Lumilingon moottoriöljy? 5W-30 ohjekirjassa

Anonyymi

no sitä sitten sanoo joku mutta mitäs jos sitä ei ole mutta on autoihin SAE 5w-40 api se tai parempi lukee täys synteettistä niin mitä haittaa siitä olisi 300cm3 nelitahti lumilinkoon? Oikeastaan ihan sama sitä laitan kuitenkin viikonlopun myrskyn jälkeen tallissa.

64

7766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinne vaan ja vielä parempi sae 0-40

    • Anonyymi

      Miten niin ei ole? Mene merkkiliikkeeseen ja osta oikeaa öljyä. Kyllä öljyä löytyy kun oikeasta paikasta hakee.

      • Anonyymi

        Turha homma hakea pänikkää merkkihuollosta, laatuluokitukset ja viskositeetti ratkaisee


      • Anonyymi

        "Miten niin ei ole? Mene merkkiliikkeeseen ja osta oikeaa öljyä. Kyllä öljyä löytyy kun oikeasta paikasta hakee."

        Yksikään konevalmistaja ei valmista itse yhtään desilitraa öljyä, eli miksi se pitäisi ostaa merkkilikkeestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten niin ei ole? Mene merkkiliikkeeseen ja osta oikeaa öljyä. Kyllä öljyä löytyy kun oikeasta paikasta hakee."

        Yksikään konevalmistaja ei valmista itse yhtään desilitraa öljyä, eli miksi se pitäisi ostaa merkkilikkeestä?

        Koska merkkiliikkeissä myydään juuri sitä öljyä, jota koneen valmistaja suosittelee. Voi sitä öljyä ostaa muualtakin paljon halvemmalla, mutta sitten saa itse arpoa soveltuvuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska merkkiliikkeissä myydään juuri sitä öljyä, jota koneen valmistaja suosittelee. Voi sitä öljyä ostaa muualtakin paljon halvemmalla, mutta sitten saa itse arpoa soveltuvuutta.

        Ajattelin laittaa Teboilin synteettistä jonka Tokmannilta ostin. Ei lingossa mikään huippumoottori ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin laittaa Teboilin synteettistä jonka Tokmannilta ostin. Ei lingossa mikään huippumoottori ole.

        Tärkein asia on viskositeetti, koska kysymyksessä talvi käyttö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin laittaa Teboilin synteettistä jonka Tokmannilta ostin. Ei lingossa mikään huippumoottori ole.

        Älä sitten kysele, jos laitat mitä haluat.

        Nuo moottorit eivät tosiaankaan ole mitään ydinvoimaloita, mutta ne ovat hyvin usein aika surkeasti laakeroituja ja voivat olla krantguja öljyjen kanssa. Merkkiöljy litran pullossa saattaa maksaa kympin enemmän kuin joku mobiilin rallyformula, mutta toimii takuuvarmasti. Liian hyvät öljyt saattavat tulla koneesta ulos kun menevät liian litkuiksi.

        Tee mitä haluat äläkä kysele turhan takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten kysele, jos laitat mitä haluat.

        Nuo moottorit eivät tosiaankaan ole mitään ydinvoimaloita, mutta ne ovat hyvin usein aika surkeasti laakeroituja ja voivat olla krantguja öljyjen kanssa. Merkkiöljy litran pullossa saattaa maksaa kympin enemmän kuin joku mobiilin rallyformula, mutta toimii takuuvarmasti. Liian hyvät öljyt saattavat tulla koneesta ulos kun menevät liian litkuiksi.

        Tee mitä haluat äläkä kysele turhan takia.

        En minä ole mitään kysynyt, laitoin oman kommenttini. Hidaskäyntinen linko on, joten nykyiset huippuöljyt pelaavat siinä varmasti.
        Kyllähän moni sekoittelee moottorisahan bensaankin itse öljyt, ja harvoin siinä epäonnistuu. Saha sentään on yli 10 000 kierroksellaan ja kesälläkin käytettävänä eri luokan kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ole mitään kysynyt, laitoin oman kommenttini. Hidaskäyntinen linko on, joten nykyiset huippuöljyt pelaavat siinä varmasti.
        Kyllähän moni sekoittelee moottorisahan bensaankin itse öljyt, ja harvoin siinä epäonnistuu. Saha sentään on yli 10 000 kierroksellaan ja kesälläkin käytettävänä eri luokan kone.

        Netissä on video, jossa Raplaaja huoltaa Stigan linkoa. Joku on sen huonosti kasannut, ja öljynvaihdossa koneesta tulee vähänlaisesti mustaa öljyä. Ei kai ole sitä puoltakaan hoideltu. Hyvin kone silti käy uusilla öljyillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten kysele, jos laitat mitä haluat.

        Nuo moottorit eivät tosiaankaan ole mitään ydinvoimaloita, mutta ne ovat hyvin usein aika surkeasti laakeroituja ja voivat olla krantguja öljyjen kanssa. Merkkiöljy litran pullossa saattaa maksaa kympin enemmän kuin joku mobiilin rallyformula, mutta toimii takuuvarmasti. Liian hyvät öljyt saattavat tulla koneesta ulos kun menevät liian litkuiksi.

        Tee mitä haluat äläkä kysele turhan takia.

        Liian hyvät öljyt saattavat tulla koneesta ulos kun menevät liian litkuiksi......... .

        Nyt ei täsmää,
        Hyvä öljy ei mene litkuksi kun on valmistajan 5-30 viskossa, tai 5-40

        Onkohan tuossa vain roiskevoitelu?
        Sae 30 hajoo varmasti talvikäytössä, ja tuskin sillä kesällä ajetaankaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian hyvät öljyt saattavat tulla koneesta ulos kun menevät liian litkuiksi......... .

        Nyt ei täsmää,
        Hyvä öljy ei mene litkuksi kun on valmistajan 5-30 viskossa, tai 5-40

        Onkohan tuossa vain roiskevoitelu?
        Sae 30 hajoo varmasti talvikäytössä, ja tuskin sillä kesällä ajetaankaan

        Kokemuksesta voin kertoa, että pikkukoneisiin kaadettu sae 5W-50 kaupan paras öljy on tullut ulos koneesta kesäkelillä. Vastaavasti sae 30 mineraaliöljy toimii. Nuo moniasteöljyt eivät välttämättä rokkaa vaikka kaikki speksit ovat kohdallaan tai jopa yli suositusten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesta voin kertoa, että pikkukoneisiin kaadettu sae 5W-50 kaupan paras öljy on tullut ulos koneesta kesäkelillä. Vastaavasti sae 30 mineraaliöljy toimii. Nuo moniasteöljyt eivät välttämättä rokkaa vaikka kaikki speksit ovat kohdallaan tai jopa yli suositusten.

        "Kokemuksesta voin kertoa, että pikkukoneisiin kaadettu sae 5W-50 kaupan paras öljy on tullut ulos koneesta kesäkelillä. Vastaavasti sae 30 mineraaliöljy toimii. Nuo moniasteöljyt eivät välttämättä rokkaa vaikka kaikki speksit ovat kohdallaan tai jopa yli suositusten."

        Niiin, eli, eli voitelevuudeltaan paremmat öljyt ovat tulleet ulos lämpimillä keleillä. Ei ole uskottava väite....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokemuksesta voin kertoa, että pikkukoneisiin kaadettu sae 5W-50 kaupan paras öljy on tullut ulos koneesta kesäkelillä. Vastaavasti sae 30 mineraaliöljy toimii. Nuo moniasteöljyt eivät välttämättä rokkaa vaikka kaikki speksit ovat kohdallaan tai jopa yli suositusten."

        Niiin, eli, eli voitelevuudeltaan paremmat öljyt ovat tulleet ulos lämpimillä keleillä. Ei ole uskottava väite....

        Jokainen uskoo mitä haluaa. Tosiasiassa öljyjen viskositeetit ja käytäntö eivät aina kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen uskoo mitä haluaa. Tosiasiassa öljyjen viskositeetit ja käytäntö eivät aina kohtaa.

        Viskositeetti voi kyllä täsmätä, mutta mineraaliöljy tai tietyt lisäaineet voivat vaikuttaa sen, että öljy pysyy paremmin sisällä.
        Nyt todennäköisesti valmistaja suosittelee synteettistä tai täyssynteettistä 5-30 öljyä, joten ehdottomasti 5 luokan tai nolla luokan öljyä koneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokemuksesta voin kertoa, että pikkukoneisiin kaadettu sae 5W-50 kaupan paras öljy on tullut ulos koneesta kesäkelillä. Vastaavasti sae 30 mineraaliöljy toimii. Nuo moniasteöljyt eivät välttämättä rokkaa vaikka kaikki speksit ovat kohdallaan tai jopa yli suositusten."

        Niiin, eli, eli voitelevuudeltaan paremmat öljyt ovat tulleet ulos lämpimillä keleillä. Ei ole uskottava väite....

        On se uskottava väite. Ohuet öljyt tulee väljästä koneesta ulos vaikka voitelisi miten. Ja pienkoneita ei tehdä automoottorien väljyyksillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesta voin kertoa, että pikkukoneisiin kaadettu sae 5W-50 kaupan paras öljy on tullut ulos koneesta kesäkelillä. Vastaavasti sae 30 mineraaliöljy toimii. Nuo moniasteöljyt eivät välttämättä rokkaa vaikka kaikki speksit ovat kohdallaan tai jopa yli suositusten.

        Joo tuo roiskevoitelu on se avainsana tässä ja oikea öljyn määrä ei missään tapauksessa liikaa


    • Anonyymi

      Lumilingolla tuskin ajellaan heinäkuun helteellä joten se 5W on oleellisin. Yksaste SAE30 on melko paksua jos on kunnolla pakkasta joten siksi moniasteöljy SAE 5W-30 tai 5W-40.
      Mulla on wanha brittipyörä jonka valmistajan öljysuositus on kesällä yksaste SAE50, tuolla öjyllä sitä ei saa edes yrittää talvella käyntiin, ei nimittäin voitele ensimmäiseen pariin minuuttiin yhtään. No ei kyllä käynnistyisikään.

    • Anonyymi

      Miksei sinne voi laittaa mitä valmistaja suosittelee? Ilman lisäaineita ja mieluiten mineraalia.

      • Anonyymi

        Valmistaja tuskin suosittelee mineraalia jos suositus 5-30
        Laatuluokitus tuskin kaikkei oleellisin ja todennäköisesti 5-30 on hyvillä luokituksilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistaja tuskin suosittelee mineraalia jos suositus 5-30
        Laatuluokitus tuskin kaikkei oleellisin ja todennäköisesti 5-30 on hyvillä luokituksilla

        Niin mitä nyt helpoiten saa. Pienkoneet ei tarvi laadukkaita eli kalliita öljyjä. Laittaa mitä ohjekirja sanoo eikä keksi mitään typeriä ideoita miksi jotain muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mitä nyt helpoiten saa. Pienkoneet ei tarvi laadukkaita eli kalliita öljyjä. Laittaa mitä ohjekirja sanoo eikä keksi mitään typeriä ideoita miksi jotain muuta.

        Hyvin ovat leikkurini ja bensa-aggre toimineet kun olen niihin 10-40 teboilia mobilia, ja muitakin laittanu.. tosin olisivatvoineet toimia teräketjuöljylläkin. kesäkäytössä vois 15-40 olla vielä parempi, mutta nykyisin moneen leikkuriin suositellaan 5-30 ,öljyä ja mainitaan että saattaa kuluttaa pikkasen. Talvikäyttöön ehdottomasti tuo 5- tai 0
        Poju 10v sitten ajeli ajettavalla leikkurilla talvisin eikä varmaan öljyjä tutkinu mitä on. No se kesti muutaman kylmäkäynnistyksen ja leikkas kiinni, oma oli kone että varmaan oppis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin ovat leikkurini ja bensa-aggre toimineet kun olen niihin 10-40 teboilia mobilia, ja muitakin laittanu.. tosin olisivatvoineet toimia teräketjuöljylläkin. kesäkäytössä vois 15-40 olla vielä parempi, mutta nykyisin moneen leikkuriin suositellaan 5-30 ,öljyä ja mainitaan että saattaa kuluttaa pikkasen. Talvikäyttöön ehdottomasti tuo 5- tai 0
        Poju 10v sitten ajeli ajettavalla leikkurilla talvisin eikä varmaan öljyjä tutkinu mitä on. No se kesti muutaman kylmäkäynnistyksen ja leikkas kiinni, oma oli kone että varmaan oppis.

        Ei ole vaikea asia pienkoneiden öljyt mutta varmaan juuri sen vuoksi on vaikeaa tehdä oikein. Leikkureissa käytetään kahta öljysuositusta mineraali 30 ja 10w-30. Jos nuo muistaa ei voi mennä paljoa väärin. Mutta ei se niin tarkkaa ole koska kaikki väljässä palaa pois. Kunhan muistaa huolehtia öljytasosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole vaikea asia pienkoneiden öljyt mutta varmaan juuri sen vuoksi on vaikeaa tehdä oikein. Leikkureissa käytetään kahta öljysuositusta mineraali 30 ja 10w-30. Jos nuo muistaa ei voi mennä paljoa väärin. Mutta ei se niin tarkkaa ole koska kaikki väljässä palaa pois. Kunhan muistaa huolehtia öljytasosta.

        Eli voihan leikkuriin laittaa ja polttaa savuna ilmaa mitä kallista diamondia haluaa. Hyötyä siitä ei ole mutta jos se hyvältä tuntuu miksei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole vaikea asia pienkoneiden öljyt mutta varmaan juuri sen vuoksi on vaikeaa tehdä oikein. Leikkureissa käytetään kahta öljysuositusta mineraali 30 ja 10w-30. Jos nuo muistaa ei voi mennä paljoa väärin. Mutta ei se niin tarkkaa ole koska kaikki väljässä palaa pois. Kunhan muistaa huolehtia öljytasosta.

        Mainitsemani öljyt teboil silver 10-40 ja mobil 2000 ovat osasynteettisiä ja teboilila mainostetaan hieman iäkkäämpien autojen ööjyksi paksumman perusöljyn ansiosta. Ihan kohtuu öljyä varmaan sitä olen monta kertaa käyttänyt myös diesel kubotassa. Eikä tuo leikkuriin oo paha, kerta 5dl maksaa noin 2€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitsemani öljyt teboil silver 10-40 ja mobil 2000 ovat osasynteettisiä ja teboilila mainostetaan hieman iäkkäämpien autojen ööjyksi paksumman perusöljyn ansiosta. Ihan kohtuu öljyä varmaan sitä olen monta kertaa käyttänyt myös diesel kubotassa. Eikä tuo leikkuriin oo paha, kerta 5dl maksaa noin 2€

        Mikä tässä on niin vaikeaa? Dieseleillä on omat öljyt samoin pienkoneilla. Miksi auton öljyjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tässä on niin vaikeaa? Dieseleillä on omat öljyt samoin pienkoneilla. Miksi auton öljyjä?

        Niin mikä on vaikeaa? Lueppa vaikka purkin kyljestä mihin soveltuu esim teboil silver sae 10-40.
        Ja vaikkei lue niin soveltuu moneen muuhunkin, vai pitääkö tippakannuunkin laittaa oma öljy, no kyllä, älä varasta toisten öljyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tässä on niin vaikeaa? Dieseleillä on omat öljyt samoin pienkoneilla. Miksi auton öljyjä?

        Ei dieseleille mitään omia öljyjä ole. Moottorivalmistaja kokeilee öljyt ja antaa niistä suosituksensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei dieseleille mitään omia öljyjä ole. Moottorivalmistaja kokeilee öljyt ja antaa niistä suosituksensa.

        Toivottavasti kirjoittelet kännissä tuollaisia höpöjä, muuten olet hullu.


    • Anonyymi

      Jälleen aivan mahtavaa kommentointia, onko B&S:n moottoreissa koskaan ollut minkäänlaista mainintaa öljyn "laatuluokituksesta" ?
      Ainoa mitä huomannut on viskositeetti ja se on toinen juttu...

      • Anonyymi

        Nuo pienet Briggs-Strattonit on ihan oma lukunsa. Varsinkin ne pienet työnnettävät ruohonleikkurit, niiden koneissa on pelkkä roiskevoitelu (nelitahtikone!) eikä ainuttakaan laakeripuslaa vaan kaikki pyörii ja liikkuu suoraan alumiinissa. Siellä täytyy olla tarpeeksi ohut öljy, kesällä yleensä SAE30, että se edes vähän roiskuu ympäri konetta ja kone saa rallattaa melko isoilla kierroksilla samasta syystä.
        Onko isommissa koneissa kehittyneempi peräti painevoitelu?


      • Anonyymi

        Monitra käy joka paikkaan. Mikä ei monitralla kestä se saa hajota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo pienet Briggs-Strattonit on ihan oma lukunsa. Varsinkin ne pienet työnnettävät ruohonleikkurit, niiden koneissa on pelkkä roiskevoitelu (nelitahtikone!) eikä ainuttakaan laakeripuslaa vaan kaikki pyörii ja liikkuu suoraan alumiinissa. Siellä täytyy olla tarpeeksi ohut öljy, kesällä yleensä SAE30, että se edes vähän roiskuu ympäri konetta ja kone saa rallattaa melko isoilla kierroksilla samasta syystä.
        Onko isommissa koneissa kehittyneempi peräti painevoitelu?

        Ei tarpeeksi ohut öljy vaan tarpeeksi paksu öljy. Kyllä ne paksut öljyt kesäkoneessa liukulaakereihin löytää mutta ohuet öljyt palaa sylinterissä pois.


    • Anonyymi

      Uuden jenkiilinkoni moottoriöljyn laadusta sanotaan API SL tai parempi. Ei ole paha vaatimus.

      • Anonyymi

        Myyjä laittoi mukaan yhden öljysatsin. Näkyy olevan API SN. B&S öljyä on. Hifistelyä.


      • Anonyymi

        Kai siellä viskositeetistäkin jotain puhutaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai siellä viskositeetistäkin jotain puhutaan?

        Kyllähän täällä talvikoneen öljyn viskositeetti on tullut selväksi. Tuon laadun öljyillä se tosin automaattisesti on melko passeli, 5 w ...


    • Anonyymi

      jos sulla on auto niin aja tokmannille ja osta 5w-30 öljyä, mikä tuossa nyt on niin helvetin vaikeaa

      • Anonyymi

        Epäiletkö ettei hänen 5-40 ole hyvä öljy sihe.
        -20c molemmat yhtä liukkaita, eikä varmasti kuumanakaan liian paksua. Saattaa olla että kylmänä jopa notkeempi jos on merkkiöljy, olen niitä pakkasessa testaillut ja tosiaan jotkut halppis öljyt voi olla puuroa Jo -15c. Joskus aikaa motonetista ostin king osasynteettistä 5-50
        Öljyä ja kylmässä verti klomppiin. Oli paksempaa kuin teboilin silveri 20-50
        Pääasiassa 5 luokan öljyt ovat olleet juoksevia, myös 10-40 on pakkasessa vielä juoksevaa mutta eron kyllä jo huomaa 5 luokan öljyihin.


    • Anonyymi

      Eikös kysymys ollut se, että voiko koneeseen laittaa 5W-40 öljyä jos ohjekirja suosittelee 5W-30 tavaraa. Oikea vastaus on melko varmasti voi. Ja jos ei olisikaan oikea vastaus niin silti sitä voi koneeseen laittaa, kyllä se vääräkin öljy sinne kaatamalla menee. Ja kone toimii paremmin kuin ilman öljyä.

    • Anonyymi

      Tässä on samaa tasoa oleva oleva vedätys mitä oli joskus pienkonebensan soveltuvuudesta pienkoneisiin.
      Mitähän seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Niin mikähän vedätys on pienkone bensiineissä? Ei ole tietoa ,kerro. Itse käyttänyt vuosia koska parempi olo töiden/harrastuksen loputtua moottorisaha puuhissa kuin ennen normi E98 ja paras 2-t öljy mitä löytyi kun hengittelee käryjä. Mitään käyntiongelmia ei ole kummallakaan bensalla. Käytän kaikissa koneissani pienkonebensaa juuri käryjen takia ja kyllä ketuttaa jos jossain pitää käyttää konetta jossa on haisevaa hengitykseen vaikuttavaa normi seos bensaa.
        Mutta akkusahat on käytössä aina kun on järkevää niitä käyttää lämmitys puiden kanssa ja ei ole käry keuhkoissa mitkä on jo heikentyneet ja äkkiä huomaa normi bensan haitat joten pienkone bensa on erittäin hyvä juttu! Mikä hiton huijaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mikähän vedätys on pienkone bensiineissä? Ei ole tietoa ,kerro. Itse käyttänyt vuosia koska parempi olo töiden/harrastuksen loputtua moottorisaha puuhissa kuin ennen normi E98 ja paras 2-t öljy mitä löytyi kun hengittelee käryjä. Mitään käyntiongelmia ei ole kummallakaan bensalla. Käytän kaikissa koneissani pienkonebensaa juuri käryjen takia ja kyllä ketuttaa jos jossain pitää käyttää konetta jossa on haisevaa hengitykseen vaikuttavaa normi seos bensaa.
        Mutta akkusahat on käytössä aina kun on järkevää niitä käyttää lämmitys puiden kanssa ja ei ole käry keuhkoissa mitkä on jo heikentyneet ja äkkiä huomaa normi bensan haitat joten pienkone bensa on erittäin hyvä juttu! Mikä hiton huijaus?

        Minä taas pidän siitä tuoksusta joka lähtee aidosta 4% bensasta .
        Tulee ihan mopopoika olo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas pidän siitä tuoksusta joka lähtee aidosta 4% bensasta .
        Tulee ihan mopopoika olo

        Minä käytän teräketjuöljyä kaikissa koneissa. Pidän sen raikkaasta ja ekologisesta hajusta. Hyvin on kaikki toimineet. Koskaan ei ole mikään hajonnut. Ei tarvi enää kaihisilla silmillä tavailla purkkien kyljistä pieniä kirjaimia kun ekotapio käy jokapaikkaan. Myös vaimon ompelukoneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mikähän vedätys on pienkone bensiineissä? Ei ole tietoa ,kerro. Itse käyttänyt vuosia koska parempi olo töiden/harrastuksen loputtua moottorisaha puuhissa kuin ennen normi E98 ja paras 2-t öljy mitä löytyi kun hengittelee käryjä. Mitään käyntiongelmia ei ole kummallakaan bensalla. Käytän kaikissa koneissani pienkonebensaa juuri käryjen takia ja kyllä ketuttaa jos jossain pitää käyttää konetta jossa on haisevaa hengitykseen vaikuttavaa normi seos bensaa.
        Mutta akkusahat on käytössä aina kun on järkevää niitä käyttää lämmitys puiden kanssa ja ei ole käry keuhkoissa mitkä on jo heikentyneet ja äkkiä huomaa normi bensan haitat joten pienkone bensa on erittäin hyvä juttu! Mikä hiton huijaus?

        En ymmärrä tuota käry juttua, kun molemmat bensathan käryävät -erilailla vain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän teräketjuöljyä kaikissa koneissa. Pidän sen raikkaasta ja ekologisesta hajusta. Hyvin on kaikki toimineet. Koskaan ei ole mikään hajonnut. Ei tarvi enää kaihisilla silmillä tavailla purkkien kyljistä pieniä kirjaimia kun ekotapio käy jokapaikkaan. Myös vaimon ompelukoneeseen.

        Ei, kyllä polttomoottorin voiteluöljyksi kannattaa ehdottomasti laittaa leikkuuöljyä. Sillä toimii kaikkein varmimmin, saa ostaa leikkuuöljykaupasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä polttomoottorin voiteluöljyksi kannattaa ehdottomasti laittaa leikkuuöljyä. Sillä toimii kaikkein varmimmin, saa ostaa leikkuuöljykaupasta.

        Itse olen ejakuloinut öljyntäyttö aukkoon. Muuten on toiminut hyvin mutta koneet lähtee joka kerta mielettömille ylikierroksille ja lopuksi ovat lentäneet ilmaan. Juuri äsken soittivat kansainväliseltä avaruusasemalta että lumilinko on matkalla kuuhun. Seuraavan kerran aion laittaa linkoon kunnon ketjun ja vedän sen kuusta takaisin.


    • Anonyymi

      Jännittävää mitä seuraavaksi ei ymmärretä...

      • Anonyymi

        "Niiin, eli, eli voitelevuudeltaan paremmat öljyt ovat tulleet ulos lämpimillä keleillä. Ei ole uskottava väite...."
        Vanhaan työnnettävään ruohonleikkuriin, 4- tahti, pienkone öljy. Se on yksiasteinen SAE 30. Pysyy ja pelittää. Kerran laitoin Mobil 5W-40 ja se rötjäsi imuilman suodattimen!
        Ja muutenkin öljy hupeni.


    • Anonyymi

      Omaan linkoon laitan kyllä 10W-30 koska linkoa säilytän tallin lämmössä. Ei ole pakkaskäynnistyksiä kuin jos käy sisällä niin jäähtyy hieman ja eipä tule kingottu ayli -10c kun ei ole mikään pakko.

    • Anonyymi

      Paras öljy 4T-lumilikoihin on Super Outboard 4T 1L 10W-30 mineraaliperustainen perämoottoriöljy. Erinomainen öljy mm. Loncin pienmoottoreihin ankariin talven kosteusolosuhteisiin.

      • Anonyymi

        Eikä ole. Perämoottorit on vesijäähdytteisiä.


      • Anonyymi

        Ei tosissaankaan tuollaista öljyä linkoon!


    • Anonyymi

      Jos SAE 27,5 öljy myydään vielä 30 speksillä ja sae 45 öljy 40 speksillä niin onhan niissä valtava ero mitä viskositeettiä sattuu purkista saamaan ja koneen sisällä pysymään.

    • Anonyymi

      Eikö nuo autonkin moottorit ole vesijäähdytteisiä ja kuplan ilmajäähdytteinen. En ole niin syvällinen moottoriasiantuntija, että osasisin sanoa miten jäähdytysjärjestemlä vaikuttaa moottorin voiteluun. Valvolinen Super Outboard 4T 1L 10W-30 voitelee sanojensa mukaan tehokkaasti ilma- ja vesijäähdytteiset venemoottorit. Hyvin on toiminut lumilingossa ja käynnistäminen on ollut ongelmatonta kovallakin pakkasella. Luokitus SJ on mielestäni erinomainen. Paljon huonompiakin luokituksia on synteettisissä moniasteöljyissä.

      Jos joku tietää, että tämän öljyn käyttö lumilingossa on vahingollista, niin sitten pitää harkita uudelleen.

      • Anonyymi

        Aina joku keksii aineet omasta päästä. 5w-30 api sn on linkoöljy.


      • Anonyymi

        Liian paksua talvikäyttöön, ei voitele kunnolla pitkään aikaan kylmästä starttaamisen jälkeen, mutta jos konettaa säilyttää lämpimässä ja sieltä käynnistää niin ei vahinkokaan aiheuta


    • Anonyymi

      eurol täyssynteettinen 5/40 ei tullut purkista ulos -32 pakkasessa ja ne öljyt oli takavetoladassa uudenvuoden aattona 2004 eli tasan 20 vuotta sitten, lada oli "vieraspaikalla" joten ei mitään mahdollisuuksia lämmityksiin.
      eli avainta lukkoon ja startaten klonk klonk klonk brää, brää ,bröttötötöttöö...
      KÄYNTIIN LÄHTI MUTTA hiukan kankeasti.
      sen jälkeen ajoin 10 vuotta teboilin diamond 5/40 täyssyntteettisillä.

      • Anonyymi

        Vanhaan loppuun ajettuun ladaan vaseliini on oikea moottoriöljy. Pysyy sisällä loppuikänsä kun ei niihin enää öljyjä vaihdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhaan loppuun ajettuun ladaan vaseliini on oikea moottoriöljy. Pysyy sisällä loppuikänsä kun ei niihin enää öljyjä vaihdella.

        ja mersuihin jos ne saahaan ees käyntiin


      • Anonyymi

        eihän joku fck bemmi tai mese ois roikankaan avulla ees startannu, iltasanomas hyvää juttuu tästä oli nyt😆


    • Anonyymi

      Melkeinpä sama mikä öljyn viskositeetti on. Siis linkoa TÄYTYY ainakin täällä Itä-Suomessa säilyttää plussan puolella olevassa tallissa. Ei tule muutoin mistään mitään...

      • Anonyymi

        totta, jos ajonjälkee jätät pakkasee jokapaikka on jään sisässä,hihnat, pyörivät osat, vaijerit,kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        totta, jos ajonjälkee jätät pakkasee jokapaikka on jään sisässä,hihnat, pyörivät osat, vaijerit,kaikki.

        Monitralla ei ole jokapaikka jäässä! Eikä valvoline stoulla


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      94
      4666
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3153
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2212
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1368
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1122
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      114
      1002
    Aihe