PEth arvo verikokeessa

Anonyymi

Jokos jollakulla on jo tästä uudesta testistä kokemuksia ?

42

23860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      B-PEth korreloi positiivisesti viimeisten 2 viikon aikana käytetyn alkoholin määrään. Fosfatidyylietanolin puoliintumisaika verenkierrossa on noin 4 päivää ja se voidaan osoittaa verenkierrosta käyttömäärästä riippuen 2 – 4 viikon kuluttua alkoholin käytön jälkeen.

    • Anonyymi

      Ei kiinnosta en ole juoppo.

      naga

      • Anonyymi

        Ja oli tärkeää päästä se sanomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja oli tärkeää päästä se sanomaan.

        No itse kysyit.


      • Anonyymi

        hehe tälläset kommentoijat on kyl söpöjä ku ne kertoo itestää kaiken nii pienellä. tällä traumoja oman arvonsa kanssa. luultavasti isä tai äiti vähätellyt ja pitäny suorastaan huonona, tsemii nyymi!


    • Anonyymi

      Kyllä on. Kävin n. viikko sitten B-PEth kokeessa ja sain juuri vastauksen.
      Olin ennen koetta juomatta mitään alkoholipitoista 5 päivää. Sitä ennen käyttöä oli parin viikon ajan melkein päivittäin, ainakin pari tuoppia vähintään.
      Oma tulokseni oli 0,09 umol/l. Viiteväli on <0,30 umol/l.
      Ei tuo fosfatidyylietanoli-arvo siis ihan vähästä näytä nousevan.

      • Anonyymi

        Pari tuoppia?

        Eihän tuota vois edes alkoholinkäytöksi kutsua! Sama kun hulluttelis ja jois janoon maitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari tuoppia?

        Eihän tuota vois edes alkoholinkäytöksi kutsua! Sama kun hulluttelis ja jois janoon maitoa.

        Niimpä. Itte sain tulolset ja 0.70.
        Viimeks oli 0.30.
        Ihme kitisijöitä täältä löytyy!!
        Ihan hanurista tollaset testit!!
        Onneks on viä ainakin toistaseks kortti.
        Ja noi rajat on tehty ihan absolutistien
        mukaan...fuck!!
        Kyllä työmies välillä saa vetää kunnon hönöt!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niimpä. Itte sain tulolset ja 0.70.
        Viimeks oli 0.30.
        Ihme kitisijöitä täältä löytyy!!
        Ihan hanurista tollaset testit!!
        Onneks on viä ainakin toistaseks kortti.
        Ja noi rajat on tehty ihan absolutistien
        mukaan...fuck!!
        Kyllä työmies välillä saa vetää kunnon hönöt!!

        Kuka haluaa voi vetää kunnon hönöt milloin haluaa.
        Mutta jos se alkaa itseä vituttaa, niin kannattaa miettiä.


    • Anonyymi

      Arvot näyttää että olet pulivääpeli ja saat arvoisesi juopporetkun kohtelun.

    • Anonyymi

      Mitä pitäisi tietää.... Itellä on alkolukko ajokortti sen takia kun kerran viikossa otin viinaa niin lääkäri vei kortin

    • Anonyymi

      B-peth arvoa voi myös laskea itse.... Riittää kun otat 500mg aspiriinin 0.5-1h ennen verikoetta. Itellä kokemusta sen verran että tiputtaa arvoa noin 50-80%. Alkoi ihteä vituttaan kun ei 10 päivää riittänyt olla ilman alkoa niin päätimpä kokeilla aspiriinin ihmeellistä vaikutusta.

      • Anonyymi

        Pitää kyllä olla oikein kunnon juopporatti jos ei pysty olemaan selvinpäin kahta viikkoa.


      • Anonyymi

        Mihin aspiriinin vaikutus perustuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin aspiriinin vaikutus perustuu?

        Ei mihinkään.

        Kunhan juoppo taas horisee kännissä jotain sekavaa.


      • Anonyymi

        Kokeilin eikä toiminut millään tavalla, arvot yli 0,6 aspiriinista huolimatta.


      • Anonyymi

        Mielenkiintoista.
        Ihme aikuisten ihmisten kyttäystä koko homma!!
        Noi nuoret lekurit tiädä elämästä mitään...
        Mulla ei oo ratteja tai mitään ja kortti taskussa. Saa nähdä miten nyt käy, kun noisi 0.30tä 0.70🤔


    • Anonyymi

      multa otettiin tässä vasta tasan 50 verikoetta mutta ei näkyny tuommosta, ei kyllä liittynyt alkoholiin noin laaja verikoe, mutta alat ja asat kumpiki 13, eikö nuo ole matalat ja itelläki tulee otettua viikonloppusin, vähän kyllä ihmettelen

    • Anonyymi

      Tuohon testiin ei vaikuta mikään muu kuin alkoholin kulutus, joten tuo vinkki aspiriinista on puuta heinää.
      Aspiriini voi kyllä muutoin vaikuttaa maksaan.

      • Anonyymi

        Aspiriini ei maksaan vaikuta.
        Sillä on lähinnä taipumus, että voi ohentaa verta, joten vatsaan voi huonolla tuurilla tulla joku sisäinen verenvuoto.


    • Anonyymi

      Upppp

    • Anonyymi

      Kävin putken jälkeen loppukesästä, oli koholla. 2. testi näytti 6kk raittiuden jälkeen raittiin arvot. En muista lukemia tai yksikköjä, a-klinikalla nuo mulle ilmoitettiin.

    • Anonyymi

      kauanko oli putken pituus ja mitä juomia tuli otettua?
      itse kävin ekssa testissä, noin kolmen viikon putken ja noin 10 oli välissä taukoa ja arvo oli 0.69 eli koholla.

    • Anonyymi

      Paras a-ryhmään kuuluva saa aina <0,05 se on syytä muistaa.
      Korkeammat arvot omaavat ongelmaiset ja häiriintyneet ovat matkalla sairaalan liinavaatevaraston kautta krematorioon.
      Oletteko nähneet sairaalan putkaa, johon on koottu kuolevia alkoholisteja? Pelkäävät, ulvovat tuskasta, löyhkäävää kellertävää massaa, joka yllättäen haluaisikin elää, mutta sisäelimet tuhoutuneet…
      Heitä ei juuri näe, koska pahimmat tapaukset viedään pois muiden silmistä.
      Autuaita ovat he, jotka vaipuvat maksakoomaan tai lähtevät yhdellä pitkällä syljellä s.o. verensyöksy kaulan tai syvempien kovettuneiden suonien repeäminen. Verensyöksy saattaa olla niin voimakas, että potilas vääntyy istuvaan asentoon veren syöksyessä paineella suusta,korvista ja silmistä sitten lysähtää tai jää irvokkaaseen asentoon. Nämä sontasepot, joilla riskinä edellä kuvattu on viety hyvissä ajoin joko putkaan tai kellarin varastohuoneeseen.

      • Anonyymi

        Justiinsa joo...


      • Anonyymi

        Just joo


    • Anonyymi

      kolme vuotta sitten mulla tapahtui töissä pieni lapsus alkoholin kanssa ja jouduin vaihtamaan työnkuvaani melkoisesti. en oikein välitä näistä "uusista" hommista ja olen yrittänyt aktiivisesti saada työterveydestä a-lausuntoa, jotta pääsisin takaisin aikaisempiin hommiini. tätähän seurataan tietysti verenkuvasta että miten mies voi ja siitä asti kun tutustuin b-peth markkeriin, olen paininut tuulimyllyä vastaan. kaikki muut veriarvoni ovat varsin hyvät, myös alat, afos, gt ja glukoosi, mutta se perkeleen b-peth!! silloin tuon tapahtuman aikaan otin keskaria ehkä mäyrän päivässä ja b-peth oli jossain 1,6 hujakoilla. tt-lääkärin ukaasi oli, että sitten kun on alle 0,3 niin pääsen takaisin entisiin hommiini. no olin sitten viimevuoden lopusta tämän vuoden kesäkuuhun täysin 0-linjalla - en pitänyt mitään alkoholijuomaa edes kädessä! kävin sovitusti labrassa ja tietysti b-peth oli <0,05 eli mitattavassa minimissään. tuli kesäloma ja keittoa meni taas entiseen malliin. sitten tulee se vittumainen juttu, eli kun menin sitä a-lausuntoani hakemaan niin lääkäri sanoi että otetaas vielä yhet veriarvot, ihan vaan kontrolliksi ja tottahan se b-peth siellä taas loisti 1,1 arvolla ja koko homma mätäni siihen paikkaan. alkoholilla on asemansa mun elämässäni koska tykkään oluesta ihan sikana ja sitä myöden sanoin lääkärille että ei sitten.. ei sitten! lopetin yrittämisen koska b-pethin pitäminen alle viitearvossa vaatii lähes täydellistä pidättäytymistä alkoholista ja siihenhän minä en suostu. työt on töitä ja mulla tuli se raja vastaan miten paljon olen valmis säätämään vapaa-aikaani töiden takia.. eli erä- ja ottelupallo b-pethille ja jalksamista kaikille simaviiksille, kenen elämän ylle b-peth langettaa varjonsa.

      • Anonyymi

        Juu tuo b-beth näkyy olevan hyvinkin henkilökohtainen, toiset juo ku sieni eikä nouse, mulla taas tuntuu laatikko kaljaa nostavan sen yli 0,3n kahdeks kuukautta, sitte vielä labrakohtaset erot, ku Espoossa ottivat ni näytti raivoraitista, ja islabissa taas on aina täys deeku vaikka juo ainaki 10x vähempi ku Espoon aikaan..


      • Anonyymi

        "TUTKIMUSTIEDOTE 2023:03
        1 (2)
        HUS Diagnostiikkakeskus, Kliininen kemia

        Muutos
        (päivitetty)
        B -PEth -tutkimuksen tekopaikka vaihtui alihankintatutkimusten kilpailutuksen seurauksena
        17.1.2023 alkaen.
        Määritysmenetelmä säilyi muutoksen myötä ennallaan (LC-MS/MS). Seurantapotilaiden tulostasossa voi kuitenkin ilmetä yksilöllistä vaihtelua ja heillä tulostaso voi olla hieman aiempaa korkeampi, ilman että tällä on kliinistä merkitystä. Aiemmin mittaamattoman matalaksi
        todettu PEth-taso voi jatkossa olla mitattavalla tasolla, ilman että tällä on välttämättä kliinistä
        merkitystä."


      • Anonyymi

        Samaa mieltä!!
        Antaa noitten muka absolutistien trollailla tua välissä. Kohta on kesä ja Terdet aukee😎
        Tosin ei niitä ees tartte, bisse on hyvää😋


    • Anonyymi

      Kyllä <0,05 on parasta a-ryhmää muut joutavat pankolle makaamaan.
      Simaviikset saa väpättää huurteisten tahtiin, mutta meillä ongelmana saluunan miestenhuoneen simasuu, jolla on aromiviikset eli ei pese koskaan. Kyseessä tietenkin persenaamainen T…..

    • Anonyymi

      Käytän alkoholia vain viikonloppuisin ja tällä hetkellä noin joka kolmas viikonloppu yhden kerran. Ennen verikoetta 3 viikkoa juomatta ja siitä

      • Anonyymi

        Huolimatta b peth 0.11. hieman kyseenalaistan tämän b pethin luotettavuuden


    • Anonyymi

      Olen ollut kymmeniä vuosia absolutisti <0,05

    • Anonyymi

      Yleensä näyttää 4 viikkoon saakka joillakin tissutelijoilla jopa paljon kauemmim

    • Anonyymi

      Mä en oo 8 vuoteen juonut enään viinaa päivittäin, mutta nyt vuos sitten opiaatit lopetettuani ollut alkon hallinnassa hieman rakoilua mitkä myönsin, mutta klinikalta sanottiin ettei se näy niissä beth arvoissa. Eli retkahdin viinaan pari kertaa jotain viikkoa ennen verikoetta enkä muista paljon join, sekä kerran siihen lisäksi pari päivää ennen join koko päivän niin että otin huikan ehkä 2h välein lievään ahdistukseen niin ettei tullut edes. Mä oon siis nuori reilu kolmekymppinen fyysisesti kaikinpuolin terve nykyään ja aikoinaan ehdin juoda vuosia putkeen viinaa raakana niin että juoppohulluudet, krampit nähty. En tiedä mistä voi johtua, mutta mä luin jostain netistä että alkoholin käytön säännöllisyys niissä arvoissa näkyy siis ettei tarvi olla kun yks shotti, mut jos otat sen tarpeeks säännöllisesti tarpeeks pitkään niin niin.. mua ei kiinnosta lähtee selvittään kunhan joku yks retkahdus joskus harvoin ei nosta paskamyrskyä

    • Anonyymi

      Mulla otettiin masennuksen takia ennen lääkkeen vaihtoa tuo testi, juon alkoholia miltei viikoittain mutten kamalia määriä mielestäni, kerroin kuitenkin juovani ja siksi se testi otettiin. Rehellisesti kerroin määrätkin (nelisen olutta kerran viikossa saunoessa, joskus harvoin pari keskellä viikkoa saunassa), mutta lääkäri varmaan epäili määriä. Sitten Peth näytti miltei nollaa tai oli alle sen ekan alimman viitteen. Lääkäri sanoi, että tuon arvon mukaan en juo ollenkaan, enkä ainakaan humalaa ole vuosiin kokenut, mutta juon kyllä ja vuosia olen saunakaljat ottanut. Kai tuo mittaa sitä humaltumista sitten ja pidempiaikaista isoa määrää, mutta mulla ei tuo mittari näyttänyt alkoa kuluvan ollenkaan, ja kuitenkin miltei orjallisesti olen aina saunoessa vähintään kerran viikossa olutta juonut.

      • Anonyymi

        Joskus on tullut mietittyä juuri tuota, kun ihmistä ei millään tahdota uskoa.
        Vaikka kuinka rehellisesti jotakin kertoo, niin ei kun otetaan testejä.
        Itsekin kerroin lääkärille ottavani muutaman kerran kuukaudessa olutta, silti oli tuo Peth-koe tehtävä. No olihan se tiedossa, ettei se mitään suurkulutusta näyttänyt.
        Aikoinaan yksi tuttu viisikymppinen nainen joutui psykiatriseen sairaalaan, ja siellä lääkäri kyseli raskauden mahdollisuutta. Nainen sanoi, ettei millään voi olla raskaana, koska ei ollut seksiäkään harrastanut ties milloin viimeksi. Lääkäri otatti silti raskaustestin, no tuloksenhan tiesi etukäteen, negatiivinen.
        En jaksa ymmärtää, mihin se perustuu, että uskottavuus on huonoa joidenkin ihmisten kohdalla, joidenkin taas ei.
        Toki selkeästi usein valehtelevat ihmiset tunnistetaan terveydenhuollossakin, jos on aiempaa kokemusta taustalla.


    • Anonyymi

      Juu, otettu on.

    • Anonyymi

      Mulla tänään ensimmäisen kerran elämässä tämä testi edessä, kuukauden sisään en ole kuin kerran juonut pienen humalatilan. Saas nähdä mitä arvot näyttää. Joku aiemmin sanoi et arvoa voi nostaa myös verikoetta ottaessa puhdistuslappu jossa alkoholia. Tiedä sitten näistä? 🤷🏼‍♀

      • Anonyymi

        Peth-arvon verikoetta otettaessa iho täytyy putsata lapulla, jossa ei ole alkoholia.
        Labrassa sen kyllä tietävät, toki erehdyksiäkin voi sattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peth-arvon verikoetta otettaessa iho täytyy putsata lapulla, jossa ei ole alkoholia.
        Labrassa sen kyllä tietävät, toki erehdyksiäkin voi sattua.

        Pitääkö täällä Suomessa ruveta ihan raivoraittiiksi? Nykyisin ei tunnu olevan ok edes juoda silloin tällöin, vaan siitä tehdään heti jonkin sortin ongelma sun elämään.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe