Usein mietin, että onko jäänyt oma elämä sivuun

Anonyymi

On hyvä asia, että on saavutettu vähemmistöasia, - kiitos siitä!

Mietin kuitenkin, että onko oma elämä jäänyt sivuun sitä "vouhottaessa/taistellessa".

Olen itse "yhdistysihminen", mutta elänyt omaa elämääni, - syrjässä.

3

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse en ole ollut järjestöihminen enkä aktiivinen edes Suomi-Seurassa. Täytyy todella hattua nostaa heille jotka ovat olleet mukana ottamalla esille ruotsinsuomalaisten asioita valtakunnallisesti ja joiden ansiosta näin ruotsinsuomalaiset saaneet vähemmistöoikeudet Ruotsissa. Oikeuksistamme voi lukea enemmän esimerkiksi googlettamalla sana vähemmistöoikeudet .
      Kun googletat niitä sivuja jotka loppuvat .se niin voi lukea mitä vähemmistöoikeuksia ruotsinsuomalaisilla on Ruotsissa. Socialstyrelsen.se sivulla on aika kattavaa tietoa.

• Anonyymi

Aloittaja kiittää järjestöihmisiä "On hyvä asia, että on saavutettu vähemmistöasia, - kiitos siitä!"

Mutta kysyykin, että onko oma elämä jäänyt elämättä.
        Että onko tullut vain pyörittyä ruotsinsuomalaisten parissa, useimmiten.
        Tottakai on ollut harrastuksia ja ruotsalaisia tuttavia.
        Ja on ollut "omaa elämää".

Mutta miten monta prosenttia omasta elämästään on mennyt pelkästään ruotsinsuomalaiseen järjestöelämään?

Siis kiitos siitä!
        Mutta mistä on jäänyt pois?

Itseltäni on jäänyt pois korkeatasoinen kulttuuri, suomalaiset tuttavat Suomessa, ne tavat joita oli ennen.
        Joo, - nyt tulee vastaus, että "miksi muutit tänne".
        Ei ole kysymys siitä, vaan että mitä tosiaan on jäänyt vaille, kun on ollut mukana niin paljon ruotsinsuomalaisessa järjestöelämässä. (Mistä vielä kerran kiitos heille!).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittaja kiittää järjestöihmisiä "On hyvä asia, että on saavutettu vähemmistöasia, - kiitos siitä!"

Mutta kysyykin, että onko oma elämä jäänyt elämättä.
        Että onko tullut vain pyörittyä ruotsinsuomalaisten parissa, useimmiten.
        Tottakai on ollut harrastuksia ja ruotsalaisia tuttavia.
        Ja on ollut "omaa elämää".

Mutta miten monta prosenttia omasta elämästään on mennyt pelkästään ruotsinsuomalaiseen järjestöelämään?

Siis kiitos siitä!
        Mutta mistä on jäänyt pois?

Itseltäni on jäänyt pois korkeatasoinen kulttuuri, suomalaiset tuttavat Suomessa, ne tavat joita oli ennen.
        Joo, - nyt tulee vastaus, että "miksi muutit tänne".
        Ei ole kysymys siitä, vaan että mitä tosiaan on jäänyt vaille, kun on ollut mukana niin paljon ruotsinsuomalaisessa järjestöelämässä. (Mistä vielä kerran kiitos heille!).

Tämä on vähän vaikea kysymys minulle itselleni, mutta ihan eri syystä. Varmaan useimmat - elleivät kaikki - ihmiset voi tuntea piston rinnassaan, jos ryhtyy ajattelemaan mistä on jäänyt paitsi. Alla on juttuja, joita olen kuullut niin monta kertaa...

- Olin aina vaan töissä, tein aina vaan töitä
        - Lapsille olisi pitänyt antaa enemmän aikaa
        - Hukkasin parhaat vuoteni pysymällä liian pitkään aviossa väärän ihmisen kanssa
        - Olisi pitänyt muuttaa pois kotiseudulta, olisi pitänyt jäädä kotiseudulle, olisi pitänyt palata ajoissa kotiseudulle
        - Olisi pitänyt käydä koulut kunnolla
        - Olisi pitänyt valita toinen ammatti
        - Ei olisi pitänyt jämähtää tähän työpaikkaan
        - Olisi pitänyt hoitaa lapsia kotona pidempään, ei olisi pitänyt jäädä kotiäidiksi näin pitkäksi ajaksi
        - Miten rikas olisikaan, jos olisi lopettanut tupakoinnin jo 20/30/40 vuotta sitten?
        - Jne.

Eiköhän se ole kaikkein tärkeintä, miten me käytämme jäljellä olevan elonpäivät? Ei kannata tuhlata aikaa menneiden murehtimiseen. Antakaa itsellenne armoa ja miettikää tarkkaa, mihin käytätte tämän päivän, huomisen, ylihuomisen jne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe