Eläkkeellä ulkomailla

Anonyymi

Minä kerron itsestäni, kun olen tänne ulkomaille muuttanut eläkkeellä.
Minä olen matkustanut elämäni aikana paljon ja loppuaikoina paljon olen
aasiassa ollut eri paikoissa. Aina kun palasin suomeen, niin teki mieli lähteä
takaisin saman tien. Eli sellaista kotiinpalamisen riemua ei ollut.

Tein myös paljon liiketoimia sen varjolla. että pääsin matkustamaan ja sillä
myös rahoitin matkojani. Matkustin myös paljon euroopassa eri paikoissa,
aina kun, vain oli vapaata. Lentoja varailin useita Norwe**** kun ne oli
halpoja ja toki asuinkuntana Helsinki oli siihen otollinen.

Nyt olen elänyt noin 5 vuotta ulkomailla käymättä suomessa ja minulla ei
kyllä edelleenkään ole mitään haluja suomeen tulla, vaan oikeastaan olen
alkanut inhoamaan sitä entistä enemmän, kun luen näitä lehtien lööppejä.

Minä elän täällä normaalia elämää nyt, kuten olen elänyt suomessakin, mutta
täällä on, vain parempi elintaso ja vapaampi asua ja olla. Siitä onnellisesta
maasta minä olen kyllä ihan toista mieltä ja se on saavutettu kyllä ihan
muilla keinoilla. Jotenkin täällä on kaikki niin rauhallista ja kaikki on, niin
hyvin ja sydämmenlyönnitkin on hidastuneet ja on hyvä olla. Olen myös
kiittänyt jumalaa ja Jeesusta itkussa silmin, kuinka hän on minua siunannut.
(Tätähän minä olen rukoillut ja minulle on se annettu )

Tämä on se henkinen puoli täällä ulkomailla asuessa. Tänne kyllä kotiutuu.
Minä en tiedä ja minä olen elänyt erilaista elämää, kuin monet muut ja se
vaatii ehkä irtautumista jostakin valtiosta ja joistakin luuloista ja kuvitelmista.
Minusta on sairasta lukea lehdistä, että valtio hyppää mäkeä ja valtio hiihtää
kilpaa. Monet kurjassa asemassa olevatkin ovat innoisssa, jopa kuoleman
sairaat ehkä ?? Sehän on maailman suurin aivopesula olympialaiset esim.
( Sitä on turha kieltää, etteikö se sitä tarkoita, että suomi hyppää mäkeä tai
suomi hiihtää ? ja minusta se kuulostaa hullujen huoneelta )

Siitä eläkkeelle pääsystä, että tottakai toivon, että jokainen pääsee
elkäkkeelle. Mutta meistä, kait vain noin puolet pääsee eläkkeelle ja moni
ei nauti siitä montaakaan vuotta. Sehän ei taas ole teidän asia, että kuinka
niitä eläkkeitä maksetaan ja kenelle. Valtion eliitille maksetaan enemmän
ja sekään ei ole oikein. Teillä on ihan yhtälainen oikeus hakea työkyvyttömyys
ja muita eläkkeitä ja nauttia niiden tuomasta turvasta.

Eläkkeellä ulkomailla asumista olisi jotenkin helpoitettava esim. Kela eläke
ja asumismahdollisuus. Kreikkaan tai Porttugaliin olisi voitava perustaa
joitakin soluasuntoloita, joihin sitten voi rekisteröityä ja näin saada veroedun
ja muita etuja. Eihän eläkkeellä tarvi olla vankina ja on voitava nähdä ja käydä
eri paikoissa. Eihän ihmisille voida sanoa, että tahdon nyt mennä käymään
Filippiineillä tai menen seuraavaksi Thaimaahan tai Cambodiaan tai Malesiaan
ja tahdon olla myös Serbiassa ja Ukrainassa. Ei voida sanoa, että tulet takaisin
vankilaan lusimaan puoleksi vuodeksi, jotta saat taas olla vapaa.
( Sehän täyttää kiristyksen ja ihmisoikeusrikoksen tunnusmerkit)

Minä en kirjoita ja neuvo valtion viran enkä toimen tai muunkaan järjestön
nimissä, vaan pyrin auttamaan ihmisiä. Euroopan Unionista minä tykkään
yhdestä syystä ja se on se, että me olemme koko maailma, kuten USA.
Minulla on kristilliset käsitykset ja sen vuoksi kerroin myös jumalasta ja
omasta uskostani. Ihmettelin sitä raamattu-oikeudenkäyntiä, sillä tämä
henkilöhän puhui kristityille ihmisille raamatun käsityksistä.

Sitten on nämä valtioiden pelottelut. Toki kaikkea voi tapahtua ja ihan
missä vain. Mutta pitäisi aina kertoa myös todellisuuspohja, että kuinka
paljon ihmisiä missäkin asuu ja mikä on todellisuus. Medioilla on tapana olla
poliittisia, kuten Ukrainan sodan uutisointi lännessä ja Venäjällä ja toki
voitte vain kuivitella mitä se on myös suomessa ja pohjois-koreassa esim.

Miten sitten saa tietoa asioista ja mahdollisuuksista?
Siihen on olemassa täsämälääke eli matkustus ja vapaat mediat esim. tube.
Matkustus on paras tapa saada tietoa ja kieltä voi opiskella ja pitää olla,
vaikka sitä tyhmän rohkeutta ja välttäkää turistipaikkoja ja matkatoimistolomia.

Eli se on reittikone, jolla tulette ja siellä ei ole matkatoimistoa ja hakekaa
tieto niistä asioista mitä tarvitsette ja ystäviin ja tuttaviin kannattaa olla
yhteydessä, jotka jo asuu ulkomailla.

47

1763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerron tästä uskontopuolesta, kun se kuitenkin tulee sitten vastaan. Monissa
      maissa uskonnoilla on suuri merkitys ja miten siihen pitää suhtautua.

      Kristinuskon lähtökohta on se, että jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja
      se tarkoitaa silloin, että sinun täytyy rakastaa ihmisiä kaikkialla. Palvonta ja
      messutavalla ei ole väliä onko se Ortodoksi tai Katollinen tai Lutherilainen
      ym. Kaiken lähtökohta on, että sinun pitää rakastaa sydämmelläsi ja teet
      sen, kuten parhaaksi näet. Sillä kaikki me olemme matkalla Jeesuksen
      valtakuntaan näin aluksi. Eli se on se perusajatus, eli kaikki on veljiä ja sisaria.

      Toimeentulosta kirjoitinkin jo tuossa aiemmassa ja voitte ajatella sen ihan
      seuraavasti, että mitä kulutatte nyt suomessa ja kuinka pärjäätte. Siitä voi
      laskea kuinka pärjäät ulkomailla sitten. Hintoja voi katsella monesta paikasta.
      Pääsääntöisesti muutatte varmaankin edullisempaan maahan.

      Kielitaitopelko on varmaan se suurin ongelma ja terveyspuoli hoituu kyllä
      euroopassa ihan ok. On olemassa myös näitä puhe kääntäjiä.

    • Anonyymi

      En jaksanut koko juttua lukea. Sinulla oli mahdollisuus ja kieltaito olla maailmalla ja työskenellä siellä,kuin lomailla . Moni on kirjoilla eläke ikäisenä Suomi. Jonkun varakan talous,joka ei ota sosialitukija. Näin varmistaa itselle kansaneläkeen ja takuueläkeen lisä osat. Suomi käy sen verran saa ilmaset vuotuiset infulenssa rokteet ymm. Halvan terveyskäynnit labrat terveysasemien kauttaAsuen ulkopuolella Eu maat. Joilla ei sosialisia tiedon siirtoja suomen valtiolle.Voi sitten rauhassa tehdä työ lomaparatisissa sen maan lakien mukaan tai pimeänä?

    • Anonyymi

      En minäkään jaksanut noin pitkää kirjoitusta lukea niin, että olisin ymmärtänyt mihin siinä pyrittiin ja mikä oli se pointti.
      Olin kuitenkin ymmärtävinäni, että aloittaja on tyytyväinen elämäänsä ulkomailla eläkeläisenä. No se on hyvä juttu.
      Minä taasen ole oikein tyytyväinen eläkeläiselämääni Suomessa. Olen kyllä tutustunut noihin eläkeläisten suosimiin ’suomalaiskyliin’ siellä asuvien tuttavieni kautta, mutta minuun ei ole tarttunut minkäänlaista kipinää muuttaa sinne.
      Täällä Suomessa minulla on kaikki se mitä haluan ja tarvitsen asumiseeni ja elämiseeni. Eläkkeenikin on täysin riittävä, jotta se mahdollistaa harrastuksia, kulttuuria, matkustelua jne. Työelämäaikana on hankittu oma asunto, kesämökki, auto ja muuta tarpeellinen krääsä ja myös maksettu ne silloin.
      Lasteni perheet lapsenlapsineen on minulle erittäin tärkeitä ja onneksi molemmat asuvat tässä lähistöllä, joten tiheät ja säännölliset tapaamiset ovat helppoja.

      Uskontoihin en ole sortunut koskaan eikä niissä ole mitään mikä vetäisi minua puoleensa. Ehkäpä sekin on luonut edellytyksiä hyvään ja tyytyväiseen elämään.

      • Anonyymi

        En minä edes väitä, että kaikkien pitää muuttaa ulkomaille ja riittää, kun katsoo
        kaupan ihmisiä ja ymmärtää tämän asian aika välittömästi. Minä puhuin enemmän
        niille, kenellä olisi mahdollista tehdä tämän kaltaisia päätöksiä ja kykyä siihen.

        Nuorempana se on hyvinkin mahdollista esim. työkyvyttömyyseläkkeellä esim.
        Moni on vajonnut jo niin alas, että tarvisivat jatkuvan ohjauksen. Eläkkeenkin
        olisi hyvä olla siellä 1500 euroa paremmalla puolen ja jonkin verran varallisuutta.

        Elämää ulkomailla etsivät ovat pääsääntöisesti jonkinlaisen terveyden omaavia
        ja hakevat aktiviteetteja ja nautintoja elämäänsä ja eläkkeellä oloon. Urheilu,
        kävely ja liikunta on usein mukana myös ja samoin baarit, kahvilat ja syöminen
        ulkona ja muu juhla möly. Kohderyhmä on kyllä vähän tämän tyyppinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä edes väitä, että kaikkien pitää muuttaa ulkomaille ja riittää, kun katsoo
        kaupan ihmisiä ja ymmärtää tämän asian aika välittömästi. Minä puhuin enemmän
        niille, kenellä olisi mahdollista tehdä tämän kaltaisia päätöksiä ja kykyä siihen.

        Nuorempana se on hyvinkin mahdollista esim. työkyvyttömyyseläkkeellä esim.
        Moni on vajonnut jo niin alas, että tarvisivat jatkuvan ohjauksen. Eläkkeenkin
        olisi hyvä olla siellä 1500 euroa paremmalla puolen ja jonkin verran varallisuutta.

        Elämää ulkomailla etsivät ovat pääsääntöisesti jonkinlaisen terveyden omaavia
        ja hakevat aktiviteetteja ja nautintoja elämäänsä ja eläkkeellä oloon. Urheilu,
        kävely ja liikunta on usein mukana myös ja samoin baarit, kahvilat ja syöminen
        ulkona ja muu juhla möly. Kohderyhmä on kyllä vähän tämän tyyppinen.

        Sen ymmärsin, että suuntasit kirjoituksen vain esiintuovillesi kohderyhmille.
        Minä taasen kirjoitin vastineeni niihin kokemuksiin perustuen mitä ole lukuisilla vierailuillani noissa kohteissa nähnyt ja kokenut.
        Ja niiden perusteella minulle ei ole tosiaankaan syttynyt minkäänlaista kipinää muuttamiseen.
        Kyllä katsoin ’kaupan ihmisiä’, sinne muuttaneita, jne, mutta siltikään ei sytyttänyt.

        Työelämäaikana asuin pariinkin kertaan useita vuosia ulkomailla, joten mikään kynnys muutto ei olisi, jos niin haluaisin. Kaikki nuo ’edut’, joita mainitsit ja joista voisin olla kiinnostunut, löytyvät minulle täältä Suomesta. Ja kuten jo kerroinkin tuossa edellä, eläkkeeni on riittävä kaikkeen noista luettelemistasi ’eduista’ täällä Suomessakin toteutettavaksi, siis niistä minkä katson tarpeelliseksi. Baarissakin on varaa istua Suomessa, jos niin haluan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen ymmärsin, että suuntasit kirjoituksen vain esiintuovillesi kohderyhmille.
        Minä taasen kirjoitin vastineeni niihin kokemuksiin perustuen mitä ole lukuisilla vierailuillani noissa kohteissa nähnyt ja kokenut.
        Ja niiden perusteella minulle ei ole tosiaankaan syttynyt minkäänlaista kipinää muuttamiseen.
        Kyllä katsoin ’kaupan ihmisiä’, sinne muuttaneita, jne, mutta siltikään ei sytyttänyt.

        Työelämäaikana asuin pariinkin kertaan useita vuosia ulkomailla, joten mikään kynnys muutto ei olisi, jos niin haluaisin. Kaikki nuo ’edut’, joita mainitsit ja joista voisin olla kiinnostunut, löytyvät minulle täältä Suomesta. Ja kuten jo kerroinkin tuossa edellä, eläkkeeni on riittävä kaikkeen noista luettelemistasi ’eduista’ täällä Suomessakin toteutettavaksi, siis niistä minkä katson tarpeelliseksi. Baarissakin on varaa istua Suomessa, jos niin haluan

        Älä nyt viitsi puolustella itseäsi noin läpinäkyvästi.
        Toki veroedut on paljon paremmat joissakin toisissa maissa. Se, että on paljon
        elämän harrastuksia ja mielenkiintoa puhuu taas jo se, että ihmiset yleensäkin
        matkustaa ja tahtoo nähdä ja kokea. Sinä esim. et kerro konkreettisesti sinun
        elämästäsi ja asioista herättää myös kysymyksiä. ( Suppea elämän katsomus )

        Niin, kuin minä puhuin auringosta ja aurikorannoista ja siihen liittyvistä
        asioista on varmasti tavoittelemisen arvoista ja ei ihan heti tule moista
        elämänlaatua mieleen suomessa. Baarissa ja terassilla ja terassissa voi istua
        suomessakin ihan varmasti. Mutta ehkä sieltä puuttuu se oleellinen. Eli elämä
        ja elämän vapaus ja monipuolisuus ja yleensäkin rakkaus ja kauneus ym.

        En minä ryhdy sinun kanssa kinaamaan asioita ja ymmärrän kyllä, että
        kaikista ei ole siihen ja moni on jo liian vanha muuttamaan sekä yleensäkin
        opettelemaan mitään uutta. Ne joilla on mahdollisuus ja ovat juuri nyt
        pääsemässä eläkkeelle ja hakevat työkyvyttömyyseläkkeelle toki se on suuri
        mahdollisuus muuttaa omaa elämää parempaan suuntaan. Sanoin parempaan
        suuntaan, koska mahdollisuuksia silloin on monia ja tuskin kukaan sitä
        vapaana ihmisenä huonompaan suuntaan siirtää. ( Eli saa valita etuja ja asioita )
        Eli eläkkeellä ollessa pitäsi olla vapaa ja vapaa tekemään mitä huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt viitsi puolustella itseäsi noin läpinäkyvästi.
        Toki veroedut on paljon paremmat joissakin toisissa maissa. Se, että on paljon
        elämän harrastuksia ja mielenkiintoa puhuu taas jo se, että ihmiset yleensäkin
        matkustaa ja tahtoo nähdä ja kokea. Sinä esim. et kerro konkreettisesti sinun
        elämästäsi ja asioista herättää myös kysymyksiä. ( Suppea elämän katsomus )

        Niin, kuin minä puhuin auringosta ja aurikorannoista ja siihen liittyvistä
        asioista on varmasti tavoittelemisen arvoista ja ei ihan heti tule moista
        elämänlaatua mieleen suomessa. Baarissa ja terassilla ja terassissa voi istua
        suomessakin ihan varmasti. Mutta ehkä sieltä puuttuu se oleellinen. Eli elämä
        ja elämän vapaus ja monipuolisuus ja yleensäkin rakkaus ja kauneus ym.

        En minä ryhdy sinun kanssa kinaamaan asioita ja ymmärrän kyllä, että
        kaikista ei ole siihen ja moni on jo liian vanha muuttamaan sekä yleensäkin
        opettelemaan mitään uutta. Ne joilla on mahdollisuus ja ovat juuri nyt
        pääsemässä eläkkeelle ja hakevat työkyvyttömyyseläkkeelle toki se on suuri
        mahdollisuus muuttaa omaa elämää parempaan suuntaan. Sanoin parempaan
        suuntaan, koska mahdollisuuksia silloin on monia ja tuskin kukaan sitä
        vapaana ihmisenä huonompaan suuntaan siirtää. ( Eli saa valita etuja ja asioita )
        Eli eläkkeellä ollessa pitäsi olla vapaa ja vapaa tekemään mitä huvittaa.

        Höpö höpö.
        Sinä ilmeisesti olet tyytyväinen siellä missä asut ja minä olen tyytyväinen täällä missä minä asun. Mikä siinä on sinulle ongelma? Eikö sinulle riitä, että itse olet tyytyväinen vai mksi sinun täytyy sitä puolustella. Miksi sinulle on ongelma, jos minä en halua muuttaa sinne enkä pidä muuttamista sinne edes millään tavalla tavoiteltavana juttuna? Jostain kumman syystä näytät pitävän selvyytenä, että jokainen haluaa muuttaa ulkomaille, ja ne jotka eivät muuta niin eivät ’kykene’. Mistäköhän päähäsi on moinen iskostunut.

        Se, että sinä pidät sikäläistä elämääsi parempana kuin minun elämääni täällä Suomessa perustuu mihin? En minä Suomessa ole ja asu pakosta, vaan katson elämän olevan täällä parempaa ja paremmin valinnanmahdollisuuksia kuin siellä. Eli jokseenkin ihan samoja perusteluita kuin sinäkin esität. Miksi kuvittelet, ettei se muka ole mahdollista?

        Siinä olet oikeassa, eläkkeellä ollessa pitäisi olla vapaa ja vapaa tekemään mitä huvittaa. Omasta mielestäni minun tilanteeni on juuri tuollainen.
        Sinun tilanteestasi en ihan yhtä varma ole, koska sinulla näyttää olevan kova tarve selitellä ja puolustaa valintaasi. Minulle se on täysin yhdentekevää, mutta kommentoin vain omien kokemusteni perusteella kirjoitustasi todeten, että minulle ei ole syttynyt mitään halua enää muuttaa ulkomaille nyt eläkkeellä.

        Se, että asuu Suomessa, ei estä nauttimasta ihan noista samoista asioista, joita niin vuolaasti kehut. Ja ihan yhtä vapaasti. Talvi on sitten se mitä sieltä puuttuu ja sen mukanaan tuomat kivat jutut. Matkustaminen ja asioiden kokeminen ei edellytä ulkomailla asumista, Suomesta on ihan yhtä helppo lähteä mihin haluaa ja milloin haluaa.

        Veroja Suomessa maksetaan ihan kohtuullisen Entä sitten? Eihän kaikkien tarvi koko ajan ajatella veroja ja niiden määrää. On muitakin juttuja ajateltavaksi.

        Ei muuta kuin hyvää jatkoa vaan.... voipi olla, että joskus toisistamme tietämättä kohdataan kun aika usein vierailen siellä asuvien tuttavien luona. Tosin he kyllä muuttavat aina kesäksi Suomeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.
        Sinä ilmeisesti olet tyytyväinen siellä missä asut ja minä olen tyytyväinen täällä missä minä asun. Mikä siinä on sinulle ongelma? Eikö sinulle riitä, että itse olet tyytyväinen vai mksi sinun täytyy sitä puolustella. Miksi sinulle on ongelma, jos minä en halua muuttaa sinne enkä pidä muuttamista sinne edes millään tavalla tavoiteltavana juttuna? Jostain kumman syystä näytät pitävän selvyytenä, että jokainen haluaa muuttaa ulkomaille, ja ne jotka eivät muuta niin eivät ’kykene’. Mistäköhän päähäsi on moinen iskostunut.

        Se, että sinä pidät sikäläistä elämääsi parempana kuin minun elämääni täällä Suomessa perustuu mihin? En minä Suomessa ole ja asu pakosta, vaan katson elämän olevan täällä parempaa ja paremmin valinnanmahdollisuuksia kuin siellä. Eli jokseenkin ihan samoja perusteluita kuin sinäkin esität. Miksi kuvittelet, ettei se muka ole mahdollista?

        Siinä olet oikeassa, eläkkeellä ollessa pitäisi olla vapaa ja vapaa tekemään mitä huvittaa. Omasta mielestäni minun tilanteeni on juuri tuollainen.
        Sinun tilanteestasi en ihan yhtä varma ole, koska sinulla näyttää olevan kova tarve selitellä ja puolustaa valintaasi. Minulle se on täysin yhdentekevää, mutta kommentoin vain omien kokemusteni perusteella kirjoitustasi todeten, että minulle ei ole syttynyt mitään halua enää muuttaa ulkomaille nyt eläkkeellä.

        Se, että asuu Suomessa, ei estä nauttimasta ihan noista samoista asioista, joita niin vuolaasti kehut. Ja ihan yhtä vapaasti. Talvi on sitten se mitä sieltä puuttuu ja sen mukanaan tuomat kivat jutut. Matkustaminen ja asioiden kokeminen ei edellytä ulkomailla asumista, Suomesta on ihan yhtä helppo lähteä mihin haluaa ja milloin haluaa.

        Veroja Suomessa maksetaan ihan kohtuullisen Entä sitten? Eihän kaikkien tarvi koko ajan ajatella veroja ja niiden määrää. On muitakin juttuja ajateltavaksi.

        Ei muuta kuin hyvää jatkoa vaan.... voipi olla, että joskus toisistamme tietämättä kohdataan kun aika usein vierailen siellä asuvien tuttavien luona. Tosin he kyllä muuttavat aina kesäksi Suomeen.

        " ELÄKKEELLÄ ULKOMAILLA " Parempaa elämää ulkomailla eläkkeläisenä.
        Tiedän myös, että on fanaattisia ihmisiä, jotka on rakentaneet koko elämän
        ja elämänlopun asuakseen suomessa ja siinä paikassa missä ovat. Tiedän heidän
        kärsivän siinä, vaikka läpi tulisen helvetin.

        Mutta se ei ole kaikkien paratiisi eikä elämä, joten kerron näistä muista
        vaihtoehdoista. Moni kaipaa yksinäisyyteen ja keskinkertaiseen eläkkeeseen
        lisäpontta ja sitä minä olen täällä tarjoamassa ja auttamassa ihmisiä. Veroedut
        ja monet asumiseen ja elämiseen liittyvät edut ja asiat on päällimmäisenä miksi
        eläkeläisenä kannattaa harkita ulkomaille muuttoa. Tämä lienevät riittää kiihko
        vastaukseesi. ( Autot, auringot, ruuat, ihmiset, juomat, palvelut myös terveys sekä
        asumiset ja vuokrat, kuten jo mainitsin )

        Onhan se edullistakin pukeutu joka päivä t-paitaan ja shortseihin ... kulut !
        Ulkonasyömiset ja muut mukavuudet ja ruuan hinnat ym. Tiedän, että valtio
        vastustaa näitä minun kirjoituksia. ( Yksi jopa kiristi ulkomaille muutolla )

        Onhan täällä monessa maassa jo aikamoisia suomi-yhteisöjä jo olemassa.
        Sinne ne kaikki painuu, joilla on rahaa... siis ulkomaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ELÄKKEELLÄ ULKOMAILLA " Parempaa elämää ulkomailla eläkkeläisenä.
        Tiedän myös, että on fanaattisia ihmisiä, jotka on rakentaneet koko elämän
        ja elämänlopun asuakseen suomessa ja siinä paikassa missä ovat. Tiedän heidän
        kärsivän siinä, vaikka läpi tulisen helvetin.

        Mutta se ei ole kaikkien paratiisi eikä elämä, joten kerron näistä muista
        vaihtoehdoista. Moni kaipaa yksinäisyyteen ja keskinkertaiseen eläkkeeseen
        lisäpontta ja sitä minä olen täällä tarjoamassa ja auttamassa ihmisiä. Veroedut
        ja monet asumiseen ja elämiseen liittyvät edut ja asiat on päällimmäisenä miksi
        eläkeläisenä kannattaa harkita ulkomaille muuttoa. Tämä lienevät riittää kiihko
        vastaukseesi. ( Autot, auringot, ruuat, ihmiset, juomat, palvelut myös terveys sekä
        asumiset ja vuokrat, kuten jo mainitsin )

        Onhan se edullistakin pukeutu joka päivä t-paitaan ja shortseihin ... kulut !
        Ulkonasyömiset ja muut mukavuudet ja ruuan hinnat ym. Tiedän, että valtio
        vastustaa näitä minun kirjoituksia. ( Yksi jopa kiristi ulkomaille muutolla )

        Onhan täällä monessa maassa jo aikamoisia suomi-yhteisöjä jo olemassa.
        Sinne ne kaikki painuu, joilla on rahaa... siis ulkomaille.

        Kuka tekee mitäkin. Onneksi kenenkään ei ole pakko muuttaa ulkomaille eikä kenenkään ole pakko jäädä Suomeen.
        Ulkomailla voi olla kiva asua tai sitten täyttä helvettiä ja kaikkea siltä väliltä. Ja kas kummaa, juuri noin voi olla Suomessakin asumisessa.
        Kyllä Suomessakin on monella varaa näköjään juoda itsensä rappiolle, ei sitä varten tarvitse muuttaa halvan viinan maahan. Ulkomaillakin on mahdollista olla raittiina, vaikka viina on halpaa.
        Näitä voi kirjoitella miten paljon haluaa ja painottaa myös.

        No ehkä joillakin ei ole varaa asua Suomessa, onhan Suomessa kallista, ja siksi muuttavat jonnekín halvempaan maahan. Se on hyvä valinta, jos tuo on elämäntilanne.
        Olihan tässä jokin aika sitten uutinen, jossa eläkeläinen valitti ettei ole varaa ostaa lääkkeitä Suomessa ja siksi on pakko muuttaa pois Suomesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tekee mitäkin. Onneksi kenenkään ei ole pakko muuttaa ulkomaille eikä kenenkään ole pakko jäädä Suomeen.
        Ulkomailla voi olla kiva asua tai sitten täyttä helvettiä ja kaikkea siltä väliltä. Ja kas kummaa, juuri noin voi olla Suomessakin asumisessa.
        Kyllä Suomessakin on monella varaa näköjään juoda itsensä rappiolle, ei sitä varten tarvitse muuttaa halvan viinan maahan. Ulkomaillakin on mahdollista olla raittiina, vaikka viina on halpaa.
        Näitä voi kirjoitella miten paljon haluaa ja painottaa myös.

        No ehkä joillakin ei ole varaa asua Suomessa, onhan Suomessa kallista, ja siksi muuttavat jonnekín halvempaan maahan. Se on hyvä valinta, jos tuo on elämäntilanne.
        Olihan tässä jokin aika sitten uutinen, jossa eläkeläinen valitti ettei ole varaa ostaa lääkkeitä Suomessa ja siksi on pakko muuttaa pois Suomesta.

        PK-seudulla ei ole mitään järkeä asua vuokralla jos vuokra huitelee 1000
        eurossa. Silloin on parempi kyllä katella muita vaihtoehtoja jo pelkästä
        viisaudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä edes väitä, että kaikkien pitää muuttaa ulkomaille ja riittää, kun katsoo
        kaupan ihmisiä ja ymmärtää tämän asian aika välittömästi. Minä puhuin enemmän
        niille, kenellä olisi mahdollista tehdä tämän kaltaisia päätöksiä ja kykyä siihen.

        Nuorempana se on hyvinkin mahdollista esim. työkyvyttömyyseläkkeellä esim.
        Moni on vajonnut jo niin alas, että tarvisivat jatkuvan ohjauksen. Eläkkeenkin
        olisi hyvä olla siellä 1500 euroa paremmalla puolen ja jonkin verran varallisuutta.

        Elämää ulkomailla etsivät ovat pääsääntöisesti jonkinlaisen terveyden omaavia
        ja hakevat aktiviteetteja ja nautintoja elämäänsä ja eläkkeellä oloon. Urheilu,
        kävely ja liikunta on usein mukana myös ja samoin baarit, kahvilat ja syöminen
        ulkona ja muu juhla möly. Kohderyhmä on kyllä vähän tämän tyyppinen.

        Ovi raollaan. Hankimme Espanjan asuntomme 1986. Se ei sijaitse suomalaisten sisämaan reservatiossa vaan rannassa kaupungin keskustassa. Yhdessä vaiheessa se oli vuokrattuna samalle espanjalaiselle perheelle kolme vuotta jolloin matkustelimme muualla.
        Suomalaiset kontaktimme ovat harvoja satunnaisia kohtaamisia kaupungilla eivätkä aina hirveän ylentäviä. Arkavarpaisia, tyhmänylpeitä. Vaikka kuulisimme minkä suomalaisilla minkä tahansa tyypin ongelmaa niin emme ole aikoihin tarjonneet apuamme.

        "Eläköidyttyämme" 2001 olemme pitäneet asunnon vain omassa ja lastemme perheiden käytössä.
        Lukuun ottamatta 3kk:n jaksoja emme ole kääntäneet postiamme sinne vaan pitäneet muutenkin ahterimme tukevasti Suomessa.
        2020 syksystä alkaen on vaimoni terveyden vakava oikkuilu pitänyt meidät koronankin saattelemana kotimaassa.
        Tuohon saakka viihdyimme siellä hyvin keväät ja syksyt. Sydäntalvella joku lämpimän meren risteily jatkoviikkoineen ja muutaman espanjalaisen joulun jälkeen joulut kylpylöissä ja kiertomatkoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PK-seudulla ei ole mitään järkeä asua vuokralla jos vuokra huitelee 1000
        eurossa. Silloin on parempi kyllä katella muita vaihtoehtoja jo pelkästä
        viisaudesta.

        Juuri noin, jos tuo vuokra on tuloihin nähden kohtuuton ja elämäntilanne mahdollistaa muita vaihtoehtoja. Toisaalta ei monikaan halua kotoaan ja kotiseudultaan mihinkään muuttaa kovin helposti, jos muuten viihtyy ja on tyytyväinen elämäänsä. Ja miksi pitäisikään....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.
        Sinä ilmeisesti olet tyytyväinen siellä missä asut ja minä olen tyytyväinen täällä missä minä asun. Mikä siinä on sinulle ongelma? Eikö sinulle riitä, että itse olet tyytyväinen vai mksi sinun täytyy sitä puolustella. Miksi sinulle on ongelma, jos minä en halua muuttaa sinne enkä pidä muuttamista sinne edes millään tavalla tavoiteltavana juttuna? Jostain kumman syystä näytät pitävän selvyytenä, että jokainen haluaa muuttaa ulkomaille, ja ne jotka eivät muuta niin eivät ’kykene’. Mistäköhän päähäsi on moinen iskostunut.

        Se, että sinä pidät sikäläistä elämääsi parempana kuin minun elämääni täällä Suomessa perustuu mihin? En minä Suomessa ole ja asu pakosta, vaan katson elämän olevan täällä parempaa ja paremmin valinnanmahdollisuuksia kuin siellä. Eli jokseenkin ihan samoja perusteluita kuin sinäkin esität. Miksi kuvittelet, ettei se muka ole mahdollista?

        Siinä olet oikeassa, eläkkeellä ollessa pitäisi olla vapaa ja vapaa tekemään mitä huvittaa. Omasta mielestäni minun tilanteeni on juuri tuollainen.
        Sinun tilanteestasi en ihan yhtä varma ole, koska sinulla näyttää olevan kova tarve selitellä ja puolustaa valintaasi. Minulle se on täysin yhdentekevää, mutta kommentoin vain omien kokemusteni perusteella kirjoitustasi todeten, että minulle ei ole syttynyt mitään halua enää muuttaa ulkomaille nyt eläkkeellä.

        Se, että asuu Suomessa, ei estä nauttimasta ihan noista samoista asioista, joita niin vuolaasti kehut. Ja ihan yhtä vapaasti. Talvi on sitten se mitä sieltä puuttuu ja sen mukanaan tuomat kivat jutut. Matkustaminen ja asioiden kokeminen ei edellytä ulkomailla asumista, Suomesta on ihan yhtä helppo lähteä mihin haluaa ja milloin haluaa.

        Veroja Suomessa maksetaan ihan kohtuullisen Entä sitten? Eihän kaikkien tarvi koko ajan ajatella veroja ja niiden määrää. On muitakin juttuja ajateltavaksi.

        Ei muuta kuin hyvää jatkoa vaan.... voipi olla, että joskus toisistamme tietämättä kohdataan kun aika usein vierailen siellä asuvien tuttavien luona. Tosin he kyllä muuttavat aina kesäksi Suomeen.

        Ymmärrän aloittajaa , omakohtainen kokemus asumisesta missä on , antaa todellisen kuvansiitä minkä pitää mitä elämä muualla on

        Kyllä Suomi on hyvä maa monessa asiassa,mutta paljon on asioita jotka pane ajattelemaan tarkoin haluaako asua Suomessa.

        Ensinnäkin naisten asema yhteiskunnassa on usein eräiden pilkka kohde , siis tasarvo joka pitäisi olla puuttuu useissa asioissa

        Ja että yritetään ivailulla ja pahan puhumisella antaa kuva naisista jotka tekevät työtä yhteiskunnan hyväksi , siis asiat aina vaan 60 luvun mallissa.

        Puhutaan huulipuna hallituksesta tarkoituksena pilkata, joten sana huulipuna ei mitenkään anna tietoa mitä nämä naiset tekevät ja mikä vastuu heillä on yhteiskunnassa
        Sitten toinen juttu naisista Yhtä äkkiä on laitettu pukeutumiselle ikä raja, että missä iässä saa pukea minkäkin laisia vaatteita
        Ja jos pitää muodinmukaisia vaatteita niin ollaan heti kailottamansa että pukeutuu kuin teini , siis muualla maailmassa on pukeutuminen ihmisen oman maun mukaan hyväksytty eikä kukaan laita ikärajaa siihen .

        Jos menet miehesi kanssa ostoksille niin vaikka ostat naiselle tarvittavia tavaroita niin eiköhän silloinkin puhuta ainoastaan miehelle miten mitäkin käytetään .

        Joten ihan mukava asua muualla ja nähdä maailmaa missä ihmiset hyväksytään sellaisina kun he ovat .

        Poliittiset päätökset myös aina laitetaan epäluulon kohteeksi ja keksitään mitä kummempia syitä kuinka meitä on taas vainottu tai vedetty nenästä siis mistä ainainen epävarmuus, ja miten voi olla mahdollista että epäviralliset netti sivut ovat ne mitä nämä ihmiset lukevat , sillä kunnon asiallisia sivuja on olemassa joista saa oikeaa tietoa
        Kielenkäyttö netissä on karmeaa ja tekopyhyyden taipuvaiset ihmiset niitä innokkaasti johtavat kielenkäytöllä joka on sitä alimmaista luokkaa .seksismi on pohjana näiden mielipiteille .
        Joten vaikka jokainen rakastaa Kotimaataan niin monikaan ei halua siellä asua , siksi että muualla maailmassa asioita puhutaan asioina ja ihmiset ovat niin valistuneita etteivät ota tietojaan roskalehdistä ja elä niiden uhrina uskoen joka sanan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin, jos tuo vuokra on tuloihin nähden kohtuuton ja elämäntilanne mahdollistaa muita vaihtoehtoja. Toisaalta ei monikaan halua kotoaan ja kotiseudultaan mihinkään muuttaa kovin helposti, jos muuten viihtyy ja on tyytyväinen elämäänsä. Ja miksi pitäisikään....

        Riippuu koti seudustakin jos pois haluaa , jos ei ole minkäänlaista hyvää kokemusta kotiseudulla asumiseen niin kyllä sieltä pois haluaa ,

        Ihmisiä jotka ovat opiskelleet pilkataan pikku kylissä sanoin ” luulee olevansa” ja ainut asia mistä puhutaan on naapurin yksiyis asiat , jos johtaa keskustelun maailman asioihin niin tuijotetaan suu auki kun linnun pönttö
        , ja aletaan pilkkaamaan . Joten sellaisesta ympäristöstä haluaa takuulla pois , kun ihmistä ei arvosteta ihmisenä jos kieltäytyy kylä juoruamisesta sun muista paskan puhumisesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän aloittajaa , omakohtainen kokemus asumisesta missä on , antaa todellisen kuvansiitä minkä pitää mitä elämä muualla on

        Kyllä Suomi on hyvä maa monessa asiassa,mutta paljon on asioita jotka pane ajattelemaan tarkoin haluaako asua Suomessa.

        Ensinnäkin naisten asema yhteiskunnassa on usein eräiden pilkka kohde , siis tasarvo joka pitäisi olla puuttuu useissa asioissa

        Ja että yritetään ivailulla ja pahan puhumisella antaa kuva naisista jotka tekevät työtä yhteiskunnan hyväksi , siis asiat aina vaan 60 luvun mallissa.

        Puhutaan huulipuna hallituksesta tarkoituksena pilkata, joten sana huulipuna ei mitenkään anna tietoa mitä nämä naiset tekevät ja mikä vastuu heillä on yhteiskunnassa
        Sitten toinen juttu naisista Yhtä äkkiä on laitettu pukeutumiselle ikä raja, että missä iässä saa pukea minkäkin laisia vaatteita
        Ja jos pitää muodinmukaisia vaatteita niin ollaan heti kailottamansa että pukeutuu kuin teini , siis muualla maailmassa on pukeutuminen ihmisen oman maun mukaan hyväksytty eikä kukaan laita ikärajaa siihen .

        Jos menet miehesi kanssa ostoksille niin vaikka ostat naiselle tarvittavia tavaroita niin eiköhän silloinkin puhuta ainoastaan miehelle miten mitäkin käytetään .

        Joten ihan mukava asua muualla ja nähdä maailmaa missä ihmiset hyväksytään sellaisina kun he ovat .

        Poliittiset päätökset myös aina laitetaan epäluulon kohteeksi ja keksitään mitä kummempia syitä kuinka meitä on taas vainottu tai vedetty nenästä siis mistä ainainen epävarmuus, ja miten voi olla mahdollista että epäviralliset netti sivut ovat ne mitä nämä ihmiset lukevat , sillä kunnon asiallisia sivuja on olemassa joista saa oikeaa tietoa
        Kielenkäyttö netissä on karmeaa ja tekopyhyyden taipuvaiset ihmiset niitä innokkaasti johtavat kielenkäytöllä joka on sitä alimmaista luokkaa .seksismi on pohjana näiden mielipiteille .
        Joten vaikka jokainen rakastaa Kotimaataan niin monikaan ei halua siellä asua , siksi että muualla maailmassa asioita puhutaan asioina ja ihmiset ovat niin valistuneita etteivät ota tietojaan roskalehdistä ja elä niiden uhrina uskoen joka sanan

        Kyllä meillä naisen asema on tosi tasa-arvoinen , samoin koko Euroopassa, toista se on muslimimaissa, tai jossain Intiassa, tai yleensä Aasiassa.
        Siellä nainen ei saa edes yksin kulkea, aina pitää olla mies mukana, ja mies sekä kulttuuri sanoo miten naisen tulee pukeutua.


    • Anonyymi

      Tässä keskustelussa näkyy olevan vain ja ainoastaan raha motiivina tekeepä sitten mitä tahansa eläkkeellä ollessaan.
      Hetikään kaikille ei raha ole se, millä perusteilla tekee päätöksiä eläkkeellä ollessaan. Oleellista ei hetikään kaikille ole drinkkien hinnat baareissa, ei bensan hinta, ei se riittääkö shortsit ja t-paita vaatteeksi, jne.

      • Anonyymi

        Tietysti raha ratkaisee silloin kun esim Suomessa asuessaan sen vähyys ei mahdollista itseään miellyttävää elämää, mutta jossain halvan hintatason maassa se riittää siihen.


      • Anonyymi

        Raha otetaan ainoastaan huomioon. Kun pitää laskea mihin on varaa siis asumiseen. Ja ruokaan
        Joten se on ainut peruste , jos jotkut ajattelevat drinkkien halpuutta niin saavat ajatella
        Itselläni on ainoastaan pääasia se että pärjään omillani


    • Anonyymi

      Ja kun aloittajalle iskee vaikka syöpä, niin on ihan kummasti taas suomessa kirjoilla ja hoidattaa itsensä kuntoon suomalaisten veronmaksajien rahoilla!!!

      Vedä v*itun r**kkari itsesi jojooon!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Miksei Suomen kansalainen saa tulla kotiin sairastamaan ja hoitamaan sairauttaan, onhan hän työnsä Suomessa tehnyt ja maksanut veronsa ja maksaa edelleen eläkkeestään verot Suomeen. Yhtäläinen veronmaksaja se on ulkomaillakin asuva suomalainen , joka asuu talvet jossain Aurinkoranikolla Espanjassa.


      • Anonyymi

        Tämä onkin ilmiö joka on muissakin Pohjoismaissa että kotiin tullaan sairauden sattuessa , jq mitä vanhemmaksi tulee sitä epävarmempaa on terveyden ylläpito
        Joten tosi on että eräät laskevat niinettä kotimaahan sairaanhoitoon kun on halpaa eikä sitä että kotimaassa ei saa omatkaan veronmaksajat vuodepaikkaa sairaalasta joten olen kuunnellut keskusteluja näistä asioista ja moni haluaa että ulkomailla asuva ihminen hoidattaa itsensä seillä missä asuu , eikä tule sairastamaan maahan missä hoitojonot ovat pitkiä ennestäänkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei Suomen kansalainen saa tulla kotiin sairastamaan ja hoitamaan sairauttaan, onhan hän työnsä Suomessa tehnyt ja maksanut veronsa ja maksaa edelleen eläkkeestään verot Suomeen. Yhtäläinen veronmaksaja se on ulkomaillakin asuva suomalainen , joka asuu talvet jossain Aurinkoranikolla Espanjassa.

        Niin onhan suomalainen maksanut veronsa ja oikeutettuhoitoon, mutta tämä on varmqanwnemmän moraalinen juttu se kun oikeuksista nauttiminen .
        Ihmiset jotka ovat hoito jonossa johonkin leikkaukseen kotimaassa raivostuivat jos joku joka asuu ulkomailla saa leikkauksen akuutisti ja se joka jonottaa niin odotus aika pitenee entisestään . Että unen paikka pulaa sairaaloissa niin ihmiset jotka tekevät töitä olisi otettava huomioon saada leikkaus jotta voi jatkaa työtään terveenä.
        Joten moraalinen näkemys ja asia näkemys siinä riitelevät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei Suomen kansalainen saa tulla kotiin sairastamaan ja hoitamaan sairauttaan, onhan hän työnsä Suomessa tehnyt ja maksanut veronsa ja maksaa edelleen eläkkeestään verot Suomeen. Yhtäläinen veronmaksaja se on ulkomaillakin asuva suomalainen , joka asuu talvet jossain Aurinkoranikolla Espanjassa.

        Espanjassa on hyvä terveydenhoito, ei tarvii tulla Suomeen sairastamaan.
        Toista se on jossain kehitysmaissa.


    • Anonyymi

      Kysymys on monesti tiedon puutteesta ja vastatiedosta valtion
      poliittisia asioita vastaan. Thaimaata ja Itä-eurooppaa halveksitaan ja
      panetellaan juuri siksi, koska siellä on se Huo*** ! Se poliittinen aihe
      tulee suoraan valtion propadandasta. Sillä on tarkoitus juuri estää moni
      parillisia ihmisiä muuttamasta kyseisiin maihin esim. eläkkeellä.

      Olisihan se muuten järjenköyhyyttä ja tyhmyyttä olla muuttamatta näihin
      maihin elämään parempaa elämää. Tiedän toki, että tämä 6 kuukauden
      sääntö tulee EU:sta, jolla estetään juuri ihmisiä poistumasta EU.n alueelta
      edullisempiin maihin eläkkeellä ollessa. Euroopassa on informaatio
      kasvanut laajentuneen tiedon mukaan ja maat menettää veronmaksajia.
      (Ruuista ja palveluista maksetaan veroa)

      Kukapa ei muuttaisi asumaan 200 euroa vuokra ja eduliset safkat ja
      kivat olot maihin. Netti pitää kyllä yllä kontakteja ja sieltä näkee ihan
      kaiken mitä tarvii niistä kansallisuuksista. Niin, huomautan näistä muista
      maista, että niissä asuu aika paljon porukkaa esim. aasiassa ja on kait siellä
      muunlaisiakin ihmisiä ja kaupunkeja, kuin pattaya ym.

      Ei minulla ole ainakaan varaa asua ja elää suomessa ja hyvä ettei tarvi
      asua. Sairastamaan voin tulla ja se on kait ihan oikeuteni.
      Kyllä minä voin auttaa Yleksenit ja muut valtio-dokkari ryhmät
      löytämään täältäkin roskapönttöjä ja slummi-alueita ja katsomaan
      rottia ja käärmeitä ja hämähäkkejä.... ei siinä mitään. Ne saa kuvata niitä
      ja ei sekään ole kiellettyä.

      Ei siinäkään ole mitään ihmeellistä, että kuvataan lentopelko ohjelmaa ja
      kerrotaan, että kuinka siinäkin oli mutteri löysällä ym... kaikkea saa tehdä.

      Netti on hyvän ja pahantiedon puu... Tieto kasvaa internetin myötä ja
      sekin aiheuttaa tuskaa. . . Tapasin täällä yhden suomalaisen lomalla ja
      se sanoi, että satavarmasti hän muuttaa pois suomesta, kun vuoden
      kuluttua pääsee eläkkeelle... Kävimme katsomassa asuntoja ja hintoja,
      että siitä laske mitä jää elämiseen. Kaverista tuli aika kärttyisä.

    • Anonyymi

      HUOM, Kansaneläkkeellä et saa poistua maasta... se on laki

      • Anonyymi

        Saa EU maihin, ja muutenkin saa reissata viikon tai kolmen kuukauden matkoja, samoin saa matkustaa takuueläkeläinen, työtön ,tai sairaseläkeläinen.


      • Anonyymi

        Höpö, höpö , ei tämä ole mikään vanha Neuvostoliitto, kyllä kaikki suomalaiset saa reissata.


      • Anonyymi

        Puhut paskaa, ei sellaista lakia ole, kyllä ainakin takuueläkeläinen voi matkustella, minä ainakin käyn kolme kertaa vuodessa jossain lämpimässä paikassa , kuten Thaimaa, ja kaupunkimatkoja Euroopassa, ei kukaan ole kysynyt millaisella eläkkeellä olen, kunhan on koronapassi ja maahantulokaavake kunnossa.
        Ainoastaan kriminaalit ei saa poistua maasta, ennenkö on suorittanut rangaistuksensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa EU maihin, ja muutenkin saa reissata viikon tai kolmen kuukauden matkoja, samoin saa matkustaa takuueläkeläinen, työtön ,tai sairaseläkeläinen.

        Suomen passilla pääsee melkeen mihin maahan tahansa, Suomen passi on kolmanneksi parhain passi.
        Kaikki suomalaiset saa matkustella , ei ole mitään rajoituksia, rikollisilla on ainoastaan maasta poistumiskielto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa EU maihin, ja muutenkin saa reissata viikon tai kolmen kuukauden matkoja, samoin saa matkustaa takuueläkeläinen, työtön ,tai sairaseläkeläinen.

        Juu ne kolmen kuukauden rajoitukset koskevat myös jos asuu Pohjoismaissa ja matkustaa toisen Pohjoismaahan ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ne kolmen kuukauden rajoitukset koskevat myös jos asuu Pohjoismaissa ja matkustaa toisen Pohjoismaahan ,

        Se muuten on kuusi kuukautta , kun saa olla poissa , koskee koko maailmaa.


    • Naapuri muutti kauas eläke päiviä viettämään.
      Sanoi siinä lähtökahvia juodessa että on sopinut eläkepaikan ihmisten kanssa sielä ulkomailla seuraavaa.
      Kun hän kuolee niin poltetaan vaan roviolla. Ei ilmoiteta Kelaan eikä minnekkään.
      Hänellä on nippu esitäytettyjä postikortteja nippu. Kun saan omani niin en sitten ihmettele.
      Paikalliset nostaa kortilla eläkkeen.
      Itse jäin miettimään että kauan se eläke juoksee?
      Toisaalta eikös Kreikassakin ollut joitain kyliä missä kukaan ei ollut kuollut kymmeniin vuosin.

      • Anonyymi

        Ei kuolinilmoitusts onneksi tarvi kuolleen itse tehdä. Ei vaikka asuisi ulkomaillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuolinilmoitusts onneksi tarvi kuolleen itse tehdä. Ei vaikka asuisi ulkomaillakin.

        Moni valekuollut on rustannu ite kuolinilmoituksensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moni valekuollut on rustannu ite kuolinilmoituksensa.

        Tässä tapauksessa ajatus on se että vaikka kaveri kuolee niin eläke juoksee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuolinilmoitusts onneksi tarvi kuolleen itse tehdä. Ei vaikka asuisi ulkomaillakin.

        Ei kukaan kaverin kuolinilmoitusta tee.
        Tarkoitus on saada eläke vaikka henkilö olisi oikeasti kuollut.


      • Anonyymi
        jormalaiset kirjoitti:

        Ei kukaan kaverin kuolinilmoitusta tee.
        Tarkoitus on saada eläke vaikka henkilö olisi oikeasti kuollut.

        Eläkelaitos voi keskeyttää eläkkeen maksamisen, jos eläkelaitoksella on syytä epäillä, että eläkkeensaaja ei enää täytä eläkkeen saamisen edellytyksiä.

        Edellytyksenä eläkkeen maksamisen keskeyttämiselle on, että eläkelaitos on pyytänyt eläkkeensaajalta selvityksen eläkkeen määrään tai eläkeoikeuteen liittyvistä seikoista, mutta eläkkeensaaja ei ole esittänyt tällaista selvitystä eläkelaitoksen ilmoittamassa kohtuullisessa ajassa.

        Eläke voidaan keskeyttää esimerkiksi, jos

        -ulkomailla asuvan eläkkeensaajan elossaolosta ei saada varmistusta eikä eläkkeensaaja vastaa eläkelaitoksen lähettämään asuin- ja yhteystietoja koskevaan kyselyyn
        -eläkkeensaajan ilmoittama pankkitili ei enää ole käytössä, eikä eläkkeensaajalta saada uusia tilitietoja
        -eläkelaitos saa uskottavaan selvitykseen perustuvan pyynnön keskeyttää eläke, esimerkiksi tieto eläkkeensaajan katoamisesta. Näissä tapauksissa keskeytystä seuraa yleensä eläkkeen lakkautus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eläkelaitos voi keskeyttää eläkkeen maksamisen, jos eläkelaitoksella on syytä epäillä, että eläkkeensaaja ei enää täytä eläkkeen saamisen edellytyksiä.

        Edellytyksenä eläkkeen maksamisen keskeyttämiselle on, että eläkelaitos on pyytänyt eläkkeensaajalta selvityksen eläkkeen määrään tai eläkeoikeuteen liittyvistä seikoista, mutta eläkkeensaaja ei ole esittänyt tällaista selvitystä eläkelaitoksen ilmoittamassa kohtuullisessa ajassa.

        Eläke voidaan keskeyttää esimerkiksi, jos

        -ulkomailla asuvan eläkkeensaajan elossaolosta ei saada varmistusta eikä eläkkeensaaja vastaa eläkelaitoksen lähettämään asuin- ja yhteystietoja koskevaan kyselyyn
        -eläkkeensaajan ilmoittama pankkitili ei enää ole käytössä, eikä eläkkeensaajalta saada uusia tilitietoja
        -eläkelaitos saa uskottavaan selvitykseen perustuvan pyynnön keskeyttää eläke, esimerkiksi tieto eläkkeensaajan katoamisesta. Näissä tapauksissa keskeytystä seuraa yleensä eläkkeen lakkautus.

        Kiitos järkevästä vastauksesta.
        Onkohan Kelalla jokin määräaika minkä puitteissa pitää ilmoittaa olevansa elossa?
        Ajatus olisi että henkilö on paperilla elossa. Eläkkeen nostajilla ei ole mitään syytä ilmoittaa kuolemasta.
        Paikallinen perhe eläisi ihan reilusti suomalaisella eläkkeellä.


      • Anonyymi
        jormalaiset kirjoitti:

        Kiitos järkevästä vastauksesta.
        Onkohan Kelalla jokin määräaika minkä puitteissa pitää ilmoittaa olevansa elossa?
        Ajatus olisi että henkilö on paperilla elossa. Eläkkeen nostajilla ei ole mitään syytä ilmoittaa kuolemasta.
        Paikallinen perhe eläisi ihan reilusti suomalaisella eläkkeellä.

        Onhan niitä ollu kuolleena vanhoja eläkeläisiä melkeen vuoden, ja vasta haju on paljastanut , että eläkeläinen on kuollut, omaisia ei ollut, ja erakkona elänyt, ja vastikkeet tai vuokra e- laskutuksessa ja eläke tullut tietty säännöllisesti, ei kukaan kaivannut, ruumis jo muumioitunut.


      • Anonyymi
        jormalaiset kirjoitti:

        Kiitos järkevästä vastauksesta.
        Onkohan Kelalla jokin määräaika minkä puitteissa pitää ilmoittaa olevansa elossa?
        Ajatus olisi että henkilö on paperilla elossa. Eläkkeen nostajilla ei ole mitään syytä ilmoittaa kuolemasta.
        Paikallinen perhe eläisi ihan reilusti suomalaisella eläkkeellä.

        Onhan täällä tapahtunut sellaista , että yksin asuva on ollut kuoleena melkeen vuoden, eikä kukaan tiennyt mitään , oli muumioitunut kaksioonsa, vastikkeet meni e- laskuina , samoin muut laskut, postia ei paljon tullut, ainostaan ilmaisjakelut, ei eläkeyhtiö, tai kela mitään tiennyt.
        Tyyppi erakkoluonteinen , suututtanut kaikki sukulaisena , lapsia ei ollut , eikä muijaa koskaan., eikä tämä ole edes yksittäistapaus, näitä on tapahtunut ennenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan täällä tapahtunut sellaista , että yksin asuva on ollut kuoleena melkeen vuoden, eikä kukaan tiennyt mitään , oli muumioitunut kaksioonsa, vastikkeet meni e- laskuina , samoin muut laskut, postia ei paljon tullut, ainostaan ilmaisjakelut, ei eläkeyhtiö, tai kela mitään tiennyt.
        Tyyppi erakkoluonteinen , suututtanut kaikki sukulaisena , lapsia ei ollut , eikä muijaa koskaan., eikä tämä ole edes yksittäistapaus, näitä on tapahtunut ennenkin.

        Onkohan Kela muuten perinyt takaisin lasketun kuolinhetken jälkeen maksetut eläkkeet?


      • Anonyymi
        jormalaiset kirjoitti:

        Onkohan Kela muuten perinyt takaisin lasketun kuolinhetken jälkeen maksetut eläkkeet?

        Varmaan työeläkeyhtiö on perinnyt yli maksetut eläkkeet kuolinpesästä, tuo tyyppihän kuoli omassa kaksiossaan , kaksio myyntiin perikunnalta ja sieltä ylimääräiset eläkkeet veke, ja loput jakoon ,tyypillä ei ollut lapsia, mutta sisaruksia oli.


    • Anonyymi

      Hei! Eläköityminen. Alkoihan kiinnostamaan, koska itsellänikin edessä viiden vuoden päästä. Ja itsekin olen expatti, eli mamuna täällä jäämeren rannalla Norjan Finnmarkissa. Kirjauduin juuri FPA.no sivulle katsoakseni eläkkeeni, jota täällä olen kerryttänyt Suomen synkimmän laman (90) alusta alkaen. Lisäksi olen "kärvistellyt" koko mamuvuosieni ajan maksamalla DNB norin omaeläkettä. Kannatti! Mullahan on "halpismaa" heti eteläisen rajan takana. Sieltähän löytyy saunallisia huippukämppiä sadalla tonnilla, jonka rahoitan joko "sukanvarresta" tai myymällä täältä asuntoni.
      Työeläkehän täältä lankeaa vasta kuusseiskana, men ingen problem. Se menee pian. Ja vaikka hintakulttuuri Suomessa on kallistumaanpäin, niin eiköhän 4 800:n eetun brutosta riitä hoitovastikkeeseen ja saleen.
      Kärsimäni kaamostalvet muutivat auringonpaisteeksi ja lumimyrskyt lämpimäksi poudaksi.

      Suuri joukko nuoria Suomessa varmaan haaveilee työurasta välimerellä tai kanarialla. Mutta entäs se kela/eläke???

      Voi te nuoret. Te nuoret.

      • Anonyymi

        Med på! Alkoihan kiinnostamaan, koska itsekin eläköidyn täältä Norjasta kuuden vuoden jälkeen. Teillä siellä Finnmarkissa on helpompi laittaa "sukan varteen" tai omaeläkkeeseen, koska olette veroale läänissä. Mutta kun tarkistin tulevan eläkkeeni Fpa:sta, niin onhan se vaikea löytää niitä maita, jotka eläköidyttyäni EIVÄT olisi "halpismaita". En tosiaankaan kadu työuraani täällä!!! KJEMPE FLÅTT OCK MYCKET BRA!!!


      • Anonyymi

        Kyllä nuo eläkkeenmaksut hoituu, vaikka töitä tekee Teneriffalla.


    • Anonyymi

      Työeläkkeellä voi asua missä huvittaa tai mihin pääsee.
      Se olisikin hyvä jos Suomessa olisi enemmän rohkeampia ihmisiä ja muodostaisivat verkostoja muuallekin, kuin Suomeen.

      Kyllä kaikkea voi järjestää, kun asiat organisoidaan oikein.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3188
    2. 121
      1405
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      135
      1253
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1142
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      952
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      814
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      802
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      793
    9. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      785
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    Aihe