Käytettyjen tarjonta kevättä kohden?

Anonyymi

Ei mitään myynnissä?!

Paraneeko tilanne vai jatkuukohan pitkään näin?

121

1926

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei muuta kuin uutta ostamaan. Nykyisellä vauhdilla kalusto homehtuu käsiin.

    • Anonyymi

      Se on aivan turhaa laittaa ilmoitusta nyt vai vasta toukokuussa kauppoja tehdään jos tehdään. Silloin ilmoituksella on jotain uutuus arvoa.

      • Anonyymi

        Toukokuussa purjehditaan jo. Ei silloin mitään kauppoja ehdi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toukokuussa purjehditaan jo. Ei silloin mitään kauppoja ehdi tehdä.

        Vappuna kurkkimaan veneseurojen talvisäilytyskenttiä... ne veneet missä on vielä pressut päällä on myytävänä.


    • Anonyymi

      >Ei mitään myynnissä?!

      Ei sitten mitään, kaikki on loppu!

      >Paraneeko tilanne vai jatkuukohan pitkään näin?

      Luultavasti paranee, mutta toisaalta ehkä ei?

    • Anonyymi

      Autoja, asuntoja, asuntoautoja, vapaa-ajan asuntoja ostetaan uutena, samoin moottoriveneitä. Mutta ei purjeveneitä, ne pitäisi saada valmiiksi homeisina. Kummallista.

      • Anonyymi

        Autoja, asuntoja, asuntoautoja ja vapaa-ajan asuntoja ostetaan myös käytettyinä. Näistä, kuulemani mukaan, asuntoja ja vapaa-ajan asuntoja on ainakin ostettu homeisina Sekin on kummallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoja, asuntoja, asuntoautoja ja vapaa-ajan asuntoja ostetaan myös käytettyinä. Näistä, kuulemani mukaan, asuntoja ja vapaa-ajan asuntoja on ainakin ostettu homeisina Sekin on kummallista.

        Niitä asuntoja on rakennettukin valmiiksi homeisiksi ensimmäisiä asukkaita varten.


    • Anonyymi

      Ei mitään? Esim Nettiveneessä nyt 59 kpl pituus 9-12 m, hinta 30000-90000 €. Aika sortimentti, jos oikeasti on venettä ostamassa.

      Toki kokonaismäärä on alle 400 kun lähivuosina muistaakseni n. 700.

      • Anonyymi

        Voihan purjetroolarit, ettex ny hiffaa et aloitus oli trolli.


    • Anonyymi

      Täytyy nopeasti lyödä kaupat lukkoon, niin ei jää rannalle kesällä. Kannattaa ehkä suoraan tarjota 10% yli pyynnön, niin saa hätistettyä kilpailevat tarjoajat pois.

    • Anonyymi

      Kyllähän veneitä myynnissä on, kaikki ei ole nettiveneessä eli kannattaa kysellä ”ympäriinsä”…

    • Anonyymi

      Miksi myisi, nykyisellä hintatasolla.

      • Anonyymi

        ööö kolme syytä?

        - ostat toisen veneen nykyisellä hintatasolla ja myyt vanhan nykyisellä hintatasolla
        -olet jo ostanut toisen veneen silloin kun hinnat oli vielä korkeammalla ja nyt on pakko myydä vanha nykyisellä hintatasolla
        -et halua mitään venettä vaan myyt, ja nyt kun olet ensin yrittänyt eilisellä ja huomisella hintatasolla ja vene ei ole pölyyntyessään ja homehtuessaan muuttunut kultakimpaleeksi, niin myyt nykyisellä hintatasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ööö kolme syytä?

        - ostat toisen veneen nykyisellä hintatasolla ja myyt vanhan nykyisellä hintatasolla
        -olet jo ostanut toisen veneen silloin kun hinnat oli vielä korkeammalla ja nyt on pakko myydä vanha nykyisellä hintatasolla
        -et halua mitään venettä vaan myyt, ja nyt kun olet ensin yrittänyt eilisellä ja huomisella hintatasolla ja vene ei ole pölyyntyessään ja homehtuessaan muuttunut kultakimpaleeksi, niin myyt nykyisellä hintatasolla.

        - En tarvitse toista venettä, nykyinen on hyvä ja vaihtamalla huononisi
        - En ole ostanut toista venettä ja vaikka olisin niin miksi nyt myisin ainakaan kotimaan markkinoilla
        - Ajattelin vielä veneillä 10...20 vuotta joten myynti ei ole ajankohtainen

        Eli miksi myisin nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - En tarvitse toista venettä, nykyinen on hyvä ja vaihtamalla huononisi
        - En ole ostanut toista venettä ja vaikka olisin niin miksi nyt myisin ainakaan kotimaan markkinoilla
        - Ajattelin vielä veneillä 10...20 vuotta joten myynti ei ole ajankohtainen

        Eli miksi myisin nyt.

        No josbet olenollenkaan myymässä ei tämä keskustelu ehkånkoskekaan Sinua. Tässä puhutaan myynnin ajankohdasta. Saat toki pitää arvovenettäsi minkä arvoisena hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No josbet olenollenkaan myymässä ei tämä keskustelu ehkånkoskekaan Sinua. Tässä puhutaan myynnin ajankohdasta. Saat toki pitää arvovenettäsi minkä arvoisena hyvänsä.

        Niin venemarkkinat on vähän kuin osakemarkkinat. Tänä keväänä harva haluaa myydä.


    • Anonyymi

      Kyllä purjeveneitä on myynnissä, mutta valitettavasti uusien kauppa korreloi käytettyjenkin myynnin tilaa. Uusia purjeveneitä myydään vuositasolla vain max. 5-10% uusien moottoriveneiden myyntien määristä. Ruotsista näyttäisi löytyvän vähän enemmän, mutta ne ovat siellä. Tervetuloa suosiolla moottoriveneilijöiden kasvavaan joukkoon:)

      • Anonyymi

        Tuo on totta! ,Kun purjehtijan oma kunto heikkenee, niin vielä voi siirtyä mv-kuskiksi.

        Pitää vaan välttää nopean veneen hankkimista, koska niiden ohjailu täydellä kaasulla kapeilla väylillä on ns. haastavaa. Eli jokin Simppu olisi sopiva, siinähän on iso sitlooda!


      • Anonyymi

        Moottoriveneilyn hinta nousee viime kesästä tähän kesään huomattavan paljon. Ennusteet lupaa, että öljyn hinta pysyy nykyisellä tasolla syksyyn asti, kun tarjontaa ei saada ylös. Mielenkiinnolla seurataan, hyydyttääkö se m-veneiden kysyntää. Saattaa jopa lisätä purjeveneiden suosiota.


      • Anonyymi

        Juu...ja nykyisillä polttoaineen hinnoilla moottoriveneily on laiturissa kököttamistä!Puhahahaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoriveneilyn hinta nousee viime kesästä tähän kesään huomattavan paljon. Ennusteet lupaa, että öljyn hinta pysyy nykyisellä tasolla syksyyn asti, kun tarjontaa ei saada ylös. Mielenkiinnolla seurataan, hyydyttääkö se m-veneiden kysyntää. Saattaa jopa lisätä purjeveneiden suosiota.

        Näin luulisin. Jatkossa on moottoriveneitä kalassa käymiseen ja mökkeilyyn. Matkaveneily siirtyy vähitellen kohti purjehdusta. Polttoaineiden hinta on yksi asia, mutta siitähän selviää rahalla.

        Ympäristötietoisuus on toinen asia, ja siitä selviää kun vähentää omaa fossiilisten polttoaineiden kulutustaan. Vaikka meillä aiemmin kului vain 1,8 L mailille, katsoimme että se on liikaa ympäristön kannalta. Nyt oletuksemme on, että litralla pääsisi kolme mailia, ja tietysti purjeita hyödyntäen paljon paljon pitemmälle. Saatiin myös enemmän tilaa ja merikelpoisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu...ja nykyisillä polttoaineen hinnoilla moottoriveneily on laiturissa kököttamistä!Puhahahaa!

        Miksi, kyllä ihmisillä rahaa on, se on vain jostaan muusta kulutuksesta pois ja se näkyy näivettymisenä kotimaan kulutuksessa.

        Jollain tapaa olet säälittävän "tyhmä", kun naurat asialle, kulutuksen surkastuminen tulee näkymään kolmena asiana, työllisyys kehitys, veron korotukset ja yleinen hintojen kohoaminen, mitähän hauskaa siinä on.

        Sekö, että veneet pysyy laiturissa, mikähän siinä sitten on se huumori...


      • Anonyymi

        "Uusia purjeveneitä myydään vuositasolla vain max. 5-10% uusien moottoriveneiden myyntien määristä."

        Purjevene ei ihan samalla tavalla vanhene kuin moottorivene. Moottoriveneen suuri moottori on niin kallis, että kun se alkaa lähestyä loppuaan, alkaa käytännössä koko vene lähestyä loppuaan. Siksi on kysyntää uusille veneille. Purjeveneeseen vain uusitaan osia sitä mukaa, kun osa tulee tiensä päähän, mutta kokonaisuus on lähes ikuinen. Jos harrastajamäärä ei kasva, niin kukapa niitä uusia veneitä ostaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi, kyllä ihmisillä rahaa on, se on vain jostaan muusta kulutuksesta pois ja se näkyy näivettymisenä kotimaan kulutuksessa.

        Jollain tapaa olet säälittävän "tyhmä", kun naurat asialle, kulutuksen surkastuminen tulee näkymään kolmena asiana, työllisyys kehitys, veron korotukset ja yleinen hintojen kohoaminen, mitähän hauskaa siinä on.

        Sekö, että veneet pysyy laiturissa, mikähän siinä sitten on se huumori...

        >Jollain tapaa olet säälittävän "tyhmä",

        Luuletko oikeasti että moottoriveneilyn väheneminen kesäkuukausina heilauttaa Suomen kansantaloutta millään merkittävällä tavalla?
        Paikallisesti sen vaikutus voi tietenkin olla suurempi.


    • Anonyymi

      Hyvistä veneistä ei haluta luopua. Huonoja taas ei kannata edes laittaa myyntiin, kun ei niitä kukaan halua vaivoikseen.

    • Anonyymi

      Osta uusi! Soitto Beneteulle ja keväällä laiturissa kelluu styreenin tuoksuinen kaunotar!

      • Anonyymi

        Ei kun pankkilaina päälle...korko alkaen 10% ja siitä ylöspäin...on meinaan mukavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun pankkilaina päälle...korko alkaen 10% ja siitä ylöspäin...on meinaan mukavaa.

        Venerahoituksen korko ainakin tähän asti ollut alle 2%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venerahoituksen korko ainakin tähän asti ollut alle 2%.

        Mistä saat rahoitusta veneelle alle 2%?

        Nordean Asuntolaina-asiakkaat:
        Joustoluotto on vakuudeton kertaluotto ja sen korko on luottohakemuksen allekirjoittamiskuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä noteerattu 3 kk:n euriborkorko 5,9% marginaali. Nimelliskoron ollessa 5,5% ja laina-ajan ollessa 67 kk, on todellinen vuosikorko 5 000 euron suuruiselle Joustoluotolle 11,3% (12/2019). Luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 6 664,76 euroa ja maksuerien lukumäärä 67. Avausmaksu lainalle on 0 euroa. Laskelmassa on huomioitu tilinhoitomaksu 12,50 euroa/kk automaattisena veloituksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saat rahoitusta veneelle alle 2%?

        Nordean Asuntolaina-asiakkaat:
        Joustoluotto on vakuudeton kertaluotto ja sen korko on luottohakemuksen allekirjoittamiskuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä noteerattu 3 kk:n euriborkorko 5,9% marginaali. Nimelliskoron ollessa 5,5% ja laina-ajan ollessa 67 kk, on todellinen vuosikorko 5 000 euron suuruiselle Joustoluotolle 11,3% (12/2019). Luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 6 664,76 euroa ja maksuerien lukumäärä 67. Avausmaksu lainalle on 0 euroa. Laskelmassa on huomioitu tilinhoitomaksu 12,50 euroa/kk automaattisena veloituksena.

        Toi edellinen varmaan tarkoitti "alle 2%/kk" !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saat rahoitusta veneelle alle 2%?

        Nordean Asuntolaina-asiakkaat:
        Joustoluotto on vakuudeton kertaluotto ja sen korko on luottohakemuksen allekirjoittamiskuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä noteerattu 3 kk:n euriborkorko 5,9% marginaali. Nimelliskoron ollessa 5,5% ja laina-ajan ollessa 67 kk, on todellinen vuosikorko 5 000 euron suuruiselle Joustoluotolle 11,3% (12/2019). Luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 6 664,76 euroa ja maksuerien lukumäärä 67. Avausmaksu lainalle on 0 euroa. Laskelmassa on huomioitu tilinhoitomaksu 12,50 euroa/kk automaattisena veloituksena.

        Kun on laittaa vakuutta peliin niin vuosikorko on ollut alle 2%. Tottakai pankki hinnoittelee riskin ts ilman vakuutta olevan lainan koron korkeammaksi kuin vähemmän riskiä sisältävän lainan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on laittaa vakuutta peliin niin vuosikorko on ollut alle 2%. Tottakai pankki hinnoittelee riskin ts ilman vakuutta olevan lainan koron korkeammaksi kuin vähemmän riskiä sisältävän lainan.

        Vene ei käy vakuudeksi, joten ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene ei käy vakuudeksi, joten ei onnistu.

        Voihan vakuudeksi laittaa jotain muuta ellei vene kelpaa. Ostin veneen rahalla ja auton osittain lainalla, koska auto kelpasi vakuudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan vakuudeksi laittaa jotain muuta ellei vene kelpaa. Ostin veneen rahalla ja auton osittain lainalla, koska auto kelpasi vakuudeksi.

        Juuri näin. Kiinteää omaisuutta vakuudeksi. Toki jos asuntolaina on tapissa ja paljon maksettavaa jäljellä, niin siitä ei oikein vakuutta saa. Mutta jos uutta venettä olisi ostamassa, siihen löytyy edullista rahoitusta siten, että vene on vakuutena. Ei tietenkään kokonaan. Mutta jos maksat vaikkapa puolet käteisellä, asiat järjestyvät sen jälkeen mukavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Kiinteää omaisuutta vakuudeksi. Toki jos asuntolaina on tapissa ja paljon maksettavaa jäljellä, niin siitä ei oikein vakuutta saa. Mutta jos uutta venettä olisi ostamassa, siihen löytyy edullista rahoitusta siten, että vene on vakuutena. Ei tietenkään kokonaan. Mutta jos maksat vaikkapa puolet käteisellä, asiat järjestyvät sen jälkeen mukavasti.

        Onkohan ihan noinkaan? Asuntoon ja autoon toki on tarjolla edullista rahoitusta, kun pankin riskit ovat melko pieniä. Veneen rahoitus edes vakuudellisella kulutusluotolla ei ole noin edullista kuin esität. Nopealla googlaillulla vakuudellisten lainojen marginaalit vaikuttavat olevan halvimmillaan 3-5 %.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan ihan noinkaan? Asuntoon ja autoon toki on tarjolla edullista rahoitusta, kun pankin riskit ovat melko pieniä. Veneen rahoitus edes vakuudellisella kulutusluotolla ei ole noin edullista kuin esität. Nopealla googlaillulla vakuudellisten lainojen marginaalit vaikuttavat olevan halvimmillaan 3-5 %.

        Kannattaa ehkä mennä pankkiin juttelemaan eikä kysyä googlelta. Alle prosentin marginaalilla (ja 12kk euribor) sain jokunen kuukausi sitten muutaman tonnin lainan pariksi vuodeksi talo vakuutena (asuntolainaa muutaman vuoden takaa samalla marginaalilla on edelleen maksettavana mutta sitä on lyhennetty ennakoitua nopeammin). Oliko se sitten pankin joululahja vai onko ne marginaalit nyt oikeasti pompsahtaneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on laittaa vakuutta peliin niin vuosikorko on ollut alle 2%. Tottakai pankki hinnoittelee riskin ts ilman vakuutta olevan lainan koron korkeammaksi kuin vähemmän riskiä sisältävän lainan.

        Totta, ainakin 2019 vakuudellista lainaa sai veneeseen 10% käsirahalla 0,99 % marginaalilla, josta ei paljon jäänyt maksettavaa miinuskorkojen aikakaudella. Tästä olen varma, kun omasta veneestä on lainaa vielä pari erää maksamatta kyseisellä korolla. Ja ei rahoitusyhtiöt juuri kalliimpia tarjouksia antaneet.


    • Anonyymi

      Ostohousut jalkaan!
      Kaikki ei ole netissä, tiedän monta venettä jotka näkyy pihoilla telakoituna. Ne ovat olleet siellä hoitamattomina jo 10-20 vuotta.
      Ajaa auton vain pihaan, koputtaa ovelle ja tarjousta kehiin, voi lähteä halvalla! Keväällä tulee ehkä korvasienet kaupan päälle, syksyllä voi löytää tatteja.

    • Anonyymi

      Laita ostoilmoitusta veneseurojen ilmoitustauluille. Jos tarjontaa ei ole kannattaa tehdä ostotarjouksia.

    • Anonyymi

      Mä sain syksyllä myytyä oman veneen ekalle renkaanpotkijalle. Kunto ja hinta kohtasivat ja sain mielestäni kohtuullisesti. Takkiinhan näissä tuppaa tulemaan mutta nyt ei tullut pahasti. Ostin syksyllä toisen johon nyt menossa vähän refittiä. Jäiden lähtöä odotellessa.
      Samat kiulut ovat olleet pitkään myynnissä. Osa on aika karseita ruuhia, osa taas kalliita sellaiselle, joka ei ole tottunut käsittelemään rahaa.

      • Anonyymi

        Jaa-a. Minä olen kunnostanut harrastukseksi useammankin veneen ja kaikista on saanut omansa takaisin joskaan ei tästä palkaa voi nostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa-a. Minä olen kunnostanut harrastukseksi useammankin veneen ja kaikista on saanut omansa takaisin joskaan ei tästä palkaa voi nostaa.

        Tuosta minä tulin kyllä todella uteliaaksi. Kertoisitko enemmän noista korjausprjekteista, joista olet saanut omasi pois.
        Lisäksi vuodet, jolloin tuo onnistui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta minä tulin kyllä todella uteliaaksi. Kertoisitko enemmän noista korjausprjekteista, joista olet saanut omasi pois.
        Lisäksi vuodet, jolloin tuo onnistui.

        No hän varmaan löysi markkinahintaa selkeästi halvemman yksilön, ja materiaalit sekä varusteet mitä hän asensi nosti veneen arvon siihen normaalille tasolle. Ostaessa se kauppa tehdään. Ja meillä on valtavasti veneitä, joilla on suht vakaa hinta ja ovat kysyttyjä eikä niiden arvo muutamassa vuodessa mihinkään tipu. Eli se vene pitää olla oikean hintainen ostaessa, ja sellasta mallia/merkkiä/tyyppiä että käy kaupaksi. Toinen juttu on että löytääkö helposti ns hyvää projektia. Ei varmaankaan, mutta huonoihin diileihin ei kannata lähteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hän varmaan löysi markkinahintaa selkeästi halvemman yksilön, ja materiaalit sekä varusteet mitä hän asensi nosti veneen arvon siihen normaalille tasolle. Ostaessa se kauppa tehdään. Ja meillä on valtavasti veneitä, joilla on suht vakaa hinta ja ovat kysyttyjä eikä niiden arvo muutamassa vuodessa mihinkään tipu. Eli se vene pitää olla oikean hintainen ostaessa, ja sellasta mallia/merkkiä/tyyppiä että käy kaupaksi. Toinen juttu on että löytääkö helposti ns hyvää projektia. Ei varmaankaan, mutta huonoihin diileihin ei kannata lähteä.

        Juuri näin. Pienistä rakenteellisesti terveistä nuhjuisista avoveneistä saa pieniä helppoja projekteja, joilla saa jopa voittoa, mutta niin vähän, että ei siinä palkoille pääse. Purjeveneissä pitää valita arvostettu malli, rahaa menee materiaaleihin ja työtä on paljon, mutta niille löytyy ostaja kun jaksaa etsiä. Osa veneilijoistä arvostaa hyvin tehtyä vanhempaakin venettä, mutta ostajat on harvassa. Mitään Swania en kuitenkaan ottaisi projektiksi, liikaa haastetta,


    • Anonyymi

      Korona vei hyvät käytetyt veneet markkinoilta. Sama tapahtui kesämökeille ja matkailuautoille.

      • Anonyymi

        Sama on tapahtunut myös autokaupassa. Pitäis autoa vaihdella. Syksyllä nettiautossa oli muistaakseni jotain 90t autoa, nyt 70t .
        Uutta ei viitsi edes ajatella kun tilausajat ovat mitä ovat.


      • Anonyymi

        Niin kävi joo, mutta merkittävä osa myös palautuu markkinoille.

        Koronan aikana purjehdusskeneen on tullut ennätysmäärä uusia harrastajia ja uusia ensiveneen omistajia.

        Seuraavan kahden vuoden aikana ennustan tapahtuvaksi seuraavaa:
        - Noin neljäsosa: On niin innoissaan, että vaihtavat uuteen/uudempaan/isompaan tai muuten vaan kasvanutta intoa paremmin vastaavaan.
        - Noin neljäsosa on osunut uuden harrastuksen ja ensiveneen valinnassaan niin oikeaan, että jatkaa sillä ensiveneellään.
        - Noin puolet toteaa, että ei ole järkeä pitää omaa venettä kun ei huvita yhtään, voi myös vuokrata tai ei ehdi kun pääsee taas Mallorcalle ja St Antoniin.

        Arvaan siis, että niistä viimeisen kahden vuoden aikana hankituista ensiveneistä tulee myyntiin seuraavan kahden vuoden aikana 3/4. Siinä on mukana niin hyviä kuin huonojakin, mutta molempien hintataso tippuu takuuvarmasti tämän hetkisestä kymmeniä prosentteja. Jos olisi ollut kaukaa viisas niin olisi myynyt viime kesänä veneen ja ostaisi seuraavan 2023 syysmarkkinoilta tai 2024 kevätmarkkinoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kävi joo, mutta merkittävä osa myös palautuu markkinoille.

        Koronan aikana purjehdusskeneen on tullut ennätysmäärä uusia harrastajia ja uusia ensiveneen omistajia.

        Seuraavan kahden vuoden aikana ennustan tapahtuvaksi seuraavaa:
        - Noin neljäsosa: On niin innoissaan, että vaihtavat uuteen/uudempaan/isompaan tai muuten vaan kasvanutta intoa paremmin vastaavaan.
        - Noin neljäsosa on osunut uuden harrastuksen ja ensiveneen valinnassaan niin oikeaan, että jatkaa sillä ensiveneellään.
        - Noin puolet toteaa, että ei ole järkeä pitää omaa venettä kun ei huvita yhtään, voi myös vuokrata tai ei ehdi kun pääsee taas Mallorcalle ja St Antoniin.

        Arvaan siis, että niistä viimeisen kahden vuoden aikana hankituista ensiveneistä tulee myyntiin seuraavan kahden vuoden aikana 3/4. Siinä on mukana niin hyviä kuin huonojakin, mutta molempien hintataso tippuu takuuvarmasti tämän hetkisestä kymmeniä prosentteja. Jos olisi ollut kaukaa viisas niin olisi myynyt viime kesänä veneen ja ostaisi seuraavan 2023 syysmarkkinoilta tai 2024 kevätmarkkinoilta.

        Pelkkää haihattelua, että ostajan markkinat olisivat palaamassa. Uusia ei tule, eikä ulkomailta enää löydy hankittavaa. Käytettyjen kauppa käy yhtä kuumana ympäri maailman. Sama tilanne omakotitaloissa. Välittäjät vinkuvat 2000-luvun taloja PK-seudulta myyntiin. Uusia on pykätty hyvin vähän sitten 2000-luvun alun. Vaihtoehtona on remontoida 60-luvun hometalo tai rakentaa kokonaan uusi. Harmi, että tonttejakaan ei taida löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kävi joo, mutta merkittävä osa myös palautuu markkinoille.

        Koronan aikana purjehdusskeneen on tullut ennätysmäärä uusia harrastajia ja uusia ensiveneen omistajia.

        Seuraavan kahden vuoden aikana ennustan tapahtuvaksi seuraavaa:
        - Noin neljäsosa: On niin innoissaan, että vaihtavat uuteen/uudempaan/isompaan tai muuten vaan kasvanutta intoa paremmin vastaavaan.
        - Noin neljäsosa on osunut uuden harrastuksen ja ensiveneen valinnassaan niin oikeaan, että jatkaa sillä ensiveneellään.
        - Noin puolet toteaa, että ei ole järkeä pitää omaa venettä kun ei huvita yhtään, voi myös vuokrata tai ei ehdi kun pääsee taas Mallorcalle ja St Antoniin.

        Arvaan siis, että niistä viimeisen kahden vuoden aikana hankituista ensiveneistä tulee myyntiin seuraavan kahden vuoden aikana 3/4. Siinä on mukana niin hyviä kuin huonojakin, mutta molempien hintataso tippuu takuuvarmasti tämän hetkisestä kymmeniä prosentteja. Jos olisi ollut kaukaa viisas niin olisi myynyt viime kesänä veneen ja ostaisi seuraavan 2023 syysmarkkinoilta tai 2024 kevätmarkkinoilta.

        Uudenpaan vaihto tarkoittaa monelle myös pienempään tai korkeintaan saman kokoiseen vaihtamista. Harvemmin harrastuksen edetessä näkee kaluston muuttuvan uudemmaksi, ennemminkin iäkkäämmäksi ja kookkaammaksi. Muutama vuosi liian pienessä purjeveneessä osoittaa mitä se käytännössä tarkoittaa vaikkapa nyt nelihenkiselle perheelle. Jos harrastukseen innostutaan tarkoitaa se myös enemmän aikaa veneessä ja tilantarve kasvaa siksikin.
        Vuokraaminen tai osaomistus on varmastikkin järkevää. Suomalaiset ovat vain kovin hitaita omaksumaan tälläistä ajattelua ja ennakkoluulot hidastavat tämän veneilytavan yleistymistä.

        Minä taas ennustan että vielä tulee paljon purjehduksen harrastajia nyt Busterin tai Yamarinin koronakiihkossa ostaneista. Osa tietenkin jättää homman sikseen, mutta suurin osa uusista purjehtioista on vielä tuloillaan. Veneily harrastuksen ulkopuolelta tullaan harvoin suoraan purejhduksen pariin. Tulee paljon kysyntää isommista veneistä ja purjeveneistä, näistä vain pieni murto osa hankkii uuden kuten on ollut tähänkin asiti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama on tapahtunut myös autokaupassa. Pitäis autoa vaihdella. Syksyllä nettiautossa oli muistaakseni jotain 90t autoa, nyt 70t .
        Uutta ei viitsi edes ajatella kun tilausajat ovat mitä ovat.

        Joo, tuo on kyllä metka. Ostin kohta 2 vuotta sitten tuolloin 2 vuotta ajetun (ja yli 6kk myyntivarastossa seisseen) auton. Saman mallin saman varustelutason saman vuosimallin käytetyissä on nyt vähintään sama pyynti ellei yli sen mitä ostamani auton pyynnissä oli, vaikka mittarilukema on melkein tuplaantunut ja ikää on tullut noin 2 vuotta lisää. Kannattaisi oikeastaan myydä pois ja ajella jollain tonnin pommilla kunnes markkinat rauhoittuvat ja kuittaisi siitä tonnin pommista lopulta romutuspalkkion. Mukavuudenhaluisena ja laiskana en viitsi.


    • Anonyymi

      Tosielämässä noita paskoja ei kukaan osta, sen tietävät myyjätkin.

      Silti jossain ihme sumussa kuvitellaan, että sen latolöydön joku ostaa epärealistisella hinnalla, kunhan tarpeeksi kauan pitää sitä romua myynnissä :).

      • Anonyymi

        Eipä siitä myynnissä pitämisestä kenellekään haittaakaan ole.


      • Anonyymi

        Ei kauan tarvinnut ysikuuppalatolöytöä ruotsalaisen kaupitella niin meni 50 tonnilla huutokaupassa. Sopiva latolöytö ja sopiva ostaja kun kohtaa niin se on siinä. Miksei toimisi myös veneissä? Ruosteinen romu se Saabikin oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kauan tarvinnut ysikuuppalatolöytöä ruotsalaisen kaupitella niin meni 50 tonnilla huutokaupassa. Sopiva latolöytö ja sopiva ostaja kun kohtaa niin se on siinä. Miksei toimisi myös veneissä? Ruosteinen romu se Saabikin oli.

        Ei muuten ollut!


      • Anonyymi

        Olet vaan katkera kun rahat ei riitä edes siihen latolöytöön ja taidot ei riitä sen kunnostukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten ollut!

        Siis ei mikään romu, vaan 7 km ajettu auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten ollut!

        Ei ollut mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ei mikään romu, vaan 7 km ajettu auto.

        Saab 96 on tämän päivän mittapuun mukaan ihan paska auto eli romu vaikka tulisi suoraan tuotantolinjalta ja tuossa latolöydössä oli ioko moottoritila ruosteessa ja muuallakin oli ruostevaurioita. Ei se uutta vastaavassa kunnossa ollut vaikka oli ajamaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saab 96 on tämän päivän mittapuun mukaan ihan paska auto eli romu vaikka tulisi suoraan tuotantolinjalta ja tuossa latolöydössä oli ioko moottoritila ruosteessa ja muuallakin oli ruostevaurioita. Ei se uutta vastaavassa kunnossa ollut vaikka oli ajamaton.

        Et suinkaan kuvittele, että huutokaupan voittaja osti auton oman henkilökuljetustarpeensa toteuttamiseksi ts. liikennekäyttöön?


    • Anonyymi

      Juu ei, purjeiden tulee olla valkeahkot vaikka venho olisi viimeinen.

    • Anonyymi

      Itse en usko että purjehdukseen on juurikaan tullut uusia harrastajia hetken mielijohteesta nyt koronan aikana. Siksi en usko että tulee mitään mielensä muuttaneiden myynti aaltoa purjeveneissä. Mutta moottoriveneissä tätä ostovimmaa on tapahtunut senkin edestä, myös uusien veneiden kohdalla. Ehkä sieltä sektorista voi myyntivoluumit kokea momentumin, ja varsinkin vanhimmasta päästä voi olla vaikea päästä eroon kuin ostohinta puolittamalla.

      Purjeveneissä juuri tänään tullut myyntiin upea 40 jalkainen Jonmeri https://m.nettivene.com/purjevene/jonmeri/870567

      • Anonyymi

        Myytiin moottorivene viime vuonna. Ostettiin purjevene.


      • Anonyymi

        Just joo. 40 vuotta vanha vene on loppu vaikka sitä kuinka yritää kunnostaa. Nolla pois hinnasta ja siltikin on liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myytiin moottorivene viime vuonna. Ostettiin purjevene.

        So?? Tottakai jokavuosi kymmenittäin uusia purjehtijoita aloittaa ja vanhoja lopettaa. Mutta nää koronaboomin tyypit ostellu ennenkaikkea mootorboatteja. Uusia ja käytettyjä. Sailing Yacht on enempi perehtymistä ja uuden opettelua vaativaa, sekä ihmisillä on kiire. Ne luulee että moottorilla hienoo ryskyttää. Ja onhan se fine. Jos tykkää.


      • Anonyymi

        Kyllä varmasti myös purjeveneisiin on tullut uusia harrastajia ja vanhat harrastajat on panostamassa lisää. Itsekin säästin koronan takia ainakin 10-15te matkoissa, ja aikomuksena on laittaa se uuteen veneeseen.


      • Anonyymi

        Hieno vene kyllä ja olisko YBYllä fiksattu. En usko että tuosta on saatu paljon kiisteltyä omaa pois. Hallipaikan kanssa kannattaa varautua ainakin 5t€/kausi jos riittää. Vene sinänsä ei ole mielestäni kallis, pahus vaan kun ehdin ostaa toisen. Viime vuonna oli myynnissä toinen yksilö, jota vähän kuolasin, mutta tuli sitten mielestäni parempi vaihtoehto kaupan joka odottelee tulevaa kautta.


    • Anonyymi

      Joku muuten sai lopulta keväällä halvalla sen Contrast 36 joka oli uutena jatkettu 40 jalkaiseksi, ja jolla oli kierretty maapallo sekä viihdytty tropiikissa vuosikymmeniä. Itsekin sitä mietin, muttei olis riittänyt osaaminen eikä energia eikä rahakaan välttämättä. Kiva olis kuulla siitä veneestä, että missä menee ja millainen refit kenties tehty.

    • Anonyymi

      On upea tuo Jonmeri 40!Huomio,en ole omistaja...mutta katsokaa vaikka sisäpuolen kalusteasennuksia!uudet keittökalusteet maksaa helposti 40 tonnia...ja sitten täällä joku asiaatuntematun henkilö arvostelee ,että onhan kallista nuo purjeveneet?Samoin kansivarustukset ym!tTrollit nyt tietenkin kirjoittelevat puutaheinää,mutta jos kritisoit veneiden hintoja ,niin mieti mitä olet ostamassa?Kysy tarjous purjeveneen kalusteasennuksesta tuotantoineen,niin pääset jyvälle vähän hintatasosta.Tämä ihan sivuhuomautuksena käynnissäplevaan keskusteluun!

      terkuin Kalle

      • Anonyymi

        Homeskandi mikä homeskandi. Pitää olla vähän yksinkertainen höynäytettävä jos tuosta maksaa kymmenenkertaisen hinnan todelliseen oikeaan nähden. Moni kakku päältä kaunis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homeskandi mikä homeskandi. Pitää olla vähän yksinkertainen höynäytettävä jos tuosta maksaa kymmenenkertaisen hinnan todelliseen oikeaan nähden. Moni kakku päältä kaunis.

        Moni höynähtää ja maksaa uudesta saksalaisesta tai ranskiksesta vielä enemmän luullen saavansa jotain parempaa. Erehtyvät, kuten tuokin hinnoista trollaava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homeskandi mikä homeskandi. Pitää olla vähän yksinkertainen höynäytettävä jos tuosta maksaa kymmenenkertaisen hinnan todelliseen oikeaan nähden. Moni kakku päältä kaunis.

        Todellakin moni kakku päältä kaunis. Mutta toi Jonmeri, jonka historiankin suunnilleen tunnen, on sisältäkin varsin kaunis, siis nimenomaan niiltä osin, mitkä eivät kuvissa näy. Siksi siitä kannattaa maksaa kertaluokalleen pyydetty hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni höynähtää ja maksaa uudesta saksalaisesta tai ranskiksesta vielä enemmän luullen saavansa jotain parempaa. Erehtyvät, kuten tuokin hinnoista trollaava.

        Mitä uutta saa tolla 130 teur:lla? Sen Vene-lehdessä esitellyn Oceanis 30.1:n? Siis traileroitavan Ikea-laatikon, johon on pystytetty masto?


    • Anonyymi

      Kalle...sinulle vastasi henkilö,jonka äö on luultavasti alle kengännumeron!On yhdrntekevää minkä kengännumeron!Idiootien äö on yli 50 ,mutta ei tällä henkilöllä joka vastasi!

    • Anonyymi

      Kallelle vastanneen henkilön Öhmm,kengännunero on vähemmän ,kuin 50!

    • Anonyymi

      Purjehtimaan, purjehtimaan.

    • Anonyymi

      Aika moni ostaa veneen purjehtiakseen, ei tehdäkseen sadalla tonnilla remonttia vanhaan paskaan.

      On toki niitäkin, jotka ostavat romahduspisteessä olevia hometaloja, pistävät kuntoon ja myyvät parin vuoden päästä eteenpäin.

      Mutta aika moni joutuu käymään töissä, huolehtimaan perheestään ja jos jollain on pistää useita kymppitonneja lisää veneeseen, kannattaa sillä rahalla etsiä se parempikuntoinen yksilö, eikä ryhtyä toivottomiin uudelleenrakennusprojekteihin....

      • Anonyymi

        Voi tietenkin hankkia uuden purjeveneen, jos on valmis laitamaan harastukseen omakotitalon hinnan ja varautuu siihen, että veneen arvo laskee ensimmäisinä kesinä uuden henkilöauton verran, jokaisena erikseen. Todella arva valitsee tämän vaihtoehdon jos nykyisin kukaan. Turha silti kuvitella että uusi vene oilisi ongelmatuon, niissä on korjauslista jo uutena mukana, erona käytettyyn on, että uudessa on vaihtoehtona joko kiistellä myyjän kanssa korjauksista tai korjata itse.
        Voi tietnekin ostaa vähän käytetyn siltä joka katuu hankintaansa ja vene ei olekkaan ollut aivan sitä mitä odotti. Vene on silti lähes omakotitalon hintainen mutta nyt sen saa varustettuna eikä tarvitse tapella takuuasioissa sillä vene on myyty siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on. Harva tekee näinkään vaan uuden ostaja on pakkoavioliitossa veneensä kanssa ensimäiset 20 vuotta oli se hankintana ollut hyvä tai huono.
        Tai sitten voit ostaa sen vanhan käytetyn ja laittaa sen kuntoon. Kunnosturahoja ja vaivaa et saa koskaan siitä takaisin joten nytkin olet veneesi kanssa pakkoavioliitossa seuraavat 20v vuotta tai joudut sen myymään nuivalle renkaanpotkijalle alihintaan, mikä on vieläkin pahempi vaihtoehto.. Tässä tapauksessa vain tasan tarkkaan tiedät missä kunnossa veneesi on, se on rakenteellisesti alunalkaen paremmin tehty ja on parempi purjehtia kuin kahdessa edellisessä vaihtoehdossa.
        Niin että teet niin tai näin tulee joka tapauksessa rahallisesti takkiin ja paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tietenkin hankkia uuden purjeveneen, jos on valmis laitamaan harastukseen omakotitalon hinnan ja varautuu siihen, että veneen arvo laskee ensimmäisinä kesinä uuden henkilöauton verran, jokaisena erikseen. Todella arva valitsee tämän vaihtoehdon jos nykyisin kukaan. Turha silti kuvitella että uusi vene oilisi ongelmatuon, niissä on korjauslista jo uutena mukana, erona käytettyyn on, että uudessa on vaihtoehtona joko kiistellä myyjän kanssa korjauksista tai korjata itse.
        Voi tietnekin ostaa vähän käytetyn siltä joka katuu hankintaansa ja vene ei olekkaan ollut aivan sitä mitä odotti. Vene on silti lähes omakotitalon hintainen mutta nyt sen saa varustettuna eikä tarvitse tapella takuuasioissa sillä vene on myyty siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on. Harva tekee näinkään vaan uuden ostaja on pakkoavioliitossa veneensä kanssa ensimäiset 20 vuotta oli se hankintana ollut hyvä tai huono.
        Tai sitten voit ostaa sen vanhan käytetyn ja laittaa sen kuntoon. Kunnosturahoja ja vaivaa et saa koskaan siitä takaisin joten nytkin olet veneesi kanssa pakkoavioliitossa seuraavat 20v vuotta tai joudut sen myymään nuivalle renkaanpotkijalle alihintaan, mikä on vieläkin pahempi vaihtoehto.. Tässä tapauksessa vain tasan tarkkaan tiedät missä kunnossa veneesi on, se on rakenteellisesti alunalkaen paremmin tehty ja on parempi purjehtia kuin kahdessa edellisessä vaihtoehdossa.
        Niin että teet niin tai näin tulee joka tapauksessa rahallisesti takkiin ja paljon.

        Tilasin uuden veneen, koska halusin modernin veneen uusimmilla konstruktioilla. Salongin kyljissä on isot kylki-ikkunat. Luulisin, että silloin on mukavampi istuskella salongissa. Vanhoista veneistä näitä ei löydy (tai ovat pienempiä). Halusin laajan ja taakse ulottuvan biminin. Tilaamassani veneessä ei ole takastaagia, vanhoissa veneissä sellainen aina on. Nyt bimini ulottuu takakulmiin asti ilman staagisovitteita. Uuteen veneeseen ei tarvitse uusia pohjamaalausta, elektroniikkaa, muuta tekniikkaa, purjeita, köysiä. Ihan tunteella tämmöisiä hankintoja tehdään. Sellainen kannattaa hankkia mistä itse tykkää, ja mihin on järkevästi varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilasin uuden veneen, koska halusin modernin veneen uusimmilla konstruktioilla. Salongin kyljissä on isot kylki-ikkunat. Luulisin, että silloin on mukavampi istuskella salongissa. Vanhoista veneistä näitä ei löydy (tai ovat pienempiä). Halusin laajan ja taakse ulottuvan biminin. Tilaamassani veneessä ei ole takastaagia, vanhoissa veneissä sellainen aina on. Nyt bimini ulottuu takakulmiin asti ilman staagisovitteita. Uuteen veneeseen ei tarvitse uusia pohjamaalausta, elektroniikkaa, muuta tekniikkaa, purjeita, köysiä. Ihan tunteella tämmöisiä hankintoja tehdään. Sellainen kannattaa hankkia mistä itse tykkää, ja mihin on järkevästi varaa.

        Juuri näin, hankkii sellaisen mihin on varaa ja josta tykkää. Itse en ostaisi isoilla kylki-ikkunoilla varustettua venettä koska ne ovat mielestäni rumia. Uusien ja modernien veneiden sisustukset tuovat mieleeni lähinnä Ikean halvat kalusteet tai pinnoitetun pahvin . Uudet ovat ehkä valoisampia vanhoihin verrattuna, mutta itse pidän puupinnoista ja siitä upeasta työn jäljestä, jota skandiveneet ovat perinteisesti edustaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilasin uuden veneen, koska halusin modernin veneen uusimmilla konstruktioilla. Salongin kyljissä on isot kylki-ikkunat. Luulisin, että silloin on mukavampi istuskella salongissa. Vanhoista veneistä näitä ei löydy (tai ovat pienempiä). Halusin laajan ja taakse ulottuvan biminin. Tilaamassani veneessä ei ole takastaagia, vanhoissa veneissä sellainen aina on. Nyt bimini ulottuu takakulmiin asti ilman staagisovitteita. Uuteen veneeseen ei tarvitse uusia pohjamaalausta, elektroniikkaa, muuta tekniikkaa, purjeita, köysiä. Ihan tunteella tämmöisiä hankintoja tehdään. Sellainen kannattaa hankkia mistä itse tykkää, ja mihin on järkevästi varaa.

        Eli tuli ostettua uusi vene muutaman muotioikun takia. Ensi vuoden mallissa on sitten jo uudet oikut ja tämänvuotinen tuntuu vanhanaikaiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuli ostettua uusi vene muutaman muotioikun takia. Ensi vuoden mallissa on sitten jo uudet oikut ja tämänvuotinen tuntuu vanhanaikaiselta.

        Ajattelisin asiaa niin, että jos haluan veneeni myydä kymmenen vuoden ikäisenä, ostajia sille löytyy. Nykyisten alhaisten myyntilukujen takia silloin on tosi vähän saatavilla "vähän käytettyjä". Valikoimassa ovat pääasiassa samat veneet kuin nytkin: 1900-luvun lopun skandit ja sitten 2000-luvun alun saksalaiset ja ranskalaiset. Tosi moni tykkää puisesta sisustuksesta, ja se varmasti tekee vielä renessanssinkin tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelisin asiaa niin, että jos haluan veneeni myydä kymmenen vuoden ikäisenä, ostajia sille löytyy. Nykyisten alhaisten myyntilukujen takia silloin on tosi vähän saatavilla "vähän käytettyjä". Valikoimassa ovat pääasiassa samat veneet kuin nytkin: 1900-luvun lopun skandit ja sitten 2000-luvun alun saksalaiset ja ranskalaiset. Tosi moni tykkää puisesta sisustuksesta, ja se varmasti tekee vielä renessanssinkin tulevaisuudessa.

        Toivottavasti ei niitä isoja runkoikkunoita pidetä ikävinä aikansa hairahduksena 10 v päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti ei niitä isoja runkoikkunoita pidetä ikävinä aikansa hairahduksena 10 v päästä.

        Niiden ikkunoiden tehtävänä on tuoda saaristo ja luonto lähemmäksi veneilijää, silloinkin kun on sisätiloissa. Ankeimmillaan purjevene on kellari, johon veneilijä voi eristäytyä. Tämä on siis entisen moottoriveneilijän näkemys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiden ikkunoiden tehtävänä on tuoda saaristo ja luonto lähemmäksi veneilijää, silloinkin kun on sisätiloissa. Ankeimmillaan purjevene on kellari, johon veneilijä voi eristäytyä. Tämä on siis entisen moottoriveneilijän näkemys.

        Minulla oli onni löytää -70 luvun alun Oculus vene joka innotiivisine rakaisuineen oli aikaansa edellä ja monet sen oivalluksista ei ole nykyveneissä vieläkään toteutuneet. 11m pitkään ja 3,2m leveään runkoon on saatu mahtumaan ainutlaatuisen väljät sisätilat ja veneen koko pituudelta avotilaa. Sisäohjaamosta on 360 asteen esteetön näkyvyys, kuten myös sisätiloista on suora ja esteetön näkyvyys ympäröivään merimaisemaan. Veneen sisätilassa on seisomakorkeus koko veneen leveydeltä keulasta perään. Nykyveneetkin voisivat ottaa mallia tälläisestä ennakkoluulottomasta suunnittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiden ikkunoiden tehtävänä on tuoda saaristo ja luonto lähemmäksi veneilijää, silloinkin kun on sisätiloissa. Ankeimmillaan purjevene on kellari, johon veneilijä voi eristäytyä. Tämä on siis entisen moottoriveneilijän näkemys.

        Mistä näitä hölynpölyä paahtavia moottoriveneilijöitä tänne tulee? Eihän purjehtija missään perunakellarissa elä. Purjehtija katselee saaristoa koko purjehduspäivän vesillä. Loppupäivä vietetään tilavassa avotilassa, jossa makaillaan sohvilla, juodaan kaljaa ja käydään uimassa. Auringonlasku katsotaan vielä sitloodasta, jonka jälkeen hyttyset ajavat purjehtijat sisätiloihin. Siellä riisutaan vähät vaatteet ja tehdään vaimolle punkkitarkastus. Mielummin teen sen muiden katseilta piilossa. Redillä ollessani pidän verhot auki, kurkkaan välillä ulos ikkunasta ja ihailen kesäyötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiden ikkunoiden tehtävänä on tuoda saaristo ja luonto lähemmäksi veneilijää, silloinkin kun on sisätiloissa. Ankeimmillaan purjevene on kellari, johon veneilijä voi eristäytyä. Tämä on siis entisen moottoriveneilijän näkemys.

        On totta, että moottoriveneen hyteissä on enemmän ikkunoita, ja näkyvyys ulos on parempi. Toisaalta, niissä ajon aikana tuijotetaan plotteria tai suoraan eteen, kun taas purjeveneessä voi rauhassa seurailla meren tapahtumia eikä tarvitse olla koko ajan huomion olla kiinnittynyt ajamiseen. Satamassa taas itse olen yleensä ulkosalla tai katteen suojassa sateella. Jos menen veneen punkkaan sisälle makaamaan todennäköisesti haluankin olla varjossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli onni löytää -70 luvun alun Oculus vene joka innotiivisine rakaisuineen oli aikaansa edellä ja monet sen oivalluksista ei ole nykyveneissä vieläkään toteutuneet. 11m pitkään ja 3,2m leveään runkoon on saatu mahtumaan ainutlaatuisen väljät sisätilat ja veneen koko pituudelta avotilaa. Sisäohjaamosta on 360 asteen esteetön näkyvyys, kuten myös sisätiloista on suora ja esteetön näkyvyys ympäröivään merimaisemaan. Veneen sisätilassa on seisomakorkeus koko veneen leveydeltä keulasta perään. Nykyveneetkin voisivat ottaa mallia tälläisestä ennakkoluulottomasta suunnittelusta.

        Kovemmassa kelissä pitää olla banaanikypärä päässä ettei kolhi päätään pleksikupuun.

        Oculus oli oman aikansa ennakkoluuloton suunnitelma. Samaa mielestäni edustavat nämä kummalliset ponttoonipurret, joilla ajetaan olemattomassa tuulessa 40 solmua, kypärät päässä.

        Olenko kohta paarialuokkaa? Ajan dieselillä, nastarenkailla. Vene on toppirikinen, suomalainen IOR-paatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuli ostettua uusi vene muutaman muotioikun takia. Ensi vuoden mallissa on sitten jo uudet oikut ja tämänvuotinen tuntuu vanhanaikaiselta.

        Tulee mieleen se kun ainakin Volvo mainosti takavuosina että ”täysin uusi Volvo XX” (siis sama malli, esim XX= S60, mutta päivitetty versio ). Pidin tuota aina ihan typeränä mainoksena. Siitä saa kuvan että edellinen versio oli ihan per$eestä kun mikään ei kelvannut uuteen vaan kaikki meni uusiksi. Ja taas parin vuoden päästä sama juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä näitä hölynpölyä paahtavia moottoriveneilijöitä tänne tulee? Eihän purjehtija missään perunakellarissa elä. Purjehtija katselee saaristoa koko purjehduspäivän vesillä. Loppupäivä vietetään tilavassa avotilassa, jossa makaillaan sohvilla, juodaan kaljaa ja käydään uimassa. Auringonlasku katsotaan vielä sitloodasta, jonka jälkeen hyttyset ajavat purjehtijat sisätiloihin. Siellä riisutaan vähät vaatteet ja tehdään vaimolle punkkitarkastus. Mielummin teen sen muiden katseilta piilossa. Redillä ollessani pidän verhot auki, kurkkaan välillä ulos ikkunasta ja ihailen kesäyötä.

        Saa ne verhot isompaankin ikkunaan. Ei tarvitse kurkkia suuntaan eikä toiseen. On niitä purjevenemäisiä bunkkeri-ikkunoita moottoriveneissäkin (esim. daycruiserit) mutta isommista ikkunoista on enemmän valinnanvaraa käytettynäkin moottorivenepuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta, että moottoriveneen hyteissä on enemmän ikkunoita, ja näkyvyys ulos on parempi. Toisaalta, niissä ajon aikana tuijotetaan plotteria tai suoraan eteen, kun taas purjeveneessä voi rauhassa seurailla meren tapahtumia eikä tarvitse olla koko ajan huomion olla kiinnittynyt ajamiseen. Satamassa taas itse olen yleensä ulkosalla tai katteen suojassa sateella. Jos menen veneen punkkaan sisälle makaamaan todennäköisesti haluankin olla varjossa.

        Kun ajat sillä moottoriveneellä purkkarinopeutta jää enemmän aikaa meren tapahtumien seuraamiseen. Purjehtijoilla tuntuu usein olevan niin kiire tuijottaa windexiä ettei tervehtimäänkään ehdi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ajat sillä moottoriveneellä purkkarinopeutta jää enemmän aikaa meren tapahtumien seuraamiseen. Purjehtijoilla tuntuu usein olevan niin kiire tuijottaa windexiä ettei tervehtimäänkään ehdi.

        Liukuva runko kiemurtelee sietämättömästi 5 kn vauhdissa. Plaanissa niillä on pakko ajaa. Eihän kukaan halua pitkittää muutenkin ikävää moottorimarssia. Suurin osa purkkareistakin vetää koneella kaasu pohjassa moottorisiirtymät, vaikka niillä 5 kn olisi paljon miellyttävämpi melun ja polttoainekulutuksen puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liukuva runko kiemurtelee sietämättömästi 5 kn vauhdissa. Plaanissa niillä on pakko ajaa. Eihän kukaan halua pitkittää muutenkin ikävää moottorimarssia. Suurin osa purkkareistakin vetää koneella kaasu pohjassa moottorisiirtymät, vaikka niillä 5 kn olisi paljon miellyttävämpi melun ja polttoainekulutuksen puolesta.

        Onhan niitä uppoamarunkoisia moottoriveneitä ja ei kai se merellä oleminen niin vastenmielistä ole että pitää päästä äkkiä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä uppoamarunkoisia moottoriveneitä ja ei kai se merellä oleminen niin vastenmielistä ole että pitää päästä äkkiä pois.

        Paljonko noita uppiksia enää näkee vierasvenesatamissa? Viime kesänä en muista kuin muutaman Hangossa. Siitä eteenpäin Saaristomerelle näkyi enää pelkkiä liukuvarunkoisia. Tulee tosiaan tunne, että motskariporukalle se merellä olo on juuri vastenmielisin osio. Sen näkee, kun katsoo minkälaisia koneita nykyään pultataan perälautaan. Usein niissä lukee 250 tai 300. Mielellään vielä kaksin kappalein. Eihän noita luonnonsatamissa näe, mutta se onkin marginaaliporukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko noita uppiksia enää näkee vierasvenesatamissa? Viime kesänä en muista kuin muutaman Hangossa. Siitä eteenpäin Saaristomerelle näkyi enää pelkkiä liukuvarunkoisia. Tulee tosiaan tunne, että motskariporukalle se merellä olo on juuri vastenmielisin osio. Sen näkee, kun katsoo minkälaisia koneita nykyään pultataan perälautaan. Usein niissä lukee 250 tai 300. Mielellään vielä kaksin kappalein. Eihän noita luonnonsatamissa näe, mutta se onkin marginaaliporukka.

        Mitä itse vierasvenesatamia viime kesänä kiertelin, niin ennemminkin näytti siltä, että vanhaa kalustoa on kaivetu esille ladoista ja ties mistä. Paljon enemmän oli myös alle 30 jalkaisia 70-80-lukujen purjeveneitä. Miehistökin oli paljon fiksumman oloista kuin mitä isojen vierasvenesatamien terasseilla on tottunut näkemään höpötexeissään ja punaisissa farkuissaan mölyjuomaa nauttimassa.


    • Anonyymi

      Ei kannata myydä kun ei niistä makseta…Kaikki pitäisi olla uusittu, vaikka olisikin jo uusittu :D Eli toisaalta vaihto uudempaan ei tuo sitä lisäarvoa, joka pitäisi maksaa ”väliä”. Näillä mennään…

      • Anonyymi

        Niinpä. Mitä järkeä on lähteä nykyisessä tilanteessa vaihtamaan venettä kun ei se vaihtamalla parane, ennemminkin huononee. Ei niitä kunnollisia käytettyjä ole markkinoilla kun kukaan ei halua myydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Mitä järkeä on lähteä nykyisessä tilanteessa vaihtamaan venettä kun ei se vaihtamalla parane, ennemminkin huononee. Ei niitä kunnollisia käytettyjä ole markkinoilla kun kukaan ei halua myydä.

        Parani vaihtamalla. Yksi kunnollinen riittää kun se on just se mitä haluaa. Myin vanhan, sain mielestäni riittävästi, loput otin pankkitililtä. Ostin syksyllä about kymppitonnilla uudet elektroniikat joita nyt sovitellaan paikalleen. Pientä viilausta on että saa paatin verkotettua ja modattua pedestaalin kaaren 12 tuuman plotterille.

        Kun tarve ja tarjonta kohtaavat, fyffet on handussa ja ostohousut jalassa, go for it.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parani vaihtamalla. Yksi kunnollinen riittää kun se on just se mitä haluaa. Myin vanhan, sain mielestäni riittävästi, loput otin pankkitililtä. Ostin syksyllä about kymppitonnilla uudet elektroniikat joita nyt sovitellaan paikalleen. Pientä viilausta on että saa paatin verkotettua ja modattua pedestaalin kaaren 12 tuuman plotterille.

        Kun tarve ja tarjonta kohtaavat, fyffet on handussa ja ostohousut jalassa, go for it.

        Se on juuri näin. Sen ostettavan kohteen kanssa vierähtäö parhaimmillaan kymmeniä vuosia. Parempi tykätä ostoksestan. Jonkinlainen venekuume on syytä olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parani vaihtamalla. Yksi kunnollinen riittää kun se on just se mitä haluaa. Myin vanhan, sain mielestäni riittävästi, loput otin pankkitililtä. Ostin syksyllä about kymppitonnilla uudet elektroniikat joita nyt sovitellaan paikalleen. Pientä viilausta on että saa paatin verkotettua ja modattua pedestaalin kaaren 12 tuuman plotterille.

        Kun tarve ja tarjonta kohtaavat, fyffet on handussa ja ostohousut jalassa, go for it.

        Kaikesta päätellen ei sulla venettä ole koskaan edes ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikesta päätellen ei sulla venettä ole koskaan edes ollut.

        On se raskasta kuinka erään ihmistyypin sielua riepoo kun toinen kertoo ostaneensa jotakin kallista ja haluttua tavaraa.
        Hanki sinäkin sellainen tiliote, joka mahdollistaa vastaavan ostoskäyttäytymisen.
        Laita kaikki kateuden siemenet itämään, niin ne saattavat saada sinutkin oikein kunnon suorituskiimaan, jonka tuloksena voit itsekin joskus kertoa samanlaisia tarinoita D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se raskasta kuinka erään ihmistyypin sielua riepoo kun toinen kertoo ostaneensa jotakin kallista ja haluttua tavaraa.
        Hanki sinäkin sellainen tiliote, joka mahdollistaa vastaavan ostoskäyttäytymisen.
        Laita kaikki kateuden siemenet itämään, niin ne saattavat saada sinutkin oikein kunnon suorituskiimaan, jonka tuloksena voit itsekin joskus kertoa samanlaisia tarinoita D.

        Ei tässä siitä ole kyse, hankit vain kalliimat navigointivehkeet mitä IMOCA 60 veneissä on käytössä. Noita ei ihan suomesta tai kaupan hyllyltä hankita vain suoraan valmistajalta neuvottelemalla. Kun ei tuon verran ollut tuntumaa asioihin niin päättelin että olet n.k. viruaaliveneilijä tai haaveilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä siitä ole kyse, hankit vain kalliimat navigointivehkeet mitä IMOCA 60 veneissä on käytössä. Noita ei ihan suomesta tai kaupan hyllyltä hankita vain suoraan valmistajalta neuvottelemalla. Kun ei tuon verran ollut tuntumaa asioihin niin päättelin että olet n.k. viruaaliveneilijä tai haaveilija.

        Sen 10 keur se maksaa, jos pistää AP:n, plotterin ja instrumentit uusiksi. Katsoppa vaikka Bavarian hinnastosta: https://www.yachten-meltl.de/bavaria/preislisten/

        Bavaria C38:n peruspaketti

        2 x monitoiminäyttö instrumenteille, kaiku, loki ja tuulianturit
        7" plotteri
        AP

        10 030 eur (Finski ALV:llä)

        NAVIGATION “ADVANCED” PAKET (nur mit GFK Cockpittisch) 9.627,10 € 
        2 x B&G Triton² Instrumenten Displays im Cockpit; B&G Windmesser; DST800 Geber für Geschwindigkeit, Tiefe und Temperatur
        B&G Zeus³ 7" Kartenplotter mit integriertem GoFree™ Wi-Fi; allwettertauglicher Touchscreen mit erweitertem Tastenfeld am
        Cockpittisch
        B&G Autopilot inkl. Kompass und WR10 kabelloser Fernbedienung

        Aika perukamaa mun mielestä.

        Tossa on sitten vähän parempaa (H5000), jotta pääset hieman kartalle hinnoista (30 keur Suomi ALV:llä). Toki siinä on mukana yksi ylimääräinen plotteri ja AP:n ohjain, kun paketti on 50-jalkaiselle veneelle.

        NAVIGATION PAKET „PREMIUM“ —  27.846,00 € 
        2 x Instrumenten-Konsole (1x pro Steuerstand)
        2 x B&G H5000 Grafik-Display (1x pro Steuerstand)
        2 x B&G Zeus³S 12" Kartenplotter (1x pro Steuerstand)
        B&G V60 UKW-Funkgerät mit AIS-Empfänger am Kartentisch inkl. Kabel und Antenne
        B&G H60 kabelloser Handhörer
        B&G Autopilot
        2 x B&G H5000 Autopilot Bedieneinheit (1x pro Steuerstand)
        B&G H5000 Hydra Computer
        NMEA-Schnittstelle zum Kartenplotter für Motorinformation
        B&G WR10 kabellose Autopilot-Fernbedienung
        GoFree wireless link


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen 10 keur se maksaa, jos pistää AP:n, plotterin ja instrumentit uusiksi. Katsoppa vaikka Bavarian hinnastosta: https://www.yachten-meltl.de/bavaria/preislisten/

        Bavaria C38:n peruspaketti

        2 x monitoiminäyttö instrumenteille, kaiku, loki ja tuulianturit
        7" plotteri
        AP

        10 030 eur (Finski ALV:llä)

        NAVIGATION “ADVANCED” PAKET (nur mit GFK Cockpittisch) 9.627,10 € 
        2 x B&G Triton² Instrumenten Displays im Cockpit; B&G Windmesser; DST800 Geber für Geschwindigkeit, Tiefe und Temperatur
        B&G Zeus³ 7" Kartenplotter mit integriertem GoFree™ Wi-Fi; allwettertauglicher Touchscreen mit erweitertem Tastenfeld am
        Cockpittisch
        B&G Autopilot inkl. Kompass und WR10 kabelloser Fernbedienung

        Aika perukamaa mun mielestä.

        Tossa on sitten vähän parempaa (H5000), jotta pääset hieman kartalle hinnoista (30 keur Suomi ALV:llä). Toki siinä on mukana yksi ylimääräinen plotteri ja AP:n ohjain, kun paketti on 50-jalkaiselle veneelle.

        NAVIGATION PAKET „PREMIUM“ —  27.846,00 € 
        2 x Instrumenten-Konsole (1x pro Steuerstand)
        2 x B&G H5000 Grafik-Display (1x pro Steuerstand)
        2 x B&G Zeus³S 12" Kartenplotter (1x pro Steuerstand)
        B&G V60 UKW-Funkgerät mit AIS-Empfänger am Kartentisch inkl. Kabel und Antenne
        B&G H60 kabelloser Handhörer
        B&G Autopilot
        2 x B&G H5000 Autopilot Bedieneinheit (1x pro Steuerstand)
        B&G H5000 Hydra Computer
        NMEA-Schnittstelle zum Kartenplotter für Motorinformation
        B&G WR10 kabellose Autopilot-Fernbedienung
        GoFree wireless link

        Noissa on asennushinnat ja hyvät katteet mukana.

        Mittaristo loki, kaiku, tuuli parilla näytöllä saa helposti 2 tonnilla.

        Plotteri 9" näytöllä tonnilla.

        Systeemipilotto lineaariyksiköllä 3 tonnilla.

        Tuossa mennyt vasta 6 tonnia ja merkkeinä vaikkapa Raymarine tai B&G.

        Lähettävä AIS VHF on sitten vielä tonni lisää.

        10 tonniin pitää jo yrittää. Jos ei kelpaa Axiom/Vulcan vaan pitää saada 12" Zeus, menee 2 tonnia lisää.

        B&G:n Tritonia hienompiin malleihin saa menemään sitten helposti 10 tonnia lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikesta päätellen ei sulla venettä ole koskaan edes ollut.

        Kommentoin oman viestini saamaan perättömään vastaukseen. Neljäs vene menossa: yksi moottorivene, kolme purjevenettä.
        Köyhälle se on kova tieto kun toinen voi ottaa välirahan tililtä, tilailla kymppitonnilla elektroniikkaa ja muuta kivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissa on asennushinnat ja hyvät katteet mukana.

        Mittaristo loki, kaiku, tuuli parilla näytöllä saa helposti 2 tonnilla.

        Plotteri 9" näytöllä tonnilla.

        Systeemipilotto lineaariyksiköllä 3 tonnilla.

        Tuossa mennyt vasta 6 tonnia ja merkkeinä vaikkapa Raymarine tai B&G.

        Lähettävä AIS VHF on sitten vielä tonni lisää.

        10 tonniin pitää jo yrittää. Jos ei kelpaa Axiom/Vulcan vaan pitää saada 12" Zeus, menee 2 tonnia lisää.

        B&G:n Tritonia hienompiin malleihin saa menemään sitten helposti 10 tonnia lisää.

        Marinea:

        NAC-2 autopilotti paketti hydraulisiin, mekaanisiin ja solenoidi ohjattuhin veneisiin. Autopilotti paketti sisältä NAC-2 keskusyksikön, Precision-9 kompassin ja RF25N peräsinkulma-anturin.

        1779

        B&G TRITON² AUTOPILOTIN HALLINTALAITE MONITOIMINÄYTTÖ

        929

        SVB24
        RAYMARINE
        Electromechanical Linear Drive for Autopilots / type 1 / 12 V

        2083

        VETUS
        Tiller Arms

        100

        = 4900

        Vielä tohon pitää väsätä kiinike työyksikölle.

        Mistä noita systeemipilotteja saa 3 tonnilla?

        SVB24
        RAYMARINE
        Autopilot EV-200 SAIL / with p70s Control Unit / for type 1 drives

        2542

        SVB24
        RAYMARINE
        Electromechanical Linear Drive for Autopilots / type 1 / 12 V

        2083

        VETUS
        Tiller Arms

        100

        = 4725


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä siitä ole kyse, hankit vain kalliimat navigointivehkeet mitä IMOCA 60 veneissä on käytössä. Noita ei ihan suomesta tai kaupan hyllyltä hankita vain suoraan valmistajalta neuvottelemalla. Kun ei tuon verran ollut tuntumaa asioihin niin päättelin että olet n.k. viruaaliveneilijä tai haaveilija.

        Sen verran tarkennusta, että minä olen sivullinen tarkkailija, joka ei kestä kateellisuuteen viittaavia viestejä.
        Olen niitä joskus aikaisemminkin kommentoinut.

        Ikävä kyllä on myös joitakin varakkaita, jotka eivät voi olla kerskailematta omaisuudellaan, mikä on mielestäni vähintäin yhtä vastenmielistä kuin kateuskin.

        Yleensä ne todella varakkaat eivät koskaan pidä meteliä itsestään, vaan esiintyvät jopa korostetun vaatimattomasti.
        Ennen puhuttiin ns. uusrikkaista, jotka kovalla yrittämisellä nousivat tulotilastojen kärkeen.
        Joillekin heistä on ollut vaikea olla pullistelematta ja näyttämättä millä mällätään D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin oman viestini saamaan perättömään vastaukseen. Neljäs vene menossa: yksi moottorivene, kolme purjevenettä.
        Köyhälle se on kova tieto kun toinen voi ottaa välirahan tililtä, tilailla kymppitonnilla elektroniikkaa ja muuta kivaa.

        Väliraha? Otin rahat uuteen veneeseen tililtä eikä tehnyt niin tiukkaa että olisi vanhan joutunut myymään pois. Mitä sitä hyvästä luopumaan. Nyt on varaa valita kolmesta veneestä tarpeen ja fiiliksen mukaan. En vaan millään keksi miksi navielektroniikkaan pitäisi missään huviveneessä sijoittaa kymppitonni, mutta hupinsa kullakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väliraha? Otin rahat uuteen veneeseen tililtä eikä tehnyt niin tiukkaa että olisi vanhan joutunut myymään pois. Mitä sitä hyvästä luopumaan. Nyt on varaa valita kolmesta veneestä tarpeen ja fiiliksen mukaan. En vaan millään keksi miksi navielektroniikkaan pitäisi missään huviveneessä sijoittaa kymppitonni, mutta hupinsa kullakin.

        Voin luetella heti
        B&G Triton 6 kpl
        B&G VHF lähettävällä AISilla antennit
        B&G systeemipilotti NAC3 ja hilut
        Navicon antureita useita
        Soitin
        B&G Zeus 9
        Tähän vielä asennuspodit päälle
        Pari uutta litiumakkua
        metritolkulla NMEA2000 -kaapelia, droppikaapeleita ja päätevastuksia

        Tuskinpa sinä seilaat kahdella veneellä yhtä aikaa.

        Hupinsa kullakin tosiaan.


    • Anonyymi

      Aina kannattaa mieluummin ostaa hyvään seuraan kuuluva vene kuin johonkin kaislikkodemariseuraan kuuluva vene.
      Älkää hyvät ihmiset eteenkään ikinä vaan ostako veneseuraan kuulumatonta venettä! Pahimmassa tapauksessa sellainen vene on ollut katsastamattakin koko tämän vuosituhannen ja enemmänkin.
      Hyvään Seuraan uutena ostettu, Merikarhu -veneilijän omistama HR tms. on käytännössä riskitön ostos.

    • Anonyymi

      Aloittaja, nyt toimintaa! Nettiveneessä uusia ilmoituksia ja sopivia purkkareita. On Becker 27 ja Albin Vegaa, joilla pääsee hyvin alkuun.

    • Anonyymi

      Tilanne jatkunee niin kauan kun uusien hinnat on pilvissä ja käytettyjen pohjamudissa.

      • Anonyymi

        Talous sakkaa nyt sellaisella vauhdilla kaikkialla, että taitaa ihmisten ostohalut olla kadoksissa ihan mihin tahansa suurempaan ostokseen.

        Ahdistus kasvaa, inflaatio tulee nousemaan ennen näkemättömästi ja kaikki on vituillasn yhden henkilön takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talous sakkaa nyt sellaisella vauhdilla kaikkialla, että taitaa ihmisten ostohalut olla kadoksissa ihan mihin tahansa suurempaan ostokseen.

        Ahdistus kasvaa, inflaatio tulee nousemaan ennen näkemättömästi ja kaikki on vituillasn yhden henkilön takia.

        Näitä maailmalopun ennustajia on aina ollut käytettyjen veneiden hintoihin liittyvissä keskusteluissa mukana. Aina on talous ollut juuri nyt romahtamassa ja veneet kannattaa juuri nyt heti myydä pois kun vielä voi ja jonkin hinnan niistä voi saada. Ei ole maailmaloppua vielä tullut, ehkä näillä kirjoittajilla on jokin oma agenda mielessä, eikös?


    • Anonyymi

      Näkyyhän noita olevan useampi sata kappaletta.Hanki silmälasit tai opas!

    • Anonyymi

      Nyt olisi hyvä aika ostaa nimenomaan purjevene. Öljyn osto Venäjältä loppuu, niin diesel maksaa mansikoita.

      • Anonyymi

        Viimestään sillon loppuu ajelu moottoriveneillä, kun Valtiovalta asettaa polttonesteille ostorajoituksia. Voi siirtyä kysyntää PV-puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimestään sillon loppuu ajelu moottoriveneillä, kun Valtiovalta asettaa polttonesteille ostorajoituksia. Voi siirtyä kysyntää PV-puolelle.

        Silloin siirrytään kituuttamaan sähköautolla ja poltetaan veneessä sen verran mitä saa ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimestään sillon loppuu ajelu moottoriveneillä, kun Valtiovalta asettaa polttonesteille ostorajoituksia. Voi siirtyä kysyntää PV-puolelle.

        Silloin veneillään PV:n kalustolla.


    • Anonyymi

      Sopiva vene kyllä löytyy, jos on aitoa kiinnostusta ostaa. Markkinat elävät, juu, mutta jokaiseen hintaluokkaan löytyy ihan kelpo kalustoa. Ruotsissa markkinat ovat kotimaamme suuremmat ja rohkeasti vaan katselemaan.

    • Anonyymi

      Nyt näyttää siltä että tänä keväänä ei käytettyjen venemarkkinat tavalliseen tapaan virkisty. Olen kypsytellyt ajatust 10m upoamarunkoisen matkaveneen vaihdosta moottoripurteen ja nyt jo puolen vuosikymmentä moottoripursien hintoja seuranneena, niitä on nyt todella vähän markkinoilla. Vaikea löytää hyvää ja ennen ostohousujen pukemista pitäisi oma myydä pohjahintaan pois. Taidan tyytyä siihen mitä moni muukin on tehnyt, fiksailen omaani omaan käyttön, vaikka siinä ei purjeita olekkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2005
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1717
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1686
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1463
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      156
      1228
    6. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      50
      1102
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      1000
    8. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      69
      892
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      887
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

      Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      879
    Aihe