Siunaaminen, "papit(taret)", gurut...

gaborone

Onko hindulaisuudessa sellaista, että "pap(p)i(tar" siunaa joitakin henkilöitä laittamalla käden niiden pään päälle ja silleen..? Miten se oikeastaan tapahtuu?


Millä nimellä sanotaan hindulaista "pap(p)i(tart)a"? Voisinko itse olla sellainen, vähän silleen kuin monissa luonnonuskonnoissa on..? Eli pitäisin kaikkia "Jumalanpalveluksia" (voisiko joku kertoa millä nimellä sellaistakin sanotaan" ja muuta sellaista, missä palvellaan Jumalaa?
***
Voisin ihan mielelläni sitten pitää "saarnoja" (miten tämäkin sanotaan..?) tms.. Jos se siis onnistuu? Vaikka voisin puhella itsekseni, tai jos saisin kuuntelijoita, niin se ois parempi :)


Voiko jollakin olla vaikka 2 gurua? Entä voiko pitää gurunaan esim. Jeesusta, vaikka se onkin "suvaitsemattomasta uskonnosta"? Koska eihän Jeesus ollut itse sellainen.. Tai ainakaan mun mielestä.. Mulle on vaan tullut sellainen olo, että tahtoisin gurukseni Jeesuksen...



Jaya Radhe!

6

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bhaga

      Jeesus on guru. Tottakai voit valita Jeesuksen guruksesi. Silloin sinun pitää vain ruveta elämään Jeesuksen opetusten mukaan ja silloin olet Jeesuksen seuraaja ja oppilas.

      Papittarista jotka siunaavat tuolla tavalla en ole kuullut, mutta ainakin länsimaisissa Krishna-temppeleissä on paljon naisia alttaripappeina. Tee itsellesi oma alttari, niin silloinhan olet papitar. :D

      Hare Krishna!

      • gaborone

        Hindulaisuudessa siis käytetään nimiä pappi ja papitar?

        Jos valitsen Jeesuksen gurukseni, kuuluuko mun laittaa hänen kuva mun alttarille?

        Hare Krishna!


      • lalita
        gaborone kirjoitti:

        Hindulaisuudessa siis käytetään nimiä pappi ja papitar?

        Jos valitsen Jeesuksen gurukseni, kuuluuko mun laittaa hänen kuva mun alttarille?

        Hare Krishna!

        Haluaisiko joku hienovaraisesti raottaa suurten salaisuuksien (alttari)verhoa ja hieman kommentoidan (vaan ei ehkä komentoida, komeljeerata) tätä "pujarinin" huolenaihetta ja guru-pujaa nyt noin yleensäkin? Millaistas pujaa sitä noin yleensä ottaen on ja mikäs se on tuon gurun rooli siinä, mahdollisesti?

        Kuinkas ne naiset sijoittuu hindulaisuuden palvontamenoissa noin yleisesti ottaen? Entäpä onko guruja ollut naispuolisina, vaiko vallan vain miesten uskontoko lie?


      • gaborone
        lalita kirjoitti:

        Haluaisiko joku hienovaraisesti raottaa suurten salaisuuksien (alttari)verhoa ja hieman kommentoidan (vaan ei ehkä komentoida, komeljeerata) tätä "pujarinin" huolenaihetta ja guru-pujaa nyt noin yleensäkin? Millaistas pujaa sitä noin yleensä ottaen on ja mikäs se on tuon gurun rooli siinä, mahdollisesti?

        Kuinkas ne naiset sijoittuu hindulaisuuden palvontamenoissa noin yleisesti ottaen? Entäpä onko guruja ollut naispuolisina, vaiko vallan vain miesten uskontoko lie?

        Muihin kysymyksiin en osaa vastata, mutta guruja kyllä on miehiä ja naisia.

        Ajatteles, esim. Äiti Meera ja Äiti Amma... Tosin uskon että miehiä on ollut enemmän, ei tosin siksi että ne ois viisaampia tai uskonnollisempia (sitä nimittäin miehet on paljon harvemmin kuin naiset), vaan koska naisia on aina syrjitty, halveksittu ja pidetty huonompana (vaikka ne onkin parempia), niin sitten niitä ei ole kovin paljon.. Uskoisin kuitenkin, että tulevaisuudessa naisia nähdään guruina paljonkin.

        Radhe Radhe!


    • Madhava

      Tuo käsitys papista tai papittarestahan yleensä liitetään henkilöön, joka tekee erilaisia hengellisiä toimituksia nimen omaan muille tai muiden puolesta.

      Papille lienee useampikin vastine eri konteksteissa.

      * Pujari - Temppelissä alttarihahmoa palvova pappi.
      * Hota, Udgata, Adhvaryu ja Brahmaa - Ritualistisen tuliuhrin neljä tärkeintä pappia.
      * Brahmana - Yleinen nimike pappis- eli bramiini-kastille; papit jotka esimerkiksi suorittavat erilaisia perheseremonioita (samskara).

      Yleisesti ottaen näiden kahden jälkimmäisen tulisi kuulua bramiinikastiin (nämä ovat usein yhteiskunnallisia funktioita); ensimmäinen, eli archanan tai alttaripalvonnan alue, sitävastoin on kastiin katsomatta kaikille avoin.

      Sen mukaisesti, johtuen hindulaisen yhteiskunnan tavoista, yleensä nämä viimeeksimainitut ovat miespuolisia, siinä missä tämä ei koske pujaria (ellei sitten suurissa temppeleissä sosiaalisista syistä).

    • Madhava

      ### Voisin ihan mielelläni sitten pitää "saarnoja" (miten tämäkin sanotaan..?) tms.. Jos se siis onnistuu? Vaikka voisin puhella itsekseni, tai jos saisin kuuntelijoita, niin se ois parempi :) ###

      Tuon tekemiseen et tarvitse sen suurempia pappisvihkimyksiä tms. Teet vaan jos siltä tuntuu. :)

      Myös voisit harkita esimerkiksi joidenkin hymnien lausumista / laulamista maha-mantran kaveriksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe