Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Eläkkeistä ja eläkkeelle pääsystä / työkyvyttömyyseläke

Anonyymi

Ensimmäinen asia työkyvyttömyyseläkkeelle pääsystä on löytää oikea
lääkäri. On aloitettava sairaspoissa-olot hyvin ajoissa ja linjaa on vedettävä.

Kuntoutuksessa ei pidä olla tyhmä ja esittää hyvää. Turha vinkua täällä sitten.
Kuntoutuksessa on myös pidettävä linja ja vaikka näyteltävä sairasta.
On myös käytävä psykiatrilla ja saatava sieltä myös lausunto kelalle ja
eläkevakuutusyhtiölle. Tämä kaikki maksaa hirveästi rahaa, joten siihen
kannattaa varata hyvä budjetti, jotain 10 000 euroa minimissään.
( yksityisiä palveluita ja sairasturvavakuutus jo hyvissä ajoin )

Lopulta, kun pääsette eläkkellee, niin poistukaa maasta ihan varmuuden
vuoksi, niin ei tule uusia ongelmia. Teille voidaan soittaa ja Teitä seurataan ja
kaikkea sitä on sitten tulossa muutaman vuoden.

Lääkärissäkäynnit ja sairaspäivärahat ja muut kela-jutut, niin hakekaa
lääkkeet, vaikka ette niitä tarvisikaan... Kela evää muuten päivärahoja ja
vaikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä.

Jos onni suo ja saatte kivan eläkkeen, niin muuttakaa maasta pois jo
näiden vaarojen vuoksi. Mutta saatte toki rahalle huippu vastikkeen ja
hyvän veron monessa maassa, kuten Portugal ja Kreikka esim. Paremmat
eläkkeensaajat menee yleensä Portugaliin ja Espanjaan ja keski-eläkkeen-
saajat menee usein Aasiaan.

Suomeen ei kannata jäädä, sillä se eläkkeenostovoima ei paranna elintasoa
sosiaaliseen avustukseen nähden. Monessa asiassa ajaudut vain ongelmiin.

Tämä on täysin totta ja toivottavasti luette ja ymmärrätte.

10

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirjoituksesi on niin hupsu ja höpsö, että jo sen takia sinulle on myönnettävä eläke ja edunvalvoja. Itselläni ei ollut ongelmia eläkeyhtiön kanssa, koska loukkaannuin ja vammauduin oikeasti. Kelalle ei lähtenyt ainoatakaan paperia.

      Jos hakee eläkeyhtiöltä eläkettä, niin missään nimessä ei kannata kelalle laittaa mitään papereita. Eläkeyhtiöt kun matkivat kelan päätöksiä ja kelalta ei ole mahdollista saada osaeläkettä.

      Sen lisäksi kelalla ei ole sellaista asiantuntemusta, kuin alakohtaisissa työeläke yhtiöissä.

      • Anonyymi

        Sorry se menee aina kelan kautta !
        Kelan kautta menee myös kuntoutus mikä on ensin käytävä ja siellä on näyteltävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry se menee aina kelan kautta !
        Kelan kautta menee myös kuntoutus mikä on ensin käytävä ja siellä on näyteltävä.

        Ei se mene niin, että jos ihminen on parantumattomasti sairas, lääkäri kirjoittaa hänelle pitkän saikun toisensa jälkeen? Kun tätä on jatkunut vuoden, laitetaan eläkehakemus postiin ja toivotaan parasta.


    • Anonyymi

      Lääkärit on se tie miten pääset työkyvyttömyyseläkkeelle.
      Minulla oli itselläni 2 - 3 eri lääkäriä ja toinen niistä ei olisi kirjoittanut, mutta
      toinen kirjoitti. Tämäkin menee monesti pärstävärkin mukaan.

      Pienestäkin vaivasta kannattaa aina mennä valittamaan ja saada sinne
      listaan sairaspoissa-olo. ( oma sairasturvavakuutus on hyvä olla ). Yleinen
      puoli ei edes anna lääkärinaikoja.

      Työnantajan kanssa voi myös sopia näistä sairapoissa-oloista ja sairaspäivä-
      rahoista. Ota rohkeasti esille, että pyrit pääsemään eläkkeelle parissa vuodessa.
      Katso löytyykö ymmärrystä, niin sekin puoli on sitten hyvin.

      Miksi minä kirjoitan näitä asioita on se, että minä vihaan sellaista, että miksi
      aina ollaan käyttämässä vähemmän viisaita hyväksi ja tasapuolisia tietoja ei
      jaeta. Toki Kelalta ja vakuutusyhtiöiltä löytyy heidän näkemykset, mutta ne
      ei auta ihmisiä eteenpäin. Minä en ole täällä viran tai toimen puolesta tai
      valtion puolesta teille tietoa jakamassa, vaan auttamassa ihmisiä.

      • Anonyymi

        Tuossa on totta ainakin, että tietoa näistä asioista ei ole tarjolla. Jotka eivät takaporteista tiedä, joutuvat kituuttamaan töissä tai epävarmuudessa, vaikka juuri he yleensä ovat sairaimpia.

        Mielestäni näiden asioiden etenemiseen tarvitaan paitsi tietysti työkykyä alentavia sairauksia, riittävästi ikävuosia sekä myös järkevä, realiteetit ymmärtävä lääkäri.

        Työterveyslääkärien suut on teipattu. He saavat sanoa vain sen, mitä potilaan työnantaja lupaa. Tässä kohtaa pitää huomioida, että joissakin tapauksissa esimies saattaa kolmikantaneuvotteluissa antaa luvan sairaslomiin, kevennettyyn työhön tai jopa sanoa, että työkyvyttömyyseläkkeelle vaan. Työnantajilla on hiton paljon valtaa näihin asioihin, vaikka heillä lääketieteellistä asiantuntemusta ei ole. Hankalista kroonisista vaivoista kärsivän työntekijän kannattaakin nähdä vaivaa löytääkseen riippumattoman lääkärin, joka on pätevä ammatissaan.


    • Anonyymi

      Eli aloittajan mielestä on ok päästä työkyvyttömyyseläkkeelle huijaamalla. Mitään sairautta ei tarvitse olla?

      Sitten seuraavaksi se eläkkeelle pääsemisen mielekkyys. Esimerkiksi 50 vuotiaan sairaseläke on yleensä noin 1000-1500 €/kk, on muuten aikamoista kituuttamista vaikka muuttaisikin Espanjaan.

      Kunnon eläkkeen saa kun tekee töitä tavalliseen eläkeikään saakka (noin 65 v), eikä silläkään juhlita, aika moni joutuu eläköityessään toimeentulotuen varaan.

      • Anonyymi

        Minähän sanoin, että vastapainoinen tieto pitää olla.
        Minä en ole täällä valtion enkä toimen enkä viran puolesta, vaan olen auttamassa
        ihmisiä. 1500 euroa kuukaudessa riittää oikein hyvin asumiseen, vaikka aasiassa.
        Toki monella voi olla perintöjä ja muuta omaisuutta näköpiirissä lisäksi.

        Tästä asumisesta muualta on paljon videoita(tube) ja paljon tietoa englanniksi.
        Ulkomaille muutto vaatii jonkinlaisen englanninkielen ja se paranee sitten.
        Tiedän, että aasiassa vuokrat lähtee alle 100 euroa kuussa jo kohtuu asunnoista
        ja voi asua kuinka leveästi vaan. Ruoka on edullista noin 1/5 osa suomen hinnoista.
        Ne ei ole valheita ne videot, vaan täyttä totta ja nämä asiat voi tarkistaa ihan
        virallisilta sivuilta missä vuokrataan asuntoja sun muuta. Esim kaupan mainokset.

        Eläkkeelle on hyvä jäädä jo nuorempana ja vakauttaa elämä omalle tasolleen ja
        löytää paikka myös. Kuntoa ja terveyttä on hyvä olla, jotta voi hoitaa asiansa.

        Se elkäke varmasti riittää jos se on 1500 euroa ja asunto 100 euroa ja ruoka
        edullista ja liha noin 3 - 6 euroa kilo. Jaa se 30:llä ja näet budjettisi. 50 euroa
        päivässä tuhlata elämiseen on mieletön raha aasiassa ... onnistuu kyllä.

        Jos on ulosottojakin, niin aasiassa saat ne säästettyä paremmin, kuin suomessa.
        Mutta silloin pitää olla määrätietoinen. Toki itä-eurooppa sopii myös. Vaatii
        itsekuria ja voimaa sekä laskelmat. Älä pelkää sen omaisuuden suhteen ja
        elämästä kannattaa myös maksaa.

        Ihmisiä pitää auttaa ja varmuutta pitää antaa. Hae, eläke jos on mahdollista
        ja siihen kykenet. Aina kannattaa yrittää ja jos ei yritä, niin ei saa mitään. Usein
        siihen riittää aina se, että teet parhaasi sen eteen ja muuta ei vaadita.

        Turha pelotella ihmisiä, sillä nämä on ne perusasiat. Loppu on sinusta kiinni.
        Kaikkialla ihmiset on ihmisiä ja kaikki syö ja juo kuten sinäkin. ATM ja pankit
        hoitaa raha-asiat.( Ei ongelma )


      • Anonyymi

        Ensinnäkään en usko, että ihan aiheetta kukaan pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.

        Toiseksi: tk-eläkkeelle pääsy on sattuman kauppaa. Paljon riippuu hoitavasta lääkäristä ja vielä enemmän eläkeyhtiön lekureista. Varmasti suhteet oikeisiin tahoihin auttavat tässäkin asiassa. Joillakin on enemmän tietoa, toisilla ei juuri mitään.

        Ja kolmanneksi: 1300-1400 euroa/kuukausi taitaa olla yleisin Suomessa maksettava työeläkesumma. Jos on pienipalkkaisella alalla, kuten kauppa, siivous, hoito- ja asiakaspalvelutyöt, myös eläke jää pieneksi, vaikka duunia painaa vuosikymmenien ajan vanhuuseläkeikään saakka. Tämä epäkohta kertoo, että systeemissä on paljon vikaa, kun normaalista työnteosta ei makseta kunnon palkkaa ja eläkkeellä joutuu suorastaan kituuttamaan.


    • Anonyymi

      Toisilla on perhe, elämä ja ystäviä ihan Suomessa. Ei kaikki haaveile erakoitumista aasiassa persaukisena

      • Anonyymi

        Se on tekosyy jäädä suomeen, sillä suurimmalla osalla ne on työkavereita.
        Erakoitumista nyt aasiassa tuskin tapahtuu, olen asista aika varma. Eihän
        aasiassa voi edes olla yksin.

        Kielitaito ja osaaminen tulee taas sitten kuvioon ja se puhuu myös palkkatasosta.

        Euroopassa ja itä-euroopassa voi joutua sitten erakoitumaan ne on toisenlaisia
        yhteisöjä. Monessa maassa on jo aika suuri suomi-kommuuni jos sitä etsii.

        Minä itse olen asunut ulkomailla kohta liki 5 vuotta ja minulla ei ole ollut
        sellaisia ongelmia. alussa oli toki sitä, ihmettelemistä ja sun muuta pari vuotta.
        Sen vuoksi olenkin sanonut, että on hyvä muuttaa ajoissa pois suomesta, että
        ehtii sopeutua uuteen elämään. Ensin minä tahdoin vain levätä ja olla.
        Ihminen sopeutuu hyvin ja kotiutuu ja jumittuu myös.

        Niistä vuokrista ja asumiskustannuksita ja olemisesta ulkomailla.
        Pääkaupungit on usein aika kalliita ja kuitenkin on monia tuhansia paikkoja
        missä elämä on juuri, kuin sinulle tehty. Ulkomailla, jopa pienet kaupungit on
        jo noin puolen miljoonan porukan luokkaa, että kyllä sieltäkin seuraa ja
        palveluita löytyy. Seuraa löytyy baareista usein ja siitä se homma monella
        lähtee tai se jää sinne.

        Mitä sitten tulee elntasoon. Niin katsokaa millä te tulette suomessa toimeen ja
        verratkaa ihan vapaasti ruuan hintaa. Uusissa paikoissa on paljon nähtävää ja
        varmasti aikaa menee paljon jo niitä käydessä. Seuraa löytyy jos sitä löytyy,
        kuten sitä löytyy suomesta ja paljon helpommin. Se on sitten korvien välissä.

        Minä itse ole vähän erakko ja minä tykkään matkustaa ja minua se ei sillä
        tavalla haittaa ja minä en enää ole perhettä perustamassa, vaan minä nautin
        nyt elämästä. Se on se kielitaito ja kielen oppiminen haaste monelle. Mutta kyllä
        sen vain on monet ja lähes kaikki oppineet, kuten suomessakin ulkomaalaiset.

        Itsellä on hirveä kiinnostus nähdä paljon paikkoja ja päätän vasta sitten, että
        mihin jään. Minulle on kehittynyt jo kohtuu englanninkieli ja en pelkää käyttää
        sitä ja minua se ei jännitä enää.

        Perhe muuttaa yleensä Espanjaan tai Portugaliin tai kreikkaan. Yksinäiset
        ja keskituloiset sitten menee aasiaan ja osa afrikkaan ja kuka mihinkin. Minä
        itse luovuin myös siitä materialistisesta elämästä ja voin nyt toteuttaa sitä mitä
        haluan. Merenranta ja kivat paikat ja ihmiset on mukavia. Elämä voittaa sanon
        näin sitten näin. Minulla on lapsia ja ne on kauheesti tulossa aina katsomaan.
        Olen matkustellut lasteni kanssa myös paljon, joten heillä ei myöskään ole
        mitään pelkoja tai ennakkoluuloja.

        Se on mieletöntä olla käyttämättä sitä jos sinä pääset maailmaan ja elämään,
        niin se on mieletöntä olla sitä käyttämättä. Kaikki se kokemus on rikkautta ja
        rakkautta ja hyvää oloa ja mahtavia kokemuksi. Luuletteko huviksenne, että
        matkailu on maailman suurin business jostakin muusta syystä?

        Koskaan ette tiedä ketä tapaatte ja mitä rakastatte ja mitä tahdotte.
        En kehoita sitoutumaan ja pyrkikää olemaan vapaita ja nauttikaa elämästä ja
        nähkää ja kokekaa. Sukulaiset kyllä lentää luoksenne sen, kuin ne käy nytkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe