Maaseudun inflaatio

Riikka Purra otti esille maaseudun keskustoja suuremman inflaation ja Annika Saarikko nyökytteli päätään huolestuneen oloisena, mutta yhtyen Purran nostamaan huoleen. Erityisesti polttoaineiden hintojen nousu mutta myös muiden hintojen nousu, josta on osa on seurausta polttoaineiden hinnoista, huolettaa.

Samaan aikaan Kepu vastuu asutuksen keskittymistä ja haluaa puolustaa ja tavoitella haja-asutukseen perustuvaa infrastruktuuria. Eikä Saarikko ja Kepu näe asiassa tietenkään mitään ristiriitaa.

Eikö oikeampi johtopäätös maaseudun suuremmasta inflaatiosta olisi ollut se, että nimenomaan haja-asutus sisältää tällainen hintariskin. Koska matkat ovat pitempiä kuin keskustoissa, liikkuminen tulee kalliimmaksi. Miksi siis pitää ehdoin tahdoin valita se kalliimpi elämäntapa, joka sisältää tällaisia hinnannousun riskejä?

Kun ihmisiä kannustetaan muuttamaan maaseudun rauhaan, niin eikö heille silloin pitäisi kertoa, että varaudutte sitten sinne mennessänne samalla siihen, että maaseudun inflaatioriskit saattavat realisoitua ja pitkistä matkoista syntyy kustannuksia, jotka pitäisi maksaa itse eikä maksattaa niille, jotka jäävät sinne kaupunkeihin ja muille keskusta-alueille.

5

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pystyyn_kuollut

      Kuinka suurta tuo maaseudun rauhaan kannustaminen on? Mielestäni se on saanut pontta vasta nyt tämän koronapandemian aikana. Siitä syntyneet yhteiskunnalliset säästöt sairaalapäivien muodossa voivat olla hyvinkin merkittävät.

      Vaikka ei puhuttaisi edes etätöistä, ihmiset asuvat enimmäkseen lähellä työpaikkojaan. Jos niistä lopuistakin pitkää työpaikkaa ajavista halutaan päästä eroon, kuka heille rakentaisi asunnot mahdollisimman läheltä nykyisiä työpaikkojaan, jotka kuitenkin sammuvat aikanaan. Yhteiskunnalla ei siihen ole varaa, eikä yksityisillä markkinoilla rakentamiseen juuri kiinnostusta. Asuntojen puute luo puolestaan kaupunki-inflaatiota, jota asumistukijärjestelmä tukee.

      Haja-asutusta ei mikään puolue, kunta tai järjestelmä tue, eikä voikaan. Kuntien kaavoittamat asutusalueet sijoittuvat niiden taajamiin. Jos joku haluaa rakentaa talon haja-asutusalueelle, se on tontinostajan ja maanomistajan kahdenkeskinen asia.

      • Kepun politiikka on perustunut tuohon kannustamiseen koko sodanjälkeisen ajan. Siis laskujeni mukaan yli 70 vuotta. Kannusteina on annettu erilaisia tukia, syrjäseutulisiä ja verohelpotuksia sekä tulonsiirtoja vuosikymmenten ajan ja niitä on nimenomaan Kepun toimesta vaadittu. Kepun poliittisia pääteemoja on aluepolitiikka.

        Se voi olla totta, että asuntojen puute ja asumiskustannusten suuruus voi lähinnä pk-seudulla luoda kaupunki-inflaatiota. Erona maaseutuinflaatioon on vaan se, että ei ole ollut mitään kaupunkipuolueita, jotka olisivat vaatineet kompensaatiota tähän. Asumistukia maksetaan ympäri maata tulotason perusteella ja siis myös syrjäseuduilla. Kunnat voivat toki houkutella väkeä rakentamalla halvan vuokran asuntoja.

        Korona tuntuu käyvän aika tarkkaan läpi koko maan kuten yleensä muutkin tarttuvat taudit. Ehkä täydellisellä erakoitumisella voi niistä välttyä. Ja suurissa kaupungeissa sairaalat ovat lähellä. Niihin pääsee pahassakin hädässä nopeasti. Pienillä paikkakunnilla melko tavallisetkin sairaalassa käymiset voivat tarkoittaa esim. yli 200 km edestakaisia sairaalamatkoja päivässä. Pk-seudulla sairaaloihin on helppo kulkea kävellen, pyörällä, julkisilla liikennevälineillä ja varsin nopeasti, jos ei ole mitään akuuttia hätää. Epäilenpä, että niitä yhteiskunnallisia säästöjä on saavutettu tässä suhteessa eniten siellä, missä sairaalat ovat lähellä.


      • Mielipidepankki kirjoitti:

        Kepun politiikka on perustunut tuohon kannustamiseen koko sodanjälkeisen ajan. Siis laskujeni mukaan yli 70 vuotta. Kannusteina on annettu erilaisia tukia, syrjäseutulisiä ja verohelpotuksia sekä tulonsiirtoja vuosikymmenten ajan ja niitä on nimenomaan Kepun toimesta vaadittu. Kepun poliittisia pääteemoja on aluepolitiikka.

        Se voi olla totta, että asuntojen puute ja asumiskustannusten suuruus voi lähinnä pk-seudulla luoda kaupunki-inflaatiota. Erona maaseutuinflaatioon on vaan se, että ei ole ollut mitään kaupunkipuolueita, jotka olisivat vaatineet kompensaatiota tähän. Asumistukia maksetaan ympäri maata tulotason perusteella ja siis myös syrjäseuduilla. Kunnat voivat toki houkutella väkeä rakentamalla halvan vuokran asuntoja.

        Korona tuntuu käyvän aika tarkkaan läpi koko maan kuten yleensä muutkin tarttuvat taudit. Ehkä täydellisellä erakoitumisella voi niistä välttyä. Ja suurissa kaupungeissa sairaalat ovat lähellä. Niihin pääsee pahassakin hädässä nopeasti. Pienillä paikkakunnilla melko tavallisetkin sairaalassa käymiset voivat tarkoittaa esim. yli 200 km edestakaisia sairaalamatkoja päivässä. Pk-seudulla sairaaloihin on helppo kulkea kävellen, pyörällä, julkisilla liikennevälineillä ja varsin nopeasti, jos ei ole mitään akuuttia hätää. Epäilenpä, että niitä yhteiskunnallisia säästöjä on saavutettu tässä suhteessa eniten siellä, missä sairaalat ovat lähellä.

        Aluetuet eivät tavalliselle asunnonrakentajalle tai -vuokraajalle konkretisoidu. Mielestäni kokoomus on ollut hyvinkin leimallinen kaupunkipuolue ja kyennyt vaikuttamaan haluamiinsa tukiin. Ainakin se on ollut jo noin 30 vuoden ajan ollut maamme hallitseva hallituspuolue.

        Koronan leviämisalueita on tarkasteltu tilastoissa sairaanhoitopiireittäin, joissa niissäkin on ollut eroja. Kunnittaisissa tarkasteluissa erot olisivat vieläkin huomattavammat. Toivon mukaan nekin erot tilastoidaan jossain vaiheessa. Käytännössähän on eletty niin, että tietoja ei julkaista, jos tartuntoja on ollut alle 5 kunnassa.

        Ambulanssi- ja taksikulut ovat koronan hoidossakin toki kustannustekijä, mutta pieni suhteessa sairaalahoidon ja etenkin tehohoidon kustannuksiin. Melkeinpä väittäisin, ettei vaikea koronapotilas edes matkusta sairaalaan kävellen, pyörällä tai julkisilla liikennevälineillä.


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Aluetuet eivät tavalliselle asunnonrakentajalle tai -vuokraajalle konkretisoidu. Mielestäni kokoomus on ollut hyvinkin leimallinen kaupunkipuolue ja kyennyt vaikuttamaan haluamiinsa tukiin. Ainakin se on ollut jo noin 30 vuoden ajan ollut maamme hallitseva hallituspuolue.

        Koronan leviämisalueita on tarkasteltu tilastoissa sairaanhoitopiireittäin, joissa niissäkin on ollut eroja. Kunnittaisissa tarkasteluissa erot olisivat vieläkin huomattavammat. Toivon mukaan nekin erot tilastoidaan jossain vaiheessa. Käytännössähän on eletty niin, että tietoja ei julkaista, jos tartuntoja on ollut alle 5 kunnassa.

        Ambulanssi- ja taksikulut ovat koronan hoidossakin toki kustannustekijä, mutta pieni suhteessa sairaalahoidon ja etenkin tehohoidon kustannuksiin. Melkeinpä väittäisin, ettei vaikea koronapotilas edes matkusta sairaalaan kävellen, pyörällä tai julkisilla liikennevälineillä.

        Mtta... mutta, se raha kiertää, se tulee toisesta tuutista kulutukseen.
        Ja muuhunkn yhteiskunnaliseen maksuun veroina. mm Helsingin 200 000
        tukeina ja avustuksna, 100 000 jo täysin tuilla elävää ne tulee vroista lliille alueelle,
        joista taas leijona osan kerää rynderit. Kehitys on tallaista, ei olisi kehitystä eikä toimintaa ellei rahaa kierrätetä. Jotkut vain saa rahansa ilmn työntekoa vasemmistolaisin opein.
        Nyt näyttää 7 lihavaa vuotta päättyvän, alkaa korot nousemaan, iflaatio alkaa nousemaan mm hallitsemattoman energian seurauksena. Lakkoja on päällä sekin vaikuttaa tehtaitten alasajoon,työpikkoja lähtee. Jo pari Suomelle ominaista tehdasta meni Alankomaihin, vakaampiin maisemiin. Siellä ei niin kommunistit ja henkisensä le ammattilitoissa.


    • Anonyymi

      Täyttä paskaa Kapi haja-asutusalueeseen perustuvasta infrastruktuurista. Ihme älytöntä horinaa sinulta koko ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      664
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      485
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe