Etanolimoottorit, voisivatko sopia Persujen agendaan.

Anonyymi

Etanolimoottori on ekologisuudeltaan jopa 40% bensa/dieselmoottoria ekologisempi ja halvin vaihtoehto siirtymässä biopolttoaineisiin.

Bensa auto on helppoa muuttaa Etanolikäyttöisseksi asennussarjalla, joka ei rasita työmiehen kukkaroakaan liikaa ja lisäksi etanolin jakeluverkosto on jo olemassa. Lähes jokaiselta bensiiniasemalta saa etanolia joten mitään yhteiskunnallisesti raskaita ja kuluttajien kukkarolle käyviä ratkaisuja ei tarvita.

Etanolin hinta on jo selvästi bensiiniä ja dieseliä halvempaa joten kuluttaja hyötyy siitä huomattavasti.

Suosittelisin Persujakin kannattamaan agendassaan etanolikäyttöisiä moottoreita.

40

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puolueettomana sanon, että ei kuulosta hullummalta.
      Toivottavasti sellaisten autojen valmistaminen ei käy luonnolle kalliimmaksi kuin bensa-autojen.

      • Ei käy, sama tekniikka toimii. Puristussuhdetta voi nostaa, koska etanolin oktaaniluku on noin104. Ongelmat ovat kylmäkäynnistymisessä ja sylinteriputkien yläpäät syöpyvät kylmänä todella paljon.
        Etanolimolekyylissä on OH- ryhmä, jolloin se on jo hieman "palannut". Energiaa on vähemmän, mutta korkeampi puristussuhde paikkaa asiaa.
        Maaöljypohjaista bensiiniä sekaan, niin kyllä siitä hyvä tulee.


      • Osmium76 kirjoitti:

        Ei käy, sama tekniikka toimii. Puristussuhdetta voi nostaa, koska etanolin oktaaniluku on noin104. Ongelmat ovat kylmäkäynnistymisessä ja sylinteriputkien yläpäät syöpyvät kylmänä todella paljon.
        Etanolimolekyylissä on OH- ryhmä, jolloin se on jo hieman "palannut". Energiaa on vähemmän, mutta korkeampi puristussuhde paikkaa asiaa.
        Maaöljypohjaista bensiiniä sekaan, niin kyllä siitä hyvä tulee.

        Äitini kertoi kuinka hän haki Lahdesta yli 100 km päästä polkupyörällä kaksi isoa matkalaikullista tenua maamoottorin polttoaineeksi.
        Tämä tapahtui sota-aikaan ja apteekeista maaseudulla tenu oli loppunut.


      • Osmium76 kirjoitti:

        Äitini kertoi kuinka hän haki Lahdesta yli 100 km päästä polkupyörällä kaksi isoa matkalaikullista tenua maamoottorin polttoaineeksi.
        Tämä tapahtui sota-aikaan ja apteekeista maaseudulla tenu oli loppunut.

        eE85 on etanolipitoista polttoainetta.


    • Anonyymi

      Puolue on hyvä ja kannatan Perussuomalaisia tällä hetkellä mutta asiaa liittyen ajoneuvokannan muuttamiseksi etanolilla käyväksi kannattaa harkita tosissaan.

      Puolue on aiemmin ilmoittanut halukkuudestaan kannattaa hiilineutraaliustavoitteen siirtämistä vuoteen 2050. Mitä tulee polttoaineen hintaan ei se tosiaankaan ratkaisevasti nouse etanolikantaan siirryttäessä, etanolin hinta tälläkin hetkellä on tuntuvasti Bensiiniä ja dieseliä halvempaa kuten aiempi kirjoittaja totesi ja mitä ihminen rahalla ja perinnöillä tekee, jos on kuollut ja koko planeetta liekkimerta ja sen jälkeen pelkkää hiekka erämaata. Näitä ratkaisuja olisi syytä kokonaan globaalilla tasolla.

      • Anonyymi

        Ennen ryypättiin siemenviljat, nyt ne pitäisi jalostaa polttoaineeksi.


    • Anonyymi

      Etanoli ei käy persuille, ei riitä autoihin kun ne dokataan änkyräporukoissa.

    • Anonyymi

      Silloin kun oli 0,80e litralta niin laitoin puolet tenubensaa tavalliseen autoon .
      Hyvin toimii tonnin peli edelleen ja ilmastointi vaikka ei ole koskaan koskettukaan 🤣

    • Mikä ettei, viina ei ole ihmisen juotavaa vaikka moni meistä sitä kittaa. Se mikä menee Koskenkorvapulloon sopisi paremmin auton moottoriin, valtion verotulot voisi kuitata siinä samalla tavalla kuin alkon hyllystäkin.

      Tosin tällaisen menettelyn kannattajia tuskin löytyy minkään puolueen äänestäjäkunnasta.

    • Anonyymi

      Siinä on se tieto, joka tekee kusetuksen mahdolliseksi !!!
      Tenubensa ei tule halvemmaksi , koska sisältää 30% vähemmän energiaa kun bensa!!!

      Tiedä enemmän , usko vähemmän , sillä kaikki pyrkivät kusettamaan sinua 🙂

      • Väärin, Etanolimoottori on todettu 40% taloudellisemmaksi.


      • Anonyymi
        Sudenpoika78 kirjoitti:

        Väärin, Etanolimoottori on todettu 40% taloudellisemmaksi.

        Ja tosiaan bensamoottorin muuttaminen Etanolikäyttöiseksi on vain muutaman sadan euron sijoitus.


    • Anonyymi

      Etanoli is fine! Pääasia että autossa on MOOTTORI ja että se kulkee jos takissa on "löpöö"!

      Kaiken lisäksihän maapallon luonnonvarat eivät edes tällä tekniikalla riitä siihen että kaikki autot (henkilö) "vaihdettaisiin" akkuteknologialla toimiviksi sähköautoiksi - Kannattaisi myös tutustua FAKTOIHIN!

      • Anonyymi

        Hohhoijaa, et siis tutustunut faktoihin ollenkaan. puhuttiin etanolimoottorista ei sähköautosta.

        Etanolimoottori tarkoittaa samaa kuin viinalla käyvä auto. Eli ei siis lainkaan sama asia kuin sähköauto.

        Etanolimoottori on joissain Etelä amerikan valtioissa ollut jo kolmekymmentä vuotta pakollinen.
        Eli voimme vetää johtopäätöksen, että myös köyhällä kansalla on varaa ostaa etanolilla käyvä auto. joten se sopii myös sopii myös Suomen olosuhteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijaa, et siis tutustunut faktoihin ollenkaan. puhuttiin etanolimoottorista ei sähköautosta.

        Etanolimoottori tarkoittaa samaa kuin viinalla käyvä auto. Eli ei siis lainkaan sama asia kuin sähköauto.

        Etanolimoottori on joissain Etelä amerikan valtioissa ollut jo kolmekymmentä vuotta pakollinen.
        Eli voimme vetää johtopäätöksen, että myös köyhällä kansalla on varaa ostaa etanolilla käyvä auto. joten se sopii myös sopii myös Suomen olosuhteisiin.

        ''...joissain Etelä amerikan valtioissa ollut jo kolmekymmentä vuotta pakollinen.''

        Ei sentään lain mukaan pakollinen, käytännössä ehkä, etanoli on halvempaa:)

        ''Brasilian malli kiinnostaa päättäjiä, sillä se on ainutlaatuinen maailmassa. Maa sekoittaa tieliikenteen käyttämään bensiiniin 25 prosenttia etanolia. Maa rakensi 1970-luvulla, öljykriisin vauhdittamana, suuren pinta-alansa kattavan etanolin jakeluverkoston.

        Kolme vuotta sitten tulivat bioautot. Ne ovat Brasiliassa samanhintaisia kuin bensa-autot, ja kulkevat bensan lisäksi etanolilla. Ne vastaavat jo yli 70 prosenttisesti Brasilian uusien autojen myynnistä.''


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijaa, et siis tutustunut faktoihin ollenkaan. puhuttiin etanolimoottorista ei sähköautosta.

        Etanolimoottori tarkoittaa samaa kuin viinalla käyvä auto. Eli ei siis lainkaan sama asia kuin sähköauto.

        Etanolimoottori on joissain Etelä amerikan valtioissa ollut jo kolmekymmentä vuotta pakollinen.
        Eli voimme vetää johtopäätöksen, että myös köyhällä kansalla on varaa ostaa etanolilla käyvä auto. joten se sopii myös sopii myös Suomen olosuhteisiin.

        Brasialiassa ajetaan suurelta osin etanolilla. Siellä on valtavt sokeriruokoviljelmät,joista saadaan etanolin raaka-ainetta.


    • Anonyymi

      Ei sovi. Persu ryyppää polttoaineenkin.

      • Anonyymi

        teukat haistaa tankissa olean etanolin ja se houkuttaa teukkoja


    • Anonyymi

      Ei helvetissä !!! Etanoli on tehty juotavaksi !!

    • Anonyymi

      Etanolin huono puoli on, että toisin kuin bensiini, etanoli suorastaan imee vettä itseensä. Moottoriin päätyy etanolia käytettäessä enemmän kosteutta kuin bensiiniä käytettäessä, mikä lisää ruosteen muodostumisen vaaraa.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Kaikkien hiilivetyjen palaessa syntyy hiilidioksidia ja vettä. Bensiini ja polttoöljyt
        ovat hiilivetyjä.
        Olet tyhmä kun persu.


    • Anonyymi

      Persut lakkauttivat urakalla poliisinvirkoja ollessaan hallituksessa. Nyt on poliisilta rahat loppu - kiitos PS.

    • Anonyymi

      Neste testaa ihmebensaa - ei Suomessa vaan RUOTSISSA
      Neste Oyj, Lehdistötiedote, 21.5.2021 klo 10.00

      "Markkinoilla ei ole tähän mennessä ollut bensiiniautoihin sellaisenaan soveltuvaa ratkaisua, jolla fossiilisen bensiinin voisi korvata tavallisissa bensiiniautoissa niin, että samalla päästöjä voitaisiin merkittävästi vähentää investoimatta uusiin ajoneuvoihin tai muokkaamatta nykyisiä.

      Neste on maailman johtava uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja ja saattaa olla myös ensimmäinen, joka on kehittänyt kaupallisen käyttöön tarkoitetun uusiutuvan bensiinin. Tuotteen testauksen viimeinen vaihe on nyt alkamassa; tavoitteena on polttoaineen kaupallistaminen ja siten bensiini- ja hybridiautojen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen merkittävä vähentäminen.

      EU tiukensi äskettäin kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitettaan ja tavoittelee vähintään 55 % vähennystä vuoteen 2030 mennessä. Ruotsilla ja Suomella on myös kansallisia tavoitteita, esimerkiksi erilliset päästövähennysvelvoitteet bensiinille. Nykyiset vaihtoehdot bensiinikäyttöisille autoille eivät kuitenkaan vähennä merkittävästi fossiilisen bensiinin käyttöä riittävän lyhyessä ajassa.

      Tämän haasteen ratkaisemiseksi on nyt ryhdytty toimeen: Nesteen uusiutuvan bensiinin käytöllä voidaan saavuttaa jopa 65 %* fossiilista polttoainetta pienemmät kasvihuonekaasupäästöt koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna. Nesteen tavoitteena on kasvattaa tätä lukua ja yltää lopulta jopa 90 %fossiilista polttoainetta pienempiin kasvihuonekaasupäästöihin. Tämä tarkoittaisi, että kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen elinkaaren aikana vastaisivat sähköajoneuvojen päästöjä.

      ”Nesteen uusiutuvalla bensiinillä kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 65 % fossiiliseen bensiiniin verrattuna. Teollisuuden tarjotessa uusia vaikuttavia ratkaisuja maat voisivat kasvattaa kansallisia kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteitaan entisestään”, Nesteen Renewable Road Transportation -liiketoimintayksikön johtaja Carl Nyberg sanoo.

      Tuote täyttää EN228-polttoainestandardin vaatimukset, ja sitä voidaan käyttää sekä nykyisissä että uusissa bensiini- ja hybridiautoissa. Uusiutuva bensiini voi siis tarjota EU:lle uuden työkalun, jolla se voisi saavuttaa kunnianhimoisen tavoitteensa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 55 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

      Uutta polttoainetta testataan yhdessä Volvo Carsin toimittajan Powertrain Engineering Sweden AB:n kanssa. Powertrain Engineering Sweden toimittaa Volvo Carsille ja muille valmistajille voimansiirtoratkaisuja ja seuraavan sukupolven hybridijärjestelmän, ja se arvioi nyt Nesteen uusiutuvaa bensiiniä."
      https://www.neste.fi/tiedotteet-ja-uutiset/uusiutuvat-ratkaisut/neste-testaa-uusiutuvaa-bensiinia-ruotsissa-mahdollista-kansainvalista-kaupallistamista-varten

      • Anonyymi

        Onko persuilla NEsteellä hallintoneuvostossa ketään nyt äkkiä tuo bensa Suomeeen ei keritä mitään testailla ulkomailla


    • Anonyymi

      Myö persutt juuvvaan etanolit ja lähetään sitten tiisselillä naisiin.

    • Anonyymi

      Jaa... Viinalla toimiva auto. Siihen minä voisin suostua.

    • Anonyymi

      Mitenkäs estetään, etteivät persut juo tankkeja tyhjäksi?

    • Anonyymi

      silloin kun se oli 0,80e /L niin laitoin puolet tankkiin 🙂
      hinta ratkaisee kaikessa !!!

      • Anonyymi

        siis normikoneeseen , sillä seossuhteella olisi päässyt katsastuspäästöistäkin läpi jos olisivat alkaneet urputtaa päästöistä


    • Anonyymi

      Ruotsi luopui 2000-luvun alussa etanoliautoprojektista, mutta miksi?

      • Anonyymi

        2008 muuttui asiat. Sitä ennen Ruotsissa myydyistä autoista jopa 75% oli etanoliautoja ja lähinnä Saabeja ja Volvoja.
        "Tyly kohtalo uhkaa
        Ruotsin etanoliautoja

        Ruotsissa kaavaillaan ympäristöautojen tukemiselle rajuja käänteitä: verohelpotukset pienenevät ja esimerkiksi etanoliautoille uhkaa käydä tylysti.

        Päätöksiä on odotettavissa syksyn kuluessa. Ne voivat tuntuvastikin rukata ympäristöautoiksi luokiteltujen autojen, jotka käyttävät bensiinin rinnalla polttoaineenaan dieseliä, etanolia tai biokaasua, tukiehtoja.

        Valtiovarainministeriön ehdotusten mukaan ympäristöauton vapautuminen esimerkiksi Tukholman ruuhkamaksusta päättyisi ensi vuoden alussa. Rahassa on kyse noin 3,5 - 4,5 miljoonasta eurosta.

        Ympäristöautoksi luokitellun uuden auton hankintahintaan kohdistuva 1 100 euron valtiontuki uhkaa sekin virkamiesten ehdotuksen mukaan poistua. Tässä yhteydessä on kyse jo huomattavista summista.

        Ruotsalainen veronmaksaja subventoi ympäristöautokauppaa kuluvana vuonna liki 40 miljoonalla eurolla. Ensi vuonna summa uhkaa vielä kasvaa, koska ruotsalaisten on silloin arvioitu hankkivan näitä ajopelejä 40 000.

        Säästölinjaa ympäristöautoillekin
        Valtiovarainministeriön vauhdittamana eri ministeriöissä Tukholmassa viilaillaankin ympäristöautosäännön terävöittämistä. Tämä leikkaisi suuresti niiden autojen määrää, jotka tällä hetkellä ovat oikeutettuja 1 100 euron alennukseen.

        Uusi raja-arvo hiilidioksidipäästöissä olisi 110 grammaa/km ja keskikulutus alle 7,3 l/100 km. Voimassa olevat päästörajat ovat 120 grammaa hiilidioksidia/km.

        Talouslehti Dagens Industri on laskenut, että tämä leikkaisi ensi vuonna myytävien, tukiaisiin oikeutettujen 40 000 ympäristöauton luvun 40000:sta 15000 - 20000:een.

        Jos Ruotsi kiristää ympäristöautoluokitustaan, yksikään etanoliauto ei selviäisi enää seulasta. Ruotsin ympäristöautomarkkinoille tämä olisi vakava isku, koska etanoliautojen osuus myynnistä on liki 70 prosenttia.

        EU:lla on lisäksi hanke, joka on poistamassa etanoli 85 -polttoainetta käyttävät autot ympäristöautojen luokasta.

        Etanolilla sujuu enää nihkeästi
        Ruotsissa valtalehti Dagens Nyheter on kesän kuluessa kirjoitellut etanolista, mikä ei imartele tätä polttoainevaihtoehtoa, olkoonkin, että perusteet ovat paljolti periaatteellisia, eettisiä ja moraalisia. Niihin ei ruotsalainen kuitenkaan ole toistaiseksi tuijottanut, vaan etanolivetoiset ajopelit ovat käyneet parhaiten kaupaksi kuluvana vuonna.

        Tänä vuonna Etanoli 85 -polttoainetta käyttävien uusien ympäristöautojen osuus oli 68,6 prosenttia eli kaksi kolmesta autosta.

        Sellaisten diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen, joiden hiilidioksidipäästöt jäävät alle 120 grammaan/1 km, myynnin osuus kohosi kummassakin polttoainevaihtoehdossa 12 - 13 prosenttiin. Hybridiautojen osuus myydyistä ympäristöautoista jäi 4,5 prosenttiin ja biokaasuvaihtoehdon vain 1,2 prosenttiin.

        Uusia autoja arvioidaan kaikkiaan rekisteröitävän noin 275 000 kappaletta"


    • Anonyymi

      Etanoli sopii meille pepunoille erinomaisesti, sillähän me itsekin lähdetään käyntiin.

    • Anonyymi

      ETANOLIMOOTTORIT
      EN LÄHTISI NEUVOTTELUJEN TÄSSÄ VAIHEEN OTTAMAAN TUOHON MITÄÄN KANTAA, EIKÄ MINUN JÄRKENIKÄÄN RIITTÄISI UUSIMPIEN MODERNEMPIEN KEKSINTÖJEN YMMÄRTÄMISEEN.
      EIKÄ MINULLA OLE SIIHEN MITÄÄN TARVETTAKAAN, SITÄ VARTEN OVAT LUKUISAT NEUVONANTAJA RYHMÄNI JA TIEDOTTAJANI VALMIIT ANTAMAAN VASTAUKSIA, MIKÄLI SELLAISIA TARVITTAISIIN.
      POLITIIKAN KIRKKAI TAHTI MAAILMALTA.

    • Anonyymi

      Oletko tankannut etanoli diesel-autoon. Käy kokeilemassa ja tule sitten tänne huutelemaan.

    • Anonyymi

      Etanoli on persuille nautintoaine.

    • Anonyymi

      Demareilla ei etanolikäyttöinen auto pelitä, etanolit vedetään huiviin eikä auto liiku, ajelkaa vaan niillä karvahatutkin nielevillä Ladoilla.

      • Anonyymi

        On tuokin viesti taas säälittävän epätoivoinen yritys suurilta Putinin ystäviltä :))
        Olettet te persut kyllä surkeaa porukkaa...


    • Anonyymi

      Homojen hommaa... Tosipersu ajaa pensalla tai tiisselillä ja juo etanolit.

    • Anonyymi

      Meillä persuilla on niin paljon tohtoreita ja maistereita, että päät kolisivat yhteen. Nämä voisivat kehittää kiljulla käymällä auton! Köyhä persu kiittää!

      • Anonyymi 03.05.2022 11:05
        Ennen natsit juoksi mamujen perässä niitä potkimassa nykyisin ne juoksee persujen perässä vasara kädessä.

        ...ja puolueesta pihalle potkittu ääliöoikeistolainen vainoaa&mustamaalaa persuja pakkomielteisesti 18-22h/365vrk vuodessa suoli24:lla luotsinpestin suojista ("Roskaväellä on roskaväen huvit")


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe