Apuuvva. Oletko avunantaja, avunpyytäjä vai avunodottaja?

Anonyymi

Olen tuota kolmatta. Ylpeä. Kauhean vaikeaa on pyytä jotain henkilöä avittamaan, kun itse ei esim. tilapäisesti kykene. Ja maailmahan ei ole täynnänsä telepaattisia ihmisiä.
Beng

99

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinun lähiympäristölläsi pitäisi siis olla kristallipallo ?

      • Anonyymi

        Kylläpä pitäisi olla.
        No. Laitoin 'nokkani ulos' oven raosta. Sain postin ja muoviroskat delegoitu.
        Kun avuttomuus h ä v e t t ä ä .
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä pitäisi olla.
        No. Laitoin 'nokkani ulos' oven raosta. Sain postin ja muoviroskat delegoitu.
        Kun avuttomuus h ä v e t t ä ä .
        Beng

        Miksi se hävettää sinua ? Ei kukaan ole täydellinen. Vain toinen toistamme tukien
        pärjäämme varsinkin myöhemmässä elämässä. Lohdutonta on niillä,
        joilla ei ole lähimailla auttajaa. Omat mahdolliset auttajani ovat 150-250 km:n
        päässä, joskus loma-aikoina 1000-10000 km:n päässä.
        Kekseliäisyyttä tarvitaan ja hermoja, että pärjää ja usein rahaakin.
        Rahalla saa apua, esim. ruokaa ja lääkkeitä kotiin.
        Naapurit ovat vanhoja ja huonokuntoisia kuin itsekin olen.
        Ei tulisi mieleenkään vaivata.
        Olen kyllä tarjoutunut heitä auttamaan jos vain pystyn jotenkin avuksi olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se hävettää sinua ? Ei kukaan ole täydellinen. Vain toinen toistamme tukien
        pärjäämme varsinkin myöhemmässä elämässä. Lohdutonta on niillä,
        joilla ei ole lähimailla auttajaa. Omat mahdolliset auttajani ovat 150-250 km:n
        päässä, joskus loma-aikoina 1000-10000 km:n päässä.
        Kekseliäisyyttä tarvitaan ja hermoja, että pärjää ja usein rahaakin.
        Rahalla saa apua, esim. ruokaa ja lääkkeitä kotiin.
        Naapurit ovat vanhoja ja huonokuntoisia kuin itsekin olen.
        Ei tulisi mieleenkään vaivata.
        Olen kyllä tarjoutunut heitä auttamaan jos vain pystyn jotenkin avuksi olemaan.

        Tuo, mitä sinä kirjoitit, ettei kukaan ole täydellinen, pitää paikkansa.
        Minunkin naapurini ovat vanhoja (ja sairaita). Siksipä vaivaaminen tuntuu kiusalliselta.
        Rahalla sain toki lääkkeitä, muutamat kotiapukäynnit(, jotka olivat aika sketsiä) ja pieniin hemmoja lumitöihin(, tosin sekin ryhmä lintsasi tänään; ei edes teeskennellyt tekevänsä mitään).
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä pitäisi olla.
        No. Laitoin 'nokkani ulos' oven raosta. Sain postin ja muoviroskat delegoitu.
        Kun avuttomuus h ä v e t t ä ä .
        Beng

        Mitään hävettämistä kaikki tulee vanhoiksi vuorollaan. Tilaat vaan reilusti apua ja välineitä sekä pyydät tuomaan myös puuroja ja maitoa sekä tarkastamaan hampaat ja kodinhoito vaihtaa lakanat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo, mitä sinä kirjoitit, ettei kukaan ole täydellinen, pitää paikkansa.
        Minunkin naapurini ovat vanhoja (ja sairaita). Siksipä vaivaaminen tuntuu kiusalliselta.
        Rahalla sain toki lääkkeitä, muutamat kotiapukäynnit(, jotka olivat aika sketsiä) ja pieniin hemmoja lumitöihin(, tosin sekin ryhmä lintsasi tänään; ei edes teeskennellyt tekevänsä mitään).
        Beng

        Pyydä tuomaan hiekkaa siihen oven eteen ja tilaa c vitamiinia tuoremehua ja maitoa puuroihin valmispuuroja. Missä ihmeen maaseudulla teille kuuluu kaikki palvelut mitä laki määrää ihmisoikeudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyydä tuomaan hiekkaa siihen oven eteen ja tilaa c vitamiinia tuoremehua ja maitoa puuroihin valmispuuroja. Missä ihmeen maaseudulla teille kuuluu kaikki palvelut mitä laki määrää ihmisoikeudet.

        Kuulepa. Näkemättäsi et ymmärrä mikä jäärata pihamme on. Hiekka luistaa. Ei kannata.
        Yhtiön huoltomies jos luo lumet 10 - 15 metriltä, maksaisi 42, 60 € kerta eikä kiputa kaikkia aikoja. Bensa on niiiiiin kallista. Sitä jos pahasti kaatuu jään päälle, voi aortta revetä, kuten tutullani kaupan edessä.
        Ei tullut enää kotiin.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään hävettämistä kaikki tulee vanhoiksi vuorollaan. Tilaat vaan reilusti apua ja välineitä sekä pyydät tuomaan myös puuroja ja maitoa sekä tarkastamaan hampaat ja kodinhoito vaihtaa lakanat.

        18:17
        Kunnassasi on varmaan hieno kotihoito.
        Käpykylässäni on tosi nihkeä.
        Katsoin Päijät-Hämeen alueen jonkin kotiutustekstin toimenpiteineen.
        Vähän tuli haikea mieli.
        Beng


    • Anonyymi

      "Hautojat" on pahimpia.
      He odottavat apua ilmaisematta avuntarvettaan mitenkään.
      Muitten pitäisi olla selvännäkijöitä.
      Jos kukaan ei ymmärtänyt tulla heitä auttamaan, he ovat jälkeenpäin vihaisia marttyyreitä:
      "En silloinkaan apua saanut, vaikka olisin tarvinnut . . . "

      On reilua avata suunsa, pyytää apua, kun sitä tarvitsee.
      Paha mieli tulee sillekin henkilölle, joka olisi halunnut auttaa, jos vain olisi tiennyt, että apua tarvitaan !

      On aika itsekeskeistä kuvitella, että kyllähän m i n u a täytyy ymmärtää
      tulla auttamaan, vaikken sanaakaan pukahtaisi.

      Juuri niitten avuntarpeesta voi jäädä kaikkein tietämättömimmäksi,
      jotka eivät ikinä apua pyydä.
      Se antaa käsitykseen, että he ovat yli-ihmisiä, jotka pärjäävät aina
      ilman kenenkään apua.

      • Anonyymi

        Tuo, mitä kirjoitit on varmaan just noin.
        Sitä, mitä vähän mietin, että mikseivät ihmiset kysy, kun ovat kaupoilla, että Hei olemme täällä tai tuonne menossa, onko jotain, mitä tarvitset, niin tuodaan.
        Menen kuin rapu takaperin, jos minulle sanotaan, että pyydä apua.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo, mitä kirjoitit on varmaan just noin.
        Sitä, mitä vähän mietin, että mikseivät ihmiset kysy, kun ovat kaupoilla, että Hei olemme täällä tai tuonne menossa, onko jotain, mitä tarvitset, niin tuodaan.
        Menen kuin rapu takaperin, jos minulle sanotaan, että pyydä apua.
        Beng

        En tarkoita yleistää, mutta suomalainen ei yleensä ottaen herkästi spontaanisti älyä
        tarjota apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoita yleistää, mutta suomalainen ei yleensä ottaen herkästi spontaanisti älyä
        tarjota apua.

        Minusta tuntuu, että se on puolin ja toisin vähän sama juttu.
        Minulle on helpompaa auttaa spontaanisti esim. naapurin ostoskassin kantaminen.
        Se menee luonnollisesti.
        Mutta menepä rimputtelemaan ovikelloa ja kysymään, että tarvitsetko apua tai että nyt tuli akuutti avuntarve. Ei se ihan helppoa ole.
        Usein ne ihmiset, joiden kanssa tuo sujuisi, asuvat etäällä.
        Beng


      • Anonyymi

        15:38
        mä olen just tommonen, tarvin apua mutt en pyydä,

        ja jos lähiomaiselle vihjaan avun tarpeellisuudesta,
        hän on aivan varma että parjään ihan hyvin itsekseni,

        vierailta ei kehtaa yrittääkkää pyytää


        kuolen kai omiin oloihini kenekää tietämättä,
        varmaan sitten kun en vataa puhelimeen niikoihinkuukausiin voivat alkaa ihmetellä mihikä se on menny,, heh,
        voi olla että naapurit ovat ennemmin huomanneet että jokin on vialla kun portaikossa haisee pahalle, mätä ruumis,

        semmosia erakoita me suomalaiset olemme,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15:38
        mä olen just tommonen, tarvin apua mutt en pyydä,

        ja jos lähiomaiselle vihjaan avun tarpeellisuudesta,
        hän on aivan varma että parjään ihan hyvin itsekseni,

        vierailta ei kehtaa yrittääkkää pyytää


        kuolen kai omiin oloihini kenekää tietämättä,
        varmaan sitten kun en vataa puhelimeen niikoihinkuukausiin voivat alkaa ihmetellä mihikä se on menny,, heh,
        voi olla että naapurit ovat ennemmin huomanneet että jokin on vialla kun portaikossa haisee pahalle, mätä ruumis,

        semmosia erakoita me suomalaiset olemme,

        Ymmärrän, mitä kirjoitat.
        Roskat tosin alkavat haista nopeammin kuin asukki.
        Just. Eräänlaisia erakoita, mutta meissä on myös osa sellaista, että siitä nauttii.
        Beng
        Tuo on mielestäni ilkeää, jos vihjaat lähiomaiselle avuntarpeestasi ja hän ei halua ymmärtää auttaa.
        Kas. Olen sitä mieltä, että tilanteisiin voi liittyä vallankäyttöä. Voi olla ihmisiä, jotka tiedostavat tarpeesi, mutta jotenkin nauttivat siitä, että olisit riippuvainen jossain tilanteessa heistä. On niitä. Halu nöyryyttää.


      • Anonyymi

        Voi kirjoittaa vaikka paperille että tarvin apua suihkussa ja kävely tuen sekä perusruokaa annoksia kotiin tuotuna sekä juomat mehu maito.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15:38
        mä olen just tommonen, tarvin apua mutt en pyydä,

        ja jos lähiomaiselle vihjaan avun tarpeellisuudesta,
        hän on aivan varma että parjään ihan hyvin itsekseni,

        vierailta ei kehtaa yrittääkkää pyytää


        kuolen kai omiin oloihini kenekää tietämättä,
        varmaan sitten kun en vataa puhelimeen niikoihinkuukausiin voivat alkaa ihmetellä mihikä se on menny,, heh,
        voi olla että naapurit ovat ennemmin huomanneet että jokin on vialla kun portaikossa haisee pahalle, mätä ruumis,

        semmosia erakoita me suomalaiset olemme,

        Sekin johtuu siitä ettei itsekään huomaa että kunto on huonontunut ettei enää jaksakaan kävellä tuosta vaan kauppaan suihkuun. Monella voi olla diapetes hoitamatta kokonaan ei ole tehty kokeita kun pitäisi varata se aika labraan lääkäriin ja pyytää päästä hammashoitoon. Voi olla kaatunut päävammat on sellaisia että joskus huomaa vasta jälkeenpäin että huimaa muisti pätkii. Monella urheilijalla alkaa vammat vaivata vanhana.Varaatte nyt kiltisti ajan lääkärille terveystarkastukseen ikätarkastus. Myös kuulo tarkastus samalla.Kotihoidon kautta voi tilata kerralla viikon lääkkeet ja pyytää pesuapua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoita yleistää, mutta suomalainen ei yleensä ottaen herkästi spontaanisti älyä
        tarjota apua.

        Ei minulla ainakaan ole ketään, jolta apua pyytäisin. Ei ole koskaan ollutkaan. Olen vasta suhtkoht terve 78 v äijänkäppänä ja kun aika tulee, niin tänne kämppään kai nyykähdän kenenkään tietämättä ja kaipaamatta.
        Sain muuten ennen heräämistä jostakin itselleni päivämäärän 26.10.2022. Saas nähdä mitä silloin tapahtuu vai tapahtuuko mitään.
        Sain joskus 70-luvulla uninäyn, missä katselin värillistä karttaa. Suomen ja Neukkulan välillä oli uusi raja, aivan suora. Sain myös vuosiluvun 1985. Mitään ei tapahtunut vaikka kauan odotin. Eli joka uniinsa uskoo, se varjoaan pelkää. Ja minulla on jonkinlainen varmuus siitä, mitä minulle tapahtuu, kun siirryn tästä materian maailmankaikkeudesta taas kerran toiseen. Aika näyttää, sanotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kirjoittaa vaikka paperille että tarvin apua suihkussa ja kävely tuen sekä perusruokaa annoksia kotiin tuotuna sekä juomat mehu maito.

        18:22
        Avuitta kävin suihkussa alusta asti, kun käpykylän 'kartoittaja' vikisi, etten saa edes valvojaa avuksi. Mitään terveystietoja hän ei tutkinut, esim hb putosi 39.
        Että hieman huippasi....
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin johtuu siitä ettei itsekään huomaa että kunto on huonontunut ettei enää jaksakaan kävellä tuosta vaan kauppaan suihkuun. Monella voi olla diapetes hoitamatta kokonaan ei ole tehty kokeita kun pitäisi varata se aika labraan lääkäriin ja pyytää päästä hammashoitoon. Voi olla kaatunut päävammat on sellaisia että joskus huomaa vasta jälkeenpäin että huimaa muisti pätkii. Monella urheilijalla alkaa vammat vaivata vanhana.Varaatte nyt kiltisti ajan lääkärille terveystarkastukseen ikätarkastus. Myös kuulo tarkastus samalla.Kotihoidon kautta voi tilata kerralla viikon lääkkeet ja pyytää pesuapua.

        18:28
        Ai, että kotihoidosta voi tilata tuosta noin. Ei käpykylässä.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ainakaan ole ketään, jolta apua pyytäisin. Ei ole koskaan ollutkaan. Olen vasta suhtkoht terve 78 v äijänkäppänä ja kun aika tulee, niin tänne kämppään kai nyykähdän kenenkään tietämättä ja kaipaamatta.
        Sain muuten ennen heräämistä jostakin itselleni päivämäärän 26.10.2022. Saas nähdä mitä silloin tapahtuu vai tapahtuuko mitään.
        Sain joskus 70-luvulla uninäyn, missä katselin värillistä karttaa. Suomen ja Neukkulan välillä oli uusi raja, aivan suora. Sain myös vuosiluvun 1985. Mitään ei tapahtunut vaikka kauan odotin. Eli joka uniinsa uskoo, se varjoaan pelkää. Ja minulla on jonkinlainen varmuus siitä, mitä minulle tapahtuu, kun siirryn tästä materian maailmankaikkeudesta taas kerran toiseen. Aika näyttää, sanotaan.

        12:07
        Sinkkuja on Suomessa 1,250 miljoonaa. Eri-ikäisiä. Tapaturmiakin voi sattua kelle vain.
        Me lähdemme ikiunille sitten aikanaan kuka mistäkin tai milloinkin.
        Beng
        Oletko katsonut, kenen nimipäivä tai merkkipäivä tuolloin on tai jokin tapahtuma tulossa?
        Oletko käynyt Neukkulassa?


    • Kyllä minä olen kaikkia noita tilanteen mukaan.

      Kaikessa teknisessä olen täystollo. Pakko pyytää välillä apua. Fyysisiä voimia vielä riittä auttamaan toisia tarpeen vaatiessa.

      Olen huomannut paikallista facebookia lukiessa, että jos siellä joku pyytää jotain apua, niin auttajia riittää enemmän kuin avunpyytäjä tarvitsisikaan.
      Justiin yhtenä päivänä joku kysyi, että voisiko joku hänen antamansa osoitteen lähellä asuva tai siellä muuten liikkuva käydä viemässä banaaneja hänen sairaan äitinsä oven taakse, niin hän itse vähän kauempana asuvana käy sitten seuraavana päivänä tekemässä äidilleen isommat ruokaostokset.
      Paljon oli halukkaita banaanien viejiä, mutta yhden kanssa hän sitten sopi homman.

      • Anonyymi

        Esimerkillistä toimintaa. Ehkä Facebookissa kauan olleet rohkenevat pyytää apua.
        Voi olla tilanne, ettei muuta enää keksi.
        Ostokset pitää maksaa. Jos sama pankki, raha menee saman päivän aikana.
        Ne, jotka tilaavat ja ostavat marketeista, ovat paremmassa asemassa kuin ne, jotka eivät.
        Minun lähikaupassani ei ole ostostoimitusta.
        Beng
        Teknisten juttujen kanssa löydän helpostikin peukalot kämmenpuolelta, jossei sentään sormet suusta, vaikka minulla oli ensimmäisessä työpaikassani naishenkilö, joka osasi moneksi. Malliksi. Ei sietänyt naisavuttomuutta. En kaikkea sisäistänyt....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkillistä toimintaa. Ehkä Facebookissa kauan olleet rohkenevat pyytää apua.
        Voi olla tilanne, ettei muuta enää keksi.
        Ostokset pitää maksaa. Jos sama pankki, raha menee saman päivän aikana.
        Ne, jotka tilaavat ja ostavat marketeista, ovat paremmassa asemassa kuin ne, jotka eivät.
        Minun lähikaupassani ei ole ostostoimitusta.
        Beng
        Teknisten juttujen kanssa löydän helpostikin peukalot kämmenpuolelta, jossei sentään sormet suusta, vaikka minulla oli ensimmäisessä työpaikassani naishenkilö, joka osasi moneksi. Malliksi. Ei sietänyt naisavuttomuutta. En kaikkea sisäistänyt....

        Eikös Suomessakin ole se MobilePay sellainen, joka toimii sekunnin murto-osassa eri pankkien välillä. Se nyt edellyttää sitä älykännyä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Eikös Suomessakin ole se MobilePay sellainen, joka toimii sekunnin murto-osassa eri pankkien välillä. Se nyt edellyttää sitä älykännyä.

        Minulla on puoliälyinen, mutta toimisi varmaan, jos aktivoisin.
        Käytän vähän hitaampia menetelmiä, paitsi kortilla.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkillistä toimintaa. Ehkä Facebookissa kauan olleet rohkenevat pyytää apua.
        Voi olla tilanne, ettei muuta enää keksi.
        Ostokset pitää maksaa. Jos sama pankki, raha menee saman päivän aikana.
        Ne, jotka tilaavat ja ostavat marketeista, ovat paremmassa asemassa kuin ne, jotka eivät.
        Minun lähikaupassani ei ole ostostoimitusta.
        Beng
        Teknisten juttujen kanssa löydän helpostikin peukalot kämmenpuolelta, jossei sentään sormet suusta, vaikka minulla oli ensimmäisessä työpaikassani naishenkilö, joka osasi moneksi. Malliksi. Ei sietänyt naisavuttomuutta. En kaikkea sisäistänyt....

        Mutta kodinhoidossa on kyllä ruokakuljetus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kodinhoidossa on kyllä ruokakuljetus.

        18:31
        Juu tarjottiin lomaketta.
        En ole nälkiintynyt vielä.
        Tänään sain munkkirinkilöitä...
        Beng


    • Anonyymi

      Moni suomalainen on sairaan epäluuloinen ja jotain muutakin, jota en ymmärrä.
      Ei kaikkia tee mieli häiritä missään asiassa.
      Eilen kun sanoin uudelle asukkaalle "hyvää päivää", se katsoi minua ilmeellä:
      "Mitähän tuokin minusta haluaa ?!"
      (eikä vastannut mitään)

      • Anonyymi

        Epäluuloisia on, mutta harvassa.
        Sano sitkeästi "hyvää päivää", sillä kyllä se tervehdys sieltä tulee.
        Ehkä hän on asunut mökötysyhteisössä?
        Et menetä mitään, muttei tulee kiva fiilis.
        Ei tervehdys maksa mitään.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäluuloisia on, mutta harvassa.
        Sano sitkeästi "hyvää päivää", sillä kyllä se tervehdys sieltä tulee.
        Ehkä hän on asunut mökötysyhteisössä?
        Et menetä mitään, muttei tulee kiva fiilis.
        Ei tervehdys maksa mitään.
        Beng

        Ei minua haittaa, huvittaa pikemminkin, ehkä se on Satakunnasta muuttanut tänne.


      • Voihan se olla, että sillä uudella asukkaalla on ollut naapuri, joka on tarvinnut apua jatkuvasti ja monta kertaa päivässä rämpytellyt ovikelloa. Niitä on sellaisiakin maanvaivoja. Osunut minunkin kohdalleni joskus.
        Päättänyt, että kun hän muuttaa, niin ei halua tutustua yhteenkään naapuriin uudessa paikassaan.


    • Onneksi en vielä tarvitse kovin paljon apua. En ole hyvä pyytämään apua ja kiusaannun jos joku tyrkyttää apua vaikka en tarvitsisi.
      Kaverilta kyllä ilkeän pyytää auton laitossa ja lumitöissä apua. Myös mökin putkihommat hän hallitsee. Nyt on putket jäässä, lupasi tehdä asialle jotain kunhan taas menen sinne.
      Nuorempana olin kova auttamaan, moni oppikin pyytämään apuanai ja autoin mielelläni.
      Nyt en enää hyökkää ensimmäisenä apuun kun omissakin hommissa on tarpeeksi.
      Meillä päin on paljon koronaa, uskon että se vielä käy läpi jokaisen. Rokotukset on kunnossa joten on toivoa että sen saa lievänä mikäli tulee.

      • Anonyymi

        Hyvä esimerkki tuo kaverin apu.
        Tuo on ihan luonnollista.
        Beng
        Avun tarve tuli itsellenikin lopulta aika ykskaks. Ei monessa asiassa, mutta joissain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä esimerkki tuo kaverin apu.
        Tuo on ihan luonnollista.
        Beng
        Avun tarve tuli itsellenikin lopulta aika ykskaks. Ei monessa asiassa, mutta joissain.

        Mitä sinulle niin ykskaks on tapahtunut? Liukastuitko ja nyrjäytit selkäsi, vai?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mitä sinulle niin ykskaks on tapahtunut? Liukastuitko ja nyrjäytit selkäsi, vai?

        Lonkan tekonivel. (Ykskaks = 3 vuoden 8 kk:n odottelun jälkeen ja kesti 1,5 tuntia operaziooni ja kipuja jos laskee 44 kk × n. 30 pvä x n. 20 tuntia, niin kipuja ollut alakanttiin laskettuna n. 26400 kertaa. Tämä lienee sallittua, voi minuu poloa)
        Yhtiön piha on niin niin liukas, joten ulos en vielä uskalla lähteä harjoittelemaan jaloittelua edes sauvojen kanssa. Mökkihöperyys saattaa tulla jälkitautina.
        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lonkan tekonivel. (Ykskaks = 3 vuoden 8 kk:n odottelun jälkeen ja kesti 1,5 tuntia operaziooni ja kipuja jos laskee 44 kk × n. 30 pvä x n. 20 tuntia, niin kipuja ollut alakanttiin laskettuna n. 26400 kertaa. Tämä lienee sallittua, voi minuu poloa)
        Yhtiön piha on niin niin liukas, joten ulos en vielä uskalla lähteä harjoittelemaan jaloittelua edes sauvojen kanssa. Mökkihöperyys saattaa tulla jälkitautina.
        Beng

        Ohhoh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lonkan tekonivel. (Ykskaks = 3 vuoden 8 kk:n odottelun jälkeen ja kesti 1,5 tuntia operaziooni ja kipuja jos laskee 44 kk × n. 30 pvä x n. 20 tuntia, niin kipuja ollut alakanttiin laskettuna n. 26400 kertaa. Tämä lienee sallittua, voi minuu poloa)
        Yhtiön piha on niin niin liukas, joten ulos en vielä uskalla lähteä harjoittelemaan jaloittelua edes sauvojen kanssa. Mökkihöperyys saattaa tulla jälkitautina.
        Beng

        Suomessa on käsittämätöntä. Tutullani oli nekroosi lonkassa. Kuolio lonkkaluussa.
        Se aiheutti kipua ja kaatumisia. 10 vuotta hän yritti kunnallisesti saada apua.
        Jalka meni alta parisataa kertaa ja kaatui ja käsi jäi alle, oli mustana ja kipeänä monesti. Kaksi kertaa hän kaatui sen takia niin pahasti, että käsi murtui, kuvattiin ja laitettiin pakettiin poliklinikalla moneksi viikoksi.
        Lonkkaa ei kuitenkaan kuvattu, vaikka se tapaturman aiheutti.
        Lähes 10 vuotta sai odottaa, että pääsi lonkan pallonivelleikkaukseen.
        (HUS-alue)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on käsittämätöntä. Tutullani oli nekroosi lonkassa. Kuolio lonkkaluussa.
        Se aiheutti kipua ja kaatumisia. 10 vuotta hän yritti kunnallisesti saada apua.
        Jalka meni alta parisataa kertaa ja kaatui ja käsi jäi alle, oli mustana ja kipeänä monesti. Kaksi kertaa hän kaatui sen takia niin pahasti, että käsi murtui, kuvattiin ja laitettiin pakettiin poliklinikalla moneksi viikoksi.
        Lonkkaa ei kuitenkaan kuvattu, vaikka se tapaturman aiheutti.
        Lähes 10 vuotta sai odottaa, että pääsi lonkan pallonivelleikkaukseen.
        (HUS-alue)

        20:55
        Joo. Tuollaista se on.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lonkan tekonivel. (Ykskaks = 3 vuoden 8 kk:n odottelun jälkeen ja kesti 1,5 tuntia operaziooni ja kipuja jos laskee 44 kk × n. 30 pvä x n. 20 tuntia, niin kipuja ollut alakanttiin laskettuna n. 26400 kertaa. Tämä lienee sallittua, voi minuu poloa)
        Yhtiön piha on niin niin liukas, joten ulos en vielä uskalla lähteä harjoittelemaan jaloittelua edes sauvojen kanssa. Mökkihöperyys saattaa tulla jälkitautina.
        Beng

        Ei sun pidä sauvoilla liikkua kun otat yhteyttä apuvälineisiin terveys asema tai sairaala ja saat rollaattorin millä liikut turvallisesti niitä on montaa mallia myös kelkkamalli ja sisä käyttöön ulkokäyttöön. Ei kuulkaa teille kuuluu niiden lainaus laillisesti. Rollaattorista on myös istuin jos tarvii levätä tai pitää kassia siinä. Sellaisia kenkiä missä on valmiit nastat saa myös 50€. Vanhana saa pitää puolensa ja hyvä on syödä vitamiineja ja tulehdus lääkkeen antibiootin sehän auttaa tulehduksiin.Kävelytuki kotiin ja se otin mikä pihtikeppi se on niin saa tavarat kiinni. Tehän olette ihan heitteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on käsittämätöntä. Tutullani oli nekroosi lonkassa. Kuolio lonkkaluussa.
        Se aiheutti kipua ja kaatumisia. 10 vuotta hän yritti kunnallisesti saada apua.
        Jalka meni alta parisataa kertaa ja kaatui ja käsi jäi alle, oli mustana ja kipeänä monesti. Kaksi kertaa hän kaatui sen takia niin pahasti, että käsi murtui, kuvattiin ja laitettiin pakettiin poliklinikalla moneksi viikoksi.
        Lonkkaa ei kuitenkaan kuvattu, vaikka se tapaturman aiheutti.
        Lähes 10 vuotta sai odottaa, että pääsi lonkan pallonivelleikkaukseen.
        (HUS-alue)

        Kuule hän olisi tarvinnut apuvälineitä kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sun pidä sauvoilla liikkua kun otat yhteyttä apuvälineisiin terveys asema tai sairaala ja saat rollaattorin millä liikut turvallisesti niitä on montaa mallia myös kelkkamalli ja sisä käyttöön ulkokäyttöön. Ei kuulkaa teille kuuluu niiden lainaus laillisesti. Rollaattorista on myös istuin jos tarvii levätä tai pitää kassia siinä. Sellaisia kenkiä missä on valmiit nastat saa myös 50€. Vanhana saa pitää puolensa ja hyvä on syödä vitamiineja ja tulehdus lääkkeen antibiootin sehän auttaa tulehduksiin.Kävelytuki kotiin ja se otin mikä pihtikeppi se on niin saa tavarat kiinni. Tehän olette ihan heitteillä.

        18:40
        Tässä tarkoitin kyynärsauvoja ja nehän pitää sairaalaan ottaa mukaan.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18:40
        Tässä tarkoitin kyynärsauvoja ja nehän pitää sairaalaan ottaa mukaan.
        Beng

        Ja lisäys: kyynärsauvat, sängynjalkojen korot, pihdit, pytyn korotin, sukanvetolaite.
        5 kpl.
        Tässä mun lainaus kokonaisuudessaan.
        Ostin pitkiä kenkälusukoita, joilla voi kukkia makkarassa, kylppärissä, jne vaatteita tms. tavaroita (ET-lehden vinkeistä eräs)
        Beng
        Kyllä olisi kehitettävää
        Miksei Habitare-messuilla ole osastoa kodin hoitoapuvälineille, mihin nuoret suunnittelijat voisivat kilpaillen osallistua.
        Jotain tarvitsee tilapäisesti, jotain aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäys: kyynärsauvat, sängynjalkojen korot, pihdit, pytyn korotin, sukanvetolaite.
        5 kpl.
        Tässä mun lainaus kokonaisuudessaan.
        Ostin pitkiä kenkälusukoita, joilla voi kukkia makkarassa, kylppärissä, jne vaatteita tms. tavaroita (ET-lehden vinkeistä eräs)
        Beng
        Kyllä olisi kehitettävää
        Miksei Habitare-messuilla ole osastoa kodin hoitoapuvälineille, mihin nuoret suunnittelijat voisivat kilpaillen osallistua.
        Jotain tarvitsee tilapäisesti, jotain aina.

        Tämä kirjoitusohjelma.....
        Po kenkälusikoita
        Voi koukkia makkarissa
        Beng


    • Anonyymi

      Olen avunantaja jopa liiaksikin, minua on helppo hyväksikäyttää, sana ei on vaikea sanoa.
      Viimeksi lähdin tuttavan kanssa ostamaan hänelle puhelinta, tein sille kaikki käyttöönottoon tarvittavat toimenpiteet, latasin sovelluksia jne.
      Pitäisi oppia kieltäytymään monista avunpyynnöistä.

      • Anonyymi

        Ei ole kevyt tuokaan rooli. Mutta silti arvostan sinua enemmän kuin sitä, joka ei auta.
        Beng
        Hyvittikö hän mitenkään apuasi; pullakahvit tai jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kevyt tuokaan rooli. Mutta silti arvostan sinua enemmän kuin sitä, joka ei auta.
        Beng
        Hyvittikö hän mitenkään apuasi; pullakahvit tai jotain.

        Ei hyvittänyt, lisää apua pyyteli myös vastaisen varalle.
        Ei halunnut mennä asiantuntevaan liikkeeseen, kun ne rahastavat avusta 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvittänyt, lisää apua pyyteli myös vastaisen varalle.
        Ei halunnut mennä asiantuntevaan liikkeeseen, kun ne rahastavat avusta 😉

        Ja hän nautti keittämäni sämpylä/pullakahvit sillä aikaa, kun asensin puhelintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvittänyt, lisää apua pyyteli myös vastaisen varalle.
        Ei halunnut mennä asiantuntevaan liikkeeseen, kun ne rahastavat avusta 😉

        Tuosta ei voi sanoa kuin, että olipa pihi - itara - saita tai hyväksikäyttäjä. Ikävää.

        Beng
        Aion korvata auttajilleni jotenkin. Mutta, mikä on sopivaa, ettei sitten taas kiitoksen saaja kiusaannu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hän nautti keittämäni sämpylä/pullakahvit sillä aikaa, kun asensin puhelintaan.

        Olet kyllä tavattoman kiltti.
        Beng
        Hmmmm...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta ei voi sanoa kuin, että olipa pihi - itara - saita tai hyväksikäyttäjä. Ikävää.

        Beng
        Aion korvata auttajilleni jotenkin. Mutta, mikä on sopivaa, ettei sitten taas kiitoksen saaja kiusaannu?

        Kukka taitaa olla liian vähän, kenen mielestä, sinun vai auttajan..
        Lahjakortti johonkin paikkaan tai palveluun mistä tiedät hänen pitävän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukka taitaa olla liian vähän, kenen mielestä, sinun vai auttajan..
        Lahjakortti johonkin paikkaan tai palveluun mistä tiedät hänen pitävän?

        Ajattelin perinteisesti: parempaa kaffetta paketti ja jokin heleä ajakohtaiskukkakimppu.
        Sen verran heitä tunnen, että jos isompaa enempi, alkaa kursailu....ja sitähän en kestä yhtään.
        Beng


      • Anonyymi

        Ei pidä . Sitkeästi me autetaan. Pahikset ei auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hän nautti keittämäni sämpylä/pullakahvit sillä aikaa, kun asensin puhelintaan.

        Tosi ihanaa voittaa kyllä kylmät myyjät kaupassa ♥️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin perinteisesti: parempaa kaffetta paketti ja jokin heleä ajakohtaiskukkakimppu.
        Sen verran heitä tunnen, että jos isompaa enempi, alkaa kursailu....ja sitähän en kestä yhtään.
        Beng

        Minä muutama vuosi sitten vanhaa tuttuani jeesasin. Rahallisestikin mitaten reilusti yli 2000 eurolla. Ei edes kiittänyt. Kuten ei silloin 15v aiemminkaan.
        Nyt on saanut Alzheimerin, mutta vaikuttaa paremmalta. Ehkä aamuin illoin vuosia yläkertaan lähettämäni pyyntö on auttanut, ehkä ei. Jos elossa olen ensi kesänä ja auto on ajokunnossa, olen ajatellut pistäytyä paikanpäällä katsomassa vointiansa. Vaikka ei ehkä niin kiihkeästi haluaisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä muutama vuosi sitten vanhaa tuttuani jeesasin. Rahallisestikin mitaten reilusti yli 2000 eurolla. Ei edes kiittänyt. Kuten ei silloin 15v aiemminkaan.
        Nyt on saanut Alzheimerin, mutta vaikuttaa paremmalta. Ehkä aamuin illoin vuosia yläkertaan lähettämäni pyyntö on auttanut, ehkä ei. Jos elossa olen ensi kesänä ja auto on ajokunnossa, olen ajatellut pistäytyä paikanpäällä katsomassa vointiansa. Vaikka ei ehkä niin kiihkeästi haluaisikaan.

        12:18
        Kenkkua.
        Onko mahdollista, että sairaus on hiipinyt pikkuhiljaa.
        Olisi ikävää sanoa, että kiittämättömyys on maailman palkka....
        Beng


    • Anonyymi

      Vapahtajaa odottavat suhtautuvat nätimmin.

      • Anonyymi

        Kuten esimerkiksi?
        Beng


    • Anonyymi

      En mitään noista.

      • Anonyymi

        Aika niukasti ilmaiset. Autatko, pyydätkö vai odotatko apua?
        Jos minun pitäisi nyt päätellä jotain se olisi: Olet omatoiminen eli pärjäät avutta eikä lähipiirissäsi ole avuntarvitsijoita.
        Voihan tuollainen tilanne olla.
        Beng


    • Anonyymi

      Poliisi voi puuttua. Kyllä se on totta
      digidigi

      • Anonyymi

        21:00
        Jossain osoitteessa voi käväistäkin poliisi auttamassa.
        Niinpä. Avun tarve voi olla hyvin erilainen.
        Jos on väkivaltaisuutta tai meluisaa riehumista, mikä häiritsee muitakin tai on uhkaa.
        Ja joskus apu tulee liian myöhään. Sivullisten on syytä olla rohkeita, jos asianomaiset eivät pysty apua itse hälyttämään.
        Tässäkin on tiettyä arkuutta pyytää apua, koska se on jo puuttumista toisten asioihin ja elämään. Kynnys.
        Tämä on vakavampaa kuin arkisissa askareissa auttaminen.
        Beng


    • En pyydä apua eikä multa nykyään kukaan ole pyytänyt apua, kun olin terveempi asioin viikoittain minusta vanhemmalle ruoka ostokset, samalla tuli kävely lenkki.
      Toinen tapaus oli nainen joka oli kiusaksi asti pyytämässä jotain apua, kaiken lisäksi juoppo, kerran kuussa kun rahat oli lopussa pyyti vippiä, lopulta muutti ties minne mutta jäi 60 euroa velkaa, onneksi ei oo näkyny.

      Jossain vaiheessa voi olla avun tarpeessa riippuu jos elän 100 vuotiaaksi.

    • Anonyymi

      On helppo pyytää ja antaa apua. Mutta en odota sanomatta kenenkään apua, en myöskään ymmärrä vihjailuja. Jos ei voi suoraan kysyä niin avutta jää.
      Tarvitsen tietoapua, rakennuksesta, autosta, sähkölaitteista, tietsikasta. Pyydän rohkeasti näin: Auta jos haluat, mutta yhtään en loukkaannu jos et jouda tai halua, kysyn joltain toiselta. Hän auttaa tai ei. Työapua en tarvii.
      Itse autan jos pyydetään, voi sanoa että aina. Sekä tiedoissa että käytännön työssä. Mutta en ymmärrä enkä jouda kytätä kenenkään tarpeita. Kyytiin otan jos on samalle kylälle kirkolta menossa, yleensä aina sama doku, muut ovat omalla autolla liikkeellä. Jos nyt joku on kumollaan tiellä niin sen huomaan ja ryntään auttamaan. Tai jos joku raahaa isoja kantamuksia niin tarjoudun lisä-käsiksi.

      • Anonyymi

        No. Sinulla on hyvä ja suora asenne, mielestäni.
        Beng


    • Anonyymi

      Kyllä se menee niin, etten millään haluaisi ketään vaivata omilla vaikeuksillani, eli vaikea on pyytää apua ainakin toistaiseksi.


      Pirre

      • Anonyymi

        p.s. , mutta autan useinkin entistä naapuriani, joka jäi leskeksi eikä omista ajokorttia, käytän häntä kauppa asioilla jne., hän kysy suoraan että sopiiko minulle, ja onko minullakin asioita silloin kaupoille, ja ostokset kannan hänen apunaan ja pakkaankin linjalla odotellessani.

        Pirre


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        p.s. , mutta autan useinkin entistä naapuriani, joka jäi leskeksi eikä omista ajokorttia, käytän häntä kauppa asioilla jne., hän kysy suoraan että sopiiko minulle, ja onko minullakin asioita silloin kaupoille, ja ostokset kannan hänen apunaan ja pakkaankin linjalla odotellessani.

        Pirre

        Millaista apua tarvitsisit? On ihmisiä jotka tykkäävät olla avuksi. Oletko ajatellut sitä? Minusta on mukava kun saan "loistaa" jossain tietoasiassa ja autan ihan mielelläni ilmaiseksi. Yksi tyyppi pyysi veroaisoissa apua, tunsin melkoista kiusaantumista, kun hän lähetti toisen ihmisen kautta minulle viinipullon.
        Vai onko työavusta kyse. Pieniä hommia moni tekee ilmaiseksi mutta varmaan ammatti-ihmiset, sähkötyöt, maalaustyöt, autonrenkaanvaito jne ovat sellaisia joista halutaan palkkio.
        Olin kerran valtavan kiitollinen kun työ-atk-guru halusi auttaa koti-tietokoneeni ongelmassa. Vein koneen töihin ja jäimme illalla asian hoitamaan kuntoon. Siitä kyllä minäkin viinipullon nakkasin kun ei maksua ottanut.
        Mulla on periaate. Jos kuluu omaa rahaa, sen perin mutta työn teen palkkiotta.


    • Olen myös kaikkia noita, riippuen tilanteesta.
      Pystyn delegoimaan ja pyytämään apua, autan mielelläni jos joku pyytää minulta apua mutta yritän kunnioittaa reviirejä ja olla tuppautumatta, vaikka katson että henkilö tarvitsisi apua, mutta ei halua pyytää tai ottaa sitä vastaan.
      Koska asun samassa huushollissa kahden (juuri nyt kolmen) täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevan mieshenkilön kanssa niin delegoin mielelläni kotityöt periaatteella että jokainen tekee mitä osaa ja mitä haluaa jo pakollisista tekemisistä neuvotellaan, sovitaan ja jaetaan tasapuolisesti. Naapurilta voi pyytää apua pienissä asioissa, mieluimmin maksua vastaan (naapurissani on monta ammattien harjoittajaa), tuntemattomalta voi pyytää apua jos on todella tarpeen, mutta se onkinjo vaikeampaa. Olen niitä jotka kävelevät mieluummin kymmenen kertaa korttelin ympäri ennen kuin kysyvät osoitetta tuntemattomalta. Nyt tosin sekin tarve on vähentynyt, kun googlemapsit ohjaa osoitteeseen.
      Tekniikan, mukaanluettuna tietotekniikan aiheuttamat ongelmat delegoin miehelle ja pojille. Kauppakassit ja kaiken painavan kantaa mies, samoin auttaa verhojen ripustamisessa ja imurin kantamisessa yläkertaan, lakanoiden viikkaamisessa jne. Lumityöt ovatkin sitten hänen vastuualuettaan, mutta ei meillä mikään ole kiveen raapustettua.
      Ehkä kaikkein vähiten noista kolmesta kuitenkin "avunodottaja".

    • Auttaja ja avunantaja, mutta odottele en.
      Pyydän suoraan ja sanon suoraan, että nyt tarvitsen apua,
      en kiertele en kaartele.
      Onneksi lähipiirissä on monen alan asiantuntuioita
      ja jos he eivät osaa niin vinkkaavat, kuka osaa.
      Mielelläni maksan kun saan apua.
      Vielä en ole noissa arkisissa apua tarvinut ja jos olen,
      niin otan yrittäjään suoraan yhteyttä.
      Taxipalvelut voi hoitaa tutun taksin avulla.

      Autan toki jos joku pyytää ja tarjoankin apuani,
      mutta en tuputa. Olen varsin höyli lähtemään esimerkiksi kuskiksi
      tai vaikkapa makutuomariksi,
      niistä reissuista on monesti iloa itsellenikin.
      Kerron yhden jutun, tapauksesta on jo kaksi vuosikymmentä
      ja avun pyytäjäkin jo vainaa.
      Hän pyysi, että mentäisiin isoon kaupunkiin ostamaan hänelle turkkia, se oli ollut hänellä aina haaveena. Kierrettiin Kuopion kaikki turkkikaupat ja ei löydetty millään sopivaa, kun turkin ostaja oli pieni pyöreä nainen, karvapallolta hän niissä turkeissa näytti. Lopulta kun ilta jo läheni mentiin siihen ensimmäiseen kauppaa ja siellä turkki kutistui karvahatuksi ja talvitakiksi turkiskauluksella.
      Monenlaista saa kokea kun auttaa.
      Jos joku pyytää apuani, niin sanon kyllä suoraan etten nyt pysty auttamaan,
      mutta yritän toki keksi jonkun joka pystyisi auttamaan.

      eihän sitä koskaan tiedä, milloin tarvitsee paljon apua arkielämässä,
      verkostot kannattaa pitää kunnossa. Varsinkin kun omat lapset asuvat kaukana.

      • Anonyymi

        Ehkä se, että on ollut pariskuntana jo aikansa ja silti itsepärjäävää tyyppiä, niin avuttomuus joissain asioissa on kuin putoisi tikkailta. Pitää jotenkin kohentaa itsensä uuteen moodiin, enkä ole varma viihdynkö siinä. Jotenkin pitää totutella joiksikin viikoiksi.
        Sitten. Olen kaikkien naapurieni kanssa hyvissä väleissä, paitsi erään 'kytän', joka on moittinut lähes kaikki, muttei ole koskaan kehunut ketään.
        Ikääntyneitä on useita, joiden liikkuminen on jo rajoittunutta ja siispä ei kehtaa vaivata.
        Beng


    • Anonyymi

      Olen auttanu liikaakin, en enää jaksa ja varsinkaan päihteiden kanssa läträäviä, heillä aina ongelmia elämässä, ei riitä et silloin tällöin, siksi kierrän kaukaa, etten itse sairastu.

    • Sattuipas mukavasti tämä aloitus..)) Että saa oikein "luvan kanssa" puhua itsestään ja vaivoistaan. Siihen kun "eri tahoilla" voidaan kyllästyäkin...
      Eli avun odottaja olen minäkin. Odottanut toista vuotta uutta lonkkaniveltä. Ennen tätä minulla on ollut pitkä uraputki avun antajana, joten statuksen muutos on ollut työn alla.

      Onneksi vertaisapu ja muut läheiset ovat kiitettävästi kuulolla, joten kyllä se avun saanti on pitkälti itsestä kiinni. Kodinperintönä vain taitaa olla tuo periaate pärjätä omillaan niin pitkään kuin suinkin voi ja paljon on tarvittu malttia ja nöyryyttä tuon ylimalkaisen suorittamisenkin hyväksymisessä, perfektionismi on saanut väistyä.
      Myös avun vastaanottaminen ilman vastapalvelun pakkomiellettä on "vaiheessa".

      Tuota vastavuoroisuutta olen kyllä ruvennut katsomaan uusin silmin. Jos koen/näen avun pyytäjällä laskelmointia, en rupea hyväksikäytettäväksi, enkä tykkää edes siitä, jos minun apuni otetaan vastaan sitä vaatien tai minuun suhtaudutaan muuten alentuvasti. Siitä oli tässä ketjussa muillakin kokemusta.

      Nuorempana loin autettavan tilanteesta vielä sellaisen kuvan, että olen auttajana ainoa, tai jotenkin ainutlaatuinen, ellen minä auta, kukaan muukaan ei auta.
      Onneksi siitä harhasta olen päässyt ja oppinut siirtämään enemmän vastuuta avun pyytäjälle. Eli tämä on tapahtunut ensi sijassa marginaaleissa elävien kohdalla, vertaisten kohdalla ei niinkään.

      Jos tästä omavoimaisuudesta jotakin etua on ollut, niin luultavasti se, että osaa olla todella kiitollinen saamastaan avusta, koska se ei mielestäni automaattisesti "kuulu" minulle, aina siinä toisen osaamista ja myös hyvää tahtoa tarvitaan.

    • Anonyymi

      2. Kor.1: 11
      Messias on tulossa

      • Anonyymi

        Jeesus tuli jo 2000 vuotta sitten seuraava tulo on loppu YouTube la Palma 🌋🌋🌋🌋. The end.


    • Anonyymi

      Hyvä, kun kirjoitit sanan vertaisapu.
      Sain sitä ennen operazioonia ja toiselta jälkeenpäin.
      Niitä oli mm. Ruokaa pakkaseen ja jääkaappiin usealle päivälle/viikolle. Leipää näkkileipääkin. Keksejä. Hedelmiä jne. Suklaata pitää olla.
      Sitten kaikki mahdolliset apuvälineet, joista voisi tehdä toisenkin ketjun niistä vempaimista vanhusten arkea helpottamaan. Mielestäni kehitystyö on jäänyt kesken.
      (Tein halpislaukusta niskan taakse laitettavan laukun, missä voin viedä tabletin keittiön apupöydälle ladattavaksi ja siinä voi kuljettaa lehtiä ja kirjoja jne. pientä. Kyynärsauvat sidoin riittävänpituisella kuminauhalla, minkä ostin käsityötarpeista, koska näin ne kulkevat mukana eivätkä täysin putoa lattialle, koska apupihdit eivät välttämättä ole vieressä. Pitkillä kenkälusikoilla on eri huoneissa käyttöä. Lusikkapuolella voi vaikka rasvata kantapäitä. Lapseni osti hehtaarikalsareita turvotuksen ja tikkialueen takia.
      Rumat kuin mitkä, mutta rivit kiristä. Vaihtovaatteita helposti otettaviksi esim. henkariin kaapin ottimeen roikkumaan tai rintakorkeudelle kaapin hyllylle.Kaikki ruokailuvälineet ovat vyötärötasolla tai hieman ylempänä. Mikro on hyväksi. WC-paperia riittävästi ja pyyhkeet ja pesuvälineet helposti otettaviksi. Suihkuun.Pehmeä sieni, minkä kastat runsaalla vedellä ja laitat suhkunesteen siihen ja pieni kippo mihin laitat hiuspesuaineen ja lorauksen lämmintä vettä valmiiksi. Pesu käy näinkin.
      Samoin yleispuhdistusaine helposti suihkaistavaksi allas/wc-pytty samoin astianpesuaine napatasolla.
      Muutama kippo ja lasi käyttöön ym. helposti otettaviksi, sillä astianpesukone vaatii kumartelua. Istumiseen saatu tyyny on hankala, koska ei saa olla 90 ° kulmassa, vaan jalan pitää retkottaa, niin kyllä on jännittynyt olo ruokailun aikana: luiskahdanko pöydän alle vai mihin ruoka välineistä päätyy. Istua ei pitäisi 10 - 15 minuuttia kauempaa. Liikkua pitäisi aika ajoin. Jokin erityistuoli voisi auttaa paremmin. Kylmägeeli pussi on hyvä pitää jääkaapissa turvotuksen poistoon. HUS:n opaskirja ei kaikilta osin päde. Nyt sen huomaa. Niissä kuvissa istuu terve ihminen. Ja ehkä häveliäisyyssyistä ei ole pyllynpyyhkimisojetta -> kiertoliike kielletty. Ja sitten vetoomus läheisten ja naapurien auttamiseen. Siinä pitäisi olla HUS:n alueen kotihoidon numerot.)
      Sain etäopastusta ennen toimenpidettä, joten laitoin D sinulle muistilapuksi.
      Kotini on nyt järjestelmällisen epäjärjestyksessä.
      Beng

      • Voi kiitos Beng noista lisäohjeista. Kyllä niitä saa mieluummin olla yli - kuin ali tarpeen.
        Kun olen lukenut/kuunnellut muiden kokemuksia näistä lonkkavaivoista huomaan, että olen sittenkin päässyt aika helpolla. Vähän lääkettä ja paljon valitusta..)) Ilman kyynersauvaa puoli vuotta, sitten yhden sauvan kanssa toiset puoli vuotta ja nyt lopulta kahden sauvan kanssa.

        Yöuni ei ole häiriintynyt koko aikana ja apuvälinelainaamosta sain suihkujakkaran ja rollaattorin avuksi. Niin ja tietysti ne tartuntapihdit, istuintyynyn ja sukanvetolaitteen, mikä onkin verraton peli, ei tarvi ähistä sukan vetämisessä jalkaan.
        Hyvä kuin muistutit tuosta istumisasennosta, se pakkaa aina minulta unohtua ja se kostautuu liikkeelle lähtiessä, jalka pettää heti kun sille astuu istumisen jälkeen.
        Aika hyvin olen minäkin mielestäni ennakoinut tulevaa ja tuo HUS:in opaskirja, puutteineenkin, auttaa myös siinä.
        Vähän hämmennystä minulle aiheutti se, että kotiin voi tulla yksin taksilla, saattajaa ei tarvita eikä kotona vastaanottajaa. No. En sitä pelkää, jos/kun jalkaan voi luottaa.
        Maaliskuulle taitaa oma operaationi mennä, joten vielä riittää lusimista.
        Tsemppiä vain sinne, ja tietysti muuallekin, missä vaivaa podetaan.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Voi kiitos Beng noista lisäohjeista. Kyllä niitä saa mieluummin olla yli - kuin ali tarpeen.
        Kun olen lukenut/kuunnellut muiden kokemuksia näistä lonkkavaivoista huomaan, että olen sittenkin päässyt aika helpolla. Vähän lääkettä ja paljon valitusta..)) Ilman kyynersauvaa puoli vuotta, sitten yhden sauvan kanssa toiset puoli vuotta ja nyt lopulta kahden sauvan kanssa.

        Yöuni ei ole häiriintynyt koko aikana ja apuvälinelainaamosta sain suihkujakkaran ja rollaattorin avuksi. Niin ja tietysti ne tartuntapihdit, istuintyynyn ja sukanvetolaitteen, mikä onkin verraton peli, ei tarvi ähistä sukan vetämisessä jalkaan.
        Hyvä kuin muistutit tuosta istumisasennosta, se pakkaa aina minulta unohtua ja se kostautuu liikkeelle lähtiessä, jalka pettää heti kun sille astuu istumisen jälkeen.
        Aika hyvin olen minäkin mielestäni ennakoinut tulevaa ja tuo HUS:in opaskirja, puutteineenkin, auttaa myös siinä.
        Vähän hämmennystä minulle aiheutti se, että kotiin voi tulla yksin taksilla, saattajaa ei tarvita eikä kotona vastaanottajaa. No. En sitä pelkää, jos/kun jalkaan voi luottaa.
        Maaliskuulle taitaa oma operaationi mennä, joten vielä riittää lusimista.
        Tsemppiä vain sinne, ja tietysti muuallekin, missä vaivaa podetaan.

        Tuollaisen sukanvetolaitteen olisin voinut ostaakin itselleni aikoja sitten.
        On se ollut taiteellista liikuntaa....ja ilman lääkkeitä myös.
        Ehdotin jollekin, että voisi pitää persformanssiesityksen Vanhan ylioppilastalon edessä, kuten Reijo Kela v. 1989 - siis havaintoesitys lonkkavaivaisen elämästä.
        (Tällaista sarkasmia välillä pukkaa)
        Rusta myy joitain tarvikkeita. Teleskooppi kävelykeppi saisi olla vaatehuoneen nurkassa varuulta, vaikkei sitten tarvitsisi vuosiin.

        No tulin yksin taksilla. Ja sekin keissi olisi hyvä sketsi. Kuljettaja oli hyvin äkäinen, kun joutui apteekissa odottamaan lääkkeitäni. Osa ajasta Kela-korvauksetonta kuulemma. Kiukutteli minulle pidempään. Kiskaisi sisälle kotiin pyörätuolissa niin, että nuppi tutisi. Mainitsin, että leikkaus tehtiin toissapäivänä (ulos heti sairaalasta, ettei potilas hospitalisoidu, Suomessa).
        Kysyin, voisiko hän auttaa takin ja kenkien riisumisessa - ei auttanut. Sanoi, että siinähän niitä laittelet. Kysyi tosin, että miten itsekseni? Vastasin:"Mietipä sitä". Lähti ja painoi oven kiinni. Ihmishirviö.

        Eli. Yritä saada joku kotiisi palatessasi.

        Muista noutaa lääkkeet paluumatkalla taksin kanssa ja kerro se tilatessasi siksi, että lääkitys jatkuu jokseenkin saumattomasti sairaalan jälkeen. Söin kaiken, kuten lääkäri määräsi. En sooloillut eli testannut pärjäänkö ilman jo aiemmin.
        Kotiin ostin apteekista vielä jotain suoraan toimitettuna. Kätevä palvelu joillain apteekeilla.
        Maaliskuu on hyvä kuukausi, koska pääsee aika pian ulos hiljakseen kävelemään, koska kelit ovat paremmat.
        Nyt on ollut lunta ja jäätä.
        Samoin tsemppiä sinulle.
        Beng


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Voi kiitos Beng noista lisäohjeista. Kyllä niitä saa mieluummin olla yli - kuin ali tarpeen.
        Kun olen lukenut/kuunnellut muiden kokemuksia näistä lonkkavaivoista huomaan, että olen sittenkin päässyt aika helpolla. Vähän lääkettä ja paljon valitusta..)) Ilman kyynersauvaa puoli vuotta, sitten yhden sauvan kanssa toiset puoli vuotta ja nyt lopulta kahden sauvan kanssa.

        Yöuni ei ole häiriintynyt koko aikana ja apuvälinelainaamosta sain suihkujakkaran ja rollaattorin avuksi. Niin ja tietysti ne tartuntapihdit, istuintyynyn ja sukanvetolaitteen, mikä onkin verraton peli, ei tarvi ähistä sukan vetämisessä jalkaan.
        Hyvä kuin muistutit tuosta istumisasennosta, se pakkaa aina minulta unohtua ja se kostautuu liikkeelle lähtiessä, jalka pettää heti kun sille astuu istumisen jälkeen.
        Aika hyvin olen minäkin mielestäni ennakoinut tulevaa ja tuo HUS:in opaskirja, puutteineenkin, auttaa myös siinä.
        Vähän hämmennystä minulle aiheutti se, että kotiin voi tulla yksin taksilla, saattajaa ei tarvita eikä kotona vastaanottajaa. No. En sitä pelkää, jos/kun jalkaan voi luottaa.
        Maaliskuulle taitaa oma operaationi mennä, joten vielä riittää lusimista.
        Tsemppiä vain sinne, ja tietysti muuallekin, missä vaivaa podetaan.

        Lisäys D
        Mieti, tarvitsetko sängyn jalkoihin korotukset. Apuvälinelainaamo?
        Nyt, kun on aikaa, kannattaa treenata sängystä nousua (leikkaamattoman jalan puolelta).
        Kannattaa etsiä video, jolla opastetaan oikeaa nousua vuoteesta. Siinä on hoitaja mukana. Se on tavallaan opetusvideo hoitajallekin.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys D
        Mieti, tarvitsetko sängyn jalkoihin korotukset. Apuvälinelainaamo?
        Nyt, kun on aikaa, kannattaa treenata sängystä nousua (leikkaamattoman jalan puolelta).
        Kannattaa etsiä video, jolla opastetaan oikeaa nousua vuoteesta. Siinä on hoitaja mukana. Se on tavallaan opetusvideo hoitajallekin.
        Beng

        On tosiaan apuvälineitä kuten nostotuki mistä nostaa itseään ylös sängystä ja WC pytyn korotus ettei tarvi kipua lisäten niin alhaalla istua ja nousta siinä auttaa myös kävelytuki vessassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisen sukanvetolaitteen olisin voinut ostaakin itselleni aikoja sitten.
        On se ollut taiteellista liikuntaa....ja ilman lääkkeitä myös.
        Ehdotin jollekin, että voisi pitää persformanssiesityksen Vanhan ylioppilastalon edessä, kuten Reijo Kela v. 1989 - siis havaintoesitys lonkkavaivaisen elämästä.
        (Tällaista sarkasmia välillä pukkaa)
        Rusta myy joitain tarvikkeita. Teleskooppi kävelykeppi saisi olla vaatehuoneen nurkassa varuulta, vaikkei sitten tarvitsisi vuosiin.

        No tulin yksin taksilla. Ja sekin keissi olisi hyvä sketsi. Kuljettaja oli hyvin äkäinen, kun joutui apteekissa odottamaan lääkkeitäni. Osa ajasta Kela-korvauksetonta kuulemma. Kiukutteli minulle pidempään. Kiskaisi sisälle kotiin pyörätuolissa niin, että nuppi tutisi. Mainitsin, että leikkaus tehtiin toissapäivänä (ulos heti sairaalasta, ettei potilas hospitalisoidu, Suomessa).
        Kysyin, voisiko hän auttaa takin ja kenkien riisumisessa - ei auttanut. Sanoi, että siinähän niitä laittelet. Kysyi tosin, että miten itsekseni? Vastasin:"Mietipä sitä". Lähti ja painoi oven kiinni. Ihmishirviö.

        Eli. Yritä saada joku kotiisi palatessasi.

        Muista noutaa lääkkeet paluumatkalla taksin kanssa ja kerro se tilatessasi siksi, että lääkitys jatkuu jokseenkin saumattomasti sairaalan jälkeen. Söin kaiken, kuten lääkäri määräsi. En sooloillut eli testannut pärjäänkö ilman jo aiemmin.
        Kotiin ostin apteekista vielä jotain suoraan toimitettuna. Kätevä palvelu joillain apteekeilla.
        Maaliskuu on hyvä kuukausi, koska pääsee aika pian ulos hiljakseen kävelemään, koska kelit ovat paremmat.
        Nyt on ollut lunta ja jäätä.
        Samoin tsemppiä sinulle.
        Beng

        Eikö taksia tilatessa oltu sanottu, että taksin pitää ajaa apteekin kautta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö taksia tilatessa oltu sanottu, että taksin pitää ajaa apteekin kautta?

        10:37
        En tiedä, mitä hoitaja sanoi, koska hän tilasi sen kuulematta. Kuljettaja sai minulta tietää, kun tuli noutamaan.
        Mutta Kelataksia ajavan ammattitaitoon kuuluu tajuta tuo lääkekeikka, kun sairaalasta tullaan. Asiakasta kuljetetaan ja kaiken pitää soljuu.
        Kuuma-Kalle. Valitteli minulle sadantonnin autoaan.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tosiaan apuvälineitä kuten nostotuki mistä nostaa itseään ylös sängystä ja WC pytyn korotus ettei tarvi kipua lisäten niin alhaalla istua ja nousta siinä auttaa myös kävelytuki vessassa.

        Minulle ei esitelty nostotukea saati kävelytukea. Ehkei niitä ole käpykylässäni.
        Voivat olla oivallisia välineitä.
        Voip olla, että tulee tiimit vatsalihakset kesäksi, kun linkoan itseni ylös....
        Beng


    • Anonyymi

      Eikö lääkkeitä voi saada/hankkia etukäteen, ettei tarvitse apteekkiin
      kotiinpaluumatkalla mennä ? Buranaa taisivat minulle kirjoittaa kipuun
      ja kun 400 mg:sta oli jo valmiiksi kotona, ei tarvinnut apteekkiin mennä. P
      ärjäsin hyvin sillä. En tarvinnut sitä paljoakaan. Pillerimäistä voi ottaa 1,5 jos on määrätty 600 mg.

      • Anonyymi

        En saanut etukäteen. Kysyin kirurgilta. Minulle Panadolia Buranaa vastaavaa toista nappia ja veritulpan estonappi, kun napapiikkejä en pysty laittamaan ja Somac aamulla tyhjään vatsaan refluksin takia. Käytän yleensä todella vähän särkylääkkeitä, joskus Buranan puolikkaan.
        Luin ihmisten kirjoituksia ja toiset totesivat, että lopettivat särkylääkkeen käytön liian aikaisin.
        Eikö niiden tarkoitus ole myös ehkäistä jälkeenpäin tulehduksia?
        Kivun kestäminen on kait yksilöllistä.
        Beng


      • Anonyymi

        Pyydä antibiootti kuuri lähtee enimmät tulehdukset joka puolelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En saanut etukäteen. Kysyin kirurgilta. Minulle Panadolia Buranaa vastaavaa toista nappia ja veritulpan estonappi, kun napapiikkejä en pysty laittamaan ja Somac aamulla tyhjään vatsaan refluksin takia. Käytän yleensä todella vähän särkylääkkeitä, joskus Buranan puolikkaan.
        Luin ihmisten kirjoituksia ja toiset totesivat, että lopettivat särkylääkkeen käytön liian aikaisin.
        Eikö niiden tarkoitus ole myös ehkäistä jälkeenpäin tulehduksia?
        Kivun kestäminen on kait yksilöllistä.
        Beng

        Tuttavalla kävi kotihoito napapiikin iskemässä. Siitä on vuosia. Ehkei silloin ollut pillerinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyydä antibiootti kuuri lähtee enimmät tulehdukset joka puolelta.

        Ei antibioottikuureja niin vaan anneta. Haava paranee hyvin muutenkin.


    • Anonyymi

      Tykkään hirveesi kun mua passataan ja autetaan,
      se vaan on harvinaista herkkua,

    • Anonyymi

      Terveysasemalta saa pyytää sellaisia apuvälineitä kuin varrellinen otin missä pihti sillä saa noukittua tavaroita ilman kumartelua ja siirrettyä vähän kauempana olevia. Ne on lainattavia voi myös ostaa niitä.Voi ostaa sellaisen kävelytuen millä etenee askel askeleelta tukevasti.Sitten ihmisen pitää peseytyä kunnolla vähintään pari kertaa viikossa ja siihen saa ihan suihkutuoleja tai pyytää apua kotihoito käy pesemässä selän.Kotihoidosta terveys asemalta pyytää tarvii apuvälineitä ja pesuapua.Jos on tuttuja voi saunoa kylpeä vuorotellen että pesee toisen selän sitten toisen mutta tuo kävelytuki on hyvä siinäkin. Sitten pitää hankkia pyytää miten vaan sisäkäyttöön aamutossut jotka ei luista yhtään pohjista. Valmiit mikro ateriat on hyviä mutta niissä on sokeria siirappia jos on diapetestä.

      • Anonyymi

        18:15
        Jarrusukkia ehdotti hoitaja minulle. Ei luista.
        Pihtiottimen varteen kannattaa laittaa tukeva muutamaan sentin pituinen kumilenksu, niin sen voi jättää lenksusta tuolinsarjaan roikkumaan tai ovenkahvaan.
        Beng


    • Kiitos Beng ja muut noista vinkeistä ja kokemusten jakamisesta. Kyllä vertaistuki ja kokemusasiantuntijuus ovat merkittävä voimavara meille. Sen arvo nähdään jo ammattiväenkin parissa.
      Ikävä kokemus Bengillä tuon taksin kanssa. Juuri tänään kerroin omistani tuolla kiikkustuolissa 80 :lla..)) Onhan se tietysti toista jos ei tarvi mitään "ylimääräistä" apua kuljettajalta vielä. Muistan kyllä tuttuni kokeneen jotakin vastaavaa, suorastaan juopoksi haukuttiin, kun kävi Alkossa hakemassa konjakkipullon.

      Vasta eilen hoksasin nuo taksisetelitkin, mahdanko niitä saada ? Viime vuonnakin tuli taksireissuja tuhottomasti, vaikka silloin saatoin julkisiakin joskus käyttää.

      Ai niin, tuo Bengin käyttämä kikka sauvan mukana kulkemiseen on hyvä. Kun käytin vain yhtä sauvaa, se oli aina hukassa ja tietysti kaatui milloin mihinkin. Ostosten ja muun tarpeiston roudaamiseen käytän rollaattorin koria. WC-istuimen ja sängynjalkojen korotusta tarjottiin, mutta koin, etten tarvitse niitä. Katsotaan sitten jos jotakin kahvaa tai korotusta johonkin tarvitaan.

      • Anonyymi

        Pyydä omalääkäriltä taksilupa aikavälille rtg, ryhmäterapia, labra, leikkaus ja jälkikontrolli; ethän voi hankkia koronaa nyt. Sairaalasta ota varuulta joka kerta omat laput. Taksikeskuskin sekoili. Ei sitä halua setviä vielä Kelan kanssa jotain turhaa. Tuplalaputus on hölmöä, mutta otin nekin. Ja tutki reitti. Kuljettajat leipovat ekstraa. Sen huomasi, kun ei itse määrännyt reittiä.
        Omavastuu on 25 € per meno tai tulo. Pitää varata tietystä numerosta edellispäivänä ennen 14.00. Tarkista ohjeet Kelan sivuilta. Paluuseen pyydä invataksi. Ei ison leikkauksen jälkeen kannata yrittää sulloutua ahtaaseen tilaan, pieneen autoon.
        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyydä omalääkäriltä taksilupa aikavälille rtg, ryhmäterapia, labra, leikkaus ja jälkikontrolli; ethän voi hankkia koronaa nyt. Sairaalasta ota varuulta joka kerta omat laput. Taksikeskuskin sekoili. Ei sitä halua setviä vielä Kelan kanssa jotain turhaa. Tuplalaputus on hölmöä, mutta otin nekin. Ja tutki reitti. Kuljettajat leipovat ekstraa. Sen huomasi, kun ei itse määrännyt reittiä.
        Omavastuu on 25 € per meno tai tulo. Pitää varata tietystä numerosta edellispäivänä ennen 14.00. Tarkista ohjeet Kelan sivuilta. Paluuseen pyydä invataksi. Ei ison leikkauksen jälkeen kannata yrittää sulloutua ahtaaseen tilaan, pieneen autoon.
        Beng

        Kullanarvoisia neuvoja taas, Beng, kiitos. Kuulostaa kuitenkin aika konstikkaalta tuo taksiseteleihin tarvittava byrokratia. En ole koskaan osannut/välittänyt käyttää kaikkia etuuksia, mitä minulle "kuuluu". Katsotaan nyt, muutanko linjaani..))

        Paljon pähkäilyä tuo tuleva operaatio kuitenkin teettää ja yritän ottaa neuvoista vaarin, täällä ne ovat tallella ja kerrattavissa..)).
        Kuten sanottu, kokemusasiantuntijuus on merkittävä lisä meille, etenkin nyt, kun tarveyspalveluiden saatavuus on koronankin vuoksi heikentynyt.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Kullanarvoisia neuvoja taas, Beng, kiitos. Kuulostaa kuitenkin aika konstikkaalta tuo taksiseteleihin tarvittava byrokratia. En ole koskaan osannut/välittänyt käyttää kaikkia etuuksia, mitä minulle "kuuluu". Katsotaan nyt, muutanko linjaani..))

        Paljon pähkäilyä tuo tuleva operaatio kuitenkin teettää ja yritän ottaa neuvoista vaarin, täällä ne ovat tallella ja kerrattavissa..)).
        Kuten sanottu, kokemusasiantuntijuus on merkittävä lisä meille, etenkin nyt, kun tarveyspalveluiden saatavuus on koronankin vuoksi heikentynyt.

        Se on paperi vain. Lääkäri liittää Kelan tiedostoon. Printti mukaan, jotta, jos kuljettaja kyselee, niin sinulla on dokumentti (ei ollut tarvetta).
        Yksinkertaisempaa kuin sepustukseni.
        Beng
        Sain taannoin tukea ja tietoa läheiseltäni, mistä olen ollut tyytyväinen.
        Hyvä on ollut ajoissa valmentautuminen.


        P.S. rohkenin pyytää apua: sain ostokset kotiin tuotuina.
        Hmmm. Ehkä vanha koira oppii vielä uusia temppuja....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on paperi vain. Lääkäri liittää Kelan tiedostoon. Printti mukaan, jotta, jos kuljettaja kyselee, niin sinulla on dokumentti (ei ollut tarvetta).
        Yksinkertaisempaa kuin sepustukseni.
        Beng
        Sain taannoin tukea ja tietoa läheiseltäni, mistä olen ollut tyytyväinen.
        Hyvä on ollut ajoissa valmentautuminen.


        P.S. rohkenin pyytää apua: sain ostokset kotiin tuotuina.
        Hmmm. Ehkä vanha koira oppii vielä uusia temppuja....

        Noin se menee Beng. Kun on valmiiksi kuormittunut, pienikin asia tuntuu ylipääsemättömän vaikealta ja jälkeenpäin ihmettelee, miksi ei tuotakaan tehnyt oman elämänsä keventämiseksi. Taksiseteleiden hankkimiseen viittaan.
        Uskon silti, että kaikella on aikansa ja kaikki on "tallessa" - kuten täältä saadut neuvotkin.
        Yksi kerrallaan niitä voi sitten toteuttaa, kuten tänään tuo suunnanvaihto vuoteesta noustessa ja sopivien asusteiden pakkaaminen valmiiksi - kuten aikanaan synnytyssairaalaan lähdettäessä..)) Voihan joskus ilmaantua peruutuspaikkakin.

        Siperia opettaa kyllä tässäkin elämänvaiheessa, uskon, oppii uutta kun on pakko.


    • Anonyymi

      Tässä iässä ei vielä apua tarvii, jos on terve, eikä alkoholisoitunu.

      • Anonyymi

        Ikä ei määrittele mitään.
        85-vuotias voi olla terveempi kuin esimerkiksi 75-vuotias sydänsairas. Emme me voi valita sairauksiamme emmekä sitä milloin ne iskevät, vaikka koko ikämme tekisimme kaikkemme
        terveytemme eteen, söisimme ja liikkuisimme oikein jne.

        Seitsemänkymppisenä voi jo myös alkaa dementoitua tai olla sairastanut vakavan sairauden
        esimerkiksi syövän. Moni ei elä edes 70-vuotiaaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikä ei määrittele mitään.
        85-vuotias voi olla terveempi kuin esimerkiksi 75-vuotias sydänsairas. Emme me voi valita sairauksiamme emmekä sitä milloin ne iskevät, vaikka koko ikämme tekisimme kaikkemme
        terveytemme eteen, söisimme ja liikkuisimme oikein jne.

        Seitsemänkymppisenä voi jo myös alkaa dementoitua tai olla sairastanut vakavan sairauden
        esimerkiksi syövän. Moni ei elä edes 70-vuotiaaksi.

        Noin se minustakin menee, Ano 16.35. Elämän kanssa ei käydä kauppaa, eikä aina saa sitä mitä tilaa, vaikka toisin väitetään.
        Pitäisköhän uskoa että vastoinkäyminen on naamioitu myötäkäyminen ja yrittää oppia siitä jotakin, vaikka sitä nöyryyttä ?..))


    • Anonyymi

      Kiitän taas osallistujia.🌷🌷🌷
      Ehkä tuli vähän paasattua ja päästeltyä paineita.
      Sairaalakäynti on oikeastaan omalaatuinen elämysmatka.
      Siellä henkilökunta oli aivan ihanaa. Olen heille tavattoman kiitollinen.
      Sen huomasin, että monen ihmisen työpanos kohdistui tähän mummeliin, minuun.
      Ehkä muutaman viikon päästä voin huokaista ja todeta, loppu hyvin - kaikki hyvin.
      Beng

    • Anonyymi

      Pääasiassa avunantaja vielä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      104
      2942
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      312
      2240
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      125
      2075
    4. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      152
      2039
    5. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      93
      1450
    6. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      28
      1173
    7. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      115
      1113
    8. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      38
      1057
    9. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      59
      1014
    10. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      46
      868
    Aihe