Yksiön huonekasviongelmat

Anonyymi

Kellariini on kertynyt kukkaruukkuja menneiltä vuosilta. Kasvien kanssa ei ole onnistunut. Joillekin kasveille ei ole ollut riittävästi valoa ja joku ei ole pitänyt vedosta. Tai jostain muusta syystä kasveille on käynyt köpelösti.

Asunnossani on kaksi ikkunaa. Toisen yläpuolella on ilmanvaihtoventtiili ja toisen ikkunan yhteydessä on pieni tuuletusikkuna sekä ovi parvekkeelle. Molempien ikkunoiden alla on lämpöpatterit. Ikkunalautoja ei ole.

Ostin eilen Aloe Veran. Laitoin sen amppeliin ja toisen ikkunan eteen roikkumaan. Ikkunassa on myös sälekaihtimet, mutta voihan niitä säätää. Toisinaan avaan ikkunaa tuulettaakseni. Aloe Vera ei kai oikein vedosta tykkää. Pitäisikö viedä tuuletuksen ajaksi vaikka kylppäriin, vai voisiko sitä peitellä jollakin?

Joku toinenkin kasvi olisi hyvä olla olemassa, Rönsylilja kiinnostaisi. Minulla on kissa, jonka vuoksi mielellään laitan kasvit amppeliin, ettei pikku puutarhuri käy auttamassa.

Kesällä voin hyödyntää lasitettua parveketta.

Otan vastaan tilanteeseeni soveltuvia ohjeita.

8

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "voisiko sitä peitellä jollakin?"

      50- ja 60-luvuilla oli myös sellainen tilanne, että ainoa tuuletusmahdollisuus oli avata ikkunan toista puoliskoa. Aivan siinä ikkunan alla oli erillinen kukkapöytä, jossa kukat. Ja kun ikkunaa avattiin tuuletusta varten talvellakin, aina ennen nukkumista ja yötä, niin tapana oli laittaa sanomalehtiä kukkien päälle.

      On ollut AloeVerakin. Siitä sen verran, että se on kyllä niin helppo kasvi, että ei sitä kuolemaan saa, ellei sitten liialla kastelulla mätäännytä juuria. Kuivuuttakin se kestää hyvin.
      Tälläkin hetkellä on mm. Rönsylilja, joka on kanssa hyvin helppohoitoinen ja tästähän saa aina niitä uusia rönsyjä, joista voi aina istuttaa uuden. Mutta tämä on päinvastoin hyvin ahnas vedelle, eikä pidä kuivumisesta.

      " Ikkunalautoja ei ole."

      Tarkoitatko kukkalautaa, joka on yleensä siinä ikkunan alla lämpöpatterin päällä ?
      Meillä on sellainen ja vaikka jotkut sanovat, että se ei ole hyvä paikka kukille, niin kyllä se on hyvä paikka täällä, jossa purkkikukkia sopii pitää. Ja hyvin ne siinäkin menestyvät.

      • Anonyymi

        " Ikkunalautoja ei ole." Olen asunut vuosia sitten vanhassa kerrostalossa, jossa ikkunan alla saattoi vaikka itse istua. Oli tosi leveät ja tukevat ikkunalaudat - tai miksi niitä nyt sitten sanotaankaan.

        Nykyisessä asunnossani ikkunan alla ei ole seinään kiinnitetty mitään sellaista rakennelmaa, johon voisi esim. kukkia laittaa. Eipähän siinä sitten pysty rojujakaan varastoimaan. Toisen ikkunan alla on pöytä, jossa ikkunan puolella on kissalle pehmustettu tähystyspaikka. Täytyyhän kissan päästä katselemaan maailman menoa. :) Mutta ei siihen oikein voi huonekasveja laittaa kissan tassun ulottuville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ikkunalautoja ei ole." Olen asunut vuosia sitten vanhassa kerrostalossa, jossa ikkunan alla saattoi vaikka itse istua. Oli tosi leveät ja tukevat ikkunalaudat - tai miksi niitä nyt sitten sanotaankaan.

        Nykyisessä asunnossani ikkunan alla ei ole seinään kiinnitetty mitään sellaista rakennelmaa, johon voisi esim. kukkia laittaa. Eipähän siinä sitten pysty rojujakaan varastoimaan. Toisen ikkunan alla on pöytä, jossa ikkunan puolella on kissalle pehmustettu tähystyspaikka. Täytyyhän kissan päästä katselemaan maailman menoa. :) Mutta ei siihen oikein voi huonekasveja laittaa kissan tassun ulottuville.

        Onhan niitä säleikkömallisia lautoja myytävänä ja niiden kiinnittimiä, helppo homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä säleikkömallisia lautoja myytävänä ja niiden kiinnittimiä, helppo homma.

        Ei ole minulle helppo homma. Enkä voisi siinä ikkunalaudalla huonekasveja pitää, koska ne olisivat siinä kissan "hoidettavissa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minulle helppo homma. Enkä voisi siinä ikkunalaudalla huonekasveja pitää, koska ne olisivat siinä kissan "hoidettavissa".

        Meillä kissa jätti huonekasvit rauhaan, vaikka usein istuskeli ikkunalla purkkien välissä. Ja osasi kävelläkin siinä niin, ettei edes pudotellut purkkeja. Kyllä kunnon kissa osaa :-)


    • Anonyymi

      Minulla on mut patterit kiinni, vessan ja saunan patterit riittää lämmittämään koko asunnon, kukat viihtyy hyvin vaikka välillä on vetoakin pitempiä aikoja, aika harvat sitä säikähtää. Kukkalaudan laitoin suoraan patterin päälle, on sopivasti samalla tasolla kuin "tv-taso" kukkapöytänä. Kissoille voi kasvattaa vaikka rairuohoa niin jättävät paremmin muut rauhaan.

    • Anonyymi

      Mulla on hämärä kämppä vaan ostin kasvilamppuja ja nyt on nättejä kasveja olohuoneessa. Toinen kasvilamppu meni vanhaan pöytävalaisimeen ja ostin vielä jalkalampunkin halvalla Ikeasta, joka valaisee kasveja. Airamilta löytyi kasvilamppuja laitettavaksi valaisimiini. Ovat oikeastaan aika normaalin valon värisiä, inhoan niitä punertavia kasvilamppuja jotka tekee huoneesta punaisenvioletin. Valonpuute on ollut syynä siihen ettei kasvit menesty.

      Kasvilamppujen ansiosta kasvit kasvattaa uuttakin lehteä eikä ole niin jotenkin hailakan värisiä.

      Olen hoksannut että Aloe vera kestää vetoa minulla vähäsen ikkunalla jos sen laittaa ikkunalle kesällä ja kasvi tottuu vetoon hiljalleen kun ilmat kylmenee. Kerran ostin aloe veran talvella ja kuoli vetoon. Jännä homma. Oiskohan ollut liian iso lämpötilanvaihdos kerralla kun roudasi kaupasta ja laittoi vielä vetoisalle ikkunalle.Sitä pitää vissiin vähän totuttaa siihen.

      • Anonyymi

        Ja jos amppelikasveja etsii niin tuo rönsylilja on kyllä helppo. Kultaköynnös ja hopeaköynnös on kanssa. Minulla on ollut myös herttaköynnösvehka. Ihan nätti sekin. Toki jotkut kasvit voi sitten olla myrkyllisiä kissalle että se kannattaa tarkistaa mutta tuskin se amppeliin yltää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe