole vielä syntynyt, joka ei vihreitä tee...
Mutta onko kaikki virheet vaarallisia.
Ryhmittäytyminen ei aina osu ihan lain määräämään paikkaa, mutta kukaan ei kuollut tai loukkaantunut.
Alamäessä vauhti nousee yhdellä kilometrillä ylinopeuden puolelle, vaikka vakkari oli säädetty kaksi kilsaa alle nopeusrajoituksen ja niin edelleen.
Kaikki selvisi tilanteesta vahingoittumatta.Juuri noin, eli virheitä tekee jokainen, mutta jokainen virhe ei aiheuta yhtä suurta vaaraa. Joillain vaarallisen ajamisen puolestapuhujilla on taipumus kertoa, että on sama, ylittääkö rajoituksen yhdellä kilometrillä tunnissa tai ajaako pippeli kaupungin keskustassa tuhannen tuiterissa yli satasta. Motivaationa on tietysti oman, sääntöjä rikkovan ajotavan puolustelu, mutta siinä ei onnistuta.
- Anonyymi
Autoillen opas
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2022/01/autoillen_opas2021_netti.pdf
"Opas on kirjoitettu kaikille, jotka haluavat kerrata keskeisiä autoiluun liittyviä liikennesääntöjä ja tieliikennelain periaatteita. Mukaan on otettu asioita, joita Liikenneturvalta kysytään usein. Opas on kirjoitettu auton kuljettajan näkökulmasta." - Anonyymi
Hyvä kuski ajaa aina korkeintaan rajoitusnopeutta, ja lumimyräkässä selvästi sen alle.
- Anonyymi
Hyvä kuski ajaa TILANTEESEEN SOPIVAA NOPEUTTA. Se voi olla monesti paljon alle suurimman sallitun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kuski ajaa TILANTEESEEN SOPIVAA NOPEUTTA. Se voi olla monesti paljon alle suurimman sallitun.
Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rajoituksen, mutta hieman yli on paljon fiksumpaa ajella.
Rajoitukset on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rajoituksen, mutta hieman yli on paljon fiksumpaa ajella.
Rajoitukset on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden.Rajoitukset ovat sopivalla tasolla kuskeihin nähden. Vaikka kalusto on kehittynyt, niin kuski on edelleen se kriittisin tekijä yhtälössä.
Kohteliasta on ajaa mahdollisimman lähellä rajoitusnopeutta, ei yli eikä ali. Näin aina kun liikennetilanne ja keli tämän mahdollistaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rajoituksen, mutta hieman yli on paljon fiksumpaa ajella.
Rajoitukset on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden.Hyvä kuski ei kerää jonoa ajamalla yli rajoituksen. Eilisessä lumimyräkässä voi olla aiheellista ajaa selvästi alle rajoituksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kuski ei kerää jonoa ajamalla yli rajoituksen. Eilisessä lumimyräkässä voi olla aiheellista ajaa selvästi alle rajoituksen.
Mietipä vähän tarkemmin: kumpi kerää enemmän jonoa, keskimääräistä nopeammin ajava vai hitaammin ajava?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kuski ajaa TILANTEESEEN SOPIVAA NOPEUTTA. Se voi olla monesti paljon alle suurimman sallitun.
Hyvä kuski osaa lähteä liikkeelle ajoissa. Kiireellä ei voi perustella tarvetta ylittää nopeusrajoituksia. Niitä ei ole muutettu sen jälkeen kun viimeksi teit tämän saman matkan.
Hyvä kuljettaja tekee vähemmän virheitä kuin huono. Kaikki tekevät virheitä, hyvällä kuljettajalla niistä ei tule vakavia seurauksia. Isoimmat mällit tulevat siitä kun kuljettaja on ylittänyt tilanteessa taitotasoansa vastaavan nopeustason.
Tiellä ei tarvitse ajaa nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta. Hitaammin saa ihan vapaasti ajaa, kunhan ei suorastaan haittaa toisten kulkemista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rajoituksen, mutta hieman yli on paljon fiksumpaa ajella.
Rajoitukset on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden.Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rattijuopumusrajan hönössä, mutta yli rajan olevassa tuiterissa on paljon fiksumpaa ajella. Rajat on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rajoituksen, mutta hieman yli on paljon fiksumpaa ajella.
Rajoitukset on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden.Ehhehehhe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rattijuopumusrajan hönössä, mutta yli rajan olevassa tuiterissa on paljon fiksumpaa ajella. Rajat on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden.
Tiet ja kalusto eivät aja niitä ajoneuvoja, vaan ihmiset. Ihmisille rajoitukset ovat juuri sopivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rajoituksen, mutta hieman yli on paljon fiksumpaa ajella.
Rajoitukset on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden."Hyvin harvoin on syytä ajaa alle rajoituksen, mutta hieman yli on paljon fiksumpaa ajella.
Rajoitukset on meille ihan liian alhaiset teihin ja kalustoon nähden."
Teihin ja kalustoon nähden ehkä, mutta kun nuo kuskit vaan ovat entistä tyhmempiä idiootteja liikenteessä, niin nopeuksia on siitä syystä jopa alennettava! You know?...
- Anonyymi
Täytän tänä vuonna 75v. 1,5 M km takanapäin.
Ajan edelleen n. 25.000 km vuodessa, viime syksynä kävin autolla Etelä-Ranskan Toulousessa.
Bonukset tapissa.
Myönnän auliisti, että nimenomaan vieraalla paikkakunnalla minulla on paikkapaikoin vaikeuksia hahmottaa minne kukin kaista johtaa, mistä mihinkin on mentävä.
Minulle riittää sekin, että esim. liikenteenjakajamerkki puuttuu tai että joku on ajanut sen nurin, jolloin oikea ajolinja on nopeasti päätettävä.
Kaupunkien läpiajoissa tuskastuttaa myös risteyksien puutteellinen opastus, sillä opasteiden tulisi olla sellaisia, että myös kaupunkiin ensimmäistä kertaa ajava hahmottaa oikeat ajosuunnat.- Anonyymi
Mielestäni opasteet ovat juuri heitä varten jotka ajavat kohdassa harvemmin tai ajavat siinä ensimmäistä kertaa. Ihmettelen esim. joidenkin moottoritien liittymien kohdalla olevia ajokaistan yläpuolisia viittoja, jotka ovat pystytetty liittymän keskivaiheelle, eikä sen alkupäähän.
https://goo.gl/maps/45qMzW9oRpKKgVTj6
Tuossa kuvan esimerkissä yläpuoliset viitat ovat melkein liittymän lopussa. Mitä järkeä moisessa sijainnissa on? Saisivat olla melkein tässä missä kuva-auto sijaitsee. Toki on jossain kohtaa aiemmin ollut tieto, että liittymä tulee, mutta silti noiden yläpuolisten viittojen sijainti on mielestäni vähän outo. Tällaisia tapauksia on useita muitakin.
- Anonyymi
Hyvä kuljettaja ajaa omaa ajoaan, ajaa sääntöjen ja tilanteen mukaan eikä puutu toisten tekemisiin. Ihan liikaa liikenteessä on kotipoliiseja jotka puuttuu vain toisten tekemisiin eikä seuraa itseään. Ei tarvi seurata automerkkejä että tuo ja tuo tekee varmasti seuraavaksi sitä ja tätä. Paras kun seuraa vain itseään ja ottaa toiset huomioon.
- Anonyymi
Ihminen on aina erehtyväinen, eikä se huomiokykykään ole ihan 100%. Kokemuksessa ja ajotaidoissa on paljon eroa. Pois lukien tämän palstan täydelliset kommentoijat, siksi tarvitsetsemme yhteistyötä ja sellaista rentoa otetta liikentessäkin, ettei nyt oltais heti suu mutrulla jonkin erilaisesta tavasta hahmottaa tai toimia liikennettä.
Tuosta aloituksen otsikosta muuten puuttuu sivulause:
"Hyvä kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin, joista taitava vielä selviää, mutta se on paras kuljettaja, joka jättää auton talliin."- Anonyymi
"joka jättää auton talliin" ei ole kuljettaja.
- Anonyymi
On totta että on kokemattomia ja arkoja kuskeja ja hyvä kuski osaa ottaa heidätkin omassa ajossaan huomioon, mutta missä kulkee raja, jolloin arkuus muuttuu muiden kannalta vaaralliseksi?
Tänä aamuna yksi sankari liittyi moottoritielle 50 km/h vauhdilla. Oli sitä ennen kerännyt liittymässä jonon peräänsä. Siinä kohtaa oli kyseinen liittymä jo melkoinen vaaran paikka.
- Anonyymi
On se vaikeaa tuo liikenne. Helppoa on myös vahtia mitä toiset tekee eikä edes ajatella mitä itse tekee. Ottakaa itsenne huomioon liikenteessä ja antakaa muiden mennä.
- Anonyymi
Laki velvoittaakin "vahtimaan" mitä ne muut siinä ympärillä tekevät oman tekemisen lisäksi.
4 § "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
- Anonyymi
Paras kuski ajaa kuitenkin aina Audilla, sillä tolloloota kuskit ajavat aina jopa 30km/h alle suurimman sallitun nopeuden. Itse ajan taas mielummin tuon 30km/h yli sallitun nopeuden, koska olen kaikista kuskeista se osaavin, paras, ja taitavin. Nopeusrajoituksetkin ovat sinänsä vain viitteellisiä nopeuksia.
Audi King
-Teiden King- 💪- Anonyymi
Miten ihanan söpösti kirjoitettu. Pusi pusi.
- Anonyymi
Hyvä ja taitava kuski lienee mahdoton yhdistelmä? Koska hyvä kuski vaan köröttää ja pelkää jopa absin rusahdusta, niin taidot ei pääse kehittymään? Ja taitava kuski ei turhia nysväile, joten hän ei ole yleisen mielipiteen mukaan hyvä kuski vaan joku "hullu kaahari"?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on501226Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241199Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141110- 1271066
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315981- 42929
- 73899
- 72895